eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
328 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
مسلمنا muslimnair
🎥 برگزاری نماز جنازه «عبدالمجید الزندانی» مؤسس و بنیانگذار اخوان المسلمین یمن و از مبارزان جنگ افغان
⚡️برش هایی از زندگی عبدالحمید الزندانی؛ پدر معنوی «بن لادن» و مؤسس و بنیانگذار اخوان المسلمین یمن ✍ به قلم: عبدالناصر امینی 1⃣ برش اول: تولد عبدالمجید بن عزیز الزندانی، در سال ۱۹۴۲م. در قریۀ «الظهبی» از توابع «الشعر» استان «اِب» یمن به دنیا آمد. وی اصالتا از اهالی «زندان» از نواحی محلۀ «ارهاب» ولایت صنعا بود. 2⃣ برش دوم: دوران تحصیل عبدالمجید زندانی تحصيلات اوليۀ خود را در آموزشگاه‌ها و مکاتب زادگاهش کسب کرد. سپس برای تحصيل مدارج عالی‌تر به «عدن» رفت. او همچنین برای تحصيل در دانشكدۀ داروسازی، به مصر سفر کرد و دو سال در آن‌جا تحصيل نمود. سپس به دليل علاقه به علوم شرعی، دانشکدۀ داروسازی را رها كرده و جهت فراگیری علوم شرعی، به دانشگاه الأزهر پیوست و توانست با برجسته‌ترین علمای «الازهر الشریف» علم بیاموزد. الزندانی مدتی به عربستان سعودی رفت و در مقطع کارشناسی ارشد علوم اسلامی، از بن باز و العثیمین بهره گرفت و بعدها دکترای خود را از دانشگاه اسلامی «ام‌درمان» سودان به‌دست آورد. وی با مطالعات و پژوهش‌هایی که در علوم اسلامی داشت، توانست در زمینۀ اعجاز علمی قرآن‌کریم در پرتو زندگی معاصر، مهارت خاصی کسب نماید، به طوری که این موضوع به یکی از مشغله‌های علمی وی تبدیل شد. 3⃣ برش سوم: مسئولیت‌های اجتماعی عبدالمجید الزندانی مدتی که در عربستان اقامت داشت، به تدریس پرداخت و پس از بازگشت به یمن، مشاغل و مسئولیت‌های مختلفی از جمله مدیریت مؤسسه علمی «النور» و تدریس در برخی مؤسسات آموزشی را به عهده گرفت. بعد از برکناری عبدالرحمن الاریانی از ریاست جمهوری یمن در سال ۱۹۶۷م. توسط جنبش ۵ نوامبر، شیخ زندانی به صنعا بازگشت و مدیریت امور علمی وزارت معارف را به عهده گرفت و سپس در سال ۱۳۵۴ به ریاست اداره دعوت و ارشاد درآمد. 4⃣ برش چهارم: خدمات علمی اعجاز علمیِ قرآن‌کریم و سنت پیامبر اسلام، از مهم‌ترین دغدغه‌های علمی و فکری شیخ عبدالمجید زندانی بود که او را به یکی از معاصرین در این حوزه تبدیل کرد. وی همچون سایر علمای اعجاز، به اثبات تقدم اکتشافات علمیِ قرآن در بسیاری از زمینه‌ها مانند پزشکی، آفرینش انسان و زمین‌شناسی می‌پرداخت. در سال ۲۰۰۴ میلادی اعلام شد که وی با مخلوط عصارۀ گیاهان، دارویی برای HIV کشف کرده است که به گفتۀ او بر روی سایر ویروس‌ها و برخی از سلول‌های سرطانی نیز تأثیر دارد. شیخ زندانی همچنین در تأسیس مؤسسۀ بین‌المللی اعجاز علمیِ قرآن و سنت در عربستان سعودی مشارکت داشت و آن را رهبری کرد. اما اختلاف او با دولت عربستان، منجر به بازگشتش به یمن شد. 5⃣ برش پنجم: فعالیت‌های سیاسی عبدالمجید زندانی یکی از نمادهای نهضت اسلامی به شمار می‌آید. وی حین اقامتش در مصر، از جنبش بین‌المللی «اخوان المسلمین» متأثر شده و همواره با آن‌ ارتباط داشت که منجر به دستگیری وی توسط مقامات مصری و اخراج وی از کشور مصر شد. الزندانی با تلاش فراوان و همسویی با فعالان سیاسیِ مسلمان همانند عبدالله احمد، موفق شد بندی به قانون اساسی یمن اضافه کند که در آن شریعت اسلامی منبع همه قوانین قرار گیرد. زندانی در کارزارهای حفاظت از انقلاب یمن در سال ۱۹۶۲م. مشارکت داشت و در طول کار خود در وزارت معارف، با آوردن تعدادی از متفکران ارشد عرب و مسلمان به یمن، در جهت ایجاد تعاملات فکری گسترده تلاش کرد. او همچنان از جهاد مردم مسلمان افغانستان علیه نیروهای روسیه در دهه ۱۹۸۰م. حمایت کرد. در سال ۲۰۰۴م. ایالات متحده او را در شمار افراد تحت تعقیب سرویس‌های امنیتی خود قرار داد و او را به حمایت از آنچه «تروریسم» می‌نامید متهم کرد. در بیانیۀ دولت وقت ایالات متحده آمده بود که شیخ زندانی «پدر معنوی» اسامه بن لادن، رهبر القاعده است. آمریکا همچنین او را به «تأمین مالی گروه‌های تروریستی» متهم کرد و در سال ۲۰۱۱م. از دولت یمن خواست تا او را دستگیر کند. اما شیخ زندانی این اتهامات را رد کرده و از دولت آمریکا خواست که مدارک خود را به قوۀ قضائیه یمن ارائه دهد. 💥مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
🏆 مایکل کوک و سید حسین مدرسی برندگان جایزه جورجو لوی دلا ویدا ۲۰۲۴ در تمدن اسلامی 🏅 مراسم «جایزه جورجو لوی دلا ویدا ۲۰۲۴ / The 2024 Giorgio Levi Della Vida Award presentation and conference» در روزهای ۱۶ و ۱۷ می ۲۰۲۴ مصادف با ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت۱۴۰۳ در دانشگاه یو.سی.ال.ای برگزار خواهد شد. 🏆 این جایزه به طور مشترک به مایکل کوک (استاد کلاس ۱۹۴۳ مطالعات خاور نزدیک دانشگاه پرینستون) و سید حسین مدرسی (صاحب کرسی بیرد داج در مطالعات خاور نزدیک دانشگاه پرینستون) به منظور قدردانی از همکاری‌های چند ده‌ ساله و ایفای نقش سترگ ایشان در حوزه‌های مطالعات خاور نزدیک و مطالعات اسلامی اهدا خواهد شد. 🎖در این مراسم مجموعه‌ای از موضوعات مرتبط با تاریخ متقدم و تحولات اولیه زبان عربی، هویت عربی و گفتمان‌های نقلی و حقوقی نخستین درباره زبان و معناشناسی بررسی خواهد شد. این کنفرانس در امتداد برنامه‌ای است که گوستاو فون گرونبام (اولین مدیر مرکز مطالعات خاور نزدیک در یو.سی.ال.ای) برای تشویق پژوهش در حوزه مطالعات اسلامی پایه گذاشت. ✍ پانوشت: جایزه سالانه جورجو لوی دلا ویدا به دانشمندانی تعلق می گیرد که آثارشان به پیشرفت‌های چشمگیر و پاینده در مطالعه تمدن اسلامی انجامیده است. 🏷 💥مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
