eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
299 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، ریاست پژوهشکده ادیان و مذاهب، رئیس دانشکده مطالعات ملل ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️کارنامه بی مایه بشار اسد در طوفان الاقصی 🔹 محمد المختار الشنقیطی؛ تئوریسین اخوان المسلمین و استاد روابط بین‌الملل دانشگاه قطر، فعال رسانه ای موریتانیاییِ الاصل با انتشار پست ذیل عملکرد ضعیف سوریه در ماه های اخیر را به چالش کشید و نوشت: 🔹 در بین متحدان ایران، بشار اسد یک فرد خاص است و به عنوان فردی است که «باری بر دوش همراهانش گذاشته و هر جا که او را بفرستند، برایشان خیری به ارمغان نمی آورد.» 🔸 بشار نه قدرت و استحکام حزب‌الله لبنان را دارد و نه شجاعت و عزم انصارالله را؛ بلکه فقط یک قاتل حقیر برای مردم سوریه است، بدون هیچ مبنا، مردانگی. 🔹 اگر موقعیت استراتژیک سوریه و پافشاری روس‌ها بر همراهی با او نبود، ایرانی‌ها تا الان کسی دیگر را جایگزین او کرده بودند... ✍ پانوشت: با توجه به اختلاف جدی اخوان المسلمین سوریه با بشار اسد در سالهای اخیر، انتشار این پست صرفا جهت اطلاع از صحنه جریانات فکری جهان اسلام است و کلیت آن مورد تایید نیست. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
📚 معرفی کتاب 📚 [سفرنامه اربعینی] به صحرا شدم، عشق باریده بود، غلامعلی حداد عادل، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۴۰۲. 📚 اسم کتاب «به صحرا شدم، عشق باریده بود» از یکی از اشعار عطار نیشابوری (متوفی ۶۱۸ قمری) در تذکره الاولیاء وام گرفته شده است. 📚 این سفرنوشت، محصول پیاده روی حداد عادل در اربعین ۱۳۹۶ به اتفاق یک اردوی نوجوانان است. 📚 این کتاب شامل یک پیشگفتار و پنج فصل با عناوین «شبی خوش، سفری خوش»، «همه مهمان‌های امام حسین ع»، «به صحرا شدم، عشق باریده بود»، «آتش بدون خاکستر» و «در حدیث دیگران» است. 📚 در فصل «شبی خوش، سفری خوش» مصنف در صدد بیان احساسی متفاوت از پدیده‌ اربعین است که در هفت دهه از زندگی خود با آن زیست نکرده است. وی می نویسد: در اربعین شهودی پیدا کردم و حال عجیبی به من دست داد. تجربه مشابه ای که حدودا شانزده سال پیش در سفر حج داشتم و کتابی درباره حج شبیه به همین کتاب با عنوان «حج؛ نماز بزرگ» نوشتم. شاید آن کتاب، تمرینی برای نگارش «به صحرا شدم عشق باریده بود» بود. نه  📚 غلامعلی حداد عادل در فصل سوم با مقایسه‌ای از تفاوت عزاداری سید‌الشهدا (ع) در دوران قبل و پس از انقلاب اسلامی می نویسد: در زمان انقلاب سی و سه سال داشتم و کاملا دوران قبل از انقلاب را تجربه کرده‌ام. از زمان تولد، در روضه و هیأت و عزاداری بزرگ شده بودم و از این بابت نیز یک تاریخ ۸۰ ساله در ذهن من نقش بسته است. می‌توانم معنای اتفاق و تحولی که در عزاداری امام حسین (ع) به برکت انقلاب اسلامی رخ را بهتر درک کنم. در واقع یک تحول مثبت در عزاداری‌ها رخ داده است. 📚 وی می نویسد: در گذشته گفتمان ذلت، غم و غم‌پروری، گفتمان مسلط بر عزاداری سید‌الشهدا (ع) بود. اسلام سیاسی حاکم بر ایران این گفتمان را به گفتمان حماسی تبدیل کرد. گفتمان ذلت به گفتمان عزت تبدیل شد. محتوای عزاداری تصحیح شد، چون حماسی شدن و عزت‌مند شدن در عاشورا چیزی نیست که امام خمینی (ره) از بیرون به محرم وصل کرده باشد. امام (ره) از درون خود عاشورا این مفهوم را بیرون کشید. آنقدر خاکستر روی آن آتش را پوشانده بود که گرمای مختصری از آن آتش حماسه و عزت خارج می‌شد. امام خمینی (ره) خیلی حکیمانه این خاکستر را فوت کرده و اجازه داد این آتش جان بگیرد و شعله‌ور شود. 📚 نویسنده کتاب «به صحرا شدم عشق باریده بود» می نویسد: راهپیمایی اربعین یک بُعد و یک ضلع از اضلاع انقلاب است. جوهر، روح و جان این راهپیمایی، نتیجه تحولی است که نه‌ تنها در ایران، بلکه در همه‌جا به برکت انقلاب اسلامی اتفاق افتاده و این تحول، زنده شدن مذهب و فعال شدن دین در عرصه سیاست با الهام از نهضت حسینی است.  📚 حداد عادل در فصل آخر هدفش نشان دادن نگاه دیگرانی است که از بیرون به این پدیده بزرگ نگاه می‌کنند. وی می نویسد: در این راستا، سه منبع پیدا کردم. یک کتاب، ترجمه گزارشی از بخش علوم سیاسی دانشگاه «M.I.T» بود که در سال ۲۰۱۵ منتشر شده و در آن با حدود چهار هزارنفر مصاحبه صورت گرفته و پرسشنامه تهیه شده است. آنها گفته بودند که چنین جمعیت خالصی را در هیچ‌ کجای دیگر از کره زمین نمی‌بینیم. این جمعیت گدازه‌های آتشفشان انقلاب اسلامی است. منبع دوم، گزارشی از مرحوم علی سلیمانی و سومین منبع نیز گزارشی از مصاحبه مرحوم نادر طالب‌زاده با الکساندر دوگین بود. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️آسیب شناسی جهانی کردن پیام نهضت حسینی ✍به قلم: مهدی فرمانیان 🔹 در حالی که پیام امام حسین ع جهانی و ناظر به همه آزادگان و سرمشق نهضت های آزادیبخش جهان است؛ عده ای قلیل از شیعیان انحصارگرا حتی حسین را برای برادران شیعه اسماعیلی بهره هم تحمل نمی کنند. 