فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️رسم متفاوت عید سعید فطر در ترکیه
🔹 طبق یک سنت (احتمالا بازمانده از امپراطوری عثمانی) در بورسا [پایتخت نخست عثمانی پیش از فتح استانبول در سال ۱۴۵۳ میلادی/۸۵۷قمری] در صبح عید فطر همه افراد محله ها برای تبریک عید در خیابان پشت سر هم ایستاده و در صف طولانی پایان ماه مبارک رمضان را به یکدیگر تبریک می گویند.
بنا به گزارش آناتولی، صف امسال در بورسا یک کیلومتر گزارش شده است.
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️تقابل تند اسلام سنتی و اسلام سیاسی در تبریک عیدانه مفتی اعظم مصر
🔹«شوقی علام» مفتی اعظم مصر در سخنان اخیر خود به مناسبت فرا رسیدن عید سعید فطر اخوان المسلمین را متهم به «میلیتاریسم کردن دین اسلام» کرد.
🔸این مفتی در راستای سخنان عید فطر سال گذشته السیسی، با محکوم کردن «ایدئولوژی سید قطب و گروه اخوان المسلمین» که حق انحصار برداشت از دین را منحصر به خود دانسته و با نظامی گری کردن اسلام، سعی کردند تا چهره خشنی از اسلام را نشان دهند.»
🔹 شوقی علام با استناد به سخنان سید قطب، شیوه مرشدان اخوان را بر انحصار حق و حقیقت در مکتب خود دانست و افزود دقیقا سید قطب خود همین تعابیر را در آثار خود به کار برده است.
🔸 مفتی اعظم مصر با اشاره به کتاب «تاریخ السری لجماعه الاخوان المسلمین» نوشته «علی العشماوی» عضو نادم از عضویت از اخوان افزود: «تمام این کتاب سرشار از خشونت و نظامیگری است. اخوان المسلمین فکر هوادارانشان را با این مقوله که اسلام در جامعه امروز غایب است و باید اسلام را به جامعه برگرداند و اسلام را از انحصار الازهر خارج کرد و اینگونه مغز جوانان خود را شست و شو دادند و همین موضوع باعث شد جوانان طرفدار اخوان از خشونت به دیگران نهراسند.»
🏷 #اسلام_سنتی #اسلام_سیاسی #اخوان_المسلمین #مفتی_اعظم_مصر
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️مکتب حاج قاسم، جذب حداکثری حول محور ولایت
✍ به قلم: مهدی فرمانیان
➣https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹از ویژگی های برجسته حاج قاسم زیاد شنیده ایم. یکی از ویژگی های برجسته حاج قاسم، جذب گروه ها و طیف های مختلف در راستای راهبردهای کلان ولایت بود.
🔸متعدد از همرزمان ایشان شنیده اید که او به شدت برای جذب داعش تلاش می کرد. دستور می داد آنان را نکشید. برای آنان بیمارستان بسازید و هر چه می توانید تلاش کنید تا دشمن ترین دشمنان را به سمت حق هدایت کنید.
🔹متعدد به دیدار کسانی می رفت که منتقد نظام بودند و گاه انتقادات تندی هم می کردند، اما او برای تبیین حق به دیدار آنان می رفت.
🔸 سخنان ایشان بعد از رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) از دیگر مثال های این روش است. شنیدم بعد از اینکه یکی از روسای اسبق مجلس شورای اسلامی مورد بی مهری بقیه قرار گرفت، او به دیدار او شتافت و هرچه در توان داشت برای حفظ کارگزار ارشد نظام تلاش می کرد. این روش حاج قاسم یکی از برجسته ترین ویژگی های مکتب حاج قاسم است که امروزه کمتر از آن استقبال می شود و اگر فردی همین روش را داشته باشد، به انواع تهمت ها متهم می شود.
💠 بنابراین بر طرفداران اسلام سیاسی لازم و ضروری است در این وانفسایی که تفکر سکولار – لیبرال به شدت در فرهنگ ما پیرو پیدا کرده است، به جذب حداکثری بیندیشیم و برای ولایت، سرباز (و نه دشمن) بسازیم. چیزی که به نظر می رسد امروزه دُر نایابی شده است.
🏷 #اسلام_سیاسی #اخلاق_سیاسی #مهدی_فرمانیان
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
📸 تصاوير پر سر و صدای نماز عید فطر در الازهر ➣ https://eitaa.com/muslimnair 🔹در صفوف نماز عید امس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️عبور از فقه سنتی در نماز عید فطر مصر
🔹 امسال نیز بسان سال گذشته، صفوف به هم پیوسته زن و مرد در کنار هم در نماز عید فطر شهرهای مصر چالش جدیدی را پیش روی الازهر بوجود آورد.
🔸 در حالی که از نظر فقه سنتی، وجود حایل از شرایط صحت نماز است، نماز عید فطر امسال نیز در قاهره و جیزه مملو از نمازگزاران زن (باحجاب و بی حجاب) و مرد در کنار یکدیگر در صفوف بدون حائل بود.
🔹 پدیده ای که خبر از ظهور «خداجویی توأمان با فقه گریری»، «بی اعتنایی به الازهر» می دهد. هر چند نمی توان تأثیرات مهم نرم افزارهای مدرنیته (مثل ترویج برابری حقوق زن و مرد و سکسشوالیزم حقوقی) در بانوان مسلمان را نیز نادیده گرفت.
💠 دور از انتظار نیست که در آینده ای نزدیک، ضمن تثبیت این پدیده و تسری آن به سایر جوامع مسلمان، شاهد گسست های دیگری از فقه سنتی در حوزه فقه النساء در عبادات باشیم.... چالشی که الازهر تاکنون نسبت به آن سکوت اختیار کرده و به آن واکنشی نشان نداده است و البته هر واکنشی از الازهر در این زمینه به سود مشایخ الازهر نخواهد بود.
