eitaa logo
استاد سید محمد موسوی
953 دنبال‌کننده
267 عکس
13 ویدیو
37 فایل
استاد سید محمد موسوی بایگی دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی این مجموعه توسط شاگردان ایشان اداره می‌شود 📬ارتباط با ادمین کانال: @Sohrevardi_97 نشانی در تلگرام: https://t.me/+Q0r8hlZ2J-_ioZlM
مشاهده در ایتا
دانلود
2219-2218-1-PB.pdf
142.8K
📄بررسی گستره براهین قاعده الواحد 🖋چکیده : 🔸قاعده الواحد يکي از اساسي‌ترين قواعد فلسفة اسلامي‌است که در مسائل مختلف فلسفة اسلامي‌و ديگر علوم مانند علم اصول فقه از اين قاعده استفاده شده است. 🔸در اين نوشتار ابتدا با توجه به براهين اين قاعده و تحليل مبادي و معاني به کار رفته در اين براهين، آشکار شده است که مجراي اين قاعده وحدت حقه حقيقي است. سپس با بيان تقريري ديگر از اين قاعده و اقامة برهان ديگري اين قاعده تعميم داده شده و حدود و ثغور و موارد کاربرد اين تعميم در عالم عقول، عالم مثال وعالم طبيعت تعيين شده است. و جواد پارسایی https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
بسم الله الرحمن الرحیم صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی و عَلی بابِ اللهِ المَفتوحِ و کتابِهِ المَشروحِ ، ماهیَّهِ الماهِیّاتِ ،مُطلَقِ المُقَیَّداتِ ، سِرِّ السِّریّات المَوجودِ فی ظِلِّ اللهِ المَمدود ،المُنطَبِعِ فی مِرآتِ العِرفانِ ، المُنقَطِعِ مِن نَیلِهِ حَبلِ الوُجدانِ ، غَوّاصِ بَحرِ القِدَم ، مَهبِط الفَضلِ و الکَرَمِ ، حامِلِ سِرِّ الرَّسولِ ، مُهَندِس الأرواحِ و العُقولِ ، أدیبِ مَعلَمَهِ الأسماء و الشُّئون ، قَهرَمانِ الکافِ و النّونِ ، غایهِ الظُهورِ و الإیجاد ، مُحَمَّدِ بنِ علیٍّ الجواد ، علیهِ الصَّلوهُ و السَّلام. 🌺میلاد سراسر نور ابن الرضا امام محمد تقی مبارک🌺 https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
✅امام جواد(ع) فرموده است: التفقه ثمن لکل غال و سلم الی کل عال. آگاهی دینی بهای هر گرانقدر و نردبان برای جایگاههای بلندپایه است. 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌸ميلاد سراسر نور ابن الرضا امام محمد تقی مبارک 🌸 https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
بسم الله الرّحمن الرّحیم صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشه و جَمیعِ خَلقهِ مِنْ اَرضِه و سمائِه علیٍّ سِرُّ الأسرارِ و مَشرِقِ الأنوارِ ، المُهندِسِ فی الغُیُوبِ اللّاهوتِیَّة ، السّیّاحِ فی الفیافِی الجَبَروتیَّة ، المُصّوِّر لِلهَیولَی الملکوتیَّة ، اَلوالی للولایةِ النّاسوتیّة ، أُنمُوذِجِ الواقِعِ ، و شَخصِ الإطْلاقِ المُنْطَبِعِ فی مَرایا الأنفُسِ و الآفاقِ ، سرِّ الأنبیاء و المرسلینَ ، سیّدِ الأوصیاء و الصّدیقین ، صورة الأمانة الإلهیّة ، مادةِ العلومِ الغیرِ المُتناهیةِ ، الظّاهرِ بالبرهانِ ، الباطنِ بالقَدْرِ و الشّأنِ ، بِسْمَلَةِ کتابِ الموجودِ ، فاتحة مصحفِ الوجودِ ، حقیقة النقطةِ البائیّة ، المتحقّقِ بالمراتبِ الإنسانیّة ، حَیدَرِ آجام الإبداعِ ، الکرّار فی معارکِ الإختراع ، السّرِ الجلیّ و النّجم الثّاقبِ ،علیِّ بن أبی طالب ، علیه الصّلوةُ و السّلام. 🌺میلاد سراسر نور امیرالمؤمنین، مولی الموحدین، سيد اوصیاء المرسلین امام علی بن ابی طالب علیه السلام مبارک و فرخنده باد. 🌺 https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