🔸 بهره هایی که امام موسی بن جعفر ع را امام مستودع می دانند و به امام رضا ع احترام می گذارند. ✅ تاکنون یکصد کتاب معتبر از بزرگان اسماعیلیه را مطالعه کرده ام؛ اما هیچ اهانتی از اسماعیلیه نسبت به امامان بعد از امام صادق ع در کتب اینها ندیدم، بلکه در یکی از کتب قدیمی آنان مربوط به قرن ششم تصریح شده بود که امام موسی بن جعفر امام مستودع است. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ زیارت اربعینی که من دیدم (۱) ✍ به قلم: سید علی بطحائی 🔹 امسال توفیق زیارت اربعین حسینی با پای پیاده قسمتم شد. مسیر انتخابی طریق «بغداد به کربلا» بود. انتخاب این مسیر از آن جهت بود که هم فرهنگ عراقی و اکرام مردمی زایرین را لمس می کردم و هم از قبل اطلاع داشتم که حدود هفتاد درصد از موکب های این مشایه را طرفداران مقتدی صدر و ساکنان منطقه محروم و نقش آفرین «مدینه الصدر» برپا کرده اند. وجود زایران سیاه پوست آفریقایی و اندک بودن بودن زایران ایرانی، افغانی و پاکستانی در این مشایه مشهود بود. 🔸 شعار رسمی دولت عراق، همراهی زایران اربعین ۲۰۲۴ با مردم غزه بود. بیلبوردهای پر زرق و برق بغداد، تابلوهای عمودهای مسیرهای تردد زایران و پرچم های فلسطین روی دستان عزاداران و نمادهای اسراییل زیر پاهای عاشقان حسینی به وفور مشاهده می شود و کاش رسانه ای فرامرزی این صحنه های همدردی زایران شیعه با غزه را به سلفیون تکفیری و تمکینی های بهانه جو نشان دهد تا ببینند که چگونه این رافضه (به تعبیر خودشان) بهترین مناسک شیعی را به صحنه فراشیعی تبدیل کرده اند. 🔹 با چند جوان عراقی چای نوشیدم و گپ زدم. بنظرم عراقی ها هنوز درک روشنی از تفاوت های اسلام سیاسی و اسلام سنتی ندارند. هم دم از مقتدی صدر می زنند، هم شیفته خاندان شیرازی اند و هم از اینکه در ایران آیت الله سیستانی مقلدان فراوانی دارد، چشمانشان پر از اشک می شود. بر خلاف مسیر «حله - کربلا» که نوع گرایش جریان های فکری، برای صحت اقتدا به امام جماعت اهمیت دارد، اینجا فقط مقتدی صدر و پدرش و پرچم های شبه نظامیان سرایا السلام (لشکر صلح) حرف اول و آخر را می زنند. نزاع هایی لفظی که در سایر مشایه ها بین موکب های سرایا السلام وجود دارد در طریق بغداد - کربلا معنی ندارد. پنهان نیست چتر گسترده مرجعیت آیت الله سیستانی در جمع کردن همه جریانهای شیعی و غیرشیعی کاملا مشهود است. 🔸 آنچه در این مسیر چشم نواز بود، مشاهده حد نصاب جدیدی از سخاوت شیعیان عراقی در اکرام زایران حسینی بود.‌ از پذیرایی زایران با آناناس فیلیپینی گرفته تا انبه پاکستانی و پرتقال مصری و سیب زمینی سرخ کرده مارپیچ استانبولی. 🔹 حقیقتا بجاست منقبت نگاران عاشورا، توجه بی نظیر شیعیان به زیارت اربعین حسینی و اکرام زوار پس از گذشت هزار و چهارصد سال از حادثه عاشورا را در کتابهای مقتل حسینی در «باب معجزاته بعد شهادته» درج کنند. 🔸 فرهنگ انسان عراقی در این ایام سخاوت را به حد اعلای رسانده و برای درک این موضوع تنها باید این فرهنگ را با فرهنگ انسان غربی مقایسه کرد. شفاف بگویم انسان غربی، زیر پوشش ارزش داشتن یک یورو، خست ذاتی خود را مخفی کرده است. (در فرهنگ آلمانی و بویژه فرانسویان مشهور است که برای یک اروپایی، یک سنت واقعا یک سنت می ارزد!!) 🔹 به یاد دارم که حدودا یک دهه قبل جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب سفری به بلاد فرنگ رفتند و یکی از مسافران برفراز برج مشهور پاریس هوس می کند که آتشی روشن کند و چون فروشگاهی در آن ارتفاع نبود بناچار درخواستش را از چند جنتلمن در میان گذاشت و پس از رد شدن نیازش توسط فرانسوی ها، هوس زودگذرش سرکوب شد و بعید می دانم تا آخر عمر دیگر هوس روشن کردن سیگار به سرش خطور کند. کافی است همین نمونه را با سخاوت انسان عراقی مقایسه کنید تا بنگرید که در این ایام اگر فردی از یک میزبان عراقی تنها یک عدد خرما طلب کند، برآورده کردن حاجتش رها نمی شود تا خیال میزبان راحت از برطرف شدن حاجتتان شود. 🔸 تنها راه مفر شما در این صحنه رقابت تنگاتنگ خدمت به زوار، پناه بردن به یک تکه نانی در دست راست، بطری نیمه خورده ای از شربت در دست چپ است تا از اصرار عاجزانه دخترکی شش ساله که ملتمسانه از شما می خواهد که پذیراییش را قبول کنید نجات یابید. «مهارت نه گفتن» به درخواست پذیرایی میزبانان عراقی انصافا جواب نمی دهد. 💠 از نوع سخنرانی های مذهبی خطبای عراقی اطلاع دقیقی ندارم؛ ولی صوت سخنرانی یک عراقی را در یکی از مواکب شنیدم که خطیب، صحنه گردان اصلی حادثه عاشورا را به یهود خاخامی و تلمودی برمی گرداند و می گفت این یهودیان صدر اسلام بودند که در راستای ماموریت «یحرفون الکلم عن مواضعه» در دربار شام رخنه کرده بودند که وحی پیامبر را بسان مسیحیت پولس منحرف کنند و امام حسین و اصحاب با فدا کردن خون خود نگذاشتند این اعوجاج در امت اسلام رخنه کند و طرح این بحث را در سخنرانی با استنادات متعدد تاریخی و قرآنی پیگیری می کرد. 💠 این یادداشت را «اربعینی که من دیدم» عنوان نهادم، یقین دارم که اربعینی که تک تک زایران دیدند با اربعینی که من درک کردم تفاوت زیادی خواهد داشت. اربعین و کرامت حسینی آنچنان وسیع است که هر زایر تنها می تواند روایتگر قطره ای کوچک از اقیانوس بی نهایت فرهنگ حسینی باشد. ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
