eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.9هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
358 ویدیو
53 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
مسلمنا muslimnair
⚡️ السیسی در دیدار با پزشکیان: 🔹نه به عنوان یک عالم سیاسی، بلکه در وهله اول به عنوان یک مسلمان باور دارم که باید با تفاهم و گسترش دوستی امور خود را به پیش ببریم و از همین رو در تمام سال‌هایی که روابط ما دچار مشکل است، حتی یکبار علیه جمهوری اسلامی ایران موضعی اتخاذ نکرده‌ام. به نظرم شما باید تلاش کنید تصویر نادرستی را که در ۴۰ سال گذشته از ایران در منطقه و جهان ارائه شده است، اصلاح کنید. ✍ پانوشت: بجا بود که رئیس جمهور محترم ایران در پاسخ به السیسی می گفت: من هم نه به عنوان یک مسلمان، بلکه بعنوان یک انسان تفاهم و گسترش دوستی و گفت و گو را پیشه می کردم و رفتار مناسبی با اخوانیون را سرلوحه خود قرار دادم و مرشدان اخوان را در بدترین شرایط در زندان محبوس نمی کردم و چهره ای نادرست از مصر به عنوان سرکوبگر اسلام سیاسی نمایش نمی دادم. این سخنان السیسی از دال مرکزی تفکر اسلام سکولار منبعث شده است و با خطوط اصلی اسلام سیاسی تعارض ماهوی دارد. از این رو، پیشنهاد می شود دیپلمات های ایرانی ضمن هوشیاری و عدم شتابزدگی در تعامل با مصر بی گدار به آب نزنند و با کشاندن سطح مناسبات ایران و مصر در سطح صرفا روابط علمی، فرهنگی، اقتصادی و گردشگری ارتباط برقرار کنند. همچنین پیشنهاد می شود سردمداران اسلام سنتی که از حاشیه مواضع سیاسی دور هستند و در سالهای اخیر اظهار نظرهای سیاسی نداشته اند به ارتباط پایدار جامعه الازهر و حوزه علمیه قم پرداخته و با دغدغه های سنتی علمایی، احیای رویکرد تقریب، احیا تراث و منش مرحوم آیت الله بروجردی (ره) مناسبات خود با الازهر را ارتقا بخشند و عقب ماندگی ما در رابطه با الازهر را بهبود بخشند.... چنین باد. 🏷 💠 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷ ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️به بهانه انتشار ترجمه ای فاخر از «شروط النهضه» مالک بن نبی [مشهور به ابن خلدون معاصر] 💥 شروط النهضه؛ پر ارجاع ترین و تاثیرگذارترین کتاب جهان اسلام ✍ به قلم: سید علی بطحائی 📚 بالاخره بعد از گذشت ۷۶ سال از انتشار کتاب سترگ «شروط النهضه» به زبان فرانسوی و ۶۴ سال از انتشار آن به زبان عربی، مخاطبان فارسی زبان برای نخستین بار در آبان‌ماه ۱۴۰۳ کتاب مشهور مالک بن نبی الجزایری را با ترجمه انتقادی دکتر محمد سلطانیه استادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی را روی پیشخوان کتابفروشی ها خواهند دید. 📚 مالک بن نبی (متوفی ۱۳۹۳ق؛ ۱۳۵۲خورشیدی) که به گفته بسیاری پس از ابن خلدون (م۸۰۸ ق) منقح ترین اندیشه های تمدنی و ساختارمندترین متدولوژی مواجه با غرب را دارد و توجه به نسخه های او به عنوان یک روشنفکر اصیل و دغدغه مند، بخشی از خلاء عقب ماندگی جهان اسلام از غرب را جبران خواهد کرد. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به نکاتی در مورد این اثر و توجه به آرای مالک بن نبی و ضرورت به روز رسانی اندیشه های او خواهیم پرداخت. 1⃣ یکم: مالک بن نبی روشنفکر الجزایری، دقیقا در بهترین زمان تاریخ اروپا این کتاب را نوشته است. از منظر «تاریخ نگاران اندیشه اروپا» مثل آیزیا برلین ایتالیایی الاصل، دوران بین جنگ جهانی اول و دوم، بهترین زمان شکوفایی تاریخ اندیشه در اروپاست که عقلانیت و عبور از پوزتیویسم (الوضعیه) در اروپا نضج و افراط گری ها کاهش یافته است. شروط النهضه دقیقا در چنین دوران و در پاریس نوشته شده است. ارجاعات بی نظیر مالک بن نبی به آثار نیچه آلمانی، دورکیم فرانسوی و نقدهای جانانه به امانوئل کانت پوزتیویست و زخم هایی که وطنش از استعمار فرانسه (بعنوان نخستین نقطه تلاقی جهان اسلام با غرب) خورده قوام تفکر او را در این اثر نمایانده است. 2⃣ دوم: شروط النهضه کتاب راهنمای بسیاری از نواندیشان جهان اسلام بوده و به عبارتی سایتیشن بالایی در جهان عرب دارد. در تک عبارتی از جودت سعید (مشهور به گاندی جهان اسلام) آمده که چهل مرتبه این کتاب را خوانده که هفت مرتبه آن مطالعه سطر به سطر آن بوده و تصریح می کند که با خواندن آن «تولد فکری تازه ای» یافتم!!! 3⃣ سوم: رنسانس فکری، خیزش تمدنی و استقلال فکری جهان اسلام در مواجه با غرب و بازسازی تفکر دینی، شاکله این اثر است. مالک بن نبی، بصورت محسوس در صدد ارائه نسخه ای عملیاتی برای پیشرفت است که عقب ماندگی جهان اسلام از غرب را جبران کند. از سوی دیگر، این کتاب پیوستی بین المللی دارد و تجویزهایش برای دنیای ادیان و انسانیت نیز راهگشاست. مالک با بررسی دقیق تاریخ اسلام و با رویکرد تحلیل فلسفه تاریخی، انحطاط تمدن اسلام را به دلیل تکیه بیش از حد بر قدرت نظامی و غفلت مسلمانان از قدرت تمدنی خود می داند. 4⃣ چهارم: تعریف جامع و مانع مالک بن نبی از تمدن، شرایط مهم برای پیشرفت یک تمدن (انسان، نهادهای سازمانی و محیط)، مسئولیت های فردی و اجتماعی، نقش دین و ضرورت همگرایی اجتماعی بایسته های پیشرفت و حرکت تمدن اسلامی نسخه پیشنهادی او هستند که مو به مو آنها را شرح داده است. وی در اختلاف منش سیدجمال الدین اسدآبادی و شاگردش شیخ محمد عبده، منش عبده را که اصلاح فرهنگی، آموزش و تعلیم و اصلاح الازهر را پسندیده و بر همین اساس به سه عنصر انسان، خاک و زمان به عنوان عناصر ثلاثه خیزش انسان به سمت متمدن شدن پرداخته است. 🔚 النهایه: مدیریت کانال علمی- تخصصی مسلمنا، ضمن تبریک به متولیان پژوهشگاه مطالعات تقریبی بخاطر انتشار ترجمه ای دقیق، روان، فاخر و انتقادی از این اثر، پیشنهاد نگارش رساله های دکتری و سطح چهار حوزه، پایان نامه های ارشد و سطح سه حوزه و مقالات دانشجویی درباره نسخه متمایز مالک بن نبی و به روز رسانی آن در احیای مفاهیم تمدنی، اخلاقی و دینی را مورد تاکید قرار می دهد. 📚 عنوان کتاب: بازخوانی انتقادی شروط خیزش تمدنی جهان اسلام، مالک بن نبی، محمد سلطانیه، مجمع جهانی تقریب مذاهب، ۱۹۹ صفحه، پاییز ۱۴۰۳، ۱۵۰ هزارتومان. 🏷 💠 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷ ➣https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
⚡️برگزاری تجمعی دولتی متشکل از افراطیون صهیونیسم در نزدیکی مرز غزه 🚨 در حالی که زمزمه آتش بس جنگ غزه به گوش می رسد، روز گذشته نشستی با شرکت چهار وزیر اصلی کابینه اسراییل و انجمن‌های راست افراطی در نزدیکی مرز غزه برای تاسیس شهرک‌سازی «کل شبر» برگزار شد. 🔻 این نشست برای دعوت از شهرک نشینان مسلح و افراطی به سکونت در این منطقه انجام شد. ✍ پانوشت: نقشه جامع طراحی شهرک های اسرائیلی در مرز غزه و اسرائیل حکایتی تلخ دارد. در حقیقت طراحان کشور اشغالی، خشن ترین و افراطی ترین شهرک نشین ها [المستوطنون] را در مرز غزه و اسرائیل سکنی داده اند تا این سپر انسانی زمخت، عذابی دیگر برای اهل غزه و حائلی امن برای سایر شهرک های اسرائیل بسازند. اینجاست که کار سترگ یحیی السنوار و عملیات هفتم اکتبر نشان می دهند که این مجاهد شهید چگونه چنین طراحی هدفمندی را باطل کرد و با چه شجاعتی از این مرز گذشت و صهیونیست ها را اسیر کرد. 💠 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷ ➣https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
مسلمنا muslimnair
⚡️ ضرورت طراحی یک الگوی اختصاصی و متفاوت برای برقراری رابطه دیپلماتیک ایران با مصر ✍به قلم: سید علی بطحائی 🔹 انتشار عمومی و گسترده متن سخنان ژنرال عبدالفتاح السیسی در دیدار با دکتر مسعود پزشکیان یک خرق عادت و کمتر چنین سخنانی در رسانه ها منتشر می شود. 🔸 دلایل انتشار این سخنان را هم می توان خوب و هم می توان بد تفسیر کرد. بهترین تفسیر را صداقت و یکرنگی رئیس جمهور محترم ایران با مردم می توان تحلیل کرد و انتقال این پیام که مردم بدانند که رابطه با مصر چه موانعی را پیش روی خود دارد. ما هم این تفسیر خوب را باور داریم و سایر برداشت های منفی را تسویه حساب های سیاسی و حزبی دانسته و برای آن اهمیتی قائل نیستیم.‌ (ضع فعل اخیک علی احسنه) 💠 نکته مهم اینکه موضع گیری السیسی را نه می توان توهین و نه می توان به محض مواجه با آن مواضع، رویکردهای خودمان را در برقراری رابطه با مصر عوض کرد. برآنیم که السیسی صریح موضع سکولارطور خود در برابر اسلام سیاسی را بیان کرده و اگر این سخنان را نمی گفت جای تعجب بود. از آن سو، سفر وزیر خارجه ایران به قاهره و دیدار دیروز پزشکیان - السیسی، سیگنال های مثبتی به برقراری روابط دیپلماتیک ایران و مصر می دهد که آینده جدیدی برای رابطه این دو کشور رقم خواهد زد. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به نکاتی در این باره اشاره خواهیم داشت. 1⃣ یکم؛ قصد قلم‌فرسایی در مورد جایگاه مصر را نداریم؛ ولی کوتاه اینکه مصر «چکیده جهان اسلام» است و بهتر است بگوییم «چهارراه اندیشه ها و تلاقی جریان ها و مراکز اسلام شناسی» در این سرزمین نهادینه شده است. وجود الازهر هزارساله، اخوان صد ساله، پیشتازی فمنیسم، قد برافراشتن روشنفکری، تاخت و تاز ناسیونالیسم و حاکمیت نسخه های متعدد سکولاریسم در این خطه، فسطاط قدیم را از همه کشورهای جهان اسلام متمایز کرده است. به همان جهت که گفته اند «روم را ببین و بعد بمیر»؛ می توان گفت «مصر را ببین و بعد بمیر» و به تعبیری دیگر «همه راه ها به روم (مصر) ختم می شود». 2⃣ دوم؛ به صورت طبیعی تئوری های روابط بین الملل مناسبات کشورها را سامان می دهد، ولی در تعامل ایران با مصر باید راه دیگری پیمود و جریان های فکری را صحنه گردان این رابطه دیپلماتیک کرد. بررسی تاریخ فرار و فرود رابطه دیپلماتیک ایران و مصر و متغیرهای مزاحمی مثل انقلاب ها، چپ گرایی و لیبرال گرایی در ایران مصر در دوران پهلوی دوم و جمال عبدالناصر و نضج بهار عربی ارتباط دراز مدت دو دولت را به یکباره به هم ریخت. تجربه تلخ و گزنده دیدار رییس دولت دهم ایران با شیخ الازهر احمد الطیب هنوز از ذهن ها پاک نشده است. این بار نباید از این مسیر پر هزینه و تکراری عبور کرد و باید راه جدیدی پیمود. براین باوریم با نگاه جریانی می توان صفحه جدیدی از تاریخ روابط دیپلماتیک ایران و مصر را گشود. اسلام سیاسی حاکم بر ایران باید با نگاه گفتمانی رابطه ایران و مصر را پیش ببرد. کنشگری فعالانه سنتی ها، روشنفکران می تواند فصلی تازه از رابطه ایران و مصر را بگشاید. 3⃣ سوم؛ سنتی ها، اهل سنت معتدل ایران، دیپلمات های عمومی متخصص در جهان اسلام، ضد سلفی های صوفی، دغدغه مندان الازهر، تقریبی های غیرسیاسی، آثار عربی ناشران روشنفکر، انتشارات های سنتی، هنرمندان و ادیبان عرب زبان ایرانی، چهره های رسانه ای و یوتیوبرهای فرهنگی، کوچ سرفینگ های عمومی بهتر است نوک پیکان رابطه با مصر معرفی شوند. 🔚 النهایه؛ نزدیکی روابط جریانی اخوان و ایران بسیار مهم و پرهزینه است. در این زمینه پیشنهاد می شود از نظریه «بازی ها» ژان ژاک روسو استفاده کرد. روسو در «بازی شکار گوزن» (منافع رابطه با الازهر) و شکار خرگوش (منافع رابطه با اخوان)، گرفتن خرگوش را پرهزینه و آسیب زا می داند و خرگوش گیری شکارچیان را مخرب منفعت اصلی (رابطه با الازهر) می داند. درست است که ایران سیاسی و اخوان سیاسی هم افق و البته متفاوتند؛ ولی منافعی کم نظیر و غیرقابل اغماضی در رابطه با الازهر نهفته شده که عواید فراوانی برای جبهه ایمانی و تشیع در پی خواهد داشت. می توان با برقراری رابطه با الازهر و منافع کلان رابطه تشیع سنتی با تسنن سنتی از طریق کانال الازهر به انزوای تشیع در بخشی از جهان اسلام خاتمه داد. چنین باد... 🏷 💠 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷ ➣https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
هدایت شده از کانال اعضای پیوسته انجمن ادیان و مذاهب حوزه
⭐️بسم الله العلیم الحکیم⭐️ 📌انجمن ادیان و مذاهب حوزه با همکاری مجمع جهانی تقریب، دانشگاه ادیان و مذاهب، دبیرخانه‌ی شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت و موسسه مذاهب اسلامی برگزار می‌کند: ✅نکوداشت مقام علمی حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالکریم بی‌آزار شیرازی 🎤سخنرانان: حجت الاسلام سید ابوالحسن نواب، موسس و رئیس هیئت امناء دانشگاه ادیان و مذاهب. حجت الاسلام دکتر محمد مهدی تسخیری، عضو انجمن علمی ادیان و مذاهب حوزه. دکتر عباس خامه‌یار، رایزن سابق فرهنگی جمهوری اسلامی در کشور لبنان. دکتر محمد جاودان، عضو انجمن علمی ادیان و مذاهب حوزه. 🕰زمان برگزاری: سه شنبه ۱۵ آبان‌ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۰ 🏠مکان: قم، جمهوری اسلامی ۲، دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه، سالن همایش 🔗لینک کانال اطلاع‌رسانی انجمن ادیان و مذاهب حوزه: https://eitaa.com/Communityinformationchannel
8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️اندیشه های نصر حامد ابوزید ✍ به قلم: نفیسه مرادی 🔹 نصر حامد ابوزید استاد ادبیات عرب دانشگاه آمریکایی قاهره با جنجال بر سر کتاب «نقد الخطاب الدینی» به جهان عرب و اسلام شناسانده شد. 🔸ابوزید در این کتاب با نقد دو جریان سنتی راست اسلامی و چپ اسلامی، به معرفی مسیر خود در فهم تراث دینی می‌پردازد. 🔹 آشنایی با اندیشه‌های ابوزید از چند جهت برای پژوهشگران و علاقه‌مندان به مباحث دینی ضروری است: 1⃣ ابوزید سعی می‌کند به‌جای استفاده از ابزار معرفتی سده‌های پنج و شش (ناسخ و منسوخ، محکم و متشابه و ..) با ابزارهای معرفتی نوین هم‌چون هرمنوتیک و روش‌های جدید فهم متن و قرآن را درک کند. 2⃣ آشنایی با چگونگی مواجهه ابوزید با تراث دینی باعث تقویت تفکر انتقادی در پژوهشگران می‌شود. او سعی کرد قرآن را در بستر تاریخی و شرایط عصری نزول بفهمد. بنابراین تاریخمندی برخی آیات را مطرح کرد که همین امر باعث شد مقالات بسیاری در رد یا تایید آن نوشته شود. 3⃣ برخلاف برخی منتقدان دین، ابوزید همواره خود را مسلمان می‌دانست و از دایره اسلام خارج نشد و تلاش می‌کرد با فهم جدید از متون دینی از اسلام دفاع کند. این نکته مهمی برای همگان است که وجود سوالات و انتقادات به دین در ذهن، مساوی رها کردن یا خارج شدن از دین نیست. 🔸هر چند به اندیشه‌ها و مبانی نصر حامد ابوزید نقدهای متفاوتی وارد است، اما شناخت وی به‌عنوان یک اندیشمند دگراندیش هم برای به‌چالش کشیدن ذهن پژوهشگران مفید است و هم برای تولید آثار علمی جدید مثمر ثمر است. 🆔 t.me/ensanemoannas 🏷 @Muslimnair ؛ @muslimnair
📜 بیانیه شدید الحن اخوان المسلمین در محکومیت حمله به ایران 🔹جماعت اخوان المسلمین، تجاوز اسرائیل به ایران را قویا محکوم و خواستار متحد شدن صفوف و حمایت از مقاومت است. ❌ ما تجاوز وحشیانه اسرائیل به جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرده و آن را حمله ای آشکار می دانیم که امنیت منطقه را تهدید می کند و به تنش در منطقه دامن می زند. 🛑 اخوان مخالف هرگونه حمله ای است که حاکمیت کشورها را نقض می کند؛ زیرا این حمله به منزله نقض قوانین بین المللی و حمله به حقوق مردم است. 🔸 همچنین اخوان بر این باور است که باید گام‌های موثری برای افزایش هزینه هر نوع تجاوز از سوی رژیم صهیونیستی علیه کشورهای اسلامی برداشته شود، به نحوی که آن هزینه های سنگین اسراییل را از ادامه گسترش دامنه جنگ نگه دارد، چیزی که نخست‌وزیر تروریستی آن را دامن می زند. بنیامین نتانیاهو به دنبال این است که از پاسخگویی سیاسی برای ناکامی‌های خود اجتناب کند و از پاسخگویی جنایتکارانه برای جنایات خود علیه بشریت بگریزد. 💠 این گروه از ملت‌های عرب و اسلامی می‌خواهد که حول مسائل محوری ملت متحد شوند و حمایت مستمر خود را از مقاومت پایدار فلسطین تا دستیابی به اهداف خود در آزادسازی کل سرزمین فلسطین تقویت کنند. [بدون امضا] اخوان المسلمین شنبه ۲۳ ربیع الثانی ۱۴۴۶ ق.مصادف با ۲۶ اکتبر ۲۰۲۴ میلادی 🏷 💠 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷ ➣https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
⚡️ جدیدترین پیام بزرگان مرکز جماعت تبلیغ رائیوند خطاب به امت اسلام 📜 امروز تمام دنیا گرفتار عذاب الهی است، امت باید بخاطر اشتباهات و گناهان اجتماعی و انفرادی خود و دیگران از خداوند متعال طلب مغفرت کنند، و این پیغام را برای هر زن و مرد بفرستید، روزانه یک بار این دعاها را بخوانید. ✍️ پانوشت: «جماعه التبلیغ» هند یک جریان سلفی با گرایش دیوبندی با اصالت بخشی به تبلیغ و عدم درگیری خود با چالش های اجتماعی و سیاسی جهان اسلام، خنثی ترین و بی تفاوت ترین مسلمانان نسبت به رخدادهای مرتبط با سرنوشت جهان اسلام هستند. آنها مطلقا در سیاست دخالت نمی کنند و به همین جهت در اسرائیل دو مرکز تبلیغی فعال دارند و فعالیتشان در عربستان ممنوع است. پررنگ بودن «تبلیغ» از منظر آنها باعث کمرنگ شدن «جهاد» شده و آیات جهاد در قرآن را به معنای «کوچ برای تبلیغ دین» تاویل می کنند و دال مرکزی جهاد از منظر آنها کشاندن مردمان گمشده در طوفان بلاها به سوی خداست. بنابراین جهاد نظامی از منظر این جماعت منتفی است و در مسئله اسراییل، کشتار مسلمانان توسط هندوها و.. هر موضع گیری را ممنوع می دانند. 🏷 💠 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷ ➣https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o