📸 تصویری از برگزاری مجلس ترحیم عبدالمجید الزندانی - مؤسس اخوان‌‌المسلمین یمن - از سوی حماس (اخوان المسلمین فلسطین) در قطر با حضور اسماعیل هنیه و مقامات ارشد حماس. 🏷 💥مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️بطحائی در مصاحبه با روزنامه جام جم امروز عنوان کرد: ضرورت جریان شناسی تحریف تاریخ ایران ✂️ برش هایی از مصاحبه: 🔹 شاید بهترین تعبیر برای معرفی سریال حشاشین، ضرب المثل «کج می‌گه، اما رج می‌گه» باشد. از نظر گزارش های تاریخی نقدهای اساسی به فیلمنامهٔ کج حشاشین وارد است؛ ولی مصری ها در مورد رج بودن سناریوی آن فکر کرده‌اند و در فرهنگ به اصطلاح نقطه‌زنی کرده‌اند و حشاشین سناریوی حرفه‌ای و خوش‌ساختی دارد. 🔸 این سرمایه‌گذاری عظیم برای جریانی که السیسی فعلا در چکاد آن است، بسیار آمد دارد و بااهمیت تلقی می‌شود، زیرا با توجه به فضایی که درباره اخوانی‌ها و فعالیت‌های‌شان مرور کردیم، به سود السیسی است که به قول معروف به «مغالطه مسموم‌کردن چاه» دست بزنند. یعنی با نمادسازی منفی از حشاشین و منسوب کردن به شیعه و اخوان، آنها را به ترسناک، وحشت‌آفرین، تروریست و خونریز نشان بدهند و برای مخاطبان چنین سریالی جا بیندازند که آنها تروریست، روانی و آدمکش بودند و این خطر کماکان بیخ گوش مصر معاصر وجود دارد. چه سیاست‌گذار و چه سرمایه‌گذار چنین سریال‌هایی به نتیجه‌ای که می‌خواهد می‌رسد، زیرا با ارائه یک محصول حرفه‌ای، خوش‌ساخت، مخاطب‌پسند و چشم‌گیر خواه‌ناخواه مخاطب را مجذوب می‌سازد و در چنین روندی خوراک فرهنگی دلخواه و سفارشی خود را غیرمستقیم به ذهن بینندگان تزریق می‌کند. مطالعه کامل مصاحبه ⬅️↙️ https://jamejamdaily.ir/Newspaper/item/231963 💥مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️سرعت رعدآسای دوبله سریال حشاشین به زبان روسی 🔹 سریال حشاشین با سرعتی باور نکردنی به روسی دوبله شد و در شبکه های خانگی تحت عنوان یک سریال مصری می توان آن را مشاهده کرد. 🔸 لازم به ذکر است پژوهشگران روسی در مورد شیعیان اسماعیلی و حشاشین، تحقیقات خوبی انجام داده اند که در آینده بدان ها اشاره خواهیم کرد. 💥مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ معرفی خدمات چهارده سال شیخ جامعه الازهر 🔹 جامعه الازهر (با قدمت ۱۰۸۴ سال) چهاردهمین سال تصدی دکتر احمد الطیب (به عنوان چهل و چهارمین شیخ الازهر) را به وی تبریک گفت. 🔸 این نهاد همچنین از تلاش مجدانه وی در راستای توسعه اندیشه های معتدل الازهر، ترویج اندیشه صلح گرایانه احمد الطیب و تأکید وی بر همزیستی مسالمت آمیز میان ادیان و مذاهب قدردانی و به معرفی زندگی نامه، خدمات اجتماعی، مناصب و جوایز وی در جهان اسلام و اهم فعالیت های چهارده ساله وی پرداخت. 🏷 #اسلام_سنتی #جامعه_الازهر #احمد_الطیب 💥مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡ شکست اسلام سیاسی و پیشتازی اپوزیسیون در کلانشهرهای ترکیه 🎙 اردوغان پس از اعلام نتایج انتخابات: مت