⚡️ زیارت اربعینی که من دیدم (۲) ✍ به قلم: سید علی بطحائی 🔹 دیروز در بین موکب های مسیر بغداد، پیگیر قدیمی ترین موکب طریق بغداد - کربلا شدم. 🔸 برخی از مطلعین خبر از موکب قمر بنی هاشم در نزدیکی کربلا و زنده بودن بازماندگان موکب داری به نام «حاج طاهر» دادند که از اهالی مدینه الصدر قطاع ۷ بوده است. تاریخ تاسیس موکب قمر بنی هاشم سنه ۱۹۴۰ میلادی یا ۱۳۵۹ قمری (تقریبا ۸۷ سال قبل) است. 🔹 آدرس مکان موکب و هم‌صحبتی با جانشین جوان این موکب قدیمی بهانه خوبی برای یک گپ و گفت اربعینی شد. ❓ کنجکاوی در مورد وجه تسمیه موکب، تفاوت ماهوی موکب با حسینیه و علت تمایز تکریم زایران اربعینی دغدغه هایی بودند که در فرصت کوتاه با وی در میان گذاشتم. 🔹 بعد از یافتن لوکیشن موکب «قمربنی هاشم» در طریق بغداد و پذیرایی با چای پررنگ عراقی از وجه تسمیه «موکب» پرسیدم. روحانی باصفایی که کنار وی نشسته بود و فقه اللغه قوی داشت واژه «موکب» را از ریشه (و ک ب) که قلب شده از (ن ک ب) دانست. وی، نکب را به معنای شانه، کتف و دوش انسان ترجمه کرد که در قرآن مجید هم بدان اشاره شده است. [فامشوا فی مناکبها] 🔸 این موکب دار قدیمی افزود: ترویج موکب داری از رسوم بازمانده تشریفات سلطانی و حاکمان عثمانی یا صفوی و حتی احتمال دارد از سلاطین پیش از اسلام وارد زیارت اربعین شده است. موکب داری، منصبی باشکوه در دربار شاهان بودند. آنها افرادی بودند که شانه به شانه، ملازم سلاطین و شاهان در هنگام سفرهای پادشاهان بودند تا در زمان دوری سلطان از مبدا و در هنگام نزول اجلال و رسیدن به مقصد، تمام امکانات رفاهی را برای شاه و همراهانشان فراهم کنند تا ذره ای احساس تکدر خاطر، ناراحتی جابجایی و سختی سفر در وجود همایونی شاهنشاه پیش نیاید. 🔹 اصطلاح فارسی موکب داران همایونی هم که در زمان سفر زیارتی شاه عباس از اصفهان به مشهد نقل شده به این منصب شاهانه اطلاق شده است. 💠 وی گفت: در واقع فرهنگ زیارت اربعین متشکل از دو رکن است؛ 1⃣ رکن اول: روایات اختصاصی توجه به زیارت اربعین و سفارش اکید به انجام آن. 2⃣ رکن دوم: لحاظ امر سلطانی موکب داری و تشریفات شاهانه برای زوار امام حسین ع. ⏺ بنابراین در این تقریر موکب داران هر زائر حسینی را بلا استثناء بسان یک فرستاده ویژه و مورد عنایت امام حسین ع تصور می کنند که وظیفه خودشان را از زمان خروج زایر از وطن تا لحظه رسیدن به مقصد شانه به شانه خدمتگزاری به وی می دانند. ✅ از منظر یک موکب دار اصیل، زائر حسینی در حقیقت یک فرد ویژه و سفارش شده است که توفیق زیارت را یافته و موکب دار بایست در نهایت تکریم شاهانه اسباب زیارتی سهل و گوارا را برای وی فراهم کند. از این روست موکب داران وظیفه خود می دانند که همه امکانات رفاهی از تنوع پذیرایی، توجه به نیازهای فرعی و جزیی زائران و اصرار به فراهم شدن همه تمهیداتی که عقل جن هم بدان خطور نمی کند را در این مواکب تعبیه کنند که زایر با نهایت تشریفات و کمال احترام زیارت خود را به نحو احسن انجام دهد. 🔹 نواده حاج طاهر می گفت: بنیان گذاران موکب های اربعینی خیلی آگاهانه فرهنگ تکریم شاهنشاهی و آداب زیارت حسینی را با یکدیگر ترکیب کردند و نوع جدید و ملوکانه از توجه به زایران اربعین را پدید آوردند. 🔸 از وی پرسیدم ممکن است برخی این تشریفات پر طمطراق را نوعی از گردشگری زیارت یا تجمل گرایی و غیر ضروری بدانند که با روح معنویت زیارت سازگاری ندارد. نواده حاج طاهر با قاطعیت گفت: نه، هرگز!!! هدف از موکب داری را فراموش نکنید. دو رکن «تشریفات سلطانی» و مهم بودن «زیارت اربعین» از نظر موسسین این مواکب با هم ادغام شده تا تک تک زایران حسینی احساس بزرگی و عظمت کنند و متوجه شوند که عظمت زیارت اربعین تا چه حدی است و منزلت عزاداری و زیارت خود را با این تشریفات ملوکانه متوجه شود. بگذار عده ای بگویند اربعین گردشگردی و توریست محور است، ولی هدف ما این است که هر زایر متوجه شود که فرصت اربعین که در واقع زیارت در غربت است با سایر اوقات تفاوت می کند. در حقیقت عزاداری در روز عاشورا، عزاداری در وطن است؛ ولی زیارت و عزاداری در اربعین، عزاداری در غربت است و ما فقط می خواهیم اندکی از رنج غربت زایر را بکاهیم. وی در پایان افزود: موکب یک مکان موقتی و صحرایی است که کارکرد کوتاه مدت دارد که با مسجد، حسینیه و تکیه متفاوت است. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ آیا همه اهل سنت نزد علمای شیعه، وهابی، ناصبی و نجس هستند؟ ✍ به قلم: مهدی فرمانیان 🔹 چندی پیش فردی به نام شیخ امیر قریشی به زبان عربی، کلیپی در فضای مجازی پخش کرد و بیان داشت: «هر سنی، وهابی است. هر سنی، ناصبی و نجس است و ...» و عباراتی را به کار برد که باعث ناراحتی اهل سنت شد و برخی درخواست داشتند تا دیدگاه فقهاء و علمای شیعه را در این زمینه بدون روتوش بدانند. در ادامه نکاتی تقدیم می شود: 1⃣ این کلیپ نشان می دهد شیخ امیر قریشی اطلاع دقیق و درستی از مذاهب و جریان های فکری اهل سنت ندارد. از نظر علم ملل و نحل هر مسلمانی در سه دسته مذاهب فقهی، کلامی و صوفی تقسیم می شود که در کتاب درآمدی بر فرق تشیع و درآمدی بر فرق تسنن بیان کرده ایم. 2⃣ بزرگان و فقهای شیعه می دانند اهل سنت از نظر کلامی به سه دسته اشاعره، ماتریدیه و اهل حدیث تقسیم