eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
310 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️ درباره چهره فرهنگی یحیی السنوار 🔹 زندانیان سیاسی معروفی در سراسر جهان در زمان اسارت خود در پشت میله ها بیکار ننشسته و به نوشتن رمان و یا خاطرات خود دست زده اند که در میان آنان می توان به کتاب «گفتگوهایی با خودم» که نلسون ماندلا در سال‌های زندان آن را نوشت و یا بخشی از کتاب «نبرد من» نوشته آدولف هیتلر هنگامی که در قلعه لندربرگ زندانی بود نوشته است و یا حتی کتاب «استنطاق» داستایفسکی نمونه دیگری است از زمانی که این نویسنده شهیر روس در سال ۱۸۶۰ در زندان تزار بوده است اشاره کرد. 🔸یکی از آثاری که در دوران اسارت در زندان های رژیم غاصب صهیونیستی به رشته تحریر درآمده و این روزها مورد توجه قرار گرفته است رمان «خار و میخک» نوشته۴ یحیی سنوار رهبر سیاسی جنبش حماس است که از زمان ۲۲ سال اسارت بین سال های از سال ۱۹۸۸ تا ۲۰۱۱ و با یادگیری زبان عبری این رمان را نوشته است. 🔹 سنوار علاوه بر نوشتن این رمان، ۵ کتاب از زبان‌های عبری و انگلیسی را ترجمه کرده است و یکی از پرکارترین زندانیان سیاسی جهان در این زمینه محسوب می‌شود. 🔸 نویسنده در مقدمه کتاب خود می‌نویسد: «عنصر تخیلی در این اثر صرفاً تبدیل آن به یک رمان است… همه چیز. دیگری به همان اندازه واقعی است که من آن را زیسته یا شنیده‌ام و راویانش آن را در سرزمین عزیزمان فلسطین زندگی کرده و شنیده‌اند.» 🔹 سنوار در این کتاب، به سادگی و فقر زندگی فلسطینی‌ها به طور مفصل می‌پردازد و همچنین به بی‌میلیِ ساکنان کرانه باختری درباره شرکت در مقاومت علیه اسرائیل هم اشاره کرده و از آن‌ها گله می‌کند. 🔸 «خار و میخک» اخلاق مردی را نشان می‌دهد که نقشی محوری در شکل‌دهی گفتمان بازی کرده است. این رمان در طول سال‌های حبس آشکار می‌شود و روان مردی که توسط دیوارها محصور شده بود را می‌کاود. خوانندگان نقش السنوار در رهبری فلسطین را در راهروهای ذهن او دنبال می‌کنند، احتمالاً جایی که بذر عملیات «طوفان الاقصی» در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ کاشته شده است. این روایت گواه بر روحیه مردمی است که در سایه درگیری‌ها زندگی می‌کنند و فداکاری‌های شخصی را که در السنوار و همرزمانش وجود دارد، برجسته می‌سازد. 🔹 این رمان نه تنها یک اثر داستانی، بلکه گواهی عمیق بر روح پایدار غزه است. این رمان به عنوان یک فراخوان برای درک واقعیت فلسطین عمل می‌کند، روایتی که توسط کسی نوشته شده است که از سکوت خودداری کرده و مستقیماً با قلب جامعه جهانی صحبت می‌کند. کتاب السنوار روایتی از مقاومت، هویت عمیق فرهنگی و جست‌وجوی تسلیم‌ناپذیر برای آزادی و عدالت است که در صدای اصیل شخصیت‌هایش منعکس می‌شود. 🔸 این رمان در ۳۰ فصل خود، انتخاب سخت برخی از آوارگان فلسطینی برای کار در اسرائیل را نیز به نمایش می‌گذارد. برخی آن را فرصتی برای بهبود شرایط زندگی خود و خانواده خود می‌دانستند، در حالی که برای برخی دیگر چیزی جز خیانت نبود. 🔹 در سرتاسر رمان، زندگی اهالی غزه با سادگی و فروتنی مشخص می‌شود؛ چه در لباس، چه در غذا و چه در عشق. «خار و میخک» همچنین پافشاری فلسطینی‌ها برای اخذ مدارک دانشگاهی را حتی در سخت‌ترین شرایط زندگی نشان می‌دهد. 🔸 راوی به پرسشی مبرم پیرامون بی‌میلی ساکنان کرانه باختری به شرکت در اقدامات مقاومتی تا زمان وقوع اولین انتفاضه در سال ۱۹۸۷ پاسخ می‌دهد. توضیح ارائه شده این است که اگر ارتش‌های سه کشور عربی نتوانند اسرائیل را شکست دهند، چگونه آن‌ها می‌توانند؟ از این رو، ساکنان کرانه باختری سیاست «زندگی کن و اجازه بده زندگی کنند» را می‌پذیرند. 🔹 این رمان همچنین بر روی سایت آمازون در دسترس مردم جهان قرار داشت که با فشار سیاسی و لابی رژیم صهیونیستی از روی سایت حذف شد. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷ ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
الشوک و القرنفل (خار و گل میخک)ا.pdf
4.12M
📎 به پیوست ترجمه کتاب «خار و گلِ میخک» نوشته شهید یحیی سنوار که توسط یک عزیز افغانستانی ترجمه شده و در راستای ادای دین به مقاومت، در اختیار همگان گذاشته شده است. این کتاب در تاریکی زندان های رژیم صهیونیستی نوشته شده و به سختی به بیرون زندان منتقل شده است. با تشکر از سرکار خانم کرمی که فایل پیوست را جهت استفاده مخاطبان ارسال کردند. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷ ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ پایان خط زندگی فتح الله گولن، تکنوکرات و اپوزیسیون اصلی اسلام گرایان ترکیه 🔹 ساعاتی پیش سایت الشرق و برخی از منابع و رسانه های نزدیک به دولت ترکیه خبر درگذشت فتح الله گولن را منتشر کردند. ✍ پانوشت: ۱. فتح الله گولن یکی از خطبای مشهور و پا به پای شیخ الازهر از پرنفوذترین چهره های مسلمان در ترکیه محسوب می شود. وی در چند سال اخیر در تبعیدی خودخواسته در پنسیلوانیای آمریکا زندگی می کرد. ۲. مهمترین نقش وی از نظر جریان شناسی ارائه چهره ای لیبرال از اسلام سنتی با قرائتی صوفیانه است. ۳. تأسیس مدارس بین الملل فتح اللّه گُولِن (FETÖ Schools worldwide) در بیش از یکصد و بیست کشور جهان تنها گوشه ای از نفوذ بین المللی گولنیسم است. ۴. پس از کودتای سال ۲۰۱۶ ترکیه، این جنبش به عنوان گروهکی تروریستی معرفی شد. ۵. در حال حاضر «سوات ییلدرم» مطرح ترین گزینه گولنیست ها برای جانشینی وی خواهد بود. 🏷 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
📚 معرفی كتاب «جنبش گُولَن» تحلیلی جامعه شناسانه از جنبشی مدنی که ریشه در اسلام میانه رو دارد، هلن رز ایباف، ترجمه فیروزه درشتی، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب. 📚 این اثر از نخستین کتاب‌های آکادمیک در مورد جنبش فتح‌الله گُولَن است. 📚 جنبش گولنیسم ریشه در اسلام میانه‌رو دارد و متعهد به تحصیل جوانان، ترویج گفت‌وگوی بین دینی و بین فرهنگی، کمک به نیازمندان جامعه و مشارکت در صلح جهانی است. 📚 کتاب، بر اساس داده‌های مصاحبه و بازدید از مؤسسات الهام‌گرفته از گولن، این جنبش را از دیدگاه جامعه‌شناختی و نظریه جنبش اجتماعی توصیف می‌کند. 📚 این اثر نخستین کتابی است که با روش‌شناسی تجربی این جنبش را به مخاطب غربی معرفی می‌کند. 📚 مطالعه این کتاب برای دانشمندان علوم اجتماعی که به جنبش‌های دینی علاقه‌مندند، عالمان دینی که در پی اطلاعاتی درباره جنبش‌های اسلامی هستند و عموم افراد مشتاقِ فهم و درک اسلام میانه‌رویی که پروژه‌های انسان دوستانه را تشویق و ترویج می‌کند، مفید خواهد بود. 🏷 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️گرگ های هار و بی مهار در بیروت و غزه 📎 به پیوست موضع گیری روشنگرانه دکتر عبدالکریم سروش در جنایات
⚡️ نتانیاهو و وضع طبیعیِ هابزی و جولان گرگ های هار و بی مهار در بیروت و غزه ✍ به قلم: بابک حمزه 🔹 توماس هابز (۱۵۸۸-۱۶۷۹) تئوری‌پرداز رئالیست انگلیسی و نویسنده‌ کتاب معروف «لویاتان» یکی از چهره‌های تاثیرگذار مکتب واقع‌گرایی به شمار می‌رود. 🔸 رئالیست‌ها در مجموع درباره‌ ظرفیت خِرَد بشر برای پیشرفت اخلاقی تردید دارند و هابز در جمله معروفش «انسان را گرگ انسان» می‌داند. 🔹 در روانشناسی سیاسی هابز، زندگی انسان در «وضع طبیعی» توام با توحش و درندگی است و در آن جنگ همه علیه همه جریان دارد. زندگی نکبت‌بار و حیوانی است؛ نه مالکیت وجود دارد و نه عدالت و مهم‌ترین فضیلت در این جنگ زور و نیرنگ است. به باور هابز یگانه راه برون‌رفت از هرج‌ومرج، و حاکمیت قانون جنگل، تشکیل دولت فوق‌العاده مقتدر به نام لویاتان است. یعنی در واقع توماس هابر با توصیف شرایطی که در وضع طبیعی حکمفرما بود می‌خواست تشکیل دولتی قدرتمند و خشن را توجیه کند. 🔸هابز معتقد بود وقتی دولت و قدرت مرکزی بین جوامع ابتدائی حاکم نبود، قانونی هم نبود لذا، «وضعیتی طبیعی» بین انسان‌ها حاکم بود و در چنین شرایطی آدم‌ها یا از روی ترس، یا از روی طمعِ به دست آوردن منافع بیشتر، مدام مشغول جنایت و خشونت و کشتار بودند. رفته‌رفته قراردادهایی بین این جوامع با اعضای قدرتمند بسته و از دل همین قراردادها، دولت و حکومت و قانون خارج شد. در یک جمله، خطوط بالا به ما می‌گویند، انسان‌ها طی قرون متمادی برای اینکه بتوانند در آرامش زندگی کرده و از خشونت و وحشیگری و کشتار فاصله بگیرند، طی قراردادهایی که بین خود بستند، دولت و حکومت و قانون را ابداع کردند و در یک کلام «متمدن» شدند. ❌ امروزه با مشاهده‌ جنایت‌هایی که صهونیست‌ها در بیروت و غزه انجام می‌دهند، وضع طبیعی که توماس هابز از آن حرف می‌زند تداعی می‌شود. ⛔️ به یک سال گذشته دقیقا در چنین تاریخ و زمانی فکر کنید (حمله به بیمارستان معمدانی) آیا واقعا صهونیست‌ها از وضع طبیعیِ هابز خارج شده‌اند؟؟ ❌ به جنایت هولناک خیابان «الرشید» بیندیشید! اینکه اجازه دهیم کامیون‌های حامل مواد غذایی و آرد وارد این باریکه شوند، سپس کمین کنیم بعد منتظر هجوم صدها زن و کودک گرسنه به سمت کامیون‌ها باشیم و در نهایت، با‌ تانک و گلوله جمعیت گرسنه را قتل عام کنیم! ❌ این نشانه‌ی خروج از «وضع طبیعی» و جولان گرگان هار و بی مهار در بیروت و غزه نیست؟انسانِ امروز حتی درباره حیوانات و محیط زیست هم قوانین فوق‌العاده‌ای وضع کرده است. اما این سازمان‌ها و قوانین، از یک «خط مرزی» که عبور می‌کنند، از کار می‌افتند. انگار اصلا وجود خارجی ندارند. انگار کار به این طرف خط که می‌رسد، همان وضع طبیعی باید حاکم شود. چرا؟ چون اینجا کودکی که تکه‌تکه می‌شود یا بر اثر تحریم و گرسنگی جان می‌دهد، یا به دلیل جلوگیری از ورود داروهای بی‌حسی و بیهوشی، بیمار در هوشیاری کامل، دست یا پایش بریده می‌شود و جان می‌دهد، فلسطینی است، نه غربی یا صهیونیست! 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷ ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
🎓 دربارهٔ فتح اللّه گُولِن و مدارس بین المللی (FETÖ Schools worldwide)؛ مراکزی پیشرفته برای ترویج مدرنیسم در جهان اسلام ✍️ به قلم: سید علی بطحائی ✂️ برش‌هایی از یادداشت: 🎓 گزافه نیست اگر ادعا کنیم متفاوت ترین چهره از اسلام سنّتی «فتح اللّه گولن» باشد. عدم التزام به پروتکل ها و چارچوب های فکری سنّتی ها و موافقت گسترده او با آموزه های مدرنیته هم نتوانسته گولن را از زیر چتر گفتمان سنّتی خارج کند. 🎓 از آن جهت گولن را سنّتی می دانیم که گرایشات عمیق در تصوّف سنّتی دارد و مروّج فقه حنفی، کلام ماتریدی و آداب اسلامی کلاسیک است. جهت دیگری که او را سنّتی متفاوت می دانیم این است که گولن سخت دلبسته به آموزه های مدرنیته به ویژه لیبرالیسم است و از ترویج آن در جهان اسلام ابایی ندارد. مدرنیسمی که سنّتی ها به آن واکنش تند نشان می دهند، حالا در قلب آموزه های مدارس فُتو جای گرفته است. 🎓 گولن هرگز روشنفکر نیست و تیپ تفکرش با نصر حامد ابوزید، عابدالجابری و... یکسان نیست. او فقط اسلام سنّتی را بامدرنیته سازگار می داند و از این جهت جریان فکری خود را نمود بارز «اسلام اعتدالی» در جهان معاصر می خواند. او دقیقاً در مرز بین اسلام روشنفکری و اسلام سنّتی ایستاده است. 🎓 گولن که اپوزیسیون خط مشی های فرهنگی - سیاسی دولت ترکیه است، اکنون صفحه آخر از حیات خود را دور از وطن و در ایالت پنسیلوانیای آمریکا می گذراند. 🎓 او که در چند سال اخیر از طرف دولت را ترکیه، اتهام رهبری گروهک تروریستی گولنیسم را نیز یدک می کشد توانسته با کادرسازی نیروی انسانی خبره و تأسیس بیش از هزار مدرسه بین المللی در یکصدوبیست کشور از جهان به پرورش نیروهای هم افق با لیبرالیسم، دلبسته به مدرنیته با گرایشات عمیق به رموز صوفیانه و آداب شریعت بپردازد. 🎓 این مدارس خود را سکولار توصیف می‌کنند و نظم، انضباط، خدمت، مدارا وگفتگوی بین ادیان را ترویج می‌کنند؛ ولی در گزارشهایی ضد و نقیضی آمده که برخی گفته اند در چند سالی که در مدرسه بودم، هرگز یک آیه قرآن یا کتاب مقدس ندیدم. از آن سو برخی فارغ التحصیلان گزارش کرده اند که کتابهای گُولن و همایش های مخفی اسلام شناسی در آنجا برگزار شده است و چند کشور از جمله روسیه نسبت به آموزشهای این مدارس به شدّت مشکوک هستند. 🎓 به وضوح روشن است که بخش بزرگی از آینده جهان اسلام را اندیشه فارغ التحصیلان مدارس وی رهبری خواهند کرد و اردوغان با درک این نکته با قرار دادن نام گروهک گولن و مدارس تحت اشراف او در لیست تروریستی ناتو به معارضه جدی با آنها می پردازد. 🎓 به زودی و در افق زمانی نزدیک مدلی متفاوت از اسلام سنّتی گولنی، قارّه های سبز، سیاه، سرخ و زرد را به رنگ بی رنگی افکار گولن (بخوانید تسامحی) درخواهند آورد. در یادداشت پیش رو به نکاتی در مورد وی و مدارس تحت اشراف وی اشاراتی خواهیم کرد. ✍️ پیشنهاد پژوهش: مدیریت علمی کانال علمی - تخصصی مُسْلِمْنا پیشنهاد روش شناسی بررسی شیوه های آموزشی، فرهنگی و تبلیغی فعالیت ها و سرفصل های آموزشی مدارس فتو را در قالب رساله های دکتری، مقالات علمی- پژوهشی و محصولات دانشجویی مورد تأکید قرار می دهد. مطالعه کامل⬅️↙️ http://muslimna.ir/jariyan-shenasi/3273-fetoe-schools-worldwide.html 🌐 آدرس سایت مدارس FETO https://turkiyemaarif.org 🏷 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷ ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
🎓 دربارهٔ فتح اللّه گُولِن و مدارس بین المللی (FETÖ Schools worldwide)؛ مراکزی پیشرفته برای ترویج م
⚡️جریان فتح‌الله گولن در سه راهی تصوف، اسلام اجتماعی و اسلام سیاسی ✍️ به قلم: مجید مرادی 🔹 روز گذشته فتح‌الله گولن (۱۹۳۸-۲۰۲۴) از رهبران جنبش صوفیانه و اجتماعی اسلام معاصر در ترکیه و آسیای میانه و غرب چشم بر جهان فرو بست. 🔸 برای ایرانیانی که آشنایی کمتری با او دارند، با یک تمثیل می‌توان او را آمیزه‌ای از الگوی مرحوم راشد در بعد تربیتی و مرحوم کرباسچیان در بعد آموزشی و مرحوم طالقانی در بعد اجتماعی دانست که در آخرین دهه عمرش، هوس در دست گرفتن دولت و قدرت به سرش زد اما در این قمار هر آن‌چه را در ترکیه در شش دهه اندوخته بود، باخت.‌ 🔺 فتح‌الله در دهه پنجاه قرن بیستم، امام جماعت ادرنه شد. او تحت تأثیر آموزه‌های صوفیانه بدیع الزمان سعید نورسی قرار گرفت‌ و کوشید در رویاروی نظام لائیک از موجودیت اسلام دفاع کند تا یک مسلمان ترک بتواند در فضایی صلح آمیز به شعاير دینی‌‌ اش عمل کند. 💠 جریان کمالیسم که در پی اروپایی سازی ترکیه بود اسلام را غیرقابل لائیک شدن دید و برای مدنیت و ترقی راه چاره را در سرکوب سازمان یافته دین می‌جست.  🔺نخستین واکنش اسلام‌باوران ترکیه به جریان کمالیسم عقب‌نشینی و کناره‌گیری از حوزه عمومی بود، اما رفته رفته به سوی همزیستی و مذاکره و سازش روی آوردند. 🔺اسلام‌گرایان با مشاهده رفتار سرکوب‌گرانه دولت لائیک کمالیسم با اقلیت‌های ارمنی و یونانی و مسیحی و کرد راه آشتی را در پیش گرفتند. نماد این مرحله نورسی است. به موازات تاکتیکی که اسلام‌گرایان با پرهیز از خشونت گرایی در پیش گرفتند، اصول شش‌گانه لائیسیزم آتاتورک ( ناسیونالیسم، سکولاریسم، جمهوری، دولت، اصلاح و توده‌گرایی) در اقلیم ترکیه پا نگرفت. 🔻 با شکست کمالیسم، فضا برای اسلام‌گرایان اجتماعی بازتر شد و نماد این مرحله، فتح‌الله گولن است. او در دهه شصت و هفتاد از دموکراسی و سکولاریسم به عنوان بنیاد دولت مدرن یاد می کند و در مقابل جریان لائیسیزم که در پی دین‌زدایی بود از سکولاریسم که در پی تفکیک حوزه دین از دولت بود حمایت می‌کند. ✅ تغییر گام به گامی که گولن به عنوان راهبرد اسلام‌گرایی برگزید در ۱۹۹۷ در اعتماد ملت به اسلام‌گرایان حزب فضیلت اربکان و در سال ۲۰۰۳ در اعتماد به حزب عدالت و توسعه اردوغان به ثمر نشست.‌ 🔺اسلام‌گرایی امروز ترکیه هم محصول جنبش نورسی است و هم محصول جنبش آموزشی و تربیتی گولن. هر چند در دهه پایانی حیات گولن، کودتای ۲۰۱۶ ترکیه رابطه او را با فرزندان معنوی سابقش تیره کرد.‌ گولن متهم به رهبری این کودتاست و طرفداران او پس از کودتا به شدت سرکوب شدند. 🔹 با این حال زندگی فکری و سیاسی گولن شایسته بازخوانی ست. جنبش تصوف مآب نورسی در سیر تکاملی اش به جنبش آموزشی و تربیتی گولن رسید تا بنیاد اجتماعی اسلام‌گرایی چنان مستحکم شود که هنگامی که اسلام گرایان سیاسی به قدرت رسیدند توانستند با چنین ذخیره اجتماعی ای بیش از دو دهه قدرت را در کف خود نگاه دارند. اسلام گرایی سیاسی در ترکیه ریشه در جان‌ها یا تجربه فردی صوفیانه نورسی در تکایا و‌ خانقاه‌ها و تجربه اجتماعی و تربیتی گولن در مدارس و مساجد دارد و سیری منطقی را پیموده تا بدین جا رسیده است. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷ ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️جریان فتح‌الله گولن در سه راهی تصوف، اسلام اجتماعی و اسلام سیاسی ✍️ به قلم: مجید مرادی 🔹 روز گذش
⚡️ برشی از آرای فتح‌الله گولن: «اگر روزی تمام شرافت، آبرو و میهن و بلکه تمام مقدسات ما بر سر میز مذاکره قرار داده شود، این کار نتیجه دردناک ولی واقعیِ عقب‌نشینی‌هایی است که اولین بار انجام شده است. 📚 منبع: محمد فتح الله گولن، جهاد، روح و حقیقت آن در اسلام (ص ١٢٦) مترجم صادق آینه پور، انتشارات احسان. ✍ پانوشت: با توجه به تفسیر غیرهمگون جریان های اسلامی از مفهوم جهاد و دامنه آن، پیشنهاد بررسی تطبیقی جهاد و راه های تحقق آن در جهان معاصر از منظر سید قطب (اسلام سیاسی)، فتح الله گولن (اسلام سنتی) و ابومحمد مقدسی (اسلام سلفی تکفیری) از پژوهش های مغفول و مورد تاکید است. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷ ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️جریان فتح‌الله گولن در سه راهی تصوف، اسلام اجتماعی و اسلام سیاسی ✍️ به قلم: مجید مرادی 🔹 روز گذش
 ⚡️درباره تشکیل دولت سایه ی فتح الله گولن در ترکیه ✍ به قلم: محمد علی دستمالی 🔹 گولن، معمار تشکیلات قوی، پیچیده، منظم و هدفمند «جنبش خدمت» بود که در تمام ارگان‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی، امنیتی و قضایی ترکیه و در ۱۲۲ کشور جهان، دارای مدارس، آموزشگاه‌ها، خانه فرهنگ و کادرهای توانمند و ماهر بود. 🔸 گولن، با یک مشی و رویکرد عملگرایانه و لحاظ نمودن مصلحت، تحفظ اطلاعاتی، استفاده از پوشش‌های مختلف و همچنین تخلفات و استفاده‌ی ابزاری از نهادها، توانست کل ترکیه را مانند یک انگشتر در اختیار بگیرد. او هزاران کادر پرورش داد که با نفوذ و سرقت اطلاعات کنکور و آزمون‌های استخدامی، نهادهای مختلف کشور را در اختیار گرفتند و عملا یک دولت پنهان به وجود آورد که نظم تشکیلاتی به مراتب سریع‌تر و قوی‌تر از دولت رسمی داشت! 🎓 بین همه‌ی کشورهای جهان اسلام، تنها ایران و عربستان سعودی بودند که راه به مدارس و شاگردان گولن ندادند. 🔹 «روزنامه‌ی زمان» به عنوان مهمترین ارگان رسانه‌ای تشکیلات فتح الله گولن، هر روز یک میلیون نسخه به زبان ترکی و بیش از سیصد هزار نسخه به زبان‌های انگلیسی، آلمانی و عربی منتشر می‌کرد و شبکه‌های تلویزیونی، خبرگزاری‌ها و نهادهای فرهنگی جماعت گولن، پیشرفته‌ترین تجهیزات مخابراتی و رسانه‌ای جهان را در اختیار گرفته بودند و اغلب شبکه‌های تلویزیونی ترکیه و حتی کشورهای منطقه، تجهیزات مورد نیاز خود را از گروه گولن، اجاره می‌گرفتند! 💠 در بُعد بین الملل نیز، چندین شرکت پیمانکاری و عمرانی گولن در کشورهای مختلف فعال بودند و در بسیاری از کشورهای جهان، ثروتمندان، سیاستمداران، اشراف و خانواده‌های قدرتمند، خود را به در و دیوار می‌زدند تا فرزندانشان را به مدارس تحت مدیریت شاگردان خواجه فتح الله بفرستند! چرا که کیفیت تدریس در این مدارس در حد بالایی بود، نظم و سازماندهی شگرفی داشتند و ممکن نبود کسی در این مدارس تحصیل کند و نتواند در مناصب و مشاغل مهم و حساس، جایی برای خود پیدا نکند. 🔹گولنی ها نه تنها پولی از دولت نمی‌گرفتند بلکه در بسیاری از موارد، امکانات گرانقیمت و موثر خود را در اختیار حزب حاکم می‌گذاشتند و با توجه به روابط گسترده‌ی بین‌المللی، بارها در عرصه‌ی دیپلماسی، تجارت خارجی و حوزه‌های اطلاعاتی نیز به دولت کمک کردند. اما این پول عظیم از کجا تامین می‌شد؟ 1⃣ اول این که مهمترین منبع مالی برای تامین هزینه‌های شبکه‌ عظیم گولن، اعانه مردمی بود. نه تنها خود گولن، بلکه چند تن از شاگردان او، چنان تاثیر کلام شگرفی داشتند که وقتی در مساجد و محافل دینی میکروفون به دست می‌گرفتند و درباره‌ی «عصر سعادت»، «ضرروت بازسازی جامعه بر اساس الگوهای حضرت رسوال اکرم (ص)» و بی‌ارزش بودن دنیای فانی حرف می‌زدند، سیلی از پول از جانب مردم روانه می‌شد و همه حاضر بودند کمک کنند. 2⃣ دومین منبع درآمد گروه گولن، سود کلان پروژه‌های دولتی عظیمی بود که اجرای آنها بر اساس ساخت و پاخت، به شاگردان گولن داده می‌شد. 3⃣ سومین منبع عظیم درآمدهای گولن، صدها موسسه تقویتی کنکور در سراسر ترکیه بود که اساسا چراغ اول اختلافات اردوغان و گولن نیز در همین جا برافروخته شد. 4⃣ چهارم این که، نظم مالی عجیبی بر دستگاه گولن حکمفرما بود و تمام اعانه‌های جمع آوری شده در مسیرهایی سرمایه گذاری شد که خیلی زود وارد چرخه‌ی پولسازی شدند و گولن با این درآمدهای مداوم در کشورهای مختلف جهان، موسسات آموزشی و فرهنگی بزرگی تاسیس کرد که خود موسسات مزبور هم، از محل درآمدهایشان نه تنها هزینه‌های جاری را تامین می‌کردند بلکه درآمدهای تازه ایجاد می‌کردند. پس از کودتای سال ۲۰۱۶ میلادی، وزارت دادگستری ترکیه، نزدیک به ۱۴ هزار ساختمان و ملک و مستغلات گرانقیمتی را مصادره کرد که همگی متعلق به شاگردان گولن بودند. ❓مهمترین سوال درباره‌ گولن این است که هدف و غایت اصلی‌اش چه بود؟ آیا او واقعا می‌خواست یک بار دیگر شرایط زیستی و اجتماعی دوران صدر اسلام و مقطع تاریخی موسوم به «عصر سعادت» را بازسازی کند و عدالت بگستراند؟ خیر! واقعیت این است که گولن، بعدها حتی در تفکرات دینی خود، به حیطه‌های تلفیقی رفت و پس از دیدار با پاپ، خاخام‌های یهودی، بوداییان و سران دیگر ادیان، به دنبال یک تز نوین و نوعی از اسلام امتزاجی بود که الگوی دینی جدیدی را به جهانیان عرضه کند. اما در راس و کانون این دین و مرام جدید و این باشگاه و شبه اتحادیه‌ی جهانی، نقشی خاص برای ترکیه و زبان ترکی تعریف شده بود! به عبارتی روشن، گولن، الگوی خاصی از یک امپراتوری جدید را در ذهن خود و شاگردانش ساخته بود که به مراتب، گسترده‌تر از قلمروی سلجوقیان و عثمانیان بود! 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷ ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️گرگ های هار و بی مهار در بیروت و غزه 📎 به پیوست موضع گیری روشنگرانه دکتر عبدالکریم سروش در جنایات
⚡️ مروری به تحول فکری دکتر عبدالکریم سروش دربارهٔ مهدویت و دموکراسی ✍ به قلم: احمد سواری  عبدالکریم سروش در پیامی تصویری اخیرش، ضمن محکوم کردن جنایات اخیر رژیم غاصب اسرائیل، از ناکارآمدی «ازدحام نفوس» و «اجتماع عقول» سخن گفته و خواستار تعجیل در «ظهور» شده است و در انتهای پیام تصویری خود می‌گوید: «آدمی گاهی فکر می‌کند منجیانی که ادیان وعده داده‌اند باید ظهور کنند…» در این یادداشت خواندنی، که در سایت دین آنلاین منتشر شد، مروری به تحول فکری عبدالکریم سروش در موضوع مهدویت و دموکراسی شده است. مطالعه کامل⬅️↙️ https://www.dinonline.com/43956/%d8%b9%d8%a8%d8%af%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%b1%db%8c%d9%85-%d8%b3%d8%b1%d9%88%d8%b4-%d9%85%d9%87%d8%af%d9%88%db%8c%d8%aa-%d8%af%d9%85%d9%88%da%a9%d8%b1%d8%a7%d8%b3%db%8c/ 🏷 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷ ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️درباره سید هاشم صفی الدین؛ جانشینی شایسته با مواضعی رادیکالتر نسبت به اسراییل ✅ سید هاشم صفی ا
⚡️ ادعای شهادت سید هاشم صفی الدین ارتش اسرائیل در اطلاعیه ای اعلام کرد که سید هاشم صفی‌الدین جانشین احتمالی شهید سید حسن نصرالله را سه هفته پیش هدف قرار داده و وی را کشته شده است. ارگان رسانه ای حزب‌الله لبنان تاکنون نسبت به این ادعا واکنشی نشان نداده است. 🏷 💠 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷ ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
📸 عکس و مکث ⚡️بوسیدن دستان قرضاوی (پدر معنوی سابق اخوان المسلمین) توسط مجاهد شهید یحیی السنوار 💠 چند ماه قبل هم شهید اسماعیل هنیه، دستان محمد الحسن الددو (مفتی قطر و از عالمان متنفذ و طرفدار اخوان المسلمین) را بوسیده بود‌. این در حالی است که برخی از سلفیه و نوسلفیه و مشخصا البانی تقبیل الید را جایز نمی دانند. 💠 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷ ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️ السیسی در دیدار با پزشکیان: 🔹نه به عنوان یک عالم سیاسی، بلکه در وهله اول به عنوان یک مسلمان باور دارم که باید با تفاهم و گسترش دوستی امور خود را به پیش ببریم و از همین رو در تمام سال‌هایی که روابط ما دچار مشکل است، حتی یکبار علیه جمهوری اسلامی ایران موضعی اتخاذ نکرده‌ام. به نظرم شما باید تلاش کنید تصویر نادرستی را که در ۴۰ سال گذشته از ایران در منطقه و جهان ارائه شده است، اصلاح کنید. ✍ پانوشت: بجا بود که رئیس جمهور محترم ایران در پاسخ به السیسی می گفت: من هم نه به عنوان یک مسلمان، بلکه بعنوان یک انسان تفاهم و گسترش دوستی و گفت و گو را پیشه می کردم و رفتار مناسبی با اخوانیون را سرلوحه خود قرار دادم و مرشدان اخوان را در بدترین شرایط در زندان محبوس نمی کردم و چهره ای نادرست از مصر به عنوان سرکوبگر اسلام سیاسی نمایش نمی دادم. این سخنان السیسی از دال مرکزی تفکر اسلام سکولار منبعث شده است و با خطوط اصلی اسلام سیاسی تعارض ماهوی دارد. از این رو، پیشنهاد می شود دیپلمات های ایرانی ضمن هوشیاری و عدم شتابزدگی در تعامل با مصر بی گدار به آب نزنند و با کشاندن سطح مناسبات ایران و مصر در سطح صرفا روابط علمی، فرهنگی، اقتصادی و گردشگری ارتباط برقرار کنند. همچنین پیشنهاد می شود سردمداران اسلام سنتی که از حاشیه مواضع سیاسی دور هستند و در سالهای اخیر اظهار نظرهای سیاسی نداشته اند به ارتباط پایدار جامعه الازهر و حوزه علمیه قم پرداخته و با دغدغه های سنتی علمایی، احیای رویکرد تقریب، احیا تراث و منش مرحوم آیت الله بروجردی (ره) مناسبات خود با الازهر را ارتقا بخشند و عقب ماندگی ما در رابطه با الازهر را بهبود بخشند.... چنین باد. 🏷 💠 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷ ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️به بهانه انتشار ترجمه ای فاخر از «شروط النهضه» مالک بن نبی [مشهور به ابن خلدون معاصر] 💥 شروط النهضه؛ پر ارجاع ترین و تاثیرگذارترین کتاب جهان اسلام ✍ به قلم: سید علی بطحائی 📚 بالاخره بعد از گذشت ۷۶ سال از انتشار کتاب سترگ «شروط النهضه» به زبان فرانسوی و ۶۴ سال از انتشار آن به زبان عربی، مخاطبان فارسی زبان برای نخستین بار در آبان‌ماه ۱۴۰۳ کتاب مشهور مالک بن نبی الجزایری را با ترجمه انتقادی دکتر محمد سلطانیه استادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی را روی پیشخوان کتابفروشی ها خواهند دید. 📚 مالک بن نبی (متوفی ۱۳۹۳ق؛ ۱۳۵۲خورشیدی) که به گفته بسیاری پس از ابن خلدون (م۸۰۸ ق) منقح ترین اندیشه های تمدنی و ساختارمندترین متدولوژی مواجه با غرب را دارد و توجه به نسخه های او به عنوان یک روشنفکر اصیل و دغدغه مند، بخشی از خلاء عقب ماندگی جهان اسلام از غرب را جبران خواهد کرد. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به نکاتی در مورد این اثر و توجه به آرای مالک بن نبی و ضرورت به روز رسانی اندیشه های او خواهیم پرداخت. 1⃣ یکم: مالک بن نبی روشنفکر الجزایری، دقیقا در بهترین زمان تاریخ اروپا این کتاب را نوشته است. از منظر «تاریخ نگاران اندیشه اروپا» مثل آیزیا برلین ایتالیایی الاصل، دوران بین جنگ جهانی اول و دوم، بهترین زمان شکوفایی تاریخ اندیشه در اروپاست که عقلانیت و عبور از پوزتیویسم (الوضعیه) در اروپا نضج و افراط گری ها کاهش یافته است. شروط النهضه دقیقا در چنین دوران و در پاریس نوشته شده است. ارجاعات بی نظیر مالک بن نبی به آثار نیچه آلمانی، دورکیم فرانسوی و نقدهای جانانه به امانوئل کانت پوزتیویست و زخم هایی که وطنش از استعمار فرانسه (بعنوان نخستین نقطه تلاقی جهان اسلام با غرب) خورده قوام تفکر او را در این اثر نمایانده است. 2⃣ دوم: شروط النهضه کتاب راهنمای بسیاری از نواندیشان جهان اسلام بوده و به عبارتی سایتیشن بالایی در جهان عرب دارد. در تک عبارتی از جودت سعید (مشهور به گاندی جهان اسلام) آمده که چهل مرتبه این کتاب را خوانده که هفت مرتبه آن مطالعه سطر به سطر آن بوده و تصریح می کند که با خواندن آن «تولد فکری تازه ای» یافتم!!! 3⃣ سوم: رنسانس فکری، خیزش تمدنی و استقلال فکری جهان اسلام در مواجه با غرب و بازسازی تفکر دینی، شاکله این اثر است. مالک بن نبی، بصورت محسوس در صدد ارائه نسخه ای عملیاتی برای پیشرفت است که عقب ماندگی جهان اسلام از غرب را جبران کند. از سوی دیگر، این کتاب پیوستی بین المللی دارد و تجویزهایش برای دنیای ادیان و انسانیت نیز راهگشاست. مالک با بررسی دقیق تاریخ اسلام و با رویکرد تحلیل فلسفه تاریخی، انحطاط تمدن اسلام را به دلیل تکیه بیش از حد بر قدرت نظامی و غفلت مسلمانان از قدرت تمدنی خود می داند. 4⃣ چهارم: تعریف جامع و مانع مالک بن نبی از تمدن، شرایط مهم برای پیشرفت یک تمدن (انسان، نهادهای سازمانی و محیط)، مسئولیت های فردی و اجتماعی، نقش دین و ضرورت همگرایی اجتماعی بایسته های پیشرفت و حرکت تمدن اسلامی نسخه پیشنهادی او هستند که مو به مو آنها را شرح داده است. وی در اختلاف منش سیدجمال الدین اسدآبادی و شاگردش شیخ محمد عبده، منش عبده را که اصلاح فرهنگی، آموزش و تعلیم و اصلاح الازهر را پسندیده و بر همین اساس به سه عنصر انسان، خاک و زمان به عنوان عناصر ثلاثه خیزش انسان به سمت متمدن شدن پرداخته است. 🔚 النهایه: مدیریت کانال علمی- تخصصی مسلمنا، ضمن تبریک به متولیان پژوهشگاه مطالعات تقریبی بخاطر انتشار ترجمه ای دقیق، روان، فاخر و انتقادی از این اثر، پیشنهاد نگارش رساله های دکتری و سطح چهار حوزه، پایان نامه های ارشد و سطح سه حوزه و مقالات دانشجویی درباره نسخه متمایز مالک بن نبی و به روز رسانی آن در احیای مفاهیم تمدنی، اخلاقی و دینی را مورد تاکید قرار می دهد. 📚 عنوان کتاب: بازخوانی انتقادی شروط خیزش تمدنی جهان اسلام، مالک بن نبی، محمد سلطانیه، مجمع جهانی تقریب مذاهب، ۱۹۹ صفحه، پاییز ۱۴۰۳، ۱۵۰ هزارتومان. 🏷 💠 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷ ➣https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
⚡️برگزاری تجمعی دولتی متشکل از افراطیون صهیونیسم در نزدیکی مرز غزه 🚨 در حالی که زمزمه آتش بس جنگ غزه به گوش می رسد، روز گذشته نشستی با شرکت چهار وزیر اصلی کابینه اسراییل و انجمن‌های راست افراطی در نزدیکی مرز غزه برای تاسیس شهرک‌سازی «کل شبر» برگزار شد. 🔻 این نشست برای دعوت از شهرک نشینان مسلح و افراطی به سکونت در این منطقه انجام شد. ✍ پانوشت: نقشه جامع طراحی شهرک های اسرائیلی در مرز غزه و اسرائیل حکایتی تلخ دارد. در حقیقت طراحان کشور اشغالی، خشن ترین و افراطی ترین شهرک نشین ها [المستوطنون] را در مرز غزه و اسرائیل سکنی داده اند تا این سپر انسانی زمخت، عذابی دیگر برای اهل غزه و حائلی امن برای سایر شهرک های اسرائیل بسازند. اینجاست که کار سترگ یحیی السنوار و عملیات هفتم اکتبر نشان می دهند که این مجاهد شهید چگونه چنین طراحی هدفمندی را باطل کرد و با چه شجاعتی از این مرز گذشت و صهیونیست ها را اسیر کرد. 💠 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷ ➣https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o