⚡️ نخستین اقدام اصلاحی حزب عدالت و توسعه پس از شکست در انتخابات اخیر 🔹 اردوغان رهبر و مؤسس حزب «عدالت و توسعه» در پنجمین کنفرانس بین المجالس قدس اعلام کرد که روابط تجاری ترکیه و اسرائیل را به طور کامل قطع و آن را ادامه نخواهیم داد. 🔸 وی افزود که حماس یک گروه مقاومت ملی است و آنکارا هیچوقت آن را گروهک تروریستی نمی داند. همچنین پایگاه راداری کورجیک در ترکیه فقط در خدمت نیروهای ترکیه است و به هیچ کشوری در حمله ایران به اسرائیل اطلاعات جاسوسی به موساد نداده ایم. 🔹 وی افزود که فروش بنزین به هواپیماهای اسرائیل دروغ محض است و گویندگان این اخبار دروغ باید پاسخگوی ادعاهایشان باشند. ✍ پانوشت: فاتیح اربکان رهبر حزب اسلامگرای رفاه نوین (حزب اسلامگرای رقیب عدالت و توسعه) چند روز قبل مدعی شده بود پایگاه راداری کورجیک در جنوب شرقی ترکیه برای حفاظت اسراییل در مقابل حملات موشکی ایران اطلاعاتی را به واشنگتن منتقل کرده است. 🏷 💥مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️ دفاع تمام قد احمد الطیب از مسیحیان و لزوم حفظ حرمت کلیسا 🔹 احمد الطیب شیخ الازهر در پی حوادث تلخ و تفرقه افکن روستای «الفواخر» در جنوب مصر در بیانیه ای خود را ملزم به دفاع تمام قد از کلیسا دانست. 📜 شیخ الازهر در بیانیه روز گذشته خود نوشت: هیچ استدلالی در قرآن و سنت مانع از ساخت کلیسا و آزار و اذیت به مسیحیان وجود ندارد. ممانعت از برگزاری آداب و سنن قبطیان در اسلام مشروع نیست و این قانون اسلام  در ساخت اماکن مذهبی است. من به عنوان یک مسلمان وظیفه ندارم که کلیسا را ​​ببندم و چراغ آن را خاموش کنم یا جلوی عبادت در آنجا را بگیرم، بلکه لازم است اگر کلیسا مورد حمله قرار گرفت، تمام قد از آن دفاع کنم. ✍ پانوشت: روستای «الفواخر» در جنوب مصر با اکثریت مسیحیان قبطی این روزها در دام آتش اختلاف افراطیون مسلمان با مسیحیان افتاده است. پس از انتشار شایعه ساختن کلیسایی جدید در این روستا، افراطیون با آتش زدن منازل و مغازه های مسیحیان و شلاق زدن آنها را تهدید به مرگ کردند تا کلیسایی در الفواخر ساخته نشود. در پی انتشار این خبر احمد الطیب بیانیه ای منتشر و این فتنه را مهار کرد. به تصریح روزنامه الاهرام، این خبر مثل آبی روی آتش شد و این فتنه را خاموش کرد. بیانیه الطیب دست به دست در میان شهروندان مسیحی مصر (حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد از شهروندان مصر مسیحی اند) چرخید و مسیحیان را به اسلام اعتدالی الازهر امیدوار کرد. 🏷 تصريح شيخ الأزهر بشأن الاعتداء على الأقباط بقرية الفواخر بالمنيا ينتشر مثل النار فى الهشيم – جريدة الأهرام الجديد الكندية https://www.ahram-canada.com/228328/ 💥مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
🇹🇷 ترکیه در سوگ رهبر معنوی «اسماعیل آقائیان» از طریقت نقشبندیه https://t.me/Muslimnair 🔷 رهبر معنو
⚡️اسلامِ سیاسی هراسی سکولارهایِ ترکیه با حربه حجاب 📰 روزنامه سوزجو (مهمترین نشریه سکولارهای ترکیه و منتقد اصلی حزب عدالت و توسعه) با استناد به رفتارهای مبلغان طریقت اسماعیل آقا در تیتر اصلی خود نوشت: «خانم ها! جلوی انقراضمان را بگیرید؛ لطفا چادر بپوشید!!!» 