می گردند و وهابیت یک گروه کوچکی است که اشاعره و ماتریدیه و صوفیان، وهابیان را قبول ندارند. اینکه فردی بگوید هر سنی، وهابی است نشان از بی اطلاعی ایشان از اهل سنت است. بیش از یک میلیارد سنی، مخالف وهابیت اند. اینرا مکررا در کلاس های درس خود در حوزه علمیه قم و مشهد بیان کرده ام. 3⃣ ناصبی در فقه شیعه به فردی اطلاق می شود که بغض اهل بیت را داشته باشد و علمای شیعه می دانند که اکنون به ندرت ناصبی در جهان اسلام پیدا می شود. زیرا امروزه اهل سنت محب اهل بیت بوده و این محبت در صوفیان بسیار زیاد و در دیگر مذاهب اهل سنت زیاد است. اینکه فردی بگوید همه اهل سنت ناصبی هستند نشان از عدم اطلاع ایشان از مبانی شیعه است. در فقه شیعه در کتاب طهارت، ذیل بحث از کافر، به موضوع ناصبی پرداخته شده است. 4⃣ فقهای شیعه، اهل سنت را مسلمان دانسته و تمام احکام اسلام را بر اهل سنت بار می کنند. لذا سخنان شیخ امیر قریشی در این کلیپ نظر شخصی خودش است که با مبانی فقه شیعه هم سازگار نیست. جواز ازدواج با اهل سنت، جواز خرید و فروش، جواز دفن در قبرستان، اطاعت از حاکم اهل سنت و صدها مساله دیگر که در فقه شیعه آمده است نشان از این است که در فقه شیعه، خون و مال و عرض و ناموس اهل سنت محترم است. حتی مقام معظم رهبری غیبت اهل سنت را هم جایز نمی دانند. اینکه شیعه و اهل سنت بیش از هزار و چهارصد سال است در کنار هم زندگی کرده اند، نشان از این است که هر دو گروه، گروه دیگر را مسلمان و پاک می دانند. 5⃣ در هر مذهبی عده ای افراط کرده و سخنانی می گویند که باعث تفرقه و اختلاف میان مذاهب شده و حال آن که تعداد این افراد کم است، اما چون حرف های خلاف مبانی مذهب می زنند، بسیار دیده می شود. باید میان فتاوای فقهی و حرف های خطابی و منبری فرق گذاشت. 6⃣ در این زمینه محققان را به چند کتاب ارجاع می دهم. این کتابها بدون روتوش مواضع علماء و فقهای شیعه را بیان کرده و نشان داده اند که اکثر قریب به اتفاق شیعه قائل به اسلام اهل سنت هستند: 📚 یک: کتاب تکفیر مخالف از منظر علمای امامیه که دکتر محمد انصاری تالیف کرده و دانشگاه ادیان و مذاهب منتشر کرده است. در این کتاب نشان داده که همه علمای شیعه، نظر صاحب حدائق را مردود دانسته و اسلام اهل سنت را ثابت کرده اند. 📚 دو: کتاب تکفیر در ترازوی فقه شیعه، تالیف دکتر نسرین میانجی، چاپ نشر ادیان. این کتاب با بیان ضوابط تکفیر از دیدگاه فقه شیعه، تمامی اظهار کنندگان به شهادتین را مسلمان می داند. 📚 سه: کتاب تکفیر در شیعه، تهمت یا حقیقت،‌ تالیف محمدعلی جابری، انتشارات موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره). این کتاب اثبات کرده عالمان شیعه، به پیروی از اهل بیت (ع)، همواره به اسلام اهل سنت فتوا داده و هیچگاه به نجاست و جواز لعنشان حکم نکرده اند. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️فوری 💥 انتشار آمار رسمی تعداد زایران اربعین حسینی ۲۰۲۴ 📊 آمار تعداد زایران اربعین ۲۰۲۴: ۲۱،۴۸۰،۵۲۵ زایر 📊 آمار تعداد زایران اربعین ۲۰۲۳: ۲۲،۰۱۹،۱۴۶ زایر  ✍ پانوشت: ۱. «العتبه العباسیه المقدسه» همه ساله با استفاده از دوربین های فوق هوشمند حذف چهره های تکراری و با بهره گیری از آخرین تکنولوژی هوش مصنوعی آمار دقیق زایران را اعلام می کند. ۲. در حالی که برخی مخالفان بی خبر از تاریخ تشیع، قدمت پیاده روی اربعین را به چند سال اخیر استناد می کنند، گزارشهای مستند، معتبر و مکتوبی از زیارت پیاده جمعی اربعین در دوران علامه حلی (متوفی ۷۲۶) و همعصر ابن تیمیه حرانی ثبت شده است. در دوران عثمانی که سرپرستی کربلا و نجف در اختیار زمامداران اسلامبول بود این زیارت بصورت محدود انجام و پس از سقوط صدام و بسط ید شیعیان این زیارت بصورت آزادانه و با شرکت خیل عظیم شیعیان جهان برگزار می شود. ۳. بررسی تاریخی - تحلیلی زیارت پیاده شیعیان در اربعین از پژوهش های مغفولی است که بجاست تاریخ پژوهان، طلاب عزیز و دانشجویان محترم در قالب محصولات دانشجویی و رساله های دکتری بدان اهتمام جدی بورزند. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ روایت شخصی از سفر اربعین ۱۴۰۳ ✍ به قلم: یحیی جهانگیری 🔹امسال قصد کردم کامل سفر شخصی بروم، کلا شخصی از همه جهات؛ حتی به دعوت دوستان رسانه هم برای همکاری لبیک نگفتم. خواستم کلا در حال و هوای خودم باشم. ■ مسیر بغداد را انتخاب کردم. حتما این‌ مسیر را تجربه کنید. لباسی کاملا عراقی پوشدم و محو در جماعت و جمع شان شدم. ■ لازمه شناخت اجتماعی یک جامعه؛ محو شدن در آن است. بگونه ای که عین آن جامعه باشیم. به تعبیر امام علی ع: فَقَدْ نَظَرْتُ فِي أَعْمَالِهِمْ وَ فَكَّرْتُ فِي أَخْبَارِهِمْ وَ سِرْتُ فِي آثَارِهِمْ حَتَّى عُدْتُ كَأَحَدِهِمْ، بَلْ كَأَنِّي بِمَا انْتَهَى إِلَيَّ مِنْ أُمُورِهِمْ قَدْ عُمِّرْتُ مَعَ أَوَّلِهِمْ إِلَى آخِرِهِمْ ■ به معنای واقعی، دین در خیابان راه می رود. به قول غربی ها: religion presented in the roads. اربعین، سوگواره شیعی را از حبس شدن در مسجد و حسینه به کف خیابان می کشد. آن هم در عصری که ادیان، محصور و محبوس اند در معابد. ■ خبری از مگا مواکب نیست. که در یادداشتی نوشتم که محصول زیست عزاداری مدرن است. همه چیز مردمی است: از نوع پذیرایی تا ... لذا دینداری به معنای سنتی را اینجا به قول شلایرماخر، تجربه دینی می‌کنید و بلکه می چشید. ■ شما در این مسیر، کاملا محو در فرهنگ مواکبی عراقی ها می شوید. هیچ موکب غیرعراقی نیست‌. ■ ۹۰ درصد مواکب، با تم مقتدا صدر است. برای من پژوهشگر، سوال جدی است: محبوبیت فوق العاده این روحانی در عصر مدرن در بین پیر و مخصوصا جوانان. تازگی کتاب مدارس فکری نجف را خواندم و دوبار هم خواندمش. حتما بخوانیدش! ■ علل مختلفی را می‌توان به محبوبیت ایشان شمرد: ۱. کاریزمای شخصی ۲. امید به حوزه غیر ساکته (به تعریف پدر مقتدی صدر) نجف در میان جوانان ۳. در قدرت حاکمه نبودن ولی منتقد بودن ۳. توجه به درد مردم ■ واقعیت این است که فرهنگ مواکبی در عراق فراتر از کربلا رفته و شما در هر مسیری، نشانی از آن می بینید. گستردگی افقی و زمینی یک ایده و اندیشه، سبب طول عمر زمانی آن خواهد شد. آینده پژوهی من از اربعین، مبتنی بر روندمحوری، حکایت از گستردگی آن در حداقل دهه آتی دارد. گستردگی فراکانونی، آن بی‌شک بر گفتمان شدگی آن تاثیر جدی خواهد گذاشت . 🆔 @yahyajahangiri 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ضوابط، موانع و مجری تکفیر ✍ به قلم: مهدی فرمانیان 🔹 در مساله تکفیر (نسبت خروج از دین دادن به یک نفر) باید سه موضوع را در نظر گرفت: 1⃣ ضوابط تکفیر: به تصریح همه فقهای اسلام، اگر مسلمانی منکر ضروری دین شود کافر محسوب می شود. حال سوال این است که ضروری دین چیست؟ خدا باوری از ضروریات دین اسلام است. لذا اگر مسلمانی خدا را انکار کرد، منکر ضروری دین شده است. اما باید این انکار صریح باشد و اگر کنایه ای باشد کافی نیست و ضابطه تکفیر برای این فرد صورت نگرفته است. 2⃣ موانع تکفیر: گاهی یک نفر به صراحت ضروری دین اسلام را انکار می کند، اما مانع وجود دارد. تاویل، جهل، شبهه علمی، اضطرار، اکراه، خطا و امثال آن از موانع تکفیر است. لذا اگر فردی حرفی زد که لازمه آن انکار ضروری دین است، این فرد تکفیر نمی شود، چون مانعی به نام تاویل وجود دارد. 3⃣ مجری تکفیر: اگر ضابطه تکفیر بر فردی وارد بود و مانعی هم وجود نداشت، اجرای حکم کفر کار حاکم شرع است و هر فردی نمی تواند این حکم را اجراء کند. گاه حاکم شرع به خاطر مصالحی از اجرای حکم جلوگیری می کند. مثلا اگر فردی به صراحت منکر خدا شد و مانع تکفیر هم وجود نداشت، اما حاکم شرع به خاطر مصالح اسلامی اجازه کشته شدن را نمی دهد که مکررا در تاریخ اتفاق افتاده است. ✅ امروزه مذاهب اسلامی به جریان های تکفیری در هر سه موضوع انتقاد دارند. پیروان مذاهب فقهی اهل سنت و شیعه به داعش انتقاد می کنند که اولا: این اموری که شما به عنوان ضابطه تکفیر معرفی می کنید، اصلا ضروری دین نیست تا منکرش کافر شود. بنابراین افرادی که به دست شما کشته می شوند، مستحق مرگ نیستند. ثانیا: غالبا موانع تکفیر وجود دارد. اگر عالم هستند، تاویل و اگر جاهل هستند، جهل، مانع تکفیر است. ثالثا: حتی اگر ضابطه وجود دارد و مانع هم مفقود است، باز اجرای حکم تکفیر کار شما نیست و باید حاکم شرع این کار را بر اساس مصالح جهان اسلام انجام دهد. لذا هر نه نه قمری نمی تواند هم مفتی باشد و هم قاضی و هم مجری. اینکه بمب به خودتان می بندید و افراد بی شماری را به قتل می رسانید، اصلا اسلامی نیست. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️به بهانه چهل و ششمین سالگرد ربوده شدن امام موسی صدر (۱۳۵۷/۰۶/۰۹) 💥 اگر امام موسی صدر اکنون در ایران و در قم بود چه می‌کرد؟ ✍ به قلم: رضا مختاری 🔹 با توجه به موقعیت و جایگاه علمی امام موسی صدر، اگر او امروز در حوزۀ علمیه بود در ردیف مراجع طراز اول محسوب می‌شد. از سوی دیگر وی مصلح اجتماعی و دینی بود و همّت و وقت و عمر خود را صرف کارهای اهم و از سوی دیگر امور زمین‌مانده می‌کرد نه کارها و امور تکراری، و در پی درمان دردهای اجتماعی و انسانی بود، نه تثبیت جایگاه خود و بهره‌‌برداری شخصی از این جایگاه. ✅ با عنایت به این ویژگی‌ها، به نظر این ناچیز، اگر امروز امام موسی صدر در قم و حوزه بود، در خصوص داخل ایران به این امور می‌پرداخت: 1⃣ همانند ایّام اقامتش در لبنان، به تمام روستاهای شیعه‌‌نشین محرومِ سیستان و بلوچستان و سایر نقاط ایران مسافرت و سرکشی می‌کرد و از نزدیک و به‌طور عینی و ملموس مشکلات و نابسامانی‌ها و فقر و محرومیت اقتصادی و فرهنگی آنان را بررسی و صدای خرد شدن استخوان‌های محرومان را مستقیم و بلاواسطه و از نزدیک می‌شنید و به جای اینکه در قم بنشیند و نماینده بفرستد یا نفرستد، خود شخصاً به آن مناطق سفر و از آن‌ها بازدید و برایشان سخنرانی و اقامۀ جماعت می‌کرد. درست مانند لبنان و برای پیشرفت اقتصادی و فرهنگی آنان چاره‌جویی و راهکار ارائه می‌کرد و آن را عملی می‌ساخت و به سخنرانی و سخن‌گفتن بسنده نمی‌کرد. 2⃣ با عنایت به وجود سه چهار نفر مرجع تقلید طراز اول (دامت برکاتهم)، و وجود «من به الکفایه» دیگر نیازی نمی‌دید که به مرجعیت بیاندیشد و دفتر و دستک و بیتی جداگانه راه بیندازد. بلکه با انحرافات در این موضوع مبارزه می‌کرد و تأسیس دفتر تجمّلی و پرخرج و بدون سابقه در تاریخ مرجعیت شیعه