سخنی درباب عشق حقیقی و عشق مجازی از عشق از مظلوم ترین واژه های طول تاریخ است که حتی مجازش هم غلط فهمیده شده ، تا چه رسد به حقیقتش. ✅ در حقیقت عاشق کمال خودش را می خواهد و کمال حقیقی همان حق تعالی است. عاشق این کمال را آنگونه می‌خواهد که با آن کمال متحد گردد. در اینجا صاحب کمال با خود کمال دوتا نیستند پس با این تحلیل حقیقت عشق این است که عاشق با کمال مطلق یکی بشود. ✅ کمال مطلق جز حق تعالی نیست ، عاشق حقیقی که عین عشق و معشوق است ، حضرت حق است. دیگران به همان مقدار که به او واصل شوند -یعنی به مقداری که باقی بالله و فانی فی الله شوند- از عشق بهره می‌برند. پس حقیقت عشق به فنا شدن عاشق در معشوق است، اینکه هیچ فاصله ای بین عشق و عاشق و معشوق نباشد. پس اگر کسی عاشق خدا شد یعنی به مرتبه فناء فی الله رسیده است چرا که تا وقتی مباینت و دوئیت بین او و خداوند است عشقش عشق تام نخواهد بود. ✅ اما مجاز ، حقیقت نیست بلکه نمود حقیقت است لکن جدای از حقیقیت هم نیست و سنخیت و رابطه ای بین مجاز و حقیقت وجود دارد. اگر رابطه ای بین حقیقت و مجاز نباشد استعمال مجاز به عنوان نمود آن حقیقت اشتباه خواهد بود. این سخن هم در اعتباریات و هم در امور حقیقی صادق است و وجود سنخیت بین مشبه و مشبه به الزامی است. ❓سوال: چه چیزی شبیه حق تعالی است؟ انسان کامل مَثَل اعلای حق تعالی است و تمام اسماء وصفات در او تجلی کرده است لذا همانگونه که حق تعالی در همه مراتب وجود حضور دارد مَثَل او نیز در تمام مراتب، حاضر است با این تفاوت که حق،کمال قائم به ذات خود است و دیگری نمودی از آن کمال. ✅ به هر موجود که بنگری مظهر بعضی از اسماء است یعنی بعضی از کمالات الهی در او ظاهر شده است مثلا عقول مظهر اسماء تنزیهی هستند موجودات مثالی و طبیعی مظهر اسماء تشبیهی هستند، یا بهشت مظهر اسماء جمایه است و دوزخ مظهر اسماء جلالیه اما آن موجودی که تمام کمالات الهیه در او ظاهر شده انسان کامل است که نمود حق تعالی است و بقیه موجودات چون از نظر کمالات ناقصند دیگر نمود او به شمار نمی‌آیند. انسان کامل،کمال مجازی و حق تعالی کمال حقیقی است ؛ حال اگر عشق به انسان کامل تعلق گیرد عشقی است مجازی. ✅ اینکه گفته شده المجاز قنطرة الحقیقة(مجاز پلی است به حقیقت) نیز درباب عشق است ، یعنی عشق به انسان کامل پلی است برای وصول به کمال مطلق و غیر از این راهی برای وصول به عشق حقیقی نیست. ✅ پس معشوق حقیقی حق تعالی و معشوق مجازی انسان کامل است که نمودی از آن معشوق حقیقی است. حال اگر انسان به کسی یا چیزی غیر از انسان کامل عشق ورزید هرچه مرتبه این عشق پایین تر باشد مجاز بودن این عشق بیشتر خواهد بود. https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
هدایت شده از مصطفی درویشی
ser_bala .mp3
6.19M
📝 گفتاری از استاد سید محمد موسوی با موضوع سرّ بلا و صبر اولیاء الله ⚫️انتشار به مناسبت سالروز رحلت عقلیة العرب حضرت زینب سلام الله علیها sapp.ir/musaavi_b https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
📝 گفتاری از استاد سید محمد موسوی با موضوع سرّ بلا و صبر اولیاء الله ⚫️بازنشر به مناسبت سالروز رحلت عقلیة العرب حضرت زینب سلام الله علیها ☑️ مادامی که تعلق به جانب ماده و حجاب بدن هست عاشق در اذیت و آزار است ؛ لکن عذابی همراه با شیرینی چون این آزار از سمت معشوق است راز این حلاوت آن است که این بلایا از جانب معشوق نشانه التفات اوست. حتی این سخن در جانب عشق های زمینی نیز صحیح است ☑️ حال اگر انسان این مطلب را دانست سرّ بلایایی که بر سر اولیاءالله می آید و راز صبر آنها را خواهد دانست. حقیقت اینست که هر چه که به او می رسد اثر معشوقش را می بیند. از منظر ما او رنج میکشد اما برای او چیزی جز لذت نیست. ☑️ از اینکه می گوییم رسیدن بلا و سختی برای اولیاء الله از آن جهت که اثر معشوق است لذیذ است نباید اینطور برداشت شود که ولی الهی لذت میبرد اما ما که به آن مقام نرسیده ایم چرا باید رنج بکشیم؟ باید گفت هر وقت به مقام او رسیدی تو نیز لذت خواهی برد ولی تا هنگامی که شخص در مرتبه کثرت است و به مقام ولی الهی نرسیده است شرط رسیدن به مقام او ، برقراری سنخیت بین نفس جزئی شخص و نفس کلی ولی الهی است . راه ابجاد این سنخییت آن است که شخص هرطور که شده خود را به ولی کامل نزدیک کند به دو صورت: ۱- شخص تاجایی که مقدور است علومی که نزد ولی کامل است را کسب کند. ۲- شخص کارهای او را تقلید کند. تمام اینها باید انجام شود تا سنخیت برقرار شود و اگر در انجام اینها کوتاهی کند سنخیت حاصل نمی شود ☑️ پس اینکه ما برای سختی های ظاهری ای که ولی کامل متحمل شده عزاداری می کنیم یا در مواقعی که به حسب ظاهر شاد بوده است شادی می کنیم برای برقراری سنخیت بین نفس ما و نفس کامل آنهاست. و این سخن بسیار راهگشاست چون نفس انسان از لحاظ شادی و اندوه منفعل است و حتی در نفوس ضعیف بیش از تاثیر علمی جهات شادی و اندوه اثر می گذارند ☑️ وقتی حضرت زینب و دیگر اسرای کربلا در کاخ ابن زیاد حاضر شدند عبیدالله بن زیاد گفت خدا را شکر که خاندانتان را رسوا کرد و مردانتان را کشت. دیدی خدا با خاندانتان چه کرد؟ حضرت زینب سلام الله علیها دو جواب دادند: ۱- مردان ما را شما کشتید (نه خدا) ۲- ما رایت الا جمیلا؛ آنچه که از خدا رسید تماماً زیبایی بود یعنی از آن جهت که به خدا بر میگردد زیبایی است ایتا تلگرام
بسم الله الرّحمن الرّحیم صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشه و جَمیعِ خَلقهِ مِنْ اَرضِه و سمائه و علی شَجَرَهِ الطُّورِ، و الکتابِ المَسطُورِ، و البَیتِ المَعمورِ، و السِّرِ المَستورِ، و آیةِ النُّور، کَلیم أیمَنِ الإمامةِ، مَنشأِ الشَّرَفِ و الکَرامةِ، نُور مِصباحِ الأرواح، جَلاء زُجاجةِ الأشباحِ ، ماء التَّخمیرِ الأربعینَ، غایةِ مِعراجِ الیَقین، إکسیرِ فِلِزّاتِ العُرفاء، مِعیارِ نُقُودِ الأصفِیاءِ، مَرکَز الأئمَّه العَلَویَّةِ، مَحوَرِ الفَلَکِ المُصطَفَویّةِ، الآمِرِ للصُّوَرِ و الأشکال بِقَبول الإصطِبارِ و الإنتِقال، النُّور الأنور، موسَی بن جعفرٍ، علیه صلوات الله العَلیِّ الأکبر. ⚫️شهادت حضرت امام موسی کاظم علیه السلام تسلیت باد⚫️ ایتا تلگرام
یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبـــــْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللــَّیْـــلِ وَ النَّــــهَــــارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحـــْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ 🌺حلول سال شمسی جدید زیر سایه حضرت موسی بن جعفر و امام رضا علیه السلام بر همگان تبریک و تهنیت باد 🌺 https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحَمدُ لِلّهِ ربِّ العالمینَ حَمداً أزلیّاً بِأبَدِیِّتِهِ و أبدیّاً بأزلیَّتِه ، سرمَداً بإطلاقِهِ، مُتجَلِّیاً مَرایا آفاقِه ، حمدَ الحامِدینَ دَهرَ الدّاهِرین. صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی سیِّدِنا و نبیِّنا أصْلِ الوُجُودِ و عینِ الشّاهِدِ وَ المَشْهود ، أوَّلِ الأوائلِ و أدَلِّ الدّلائل و مَبْدءِ الأنوارِ الأزَلیِّ و مُنتَهَی العُروج الکَمالی ، غایه الغایات ، المتعین بالنِّشآت ، أبِ الأکوان بفاعِلیّه و أمِّ الإمکان بقابلیّه ، المثل الأعلی الإلهی ، هَیُولی العَوالِمِ الغَیْرِ المُتَناهِی ، روحُِ الأرواح و نور الأشْباحِ ، فالق إصباحِ الغَیب، دافِع ظُلْمه الرَّیْبِ ، مُحتَدِ التِّسعه و التِّسعین ، رحمهً للعالمین ، سَیِّدِنا فی الوُجود، صاحبِ لواء الحَمدِ و المَقامِ المَحمُودِ ، المُبَرقَعِ بالِعماء ، حبیبِ الله ، محمَّدٍ المصطفی ، صَلَّی اللهُ علَیه و سلّم. 🌺عید سعید مبعث پیامبر رحمت تبریک و تهنیت باد 🌺 https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
هدایت شده از مصطفی درویشی
nobovat.mp3
12.39M
📄گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره نبوت 🔵انتشار یافته به مناسبت عید سعید مبعث sapp.ir/musaavi_b https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