🔹این روزنامه در ادامه آورده است که مبلغان این طریقت با حضور در اماکن عمومی استانبول از دخترانی که ححاب را کنار گذاشته اند میخواهند تا برای حمایت از مذهب و دوری از عذاب الهی چادر بپوشند. ✍️ پانوشت: ۱. اماکن پرتردد اطراف مساجد ایاصوفیه و فاتح استانبول از مراکز اصلی تبلیغ جماعت نقشبندیه اسماعیل آقا است که مبلغان این طریقت با شلوارهای گشاد، ریش بلند و غیر متعارف، پالتوهای بلند و طربوش قرمز (مُعرّب تار پوش) امر به معروف خیابانی ملایم و بدون تنش می کنند. ۲. سبک زندگی خاص، جلوگیری از تحصیل فرزندان در مدارس دولتی، اهتمام به آموزش های تبلیغی مستقل در مراکز وابسته، جماعت خود را جماعتی تافته جدا بافته دانستن و حقانیت برداشت اسماعیل آقائیان از دین از مؤلفه های این طریقت صوفیانه است. ۳. گزافه نیست اگر ادعا شود در کنار گولنیسم، بزرگترین تیم تبلیغی ترکیه بر عهده این فرقه نقشبندی است. مخالفت با وهابیت، تلفیق اسلام ارتجاعی و فهم سطحی از دین و شیوه بدیع امر به معروف خیابانی از نشانه های این فرقه است. ۴. فهم بدوی از اسلام و ممانعت با هر نوع تفکر روشنفکرانه در ترکیه و تخریب شخصیت نواندیشان دینی باعث ایجاد تنگناهایی برای فضای روشنفکری در مجامع علمی ترکیه شده است و حزب حاکم در مواردی به این هیاهوها پاسخ مثبت داده و مجامع روشنفکری را محدود کرده است. النهایه: ارتباط تنگاتنگ سران این فرقه با اردوغان در دوران حکمرانی حزب عدالت و توسعه باعث شده که سکولارها از رهیافت این پیوند عمیق، به تخریب اردوغان پرداخته و تیر خلاص جدیدی به سوی اسلام سیاسی حاکم در ترکیه پرتاب کنند. 🏷 💥مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️سرعت رعدآسای دوبله سریال حشاشین به زبان روسی 🔹 سریال حشاشین با سرعتی باور نکردنی به روسی دوبله شد
⛔️ ممنوعیت پخش «حشاشین» در ایران ⛔️ 🔹 خبرگزاری ایرنا اعلام کردند که مسئولان در ایران، پخش سریال تلویزیونی مصری «حشاشین» در مورد حسن صباح را در شبکه نمایش خانگی ایران ممنوع کرده‌اند. 🔸 مهدی سیفی، مدیرکل نظارت سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) روز یکشنبه ۹ اردیبهشت گفت که «روایت این سریال از تاریخ اسلام متضمن تحریف‌های فراوانی است که به نظر می‌رسد با رویکرد سیاسی مغرضانه تولید شده است.» او گفت که «بر همین اساس طبق نظر شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال حشاشین، در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تأیید نیست». 🔹 مجموعه تلویزیونی «حشاشین» از آغاز ماه رمضان در مصر پخش شد و در حال حاضر در سرتاسر خاورمیانه محبوبیت کسب کرده است. امید علی مسعودی، عضو شورای سواد فضای مجازی ساترا روز یک‌شنبه به ایرنا گفت که «سریال حشاشین با بودجه‌ای ۱۲ میلیون دلاری ساخته شده و یکی از پرخرج‌ترین سریال‌های تاریخ کشورهای عرب زبان به‌شمار می‌رود.» 🔸 او اضافه کرد که به باور او، «یکی از اهداف سریال حشاشین این بود که ترور و سرآغاز ترور را به ایرانی‌ها ربط دهد. شاهد این نظریه آن است که در این سریال شهرهای ری، قم و اصفهان را منشأ تروریست معرفی می‌کند.» خبرگزاری ایسنا هم در گفت‌وگو با برخی افراد، این سریال نمونه‌ای «کامل» از «تغییر و جعل حقیقت» اعلام کرده است. 💥مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
📚 گرایش تدریجی روشنفكران ایرانی به اسلام سیاسی، سید قاسم ذاکری، انتشارات ایران، بهار ۱۴۰۳. 📚 نویسنده کوشیده تشكیلات سیاسی همچون نهضت آزادی، سازمان مجاهدین خلق ایران و كانون نشر حقایق اسلامی با دقتِ بیشتری موشكافی و بررسی شود. تمركز نویسنده صرفا بر نقش محافل غیر حوزوی در مقوله اسلام سیاسی بوده است لذا روحانیت و روحانیون موضوع این كتاب نبوده است. 📚 بومی گرایانِ ایرانی به جای اسلامگرایی در واقع غرب را پذیرفته‌ بودند و ضمنِ اصالت دادن به غرب، درصدد آشتی دادنِ فرهنگ ایرانی با غرب برآمده بودند. به عبارتی دیگر، بومی‌گرایی اعم از اسلامگرایی است و برخی بوم‌گرایان ایرانی كمترین تعلق خاطری به اسلام نداشته‎اند.  📚 در سال‎های پس از جنگ جهانی دوم، سه گونه گرایشِ فكری در میان روشنفكرانِ ایرانی شكل گرفت.  1⃣ روشنفكرانِ منادی غربی شدن كه میراث ایشان به اوایل قاجاریه می‎رسید و در سرتاسر حكومت پهلوی اول و دوم تبدیل به جریانِ رسمی و حكومتی در ایران شده بودند.  2⃣ روشنفكرانِ چپ ماركسیستی كه جریان غالب و مسلط بر روشنفكری و محافلِ دانشجویی در ایران بودند. 3⃣ جریان حاشیه‌ای و نوظهور اسلامگرایی كه موضوع این كتاب است. روشنفكرانِ ایرانی، بر اثر دو تجربه تلخِ جنگ‎های جهانی اول و دوم چون شاهد نابودی اروپا بودند به این نتیجه رسیدند كه ۱- كار اروپا تمام شد. ۲- غرب به خاطر بحران معنویت نمی‎تواند هادی و راهنمای ما در مشرق زمین باشد لذا در فضای پس از شهریور ۲۰ به تدریج شاهد نضج‌گیری جنبش بازگشت به خویشتن در میان روشنفكرانِ ایرانی بوده‌‎ایم. بخش قابل توجهی از منادیان جنبش «بازگشت به خویشتن»، به‎سرعت به اسلامگرایی هدایت شدند؛ اسلامگرایی به معنای نفی غرب، جست‌وجوی معنویتی كه غرب فاقدِ آن است در ادیان شرقی و دخالت دادنِ دیانت در سیاست تا حد تشكیل حكومت اسلامی! ⏺ موضوعی كه در این زمینه به كمك جریان روشنفكری اسلامگرا در ایران آمد عبارت بود از: اولا آگاهی این قشر از روشنفكران نسبت به بحران معنویت در اروپا و آگاهی این قشر از اینكه نخبگان و خواص در اروپا خودشان در جست‌وجوی معنویت در مشرق زمین هستند، دوم رشدِ فزاینده جنبش و گفتمانِ اسلام سیاسی و اسلامگرایی در پهنه جهان اسلام! به عبارتی جریان نوظهور اسلامگرایی در ایران از یك طرف از بحرانِ معنویت در غرب و از طرف دیگر از روند فزآینده و رو به رشدِ اسلامگرایی در جهان اسلام تغذیه می‎شد. 