را آن هم فقط برای روضۀ دهۀ محرم در آن و تثبیت جایگاه خود برنمی‌تافت. 3⃣ بر این نظر بود که در شهری مانند شهر مقدّس قم با وجود فضاهای گسترده و حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مصلی و آن‌همه حسینیه و مسجد، دیگر نیازی نیست و بلکه مشروع نیست که بنایی عظیم و پرخرج ساخته شود و در طول سال معطل و بلااستفاده بماند و فقط دهه محرم در آن چند شب روضه برقرار باشد و بس! و با هر چه دعوت به خود بود مبارزه می‌کرد از پخش و اهدای رسالۀ عملیه بین مبلّغان و روحانیان به عنوان بسته فرهنگی گرفته تا بدون تخصص در ادبیات عربی و فارسی به ترجمه مغلوط قرآن مجید پرداختن، و با استفاده از رانت جایگاه خود، به چاپ و نشر آن در شماری وسیع پرداختن و اهدا و فروش آن و .... قِس علیه باب فعلَل و تعفلل! 4⃣ با بررسی عمیق و همه‌جانبه، علل و عوامل بی‌اقبالی و بداقبالی بسیاری از مردم و جوانان به نماز جمعه و جماعت را کشف می‌کرد و به دست می‌‌آورد، و با آن علل و عوامل مبارزه و آن‌ها را ریشه کن می‌کرد. و از جمله به بسیاری از ائمۀ محترم جمعه، طریقۀ سخن گفتن و تعامل با مردم و راه جذب آنان را به دین می‌آموخت. 5⃣ با توجه به شناخت جهان و انسان معاصر و روابط حاکم بر آن، حوزۀ مقدسۀ قم (شیّد‌الله أرکان‌ها) را به سوی تأمین نیازهای علمی و فرهنگی انسان هدایت و برای آن برنامه‌ریزی می‌کرد و راه تعامل حوزۀ شیعه با حوزه‌های علمی سایر مذاهب و ادیان مانند الأزهر مصر را می‌گشود و از محبوس‌شدن و حصر تلاش‌های علمی حوزه در قم و ایران جلوگیری می‌کرد و در کنار ارسال بعثه به حرمین شریفین، بعثه‌هایی به مراکز علمی عالم برای آشنایی و تعارف و تعامل علمی با آن‌ها می‌فرستاد. 6⃣ با توجه به مهارت ویژه‌اش در ایجاد تفاهم و تصالح و آشتی، علاوه‌بر سعی در تقریب بین مذاهب، بلکه خیلی بیشتر از آن، سعی در تقریب و نزدیکی بین طوائف و گروه‌های شیعه می‌کرد و تقریب درون مذهبی را که نیاز بزرگ امروز ماست، بر تقریب بین مذاهب، مقدّم می‌داشت. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️سید قطب و قیام امام حسین (ع) 💥به بهانه ۲۹ آگوست پنجاه و هشتمین سالگرد اعدام سید قطب 🔹 گزافه نیست اگر ادعا شود یکی از جنجالی ترین شخصیت های قرن گذشته سید قطب باشد. 🔻 سید قطب در تفسیر فی ظلال القرآن در ذیل آیه پنجاهم از سوره مومن می نویسد: «هر چند در ابتدا قیام امام حسین ع با شکست مواجه شد؛ ولی مهم قضاوت نهایی تاریخ در مورد حادثه عاشوراست. امام حسین در ابتدا و در ظاهر شکست خورد ولی در نهایت پیروز شد و همه بدانند که این پیروزی تاریخی نهضت عاشورا فقط مربوط به شیعه نیست و متعلق به همه مسلمانان است. 🔺 وی می نویسد: یاری خداوند برای مجاهدان بر دو قسم است: یکی آنکه مجاهدان بالعیان پیروزی را دیده و آن را با پوست و گوشت خود لمس می کنند، دوم آنکه در ظاهر مجاهد شکست خورده و منهزم می شود؛ حال آنکه این شکست مقطعی در واقع پیروزی ابدی برای اوست. نهضت عاشورا را باید این گونه تحلیل کرد. 🔴 سید قطب ادامه می دهد: یقین بدانید در کل تاریخ بشریت شهیدی همانند امام حسین (ع) پیدا نخواهید کرد که تن و بدن دلدادگان از شوق و حرارت محبت به او به رعشه در آید و قلب‌ها در عشق او خواهند سوخت. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ نیشگون بالیوود به ظلم و نژادپرستی کارفرمایان سعودی در حق کارگران مهاجر شرق آسیا  🎥 فیلم جدید «حیات الماعز؛ زندگی بزی ؛ The Goat Life» یک درام هندی است که به مصائب دو کارگر هندی به نام «نجیب محمد» و دوستش «حکیم» می پردازد که به امید زندگی راحت از هند به عربستان مهاجرت می کنند. 🎥 سناریوی این فیلم «زندگی بزی» دو مهاجر نگون بخت را نشان می دهد که برای امرار معاش و آرزوی زندگی خوش گرفتار یک کفیل بدجنس عربستانی می افتند که آنها را به صحرای سوزان و بی آب و علف در «ربع الخالی» در جنوب شرق سعودی برده و کارهای سخت و طاقت فرسا بدانها می سپارد. 🎥  اوج سناریو در جایی است که بیماری ناشناسی به بزهای کفیل عرب اصابت کرده که این مرگ و میر بزها باعث میشود که انگشت اتهام کم کاری به این دو مهاجر نشانه رود و نهایتا شلاق و شکنجه آنها مضاعف و زندگی آنها بسان بزهای شلاق خور شبیه شود. 🎥 نهایتا حکیم و نجیب محمد از دست کفیل بدجنس فرار می کنند که نهایتا حکیم در بیابان ربع الخالی خوراک مارها و لاشخورها می شود و نجیب محمد به سختی از صحرا جان سالم به در می برد ولی به دلیل عدم آشنایی با زبان عربی نمی‌تواند در دادگاه از وکیل خود شکایت کند. 🎥 آنچه در حاشیه این فیلم پر رنگ است، نژادپرستی اعراب در تحقیر سایر زبانهاست. همانطور که می دانیم، بر خلاف ما ایرانیان که نسبت به ورود واژه های غیر فارسی به زبان خود حساس نیستیم، اعراب نسبت به واژه های غیر عربی به زبان عربی خود بسیار حساسند. مثلا واژه های غیر عربی مثل «تهران» برای اینکه در عربی مشخص شود که غیر غربی است به «طهران» تبدیل و اسامی غیر عربی با دخل و تصرف در حروف و جابجایی کاملا از زبان عربی متمایز می شوند. این نژاد پرستی زبانی، در تعامل با انسانهای غیر عرب بویژه کارگران مهاجران غیرعرب تسری مضاعف دارد. 🎥 کارگردان با هوشمندی در این سریال، نژاد پرستی زبانی اعراب را به باد انتقاد گرفته و زیرکانه با انگشت نهادن روی این «خودبرتر پنداری زبانی اعراب» را به تصویر کشیده است. وی اینکه اعراب، زبان عربی خود را همچون پتکی برای تحقیر سایر نژادها و زبانها استفاده می کنند و از این طریق ظلم به کارگران شرق آسیا و... روا می دارند. 🎥 کارگردان این فیلم (بليسی إيبی توماس) با انگشت نهادن بر زبان رایج غیر رسمی میان کارگران مهاجر و اعراب [لسان هجین یا زبان دورگه، لسان مکسر، pidgin] که صرفا زبان حداقلی برای ارتباط تجاری بین کارگر و‌ کارفرماست و فاقد قدرت حقوقی در دادگاه هاست، ترویج این زبان در بین مهاجران غیر عرب را نشان از نژادپرستی زبانی اعراب می داند و استفاده از این زبان را باعث بازماندن مهاجران از حقوق کارگران و در نتیجه نقض حقوق بشر در عربستان معرفی می کند. 🎥 این فیلم (هندی - آمریکایی) طی هفته اخیر بر روابط هند و عربستان تاثیر منفی گذاشته و حتی بن سلمان را به موضع گیری واداشته است. شبکه «العربیه» هم با پخش رفتارهای انسانی کفیلان عرب با کارگران هندی و نشان دادن نمونه هایی از امور خیر و انجام رایگان عمل قلب باز کارگران مهاجران هندی در بیمارستانهای مجهز ریاض سعی در خنثی سازی پیامدهای تلخ این فیلم دارد. 🏷 https://www.dailymotion.com/video/x94nvia 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ آغاز اکران عمومی فیلم «الملحد» در مصر بر پایه حدیثی از حضرت علی (ع) 🔹 ابراهیم عیسی نویسنده فیلمنامه «الملحد» با استناد به حدیثی از امام علی ع که «من خاف من الله نجا» این روایت را روح حاکم بر این فیلم و الملحد را تفسیر این حدیث علوی دانست. 🔸 وی با انتشار توییتی خبر از پایان توقیف این فیلم و آغاز اکران عمومی این فیلم پرحاشیه مصری داد. 🌺 این فیلم در آغاز و پایان خود با حدیث علوی فوق مزین شده است. 🏷 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️تصویر شیعه در رسانه های آمریکا ✍ به قلم: مهدی فرمانیان 📚 به تازگی کتابی با عنوان «قلب واقعیت، بازنمایی شیعه در رسانه های آمریکا» تالیف محمدصاحب بیانی و سید سعید هاشمی نسب منتشر شده است که بسیار جالب و آموزنده است. 📚 نویسندگان این کتاب با بررسی ده سال اخبار مربوط به شیعه در سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ میلادی در رسانه های آمریکایی، نشان داده اند غول های رسانه ای آمریکایی، با مساله شیعه به شدت ایدئولوژیک برخورد کرده و هیچ نشانی از بی طرفی و آزادی در رسانه های آمریکایی نسبت به شیعه دیده نمی شود. 1⃣ این رسانه ها، ولایت فقیه به عنوان دال مرکزی و اصلی گفتمان شیعه را با عناوینی همچون دیکتاتور، جنگ طلب و جنایتکار بازنمایی کرده اند. 2⃣ رسانه های آمریکایی دال جهاد و مقاومت در جهان اسلام را با مفاهیمی همچون تروریست، رقابت میان شیعه و اهل سنت، انتقام جویی علیه سنی ها، بی ثباتی خاورمیانه و فرقه گرا بازنمایی می کنند. 3⃣ رسانه های آمریکایی، اربعین و مناسک عاشورا را به عنوان «بهانه ای برای قدرت یابی و قدرت نمایی شیعیان» معرفی کرده که توسط شیعه انقلابی به گروگان گرفته شده است. 4⃣ این رسانه ها، استقلال و نفی سلطه بیگانگان که یکی از اصول انقلاب اسلامی است را به عنوان «آمریکا ستیزی و یهودی ستیزی» بازنمایی می کنند. 5⃣ راهبرد وحدت و تقریب اسلامی و ایده امت واحده را با عناوینی همچون «امپراطوری شیعی- ایرانی، هلال شیعی، سلطه ایران و خلافت شیعه» تفسیر و بازنمایی می کنند. ☑️ بنابراین استکبار جهانی با دو روش نرم و سخت به دنبال حاشیه رانی اسلام سیاسی، مخصوصا شیعه انقلابی در جهان اسلام است. البته حاشیه رانی نرم با رسانه ها و حاشیه رانی سخت با تحریم و حمله نظامی صورت می گیرد. ⁉️ حال سوال این است که مدافعان اسلام سیاسی در ایران در مقابل این تبلیغات رسانه ای باید چگونه بیندیشند و چگونه عمل کنند؟ 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ دکتر بطحائی در مصاحبه با روزنامه جام جم امروز عنوان کرد: 💥 جریان‌شناسی تاریخی برداشت‌های شیعیان از عاشورا 📜 هنگام جریان‌پژوهی تاریخی برداشت‌های شیعیان از قیام حسینی می‌توان‌دریافت که به دست کم با پنج کلان ‌روایت و ده برداشت خرد مواجه ایم. «از کاستن عاشورا به عزاداری»، «بی توجهی به ستم ستیزی» تا «برداشت های غیرواقعی و غیرمنطقی» و «رویکردهای فوق واقعی» و «قرائت عامیانه از عاشورا» در باور شیعیان در طول تاریخ به چشم می خورد. ❓در پاسخ به این پرسش «که در کدام سده چه برداشتی از نهضت حسینی در میان علویان/ شیعیان باب شد و به کلان‌روایت و رویکرد اصلی تبدیل گردید» می‌توان چنین دسته ‌بندی کرد: 1️⃣ نخستین رویکرد به عاشورا که همزمان با دوران حضور ائمه بود را می توان به «معرفی عاشورا به عنوان جزئی از دین؛ نه بخشی از تاریخ» دانست که ائمه اطهار با چنین رویکردی پیام قیام امام حسین را فرازمانی کردند. امامان شیعه با صدور احادیثی مهم، عاشورا را بخشی از دین کردند و نگذاشتند عاشورا در تاریخ و حوادث تاریخی گذشته باقی بماند. 