📝گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره نبوت 🔵انتشار یافته به مناسبت عید سعید مبعث 🔸نبوت یک معنای ظاهری دارد که شخصی بین انسان ها به سبب قابلیات و کمالاتی که دارد خداوند حقایقی را بر او آشکار میکند و مامور میشود که این حقایق را به انسان های دیگر ابلاغ کند این نبوت تشریعی است. 🔸اما یک امر باطنی در نبوت هست که این نبوت ظاهری فرع بر آن نبوت باطنی است 🔸نبی یعنی آنی که خبر میدهد اخبار نحوه هایی دارد ،راحت ترین نحوه خبر دادن با لفظ است،گاهی اخبار هایی لفظ در آن مدخلیتی ندارد و بسیار بسیار قوی تر وتخلف ناپذیر تر از الفاظ است چرا که در الفاظ امکان تخلف هست ،مثلا یک کودک شیرخوار ،که پدر و مادر به او نگاه میکند و حالات او را متوجه میشود،پس این یک نحوه خبر دادن است اما ممکن است ما در در عرفمان به این خبر دادن نگوییم اما یک دالی هست و یک مدلولی و شخصی از این دال به این مدلول رسیده است گاهی با اصوات به این مدلول میرسیم و گاهی با مشاهده . ❓آیا نمیشود موجودی به حسب نحوه وجدش و حقیقت وجودش از یک حقیقت دیگری خبر بدهد؟! آنچه گفته شد در مرتبه اعراض و صفات است که میبینید و به این معانی منتقل میشوید،آیا نمیشود که وقتی این موجود ضعیف این میتواند خبر از چیزی بدهد یک موجود بالا تر ،یک موجود بالاتر نمیتواند خبر بدهد ؟ 🔺مسلما میتواند! 🔸معنای اصلی و حقیقت نبوت بر میگردد به اینکه نحوه وجود و حقیقت وجودی کسی به گونه ای باشد که به آن حقیقت وجودش خبر دهنده از ذات و صفات و کمالات خداوند باشد که عرفا به این نبوت تعریفی میگویند .نبوت تعریفی یعنی حقیقتی است که تمام وجودش و مراتب وجودی اش به گونه ای است که حتی اگر چیزی نگوید اصل حقیقت وجودش دلالت بر مبدا میکند این حقیقت نبوت است. 🔹اعلی مرتبه نبوت به این معنا در وجود حضرت ختمی مرتبت محقق شده است ،آن حضرت به حسب باطن ذات و حقیقت نوری خودش حقیقتی است که که تمام کمالات الهی را نشان میدهد آن به بالاترین نحوی که کامل تر ازین اخبار و انباء میسر نیست ،پس به این معنا نبی ،میشود منبی و مخبر از ذات و صفات و کمالات و افعال خداوند ،کنت نبیا و الادم بین الماء و الطین ،قبل از اینکه ادمی باشد اونبی بوده است ،واضخ است که اگر این به معنای این نبوت تشریعی باشد لغو است این اشاره به نبوت تعریفی ایشان دارد ،حقیقت وجودی ختمی مرتبت به گونه است که بشر باشد و نباشد او حقیقت وجودش همواره نبی است و همواره مخبر از ذات الهی هست . 🔸در قران در چند موضع اشاره به این معنا کرده و از پیامبر تعبیر به برهان کرده است و در جای دیگر تعبیر به ذکر کرده است ،میفرماید ما این برهان را فرستادیم ،برهان یک حقیقت آشکار غیر قابل انکاری است که چیز دیگری را اثبات میکند ،ذکر چیزی است که چیز دیگری را تذکر میدهد و یادآوری میکند . 💡ادل دلیل بر خداوند همین است اما اگر برای ضعفا العقول میگویند معجزه بیاور مربوط به ضعف این هاست ،اگر این ها چشم بصیرت داشتند و حقیقت وجودی پیامبر را میدیدند او خودش بالا ترین برهان و معجزه بر حقتعالی بود ،این معجزات و خوارق عادات برای افرادی است که نمیفهمند مثل کودکانی بخواهیم به کار خوب تشویقشان کنیم میگویمد بهشت جایی است که شکلات میدهند ،اگر اواین حقیقت را میشناخت لازم نبود با شکلات او را به کار خوب دعوت کنیم ، کودک هم ربطی به سن ظاهری ندارد ،عده ی کثیری از انسان ها به حسب تقویم سنین زیادی دارند اما به حسب نفسانی کودک هستند ،اما برای امیرالمومنین و برای سلمان فارسی نمیخواهد شق القمر کند او تا وجود پیامبر را مشاهده کند برایش معجزه است ،حتی از جسم ظاهری به آن حقیقت باطن پی میبرد. ایتا تلگرام
سوم فروردین سالروز عروج روح بلند سید الحکماء الاحرار حضرت استاد سید جلال الدین آشتیانی از تنگای عالم خاک گرامی باد بسط فلسفه در حوزه علمیه مشهد و قوت علمی گروه فلسفه دانشگاه رضوی ثمره بنایی است که آن بزرگ مرد آزاده وارسته پایه گذاری فرمود. شایسته است همه اساتید و دانشجویان حکمت و عرفان، خاصه دانش آموختگان در دانشگاه رضوی، به صلوات و دعا و قرائت آیاتی از قرآن کریم، اندکی از دین خود به آن عزیز را ادا نمایند سيد محمد موسوی https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
salavat.mp3
2.49M
📝گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره صلوات ⚪️باز نشر به مناسبت شعبان المعظم ایتا تلگرام
بسم الله الرّحمن الرّحیم صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشه و جَمیعِ خَلقهِ مِنْ اَرضِه و سمائه و عَليٰ المُتَوَحِّدِ بِالهِمَّة العُلیا، المُتَوَسِّدِ بِالشُّهُودِ و الرِّضا، مَرکَزِ عالَمِ الوُجودِ، سِرُّ الواجِدِ و المَوجودِ، شَخصِ العرفانِ، عَینِ العیانِ، نور الله و سِرِّه الأتَمِّ، المُتَحقِّق بالکَمالِ الأعظَمِ، نُقطَةِ دائرةِ الأزلِ و الأبَدِ، المُتَشَخِّصِ بألِفِ الأحَدِ، فاتِحة کِتابِ الشهادةِ، والي وِلایة السِیادة، الاحدیة الجَمع الوُجودي، الحَقیقِة الکُلیَّه الشُّهُودي، کَهفِ الإمامةِ، صاحِبِ العَلامةِ، کَفیلِ الدّینِ، الوارِثِ لِخُصُوصیّاتِ سَیِّدِ المُرسَلینَ، الخارجِ عَن مُحیطِ الأیْنِ و الوُجُودِ، إنسانِ العَینِ، ُلغَزِ الإنشاء، مَضْمونِ الإبداعِ، مُذَوِّقِ الأذواقِ و مُشَوِّقِ الأشْواقِ، مَطلَبِ المُحبّین و مَقصَدِ العُشّاق، المُقدَّسِ عَن کُلِّ الشَّین، أبی عبدالله الحسین صلواتُ الله و سلامُهُ علیه. 🌺میلاد سبط النبي حضرت امام حسین علیه السلام تبریک و تهنیت باد 🌺 ایتا تلگرام
سَلامُ اللّٰهِ وَسَلامُ مَلائِكَتِهِ الْمُقَرَّبِينَ، وَأَنْبِيائِهِ الْمُرْسَلِينَ، وَعِبادِهِ الصَّالِحِينَ، وَجَمِيعِ الشُّهَداءِ وَالصِّدِّيقِينَ، وَ الزَّاكِياتُ الطَّيِّباتُ فِيما تَغْتَدِي وَتَرُوحُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ، أَشْهَدُ لَكَ بِالتَّسْلِيمِ وَالتَّصْدِيقِ وَالْوَفاءِ وَالنَّصِيحَةِ لِخَلَفِ النَّبِيِّ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ الْمُرْسَلِ، وَالسِّبْطِ الْمُنْتَجَبِ، وَالدَّلِيلِ الْعالِمِ، وَالْوَصِيِّ الْمُبَلِّغِ، وَالْمَظْلُومِ الْمُهْتَضَمِ، فَجَزاكَ اللّٰهُ عَنْ رَسُولِهِ وَعَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَعَنِ الْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْهِمْ أَفْضَلَ الْجَزاءِ بِمَا صَبَرْتَ وَاحْتَسَبْتَ وَأَعَنْتَ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ 🌺میلاد قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس عليه السلام تبریک و تهنیت باد🌺 ایتا تلگرام
هر کس به تماشایی رفتند به صحرایی ما را که تو منظوری خاطر نرود جایی یا چشم نمی‌بیند یا راه نمی‌داند هر کاو به وجود خود دارد ز تو پروایی دیوانه عشقت را جایی نظر افتاده‌ست کآنجا نتواند رفت اندیشه دانایی امید تو بیرون برد از دل همه امیدی سودای تو خالی کرد از سر همه سودایی زیبا ننماید سرو اندر نظر عقلش آن کش نظری باشد با قامت زیبایی گویند رفیقانم در عشق چه سر داری گویم که سری دارم درباخته در پایی زنهار نمی‌خواهم کز کشتن امانم ده تا سیرترت بینم یک لحظه مدارایی در پارس که تا بوده‌ست از ولوله آسوده‌ست بیم است که برخیزد از حسن تو غوغایی من دست نخواهم برد الا به سر زلفت گر دسترسی باشد یک روز به یغمایی گویند تمنایی از دوست بکن سعدی جز دوست نخواهم کرد از دوست تمنایی https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