📚 اقلیتی از روشنفكران كه در ایران پرچمدار اسلام سیاسی شده بودند به‎هیچ‌وجه در حوزه نظر و عمل مثلِ همدیگر نبودند؛ ایشان به سه گروه تقسیم می‎شدند:  ۱- افرادی كه صرفا در لفظ و كلام مروجِ اسلام سیاسی بودند؛  ۲- عده‎ای كه تحتِ تأثیرات و سیطره علم‌گرایی و رونق یافتنِ فلسفه پوزیتیویسم در غرب، اصالت را به غرب داده و درصدد آشتی دادنِ اسلام با غرب برآمده بودند. افكار و عقایدِ التقاطی و شك برانگیزِ سید جمال‌الدین افغانی (اسدآبادی)، مهم‎ترین راهنمای فكری این دسته از اسلامگرایان بوده است. ۳- اسلامگرایانی كه تحت تأثیر افكار سید قطب در مصر و شیخ فضل‌الله نوری در ایران، ضمنِ اصالت دادن به اسلام، اساسا در پی نفی تام و تمام غرب برآمده بودند و در پی این بودند كه در مقابل غرب طرحی نو در بیندازند. شاید بشود وابستگان این نحله فكری اخیر را اصولگرایان اسلامی نامید. 📚در میان خواص و روشنفكرانِ اسلامگرا در خارج از مرزهای سیاسی ایران شاید كمتر كسی به اندازه علامه محمداقبال لاهوری بر ایرانیان اثر گذارده باشد چرا كه آثارِ او به زبان فارسی بوده و اینكه ایشان نقش ویژه‌ای برای ایران و ایرانیان در تحول و بیداری اسلامی و تمدنی در كلیتِ جهان اسلام قائل بوده است. 📚 بدون شك گفتار و كردار اسلامگرایان ایرانی (تا پیش از انقلاب اسلامی) خالی از نقد و خطا نبوده است هرچند همین خطاكاران نیز خود دو دسته بوده‎اند: روشنفكران صادقی كه برای جامعه و كشورشان نیتی خیر داشته‌اند و افرادی فرصت‌طلب كه صرفا در پی موج‌سواری بر اسلام برای دستیابی به قدرت بوده‎اند.كتاب گرایش تدریجی روشنفكران ایرانی به اسلام سیاسی شامل فصل‎های «انقلاب اسلامی ایران مهم‎ترین فراز اسلام سیاسی، اروپا در مطلع قرن بیستم، گرایش تدریجی روشنفكران ایرانی پس از جنگ جهانی دوم به اسلام سیاسی، تشكل‎های سیاسی برآمده از روشنفكری اسلامی، اقبال لاهوری و سید قطب دو نویسنده غیر ایرانی اثرگذار بر جنبش اسلامگرایی ایران در دهه‌های 40 و 50 و نتیجه‌گیری» است. 📚 کتابهای خوب و استاندارد را معرفی کنیم. 🏷 💥مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⛔️ ممنوعیت پخش «حشاشین» در ایران ⛔️ 🔹 خبرگزاری ایرنا اعلام کردند که مسئولان در ایران، پخش سریال تلو
⚡️ پس لرزه های انتشار خبر منع سریال حشاشین در ایران توسط رسانه های جهان عرب 📎 به پیوست برخی از انبوه بازخوردهای ممانعت از پخش سریال حشاشین در ایران که امروز در رسانه های جهان عرب منتشر شد تقدیم می شود. 🔹 اسکای نیوز (بریتانیایی الاصل) مستقر در امارات متحده عربی، شبکه الجزیره قطر و العربیه عربستان سکان‌داران این شیطنت رسانه ای هستند. 💠 پررنگ کردن تفاوت عقاید اسلام شیعی با عقاید اسلامی جهان عرب بویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس، تمرکز و هراس افکنی در قدرت نظامی بی بدیل ایران در معادلات منطقه ای، اتهام سخیف همراهی مجاهدان شیعه ایرانی با صلیبیون و شیعه هراسی برای ممانعت از گسترش قدرت نرم اسلام شیعی در جهان اسلام در این پیام ها پمپاژ رسانه ای شده است. 🌐 https://www.youtube.com/watch?v=McJdNmO_7Nk 💥مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️ پس لرزه های انتشار خبر منع سریال حشاشین در ایران توسط رسانه های جهان عرب 📎 به پیوست برخی از انبو