🏷 #چالش_های_جوامع_مسلمان #حجاب #جامعه_الازهر #اسلام_سنتی #فقه_سنتی
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ واکنش غیرمسئولانه مفتی قطر به عملیات وعده صادق
🔹در حالی که بسیاری از مسلمانان آزاده و اکثر جریانهای فکری جهان اسلام، عملیات شب گذشته مجاهدان شیعه ایرانی را تمجید و تحمید کردند، سلفی های جهادی (بویژه تمکینی ها) همسو با سکولارها یا سکوت اختیار یا زبان به طعن گشوده و به تکرار سخنان وحدت شکن ابن تیمیه در مورد شیعه پرداختند.
🔸 در این میان موضع گیری جنجالی محمد بن الحسن ولد الددو ( مفتی قطر و از سلفی های معتدل) دور از انتظار بود. وی نوشت: «تکرار بزرگترین نمایشنامهای که دجالان معاصر دیشب اجرا کردند از روافض ایرانی و صهیونیستها است و مخلصترین و بیشترین پیروان مسیح دجال در آینده نیز روافض ایران و صهیونیستها هستند. خداوند متعال ایشان را نابود کند که از حق رویگردان هستند. از خداوند متعال میخواهم که نیرنگشان را به حقیقتی ضد خودشان تبدیل کند و آنها را به جان هم بیندازد و آتش جنگی خاموشنشدنی را بینشان شعلهور سازد و شرّ آنها و شرّ آنچه بینشان اتفاق میافتد را از ما و تمام مسلمانان دور کند.» این اظهار نظر در میان سلفیه جهادی بازتاب گسترده ای پیدا کرد.
💠 گفتنی است با اینکه اخبار لحظه به لحظه عملیات وعده صادق توسط شبکه های منتسب به اخوان المسلمین منتشر شد، جای خالی بیانیه رسمی از اخوان المسلمین احساس شد. (عدم صدور بیانیه تا این لحظه با وجود صدور بیانیه در اتفاقات متعدد روزمره مثل زلزله و...) هر چند حماس به عنوان شاخه فلسطینی اخوان المسلمین بیانیه ای همدلانه و مسئولانه صادر کرد.
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
هدایت شده از مطالعات اخوان المسلمین
⚡️بازتابِ "وعده صادق" در بین اهل سنت ایران
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
✍ به قلم : علی مقدس
▫️همین دیروز بود که جریان های کنش گر و اپوزیسیون سنی در غرب و شرق کشور، جمهوری اسلامی را به دلیل عدم مواجهه مستقیم با اسرائیل، مورد عتاب وسرزنش قرار می دادند. کسانی که در گلوگاه های رسانه ای خود، یقه پاره کرده که چرا ج.ا.ا در جهت کاهش حملات به غزه،به حمله موشکی علیه اسرائیل اقدام نمی کند. اما از آغاز پاسخ موشکی ایران، رنگ عوض کرده و در دو جبهه کلی (عده ای روزه سکوت گرفته و طیف دیگر به ارائه تحلیل های موجود در جبهه ی صهیونیسم) صف آرایی کرده اند.
▫️ناگفته نماند، بودند علمای اصیل و اسلام شناس شافعی و حنفی در غرب و شرق کشور که در این خصوص واکنش مثبت نشان داده و وعده صادق را فاتحانه تفسیر کردند. لذا واکنش های اهل سنت اصیل و غیر اصیل را در چهار جبهه می توان دسته بندی کرد؛
دسته اول: اهل سنت متعهد و اصیل
در بین علما و شهروندان سنی افراد بسیاری بودند که پاسخ مشروع ج.ا.ا به صهیونیسم را معقول و منصفانه ارزیابی کردند و این دستاورد را جشن گرفتند و در تریبون های فردی و جمعی به تبیین و تقدیر از وعده صادق پرداختند.
دسته دوم: جبهه سکوت
این گروه که خود را منسوب به جامعه اهل سنت معرفی می کنند در برابر سیل عظیم واکنش های مثبت بین المللی، سکوت اختیار کردند. این افراد همان کسانی بودند که پیش از این ایران را به خاطر عدم پرتاب موشک به اسرائیل ناکارآمد و ترسو خطاب می کردند.
دسته سوم: جبهه تحریف
این گروه به پیروی از سکولارهای اخوان مانند: حذیفه عبدالله عزام، عبدالله نفیسی و ...به دنبال آن هستند تا وعده ی صادق را به انحراف اذهان عمومی از جنایات نتانیاهو در غزه به کنسولگری ایران تحریف و متهم سازند. این دسته تلاش می کنند تا بگویند ایران با اقدام مزبور به دنبال کمرنگ سازی جنایات اسرائیل در غزه است در نتیجه منحرف ساختن اذهان از نبرد غزه_ اسرائیل به نبرد ایران_ اسرائیل یعنی پیروزی نتانیاهو.
دسته چهارم: جبهه سانسور
جبهه سانسور را افرادی تشکیل می دهند که وعده صادق را ناموفق تفسیر می کنند. این گروه درصدد آن اند تا با بهره گیری از تاکتیک سانسور عملیات پیروزمندانه ایران را در سیستم پدافندی و پوشالی اسراییل تقلیل و سانسور کنند. آن ها به سیاست انهدام ۹۹درصدی موشک ها و پهپادها و عدم عبور آن ها از حریم هوایی اسراییل، ضریب می دهند.
▫️گفتنی است در بین دسته بندی فوق از تمام جریان های منسوب به اهل سنت وجود دارد که البته جریان های کنش گر و اپوزیسیون یعنی ( مکتب قرآن، جماعت دعوت و اصلاح، وهابیت تبلیغی و مدخلی، جریان مکی، طیفی از سلفی ها و ...) بیشترین سهم در گروه های دوم، سوم و چهارم را به خود اختصاص داده اند.
◀️مطالعات اخوانالمسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
هدایت شده از مطالعات اخوان المسلمین
⚡️وصیت حق نواز جهنگوی؛ "اگر ایران به اسرائیل حمله کرد بر روی قبر من ادرار کنید".
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
🔸حق نواز جهنگوی مؤسس گروه تروریستی لشکر جهنگوی در یکی از سخنرانی های خود در دهه ۱۹۸۰ گفته است: "اگر ایران به اسرائیل حمله کرد، با خیال راحت روی قبر من ادرار کنید".
🔸این وصیت حق نواز، که کنایه از ضعف و عدم توانایی ج.ا.ا در رویارویی با اسرائیل است؛ کاربران پاکستانی را پس از حمله موشکی ایران به مراکز نظامی اسرائیل، بر آن داشت تا در جستجوی قبر نامبرده بر آیند.
🔸کاربران پاکستانی در واکنش به سخن سرکرده این گروه تروریستی که به سرعت در حال وایرال شدن است به صورت طنز گونه نوشتند: "عمل به وصیت میت واجب است".!
◀️مطالعات اخوانالمسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مسلمنا muslimnair
⚡️نقدهایی بر سریال رمضانی الحشاشین (دومین یادداشت مسْلِمْنا) ✍ به قلم: مهدی علمی دانشور ➣https://ei
⚡️ سریال الحشاشین و معرفی چهار مدل از اصلاح جامعه (سومین یادداشت مسْلِمْنا)
✍ به قلم: سعید خورشیدی
🎥 رمضان هر سال، کشورهای اسلامی به عرصه رقابت بین سریال های متفاوت و رنگارنگ تبدیل میشود. بینندگان مسلمان اعم از ترک، فارس و عرب، رمضان امسال نیز شاهد چند سریال پرطرفدار بودند. مصر و سوریه سالها پیش از اوج گرفتن صنعت سریال های ترکی، برندهای سنتی سریال سازی جهان اسلام و جهان عرب بوده اند و محصولات این دو در کشورهای منطقه رواج قابل توجهی داشته است.
📽 یکی از جنجالی ترین سریال های رمضان امسال و بلکه سالهای اخیر، مسلسل گران قیمت حشاشین بود که توسط پیتر میمی و با حضور ستاره های سینمای مصر نظیر عبدالکریم عزیز ساخته شد.
🎞 نویسنده این سریال در یک مصاحبه تصریح کرد که با روایت داستان حسن صباح و الحشاشین، قصد داشته تا تفکر اسلام سیاسی اخوان المسلمین را مورد هجمه قرار دهد. هدفی که در آن موفق بود و اعتراضات زیادی از سوی اخوان را علیه خود برانگیخت. فیلمنامه این اثر مخلوطی از اطلاعات تاریخی درست و غلط، ابتکارهای نویسندگی و اقتباس از کتاب «سرالحاکم بالله» اثر نویسنده مصری، احمد باکثیر است. (این کتاب، داستان یکی از خلفای فاطمی مصر را نقل می کند که در اثر تعریف های بیش از حد دو نفر از نزدیکانش کم کم باور میکند که مقامی قدسی دارد و بعد از فهمیدن اینکه آن دو فرد یهودی و مجوسی اند و قتل آنها، سر به دیوانگی میگذارد).
🎥 این اثر علاوه بر جنجالی که بواسطه هجمه های غیرمستقیم به اخوان المسلمین داشت، به علت ارائه اطلاعات تاریخی نادرست و همچنین به علت تولید یک اثر تاریخی با لهجه عامیانه مصری نیز مورد اعتراض قرار گرفت.
📽 داستان فیلم در ایران و در روزگار خلافت عباسی بغداد و حکومت سلجوقیان میگذرد. اوضاع عقیدتی مردم به شدت پریشان و نارضایتی از ظلم و فسق در همه اقشار همه گیر شده. فیلم سعی کرده است چهار نوع مدل زیرکانه توسط نخبگان در مقابل این شرایط را نشان بدهد:
1⃣ مدل اول: اصلاح جامعه از طریق حاکمیت و نهادهای رسمی (خواجه نظام الملک)؛
این مواجهه ضمن برخورداری از امکانات و ظرفیت هایی که ایجاد می کند، از طرفی جایگاه امنی نیست و از طرف دیگر جامعه را مجبور به سوء ظن و حذف مخالفان و رقیبان و لو با خشونت می کند.
2⃣ مدل دوم: اصلاح جامعه از طریق ایجاد یک هویت جمعی مشخص و مبارزه مسلحانه (حسن صباح)؛
این نوع مواجهه همان وجه تشابه حشاشین اسماعیلی با اخوان المسلمین و بسیاری از گروه های اسلامی معاصر است. این مواجهه افراد را از امت اسلامی بیرون میکشد و به یک هویت دیگر دعوت میکند و کم کم مصلحت این گروه را در مقابل مصلحت امت اسلامی و جایگاه آن را در مقابل جایگاه رهبران اصلی دین اسلام قرار می دهد.
3⃣ مدل سوم: جستجو و سرخوشی (خیام نیشابوری)؛
این مواجهه را شاید بهتر باشد عدم مواجهه یا فرار از مواجهه بنامیم. این مواجهه به نوعی قائل به آن است که:
جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه، چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند!
در این مواجهه مسائل روشن و بدیهی مانند عبادات فردی و مروّت اجتماعی محدود رعایت میشوند؛ اما اساسا اصلاح و عدالت و مفاهیم مانند آن اولویت ندارد.
4⃣ مدل چهارم: اصلاح جامعه از طریق فعالیت علمی (غزالی و عبدالقادر گیلانی)؛
صاحبان این مواجهه نه مانند دسته اول وارد معادلات قدرت میشوند، نه مانند دسته دوم وارد منازعات قدرت میشوند و نه مانند دسته سوم در حیرت و سرگردانی زیست میکنند. بلکه با ارائه تقریر صحیح از دین اسلام سعی در جلوگیری از انحرافات و اصلاح امور دارد.
البته می توان عملکرد افرادی مانند عبدالقادر گیلانی و غزالی را به روش های دیگری نیز تحلیل کرد.
💠 اما آنچه در این اثر به نمایش گذاشته شده، به نظر میرسد قصد دارد نخبگان اسلامگرا را از ورود به حاکمیت و یا مبارزه نظامی منع و به سوی چهارچوب های آکادمیک سوق دهد و زمینه ای ایجاد کند تا تنها چنین جایگاهی برای یک نخبه مسلمان، مدلی مطلوب است.
✅ فارغ از نام و موضوع اصلی این اثر که پیام سلبی آن را نشان میدهد و با اعتماد به روایت های غربی ها از حشاشین است، نسبت به اسماعیلیه از سیاه نمایی هم چیزی فروگذار نکرده و به طور کلی پروژه اثباتی این سریال و هدف اصلی از هزینه برای آن را میتوان ترویج سکولاریسم در جهان عرب معرفی نمود. (این پروژه متفاوت با پروژه اسلام سیاسی به قرائت ترکیه است).
✳️ در سالهای اخیر امارات و مصر به عنوان نماد ها و نمایندگان سکولاریسم عربی از حضور اخوان المسلمین احساس خطر کرده اند و به همین خاطر برای دور کردن ذهن مخاطب از این گروه دست به دامان سینما شده اند. این در کنار مبارزه حقوقی و سیاسی و امنیتی جدی با این گروه است.
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡ شکست اسلام سیاسی و پیشتازی اپوزیسیون در کلانشهرهای ترکیه 🎙 اردوغان پس از اعلام نتایج انتخابات: مت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️مقابله با زبان عربی نخستین تغییر انتخابات اخیر ترکیه
🔹 بعد از پیروزی سکولارها و شکست اسلامگرایان در انتخابات اخیر ترکیه، در نخستین سیاست ابلاغی جدید، مأموران شهرداری همه تبلیغات شهری، تابلوها و اِلِمان های زبان عربی فروشگاه ها و اماکن عمومی استانبول، آنکارا و ازمیر را پاکسازی کردند.
🔸بنا به وعده های انتخاباتی حزب پیروز (جمهوریخواه خلق) حذف زبان عربی و مقابله با پناهجویان عرب زبان سوری و عراقی از اولویت های نامزدهای سکولار اعلام شده بود.
✍ پانوشت:
مسئله رویگردانی از خط عربی و اقبال به زبان لاتین کماکان در سپهر سیاست ترکیه سرنوشت ساز است. از یک طرف طریقتهای مذهبی تبلیغات زیادی برای بازگشت خط عربی و ترویج زبان عثمانی انجام و از سوی دیگر احزاب سکولار، عربی را نماد محافظهکاری و ارتجاع می دانند. برخی یکی از دلایل اوجگیری اسلام سیاسی در دهههای اخیر در ترکیه را سیاستهای مدرنیته گرایی آتاتورک در سالهای اول جمهوری به ویژه حذف دفعی خط عربی میدانند. بسیاری از کتیبه ها، سنگ قبرها و آثار باستانی ترکیه به عربی و فارسی است که امروزه با اقدام آتاتورک، نسل جدید قادر به خواندن میراث گذشته خود نیست. در این کلیپ مأمور می گوید که فقط ۲۵ درصد از تبلیغ میتواند به زبان عربی یا زبانهای بیگانه باشد و نسبت عربی به سایر زبان ها یک چهارم است و ۷۵ درصد باید به ترکی نوشته شود.
🏷 #چالش_های_جوامع_مسلمان #اسلام_سیاسی #اسلام_سکولار
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
41.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️تجربه متفاوت راشد الغنوشی برای اسلام سیاسی
🔹درست یک سال از زندانی شدن راشد الغنوشی رهبر اسلام سیاسی تونس و از مخالفان نظام سیاسی آن کشور گذشت.
🔸 در عنفوان بهار عربی (۲۰۱۱)، راشد الغنوشی [رهبر حرکه النهضه] بعد از چند دوره تبعید و دوری از تونس، به وطن بازگشت و با استقبال مردمی به قدرت (ریاست مجلس) رسید. نهایتا الغنوشی در یک سال پیش توسط قیس سعید (رئیس جمهور تونس) زندانی شد و از سیاست کنار گذاشته شد.
🔴 از نظر کارشناسان مهمترین خطای وی در هنگامه قدرت، زیر پا گذاشتن اصول و عدم مرزبندی اش با سکولارها بود و الغنوشی در زمان حکمرانی بارها اصول را به پای مصلحت و همراهی با سکولارها ذبح کرد.
❌ بازی خطرناکی که نهایتا باعث شد تا وی زیر دست و پای سیاست له شود و نهایتا سکولارها او از سپهر سیاست حذف کردند.