اى شاهد جان باز آ، در غیب جهان کم زن نقش رخ زیبا را، در پرده عالم زن راز ابدیت را، در پردهْ نهان گردان یا رخ به جهان بنما وز سرّ ازل دم زن اوضاع جهان بنگر، در هم شده چون زلفت بر نظم جهان دستى، بر طرّه پر خم زن چون دلبر آفاقى، مشکن صف دلها را چون کعبه عشّاقى حرفى ز صفا هم زن از ابلق نُه گردون، جولان به جهان تا کى زان موکب ازرق سوز، بر اشهب و ادهم زن مانند خلیل اى جان، آتشکده گلشن کن بازار صنم بشکن، راه بت اعظم زن هم شعله موسى را، در وادى طور افروز هم سرّ مسیحا، را بر سینه مریم زن چون خسرو امکانى، بر کشور گردون تاز چون پرتو سبحانى، بر عرش معظم زن لاهوت مسیحا را، محو رخ زیبا کن وآشوب کلیسا را، زین معجزه بر هم زن هم قصّه ى حسنت را، بر خیل ملایک گو هم شعله ى عشقت را، بر خرمن آدم زن حال دل مشتاقان، با سانحه‏اى خوش کن فال دل بدنامان، بر بارقه غم زن صد قافله دل گم شد، در هر خم گیسویت دستى پى دلجویى، بر گیسوى پر خم زن موجى ز یم جودت، بر سبطى و قبطى ریز هنگامه ى فرعونان، بر آتش از آن بم زن حالى که رقیبانت، مَستند ز چشمانت زابروى کمان تیرى، بر سینه ى ما هم زن ناز تو و شوق ما، بگذشت ز حد جانا زان عشوه ى پنهانى، راه دل ما کم زن زخمى که (الهى) راست، در سینه ز هجرانت تا چند نمک پاشى، رحمى کن و مرهم زن حکیم مهدی الهی قمشه ای https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
بسم الله الرّحمن الرّحیم صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشه و جَمیعِ خَلقهِ مِنْ اَرضِه و سمائه عَلَی سِرِ الأسرارِ العَلیَّه و خَفیَّ الأرواحِ القُدسِیَّهِ ، مِعراجِ العُقُولِ ، مَوصِلِ الأصولِ ، قُطبِ رِحَی الوُجودِ ، مَرکَزِ دایِرَهِ الشُّهودِ ، کَمالِ النَّشأهِ و مَنشَأِ الکَمالِ ، جَمالِ الجَمیع و مَجمَع الجَمال، الوُجودِ المَعلومِ و العِلمِ الوجودِ، المائِلِ نَحوَهُ الثّابِتِ فی الوُلُودِ ، المُحاذی لِلمرآتِ المُصطَفَویّهِ ، المُتَحَقِّقِ بِالأسرارِ المُرتَضَویّهِ ، المُتَرَشِّحِ بالأنوارِ الإلهیّهِ ، المُربّی بالأستارِ الرُّبوبیَّهِ ، فَیّاضِ الحَقائِقِ بِوُجُودِه ِ، قَسّامِ الدّقایقِ بِشُهودِهِ ، الإسمِ الأعظَم الإلهی ، الحاوی للنَّشآتِ الغَیرِ المُتناهی ، غَوّاص الیَمِّ الرَّحمانیَّهِ ، مُسلِکِ الآلاءِ الرَّحیمیَّهِ ، طُورِ تَجلّی اللّاهوتیَّهِ ، نارِ شَجَرَهِ النّاسوتیَّهِ ، نامُوسِ اللهِ الأکبَرِ، غایهِ البَشَرِ، أبی الوَقتِ ، مَولَی الزَّمانِ ،الّذی هُوَ لِلحَقِّ أمانٌ ، ناظِمِ مَناظِمِ السِّرِ و العَلَنِ ، أبی القاسِمِ مُحَمَّدِ بن الحَسَن ، علیه الصَّلوه و السّلام.
🌺میلاد مسعود قطب عالم امکان حضرت صاحب العصر و الأمر و الزمان بر همگان تبریک و تهنیت باد 🌺 https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
خطبه شعبانیه : إنَّ رَسولَ اللّه ِ صلى الله علیه و آله خَطَبَنا ذاتَ یَومٍ فَقالَ : «أیُّهَا النّاسُ ، إنَّهُ قَد أقبَلَ إلَیکُم شَهرُ اللّه ِ بِالبَرَکَةِ وَالرَّحمَةِ وَالمَغفِرَةِ ، شَهرٌ هُوَ عِندَ اللّه ِ أفضَلُ الشُّهورِ ، وَأیّامُهُ أفضَلُ الأَیّامِ ، ولَیالیهِ أفضَلُ اللَّیالی ، وساعاتُهُ أفضَلُ السّاعاتِ . هُوَ شَهرٌ دُعیتُم فیهِ إلى ضِیافَةِ اللّه ِ ، وجُعِلتُم فیهِ مِن أهلِ کَرامَةِ اللّه ِ ، أنفاسُکُم فیهِ تَسبیحٌ ، ونَومُکُم فیهِ عِبادَةٌ ، وعَمَلُکُم فیهِ مَقبولٌ ، ودُعاؤُکُم فیهِ مُستَجابٌ . فَاسأَلُوا اللّه َ رَبَّکُم بِنِیّاتٍ صادِقَةٍ وقُلوبٍ طاهِرَةٍ أن یُوَفِّقَکُم لِصِیامِهِ وتِلاوَةِ کِتابِهِ ؛ فَإِنَّ الشَّقِیَّ مَن حُرِمَ غُفرانَ اللّه ِ فی هذَا الشَّهرِ العَظیمِ . وَاذکُروا بِجوعِکُم وعَطَشِکُم فیهِ جوعَ یَومِ القِیامَةِ وعَطَشَهُ ، وتَصَدَّقوا عَلى فُقَرائِکُم ومَساکینِکُم ، ووَقِّروا کِبارَکُم ، وَارحَموا صِغارَکُم ، وصِلوا أرحامَکُم ، وَاحفَظوا ألسِنَتَکُم ، وغُضّوا عَمّا لا یَحِلُّ النَّظَرُ إلَیهِ أبصارَکُم ، وعَمّا لا یَحِلُّ الاِستِماعُ إلَیهِ أسماعَکُم ، وتَحَنَّنوا عَلى أیتامِ النّاسِ یُتَحَنَّن عَلى أیتامِکُم ، وتوبوا إلَى اللّه ِ مِن ذُنوبِکُم ، وَارفَعوا إلَیهِ أیدِیَکُم بِالدُّعاءِ فی أوقاتِ صَلَواتِکُم ؛ فَإِنَّها أفضَلُ السّاعاتِ ، یَنظُرُ اللّه ُ عز و جل فیها بِالرَّحمَةِ إلى عِبادِهِ ، یُجیبُهُم إذا ناجَوهُ ، ویُلَبّیهِم إذا نادَوهُ ویَستَجیبُ لَهُم إذا دَعَوهُ . یا أیُّهَا النّاسُ ، إنَّ أنفُسَکُم مَرهونَةٌ بِأَعمالِکُم فَفُکّوها بِاستِغفارِکُم ، وظُهورَکُم ثَقیلَةٌ مِن أوزارِکُم فَخَفِّفوا عَنها بِطولِ سُجودِکُم ، وَاعلَموا أنَّ اللّه َ ـ تَعالى ذِکرُهُ ـ أقسَمَ بِعِزَّتِهِ ألاّ یُعَذِّبَ المُصَلّینَ وَالسّاجِدینَ ، ولا یُرَوِّعَهُم بِالنّارِ یَومَ یَقومُ النّاسُ لِرَبِّ العالَمینَ . أیُّهَا النّاسُ ، مَن فَطَّرَ مِنکُم صائِما مُؤمِنا فی هذَا الشَّهرِ کانَ لَهُ بِذلِکَ عِندَ اللّه ِ عِتقُ نَسَمَةٍ ومَغفِرَةٌ لِما مَضى مِن ذُنوبِهِ» . فَقیلَ : یا رَسولَ اللّه ِ ، ولَیسَ کُلُّنا یَقدِرُ عَلى ذلِکَ! فَقالَ صلى الله علیه و آله : «اِتَّقُوا النّارَ ولَو بِشِقِّ تَمرَةٍ ، اِتَّقُوا النّارَ ولَو بِشَربَةٍ مِن ماءٍ . أیُّهَا النّاسُ ، مَن حَسَّنَ مِنکُم فی هذَا الشَّهرِ خُلُقَهُ کانَ لَهُ جَوازا عَلَى الصِّراطِ یَومَ تَزِلُّ فیهِ الأَقدامُ ، ومَن خَفَّفَ فی هذَا الشَّهرِ عَمّا مَلَکَت یَمینُهُ خَفَّفَ اللّه ُ عَنهُ حِسابَهُ ، ومَن کَفَّ فیهِ شَرَّهُ کَفَّ اللّه ُ فیهِ غَضَبَهُ یَومَ یَلقاهُ ، ومَن أکرَمَ فیهِ یَتیما أکرَمَهُ اللّه ُ یَومَ یَلقاهُ ، ومَن وَصَلَ فیهِ رَحِمَهُ وَصَلَهُ اللّه ُ بِرَحمَتِهِ یَومَ یَلقاهُ ، ومَن قَطَعَ رَحِمَهُ قَطَعَ اللّه ُ عَنهُ رَحمَتَهُ یَومَ یَلقاهُ ، ومَن تَطَوَّعَ فیهِ بِصَلاةٍ کُتِبَ لَهُ بَراءَةٌ مِنَ النّارِ ، ومَن أدّى فیهِ فَرضا کانَ لَهُ ثَوابُ مَن أدّى سَبعینَ فَریضَةً فیما سِواهُ مِنَ الشُّهورِ ، ومَن أکثَرَ فیهِ مِنَ الصَّلاةِ عَلَیَّ ثَقَّلَ اللّه ُ میزانَهُ یَومَ تَخَفَّفُ المَوازینُ ، ومَن تَلا فیهِ آیَةً مِنَ القُرآنِ کانَ لَهُ مِثلُ أجرِ مَن خَتَمَ القُرآنَ فی غَیرِهِ مِنَ الشُّهورِ . أیُّهَا النّاسُ ، إنَّ أبوابَ الجِنانِ فی هذَا الشَّهرِ مُفَتَّحَةٌ ، فَاسأَلوا رَبَّکُم ألاّ یُغلِقَها عَلَیکُم ، وأبوابَ النّیرانِ مُغَلَّقَةٌ فَاسأَلوا رَبَّکُم ألاّ یَفتَحَها عَلَیکُم ، وَالشَّیاطینَ مَغلولَةٌ فَاسأَلوا رَبَّکُم ألاّ یُسَلِّطَها عَلَیکُم» . قالَ أمیرُ المُؤمِنینَ علیه السلام : فَقُمتُ فَقُلتُ : یا رَسولَ اللّه ِ ، ما أفضَلُ الأَعمالِ فی هذا الشَّهرِ؟ فَقالَ : «یا أبَا الحَسَنِ ، أفضَلُ الأَعمالِ فی هذَا الشَّهرِ الوَرَعُ عَن مَحارِمِ اللّه ِ عز و جل» https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
ترجمه خطبه شعبانیه : اى مردم! همانا ماه خدا ، همراه با برکت و رحمت و آمرزش ، به شما روى آورده است ؛ ماهى که نزد خدا برترینِ ماه هاست و روزهایش برترینِ روزها ، شب هایش برترینِ شب ها و ساعاتش برترینِ ساعات است . ماهى است که در آن به میهمانى خدا دعوت شده اید و از شایستگانِ کرامت الهى قرار داده شده اید . نَفَس هایتان در آن ، تسبیح است ، خوابتان در آن ، عبادت ، عملتان در آن ، پذیرفته و دعایتان در آن ، مورد اجابت است . پس با نیّت هاى راست و دل هاى پاک ، از پروردگارتان بخواهید تا براى روزه دارىِ آن و تلاوت کتاب خویش ، توفیقتان دهد ؛ چرا که بدبخت ، کسى است که در این ماه بزرگ ، از آمرزش الهى محروم بماند . با گرسنگى و تشنگى خود در این ماه ، گرسنگى و تشنگىِ روز قیامت را یاد کنید ؛ به نیازمندان و بینوایانتان صدقه بدهید ؛ به بزرگان خود احترام ، و بر کوچک هایتان ترحّم ، و به بستگانتان نیکى کنید ؛ زبانتان را نگه دارید ؛ چشم هایتان را از آنچه نگاه به آن حلال نیست ، بپوشانید ؛ گوش هایتان را از آنچه شنیدنش حلال نیست ، فرو بندید ؛ به یتیمان مردم ، محبّت کنید تا بر یتیمان شما محبّت ورزند ؛ از گناهانتان به پیشگاه خداوند توبه کنید ؛ در هنگام نمازها ، دستانتان را بر آستان او به دعا بلند کنید ، که آن هنگام (وقت نماز) ، برترینِ ساعت هاست و خداوند با نظر رحمت به بندگانش مى نگرد و هر گاه با او مناجات کنند ، پاسخشان مى دهد و چون او را صدا بزنند ، جوابشان مى گوید و چون او را بخوانند ، اجابتشان مى کند . اى مردم! جان هاى شما در گرو کارهاى شماست ، پس با آمرزش خواهى خود ، آنها را آزاد سازید ؛ و پشت هاى شما از بار گناهانتان سنگین است ، پس با طول دادن سجده هاى خود ، آنها را سبک کنید ، و بدانید که خداوند ـ که یادش والاست ـ به عزّت خود ، سوگند خورده است که نمازگزاران و سجده کنندگان را عذاب نمى کند و در روزى که مردم در پیشگاه پروردگار جهانیان [براى حساب ]مى ایستند ، آنان را با آتش ، هراسان نمى سازد . اى مردم ! هر که از شما در این ماه ، روزه دارى را افطار دهد ، پاداش او براى آن ، نزد خدا ، آزاد کردن یک برده و آمرزش گناهان گذشته اوست» . پس گفتند : اى پیامبر خدا ! همه ما توانایىِ این کار را نداریم! پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود : «خود را از آتش نگه دارید ، هر چند با یک دانه خرما ؛ مخود را از آتش نگه دارید ، هر چند با یک جرعه آب . اى مردم! هر کس اخلاقش را در این ماه ، نیکو سازد ، براى او وسیله عبور از صراط خواهد بود ، در آن روز که گام ها بر صراط مى لغزد ؛ و هر کس در این ماه بر بردگان خود آسان بگیرد ، خداوند حساب او را سبک خواهد گرفت ؛ و هر کس در این ماه ، شرّ خود را [از دیگران] باز دارد ، خداوند در روز دیدارش ، غضب خویش را از او باز خواهد داشت ؛ و هر که در این ماه ، یتیمى را گرامى بدارد ، در روز دیدار ، خداوند ، گرامى اش خواهد داشت ؛ و هر که در آن به خویشاوند خود نیکى کند ، در روز دیدار ، خداوند با رحمتش به او نیکى خواهد کرد ؛ و هر کس در آن از خویشان خود ببُرد ، خداوند در روز دیدار ، رحمتش را از او قطع خواهد نمود ؛ و هر کس در آن ، نماز مستحبّى بخواند ، براى او دورى از آتش ، نوشته مى شود ؛ و هر کس واجبى را در آن ادا کند ، پاداش کسى را دارد که هفتاد واجب را در ماه هاى دیگر ، ادا کرده است ؛ و هر کس در آن بر من زیاد صلوات بفرستد ، خداوند در روزى که وزنه اعمال ، سبک مى شود ، وزنه اعمال او را بیفزاید ؛ و هر کس در آن ، آیه اى از قرآن تلاوت کند ، پاداش کسى را دارد که در ماه هاى دیگر ، ختم قرآن کرده است . اى مردم! در این ماه ، درهاى بهشت ، بازند . پس ، از پروردگارتان بخواهید که آنها را بر شما نبندد ؛ و درهاى دوزخ ، بسته اند . پس ، از پروردگارتان بخواهید که آنها را بر شما نگشاید ؛ و شیطان ها در بندند . پس ، از پروردگارتان بخواهید که آنها را بر شما مسلّط نسازد» . من(علی .ع) برخاستم و گفتم : اى پیامبر خدا! برترینِ کارها در این ماه چیست؟ فرمود : «اى ابو الحسن! برترینِ کارها در این ماه ، پرهیز از حرام هاى الهى است» https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
📝گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره حدیث شریف : مَنْ‏ عَرَفَ‏ نَفْسَهُ‏ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ گزینش و نوشتار:مهدی سلامی https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
hadis .mp3
8.49M
📝گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره حدیث شریف : مَنْ‏ عَرَفَ‏ نَفْسَهُ‏ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b