⚡️ ما همیشه دیر می‌رسیم [مرثیه ای برای ممنوعیت حشاشین] ✍به قلم: مهدی علمی دانشور ✂️برش هایی از یادداشت: 🔹 حال که بزرگواران فرهنگی جز تخریب و سد کردن راه چاره‌ی دیگری بلد نیستند و نمی‌دانند، شما را به خواندن چند نظر از اهالی فرهنگ مصر دعوت می‌کنم: احمد سعدالدین منتقد سینمایی مصری گفت: «این سریال در تضاد با سیاست‌های اعمال شده در ایران است، از این رو منع پخش سریال از سوی مقام‌های ایرانی، عجیب نیست». 🔸 طارق مرسی دیگر منتقد هنری، سریال «الحشاشین» را «ضربه‌ای سخت بر همه گروه‌های تندرو و صاحبان اندیشه‌های تروریستی از راه پرداختن به راه و روش حسن صباح بنیانگذار فرقه توصیف کرد.» از سویی محمد شوقی مورخ هنری گفت که «تصمیم برای منع سریال «حشاشین» گواهی بر موفقیت بزرگ این سریال است.» 💠 نکته مهم این است که صحبت از انحراف از اسلام در جایگاه مراجع و عالمان دینی است که با بررسی محتوایی باید چنین مسأله‌ای را به جامعه توصیه کنند، اما ممنوع کردن یک سریال، آن هم سریالی که در کشور دیگر ساخته شده و در بستر اینترنت به آسانی در دسترس است؛ نکته عجیب صحبت‌های مدیرکل نظارت ساتراست. ایران سال ها فرصت داشت که تمامی روایت های تاریخی خود را به بهترین شکل تبدیل به سریال کند و تصویر جدیدی از قرائت ایرانی از تاریخ به نمایش بگذارد، اما الان به ایجاد محدودیت برای سریال های مصری مشغول است... ... و یک نفر که پیشتر از من رسید صیاد شاه ماهی من شد و من دوباره دیر رسیدم... مطالعه کامل⬅️↙️ B2n.ir/k00017 💥مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
⚡️ دکتر مهدی علمی دانشور در مصاحبه با روزنامه جام جم امروز عنوان کرد: 💥 معرفی چهره حسن صباح بدون نقاب 🔹 حسن صباح متولد قم است و در همان شهر با اسماعیلیان پیوند می‌خورد. او دارای ویژگی‌های رهبرانه (کاریزما) بود و با تکیه بر باورها و آیین‌های دیرین ایرانیان و آن بخش‌های فرهنگی که همگرا با اسلام بود، توانست دولتی خودمختار، ویژه و متفاوت برپا سازد. 🔸 زمان را به عقب برگردانیم؛ صباح چهره‌ای فوق‌العاده کاریزماتیک دارد. او سراغ رده‌ های بالای جامعه نمی‌رود، بلکه میان مردم و چوپان‌ها و انسان‌های بی‌پروا و جنگاور می‌رود و یارانش را از میان آنها برمی‌گزیند که از مرگ نمی‌ترسند. 🔹 منش و رفتار دادگرانه‌اش به گونه‌ای بود که به گفته دکتر باستانی‌پاریزی تا چند سده پس از او، بانوان آبادی‌های منطقه الموت با درود فرستادن بر روان او، کارهایی مانند نخ‌ریسی را می‌آغازیدند. به همین خاطر با وجود نیروی اندک هنگام رویارویی با لشکر صلیبیان با تاکتیک‌های نظامی خود شکست سختی به صلیبی‌ها وارد می‌سازد. صلیبی‌ها که نمی‌توانستند به شکست در برابر گروهی کم‌شمار اقرار کنند از حسن صباح یک چهره آن‌چنانی و فراواقعی و هراس‌آور و سپه‌شکن ترسیم می‌کنند که اغراق‌های حشاشین، مینو، مواد مخدر و... زاییده تخیلات همین‌هاست که مارکو پولو ۱۴۰سال پس از حسن صباح از دیده‌های خودش! از باغ بهشت و حشیش و حسن صباح و... گزارش می‌دهد. مطالعه کامل⬅️↙️ https://jamejamdaily.ir/Newspaper/item/232316 💥مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair