eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
299 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، ریاست پژوهشکده ادیان و مذاهب، رئیس دانشکده مطالعات ملل ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
📊 دانشگاه ملک سعود تنها دانشگاه عربی در معتبرترین رنکینگ دانشگاهی جهان 📊 نتایج نهایی رنکینگ شانگهای که صبح امروز منتشر شد از سال ۲۰۰۳ به صورت سالیانه منتشر و معتبرترین، دقیق ترین و سخت گیرترین رتبه بندی دانشگاهی است. 📊 از منظر مقایسه ای شاخصه های آموزشی، پژوهشی، پیوند دانشگاه با صنعت و پژوهش های کاربردی این رنکینگ حتی از رنکینگ تایمز آمریکا، لایدن هلند و سایمگو اسپانیا بالاتر است و دانشگاه های سرتاسر جهان حساب ویژه ای برای این رنکینگ دانشگاهی چینی باز می کنند. 📊 نتایج ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا و جهان عرب نشان می دهد در رنکینگ ۲۰۲۴ تنها دانشگاه ملک سعود ریاض حایز رتبه ۹۰ و بعد از آن دانشگاه سنگاپور وضعیت بهتری دارد و در رتبه بالاتری ایستاده و هیچ دانشگاهی از ایران در ۱۰۰ دانشگاه برتر این رنکینگ جای ندارد. 📊 ۹ دانشگاه ایرانی در بین هزار دانشگاه جهان هستند که علوم پزشکی تهران بین رتبه ۴۰۱ تا ۵۰۰ قرار گرفته است. رتبه دانشگاه تهران نیز در همین محدوده ارزیابی شده است. سپس دانشگاه تربیت مدرس در فاصله ۶۰۱ تا ۷۰۰ قرار گرفته و پس از آن دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و دانشگاه صنعتی شریف، هر سه در محدوده رتبه‌های ۷۰۱ تا ۸۰۰ دسته‌بندی شده‌اند. دانشگاه‌های امیرکبیر، علم و صنعت و تبریز هم در میان دانشگاه‌هایی قرار گرفته‌اند که جایگاه آنها بین ۸۰۱ تا ۱۰۰۰ ارزیابی شده است. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ ابهام در کشته شدن ایمن الظواهری مغز متفکر القاعده در آستانه انتخابات آمریکا 🔹 در حالی که بیش از دو سال از اعلام کشته‌شدن «ایمن الظواهری» سرکرده القاعده در افغانستان توسط آمریکا می‌گذرد، هنوز گمانه زنی‌ها درباره سرنوشت جسد وی مطرح می‌شود. 🔸 سخنگوی حکومت سرپرست طالبان در افغانستان بار دیگر تأکید کرد که هیچ جسدی در محل ادعایی هدف‌قرارگرفتن سرکرده القاعده پیدا نشده است. 🔹 «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان روز پنجشنبه گفت تحقیقات درباره کشته‌شدن «ایمن الظواهری» سرکرده القاعده همچنان ادامه دارد، «اما هنوز به نتایج مشخصی دست نیافته‌ایم». 🔸 ذبیح‌الله مجاهد می‌گوید هیچ مدرکی مبنی بر وجود جسد سرکرده القاعده در این کشور وجود ندارد. «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا سال ۲۰۲۲ خبر داد که الظواهری در کابل توسط نیروهای آمریکایی کشته شده است. 🔹 مقامات آمریکایی گفته‌اند الظواهری در ماه ژوئیه و در حالی‌که در بالکن خانه‌ای در کابل پنهان شده بود، با حمله یک پهپاد و شلیک موشک کشته شده است. 🔸 این نخستین عملیاتی بود که از زمان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در ۳۱ اوت سال ۲۰۲۱ و بازگشت طالبان به قدرت، توسط آمریکا در این کشور انجام شد.  🔸 این حمله بزرگترین حمله به القاعده از زمان کشتن اسامه بن لادن رهبر سابق این گروه تروریستی توسط نیروی دریایی آمریکا بیش از یک دهه پیش بوده است. 🔸 طالبان که کنترل افغانستان را از سه سال پیش در اختیار دارد، به طور کلی منکر حضور سرکرده القاعده در کابل بوده است. سخنگوی طالبان که با شبکه العربیه گفت‌وگو می‌کرد، با اشاره به وضعیت فعلی افغانستان گفت: هیچ گروه افراطی در کشور حضور ندارد و گروه «داعش خراسان» در دوران حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان شکل گرفته و نفوذ کرده و حکومت طالبان گزارش‌های مربوط به وجود داعش در کشور را نمی‌پذیرد. ✍ پانوشت: الظواهری که به‌عنوان مغز متفکر القاعده شناخته می‌شد، نقش اساسی در برنامه‌ریزی عملیات این گروه از جمله حملات ۱۱ سپتامبر داشت و پزشک شخصی بن لادن نیز بود. با این حساب در آستانه انتخابات امریکا، احتمال دروغ رسانه ای بودن کشته شدن الظواهری بیش از پیش تقویت شد. 🏷 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ چنددستگی در تشویق از محمود عباس در مجلس ترکیه 🔹 روز گذشته نمایندگان حزب اسلامی «هوداپار» کردستان در پارلمان از تشویق محمود عباس خودداری و به عکس «اسماعیل هنیه» و رئیس دفتر سیاسی جدید حماس «یحیی سنوار» ادای احترام کردند. 🔸 این تشویق نیم بند محمود عباس در حالی که برخی اعضای حزب عدالت و توسعه ایستاده در حال کف زدن برای وی بودند و سکولارها هم نشسته بر روی صندلی کاملا سکوت کردند. ✍ پانوشت: حزب اقلیت مطالبه آزاد (هوداپار) یک حزب اسلام گرای کرد و متحد مهم اردوغان است که عملکرد آنها و چسبیدن آنها به عدالت و توسعه همیشه مورد طعن سکولارها بوده است. هوداپای ضد سکولار، طرفدار مدلی از حکومت است که خواست الهی را بر اراده مردم ارجح دانسته و برآنند که نقش زنان در جامعه با سبک زندگی سنتی متناسب است و باید منحصر به نقش مادری و همسری باشد. 🏷 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ افول جایگاه دانشگاه‌های ایرانی از جهان عرب 📊 بر اساس تازه‌ترین گزارش «رتبه‌بندی آکادمیک دانشگاه‌های جهان» موسوم به «رتبه‌بندی شانگهای»، دانشگاه‌های «هاروارد» و «استنفورد» در آمریکا همراه با «کمبریج» بریتانیا به ترتیب در صدر بهترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند. 📊 همچنین ۱۲ مورد از بهترین دانشگاه‌های دنیا، همه در آمریکا و بریتانیا قرار دارند و دانشگاه پاریس‌ساکلی هم‌ردیف با دانشگاه کرنل آمریکا در رتبه ۱۲ قرار گرفته است. 📊 با این‌حال، امتیاز دانشگاه هاروارد آمریکا با اختلاف چشمگیری از دیگر دانشگاه‌ها بالاتر است. 📊 چنانچه در پست قبلی مسلمنا اشاره کردیم در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان تنها نام چند کشور غیر اروپایی و آمریکایی دیده می‌شود که تقریبا همه آن‌ها از کشورهای کانادا، استرالیا، ژاپن، کره جنوبی و چین هستند. 📊 در خاورمیانه نیز تنها نام دانشگاه ملک سعود عربستان و سه دانشگاه اسرائیل در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان دیده می‌شود. 📊 در میان ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان نیز تنها نام دو دانشگاه ایرانی دیده می‌شود؛ دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران هر دو در رتبه بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ جایگاه بهترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفته‌اند. 📊 هفت دانشگاه ایران نیز در رتبه ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفته‌اند. 📊 آرشیو «رتبه‌بندی آکادمیک دانشگاه‌های جهان» نشان می‌دهد جایگاه دانشگاه‌های ایران طی چهار سال گذشته به شدت سقوط کرده است. 📊 برای نمونه دانشگاه «علوم پزشکی ایران» در سال ۲۰۲۰ در رده ۳۰۰ تا ۴۰۰ بهترین دانشگاه‌های جهان قرار داشت، اما اکنون در رتبه ۴۰۰ تا ۵۰۰ قرار گرفته است. 📊 دانشگاه‌های «امیرکبیر» و «شریف» که چهار سال پیش در رده ۵۰۰ تا ۶۰۰ بهترین‌های جهان قرار داشتند، امسال در ردیف ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ قرار گرفته‌اند. 📊 افول جایگاه دانشگاه‌های ایرانی در حالی است که برای نمونه دانشگاه ملک سعود عربستان در همین بازه زمانی از رده ۱۰۰ تا ۱۵۰ به رده ۹۰ صعود کرده است. 📊 نمونه دیگر امارات است که در سال ۲۰۲۰ هیچ‌کدام از دانشگاه‌های آن در لیست ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان نبودند، اما اکنون سه دانشگاه این کشور در لیست یاد شده قرار گرفته و حتی جایگاه دانشگاه «خلیفه» امارات از دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه شریف ایران نیز پیشی گرفته و با دانشگاه تربیت مدرس ایران برابری می‌کند. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
🎥 درباره فیلم عربستانی شکست تاریخی ایران از اعراب ✍ به قلم: محمدرضا شیری مختصر 🔻 چند سال اخیر خبر ساخت فیلم سینمایی «Desert Warrior: جنگجوی صحرا» توسط شرکت MBC سعودی با بودجه‌ای ۱۴۰ میلیون دلاری با مشارکت دو شرکت JB Pictures و AGC Studios منتشر شده که شرکت سازنده وعده اکران آن در آینده نزدیک را رسانه ای کرد. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به نکاتی در این زمینه خواهیم پرداخت. 🎥 این فیلم‌ سناریوی نبرد سپاه خسرو پرویز با قبایل «بکر بن وائل» به فرماندهی «حنظله بن ثعلبه» در جنگ ِ مشهور به «نبرد ذوقار» است. 🎥 این نبرد در آبگاه ذوقار در نزدیکی کوفه امروزی (حیره پایتخت باستانی لخمی‌های ِ تابع حکومت ساسانی) در سال ۶۱۰ میلادی رخ داد. 🎥 علت اصلی این نبرد، کشته شدن «نعمان بن منذر» آخرین امیر لخمی‌ها، به دستور خسرو پرویز بود. این اقدام باعث نارضایتی قبایل عرب و هرج و مرج  شد و در نهایت به نبرد ذوقار منجر شد. سپاه ساسانی که شامل چندین لشکر بود، در این نبرد از قبایل عرب شکست خورد. 🎥 این شکست تأثیر زیادی بر روحیه اعراب داشت و باعث شد که آنها در آینده جرأت بیشتری برای حمله به مرزهای ایران ساسانی پیدا کنند. 🎥 نبرد ذوقار به عنوان یکی از اولین پیروزی‌های اعراب بر ایرانیان، در تاریخ عربستان بسیار مهم و نمادین است. 🔸 نکته‌ی جالب آن که برخلاف ‎نبرد قادسیه، گزارش متقنی از وقوع این جنگ در دست نیست؛ اما عربستان سعودی با سرمایه گذاری هنگفت اقدام به ساخت آن کرده است‌. تصویر برداری این فیلم که در سپتامبر ۲۰۲۱ آغاز شده است، پیش بینی می شود در ماه های پیش رو آماده‌ی اکران شود. ✍ پانوشت: به نظر می رسد بن سلمان که در سودای ایجاد هویتی ملی گرا ورای اسلام برای سعودی است، با ساخت این فیلم می خواهد اولین رویارویی اعراب با یک امپراطوری را مبدأ ایجاد یک چهره‌ی جدید رسانه ای از هویت نوین خود ارائه کند. این نبرد از این رو مهم است که در تاریخ عربستان پیش از اسلام به عنوان یک پیروزی نمادین شناخته می شود. پیروزی در مقابل یک امپراطوری که قطعا در باز تعریف کردن هویت ملی عربستان کنونی در منطقه در مقابل جمهوری اسلامی که در ذهن پادشاهان عرب منطقه به دنبال یک امپراتوری شیعه است کمک بسیاری می کند. 🏷 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️کارنامه بی مایه بشار اسد در طوفان الاقصی 🔹 محمد المختار الشنقیطی؛ تئوریسین اخوان المسلمین و استاد روابط بین‌الملل دانشگاه قطر، فعال رسانه ای موریتانیاییِ الاصل با انتشار پست ذیل عملکرد ضعیف سوریه در ماه های اخیر را به چالش کشید و نوشت: 🔹 در بین متحدان ایران، بشار اسد یک فرد خاص است و به عنوان فردی است که «باری بر دوش همراهانش گذاشته و هر جا که او را بفرستند، برایشان خیری به ارمغان نمی آورد.» 🔸 بشار نه قدرت و استحکام حزب‌الله لبنان را دارد و نه شجاعت و عزم انصارالله را؛ بلکه فقط یک قاتل حقیر برای مردم سوریه است، بدون هیچ مبنا، مردانگی. 🔹 اگر موقعیت استراتژیک سوریه و پافشاری روس‌ها بر همراهی با او نبود، ایرانی‌ها تا الان کسی دیگر را جایگزین او کرده بودند... ✍ پانوشت: با توجه به اختلاف جدی اخوان المسلمین سوریه با بشار اسد در سالهای اخیر، انتشار این پست صرفا جهت اطلاع از صحنه جریانات فکری جهان اسلام است و کلیت آن مورد تایید نیست. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
📚 معرفی کتاب 📚 [سفرنامه اربعینی] به صحرا شدم، عشق باریده بود، غلامعلی حداد عادل، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۴۰۲. 📚 اسم کتاب «به صحرا شدم، عشق باریده بود» از یکی از اشعار عطار نیشابوری (متوفی ۶۱۸ قمری) در تذکره الاولیاء وام گرفته شده است. 📚 این سفرنوشت، محصول پیاده روی حداد عادل در اربعین ۱۳۹۶ به اتفاق یک اردوی نوجوانان است. 📚 این کتاب شامل یک پیشگفتار و پنج فصل با عناوین «شبی خوش، سفری خوش»، «همه مهمان‌های امام حسین ع»، «به صحرا شدم، عشق باریده بود»، «آتش بدون خاکستر» و «در حدیث دیگران» است. 📚 در فصل «شبی خوش، سفری خوش» مصنف در صدد بیان احساسی متفاوت از پدیده‌ اربعین است که در هفت دهه از زندگی خود با آن زیست نکرده است. وی می نویسد: در اربعین شهودی پیدا کردم و حال عجیبی به من دست داد. تجربه مشابه ای که حدودا شانزده سال پیش در سفر حج داشتم و کتابی درباره حج شبیه به همین کتاب با عنوان «حج؛ نماز بزرگ» نوشتم. شاید آن کتاب، تمرینی برای نگارش «به صحرا شدم عشق باریده بود» بود. نه  📚 غلامعلی حداد عادل در فصل سوم با مقایسه‌ای از تفاوت عزاداری سید‌الشهدا (ع) در دوران قبل و پس از انقلاب اسلامی می نویسد: در زمان انقلاب سی و سه سال داشتم و کاملا دوران قبل از انقلاب را تجربه کرده‌ام. از زمان تولد، در روضه و هیأت و عزاداری بزرگ شده بودم و از این بابت نیز یک تاریخ ۸۰ ساله در ذهن من نقش بسته است. می‌توانم معنای اتفاق و تحولی که در عزاداری امام حسین (ع) به برکت انقلاب اسلامی رخ را بهتر درک کنم. در واقع یک تحول مثبت در عزاداری‌ها رخ داده است. 📚 وی می نویسد: در گذشته گفتمان ذلت، غم و غم‌پروری، گفتمان مسلط بر عزاداری سید‌الشهدا (ع) بود. اسلام سیاسی حاکم بر ایران این گفتمان را به گفتمان حماسی تبدیل کرد. گفتمان ذلت به گفتمان عزت تبدیل شد. محتوای عزاداری تصحیح شد، چون حماسی شدن و عزت‌مند شدن در عاشورا چیزی نیست که امام خمینی (ره) از بیرون به محرم وصل کرده باشد. امام (ره) از درون خود عاشورا این مفهوم را بیرون کشید. آنقدر خاکستر روی آن آتش را پوشانده بود که گرمای مختصری از آن آتش حماسه و عزت خارج می‌شد. امام خمینی (ره) خیلی حکیمانه این خاکستر را فوت کرده و اجازه داد این آتش جان بگیرد و شعله‌ور شود. 📚 نویسنده کتاب «به صحرا شدم عشق باریده بود» می نویسد: راهپیمایی اربعین یک بُعد و یک ضلع از اضلاع انقلاب است. جوهر، روح و جان این راهپیمایی، نتیجه تحولی است که نه‌ تنها در ایران، بلکه در همه‌جا به برکت انقلاب اسلامی اتفاق افتاده و این تحول، زنده شدن مذهب و فعال شدن دین در عرصه سیاست با الهام از نهضت حسینی است.  📚 حداد عادل در فصل آخر هدفش نشان دادن نگاه دیگرانی است که از بیرون به این پدیده بزرگ نگاه می‌کنند. وی می نویسد: در این راستا، سه منبع پیدا کردم. یک کتاب، ترجمه گزارشی از بخش علوم سیاسی دانشگاه «M.I.T» بود که در سال ۲۰۱۵ منتشر شده و در آن با حدود چهار هزارنفر مصاحبه صورت گرفته و پرسشنامه تهیه شده است. آنها گفته بودند که چنین جمعیت خالصی را در هیچ‌ کجای دیگر از کره زمین نمی‌بینیم. این جمعیت گدازه‌های آتشفشان انقلاب اسلامی است. منبع دوم، گزارشی از مرحوم علی سلیمانی و سومین منبع نیز گزارشی از مصاحبه مرحوم نادر طالب‌زاده با الکساندر دوگین بود. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️آسیب شناسی جهانی کردن پیام نهضت حسینی ✍به قلم: مهدی فرمانیان 🔹 در حالی که پیام امام حسین ع جهانی و ناظر به همه آزادگان و سرمشق نهضت های آزادیبخش جهان است؛ عده ای قلیل از شیعیان انحصارگرا حتی حسین را برای برادران شیعه اسماعیلی بهره هم تحمل نمی کنند. 🔸 بهره هایی که امام موسی بن جعفر ع را امام مستودع می دانند و به امام رضا ع احترام می گذارند. ✅ تاکنون یکصد کتاب معتبر از بزرگان اسماعیلیه را مطالعه کرده ام؛ اما هیچ اهانتی از اسماعیلیه نسبت به امامان بعد از امام صادق ع در کتب اینها ندیدم، بلکه در یکی از کتب قدیمی آنان مربوط به قرن ششم تصریح شده بود که امام موسی بن جعفر امام مستودع است. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ زیارت اربعینی که من دیدم (۱) ✍ به قلم: سید علی بطحائی 🔹 امسال توفیق زیارت اربعین حسینی با پای پیاده قسمتم شد. مسیر انتخابی طریق «بغداد به کربلا» بود. انتخاب این مسیر از آن جهت بود که هم فرهنگ عراقی و اکرام مردمی زایرین را لمس می کردم و هم از قبل اطلاع داشتم که حدود هفتاد درصد از موکب های این مشایه را طرفداران مقتدی صدر و ساکنان منطقه محروم و نقش آفرین «مدینه الصدر» برپا کرده اند. وجود زایران سیاه پوست آفریقایی و اندک بودن بودن زایران ایرانی، افغانی و پاکستانی در این مشایه مشهود بود. 🔸 شعار رسمی دولت عراق، همراهی زایران اربعین ۲۰۲۴ با مردم غزه بود. بیلبوردهای پر زرق و برق بغداد، تابلوهای عمودهای مسیرهای تردد زایران و پرچم های فلسطین روی دستان عزاداران و نمادهای اسراییل زیر پاهای عاشقان حسینی به وفور مشاهده می شود و کاش رسانه ای فرامرزی این صحنه های همدردی زایران شیعه با غزه را به سلفیون تکفیری و تمکینی های بهانه جو نشان دهد تا ببینند که چگونه این رافضه (به تعبیر خودشان) بهترین مناسک شیعی را به صحنه فراشیعی تبدیل کرده اند. 🔹 با چند جوان عراقی چای نوشیدم و گپ زدم. بنظرم عراقی ها هنوز درک روشنی از تفاوت های اسلام سیاسی و اسلام سنتی ندارند. هم دم از مقتدی صدر می زنند، هم شیفته خاندان شیرازی اند و هم از اینکه در ایران آیت الله سیستانی مقلدان فراوانی دارد، چشمانشان پر از اشک می شود. بر خلاف مسیر «حله - کربلا» که نوع گرایش جریان های فکری، برای صحت اقتدا به امام جماعت اهمیت دارد، اینجا فقط مقتدی صدر و پدرش و پرچم های شبه نظامیان سرایا السلام (لشکر صلح) حرف اول و آخر را می زنند. نزاع هایی لفظی که در سایر مشایه ها بین موکب های سرایا السلام وجود دارد در طریق بغداد - کربلا معنی ندارد. پنهان نیست چتر گسترده مرجعیت آیت الله سیستانی در جمع کردن همه جریانهای شیعی و غیرشیعی کاملا مشهود است. 🔸 آنچه در این مسیر چشم نواز بود، مشاهده حد نصاب جدیدی از سخاوت شیعیان عراقی در اکرام زایران حسینی بود.‌ از پذیرایی زایران با آناناس فیلیپینی گرفته تا انبه پاکستانی و پرتقال مصری و سیب زمینی سرخ کرده مارپیچ استانبولی. 🔹 حقیقتا بجاست منقبت نگاران عاشورا، توجه بی نظیر شیعیان به زیارت اربعین حسینی و اکرام زوار پس از گذشت هزار و چهارصد سال از حادثه عاشورا را در کتابهای مقتل حسینی در «باب معجزاته بعد شهادته» درج کنند. 🔸 فرهنگ انسان عراقی در این ایام سخاوت را به حد اعلای رسانده و برای درک این موضوع تنها باید این فرهنگ را با فرهنگ انسان غربی مقایسه کرد. شفاف بگویم انسان غربی، زیر پوشش ارزش داشتن یک یورو، خست ذاتی خود را مخفی کرده است. (در فرهنگ آلمانی و بویژه فرانسویان مشهور است که برای یک اروپایی، یک سنت واقعا یک سنت می ارزد!!) 🔹 به یاد دارم که حدودا یک دهه قبل جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب سفری به بلاد فرنگ رفتند و یکی از مسافران برفراز برج مشهور پاریس هوس می کند که آتشی روشن کند و چون فروشگاهی در آن ارتفاع نبود بناچار درخواستش را از چند جنتلمن در میان گذاشت و پس از رد شدن نیازش توسط فرانسوی ها، هوس زودگذرش سرکوب شد و بعید می دانم تا آخر عمر دیگر هوس روشن کردن سیگار به سرش خطور کند. کافی است همین نمونه را با سخاوت انسان عراقی مقایسه کنید تا بنگرید که در این ایام اگر فردی از یک میزبان عراقی تنها یک عدد خرما طلب کند، برآورده کردن حاجتش رها نمی شود تا خیال میزبان راحت از برطرف شدن حاجتتان شود. 🔸 تنها راه مفر شما در این صحنه رقابت تنگاتنگ خدمت به زوار، پناه بردن به یک تکه نانی در دست راست، بطری نیمه خورده ای از شربت در دست چپ است تا از اصرار عاجزانه دخترکی شش ساله که ملتمسانه از شما می خواهد که پذیراییش را قبول کنید نجات یابید. «مهارت نه گفتن» به درخواست پذیرایی میزبانان عراقی انصافا جواب نمی دهد. 💠 از نوع سخنرانی های مذهبی خطبای عراقی اطلاع دقیقی ندارم؛ ولی صوت سخنرانی یک عراقی را در یکی از مواکب شنیدم که خطیب، صحنه گردان اصلی حادثه عاشورا را به یهود خاخامی و تلمودی برمی گرداند و می گفت این یهودیان صدر اسلام بودند که در راستای ماموریت «یحرفون الکلم عن مواضعه» در دربار شام رخنه کرده بودند که وحی پیامبر را بسان مسیحیت پولس منحرف کنند و امام حسین و اصحاب با فدا کردن خون خود نگذاشتند این اعوجاج در امت اسلام رخنه کند و طرح این بحث را در سخنرانی با استنادات متعدد تاریخی و قرآنی پیگیری می کرد. 💠 این یادداشت را «اربعینی که من دیدم» عنوان نهادم، یقین دارم که اربعینی که تک تک زایران دیدند با اربعینی که من درک کردم تفاوت زیادی خواهد داشت. اربعین و کرامت حسینی آنچنان وسیع است که هر زایر تنها می تواند روایتگر قطره ای کوچک از اقیانوس بی نهایت فرهنگ حسینی باشد. ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
⚡️ زیارت اربعینی که من دیدم (۲) ✍ به قلم: سید علی بطحائی 🔹 دیروز در بین موکب های مسیر بغداد، پیگیر قدیمی ترین موکب طریق بغداد - کربلا شدم. 🔸 برخی از مطلعین خبر از موکب قمر بنی هاشم در نزدیکی کربلا و زنده بودن بازماندگان موکب داری به نام «حاج طاهر» دادند که از اهالی مدینه الصدر قطاع ۷ بوده است. تاریخ تاسیس موکب قمر بنی هاشم سنه ۱۹۴۰ میلادی یا ۱۳۵۹ قمری (تقریبا ۸۷ سال قبل) است. 🔹 آدرس مکان موکب و هم‌صحبتی با جانشین جوان این موکب قدیمی بهانه خوبی برای یک گپ و گفت اربعینی شد. ❓ کنجکاوی در مورد وجه تسمیه موکب، تفاوت ماهوی موکب با حسینیه و علت تمایز تکریم زایران اربعینی دغدغه هایی بودند که در فرصت کوتاه با وی در میان گذاشتم. 🔹 بعد از یافتن لوکیشن موکب «قمربنی هاشم» در طریق بغداد و پذیرایی با چای پررنگ عراقی از وجه تسمیه «موکب» پرسیدم. روحانی باصفایی که کنار وی نشسته بود و فقه اللغه قوی داشت واژه «موکب» را از ریشه (و ک ب) که قلب شده از (ن ک ب) دانست. وی، نکب را به معنای شانه، کتف و دوش انسان ترجمه کرد که در قرآن مجید هم بدان اشاره شده است. [فامشوا فی مناکبها] 🔸 این موکب دار قدیمی افزود: ترویج موکب داری از رسوم بازمانده تشریفات سلطانی و حاکمان عثمانی یا صفوی و حتی احتمال دارد از سلاطین پیش از اسلام وارد زیارت اربعین شده است. موکب داری، منصبی باشکوه در دربار شاهان بودند. آنها افرادی بودند که شانه به شانه، ملازم سلاطین و شاهان در هنگام سفرهای پادشاهان بودند تا در زمان دوری سلطان از مبدا و در هنگام نزول اجلال و رسیدن به مقصد، تمام امکانات رفاهی را برای شاه و همراهانشان فراهم کنند تا ذره ای احساس تکدر خاطر، ناراحتی جابجایی و سختی سفر در وجود همایونی شاهنشاه پیش نیاید. 🔹 اصطلاح فارسی موکب داران همایونی هم که در زمان سفر زیارتی شاه عباس از اصفهان به مشهد نقل شده به این منصب شاهانه اطلاق شده است. 💠 وی گفت: در واقع فرهنگ زیارت اربعین متشکل از دو رکن است؛ 1⃣ رکن اول: روایات اختصاصی توجه به زیارت اربعین و سفارش اکید به انجام آن. 2⃣ رکن دوم: لحاظ امر سلطانی موکب داری و تشریفات شاهانه برای زوار امام حسین ع. ⏺ بنابراین در این تقریر موکب داران هر زائر حسینی را بلا استثناء بسان یک فرستاده ویژه و مورد عنایت امام حسین ع تصور می کنند که وظیفه خودشان را از زمان خروج زایر از وطن تا لحظه رسیدن به مقصد شانه به شانه خدمتگزاری به وی می دانند. ✅ از منظر یک موکب دار اصیل، زائر حسینی در حقیقت یک فرد ویژه و سفارش شده است که توفیق زیارت را یافته و موکب دار بایست در نهایت تکریم شاهانه اسباب زیارتی سهل و گوارا را برای وی فراهم کند. از این روست موکب داران وظیفه خود می دانند که همه امکانات رفاهی از تنوع پذیرایی، توجه به نیازهای فرعی و جزیی زائران و اصرار به فراهم شدن همه تمهیداتی که عقل جن هم بدان خطور نمی کند را در این مواکب تعبیه کنند که زایر با نهایت تشریفات و کمال احترام زیارت خود را به نحو احسن انجام دهد. 🔹 نواده حاج طاهر می گفت: بنیان گذاران موکب های اربعینی خیلی آگاهانه فرهنگ تکریم شاهنشاهی و آداب زیارت حسینی را با یکدیگر ترکیب کردند و نوع جدید و ملوکانه از توجه به زایران اربعین را پدید آوردند. 🔸 از وی پرسیدم ممکن است برخی این تشریفات پر طمطراق را نوعی از گردشگری زیارت یا تجمل گرایی و غیر ضروری بدانند که با روح معنویت زیارت سازگاری ندارد. نواده حاج طاهر با قاطعیت گفت: نه، هرگز!!! هدف از موکب داری را فراموش نکنید. دو رکن «تشریفات سلطانی» و مهم بودن «زیارت اربعین» از نظر موسسین این مواکب با هم ادغام شده تا تک تک زایران حسینی احساس بزرگی و عظمت کنند و متوجه شوند که عظمت زیارت اربعین تا چه حدی است و منزلت عزاداری و زیارت خود را با این تشریفات ملوکانه متوجه شود. بگذار عده ای بگویند اربعین گردشگردی و توریست محور است، ولی هدف ما این است که هر زایر متوجه شود که فرصت اربعین که در واقع زیارت در غربت است با سایر اوقات تفاوت می کند. در حقیقت عزاداری در روز عاشورا، عزاداری در وطن است؛ ولی زیارت و عزاداری در اربعین، عزاداری در غربت است و ما فقط می خواهیم اندکی از رنج غربت زایر را بکاهیم. وی در پایان افزود: موکب یک مکان موقتی و صحرایی است که کارکرد کوتاه مدت دارد که با مسجد، حسینیه و تکیه متفاوت است. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ آیا همه اهل سنت نزد علمای شیعه، وهابی، ناصبی و نجس هستند؟ ✍ به قلم: مهدی فرمانیان 🔹 چندی پیش فردی به نام شیخ امیر قریشی به زبان عربی، کلیپی در فضای مجازی پخش کرد و بیان داشت: «هر سنی، وهابی است. هر سنی، ناصبی و نجس است و ...» و عباراتی را به کار برد که باعث ناراحتی اهل سنت شد و برخی درخواست داشتند تا دیدگاه فقهاء و علمای شیعه را در این زمینه بدون روتوش بدانند. در ادامه نکاتی تقدیم می شود: 1⃣ این کلیپ نشان می دهد شیخ امیر قریشی اطلاع دقیق و درستی از مذاهب و جریان های فکری اهل سنت ندارد. از نظر علم ملل و نحل هر مسلمانی در سه دسته مذاهب فقهی، کلامی و صوفی تقسیم می شود که در کتاب درآمدی بر فرق تشیع و درآمدی بر فرق تسنن بیان کرده ایم. 2⃣ بزرگان و فقهای شیعه می دانند اهل سنت از نظر کلامی به سه دسته اشاعره، ماتریدیه و اهل حدیث تقسیم می گردند و وهابیت یک گروه کوچکی است که اشاعره و ماتریدیه و صوفیان، وهابیان را قبول ندارند. اینکه فردی بگوید هر سنی، وهابی است نشان از بی اطلاعی ایشان از اهل سنت است. بیش از یک میلیارد سنی، مخالف وهابیت اند. اینرا مکررا در کلاس های درس خود در حوزه علمیه قم و مشهد بیان کرده ام. 3⃣ ناصبی در فقه شیعه به فردی اطلاق می شود که بغض اهل بیت را داشته باشد و علمای شیعه می دانند که اکنون به ندرت ناصبی در جهان اسلام پیدا می شود. زیرا امروزه اهل سنت محب اهل بیت بوده و این محبت در صوفیان بسیار زیاد و در دیگر مذاهب اهل سنت زیاد است. اینکه فردی بگوید همه اهل سنت ناصبی هستند نشان از عدم اطلاع ایشان از مبانی شیعه است. در فقه شیعه در کتاب طهارت، ذیل بحث از کافر، به موضوع ناصبی پرداخته شده است. 4⃣ فقهای شیعه، اهل سنت را مسلمان دانسته و تمام احکام اسلام را بر اهل سنت بار می کنند. لذا سخنان شیخ امیر قریشی در این کلیپ نظر شخصی خودش است که با مبانی فقه شیعه هم سازگار نیست. جواز ازدواج با اهل سنت، جواز خرید و فروش، جواز دفن در قبرستان، اطاعت از حاکم اهل سنت و صدها مساله دیگر که در فقه شیعه آمده است نشان از این است که در فقه شیعه، خون و مال و عرض و ناموس اهل سنت محترم است. حتی مقام معظم رهبری غیبت اهل سنت را هم جایز نمی دانند. اینکه شیعه و اهل سنت بیش از هزار و چهارصد سال است در کنار هم زندگی کرده اند، نشان از این است که هر دو گروه، گروه دیگر را مسلمان و پاک می دانند. 5⃣ در هر مذهبی عده ای افراط کرده و سخنانی می گویند که باعث تفرقه و اختلاف میان مذاهب شده و حال آن که تعداد این افراد کم است، اما چون حرف های خلاف مبانی مذهب می زنند، بسیار دیده می شود. باید میان فتاوای فقهی و حرف های خطابی و منبری فرق گذاشت. 6⃣ در این زمینه محققان را به چند کتاب ارجاع می دهم. این کتابها بدون روتوش مواضع علماء و فقهای شیعه را بیان کرده و نشان داده اند که اکثر قریب به اتفاق شیعه قائل به اسلام اهل سنت هستند: 📚 یک: کتاب تکفیر مخالف از منظر علمای امامیه که دکتر محمد انصاری تالیف کرده و دانشگاه ادیان و مذاهب منتشر کرده است. در این کتاب نشان داده که همه علمای شیعه، نظر صاحب حدائق را مردود دانسته و اسلام اهل سنت را ثابت کرده اند. 📚 دو: کتاب تکفیر در ترازوی فقه شیعه، تالیف دکتر نسرین میانجی، چاپ نشر ادیان. این کتاب با بیان ضوابط تکفیر از دیدگاه فقه شیعه، تمامی اظهار کنندگان به شهادتین را مسلمان می داند. 📚 سه: کتاب تکفیر در شیعه، تهمت یا حقیقت،‌ تالیف محمدعلی جابری، انتشارات موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره). این کتاب اثبات کرده عالمان شیعه، به پیروی از اهل بیت (ع)، همواره به اسلام اهل سنت فتوا داده و هیچگاه به نجاست و جواز لعنشان حکم نکرده اند. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️فوری 💥 انتشار آمار رسمی تعداد زایران اربعین حسینی ۲۰۲۴ 📊 آمار تعداد زایران اربعین ۲۰۲۴: ۲۱،۴۸۰،۵۲۵ زایر 📊 آمار تعداد زایران اربعین ۲۰۲۳: ۲۲،۰۱۹،۱۴۶ زایر  ✍ پانوشت: ۱. «العتبه العباسیه المقدسه» همه ساله با استفاده از دوربین های فوق هوشمند حذف چهره های تکراری و با بهره گیری از آخرین تکنولوژی هوش مصنوعی آمار دقیق زایران را اعلام می کند. ۲. در حالی که برخی مخالفان بی خبر از تاریخ تشیع، قدمت پیاده روی اربعین را به چند سال اخیر استناد می کنند، گزارشهای مستند، معتبر و مکتوبی از زیارت پیاده جمعی اربعین در دوران علامه حلی (متوفی ۷۲۶) و همعصر ابن تیمیه حرانی ثبت شده است. در دوران عثمانی که سرپرستی کربلا و نجف در اختیار زمامداران اسلامبول بود این زیارت بصورت محدود انجام و پس از سقوط صدام و بسط ید شیعیان این زیارت بصورت آزادانه و با شرکت خیل عظیم شیعیان جهان برگزار می شود. ۳. بررسی تاریخی - تحلیلی زیارت پیاده شیعیان در اربعین از پژوهش های مغفولی است که بجاست تاریخ پژوهان، طلاب عزیز و دانشجویان محترم در قالب محصولات دانشجویی و رساله های دکتری بدان اهتمام جدی بورزند. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ روایت شخصی از سفر اربعین ۱۴۰۳ ✍ به قلم: یحیی جهانگیری 🔹امسال قصد کردم کامل سفر شخصی بروم، کلا شخصی از همه جهات؛ حتی به دعوت دوستان رسانه هم برای همکاری لبیک نگفتم. خواستم کلا در حال و هوای خودم باشم. ■ مسیر بغداد را انتخاب کردم. حتما این‌ مسیر را تجربه کنید. لباسی کاملا عراقی پوشدم و محو در جماعت و جمع شان شدم. ■ لازمه شناخت اجتماعی یک جامعه؛ محو شدن در آن است. بگونه ای که عین آن جامعه باشیم. به تعبیر امام علی ع: فَقَدْ نَظَرْتُ فِي أَعْمَالِهِمْ وَ فَكَّرْتُ فِي أَخْبَارِهِمْ وَ سِرْتُ فِي آثَارِهِمْ حَتَّى عُدْتُ كَأَحَدِهِمْ، بَلْ كَأَنِّي بِمَا انْتَهَى إِلَيَّ مِنْ أُمُورِهِمْ قَدْ عُمِّرْتُ مَعَ أَوَّلِهِمْ إِلَى آخِرِهِمْ ■ به معنای واقعی، دین در خیابان راه می رود. به قول غربی ها: religion presented in the roads. اربعین، سوگواره شیعی را از حبس شدن در مسجد و حسینه به کف خیابان می کشد. آن هم در عصری که ادیان، محصور و محبوس اند در معابد. ■ خبری از مگا مواکب نیست. که در یادداشتی نوشتم که محصول زیست عزاداری مدرن است. همه چیز مردمی است: از نوع پذیرایی تا ... لذا دینداری به معنای سنتی را اینجا به قول شلایرماخر، تجربه دینی می‌کنید و بلکه می چشید. ■ شما در این مسیر، کاملا محو در فرهنگ مواکبی عراقی ها می شوید. هیچ موکب غیرعراقی نیست‌. ■ ۹۰ درصد مواکب، با تم مقتدا صدر است. برای من پژوهشگر، سوال جدی است: محبوبیت فوق العاده این روحانی در عصر مدرن در بین پیر و مخصوصا جوانان. تازگی کتاب مدارس فکری نجف را خواندم و دوبار هم خواندمش. حتما بخوانیدش! ■ علل مختلفی را می‌توان به محبوبیت ایشان شمرد: ۱. کاریزمای شخصی ۲. امید به حوزه غیر ساکته (به تعریف پدر مقتدی صدر) نجف در میان جوانان ۳. در قدرت حاکمه نبودن ولی منتقد بودن ۳. توجه به درد مردم ■ واقعیت این است که فرهنگ مواکبی در عراق فراتر از کربلا رفته و شما در هر مسیری، نشانی از آن می بینید. گستردگی افقی و زمینی یک ایده و اندیشه، سبب طول عمر زمانی آن خواهد شد. آینده پژوهی من از اربعین، مبتنی بر روندمحوری، حکایت از گستردگی آن در حداقل دهه آتی دارد. گستردگی فراکانونی، آن بی‌شک بر گفتمان شدگی آن تاثیر جدی خواهد گذاشت . 🆔 @yahyajahangiri 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ضوابط، موانع و مجری تکفیر ✍ به قلم: مهدی فرمانیان 🔹 در مساله تکفیر (نسبت خروج از دین دادن به یک نفر) باید سه موضوع را در نظر گرفت: 1⃣ ضوابط تکفیر: به تصریح همه فقهای اسلام، اگر مسلمانی منکر ضروری دین شود کافر محسوب می شود. حال سوال این است که ضروری دین چیست؟ خدا باوری از ضروریات دین اسلام است. لذا اگر مسلمانی خدا را انکار کرد، منکر ضروری دین شده است. اما باید این انکار صریح باشد و اگر کنایه ای باشد کافی نیست و ضابطه تکفیر برای این فرد صورت نگرفته است. 2⃣ موانع تکفیر: گاهی یک نفر به صراحت ضروری دین اسلام را انکار می کند، اما مانع وجود دارد. تاویل، جهل، شبهه علمی، اضطرار، اکراه، خطا و امثال آن از موانع تکفیر است. لذا اگر فردی حرفی زد که لازمه آن انکار ضروری دین است، این فرد تکفیر نمی شود، چون مانعی به نام تاویل وجود دارد. 3⃣ مجری تکفیر: اگر ضابطه تکفیر بر فردی وارد بود و مانعی هم وجود نداشت، اجرای حکم کفر کار حاکم شرع است و هر فردی نمی تواند این حکم را اجراء کند. گاه حاکم شرع به خاطر مصالحی از اجرای حکم جلوگیری می کند. مثلا اگر فردی به صراحت منکر خدا شد و مانع تکفیر هم وجود نداشت، اما حاکم شرع به خاطر مصالح اسلامی اجازه کشته شدن را نمی دهد که مکررا در تاریخ اتفاق افتاده است. ✅ امروزه مذاهب اسلامی به جریان های تکفیری در هر سه موضوع انتقاد دارند. پیروان مذاهب فقهی اهل سنت و شیعه به داعش انتقاد می کنند که اولا: این اموری که شما به عنوان ضابطه تکفیر معرفی می کنید، اصلا ضروری دین نیست تا منکرش کافر شود. بنابراین افرادی که به دست شما کشته می شوند، مستحق مرگ نیستند. ثانیا: غالبا موانع تکفیر وجود دارد. اگر عالم هستند، تاویل و اگر جاهل هستند، جهل، مانع تکفیر است. ثالثا: حتی اگر ضابطه وجود دارد و مانع هم مفقود است، باز اجرای حکم تکفیر کار شما نیست و باید حاکم شرع این کار را بر اساس مصالح جهان اسلام انجام دهد. لذا هر نه نه قمری نمی تواند هم مفتی باشد و هم قاضی و هم مجری. اینکه بمب به خودتان می بندید و افراد بی شماری را به قتل می رسانید، اصلا اسلامی نیست. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️به بهانه چهل و ششمین سالگرد ربوده شدن امام موسی صدر (۱۳۵۷/۰۶/۰۹) 💥 اگر امام موسی صدر اکنون در ایران و در قم بود چه می‌کرد؟ ✍ به قلم: رضا مختاری 🔹 با توجه به موقعیت و جایگاه علمی امام موسی صدر، اگر او امروز در حوزۀ علمیه بود در ردیف مراجع طراز اول محسوب می‌شد. از سوی دیگر وی مصلح اجتماعی و دینی بود و همّت و وقت و عمر خود را صرف کارهای اهم و از سوی دیگر امور زمین‌مانده می‌کرد نه کارها و امور تکراری، و در پی درمان دردهای اجتماعی و انسانی بود، نه تثبیت جایگاه خود و بهره‌‌برداری شخصی از این جایگاه. ✅ با عنایت به این ویژگی‌ها، به نظر این ناچیز، اگر امروز امام موسی صدر در قم و حوزه بود، در خصوص داخل ایران به این امور می‌پرداخت: 1⃣ همانند ایّام اقامتش در لبنان، به تمام روستاهای شیعه‌‌نشین محرومِ سیستان و بلوچستان و سایر نقاط ایران مسافرت و سرکشی می‌کرد و از نزدیک و به‌طور عینی و ملموس مشکلات و نابسامانی‌ها و فقر و محرومیت اقتصادی و فرهنگی آنان را بررسی و صدای خرد شدن استخوان‌های محرومان را مستقیم و بلاواسطه و از نزدیک می‌شنید و به جای اینکه در قم بنشیند و نماینده بفرستد یا نفرستد، خود شخصاً به آن مناطق سفر و از آن‌ها بازدید و برایشان سخنرانی و اقامۀ جماعت می‌کرد. درست مانند لبنان و برای پیشرفت اقتصادی و فرهنگی آنان چاره‌جویی و راهکار ارائه می‌کرد و آن را عملی می‌ساخت و به سخنرانی و سخن‌گفتن بسنده نمی‌کرد. 2⃣ با عنایت به وجود سه چهار نفر مرجع تقلید طراز اول (دامت برکاتهم)، و وجود «من به الکفایه» دیگر نیازی نمی‌دید که به مرجعیت بیاندیشد و دفتر و دستک و بیتی جداگانه راه بیندازد. بلکه با انحرافات در این موضوع مبارزه می‌کرد و تأسیس دفتر تجمّلی و پرخرج و بدون سابقه در تاریخ مرجعیت شیعه را آن هم فقط برای روضۀ دهۀ محرم در آن و تثبیت جایگاه خود برنمی‌تافت. 3⃣ بر این نظر بود که در شهری مانند شهر مقدّس قم با وجود فضاهای گسترده و حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مصلی و آن‌همه حسینیه و مسجد، دیگر نیازی نیست و بلکه مشروع نیست که بنایی عظیم و پرخرج ساخته شود و در طول سال معطل و بلااستفاده بماند و فقط دهه محرم در آن چند شب روضه برقرار باشد و بس! و با هر چه دعوت به خود بود مبارزه می‌کرد از پخش و اهدای رسالۀ عملیه بین مبلّغان و روحانیان به عنوان بسته فرهنگی گرفته تا بدون تخصص در ادبیات عربی و فارسی به ترجمه مغلوط قرآن مجید پرداختن، و با استفاده از رانت جایگاه خود، به چاپ و نشر آن در شماری وسیع پرداختن و اهدا و فروش آن و .... قِس علیه باب فعلَل و تعفلل! 4⃣ با بررسی عمیق و همه‌جانبه، علل و عوامل بی‌اقبالی و بداقبالی بسیاری از مردم و جوانان به نماز جمعه و جماعت را کشف می‌کرد و به دست می‌‌آورد، و با آن علل و عوامل مبارزه و آن‌ها را ریشه کن می‌کرد. و از جمله به بسیاری از ائمۀ محترم جمعه، طریقۀ سخن گفتن و تعامل با مردم و راه جذب آنان را به دین می‌آموخت. 5⃣ با توجه به شناخت جهان و انسان معاصر و روابط حاکم بر آن، حوزۀ مقدسۀ قم (شیّد‌الله أرکان‌ها) را به سوی تأمین نیازهای علمی و فرهنگی انسان هدایت و برای آن برنامه‌ریزی می‌کرد و راه تعامل حوزۀ شیعه با حوزه‌های علمی سایر مذاهب و ادیان مانند الأزهر مصر را می‌گشود و از محبوس‌شدن و حصر تلاش‌های علمی حوزه در قم و ایران جلوگیری می‌کرد و در کنار ارسال بعثه به حرمین شریفین، بعثه‌هایی به مراکز علمی عالم برای آشنایی و تعارف و تعامل علمی با آن‌ها می‌فرستاد. 6⃣ با توجه به مهارت ویژه‌اش در ایجاد تفاهم و تصالح و آشتی، علاوه‌بر سعی در تقریب بین مذاهب، بلکه خیلی بیشتر از آن، سعی در تقریب و نزدیکی بین طوائف و گروه‌های شیعه می‌کرد و تقریب درون مذهبی را که نیاز بزرگ امروز ماست، بر تقریب بین مذاهب، مقدّم می‌داشت. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️سید قطب و قیام امام حسین (ع) 💥به بهانه ۲۹ آگوست پنجاه و هشتمین سالگرد اعدام سید قطب 🔹 گزافه نیست اگر ادعا شود یکی از جنجالی ترین شخصیت های قرن گذشته سید قطب باشد. 🔻 سید قطب در تفسیر فی ظلال القرآن در ذیل آیه پنجاهم از سوره مومن می نویسد: «هر چند در ابتدا قیام امام حسین ع با شکست مواجه شد؛ ولی مهم قضاوت نهایی تاریخ در مورد حادثه عاشوراست. امام حسین در ابتدا و در ظاهر شکست خورد ولی در نهایت پیروز شد و همه بدانند که این پیروزی تاریخی نهضت عاشورا فقط مربوط به شیعه نیست و متعلق به همه مسلمانان است. 🔺 وی می نویسد: یاری خداوند برای مجاهدان بر دو قسم است: یکی آنکه مجاهدان بالعیان پیروزی را دیده و آن را با پوست و گوشت خود لمس می کنند، دوم آنکه در ظاهر مجاهد شکست خورده و منهزم می شود؛ حال آنکه این شکست مقطعی در واقع پیروزی ابدی برای اوست. نهضت عاشورا را باید این گونه تحلیل کرد. 🔴 سید قطب ادامه می دهد: یقین بدانید در کل تاریخ بشریت شهیدی همانند امام حسین (ع) پیدا نخواهید کرد که تن و بدن دلدادگان از شوق و حرارت محبت به او به رعشه در آید و قلب‌ها در عشق او خواهند سوخت. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J