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️تجربه متفاوت راشد الغنوشی برای اسلام سیاسی 🔹درست یک سال از زندانی شدن راشد الغنوشی رهبر اسلام سیا
⚡️ حرکه النهضه تونس، جنبشی در برزخ بین اسلام سیاسی و اسلام سکولار (الاسلام بین الاسلامین)
✍️به قلم: سید علی بطحائی
✂️ برشهایی از متن:
🔹 جنبش النهضه از سال ١٩٨١ میلادی به عنوان یک جنبش اسلام گرای سیاسی و تحت تأثیر معنوی اِخوان المسلمین مصر و انقلاب اسلامی ایران شکل گرفت.
🔹 راشدالغنوشی رهبر این جنبش کتاب «حرکه الإمام الخمینی (قده) و تجدید حیاه الإسلام» را در راستای این همسویی نوشت. الغنوشی در بدو امر دیدی بسیار مثبت به انقلاب اسلامی داشت ولی بعدها سیری نزولی نسبت انقلاب ایران را طی کرد؛ تا جایی که امروزه حتی مواضع ضدونقیضی از او نسبت به انقلاب و شیعه به گوش می رسد.
🔹 درسالهای2011 تا 2021 میلادی حرکه النهضه کوشید تا از سبک و سیاق دعوت اخوان المسلمین جدا شود و تجربیات متفاوتی را در عرصه مبارزه و سیاست در پیش گیرد. مشکل عمده جنبش النهضه در این دگردیسی، سردرگمی در دوراهی انتخاب اسلام سیاسی و اسلام سکولار بود.
🔹در میان کشورهای شمال آفریقا، تونس بیشترین تأثیرفکری را از غرب و بویژه روشنفکری فرانسه گرفته است و تونس حیات خلوت روشنفکران فرانسوی است. خیابان اصلی تونس (شارع حبیب بورقیبه) از نظر معماری و سبک و سیاق، شبیه ترین خیابان دنیا به خیابان شانزه لیزه پاریس است.
🔹سیاست اسلام گرایی الغنوشی، دَوَرانِ الامر بین الامرین است. او قایل به الاسلام بین الاسلامین است و در نوسان میان اسلام سکولار و اسلام سیاسی است. النهضه سعی می کند با غلبه جریان اسلامگرایی سیاسی، خود را در این برزخ تنظیم کند.
⚡️ به عبارتی به جرئت می توان گفت الغنوشی یک اسلام گراست؛ اما در خیابان شانزه لیزه تونس و در تعامل با نخبگانی غرب باخته و در فشار میان جوانانی اسلامگرای سرسخت و غرب ستیز!!!
مطالعه کامل⬅️↙️
http://muslimna.ir/news/3200-2021-08-07-10-15-22.html
🏷 #اسلام_سیاسی #اسلام_سکولار #حرکه_النهضه #راشد_الغنوشی #تونس
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
هدایت شده از مطالعات جهان عرب
«از شیخ انقلابی تا شیخ زندانی»
به مناسبت گذشت یک سال از زندانی شدن شیخ راشد الغنوشی رهبر جنبش النهضه تونس یاداشت یک سال قبل(ضروت تفکیک کنشگری «حرکه النهضه» از «حزب النهضه» (تحلیلی بر زمینه های بازداشت شیخ راشد الغنوشی) که تفصیل آن را سایت مسلمنا منتتشرکرده بود، تقدیم می کنم:
🔹اعمال محدودیت بر اسلامگرایان تونسی اصلاً جای خوشحالی ندارد. آنچه در ایران باعث انتقاد برخی کارشناسان به اسلام گرایان تونسی شده است به دلیل عدم تفکیک بین «حركه النهضه» و «حزب النهضه» در تحلیل هاست...
🔸هر چند انقلاب مقدماتی دارد اما در نهایت در یک لحظه رخ می دهد و بعد از آن لحظه، مرحله پیاده سازی آرمان های انقلاب است که کاری بس دشوار است چون هر چند ارمان اسلام گرایان«وصول الی السلطه» در آن لحظه تحقق می یابد اما ابهامات و پیچیدگی های«مابعد السلطه» فراروی آنها قرار می گیرد و باید با گذار از «حکم» به «الحوکمه»(حکمرانی= چگونه حکومت کردن) بپردازند.
🔹خلاصه آنچه در #تونس رخ داد پروژه ای اماراتی- سعودی بود تا حداقل ابزار اسلامگرایان (پارلمان) را از انها گرفته و از شکل گیری بدیلی«اسلامگرایانِ شریک در قدرت» که میتوانست جذابیت زیادی داشته باشد، جلوگیری کند...
نکته آخر اینکه بازیگری اسلامگرایان در کشوری که بخشی از قدرت اند بسیار سخت تر از جایی است که اکثریت اند
ادامه یاداشت در سایت مسلمنا
http://zaya.io/lc2b3
#تونس
#راشد_غنوشی
#النهضه
پینوشت: عکس ۱۳۹۶تونس
🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
هدایت شده از مسلمنا muslimnair
💥ضروت تفکیک کنشگری «حرکه النهضه» از «حزب النهضه»در تونس (تحلیلی بر زمینه های بازداشت اخیر شیخ راشد الغنوشی)
✍️ به قلم: مختار شیخ حسینی
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹اعمال محدودیت های جدید بر اسلامگرایان تونسی اصلاً جای خوشحالی ندارد. آنچه در ایران باعث انتقاد برخی کارشناسان به اسلام گرایان تونسی شده است به دلیل عدم تفکیک بین «حركه النهضه» و «حزب النهضه» در تحلیل هاست. تا قبل از انقلاب تونس ما با حركه النهضه مواجه بودیم که در قامت مهم ترین مخالف حکومت بن علی مبارزه می کرد و نماینده رسمی اخوان و اسلامگرایان سیاسی بود و در این سطح از نقش آفرینی، ارتباط فکری و عملی آن با انقلاب اسلامی نیز هم افق بود.
🔸هر چند انقلاب مقدماتی دارد اما در نهایت در یک لحظه رخ می دهد و بعد از آن لحظه، مرحله پیاده سازی آرمان های انقلاب است که کاری بس دشوار است. چون هر چند ارمان اسلام گرایان «وصول الی السلطه» در آن لحظه تحقق می یابد؛ اما ابهامات و پیچیدگی های «مابعد السلطه» فراروی آنها قرار می گیرد و باید با گذار از «حکم» به «الحوکمه» (حکمرانی=چگونگی حکومت کردن) بپردازند. در واقع حرکه النهضه در فضای مابعد الثوره، بازیگری در کنار چند بازیگر مهم دیگر در نظم بخشی به تحولات پس از انقلاب است و تفاوت مهم اش با تجربه انقلاب اسلامی ایران این است که النهضه، پشتوانه حدود ۹۹درصدی مردم را مانند تجربه ایران را در اختیار نداشت تا نظام مطلوبش را سامان دهد.
🔹از این رو النهضه در مابعد الثوره با واقعیتی مواجه شده که باید به اندازه سهمش از افکار عمومی بازیگری کند، لذا با برخی بازنگری ها در کنگره دهم، خودش را به عنوان (حزب النهضه) مطرح کرد تا در ذیل نظم موجود بر اساس قاعده (علی قدر المقدور) کنشگری کند. (برخی از کارشناسان ایرانی این موضوع را سکولار شدن النهضه می دانند که از منظری می تواند رویکردی واقعگرایانه و عقلانی باشد) و ما می دانیم که حزب درون گفتمان بازیگری می کند و جنبش علیه گفتمان مسلط.
🔸تونس تجربه ای بود که اسلام گرایان سیاسی در جایی که اکثریت نیستند «شریک در قدرت بودن» را تجربه کنند. لذا مقایسه اسلامگرایان تونسی با اسلامگرایان در ایران مابعد انقلاب اسلامی (که اکثریت مطلق بودند و به تاسیس نظام پرداختند) قیاس مع الفارق است. در ایران گذار از جنبش به تاسیس نظام بود اما در تونس (به دلیل عدم پایگاه مردمی) گذار از جنبش به حزب.
🔹 تجربه تونس میتوانست اسلام گرایان سیاسی را در جایی که قدرت تاسیس نظام ندارند، شریک در قدرت بودن را تا حد ممکن تجربه کنند. در مورد تجربه تونس در دهه گذشته باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که پس از تصویب قانون اساسی ۲۰۱۴ حرکه النهضه به عنوان یکی از مهم ترین بازیگران باید ذیل همین قانون اساسی بازیگری می کرد. آن هم در تونسی که سکولاریسم، چپ و حتی الحاد ریشه پر رمقی دارد و اگر مانعی سر راهش نباشد همه قوانین فرانسه را حتی در احوال شخصیه اجرا می کند و کمپین های دفاع از حقوق همجنسگرایی و ... آزادانه مطالباتشان را دنبال می کنند.
🔸پروژه ای اماراتی – عربستانی به رهبری خانم عبیر موسی در پارلمان آغاز و هدف ان نسبت دادن همه ناکارآمدی ها به اسلامگرایان و شخص شیخ راشد بود و با فراهم شدن فضای رسانه ای و تعطیلی کرونا، قیس سعید فرصت را فراهم دانسته و فعالیت پارلمان را متوقف و سپس منحل کرد و بازنگری قانون اساسی را به رای گذاشت....
💠 .... نکته آخر اینکه بازیگری اسلامگرایان در کشوری که بخشی از قدرت اند بسیار سخت تر از جایی است که اکثریت اند.
مطالعه کامل یادداشت ⬅️↙️
zaya.io/lc2b3
📩 ارتباط با دکتر مختار شیخ حسینی
استادیار علوم سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
m.sheikhhosseini@isca.ac.ir
instagram: sheikhhosseini64
🏷 #اسلام_سیاسی #تونس #حرکه_النهضه #مختار_شیخ_حسینی
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️درباره چرایی فراگیر شدن سریال رمضانی حشاشین
🎥 با این که نیمه ماه مبارک رمضان است، خیابانهای قاهره ناگهان خلوت شد. خدای من!!! انگار سریال حشاشین شروع شده است.
📽 در هفتههای گذشته توصیفاتی چنینی در کنار محتواهای شبکههای اجتماعی، خبر از فراگیری سریالی تاریخی- مذهبی در جهان عرب میدهد.
🎥 فراتر از تحلیلهای تکراری حول و حوش کیفیت بالای این سریال، از نگاهی دیگر اقبال به آن را باید در پدیده «اسطورهطلبی دیرینه عربی» جست.
✅ بسیاری از افرادی که تجربه سفر اربعین را داشتهاند، از حجم انبوه تصاویر شخصیتها بر در و دیوار و خصوصاً سر درب موکبها شگفتزده شدهاند. از وفور شمایل حضرت عباس (ع) تا آیتالله صدر و فریبرز عربنیا در نقش مختار در راهپیمایی اربعین.
🔺این پدیده البته نه محدود به عراق و شیعیان است، نه محدود به این سالها. پژوهشهای مختلفی نشان دادهاند که سه تمدن کهن عربی (مصر، عراق و شامات) میل بیشتری به داشتن اسطوره و پیوند با آن را دارند و سریعتر از دیگران، یک شخصیت را در موضع اسطوره ای قرار میدهند. فراوانند نظریاتی که این اسطورهطلبی را به عنوان بخشی از فرهنگ عربی پذیرفتهاند.
✅ این نظریات البته بیان میکنند که میل به داشتن/ساختن اسطوره در ادواری که ملتها تحت ظلم و ناپایداری قرار میگیرند، بیشتر شده است.
🔺حالا به خیابانهای خلوت قاهره برمیگردیم و مردمانی که سفره افطار را جمع نکرده اند، که شبکه المتحده آنها را پای سریال رمضانی حشاشین میخکوب کرده است.
🔸 در چهار دگرگونی سیاسی مصر در پانزده سال اخیر، هیچ یک از منتخبین سیاسی، آرای اکثریت را به همراه نداشتهاند. در این بیثباتی سیاسی و ناامیدی از منجیهای حکمرانی، تماشای مردی که مقتدرانه تصمیم میگیرد، مخالفان را با هوشمندی شکست میدهد و با سپاهی نه چندان پرتعداد، هویتی شکستناپذیر و البته کاریزماتیک برای خود میسازد؛ شاید سیمای همان اسطورهای باشد که ملت مصر این روزها آن را کم دارند و از تماشای آن در دل تاریخ لذت میبرند. (گمشده مصر و جهان عرب)
🎞 این سریال، حتی با وجود خطاهای فاحش تاریخی بسیار، با چنین رویکردی در کنار خلق شخصیتهای باورپذیر خاکستری، پرداخت عجیب به جزئیات و البته ارائه داستانی گیرا، پر رمز و راز و احساسی، توانسته کاری کند که دگربار همگان متوجه قدرت رسانه در ساختن روایتهای تاریخی در قاب تلویزیون شوند.
🆔 @Hodaacademy
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ رئیسی شیعه و هنیه سنی؛ شانه به شانه در جنگ با اسرائیل
🔹 همزمان با دیدار اردوغان و هنیه و حواشی پیرامون آن، روزنامه پرتیراژ «آیدینلیک» ترکیه در تیتر اصلی خود به روابط تنگاتنگ جمهوری اسلامی ایران و جنبش حماس پرداخد.
🔸این روزنامه با تیتر «فریب نمی خورند و شانه به شانه می جنگند» نوشت: دو قطبی ساختگی شیعه و سنی فریب آمریکاست و اسرائیل در همین راستا برای اختلاف افکنی و تنش بین کشورهای منطقه این گسل عقیدتی را تحریک می کند و متأسفانه برخی از رسانه های ترکیه به این شیطنت رسانه ای دامن می زنند. موشک باران پایگاه هوایی نواتیم و همکاری نزدیک ایران و حماس این دام را خنثی و نشان داده که شیعه و سنی در این زمینه همگرایی بالایی دارند.
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان در مصاحبه روزنامه جام جم امروز عنوان کرد:
💥 سریال حشاشین؛ تاریخ تخیلی در برابر اسلام حقیقی
✂️ برش هایی از مصاحبه:
🔹 مارکوپولو درباره فداییان و بیپروایی و از خودگذشتگیشان برای نخستین بار درباره دلیل قتل فرماندهان نظامیان صلیبی و رهبران صلیبیان همچنین تطهیر صلیبیها با آن جنایات و تجاوزها این روایت را سرهم کرده که به فداییان حشیش میدهند!
🔸او آورده که فداییان را از بچگی انتخاب میکنند و به باغ ویژهای میبرند و خیلی خوب پرورششان داده بزرگشان میکنند. سپس به آنها حشیش میدهند و بعدها آنان را بیرون میآورند و با این توضیح که اگر میخواهید به آن باغ بهشتی برگردید، باید فلانی را بکشید. فداییان نیز برای این که بتوانند دوباره به آن بهشت موعود برگردند به آدمکشی میپرداختند.
🔹البته فداییان از آن جهت که شریعتمدار بودند و به آخرت باور داشتند، با امید واصل شدن به بهشت، فعالیتهایشان را انجام میدادند. اما این داستان نیز از راستی تهی است، همانند افسانهپردازیهای هرودت، بهراستی خالی از خردمداری و هرگونه تعقل دینباورانه است. بیگمان نه حشیشی در کار بوده نه باغی و نه وعده سر خرمنی.
مطالعه کامل مصاحبه ⬅️↙️
https://jamejamdaily.ir/Newspaper/item/231659
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
هدایت شده از مطالعات اخوان المسلمین
▪️رهبرحزبِ اصلاح، شاخه اخوانی یمن درگذشت؛
"اخوان المسلمین در سوگ عبدالمجید الزندانی"
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
▫️شیخ عبدالمجید الزندانی، عالم یمنی، امروز دوشنبه در سن 82 سالگی در بیمارستانی در استانبول درگذشت.او در سال 1942 در روستای الذهبی در ناحیه الشعار در استان اب یمن به دنیا آمد و در مصر تحصیل کرد و مدرک حقوق اسلامی را از دانشگاه الازهر دریافت کرد و پس از انقلاب 1967، به یمن بازگشت.
الزندانی در زمان حضور در مصر ارتباط خود را با اخوان المسلمین پر رنگ کرد که منجر به دستگیری و اخراج وی توسط مقامات مصری از دانشگاه و مصر شد.
▫️الزندانی به دلیل عقاید مذهبی و سیاسی خود با انتقاد برخی از طرف ها مواجه شد؛ مثلا سرلشکر عبدالسلام جحاف، از اعضای کمیته دفاعی و امنیتی گروه حوثی، در واکنش به مرگ شیخ الزندانی در صفحه توئیتر خود نوشت:
"زندانی قبل از تحقق وعده خلافت از دنیا رفت او بود که فتوای کشتار هزاران نفر در جنوب و صعده را صادر کرد"!
▫️گفتنی است الزندانی سال ها از درس بن باز و بن عثیمین بهره برده و انقلاب حوثی ها علیه دولت یمن در سال 2014 را رد کرد و پس از آن سال ها در عربستان زندگی کرد، اما در حصر خانگی قرار گرفت و محدودیت هایی برای وی اعمال شد. زیرا پس از صدور بیانیه ای از سوی شورای علمای سعودی، بیانیه ای در سال 2020 صادر شد که در آن اخوان المسلمین به تروریسم متهم شده بود.
▫️وی پس از بازگشت به یمن مشاغل و مسئولیت های مختلفی از جمله مدیریت مؤسسه علمی النور و سمت های تدریس در برخی مؤسسات آموزشی را بر عهده گرفت و همچنین دانشگاه علوم شریعت الایمان را در یمن تأسیس کرد.
▫️شاخه های اخوان المسلمین در کشورهای مختلف، وفات او را تسلیت گفته و ضمن صدور بیانیه اعلام عزا کردند.
◀️مطالعات اخوانالمسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
⚡️ نخستین اظهار نظر اسماعیلیان در مورد سریال رمضانی الحشاشین
🔹 دکتر داریوش محمدپور دانشیار موسسه مطالعات اسماعیلیه لندن با ابراز تأسف از تحریف تاریخ در مورد این سریال گفت: بنا به منابع تاریخی لباس و پرچم فاطمیان و اسماعیلیان «سفید» بوده است و پرچم عباسیان سیاه بود. در بخش نخست سریال حسن صباح در مقابل اروپاییها (صلیبیون) به یکی از مریدانش میگوید که خودش را پایین بیندازد و خودکشی کند، ولی در هیچ منبع تاریخی چنین چیزی وجود ندارد و قلعهای که در سریال دیده میشود نیز هیچ شباهتی با قلعه اسماعیلیه ندارد و کاملا عنصر خیال در آن برجسته است.
🔸 آقای محمدپور معتقد است که جنبه خیال انگیزبودن و جذاب کردن قصه برای مردم از دلایل پروبال دادن به داستان حسن صباح است و آن را تبدیل به یک افسانه کردهاند و بر اساس آن بازیهای کامپیوتری ساخته شده و الهام بخش سریالها و کتابهای تاریخی، تخیلی و شبه علمی شده است.
🔹 دانشیار این موسسه اسماعیلی پژوهی گفت: «جنبه دیگر توجه به حسن صباح، سیاسی است چرا که در روزگار معاصر در مورد دین و بخصوص دین اسلام و به ویژه تشیع چنین نشان داده میشود که خشونت از دل دین بیرون میآید و ارتباط تنگاتنگی با خشونت دارد».
🔸وی تصریح کرد که در لندن عقلگرایی را مشخصه اسماعیلیه میداند و درباره مشابهتهای میان اسماعیلیه نزاری و گروههای تندرو و اخوانالمسلین میگوید «این خیانت به تاریخ و میراث فرهنگی و فکری اسماعیلیان است و اگر نگاهی به آثار آنها شود از بطن این گروه عرفان و تصوف وفلسفه و نگاه باطنی به دین در آمده است اما از اخوان المسلمین و داعش چنین خدمات علمی بدست نیامده است».
🔸 داریوش محمدپور میگوید: «دولت مصر برای مهار اخوانالمسلیمن، اسماعیلیه و حشاشین و طالبان و داعش را یکی میکند و این در حالی است که حسن صباح یک چهره علمی و فرهنگی و یک استراتژیست نظامی بود و جایگاه او در اسماعیلیه «داعی» است و پایه گذار «تئوری تعلیم» در اسماعیلیه بود و در ادبیات نزاری در تعریف حسن صباح هیچ کدام از عنوانهای نظامی و سیاسی دیده نمیشود و کاملا اعتقادی و دینی و عارفانه است».
🔸 دکتر فرهاد دفتری ریاست پیشین موسسه مطالعات اسماعیلی نیز در مصاحبه کوتاه با العربیه گفت: اروپاییها پس از بازگشت از ایران به مرور زمان، افسانههایی را به آن اضافه کردند و بخصوص با سفر «مارکوپولو» به ایران در قرن سیزدهم و روایتهای غلوآمیز او از حشاشین، این افسانهها به اوج میرسد و این تفاسیر و تعابیر عملا سنگ بنایی برای قضاوتها و مطالعات بخصوص جوامع غربی در قرن نوزدهم شد.
در روایت مارکوپلو از قلعه الموت گفته شده که حسن صباح پشت قلعه، باغی همانند بهشت به همراه دختران و زنان مهیا کرده بود و به پیروانش حشیش می داده و وقتی در حالت سرخوشی بودند به باغ میبرد و به آنها گفته میشد که به بهشت آمده اند و... پس از بیداری وقتی از بهشت می پرسیدند، جوابشان می دادند اگر بهشت میخواهند باید ترور کنید.
فرهاد دفتری در گفتوگو با «عرب نیوز» ادامه داد: بسیاری از افسانهها درباره نزاریان «ریشه در جهل تخیلی صلیبیان و وقایعنگاران غربی آنها دارد که به سرزمین مقدس آمدند و بیتالمقدس را در سال ۱۰۹۹ فتح کردند».
آقای فرهاد دفتری افزود که اسماعیلیان مبدع ترور نبودند و سوابق نزاری ها نشان میدهد که در طول ۳۴ سال سلطنت حسن صباح کمتر از ۵۰ ترور توسط این گروه انجام شده است.
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
▪️رهبرحزبِ اصلاح، شاخه اخوانی یمن درگذشت؛ "اخوان المسلمین در سوگ عبدالمجید الزندانی" https://eitaa.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 برگزاری نماز جنازه «عبدالمجید الزندانی» مؤسس و بنیانگذار اخوان المسلمین یمن و از مبارزان جنگ افغانستان با شوروی موسوم به «افغان العرب ها» در مسجد فاتح استانبول
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J