استاد سید محمد موسوی
✅ نشست بررسی غایت فلسفه و ضرورت یادگیری فلسفه، بررسی جهات برتری کتاب شرح المنظومه حکیم سبزواری(رحمت الله علیه)
👤 با حضور استاد محترم حجت الاسلام والمسلمین موسوی بایگی
🔻 در این جلسه که با حضور جمعی از اساتید علوم عقلی و طلاب مقطع تخصصی مدرسه عباسقلی خان و سایر مدارس حوزه علمیه خراسان برگزار شد، در ابتدا استاد محترم از تشکیل چنین جلساتی ابراز خرسندی و رضایت نمودند.
و در ادامه به بیان نکاتی چند در باب غایت فلسفه و ضرورت فراگیری فلسفه توسط طلاب علوم دینی پرداختند.
🔻ایشان که از شاگردان برجسته ی فیلسوف علامه بزرگوار مرحوم استاد سید جلالالدین آشتیانی(رحمت الله علیه) هستند، فرمودند: نفس و معاد بحثی دشوار و دقیق است که تمام مسائل فلسفی در تقریر آن به کار گرفته می شود لذا کسی می تواند به درک نفس و معاد حکمت متعالیه و نظریه پردازی در آن نائل شود که در سایر مسائل فلسفی به فهم کامل و دقیقی رسیده باشد.
🔻در پایان استاد محترم به جهات برتری کتاب شرح المنظومه نسبت به سایر کتب آموزشی در رشته فلسفه اسلامی پرداخته و فرمودند:
شرح منظومه حکیم سبزواری(رحمت الله علیه) تلخیص کامل و جامعی از اسفار جناب صدرالمتالهین(رحمه الله)می باشد، به طوری که امام خمینی(قدس سره) بعد از قرائت کتاب شرح منظومه نزد استاد، به درس اسفار حاضر شدند اما بعد از چند جلسه به این نتیجه رسیدند که باتوجه به قرائت شرح منظومه و تسلطی که به آن پیدا شده نیازی به قرائت اسفار نزد استاد ندارند و خود از عهده فهم آن بر می آیند لذا دیگر در کلاس اسفار شرکت نکردند و خود به مطالعه اسفار پرداختند.
البته این حکم عمومی نیست اما مقصود این است که این کتاب برای فرد مستعد، میتواند چنین اثری هم داشته باشد
#استاد_موسوی
#مدرسه_علمیه_عباسقلیخان
🔸 پنجشنبه ۱۵ دی ماه ۱۴۰۱🔸
ایتا تلگرام
يَا بَاطِناً فِي ظُهُورِهِ وَ ظَاهِراً فِي بُطُونِهِ وَ مَكْنُونِهِ يَا مُفَرِّقاً بَيْنَ النُّورِ وَ الدَّيْجُورِ يَا مَوْصُوفاً بِغَيْرِ كُنْهٍ وَ مَعْرُوفاً بِغَيْرِ شِبْهٍ حَادَّ كُلِّ مَحْدُودٍ وَ شَاهِدَ كُلِّ مَشْهُودٍ وَ مُوجِدَ كُلِّ مَوْجُودٍ وَ مُحْصِيَ كُلِّ مَعْدُودٍ وَ فَاقِدَ كُلِّ مَفْقُودٍ لَيْسَ دُونَكَ مِنْ مَعْبُودٍ أَهْلَ الْكِبْرِيَاءِ وَ الْجُودِ يَا مَنْ لا يُكَيَّفُ بِكَيْفٍ وَ لا يُؤَيَّنُ بِأَيْنٍ
يَا مُحْتَجِباً عَنْ كُلِّ عَيْنٍ يَا دَيْمُومُ يَا قَيُّومُ وَ عَالِمَ كُلِّ مَعْلُومٍ
اي نهان در عين ظهور، اي ظاهر در عين نهان، و مستوري، اي جداكننده بين روشنايي و تاريكي، اي وصف شده بدون اينكه ژرفاي وجودش درك شود و اي شناخته شده بدون تشبيه، مرزبند هر محدود، گواه هر گواهي پذير، هستي بخش هرچه هست، و شماره كننده هر شماره و گم كننده هر گمشده معبودي غير تو نيست، اهل بزرگمنشي و جودي، اي كه چگونگي نپذيري و به جايي درنگنجي، اي پوشيده از هر ديده، اي جاودان، اي به خود پاينده و داناي هر دانسته
توقیع شریف حضرت صاحب الامر (عج)
دعای هر روز ماه رجب الأصب
مصباح المتهجد، ص ۸۰۳
ایتا تلگرام
امام جواد (علیه السلام)
مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ دَاوُدَ بْنِ اَلْقَاسِمِ أَبِي هَاشِمٍ اَلْجَعْفَرِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : «لاٰ تُدْرِكُهُ اَلْأَبْصٰارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ اَلْأَبْصٰارَ » فَقَالَ يَا أَبَا هَاشِمٍ أَوْهَامُ اَلْقُلُوبِ أَدَقُّ مِنْ أَبْصَارِ اَلْعُيُونِ أَنْتَ قَدْ تُدْرِكُ بِوَهْمِكَ اَلسِّنْدَ وَ اَلْهِنْدَ وَ اَلْبُلْدَانَ اَلَّتِي لَمْ تَدْخُلْهَا وَ لاَ تُدْرِكُهَا بِبَصَرِكَ وَ أَوْهَامُ اَلْقُلُوبِ لاَ تُدْرِكُهُ فَكَيْفَ أَبْصَارُ اَلْعُيُونِ .
ابو هاشم گويد: بحضرت جواد (عليه السّلام) آيه« لاٰ تُدْرِكُهُ اَلْأَبْصٰارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ اَلْأَبْصٰارَ »را عرض كردم، فرمود: اى ابا هاشم خاطره دلها دقيقتر از بينائى چشمهاست، زيرا تو گاهى با خاطره دلت سند و هند و شهرهائى كه بآنها نرفتهاى درك ميكنى ولى با چشمت درك نميكنى، خاطره دلها خدا را درك نكنند تا چه رسد به بینایی چشمها.
الکافی ج۱، ص ۹۹
#احادیث_توحیدی
#امام_جواد
💐فرخنده میلاد حضرت امام جواد مبارک باد.
ایتا تلگرام
العالم كله فيه بالقوة و الصلاحية فقبل منه تعالى كل شيء في ذلك الهباء على حسب قوته و استعداده كما تقبل زوايا البيت نور السراج و على قدر قربه من ذلك النور يشتد ضوءه و قبوله قال تعالى مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ فِيها مِصْباحٌ فشبه نوره بالمصباح فلم يكن أقرب إليه قبولا في ذلك الهباء إلا حقيقة محمد صلى اللَّه عليه و سلم المسماة بالعقل فكان سيد العالم بأسره و أول ظاهر في الوجود فكان وجوده من ذلك النور الإلهي و من الهباء و من الحقيقة الكلية و في الهباء وجد عينه و عين العالم من تجليه و أقرب الناس إليه علي بن أبي طالب.
الفتوحات المكية(اربع مجلدات)، ج۱، ص: ۱۱۹
💐میلاد حضرت امیرالمومنین امام علی بن ابیطالب فرخنده و مبارک.
ایتا تلگرام
به روی اهل طاعت درگه رحمت گشود ایزد
به سوی اهل عصیان بست درهای عذاب امشب
به اشراقی شه کل الجمال انگیخت در عالم
ز عشق روی سلطان شهیدان انقلاب امشب
دهد لطفش به اهل عشق و عقل و دین می کوثر
زند قهرش به دیو کفر و ظلم و کین شهاب امشب
گشاید درگه رحمت به روی عالم و آدم
رهاند کشتی امت ز موج اضطراب امشب
مهدی الهی قمشه ای
💐خجسته میلاد حضرت اباعبدالله الحسین بر همه مسعود و مبارک
ایتا تلگرام
امام حسین (علیه السلام)
أَيُّهَا اَلنَّاسُ اِتَّقُوا هَؤُلاَءِ اَلْمَارِقَةَ اَلَّذِينَ يُشَبِّهُونَ اَللَّهَ بِأَنْفُسِهِمْ - يُضٰاهِؤُنَ قَوْلَ اَلَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ اَلْكِتَابِ بَلْ هُوَ اَللَّهُ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَ هُوَ اَلسَّمِيعُ اَلْبَصِيرُ - لاٰ تُدْرِكُهُ اَلْأَبْصٰارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ اَلْأَبْصٰارَ وَ هُوَ اَللَّطِيفُ اَلْخَبِيرُ اِسْتَخْلَصَ اَلْوَحْدَانِيَّةَ وَ اَلْجَبَرُوتَ وَ أَمْضَى اَلْمَشِيئَةَ وَ اَلْإِرَادَةَ وَ اَلْقُدْرَةَ وَ اَلْعِلْمَ بِمَا هُوَ كَائِنٌ لاَ مُنَازِعَ لَهُ فِي شَيْءٍ مِنْ أَمْرِهِ وَ لاَ كُفْوَ لَهُ يُعَادِلُهُ وَ لاَ ضِدَّ لَهُ يُنَازِعُهُ وَ لاَ سَمِيَّ لَهُ يُشَابِهُهُ وَ لاَ مِثْلَ لَهُ يُشَاكِلُهُ لاَ تَتَدَاوَلُهُ اَلْأُمُورُ وَ لاَ تَجْرِي عَلَيْهِ اَلْأَحْوَالُ وَ لاَ تَنْزِلُ عَلَيْهِ اَلْأَحْدَاثُ وَ لاَ يَقْدِرُ اَلْوَاصِفُونَ كُنْهَ عَظَمَتِهِ وَ لاَ يَخْطُرُ عَلَى اَلْقُلُوبِ مَبْلَغُ جَبَرُوتِهِ لِأَنَّهُ لَيْسَ لَهُ فِي اَلْأَشْيَاءِ عَدِيلٌ وَ لاَ تُدْرِكُهُ اَلْعُلَمَاءُ بِأَلْبَابِهَا وَ لاَ أَهْلُ اَلتَّفْكِيرِ بِتَفْكِيرِهِمْ إِلاَّ بِالتَّحْقِيقِ إِيقَاناً بِالْغَيْبِ لِأَنَّهُ لاَ يُوصَفُ بِشَيْءٍ مِنْ صِفَاتِ اَلْمَخْلُوقِينَ وَ هُوَ اَلْوَاحِدُ اَلصَّمَدُ مَا تُصُوِّرَ فِي اَلْأَوْهَامِ فَهُوَ خِلاَفُهُ لَيْسَ بِرَبٍّ مَنْ طُرِحَ تَحْتَ اَلْبَلاَغِ وَ مَعْبُودٍ مَنْ وُجِدَ فِي هَوَاءٍ أَوْ غَيْرِ هَوَاءٍ هُوَ فِي اَلْأَشْيَاءِ كَائِنٌ لاَ كَيْنُونَةَ مَحْظُورٍ بِهَا عَلَيْهِ وَ مِنَ اَلْأَشْيَاءِ بَائِنٌ لاَ بَيْنُونَةَ غَائِبٍ عَنْهَا لَيْسَ بِقَادِرٍ مَنْ قَارَنَهُ ضِدٌّ أَوْ سَاوَاهُ نِدٌّ لَيْسَ عَنِ اَلدَّهْرِ قِدَمُهُ وَ لاَ بِالنَّاحِيَةِ أَمَمُهُ اِحْتَجَبَ عَنِ اَلْعُقُولِ كَمَا اِحْتَجَبَ عَنِ اَلْأَبْصَارِ وَ عَمَّنْ فِي اَلسَّمَاءِ اِحْتِجَابَهُ كَمَنْ [عَمَّنْ] فِي اَلْأَرْضِ قُرْبُهُ كَرَامَتُهُ وَ بُعْدُهُ إِهَانَتُهُ لاَ تَحُلُّهُ فِي وَ لاَ تُوَقِّتُهُ إِذْ وَ لاَ تُؤَامِرُهُ إِنْ عُلُوُّهُ مِنْ غَيْرِ تَوَقُّلٍ وَ مَجِيئُهُ مِنْ غَيْرِ تَنَقُّلٍ يُوجِدُ اَلْمَفْقُودَ وَ يُفْقِدُ اَلْمَوْجُودَ وَ لاَ تَجْتَمِعُ لِغَيْرِهِ اَلصِّفَتَانِ فِي وَقْتٍ يُصِيبُ اَلْفِكْرُ مِنْهُ اَلْإِيمَانَ بِهِ مَوْجُوداً وَ وُجُودَ اَلْإِيمَانِ لاَ وُجُودَ صِفَةٍ بِهِ تُوصَفُ اَلصِّفَاتُ لاَ بِهَا يُوصَفُ وَ بِهِ تُعْرَفُ اَلْمَعَارِفُ لاَ بِهَا يُعْرَفُ فَذَلِكَ اَللَّهُ لاَ سَمِيَّ لَهُ سُبْحَانَهُ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَ هُوَ اَلسَّمِيعُ اَلْبَصِيرُ .
توحيد أيا مردم بپرهيزيد از اين بىدينيها كه خدا را بخود مانند كنند و با گفته كفار اهل كتاب هم آهنگ شوند،بلكه اوست خدا كه چيزى بمانندش نيست و او است شنوا و بينا ديدهها او را در نيابند و او ديدهها را دريابد و او است لطيف و آگاه،يگانگى و جبروت را خاص خود كرده است و خواست و اراده و نيرو و دانش را بهر چه شدنى است بكار برده،در هيچ كارش ستيزهجوئى نيست و هيچ همتا را سر برابرى او نيست،ضدى كه با او ستيزه كند ندارد،و همنامى كه مانند او باشد و مثلى كه باو ماند ندارد. دستخوش شئون و حوادث نشود،و حالى بحالى نگردد،و پديدهها بر وى رخ ندهند،شرح كنه عظمتش در خور نيروى واصفان نيست،و اندازه جبروتش بدلها خطور ندارد،زيرا براى او در ميان چيزها همتا نيست،دانشمندان با همه خرد خود او را در نيابند،و متفكران جز بهمان تصديق وجود او ره نيابند جز اينكه پس پرده غيب بيقين خدائى هست،چون كه او بچيزى از صفات آفريدگان وصف نشود،او است يگانه و بىنياز،هر چه در وهمها در آيد جز او است،پروردگار نباشد آنكه دستخوش بلاغ و درك شود،و معبود نبود آنكه در حيز هوا و ما وراء هوا است،او در همه چيز باشد نه بطورى كه در حصار آن قرار دارد،او از همه چيز جدا است نه بوجهى كه از او نهان باشد،تواناى مطلق نيست كسى كه در برابر او ضديست يا همتائى را همسر است،قدمت او نظر بگذشت روزگار نيست،و توجه او سوئى ندارد،از خردها نهانست چونان كه از ديدها،از اهل آسمان در پرده است چونان كه از اهل زمين،قرب بوى گرامى داشتن او است،و دوريش اهانت كردن او. نه ظرف است و نه در ظرف،نه وقتى دارد و نه اگر،بلندى او در فراز قله بودن نيست،و آمدنش از جايى بجائى شدن نباشد،نابود را هست كند و هست را نابود سازد،جز او را در يك وقت دو صفت نباشد، انديشه بهمان اعتقاد ببودن او تواند رسيد،اعتقاد بهمان محض وجود او نه بصفتى جز وجود در او،هر صفتى عنوان ذات او است نه اينكه در او مبدئى داشته باشد،هر معرفتى پرتو فيض او است نه اينكه پرتوى بر او افكند،اينست خدا،هم نامى ندارد،پاك و منزه است،بمانندش چيزى نيست و او است شنوا و بینا.
تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام ج ۱، ص ۲۴۴
#احادیث_توحیدی
✅کلام متقدمین و متاخرین شیعه و نقش خواجه نصیرالدین توسی
📆 باز نشر به مناسبت ۵ اسفند ماه، بزرگداشت خواجه نصیر الدین توسی
#خواجه_نصیرالدین_توسی
#استاد_موسوی
#حکمتانه
ایتا تلگرام
khaje nasirodin tosi.mp3
2.66M
✅کلام متقدمین و متاخرین شیعه و نقش خواجه نصیرالدین توسی
📆 باز نشر به مناسبت ۵ اسفند ماه، بزرگداشت خواجه نصیر الدین توسی
#خواجه_نصیرالدین_توسی
#استاد_موسوی
#صوت_کلاس
#حکمتانه
#صوت
ایتا تلگرام
سَلامُ اللّٰهِ وَسَلامُ مَلائِكَتِهِ الْمُقَرَّبِينَ ، وَأَنْبِيائِهِ الْمُرْسَلِينَ ، وَعِبادِهِ الصَّالِحِينَ ، وَجَمِيعِ الشُّهَداءِ وَالصِّدِّيقِينَ ، وَ الزَّاكِياتُ الطَّيِّباتُ فِيما تَغْتَدِي وَتَرُوحُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ، أَشْهَدُ لَكَ بِالتَّسْلِيمِ وَالتَّصْدِيقِ وَالْوَفاءِ وَالنَّصِيحَةِ لِخَلَفِ النَّبِيِّ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ الْمُرْسَلِ ، وَالسِّبْطِ الْمُنْتَجَبِ ، وَالدَّلِيلِ الْعالِمِ ، وَالْوَصِيِّ الْمُبَلِّغِ ، وَالْمَظْلُومِ الْمُهْتَضَمِ ، فَجَزاكَ اللّٰهُ عَنْ رَسُولِهِ وَعَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَعَنِ الْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْهِمْ أَفْضَلَ الْجَزاءِ بِمَا صَبَرْتَ وَاحْتَسَبْتَ وَأَعَنْتَ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ
🌺میلاد قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس عليه السلام تبریک و تهنیت باد🌺
ایتا تلگرام
بسم اللّٰه الرّحمن الرّحیم
صَلَواتُ اللّٰهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشه و جَمیعِ خَلقهِ مِنْ اَرضِه و سمائه عَلی آدمِ أهْلِ البَیتِ، المُنَزّهِ عن کَیْت و ما کَیت، روحِ جَسَد الإمامةِ، شَمسِ الشّهامةِ، مَضمونِ کِتابِ الإبداعِ، حَلٍّ تَعْمیَةِ الإختِراعِ، سِرِّ اللّٰهِ فی الوُجودِ، إنسانِ عَیْنِ الشُّهودِ، خازِنِ کُنُوزِ الغَیبِ، مَطلَعِ نورِ الإیمانِ، کاشِفِ مستورِ العِرفانِ، الحُجَّةِ القاطِعَةِ، و الدُّرَّةِ اللّامِعَةِ، ثَمَرةِ شَجَرةِ طوبيٰ القُدسیّةِ، أزل الغَیبِ و أبدِ الشّهادةِ، السِّر الکُّلِّ فی سِرِّ العبادة، وتَدِ الأوتادِ و زَیْنِ العبادِ، إمام العالمین و مَجمعِ البَحرَین ،زَیْن العابدینَ علیِّ بن الحسین علیهِ السلام.
🌺میلاد سید الساجدین امام علی بن حسین علیه السلام بر همگان تبریک و تهنیت باد🌺
#شعبان
ایتا تلگرام
قَالَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ يَا اِبْنَ آدَمَ بِمَشِيئَتِي كُنْتَ أَنْتَ اَلَّذِي تَشَاءُ وَ بِقُوَّتِي أَدَّيْتَ إِلَيَّ فَرَائِضِي وَ بِنِعْمَتِي قَوِيتَ عَلَى مَعْصِيَتِي جَعَلْتُكَ سَمِيعاً بَصِيراً «مٰا أَصٰابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اَللّٰهِ وَ مٰا أَصٰابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ» وَ ذَلِكَ أَنِّي أَوْلَى بِحَسَنَاتِكَ مِنْكَ وَ أَنْتَ أَوْلَى بِسَيِّئَاتِكَ مِنِّي
امام على بن الحسين علیه السلام فرمود خداى عز و جل فرموده است: اى پسر آدم، تو بخواست من ميخواهى و بقوت من واجباتم را انجام دهى و بوسيله نعمت من بر نافرمانيم توانا گشتى، من ترا شنوا و بينا كردم، هر نيكى كه بتو رسد از خداست و هر بدى كه بتو رسد از خود تو است زيرا من به نيكيهايت از تو سزاوارترم و تو ببديهايت از من سزاوارترى.
الکافي ج ۱، ص ۱۵۹
#حدیث_توحید
ایتا تلگرام
📂 پرونده ویژه حاج مولی هادی سبزواری در کانال
📆 به مناسبت ۸ اسفندماه، روز بزرگداشت حکیم سبزواری
🎙 تدریس منظومه
🎙 سخنرانی در روز بزرگداشت مولی هادی سبزواری در موسسه حکمت
🎙 گفتاری از استاد درباره مولی هادی سبزواری
🎙 مولی هادی سبزواری و شرح منظومه
⛔️ به دلیل محدودیت های پیامرسان ایتا، مرجع پیوند ها در پیامرسان تلگرام است.
ایتا تلگرام
هدایت شده از داوطلبان آزمون اختصاصی دانشگاه رضوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تیزر فراخوان پذیرش دانشگاه علوم اسلامی رضوی آزمون سال تحصیلی 1403-1402
هدایت شده از داوطلبان آزمون اختصاصی دانشگاه رضوی
فراخوان ثبت نام و پذیرش - سال تحصیلی 1403-1402
*************************
دانشگاه علوم اسلامی رضوی، از طریق آزمون اختصاصی برای سال تحصیلی 1403- 1402 دانشجو میپذیرد.
*************************
* کارشـناسی (ویژه برادران):
طلاب سطح یک حوزه علمیه / فارغالتحصيلان دیپلم متوسطه نظام جدید
* کارشناسیارشد (برادران و خواهران):
طلاب سطح دو حوزه علمیه / فارغالتحصیلان مقطع کارشناسی
* دکتـری (برادران و خواهران):
طلاب سطح سه حوزه علمیه / فارغالتحصیلان مقطع کارشنـاسیارشد
*************************
مقطع کارشناسی: 8 رشته
مقطع کارشناسی ارشد: 14 رشته
مقطع دکتری: 6 رشته
*************************
ثبتنام:
از دوشنبه 15 اسفند 1401 تا چهارشنبه 31 خرداد 1402
*************************
تاریخ برگزاری آزمون:
جمعه 23 تیرماه 1402 - ساعت 9 صبح
*************************
سایت دانشگاه:
www.razavi.ac.ir
سامانه آزمون:
azmoon.razavi.ac.ir
کانال داوطلبان:
https://eitaa.com/razavi_gozinesh
*************************
مشهد مقدس، حرم مطهر رضوی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دفتر پذیرش و گزینش
تلفن تماس: 32211412 - 051
اعلم أيدنا اللَّه أن لله خليفة يخرج و قد امتلأت الأرض جورا و ظلما فيملؤها قسطا و عدلا لو لم يبق من الدنيا إلا يوم واحد طول اللَّه ذلك اليوم حتى يلي هذا الخليفة من عترة رسول اللَّه ص من ولد فاطمة يواطئ اسمه اسم رسول اللَّه ص جده الحسين بن علي بن أبي طالب يبايع بين الركن و المقام يشبه رسول اللَّه (ص) في خَلقه و ينزل عنه في الخُلق لأنه لا يكون أحد مثل رسول اللَّه (ص) في أخلاقه و اللَّه يقول فيه وَ إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيم
بدان که برای خداوند، خليفه ای است که ظاهر میشود در حالی که زمین از ظلم و ستم، آکنده شده پس زمین را از عدل و داد پر میکند. اگر حتی یک روز از عمر دنیا باقی نمانده باشد خداوند آن را به قدری طولانی میکند تا این خلیفه ظاهر گردد. او از عترت رسول اللَّه (ص) از نسل فاطمه (س)است، همنام پیامبر و جدش حسين بن علي بن أبي طالب (ع) است. میان رکن و مقام با او بیعت میشود. در خلقت شبیه رسول اللَّه (ص) است و در اخلاق به منزله پیامبر (ص) است زیرا در خلق و خو، هیچکس مانند رسول اللَّه (ص) نیست و حق تعالی در مورد پیامبر میفرماید: إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيم
الفتوحات المكية، ج۳، ص: ۳۲۸
ایتا تلگرام
بسم الله الرّحمن الرّحیم
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشه و جَمیعِ خَلقهِ مِنْ اَرضِهِ و سمائِهِ عَلَی سِرِ الأسرارِ العَلیَّةِ و خَفیَّ الأرواحِ القُدسِیَّةِ، مِعراجِ العُقُولِ، مَوصِلِ الأصولِ، قُطبِ رِحَی الوُجودِ، مَرکَزِ دایِرَة الشُّهودِ، کَمالِ النَّشأهِ و مَنشَأِ الکَمالِ، جَمالِ الجَمیع و مَجمَع الجَمالِ، الوُجودِ المَعلومِ و العِلمِ الوجودِ، المائِلِ نَحوَهُ الثّابِتِ فی الوُلُودِ، المُحاذی لِلمرآتِ المُصطَفَویّةِ، المُتَحَقِّقِ بِالأسرارِ المُرتَضَویّةِ، المُتَرَشِّحِ بالأنوارِ الإلهیّةِ، المُربّی بالأستارِ الرُّبوبیَّةِ، فَیّاضِ الحَقائِقِ بِوُجُودِهِ، قَسّامِ الدّقایقِ بِشُهودِهِ، الإسمِ الأعظَم الإلهي، الحاوي للنَّشآتِ الغَیرِ المُتناهي، غَوّاص الیَمِّ الرَّحمانیَّة، مُسلِکِ الآلاءِ الرَّحیمیَّة، طُورِ تَجلّی اللّاهوتیَّة، نارِ شَجَرَةِ النّاسوتیَّةِ، نامُوسِ اللهِ الأکبَرِ، غایة البَشَرِ، أبی الوَقتِ، مَولَی الزَّمانِ،الّذی هُوَ لِلحَقِّ أمانٌ، ناظِمِ مَناظِمِ السِّرِ و العَلَنِ، أبی القاسِمِ مُحَمَّدِ بن الحَسَن، علیه الصَّلوه و السّلام.
#شعبان
ايتا تلگرام
#شعبان
هدایت شده از استاد سید محمد موسوی
وَ قَدْ رُوِيَ عَنِ اَلنَّبِيِّ : أَنَّهُ قَالَ لِعَلِيٍّ سَبْعَةَ عَشَرَ اِسْماً فَقَالَ اِبْنُ عَبَّاسٍ أَخْبِرْنَا مَا هِيَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ فَقَالَ اِسْمُهُ عِنْدَ اَلْعَرَبِ عَلِيٌّ وَ عِنْدَ أُمِّهِ حَيْدَرَةُ وَ فِي اَلتَّوْرَاةِ إِلْيَا وَ فِي اَلْإِنْجِيلِ بريا وَ فِي اَلزَّبُورِ قريا وَ عِنْدَ اَلرُّومِ بظرسيا وَ عِنْدَ اَلْفُرْسِ نَيْرُوزُ وَ عِنْدَ اَلْعَجَمِ شميا وَ عِنْدَ اَلدَّيْلَمِ فريقيا وَ عِنْدَ الكرور شيعيا وَ عِنْدَ اَلزِّنْجِ حيم وَ عِنْدَ اَلْحَبَشَةِ تَبِيرُ وَ عِنْدَ اَلتُّرْكِ حميرا وَ عِنْدَ اَلْأَرْمَنِ كِرْكِرُ وَ عِنْدَ اَلْمُؤْمِنِينَ اَلسَّحَابُ وَ عِنْدَ اَلْكَافِرِينَ اَلْمَوْتُ اَلْأَحْمَرُ وَ عِنْدَ اَلْمُسْلِمِينَ وَعْدٌ وَ عِنْدَ اَلْمُنَافِقِينَ وَعِيدٌ وَ عِنْدِي طَاهِرٌ مُطَهَّرٌ وَ هُوَ جَنْبُ اَللَّهِ وَ نَفْسُ اَللَّهِ وَ يَمِينُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قَوْلُهُ وَ يُحَذِّرُكُمُ اَللّٰهُ نَفْسَهُ وَ قَوْلُهُ بَلْ يَدٰاهُ مَبْسُوطَتٰانِ يُنْفِقُ كَيْفَ يَشٰاءُ
الفضائل لإبن شاذان , جلد۱ , باب وَ فِي ذِكْرِ اَللَّوْحِ اَلْمَحْفُوظِ اَلَّذِي نَزَلَ بِهِ جَبْرَئِيلُ عَلَى اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مَا يَنْفَعُ لِلْمُسْتَبْصِرِينَ، صفحه۱۷۵
https://t.me/musaavi_b
https://eitaa.com/musaavi_b
هدایت شده از استاد سید محمد موسوی
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند برای عَلِي هفده نام است.
اسم او نزد عَرَب، عَلِيّ است و نزد مادرش: حَيْدَر، و در تورات : إِلْيَا و در انجيل: بريا و در زبُور: قريا و نزد رومیان: بظرسيا
و نزد فارس: نوروز است
وَ نزد [سایر] عَجَم: شميا و نزد ديْلَم: فريقيا و نزد كرور: شيعيا و نزد زنگیان: حيم و نزد حَبَشَیان: تَبِير و نزد ترك: حميرا و نزد اَرْمَن: كِرْكِر وَ نزد مؤمِنِين: سحَاب وَ نزد کفار: مرگ سرخ و نزد مسْلِمِين: وَعْد وَ نزد مُنَافِقِين: وَعِيد است و نزد من: طَاهِر مُطَهَّر است. او جَنْبُ اَللَّهِ [از جانب خداوند] وَ نَفْسُ اَللَّهِ وَ دست خداوند است و او قول خداست که فرمود: وَ يُحَذِّرُكُمُ اَللّٰهُ نَفْسَهُ و قولش که فرمود: بَلْ يَدٰاهُ مَبْسُوطَتٰانِ يُنْفِقُ كَيْفَ يَشٰاءُ
https://t.me/musaavi_b
https://eitaa.com/musaavi_b
⬛️ پیام تسلیت مقام معظم رهبری به مناسبت درگذشت حضرت استاد سید جلال الدین آشتیانی (ره)
📆باز نشر به مناسبت سوم فروردین سالگرد درگذشت حضرت استاد سید جلال الدین آشتیانی (ره)
#جمال_جلال
ایتا تلگرام
سوم فروردین سالروز عروج روح بلند سید الحکماء الاحرار
حضرت استاد سید جلال الدین آشتیانی
از تنگای عالم خاک گرامی باد
بسط فلسفه در حوزه علمیه مشهد و قوت علمی گروه فلسفه دانشگاه رضوی ثمره بنایی است که آن بزرگ مرد آزاده وارسته پایه گذاری فرمود.
شایسته است همه اساتید و دانشجویان حکمت و عرفان، خاصه دانش آموختگان در دانشگاه رضوی، به صلوات و دعا و قرائت آیاتی از قرآن کریم، اندکی از دین خود به آن عزیز را ادا نمایند.
سید محمد موسوی
#استاد_موسوی
#جمال_جلال
ایتا تلگرام
🗂پرونده ویژه علامه سید جلال الدین آشتیانی
📆بازنشر به مناسبت سوم فروردین در سالگرد رحلت ایشان
🎙 مصاحبه استاد سید جلال الدین آشتیانی در نقد مکتب تفکیک با عنوان "پیرامون تفکر عقلی و فلسفی در اسلام"
📝 زندگینامه خود نوشت علامه سید جلال الدین آشتیانی
بخش یکم
بخش دوم
بخش سوم
بخش چهارم
بخش پنجم
🎙 مصاحبه استاد سید محمد موسوی درباره علامه سید جلال الدین آشتیانی
بخش یکم
بخش دوم
بخش سوم
بخش چهارم
بخش پنجم
🎥 گزارش تشییع پیکر استاد سید جلال الدین آشتیانی
🎥 گزارش بزرگداشت استاد سید جلال الدین آشتیانی
📃 شکواییه استاد سید جلال الدین آشتیانی از آموزش عرفان و فلسفه در ایران
بخش یکم
بخش دوم
⛔️ به دلیل محدودیت های پیامرسان ایتا، مرجع پیوند ها در پیامرسان تلگرام است.
ایتا تلگرام
May 11