2️⃣ دومین رویکرد، «توجه به زیارت امام حسین ع» از عاشورا در قرون نخست توسط ائمه اطهار جوانه زد و تاکنون تداوم دارد. 3️⃣ قرائت اسلامی و ایرانی از قیام که فقط «آزاد شدن عزاداری علنی و آشکارا عزاداری کردن» است و سویه‌های بینشی خاصی را پی نمی‌گیرد و دوران آل بویه در بغداد سال ۳۵۲ نظام یافت. 4️⃣ چهارمین دوره را می توان به «مخالفت با عزاداری علنی» عنوان گزینی کرد. دوران سلاجقه، بازه عسرت و محدودیت شدید است که عزاداری با مخالفت روبرو می‌شود. 5️⃣ قرائت «برداشتِ شهادت محور و تعبدگرا از قیام عاشورا» که از عصر سلاجقه و زیر دشمنی آن‌ها با برپایی آیین عزاداری علنی و از قلم سیدبن‌طاووس در سده‌ی ششم و پنجم تراوید. 6️⃣ نگاه «مناقب‌نگارانه» در عصر تیموریان و سده هفتم جوشید. 7️⃣ هفتمین رویکرد را «برداشت مدیحه سرایانه از عاشورا» نامید. در عهد صفویان، علاوه بر فضایل نگاری به ستایش اهل بیت و مدح‌نگاری نیز توجه شایانی شد. 8️⃣ رویکرد یکبرگی «تراژیک و سوگواره» در آن دوران قاجار همراه است. همچنین خرده قرائت برداشت «فدیه‌ای از قیام حسینی» در همین دوران برخواسته از نگاه مسیحیان فرنگی به مسیح بود. بدترین دوران تاریخی رویکرد به عاشورا و منحط‌ترین دوران تاریخ شیعه بی‌گمان دوران قاجار است. 9️⃣ همچنین قرائت «انقلابی از عاشورا» همسو با نگاه نضج اسلام الحَرَکی، اخوان المسلمین، ابوالاعلی مودودی، نگاره اقبال لاهوری، آیت الله طالقانی و دکترشریعتی در سده اخیر. 🔟 قرائت های «انسانگرایانه»، «صلح‌گرا»، برداشت «دادگرا و عدالت‌خواه» در دوران معاصر. ✳️ باید متاسفانه اعتراف کنیم درباره‌ عاشورا با فقر اطلاعات، کثرت انتشارات و انفجار تبلیغات روبرو هستیم و براستی با قلت تحقیقات و مطالعات و تحلیلهای روزآمد مواجهیم. زیرا این فقر داده‌ها، باعث فوران کژنمایی و کژگرایی در این باره می گردد و بیگمان با تحقیق دقیق، بسیاری از این نارسایی‌ها و برداشت‌های ناروا از میان خواهد رفت. مطالعه کامل ⬅️↙️ https://jamejamdaily.ir/Newspaper/item/240152 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
📸 بدون شرح 💠 طالبان: در سال جاری ۲۱ هزار آلت موسیقی را از بین برده‌ایم. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ الجزیره بررسی کرد: دلایل مذهبی - تاریخی صهیونیست ها برای اشغال کرانه باختری رود اردن 🎥 در پی حمله جدید ارتش اسراییل به کرانه باختری رود اردن شبکه ماهواره ای الجزیره در گزارشی به اهمیت «جایگاه استراتژیک کرانه باختری در اعتقادات مذهبی صهیونیست‌ها» پرداخته و نقش این اعتقادات در تداوم تجاوز و اشغال‌گری آن‌ها در این منطقه را رمزگشایی کرده است. ✍ این کلیپ با ترجمه فارسی را چند بار با دقت ببینید. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
📊 آمار زایران اربعین قاره آمریکا به پیوست آمار تعداد شرکت‌کنندگان اربعین از کشورهای قاره آمریکا تقدیم می شود؛ 🔹آمریکا 7042. 🔸مکزیک 24 🔸کوبا 12. 🔹سنت کیتس 256 🔹دومینیکن 601. 🔸جاماییکا 14 🔸هندوراس 16. 🔹السالوادور 13 🔹پاناما 11. 🔸کاستاریکا 13 🔸کلمبیا 30. 🔹ونزوئلا 75 🔹اکوادور 13. 🔸پرو 17 🔸برزیل 79. 🔹بولیوی 14 🔹شیلی 12. 🔸آرژانتین 13 🔸پاراگوئه 12. 🔹اروگوئه 14 📊 آمار فوق که از سوی عتبه مقدسه عباسیه در یک نمایشگاه منتشر شده بود نه به شکل قطعی ولی به شکل اجمالی میتواند برای تحلیل تعداد شیعیان معتقد به خصوص شیعیان مهاجر در کشورها آمریکای لاتین و زمینه‌ای برای تحقیق قرار گیرد. ✅ تعداد زیاد زایرین از «دومینیکن» و «سنت کیتس» و نیز عدد زایران از «ونزوئلا» به نسبت جمعیت این کشور میتواند جالب توجه باشد. 🆔 @fazel_falavarjani 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ مصر روی خط باستان‌گرایی افراطی 🔹 «ما نه عرب هستیم نه افریقایی» عبارتی است که این روز‌‌ها جریان باستانگرای مصری آن را در صفحات خود تکرار می‌کنند. 🔸 ملی‌گرایی مصری از دو قرن پیش با تکیه بر جامعه قبطی مصر و با دسیسه استعمار جای پایی در این کشور برای خود باز کرد، و امروز نیز شاهد این هستیم که مصریان به دنبال هویت غیر اسلامی قبطی برای خود هستند. 🔹قبط نام قدیم مصر بوده و قبطیان زمانی ادیان فرعونی داشتند و سپس مسیحی شدند اما زبان قبطی خود را حفظ کردند، ولی با ظهور اسلام و گسترش آن به مصر اکثر آنها هم زبان خود را از دست دادند هم مسیحیت را کنار گذاشتند و هویت خود را نیز از دست دادند، البته جز اقلیتی قبطی‌های مسیحی که کماکان در مصر زندگی می‌کنند. 🔸 قبطی‌ها در قرن ۱۸ و ۱۹ با تضعیف عثمانی در مصر قدرت گرفتند و اعضای اصلی «حزب وفد» را تشکیل دادند. با گرایش ناصر به پان عربیسم آنها مجدد آسیب دیدند و در جامعه مصری تا حدودی منزوی شدند تا اینکه در دور حسنی مبارک اگرچه با چالش زیاد توانستند عرض اندام کنند و کلیسای قبطی سیاسی شد. آنها نه تنها با دولت مصر بلکه با جریان‌های اسلامی مصر نیز در چالش به سر می‌برند. 🔸کلیسای قبطی معتقد است نزدیک به ۱۵ میلیون قبطی در مصر زندگی می‌کنند. به نظر می‌رسد نضج قبطی‌گری ریشه در تبلیغات سرویس‌های غربی/عبری دارد. با این کار هویت عربی مصری را زیر سوال می‌برند و از احساس تعلق به مساله فلسطین به عنوان یک قضیه عربی می‌کاهند و از سوی دیگر قبطی‌های مسیحی امروزه می‌توانند در کنار آموزش زبان قبطی هویت اسلامی مصر را تحت تاثیر ببرند. ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair