مسلمنا muslimnair
⚡️رؤیای شکست اسلام سیاسی [بازنشر به بهانه تشییع جنازه کم نظیر رئیس جمهور ایران؛ پراگمات ترین مهره اسلام سیاسی در ایران]
✍ به قلم: راشد الغنوشی (پدر معنوی اسلام سیاسی تونس)
🔹 تحلیلگران غربی که تحولات اسلام سیاسی در جهان اسلام را پیگیری میکنند، هرگاه که اسلامگرایان در هر گوشه ای دچار شکست شوند یا به محض اینکه در یک انتخابات رأی کافی را به دست نیاورند، با صدای بلند فریاد می زنند که اسلام سیاسی شکست خورده و پرونده اش رو به زوال است و به صراحت نوید پایان خط اسلام سیاسی را به هم مژده می دهند. دیری نمیپاید که پیروان آنان در کشورهای اسلامی و کارکنان رسانههای ما، این خبرها را به عنوان حقایق قطعی دریافت و پخش میکنند.
🔸 آیا اسلام سیاسی واقعاً شکست خورده و عقبنشینی کرده است؟ یا اینکه این عقبنشینی زمینهای است برای آغازی نوین در یک منحنی صعودی تا به سمت یک مقصد کلی حرکت کند و به احتمال قوی حتی نقاط ضعف و شکست نیز پس از چندی به آن نمودار عمومی و صعودی ملحق میشود.
🔹 حرکت اسلامی – اصطلاح برگزیده اسلامگرایان بجای اصطلاحات غیر اسلامی– جایگزین اسلام سیاسی است و منظور از آن تمام فعالیتهایی است که طی آن مردم را به سوی اسلام فرا میخواند؛ به این اعتبار که خدا، آخرین هدف مردم و اسلام برنامهی کامل زندگی باشد. تمام بررسیهای آماری نشان میدهد که در میان ادیان، اسلام بیشترین دامنهی گسترش را دارد. مسلمانان بیش از همه آمادگی دارند همه چیز خود را در راه آن قربانی کنند. آنچه به اسلام سیاسی موسوم است در گستردهترین سطح جهانی در حال حرکت است و تکنولوژی ارتباطی معاصر سرعت انتشار آن را بهطور بیسابقهای افزایش داده است و به همین خاطر در مسیر حرکت خود همواره با مقاومت همراه است.
🔸خلأ عقیدتی و فروپاشی آغوشهای گرم خانوادگی و قبیلگی در اطراف انسان متمدّن در زمانی رخ میدهد که دولتها به سرعت از مسؤولیت مراقبت و نگهداری شانه خالی میکنند و در نتیجهی آن نگرانی، انزوا و تنهایی به عنوان نشانههای سکولاریسم رو به جلو، افزایش یافته است و مردم را به یافتن آغوشهای گرم و نظامهایی که بتوانند در آنجا گمشده خود خود را پیدا کنند سوق داده است. بشر امروز به دنبال چه میگردد؟
برآورده کردن، نیازهای جسمی و روحی، نیازهای فردی و جمعی، نیازهای دینی و دنیایی
نیازهای ملی و بینالمللی. اینها خواستههایی است که فرد میتواند همهی آنها را در اسلام بیابد و همه را میتوان در اصول کلی اسلام و روش اعتدالی آن پیدا کرد. راز روی آوردن نخبگان ملتها و فرهنگهای گوناگون به سمت اسلام چیزی جز این نیست.
🔹 با این همه تبلیغات مغرضانهای که بر ضد اسلام و حرکتها و اقلیتهای اسلامی وجود دارد، حرکت اسلامی در مسیر فراخ خود در حال پیشرفت است. حاشیههای تند و عبوس را باید به حال خود رها کرد که هیچ آیین و امّتی از آن خالی نیست. اسلام نسخهی کامل همهی دستاوردها و تمدنها است نه ضد و نقیض دستاوردهای جدید. آموزش برای همگان اعم از مردان و زنان است. عدالت و برابری در حقوق و آزادیها بدون تبعیض اعتقادی یا نژادی؛ تا همه بتوانند حقوق شهروند و انسانی و آزادیهای دینی و سیاسی خود را در سطح متعارف موجود در دموکراسی معاصر دریافت کنند. برابری در حقوق و آزادیها از اصل تکریم انسان از جانب خداوند سرچشه میگیرد: «ولقد کرّمنا بنی آدم» «و به راستی که فرزندان آدم را گرامی داشتیم.»
🔸 با توجه به آنچه گذشت میتوانم با اطمینان خاطر بگویم که اسلام سیاسی نه در مصر و نه در دیگر کشورها شکست نخورده است. از زمانی که مدرنیته با تانک بر مصاف ما آمد و بر دنیای نخبگان چیره شد و با وعدهی پروژههای بزرگ اسلام را به حاشیه راند، جهان افکار و اندیشه به طور بیسابقهای سرشار از ارزشهای اسلامی شده است. برنامههای مدرنیته در باب آزادی، توسعه، عدالت، وحدت و آزادی فلسطین همه با شکست مواجه شده است و این امر نیاز به تفکر دربارهی اسلام و یافتن برنامهای برای پیشرفت سالم و جذاب را دوباره زنده کرده است؛ این برنامه دستاوردهای مدرنیته را رد نمیکند بلکه آن را کشتزار اسلام پرورش میدهد.
💠 پروژهی موسوم به اسلام سیاسی در حال عقبگرد نیست؛ بلکه در صدد اصلاح و آمادگی برای مرحلهی نوینی از زمامداری برتر است. این پروژه برای بازیابی فرصت بهتری که در زمان فضاهای باز رسانهای در انتظارش نشسته است و در رویارویی با برنامههای تهی از ارزشهای فرهنگی و سیاسی کودتا، به دهها سال زمان نیاز ندارد. اینهای حرکتهایی هستند که در جامعهی خود ریشه دواندهاند و حامل ارزشهای انقلابی مسالمتآمیز و دموکراسی خواه و حس مشارکت هستند؛ اینها محصول پیوند موفق ارزشهای اسلامی و ارزشهای مدرنیته هستند.
🏷 #اسلام_سیاسی #ایران #راشد_الغنوشی
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
⚡️نقد و بررسی سریال حشاشین در گروه تاریخ مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
👥 نشست علمی با موضوع:
بررسی انتقادی سریال حشاشین
❇️ ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان
🗓 زمان: شنبه 5 خرداد 1403
🕐 ساعت: 17:30 الی 19:30
🔹 مکان: سالن جلسات مرکز ملی پاسخگویی
🌐 لینک ورود(کارشناسان شعب):
https://mmps.ir/tarekh-1
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
مسلمنا muslimnair
⚡️اقدام تاریخی پارلمان عراق در تعطیلی عیدغدیرخم 🔹 پایگاه اطلاعرسانی دولت عراق (واع) دیشب در سایت خ
⚡️ واکنش غیر مسئولانه قره داغی بمناسبت تعطیلی عید غدیر در عراق
🔹 دکتر علی قرهداغی، ریاست اتحادیه جهانی علمای مسلمان [تنها نهاد علمایی اسلام سیاسی جهان اسلام] در توئیتی، تصویب تعطیل رسمی شدن عید غدیر در عراق را باعث فرقه گرایی و افراط گری دانست!!!!
🔸 قره داغی [جانشین یوسف القرضاوی در این سازمان علمایی]نوشت: «در شرایط فعلی که عراق برای رسیدن ثبات، نیاز به اجتناب از فرقهگرایی دارد و نباید با این اقدامات فرقه گرایی را پررنگ کرد. تصویب این قانون در عراقی که ادیان و مذاهب در کنار همند، در راستای همبستگی و ثبات نیست و مشکل آفرین است و باعث نزاع بیشتر خواهد شد؛ درحالی که عراق محتاج عدالت بر طبق کلیات اسلام است.
✍ پانوشت:
این اظهار نظر، خلاف رویه اتحادیه جهانی علمای مسلمان است. تعطیلی عید غدیر در عراق بر اساس یک سابقه تاریخی هزارساله تصویب شده و در حافظه تاریخی بین النهرین ثبت شده و با فرقه گرایی نسبتی ندارد. این درست نیست که قوانینی که بر اساس روح حاکم بر فرهنگ یک ملت تصویب شده را با اتهامات غیرمتعهدانه و شیعه هراسی سرکوب کنیم. بجاست به اضافه شدن تصویب تعطیلی عید نوروز و تعطیلی سایر ادیان و فرق در این تقویم نیز توجه شود که قرائتی غیر از برداشت فوق را روشن می کند که نشان از حرکت عراق در مسیری است که پیروان ادیان و فرق و سایر کشورهای مسلمان را در راستای وحدت و همگرایی سوق می دهد.
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
◾️بزرگداشت قتل عام بی رحمانه مسلمانان بوسنی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ◾️امروز بیست و هف
⚡️ثبت روز یادبود بیرحمانه ترین جنایت جنگی اروپا در تقویم سازمان ملل
🔹 صبح امروز مجمع عمومی سازمان ملل متحد علی رغم مخالفت و کارشکنی صربهای بوسنی و هرزه گوین، به ثبت روز «یادبود نسلکشی سِربْرِنیتسا» در سال ۱۹۹۵ رأی مثبت داد.
🔸 این قطعنامه روز پنجشنبه ۸۴ رای موافق و ۱۹ رای مخالف و ۶۸ رای ممتنع دریافت کرده بود. بنابراین «یازدهم ژوئیه» روز جهانی یادبود نسل کشی سِربْرِنیتسا در تقویم جهانی نام گذاری شد.
🔹 ۱۹ کشور از جمله روسیه، چین و سوریه به این قطعنامه رای منفی دادند.
🔸 ۶۸ کشور از جمله امارات متحده عربی، قزاقستان، عمان، سودان، مالدیو، لبنان، الجزایر و بحرین از رای دادن خودداری کردند.
✍ پانوشت:
نیروهای صرب بوسنی در سال ۱۹۹۵ میلادی به طرز غیر قابل توصیفی حدود ۸۰۰۰ مرد و نوجوان مسلمان را در سِربْرِنیتسا کشتند. بنا به گزارش دیده بان حقوق بشر این قتل عام، ننگین ترین و بی رحمانه ترین جنایت جنگی در اروپا بعد از جنگ جهانی دوم به حساب آمد.
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️ واکنش غیر مسئولانه قره داغی بمناسبت تعطیلی عید غدیر در عراق 🔹 دکتر علی قرهداغی، ریاست اتحادیه ج
⚡️ درباره چالش های پیش روی پارلمان عراق در تعطیلی تاریخی عید غدیر خم
✍ به قلم: میثم ایرانی
🔹پارلمان عراق روز چهارشنبه دوم خرداد ۱۴۰۳ قانون تعطیلیهای رسمی کشور را تصویب کرد که بر آن اساس، جمعه و شنبه هر هفته، یکم محرم الحرام (آغاز سال هجری)، دهم محرم الحرام (روز عاشورا) و دوازدهم ربیع الاول ولادت پیامبر اعظم(ص)، یکم الی سوم شوال به مناسبت عید فطر، دهم الی سیزدهم ذی الحجه به مناسبت عید قربان و هجدهم ذی الحجه به مناسبت روز عید غدیر تعطیل رسمی است.
🔸افزون بر این، عراق یکم ژانویه آغاز سال نو میلادی، ششم ژانویه، سالروز تاسیس ارتش، بیست و یکم مارس عید نوروز و یکم ماه مه روز جهانی کارگر را نیز تعطیل رسمی اعلام کرده است.
🔹 عراق، کشوری با اکثریت شیعه، چیزی حدود ۶۵ درصد. صدها سال، شیعیان این کشور تحت حاکمیت دولتهای غیر شیعه بودند. برخی از این دولتها مردم عراق را از سادهترین حقوقشان، یعنی اجرای مراسمهای مذهبی هم محروم کرده بودند. در زمان حزب بعث برگزاری هیئتهای مذهبی در مناسبت هایی مانند عاشورا و اربعین حسینی حکم اعدام رو در پی داشت.
🔸 بعد از سال ۲۰۰۳ شیعیان توانستند تا حدودی نفس راحتی بکشند. سیاستمدارانشان با در دست داشتن دهها کرسی پارلمان و برخی از وزارتخانهها، افزون بر منصب نخستوزیری قدمهای مثبتی را برای این قشر مظلوم برداشتند.
🔹 علیرغم این مسئله، باز برای به دست آوردن هر حقی از حقوق شیعیان میبایست سایر مذاهب و اقوام را نیز متقاعد کرد و این کار سادهای به شمار نمیرود؛ چرا که در برخی موارد برای به دست آوردن حقی از حقوق، میبایست مابهازا (بخوانید باج) به طرف مقابل پرداخت کرد. مطمئناً این مابهازا، حتماً مالی نیست. بلکه میتواند به صورت یک مصوبه یا یک رأی یا یک کرسی جلوهگر شود. این ماجرا برای تعطیلی عید غدیر هم صادق بوده و علیرغم گذشت ۲۱ سال، شیعیان نتواسته بودند قانونی را مبنی بر تعطیلی عید غدیر تصویب کنند.
🔸 تعطیلات عراق بر سه بخش است:
1⃣ بخش اول تعطیلات هفتگی که شامل جمعه و شنبه است.
2⃣ بخش دوم تعطیلات ملی، شامل روز کارگر، آغاز سالهای قمری، شمسی و میلادی، روز ارتش، و سالروز جنایت حلبچه.
3⃣ بخش سوم تعطیلات دینی_مذهبی: عید فطر، عید قربان، عاشورا و روز میلاد پیامبر (به روایت اهل سنت، یعنی ۱۲ ربیع الاول).
🔹 اما عید غدیر که از مهمترین اعیاد شیعیان به شمار میرفت تا همین چند هفته گذشته فقط در شهرهای نجف و کربلا تعطیل بود. آن هم بر اساس مصوبه شورای شهر، و به دلیل ازدحام حاصل از زائران شهرهای دور و نزدیک.
💠 ولی بعد از تلاشهای احزاب اسلامگرای شیعی و با توصیههای مؤکد مرجعیت و بعد از جلسات متعدد با احزاب سکولار و غیر شیعی، بالاخره پارلمان عراق در دوم خرداد ۱۴۰۳ مصوبهای مبنی بر تعطیلی رسمی عید غدیر به تصویب رساند.
🔹 چنین مصوبهای بر اساس تعدد احزاب عراق و انواع حواشی موجود در وضع سیاسی یک موفقیت برای شیعیان به شمار میرود. گرچه هنوز مشخص نشده که در قبال این به دست آوردن، احزاب شیعی قرار است چه چیزی را از دست بدهند یا چه چیزی را به دیگر احزاب بپردازند. البته شاید این تعطیلی، خود باجی بوده که دیگران به شیعیان در قبال چیزی که قبلاً گرفته شده پرداخت کردهاند. گرچه بر اساس سوابق تاریخی معمولاً این شیعیان هستند که بر به دست آوردن حقوقشان مجبورند کوتاه بیایند و باج بپردازند.
🔸 فهرست تعطیلات (که در بالا ذکر شد) هم حاکی از این مسئله دارد. برای مثال، کردها، ۲۰ درصد جمعیت عراق را تشکیل میدهند، ولی دو مناسبت مخصوص آنهاست، اول سالروز فاجعه حلبچه، دوم تعطیلی نوروز. ولی شیعیان فقط تعطیلی عاشورا را داشتند. هیچ تعطیلی سیاسی برای شیعیان ثبت نشده. در حالی که از لحاظ منطقی سالروز انتفاضه صفر، انتفاضه شعبانیه، شهادت شهید صدر، و دهها اتفاق دیگر نیز مستحق تعطیلی رسمی به شمار میرفت.
🔹 ولی آنچه واضح است، برخی بیانیههایی است که از سمت برخی اقلیتها صادر شده است؛ بیانیههایی که حاکی از مطالبات آنان برای اعلام تعطیلی و به رسمیت شناختن مناسبتهای دینی آنها در قبال عید غدیر است.
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️ درباره چالش های پیش روی پارلمان عراق در تعطیلی تاریخی عید غدیر خم ✍ به قلم: میثم ایرانی 🔹پارلما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📎 به پیوست نمونه ای از مطالبات اقلیت ها، برای اعلام تعطیلی مناسبت های دینی اشان در قبال به رسمیت شناختن تعطیلی تاریخی عید غدیر تقدیم می شود.
🎥 در ویدیوی پیوست خطیب مسجد ابوحنیفه بغداد عبدالوهاب آل طاها می گوید که اهل سنت خواستار تعطیلی روز «سقیفه» و رور نصب عمر بن الخطاب به عنوان «خلیفه» در صورت تصویب قانون تعطیلی عید غدیر هستند. [ابهام اینکه چرا این خطیب، ابوبکر را بر خلیفه دوم در این کلیپ مقدم کرده و سقیفه را به ابوبکر استناد نکرده!!!)
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️فمنیسم غربی و نجات بانوان مسلمان (مروری بر کتاب «آیا زنان مسلمان به نجات نیازمندند؟» نوشته: لیلا ابولُغد)
✍️ به قلم: فاطمه توفیقی
🔹لیلا ابولُغد، انسانشناس امریکایی فلسطینیالاصل، استاد علوم اجتماعی در گروه انسانشناسی دانشگاه کلمبیا در نیویورک است. پدرش، ابراهیم ابولُغد، از دانشمندان سرشناس فلسطینیِ علوم سیاسی در امریکا (و در اواخر عمر در کرانۀ باختری) بود و مادرش، ژانت ابولُغد، از استادان پرکار علوم اجتماعی. خودِ ابولغد چند سال را به مردمنگاری در میان عشایر مصر گذرانده بود که نتایج آن در کتابهای «نوشتن جهانهای زنان» (۱۹۹۳) و «عواطفی پوشیده: حیا و شعر در جامعهای عشایری» (۲۰۰۰) آمده است. او در این آثار تصویری نو از زنان عشایری به دست داده است، زنانی که اغلب بهغلط فاقد عاملیت و درک مناسب از جهان قلمداد میشوند.
🔸 کتاب «آیا زنان مسلمان به نجات نیازمندند؟» در ۲۰۱۳ در انتشارات دانشگاه هاروارد منتشر شده است. عنوان کتاب یادآور مقالۀ بسیار مشهور ابولغد است: «آیا واقعاً زنان مسلمان به نجات نیازمندند؟ تأملاتی انسانشناسانه در نسبیگرایی فرهنگی و دیگریهای آن» که در سپتامبر ۲۰۰۲ تنها یک سال پس از فاجعهٔ ۱۱ سپتامبر و اندکی پس از آغاز «جنگ علیه ترور» منتشر شد. تصویر روی جلد کتاب عکسی است از رانیا مطر، هنرمند معروف لبنانی-امریکایی: زنی جوان در حال مرتبکردن روسریاش در آینهای شکسته. قرار گرفتن عنوان کتاب در این تصویر، حتی به مخاطبی که از پیشینهٔ عنوان در مقالهٔ نامدار و انقلابیِ ابولغد آگاه نیست، این تلنگر را میزند که قرار است از پشت سر این زن به آینهٔ شکستهٔ پیش رویش (یعنی نظامهای سلطه) نگاه کنیم و ببینیم او چگونه دیده شده و باید دیده شود. استفهام انکاری از رویکرد انتقادی نویسنده به نگاههای پیشین به آن زن مسلمان حکایت میکند.
🔹 مدعای مهم لیلا ابولغد در کتاب «آیا زنان مسلمان به نجات نیازمندند؟» این است که گرچه زنان مسلمان در بسیاری از نقاط جهان از نظامهای مردسالارانه و سلطهگرانه آسیب میبینند، تلاشهای سیاستمداران و فعالان رسانهای در کشورهای غربی برای نجاتدادن آنها نیز در خدمت سلطهگریِ امپریالیستی است و باید در صداقت آن تردید کرد. برای فهم مدعای ابولغد باید تفکر انتقادی را بشناسیم. تفکر انتقادی بهطور کلی در پی آن است که عوامل یک رخداد را بشناسد و تا حد ممکن آن را تکعاملی نداند و در پی بررسی و سنجش تبیینهای گوناگون برای آن باشد. در تفکر انتقادیِ رایج در آثار ادبی و علوم اجتماعی، بهطور خاص، نوعی هرمنوتیک سوءظن حاکم است که موجب میشود انگیزههای نهفته در پسِ متن هم شناسایی شود.
🔸 نظریۀ پسااستعمار در سال ۱۹۷۸ با انتشار کتاب مهم شرقشناسی اثر ادوارد سعید ظهور یافت. سعید با بهرهگیری از نظریۀ فوکو دربارهٔ ارتباط دانش و قدرت نشان داد که ادبیات غربی (در جایگاه دانش) در خدمت پروژۀ استعماریِ قدرتهای غربی بوده است. تصویر زنان حرمسرا و مردان زنباره و کاهل شرقی در ادبیات انگلیسی برای آن بوده که مردان غربی خود را از نظر جنسی و کاری منضبط نشان دهند. بدینترتیب هم به شکلگیری هویت خود به عنوان افرادی منضبط و وارسته و آراسته کمک کردند و هم نشان دادند که شرقیان به کمک و عمران و استعمار غربی نیازمندند.
مطالعه کامل B2n.ir/b56235
🏷 #اسلام_روشنفکری #فمینیسم
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
📜 عبای پرسیبت را بتکان!
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹عبای پرسیبت را بتکان!
عبایت را
بر سر این جادههای مضطرب
بکش
تا تانکها
در لانههايشان
آرام بگیرند...
و لبنان
شیر بنوشد
آسوده
از پستان مادر صلح
🔸 مادام که چشمان تو باز است
سرو کوهی
میوه میدهد
سیب میآورد
این را گنجشکهای بیروت
سوگند میخورند
🔹عبای پُرسیبت را بتکان!
کودکان پنجرنگ
تشنۀ سیبند
سیبِ سبزِ روشن
روشنتر!
🔸 تعبیر شو
درخت خجستۀ زیتون!
شبِ تاریکی است...
📆 چهاردهم خرداد، نود و ششمین سالگرد تولد امام موسی صدر، عزت شیعه و رهبر پرنفوذ شیعیان لبنان...
🏷 #الهیات_اجتماعی #امام_موسی_صدر
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
#تازه_های_نشر
📚«امام موسی صدر؛ عالم تراز»/ مهدی مهریزی/ مؤسسه دین پژوهی بشرا/ پاییز ١٤٠٠.
📚امام موسی صدر؛ اندیشمندی پیشروست که صف شکنی او در فتح مرزهای نواندیشی، وی را شایسته عنوان «صدرنشین اندیشه ها» نموده است.
📚در اثر پیش رو، مهریزی معتقد است که بجاست سیدموسی صدر را «عالم تراز» معرفی کنیم تا بتوانیم سهم سترگ او را در مسیر نواندیشی در چارچوب دین را به خوبی ترسیم کنیم.
📚 معرفی وی به عنوان "تراز" تا جایی است که باید سیره و سلوک اجتماعی و تعاملات ادیانی دیگران را با سنجه وی ارزیابی کنیم.
📚 نویسنده بر این باور است که بررسی رفتارهای مصلحان دینی در زمینه حیات اجتماعی را با سه معیار توجه به «جنسیت»، «قومیت»، «مذهب» در فقه الاجتماع می توان ارزیابی کرد. تطبیق آرا مصلحان اجتماعی در حوزه جنسیت و زنان؛ قومیت و هویت؛ شیوه تعامل با سران و پیروان سایرادیان ومذاهب سه معیار مهم برای سنجش میزان نواندیشی یک مصلح اجتماعی است.
📚 در این کتاب به فراخور اندیشه های امام موسی صدر به بازشماری وتبیین نوآوری ونواندیشی های وی در موضوعات قرآن پژوهی، مباحث زنان، تکثروفرهنگ گفتگو، عاشورا و فرازمانی اندیشدن مصلحان اجتماعی پرداخته و نکاتی ناب از این «اندیشه ربوده شده» را به مخاطب ارائه داده است.
📚#کتابهای_خوب_و_استاندارد_را_معرفی_کنیم.
🏷 #معرفی_کتاب #اسلام_روشنفکری_دینی #سید_موسی_صدر
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️کشورهای نروژ، ایرلند و اسپانیا در اقدامی تاریخی فلسطین را به رسمیت شناختند. 🔸 ایرلند، نروژ و اسپا
⚡️ تقدیر و تشکر شیخ الازهر از سه کشور اروپایی برای به رسمیت شناختن فلسطین
🔹 شیخ الازهر مصر طی بیانیهای از تصمیم کشورهای نروژ، ایرلند و اسپانیا برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین تشکر کرد.
🔸 در این بیانیه آمده است که به رسمیت شناختن کشور فلسطین اقدامی شجاعانه است که حقانیت ملت فلسطین را به عنوان صاحبان اصلی این سرزمین برای زندگی همراه با صلح و آرامش در آن به رسمیت میشناسد و علاوه بر آن به رسمیت شناختن حق مشروع ملت فلسطین برای استقلال و آزادی و زندگی در امنیت در سرزمین خود مانند دیگر ملتها است.
✍ پانوشت:
جای خالی صدور چنین بیانیه هایی از طرف مراجع، سردمداران و نهادهای اسلام سنتی در حوزه علمیه قم احساس و صدور چنین بیانیه های نشان از همراهی با سایر سنتی های جهان اسلام الازهر خواهد بود.
🏷 #اسلام_سنتی #جامعه_الازهر #احمد_الطیب
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️بیانیه سخنگوی رسانه ای اخوان المسلمین در پی جنایات شب گذشته ارتش اسراییل
اخوان المسلمین قتل عام فجیع ارتش اشغالگر اسراییل علیه آوارگان را در مناطقی که از نظر مجامع بین المللی مناطق امن برای غیرنظامیان اعلام شده بود را محکوم می کند.
این جنایت جان ده ها شهید و مجروح زن و کودک را گرفت. کشتاری که دیشب روی داد موید این است که رهبران اشغالگر همچنان به نسل کشی و جنایات علیه بشریت ادامه می دهند و نهایت وحشی گری را شیوه خود کرده است. این جنایت برای سرپوش گذاشتن بر شکست های میدانی ارتش اشغالگر و شورشی علیه قوانین و عدالت بین المللی است. این امر اهمیت فراخوان برای نشست فوری شورای امنیت به منظور اجرای تصمیم دیوان بین المللی دادگستری و الزام رژیم صهیونیستی به توقف فوری جنگ را دوچندان کرده است.
اخوان المسلمین از سران کشورهای اسلامی به ویژه مصر می خواهد که با مداخله برای توقف اشغالگران آنها را وادار به عقب نشینی فوری از گذرگاه رفح و محور فیلادلفیا کرده و حاکمیت مصر و فلسطین بر گذرگاه رفح را جدی بگیرد و تلاش خود را برای تسهیل درمان مجروحان پس از خروج بخش بهداشت و درمان غزه آغاز کند.
صهيب عبدالمقصود
سخنگوی رسانه ای جماعة الإخوان المسلمون
الاثنين ۱۹ ذو القعدة ۱۴۴۵ مصادف با: ۲۷ أيار/ مايو ۲۰۲۴ م.
🏷 #اسلام_سیاسی #اخوان_المسلمین #اسرائیل
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️ رابطه ما و امام موسی صدر؛ حلقه مفقوده کتاب سال جمهوری اسلامی
📚 بیروط، ابراهیم اکبری دیزگاه، ۳۷۲ صفحه، نشر صاد، ۱۴۰۱. (برنده کتاب سال جمهوری اسلامی و جایزه جلال آل احمد)
🔹 رمان «بیروط» برنده کتاب سال جمهوری اسلامی؛ داستانِ طلبه جوان و سرگشتهای است که به دلیل نگرفتن «نشانه» از جانب خدا دچار شک و خشم شده است. معبر، خواب این جوان را اینگونه نعبیر میکند که پدرش را خواهد کشت؛ بنابراین توصیه میکند هر چه سریعتر از ایران خارج شود تا دستش آلوده نشود به خون پدر. او برای تامین هزینه مهاجرتش به آلمان، مجبور است با یک گروهی همکاری کند که درباره امام موسی فیلم میسازند. با گروه فیلمساز به لبنانِ ناآرام سفر میکند، در آنجا ضمن آشنایی با امام موسی صدر ناخواسته اسیر یک گروه تکفیری میشود.
🔸 امام موسی صدر هرچند که همعصر شهید مطهری و شهید بهشتی بودند اما به دلیل اینکه در ایران کمتر شناخته شده بودند، یک الگوی نو به حساب میآمدند و حلاوتی داشتند که میشد به نسل غیورِ دینی معرفی کرد. در این رمان کوشش شده گ از هر بخش وجودی و اندیشهای امام موسی صدر برشی بزنند که تقریباً تصویر نزدیکی از امام را به مخاطب نشان میدهد. یعنی امام فقط یک رجل فقهی، مرد گفتوگو، یا صرفا سیاسی نیست، بلکه تمام اینها است و این در این کتاب پررنگ شده است.
🔹 ویژگی مهم بیروط، آکنده بودن آن از استعارههای متعدد قصص انبیاء و تمثیلات و تلمیحات قرآنی است و شاید اقتضای موضوع راز آلود امام موسی صدر هم همین باشد. در این رمان به طور صریح نشان میدهد که تفاوت امام موسی صدر با روحانیان دیگر که جوانهای امروز با آنها مواجهاند، چیست.
🔸 در داستان بیروط از پدر خود حرف میزند اما آن امام جمعه که مستعفی است در واقع میتواند نمایندهٔ هر ادعای دعوت دینی باشد که در کنار این نسخه متفاوت، دارد مقایسه میشود. امام موسی صدر میداند این جوان شیعهای که گرفتار چندین مسئله است اول باید اشتغالش درست شود. هنگامی که از او پرسیدند: چطور با این جوانها تعامل میکنید درحالی که از جهت اخلاقی و نابسامانیهای اجتماعی، اوضاع نامناسبی دارند؟ فرمودند: یک چشمم را میبندم و یک چشمم را باز میکنم. یک چشمم را روی واقعیت امروز آنها میبندم و یک چشمم را رو به آیندهٔ درخشان آنها باز میکنم.
🔹 این کتاب بیشتر از اینکه روایت واقعیت زندگی امام موسی صدر باشد روایت خوابهای ما است. قسمت عمدهٔ کتاب بر عهدهٔ بیان خوابها و تفسیرهای آن و تقابل خواب با واقعیت است. این یک هشدار است که ما داریم با کابوسهایمان زندگی میکنیم و این کابوس اجازه نمیدهد با هم نزدیک شویم و یکدیگر را درک کنیم. بخش مهمی از مشکلات راوی هم همین است. مدام از کابوسی سراغ کابوس دیگری میرود. این کتاب امام موسی صدر را به مثابهٔ یک رؤیا به ما نشان میدهد. پیشنهاد نویسنده این است که ما امام موسی صدر را به عنوان معدود امکانهای ارائهٔ رؤیا به جامعهای که تحت فشار کابوسهای وحشتناک است معرفی کنیم.
🔹 ابراهیم اکبری دیزگاه نویسنده رمان «بیروط» برنده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران گفت: من اساساً رمانی نمینوشتم که امام موسی صدر را روایت کنم. بیشتر مینوشتم تا خودم را بشناسم و نسبت خودم را با امام موسی صدر گزارش کنم.
🔸 اصلیترین مسئلهٔ من چه زمان نوشتن رمان بیروط و چه الان «پدر» است؛ پدر درون جامعه ایران یا نسبت انسان ایرانی با پدر. به نظرم رسید امام موسی صدر، به مثابهٔ یک پدر خیلی میتواند برای جامعهٔ شیعی و ایرانی و جهان اسلام، مفید و جذاب باشد.
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️بیانیه سخنگوی رسانه ای اخوان المسلمین در پی جنایات شب گذشته ارتش اسراییل اخوان المسلمین قتل عام
⚡یک بام و دو هوای الازهر در مواجه با جنایت اخیر اسرائیل در رفح
📜 در حالی که ساعاتی گذشته شدیدترین بیانیه الازهر در طی طوفان الاقصی و هفتم اکتبر خطاب به اسرائیل صادر شد، در این بیانیه با لحنی صلح جویانه از دانشجویان آمریکایی خشمگین از اسراییل خواسته شده که به تظاهرات ضد اسراییلی در دانشگاه ها پایان دهند.
📜 به پیوست ترجمه بیانیه الازهر تقدیم می شود؛
🔹 جامعه الازهر مصر با صدور بیانیه شدید اللحنی حملات رژیم صهیونیستی را به اردوگاه آوارگان فلسطینی در شهر رفح در جنوب نوار غزه که به شهادت و زخمی شدن شمار زیادی از فلسطینیان از جمله زنان و کودکان منجر شد را به شدت محکوم کرد.
🔸 جامعه الازهر تجاوزات تروریستی رژیم صهیونیستی به اردوگاه آوارگان در شهر رفح را که طی آن افراد بیگناه هدف قرار گرفتند به شدت محکوم میکند.
🔹 این جنایت در حالی انجام شده که این افراد گمان میکردند در مناطق امن پناه گرفتهاند؛ اما رژیم صهیونیستی در برابر دیده همه جهانیان مرتکب جنایتی شنیع شد و دهها نفر از جمله تعداد زیادی زن و کودک را به شهادت رساند.
🔸 ما از جامعه بینالمللی میخواهیم برای اجرای تصمیمات و احکام صادره از سوی دیوان بینالمللی دادگستری علیه رژیم صهیونیستی و مقامات آن موضعی قاطعانه و فوری اتخاذ و گذرگاه رفح را برای ورود کمکهای بشردوستانه و امدادی به نوار غزه بازگشایی کند و جلوی ماشین کشتار وحشیانه صهیونیستها را بگیرد.
ث
🔹جامعه الازهر ضمن قدردانی از مردم فلسطین به خاطر صبر و پایمردی شجاعانه آنها تصریح کرد: فلسطینیان شجاعت خود در دفاع از سرزمین خویش و تعلق خاطر و پایبندی به آن نشان دادند و مخالفت خود را با هرگونه تلاش برای کوچاندن یا آوارگی اجباری ملت فلسطین اعلام کردند و این در حالی است که آنها با نوعی نسل کشی مواجهند که در تاریخ معاصر نظیر آن را سراغ نداریم و این اقدامات با تعالیم تمامی ادیان آسمانی و منشورهای بینالمللی در تضاد است.
🔸در واپسین بخش این بیانیه آمده است: ما به ملتهای آزاده و خیل جوانانی که در دانشگاههای اروپا و امریکا و خیابانها و میدانها سرازیر شدند تا مخالفت جهانی خود را با این هرج و مرج اعلام نمایند، درود میفرستیم و تاکید میکنیم اگر این هرج و مرج و مسیر اسفبار ادامه پیدا کند جهان به سمت جنگ و درگیری نفرت پراکنی بیشتر پیش خواهد رفت و جامعه جهانی و نهادهای بینالمللی اعتبار خود را از دست خواهند داد.
🏷 #اسلام_سنتی #جامعه_الازهر
https://arabic.cnn.com/middle-east/article/2024/05/28/al-azhar-condemns-israeli-raid-on-displaced-camp-rafah
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️ رابطه ما و امام موسی صدر؛ حلقه مفقوده کتاب سال جمهوری اسلامی 📚 بیروط، ابراهیم اکبری دیزگاه، ۳۷۲
⚡️نقدی بر رمان «بیروط»؛ برندۀ جایزۀ جلال آل احمد و کتاب سال جمهوری اسلامی
💥 تناقض پناه بردن به سنت و بی توجهی به مشکل عصریّت
✍ به قلم: یوسف شیخی
📚 «بیروط» قصۀ رها کردن ایمان و ملّیت یحیی ربانی و ترسیم روزگار برزخی اش است. یحیی ربانی در پی مفرّی از جهان سنت اسلامی- ایرانی (قم/ حوزۀ علمیه و دانشگاه ادیان و مذاهب) و پناه بردن به جهان تجدد (آلمان/ دانشگاه گوتۀ فرانکفورت) است و در این میان با انگیزۀ مادی و صرفا جهت تهیۀ خرج سفر، به پروژۀ تیم مستندساز ایرانی برای ساخت مستندی دربارۀ امام موسی صدر، می پیوندد تا بیروت را سکوی پرتاب خود به دنیای غرب سازد.
📚 پرسه زنی های شبانۀ یحیی در کافهها و بارهای بیروت و مخفی کردن هویت ایرانیاش در گفت و گو با اهالی بیروت، نشانی از گسست یحیی از سنت اسلامی- ایرانی است، اما آشنایی با شخصیت امام موسی صدر و قرائت انسانی ایشان از دین، ایمان و ملیت مرده در درون یحیی را احیاء می کند و او را دوباره با سنت ایرانی - اسلامی اش پیوند می زند.
📚 «بیروط» روایت شهری است که در غیاب انسان آرمانی (امام موسی صدر)، با ظهور جریانهای تکفیری از حرکت در مدار طبیعی خویش خارج گشته است و این فرجامِ تراژیک فقط برای بیروت نیست، بلکه قصۀ تمام مدینه های سنتی در عصر مدرنیته است و دیکتۀ اشتباه «بیروط» اشارتی است به این خروج. گویی که مدرنیته، قیامتِ سنت است و مدینه در غیاب صدر عرصۀ جولان نظام سنت قدمایی برای فائق آمدن بر نظام سنت مدرن از طریق سازوکار طرد و تکفیر گشته است.
📚 نقدی که میتوان به رمان «بیروط» وارد ساخت، دقیقا در گفتمان مبنایی آن؛ یعنی «آشکار سازی سنت» نهفته است. در شرایط اجتماعی ایران معاصر که حداقل بر اساس آخرین پیمایش ها از وضعیت دینداری و ارزشها و نگرشهای ایرانیان، با دگرگشتی تمدنی در وضعیت عقیدتی- سیاسی مواجه هستیم و سنت در معانی هفتگانۀ آن (سنت دینی در دو شکل درون دینی و برون دینی، سنت سیاسی، سنت ادبی و هنری، سنت نظری، سنت اجتماعی، سنت در معنای ترکیبی از اندیشه و الگوی عمل، و سنت در معنای فراجامعه شناختی) دچار بحران رو به تزاید بیاعتباری گشته است، آیا هنوز میتوان از خورجین سنت خرج کرد و آیا اصلا محملی برای «انکشاف سنت» و پروژۀ امام موسی صدر برای انسانی ساختن دین وجود دارد؟ به نظر میرسد همزمانی انتشار «بیروط» با دگردیسی تمدنی سپهر اجتماعی ایران، «بیروط» را در همان تولد نا به هنگامش با مشکل عصریّت گفتمانی رو به رو ساخته است.
🆔@sheykhi_yusef
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ درباره فلاکت چند بعدی اسراییل در رفح
✍ به قلم: سید نیما موسوی
🔹 آنچه در مورد جنایت رژیم اسراییل در رفح می بینیم، نتیجه یک درماندگی مهم در تاریخ چند دههای اسراییل است، چه بسا در هیچ جای تاریخ قرن ۲۰ هم اسراییل با این عجز چندوجهی مواجه نبوده است.
🔸جنگیدن در چندین جبهه و بالارفتن پلهکانی سطح کشمکش نظامی با گروههای مقاومت در غزه و جنوب لبنان تا عراق، یمن و حتی بحرین و همینطور «وعدهصادق» و تعلیق پروژه عادی سازی با اعراب، چالش با امریکای بایدن و رویارویی با روسیه و پوتین، به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین از سوی چند کشور مهم اروپایی و ... سر جمع بحران های خارجی متراکم اسراییل است.
🔹 در سطح داخل اسرائیل هم چالش بزرگ میان بخش لیبرال و محافظهکار جامعه وجود دارد. موج اولترا راست [محافظه کاران طرفدار سکولاریسم و اقتصاد آزاد] در جهان خطر بزرگی برای انسجام جامعه اسراییل ایجاد کرده است؛ ثمره این بحران برگزاری چندباره انتخابات کنست در طول پنج سال اخیر بوده است. تاثیر این زخم در دوپارگی بخش سیاسی و نظامی کابینه اسراییل قابل مشاهده است.
💠 سر جمع بحرانهای خارجی و داخلی در یک نقطه آن هم زمانی که شعله اجاق گاز بحران ها بصورت تدریجی در حال زیاد شدن است؛ اسراییل را در وضع بیسابقهای قرار دادهاست. «حمله به رفح» پاسخی در جهت این استیصال بیسابقه است. این درحالیست که این حمله نه تنها در جهت رفع بحران نیست، بلکه بحران را شدیدتر خواهد کرد؛ تلاطمهای خارجی را تعمیق می کند و بحرانهای جدیتری این بار به نسبت افکار عمومی جهانی ایجاد خواهد کرد.
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️کشورهای نروژ، ایرلند و اسپانیا در اقدامی تاریخی فلسطین را به رسمیت شناختند. 🔸 ایرلند، نروژ و اسپا
⚡به رسمیت شناختن فلسطین توسط سه کشور اروپایی نه به نفع حماس تفسیر می شود و نه نظر اتحادیه اروپاست.
🔸 جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجه و امور امنیتی، گفت که به رسمیت شناختن دولت فلسطین توسط کشورهای اروپایی «نباید به عنوان امتیاز مثبتی به حماس تلقی شود.»
🔹 بورل گفت: «حفظ جان غیرنظامیان مستلزم آن است که همه ما در اسرع وقت راهحلهای مناسب را برای رسیدن به حل دو دولت پیدا کنیم.»
🔺 این مقام اتحادیه اروپا در مورد به رسمیت شناختن دولت فلسطین توسط تعدادی از کشورهای اروپایی گفت: «به رسمیت شناختن دولت فلسطین به هر کشور عضو مربوط میشود و نه به کل اتحادیه اروپا.»
🔻 وی افزود: «کشورهای عضو اتحادیه تصمیم مناسب خود را میگیرند و زمان مناسب برای اعلام آن را انتخاب میکنند.» بورل گفت: «کشورهای زیادی هستند که تصمیم به به رسمیت شناختن دولت فلسطین گرفتهاند و ما این رویکرد را تشویق میکنیم وکشورهای دیگری هم هستند که درباره اتخاذ تصمیم در این زمینه بررسی میکنند.»
🔳 جوزپ بورل در پایان گفت: «به هر حال، به رسمیت شناختن دولت فلسطین نباید به عنوان برگ برنده ای به حماس تلقی شود.»
◼ این اظهارات بورل پس از آن مطرح شد که ایرلند، اسپانیا و نروژ اعلام کردند که کشور فلسطین را بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ به رسمیت شناختهاند. پدرو سانچز، نخستوزیر اسپانیا، روز سهشنبه (۸ خرداد) در این مورد گفت: «تصمیم برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین، یک ضرورت برای دستیابی به صلح بین اسرائیلیها و فلسطینیهاست.»
این سه کشور امیدوارند که این اقدام نمادین، نگاهها را بر ضرورت پایان دادن به چندین دهه جنگ در خاورمیانه و احیای راهحل دو دولتی برای اسرائیل و فلسطینیها متمرکز کند.
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🎞 جلسه تحلیل و بررسی سریال "حشاشین" برگزار میشود
◻️ دومین جلسه تحلیل و بررسی سریال «حشاشین» با حضور دکتر بطحائی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب و حجتالاسلام و المسلمین سیدنژاد کارشناس حوزه سینما برگزار می شود.
⏱زمان: پنجشنبه ۱۰ خرداد ساعت ۱۵:۳۰ (حضوری)
📌 مکان: خیابان جمهوری اسلامی، کوچه ۲، پلاک ۱۵، سالن جلسات مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه
شرکت برای عموم طلاب آزاد است.
@HawzahNews / حوزهنیوز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️صدای اذان تکان دهنده و حزن انگیز موذن مسجدی در مرز رفح در سحرگاه حمله اسرائیل
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️پانصد و هفتادمین سالگرد فتح قسطنطنیه (۱۴۵۳م/ ۸۵۶ق) ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹ام
⚡️ پیام اردوغان بمناسبت ۵۷۱ امین سالگرد فتح استانبول
🔹 رجب طیب اردوغان، رئیسجمهور ترکیه طی پیامی در شبکه اجتماعی ایکس پانصد و هفتاد و یکمین سالگرد فتح استانبول از طرف سلطان محمد فاتح را به مردم آناتولی تبریک گفت. سال فتح استانبول (۱۴۵۳ میلادی یا ۸۵۶ قمری)
🔸 اردوغان در این پیام نوشت: با حکومت بردبار و عادلانه سلطان محمد فاتح، استانبول به مرکزی تبدیل شده است که در آن باورها و فرهنگ های مختلف در کنار هم زندگی میکنند.
🔹 وی افزود: ۵۷۱'مین سالگرد فتح استانبول که یکی از بزرگترین پیروزیها در طول تاریخ بوده را تبریک میگویم. یاد قهرمانان بهویژه سلطان محمد فاتح که این سرزمین را برای ما میهن کردند، گرامی میدارم.
🔸اردوغان ادامه داد: ایمان، عزم و استقامت سلطان محمد فاتح و سربازان قهرمان او در فتح استانبول امروز به ما برای رسیدن به هدف «قرن ترک» الهام میبخشد.
✍ پانوشت:
۱. زمانی که سلطان محمد فاتح (به گویش ترکی فاتیح) قسطنطنیه را فتح کرد، تنها ۲۱ سال سن داشت و قبل از ایشان ۲۳ لشکر در قرون متمادی از فتح این شهر ناکام مانده بودند. این نکته اشاره شد تا دریابید که تعداد لشکرهای شکست خورده، از تعداد سالهای عمر ایشان بیشتر است. فتح قسطنطنیه در سرنوشت جهان اسلام تاثیرگذار است.
۲. اروپا با فتح «اسلامبول: شهر اسلام»[ یا «استانبول: تغییر نام از شهر اسلامبول به استانبول برای حذف نام اسلام از شهر در زمان آتاتورک»] یقین پیدا کرد که اسلام به زودی آن را به رنگ خود در می آورد، پس به پاخاستند و ساکت نماندند و آنچه ما اکنون آن را تجربه می کنیم پیامدهای فتح بزرگی است که توسط محمد الفاتح صورت گرفته است،که نسل های بعد از او نتوانستند بخوبی از آن محافظت کنند یا پیشروی بیشتری داشته باشند.
۳. پرهزینه ترین فیلم تاریخ ترکیه یعنی ۱۴۵۳ این فتح را به تصویر و آن را به بهترین نحو ممکن به نسل جدید منتقل کرده است. در جای جای استانبول، سال فتح میلادی استانبول ۱۴۵۳ میلادی/ ۸۵۶ قمری به عنوان نماد در دیوارهای شهر، ساختمان و بیلبوردها حک شده است.
۴. همچنین كتاب (رساله في الطريق إلى ثقافتنا) نوشته ای شيخ العربيه محمود شاكر این فتح را به قلم کشیده است.
۵. برای مشاهده فیلم فتح استانبول یا فاتح ۱۴۵۳ به لینک پیوست مراجعه کنید.
https://www.youtube.com/watch?v=j4TOUrxzd28
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
📂 مشهورات بی اساس در جهان اسلام (۵) ❌ چند غلط مشهور درباره اصطلاح سلفی گری ✍ به قلم: عدنان فلاحی
📂 مشهورات بی اساس در جهان اسلام (۶)
❌ مشهورات بی اساس ❌
فلسطینیها ضدشیعه و ضدایران هستند. به عنوان نمونه نام خیابان های فلسطین عموما اسامی یزید و صدام است!!!
✅ واقعیات گمنام ✅
در گوگل مپ در رفح، تقاطع امام علی ع و ابن سینا چهره نادیده و حقیقت غزه را نشان می دهد.
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
نقد و بررسی کتاب «درسنامه تاریخ و عقائد اسماعیلیه»
حوزه /دانشکده ادبیات و زبانهای خارجه دانشگاه علامه طباطبایی(ره) با همکاری دبیرخانه گفتمان علمی انقلاب اسلامی معرفی و نقد و بررسی کتاب «درسنامه تاریخ و عقائد اسماعیلیه» را برگزار می کند.
به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجه دانشگاه علامه طباطبایی(ره) تهران، با همکاری دبیرخانه گفتمان علمی انقلاب اسلامی، نشست معرفی و نقد و بررسی کتاب «درسنامه تاریخ و عقائد اسماعیلیه» را برگزار می کند.
نویسنده این کتاب حجت الاسلام و المسلمین مهدی فرمانیان معاون علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(علیهم السلام) است این کتاب با حضور رئیس و اساتید دانشکده، آقایان دکتر حبیبی،رئیس دانشکده؛ دکتر محمود بشیری، معاون آموزش دانشکده؛ دکتر اسماعیل شمس، استادیار تاریخ و دکتر قاسم پورحسن، دانشیار فلسفه مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.
این نشست در سالن شهید مطهری(ره) دانشکده ادبیات و زبانهای خارجه دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، روز ۱۳ خرداد ماه ۱۴۰۳ ساعت: ۱۰ الی ۱۲ برگزار خواهد شد.
https://www.hawzahnews.com/news/1161028/%D9%86%D9%82%D8%AF-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AF%D8%B1%D8%B3-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D9%88-%D8%B9%D9%82%D8%A7%D8%A6%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%87
مسلمنا muslimnair
نخستین نشست دانشگاهی با موضوع نقد و بررسی سریال حشاشین 💥 «حشاشین از توهم تا واقعیت» 🔹 دکتر مهدی فر
نقد حشاشین اقای فرمانیان و دانشور و اقای بطحائی 13 02 1403~1(1).mp3
23.13M
🎙صوت نخستین نشست دانشگاهی نقد و بررسی سریال حشاشین
🎤 آقایان دکتر مهدی فرمانیان، سید علی بطحائی و مهدی علمی دانشور
⏰ زمان: ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
🎓 مکان: سالن امام موسی صدر، دانشگاه ادیان و مذاهب
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J