درس گفتار اسلام طالبانی، جلسه سوم.mp3
22.33M
🎙فایل صوتی جلسه سوم درس گفتار "اسلام طالبانی" با ارائه استاد حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان
🔹 موضوع: طالبان، القاعده، داعش
#افغانستان
#اسلام_طالبانی
#مهدی_فرمانیان
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔️ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
✔️ واتس اَپ(4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
🌐@ensano_ir
🔴 سیر مطالعاتی جریان های فکری جهان اسلام معاصر (٥)
📂 پرونده معرفی کتب آشنایی با اسلام روشنفکر مذهبی و اسلام سکولار
✍️ به قلم: مهدی فرمانیان
https://t.me/muslimnair
🔷 شاید درباره تک تک روشنفکران جهان اسلام، منابعی به زبان فارسی وجود داشته باشد، اما آثاری که به صورت مختصر، اما متقن، درباره اسلام روشنفکر مذهبی و اسلام سکولار سخن گفته باشد، کم اند. به نظرم کتب زیر برای فهم اسلام روشنفکر مذهبی و اسلام سکولار مفیدند.
1️⃣ یکی از کتاب های خوبی که درباره روشنفکران ایرانی نوشته شده است، کتاب «روشنفکران ایرانی و غرب» از مهرزاد بروجردی است. اگرچه اوّلین چاپ آن به سال ۱۳۷۸ بازمی گردد، اما هنوز هم کتاب تازه ای است. استفاده از منابع دست اول و منابع خارجی فراوان از ویژگی های این کتاب است. کتاب خوش خوانی است و درباره احمد فردید، جلال آل احمد، فخرالدین شادمان، علی شریعتی، سید حسین نصر، احسان نراقی، حمید عنایت، مجاهدین خلق، عبدالکریم سروش و برخی دیگر از روشنفکران ایرانی که در مجموع مطالب مفیدی دارد.
2️⃣ «جریان شناسی اعتزال نو» به کوشش محمدعرب صالحی. این کتاب در پنج جلد مجموعه مصاحبه ها و مقالات پژوهشگران این رشته درباره نومعتزله است. نومعتزله به چه کسانی اطلاق می شود که در جلد اول با مصاحبه با ۹ نفر از متخصصان این حوزه، به این سوال می پردازد. یک جلد به نقد اندیشه نصر حامد ابوزید و و در جلدهای دیگر به نقد افکار عبدالکریم سروش، محمد مجتهد شبستری، محمد ارکون و برخی دیگر از روشنفکران می پردازد.
3️⃣ کتاب کوچک «دانشنامه متفکران معاصر عرب» از عبدالله السید ولد اباه و ترجمه مجید مرادی، کتاب جمع و جور و جالبی است. سی و پنج روشنفکر جهان عرب را در کمتر از دویست صفحه معرفی می کند و به نظریه اصلی متفکر می پردازد. خیلی از متفکران در این کتاب هنوز زنده اند و آثار و نظریه معروف آنان معرفی شده اند.
4️⃣ «روشنفکران جهان عرب» به کوشش مسعود فکری به معرفی یکصد چهره فکری معاصر جهان عرب می پردازد. در کتاب هزار و سیصد صفحه ای روشنفکران جهان عرب، همه نوع فکری پیدا می شود. از سلفی ها و روشنفکران مطرح جهان عرب گرفته تا شاعر و ادیب، همه و همه معرفی شده اند. بعد از معرفی فرد به آثار و گزیده ای از افکار وی پرداخته است که با خواندن این کتاب با برخی از تفکرات جهان عرب آشنا می شوید. در کنار معرفی متفکران جهان عرب، مراکز علمی و اندیشکده ها و سازمان های فرهنگی کشورهای مختلف عربی معرفی شده اند که از نکات جالب کتاب است.
5️⃣ به دنبال آن بودم که در زبان فارسی کتابی درباره روشنفکران شرق جهان اسلام بیابم، اما گویا آفتاب محققان ما هم از غرب طلوع می کند و کتاب جامعی را در این زمینه نیافتم. گویا ما مسلمانان شرق را فراموش کرده ایم و اطلاعاتی از روشنفکران واندیشوران شبه قاره هند و جنوب شرق آسیا نداریم.
#اسلام_روشنفکری_دینی #اسلام_سکولار #سیر_مطالعاتی
#مهدی_فرمانیان
#جریانهای_فکری_جهان_اسلام
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔️ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
✔️ واتس اَپ(4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
📂مشهورات بی اساس در جهان اسلام (۱)
❌ هیچ کرسی شیعه شناسی در اسرائیل وجود ندارد، شایعه پراکنی نکنیم!!!
✍️به قلم: مهدی فرمانیان
https://t.me/muslimnair
🔹با بررسی بسیاری از مصاحبه ها، گزارش های مختلف و سایت دانشگاه های مهم جهان به این نتیجه می توان رسید که نه تنها رشته شیعه شناسی نداریم، حتی کرسی شیعه شناسی نیز در جهان وجود ندارد. بی خود شایعه سازی و شایعه پراکنی نکنیم و به #مشهورات_بی_اساس توجهی نکنیم. برای فهم بهتر این مطلب، خوانندگان را به نکاتی توجه می دهم.
1️⃣ در دانشگاه های اسرائیل، رشته مطالعات اسلامی و خاورمیانه وجود دارد، ولی رشته شیعه شناسی خیر. شاید چند کتاب درباره شیعه منتشر کرده باشند، اما به این کارها کرسی شیعه شناسی گفته نمی شود. در این زمینه به کتاب"اسلام پژوهی در اسرائیل" چاپ دارالحدیث که در سال ۱۳۹۹ منتشر شده است، مراجعه کنید.
2️⃣ بیش از پنجاه رشته مطالعات اسلامی و مطالعات خاورمیانه در دانشگاه های جهان وجود دارد، اما هیچ کدام رشته شیعه شناسی یا کرسی شیعه شناسی ندارند. بلکه حداکثر دو واحدی یا بیشتر درباره آشنایی با تشیّع دارند، به این کارهای آموزشی کرسی شیعه شناسی اطلاق نمی شود.
3️⃣ برخی عزیزان تلاش های فراوانی برای تاسیس کرسی شیعه شناسی در دانشگاه های غرب انجام دادند، اما تقریبا تمام آنها بی نتیجه مانده است. چون ایجاد کرسی شیعه شناسی احتیاج به هزینه ای بالغ بر یک میلیون دلار دارد که ایران هیچ گاه از آن حمایت جدی نکرده است.
4️⃣ چندی پیش کرسی امام علی(ع) برای مطالعات شیعی در مدرسه علوم دینی «هارتفورد» آمریکا تأسیس شد، اما این یک حوزه علمیه مسیحی است و فقط درباره امام علی علیه السلام است. لذا نه دانشگاه است و نه کرسی شیعه شناسی.
5️⃣ مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه کمبریج انگلستان دارای «کرسی تخصصی شیعه شناسی جان (یحیی) کوپر» است، اما تا کنون فعالیت خاصی درباره شیعه شناسی نکرده است.
6️⃣ در خبرها آمده که نخستین کرسی مطالعات شیعی در دانشگاه فرانکفورت آلمان تاسیس شد، اما این «کرسی حافظ شناسی» است؛ نه شیعهشناسی.
7️⃣ مؤسسه مطالعات اسماعیلیه لندن درباره شیعه، به خصوص اسماعیلیه، پژوهش هایی انجام داده است، اما یک مرکز پژوهشی است نه کرسی شیعه شناسی.
8️⃣ به نظر می رسد وقت آن رسیده است که تحقیقات شیعه شناسی در غرب از دست غیر مسلمانان و غیر شیعیان خارج و به دست شیعیان اداره شود، اما حامی این کار در غرب با کیست؟؟؟...
💢 پانوشت: انتخاب یک استاد پژوهشی به عنوان مدیر کرسی، پذیرش دانشجویان پژوهش محور در رساله دکتری و تامین هزینه ها توسط یک مرکز مالی، شرایط حداقلی برای تأسیس یک کرسی علمی است.
#مشهورات_بی_اساس
#کرسی_شیعه_شناسی
#مهدی_فرمانیان
#اسرائیل
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️بحران در فرماندهی حرکه النهضه تونس https://t.me/muslimnair 📎به پیوست نسخه PDF از بیانیه اخیر است
🔴 درباره تکرار سناریوی استعفای دسته جمعی اسلام گرایان در شمال آفریقا
✍️ به قلم: سیدعلی بطحائی
https://t.me/muslimnair
🔹 در ادامه سریال شکست ها و پس از استعفای دسته جمعی اسلام گرایان در مراکش، این بار قطار استعفای گروهی به ایستگاه تونس رسید. اخیراً یک صد و سیزده نفر از اعضای حزب اسلامگرای النهضه تونس، از عضویت در این حزب کناره گیری و بحرانی پردامنه را پیش روی اسلام سیاسی این کشور قرار دادند.
🔹 در این بیانیه که با امضای تعدای از اعضای مستعفی این حزب همراه بود آمده است که علت اصلی این استعفای پرسروصدا، رفتارهای دوگانه رهبری این حزب و مقصر نهایی بحرانهای درون حرکه النهضه را بر گردن دبیرکل این حزب راشدالغنوشی انداختند. در این بیانیه آمده است که گزینه های سیاسی اشتباه، از سوی رهبری جنبش النهضه منتج به استعفای شماری از رهبران این جنبش شده است و ما کماکان به دفاع از دموکراسی پایبند هستیم.
🔹ارسال سیگنالهای اخیر، نشانگر بحران شدید در نسخه اسلام سیاسی تونس و مراکش است. این چالش یادآور می شود که اختلافات جزیی درون النهضه وارد سطح جدیدی شده است و به وضوح صدایی ناهنجار از آنان به جهان اسلام مخابره شد. همچنین این استعفا نشان داد که سطح اختلافات از حد مباحث جزیی فراتر رفته و میزان اختلافات به مسائل کلی و بنیادی و آن هم به سطح کلان رهبری النهضه رسیده است.
احتمالا منشأ استعفای غافلگیرکننده دسته جمعی اخیر دو عامل ذیل باشد؛
یکم: دوگانگی در فرماندهی اسلام گرایان و تشتت آرا در مغز فرماندهی: این گسست جدی که استعفای اخیر آن را به خوبی تقویت کرده است نشانه هایی است که در اثر شکست های اخیر و موشکافی منشاء آنها بوجود آمده است. شاید نخستین بار باشد که خروجی چنین بالعیان و منسجم بر علیه الغنوشی صورت گرفته باشد و از این رهیافت عمق اختلافات اسلام گرایان هویدا و نقطه پایانی بر راهبرد اصلاحات درون حزبی را نشان دهد. هرچند درگذشته نیز زمزمه هایی علیه غنوشی به گوش می رسید واین بحران بی زمینه نبود.
دوم: نزاع گرایشات درونی شخصیت ها جهت تصاحب قدرت، از نتایج طبیعی این اتفاق است که به زودی انشعابات درون اسلام گرایان تونس را ظاهر خواهد کرد.
🔹 باید اندکی صبر کرد و مترصد نشست تا دید این تاکتیک جدید اسلام گرایان به چه فرجامی برای سرنوشت اسلام سیاسی خواهد رسید.
✔️ محتمل است پوست اندازی جدیدی در مسیر اسلام سیاسی در شمال قاره سیاه پدید آید و انشعابات جدیدی از این گسست پدید آید و زایش گونه های رادیکال و لیبرال تر از این بستر محقق شود. انشعابات رادیکالی که تسامح بیش از حد غنوشی را نشانه گرفته و از طرفی ممکن به خشونت اخوان قطبی نزدیک و از سوی دیگر زایش شاخه های لیبرالی که نزدیکی به غرب را راهبرد خود تصویرخواهند کرد و اخوان تنطیمی وتسامح را وارد سطح جدیدی خواهند کرد.
⚡️النهایه، شورش علیه اعتدال گرایی غنوشی، خطر افراط اخوانیون قطبی و تفریط اخوانیون تنظیمی را در سپهر اسلام گرایی تونس، تقویت خواهد کرد.
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔️ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
✔️ واتس اَپ(4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
#معرفی_کتاب
📚جریان شناسی فکری فرهنگی در ایران معاصر
https://t.me/muslimnair
📘 در بهار امسال (۱۴۰۰ش) مجموعه آثار «جریان شناسی فکری فرهنگی در ایران معاصر» با عناوین زیر به بازار نشر عرضه شده است:
1️⃣ «احیاگری دینی» به روند شکل گیری انقلاب اسلامی در ایران پرداخته و حدود سیصد صفحه از این کتاب به مبانی فکری جمهوری اسلامی اختصاص یافته است.
2️⃣ «فلسفه گرای حوزوی» که به مدافعان فلسفه صدرا در حوزه پرداخته و مبانی فلسفه صدرا را بیان کرده است.
3️⃣ «عرفان گرای سنتی شیعی» که به مدافعان عرفان در شیعه و مبانی آن می پردازد.
4️⃣ «آئین گرای عامه پسند» که به جریان مداحان و نقاط ضعف و قوت آنان در کشور می پردازد.
5️⃣ «پساتجددگرا» که به مدافعان پست مدرنیسم می پردازد. در این کتاب به افکار داریوش شایگان، مراد فرهادپور، بابک احمدی، محمد ضمیران و بیژن عبدالکریمی به عنوان مهم ترین متفکران این طیف نام برده شده است.
6️⃣ «جریان نوپدید دینی و معنوی» که به عرفان های کاذب در ایران می پردازد. مکتب نور علی الهی، عرفان حلقه، رام الله، یوگا، مهربابا، کریشنا مورتی، سای بابا، اشو، اکنکار و برخی از دیگر جنبش های نوپدید دینی در این کتاب به بحث و بررسی پرداخته شده است.
🔹به نظر می رسد که این مجموعه، آثار دیگری هم دارد که اکنون در اختیار نویسنده این سطور نیست.
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔️ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
✔️ واتس اَپ(4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
⚡️شکست غیر قابل پیش بینی"حشد الشعبی" و "کتائب حزبالله" در انتخابات عراق
https://t.me/muslimnair
📦به گزارش الجزیره، با پایان شمارش آراء حدود ۹۴ درصد از صندوقهای رأی در عراق، حزب مقتدی صدر با کسب ۷۳ کرسی در پارلمان، پیروز انتخابات شده و جریان شامل حشد الشعبی، عصائب اهل الحق و کتائب حزبالله که جریان «مقاومت» را تشکیل می دادند، کرسیهای پارلمانی خود را در مناطق شیعهنشین از دست دادهاند.
📦 دولت عراق صحت این نتایج را تأیید کرده و اکنون صدر باید برای ائتلاف و تشکیل دولت، وارد مذاکره شود و تلاش کند تا تعداد کرسیهای ائتلافی را برای تشکیل دولت به ۱۶۵ کرسی برساند.
📦مقتدی صدر، رهبر جریان پیروز در انتخابات در نخستین سخنان گفته است که کلیه سلاحها، از جمله سلاحهای دست مدعیان مقاومت باید در کنترل دولت قرار گیرد.وی افزود: با تمام کشورها به شرط عدم دخالت در امور داخلیمان همکاری خواهیم داشت.همچنین صدر وعده داده است که ارزش دینار عراق را ارتقا بخشد و مردم این کشور در فضایی بدون تروریسم، فساد و حاکمیت گروههای شبهنظامی زندگی کنند.
📦لازم به ذکر است این نتایج خلاف پیشبینیهای رسانههاست و جریان مقاومت در عراق، به این نتایج اعتراض کرده اند.
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔️ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
✔️ واتس اَپ(4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
📁 پرونده معرفی روشنفکران جهان اسلام(١)
⚡️هشام جعیط (م۲۰۲۱م) سکولاری مدافع اسلام گرایی
✍به قلم: سیدعلی بطحائی
https://t.me/muslimnair
🔷 یکی از حلقه های مفقوده تحولات اسلام گرایی درتونس، هشام جعیط است که در اردیبهشت سال جاری از دنیا رفت. او معتقد بود: حکومتِ لیبرال، نمیتواند در جامعهای دینی بر سر کار آید، اما اسلام گرایان هم باید حکومت را با سکولارها تقسیم کنند. اما هشام جعیط که بود که اینگونه می اندیشید؟
1️⃣ هشام جعیط در سال ١٩٣٥م در تونس متولد شد. پدرش امام جماعت مسجد الزیتونه – یکی از کهن ترین مساجد جهان اسلام – در قلب بافت تاریخی تونس بود. او فارغ التحصیل مدرسه روشنفکری «المدرسه الصادقیه» بود، که عمده اصلاح طلبان، نوگرایان و رفُرمیستهای شمال آفریقا در آنجا آموزش دیده اند. جعیط جوان، تحصیلات دانشگاهی خود را در فرانسه ادامه داد و دکترای خود را در رشته تاریخ اسلام از دانشگاه پاریس به پایان رساند.
2️⃣ این روشنفکر تونسی به صراحت حساب اخوان المسلمین را از سلفیه جدا می کرد و آنان را حزبی میانه رو می دانست. او حضور اخوان المسلمین در صحنه سیاست را با توجه به فضای متشنج اسلام و غرب بسیار ضروری می دانست. هشام براین باور بود که دموکراسی برای اسلامگرایان میانه رو بهتر است؛ چرا که تحمیل ایدئولوژی بر دموکراسی، خطای فاحش اخوانیون مصر است. جعیط صریحا فرجام محمد مرسی در قدرت را نتیجه انحصارگرایی او می دانست و می گفت اگر دولتی بر سر کار بیاید که حاضر نباشد قدرت را با دیگران تقسیم کند، حاصلی جز هرج ومرج در پی نخواهد داشت.
3️⃣ او بر این باور بود که بهار عربی می تواند جوامع عربی را به کشورهای پیشرفته تبدیل کند. او که خود را متعلق به جبهه سکولار می دانست معتقد بود حکومتها باید اسلام را به رسمیت بشناسند، ولی نباید بازیچه حُکّام و اهداف سیاسی آنان قرار گیرد. او معتقد بود شکلی خاص از سکولاریسم که به جدایی قوانین حقوقی واخلاقی از قوانین مذهبی ملتزم باشد، بهترین مدل حکمرانی است. جعیط حکومت لیبرال - که دشمن اسلام و خواهان جدایی دین از سیاست است - را مخالف تاریخ و خائن به جوهر تمدنی عربی اسلامی می دانست.
4️⃣ وی انقلاب اسلامی ایران را صورتی متفاوت از نسخه اسلام سیاسی می دانست.
هشام ایدئولوژی دولت اسلامی را منحصر به ایران می دانست و در عین حال انقلاب اسلامی را الگوی همه انقلابهای کشورهای عربی می دانست. همچنین او به تمایز فرهنگ عربی از فرهنگ اسلامی ملتزم بود و به بسیاری از تراث بزرگان ایرانی اهتمام داشت و در دوران ریاستش بر دارالحکمه تونس آثار فارسی مولوی را منتشرکرد.
5️⃣ آنچه اشاره شد تنها بُرشهایی از اندیشه های هشام جعیط، روشنفکر هشتاد وشش ساله تونس است که اردیبهشت سال جاری درگذشت. بدیهی است این نوشتار، در مورد مؤلف پرقلمی که در حوزه های مهمی همچون مدرنیته، فرهنگ، سیاست، تاریخ، تمدن اسلامی، وحی و نبوت و بحران هویت اسلامی اندیشه ورزی کرده است نتواند حق مطلب را ارائه کند. در این راستا و در جهت آشنایی با منظومه تفکرات هشام جعیط، مدیریت علمی کانال تلگرامی و سایت مُسْلِمْنا پیشنهاد ترجمه، تحلیل، نقد و ارزیابی آرای هشام جعیط در حوزه های متعدد را به طلاب ارجمند و دانشجویان و نخبگان پیشنهاد می کند.
مطالعه کامل⬅️↙️
http://muslimna.ir/news/3210-2021-09-28-08-13-30.html
#اسلام_سیاسی
#اسلام_روشنفکری_دینی
#تونس
#پیشنهاد_پژوهش
#هشام_جعیط
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔️ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
✔️ واتس اَپ(4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️ناگفته هایی از طالبان(١٥)
🔴 طالبان و جواز سجده تعظیمی!!
✍به قلم مهدی فرمانیان
https://t.me/muslimnair
🔹پس از تصرف کابل توسط طالبان، کلیپی در فضای مجازی پخش شد (📽کلیپ بالا⬆️) که تعدادی از طالبان سر قبر ملاعمر، موسس طالبان، رفته و سجده تعظیمی را انجام می دهند.
🔹سجده در مقابل قبور بزرگان، از جمله موارد اختلافی سلفیه با صوفیان است. صوفیان این سجده را جایز می دانند، اما وهابیت و داعش، سجده بر قبور را از مصادیق شرک دانسته و به شدت با آن مقابله می کنند.
🔹تاثیر افکار صوفیه بر طالبان در این کلیپ به خوبی هویداست. این کلیپ نشان می دهد تفکر دیوبندیه حیاتی در مدارس طالبان رسوخ فراوانی دارد و تفاوت های طالبان با وهابیت و داعش بسیار است.
🔹در این کلیپ قبر ملاعمر در یک اتاق (بناء) قرار دارد که نشان از اختلاف در بناء بر قبور است. دفن ملاعمر در اتاق، نشان از نگاه طالبان به عدم شرک و بدعت دانستن بناء بر قبور بر خلاف وهابیت دارد. عدم تخریب قبور به وسیله طالبان در حکومت سابق (۱۳۷۵-۱۳۸۰ش) و هم اکنون نشان از اختلاف فکری عمیق طالبان با وهابیت و داعش دارد.
🔅تبیین این مسائل به معنای تایید اقدامات طالبان نیست، بلکه صرفاً برای فهم صحیح جریان های فکری جهان اسلام است.
✔️پانوشت:
دیوبندیه به دو تفکر حیاتی و مماتی تقسیم می شود. دیوبندیان حیاتی معتقدند پیامبر با بدن دنیوی خود در قبر زنده است، ولی مماتی ها معتقدند پیامبر با بدن دنیوی در قبر حضور ندارد. این تفاوت باعث شده دیوبندیه حیاتی، اختلافات فراوانی با وهابیت و دیوبندیه مماتی پیدا کنند و دیوبندیه مماتی به وهابیت نزدیک شود.
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
✔️ واتس اَپ(4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
IMG_20211018_160722_648.jpg
162.9K
#چند_ثانیه
📸 بدعت نبودن برپایی جشن های میلاد پیامبر(ص) از نگاه دکتر یوسف قرضاوی یکی از عالمان طراز اول نوسلفیه
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
✔️ واتس اَپ(4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
📚#گزارش_كتاب تصوف در مصر
📝گزارشگر: ایمن سادات موسوینژاد
🌐ادیان نیوز
📖 کتاب «تصوف در مصر»
به گزارش خبرنگار ردنا (ادیان نیوز)، کتاب تصوف در مصر به سرپرستی مهدی فرمانیان بازنویسی و ویرایش علمی هشت رساله و پایان نامه است که در پانصد صفحه ارائه شده است تا خواننده بتواند با مصر و الازهر و صوفیان آنجا بیشتر آشنا شود. این کتاب برای اولین بار توسط انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب در سال ۱۴۰۰ به زیور طبع آراسته شده است.
کتاب تصوف در مصر به طرائق صوفیه در مصر می پردازد که با وجود کمبود منابع در این زمینه اطلاعات مفیدی به خواننده میدهد.
این پژوهش از ۹ فصل اصلی تشکیل شده که نگاهی به تاریخ تصوف در مصر، طریقتهای صوفی مصر، آداب و رسوم طریقتهای صوفیه در مصر، میزان حضور اجتماعی تصوف در جامعه مصر، رابطه تصوف و الازهر در مصر، تصوف و اخوان المسلمین مصر، رابطه تصوف و سلفیه در مصر، رابطه حکومت، نظام سلطه و تصوف در مصر، رابطه میان تصوف و تشیع در مصر از جمله عناوین فصول این کتاب است.
در فصل اول به مباحثی با عناوین تصوف مصر و وابستگی حکومت، تصوف در دوران اخیر، انتقادات مخالفان تصوف و اصلاح طرق صوفیه در دوره محمد توفیق بکری، جمال عبدالناصر و طرائق صوفیه، تصوف در دوران انور سادات و مبارک، اختلاف شورای صوفیه و دخالت حسنی مبارک در تعیین شیخ المشایخ و صوفیان بعد از انقلاب ۲۰۱۱ میلادی میپردازد.
طریقت رفاعیه، رفاعیه پس از سید احمد رفاعی، انشعابات رفاعیه، بزرگان رفاعیه، برخی از عقاید و افکار رفاعیه مصر، طریقت قادریه، تاریخ ورود طریقت قادریه به مصر، شاخههای قادریه، گسترش قادریه در دیگر بلاد، بزرگان قادریه، طریقت خلوتیه، تحولات طریقت خلوتیه، انشعابات خلوتیه، بزرگان خلوتیه و دیدگاه طریقت خلوتیه درباره وحدت وجود از جمله مباحث مطرح شده در فصل دوم این کتاب است.
در فصل سوم مباحثی مانند جایگاه خلوت گزینی در طریقت، وجه تسمیه این طریقت به خلوتیه، آداب خلوت از دیدگاه خلوتیان، اذکار و اوراد در طریقت، پیر و مرشد در طریقت، آداب مرید در قبال اخوان، جایگاه بیعت و خرقه در طریقت، جایگاه محبت و آموزههای اهل بیت علیهم السلام در طریقت مطرح می شود.
فصل چهارم مباحثی با عناوین بزرگداشت میلاد حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله، کاروان پوشش کعبه و شب رویت ماه رمضان، اماکن مخصوص صوفیان و خانقاه، تکیه، زاویه و رباط را در برمی گیرد.
الازهر در یک نگاه، رویکرد طریقتهای صوفیه مصر نسبت به الازهر، نقش برخی نهادهای مهم در ارتباط تصوف با الازهر، رویکرد اصلاحی نسبت به تصوف، اخبار از غیب، توسل و شفاعت از جمله عناوین مباحث فصل پنجم است.
نویسندگان این اثر در فصل ششم به مباحثی با عناوین تأثیر رویکرد سلفی اخوان در رابطه میان اخوان تصوف، تحول اخوان از تصوف به سلفیه، گسترش سلفیه در مصر و کاهش نقش تصوف، اصلاح تصوف، توجه به طرق صوفیه، جذب حداکثری و تعامل اخوان و تصوف، دور شدن اخوان از تصوف، عقب نشینی از افراط و بررسی نقاط تلاقی اخوان و تصوف در بزرگان این دو جریان را می توان از مباحث فصل ششم این اثر برشمرد.
در فصل هفتم به مباحثی مانند جریان شناسی سلفی گری در مصر، دیدگاه ها و اقدامات سلفیگری نسبت به تصوف، دیدگاه و رفتار صوفیان در مقابل جریانات سلفی پرداخته شده است.
تصوف به مثابه اسلام سنتی، جلوه های اجتماعی تصوف مصر، عناصر مؤثر در هویت فکری سیاسی تصوف مصر و نظام سلطه در مصر و تصوف از جمله مباحث فصل هشتم است و محبت اهل بیت علیهم السلام، سادات بودن مشایخ تصوف مصر، محبت اهل بیت علیهم السلام و اتهام تشیع به تصوف مصر و طریقت عزمیه و تشیع در فصل نهم مطرح شده است.
تصوف در مصر/ نویسنده: مهدی فرمانیان / ناشر: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب
■ لینک خرید مستقیم👇👇👇
https://www.adyanpub.com/product/تصوف-در-مصر/
☎️ تلفن تماس :
☎۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱
📱۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸
#کتاب_زندگیات_را_با_دانایی_ورق_بزن
✨باما همراه باشید✨
کتابسرای ادیان 🔻🔻🔻
https://chat.whatsapp.com/JOhZHBGwcjF7rkLJKN9lb8
⚡️اختلاف در مرکز فرماندهی اخوان المسلمین در دوران محنت؛ دوحه، استانبول یا لندن؟
✔️ تولد جریان اصلاحی از دل جریان قطبی
https://t.me/muslimnair
✍️به قلم:سید علی بطحائی
🔹 در ماه اخیر قطار علنی شدن اختلافات اسلام گرایان، پس از توقف در ایستگاه مراکش و لیبی، این بار به مصر رسید و از اختلافی دیگر در قلب جماعت اخوان المسلمین پرده برداری کرد.
🔹 چند شب گذشته ابراهیم منیر، مرشد عام اخوان المسلمین در اقدامی غیرمترقبه، دستور اخراج و تفتیش فکری از محمود حسین - دبیرکل سابق اخوان- را رسماً علنی کرد.
🔹 محمود حسین که چندی پیش از دبیرکلی اخوان المسلمین اخراج شده بود، نیز در آن شب توسط عالی ترین مقام اخوان، آن هم در ملاعام و در تلویزیون لندنی الحوار، به دفتر مرکزی بازرسی اخوان ارجاع شد تا به بدترین صورت ممکن، مسلوب الحیثیه و الاعتبار شود. این برکناری که به تنهایی عزل یک شخص نیست، بلکه برگی دیگر از اختلافات درونی اخوان المسلمین را نمایان کرد که در این یادداشت به بررسی آن می پردازیم:
1️⃣ حجم انبوه تبلیعات رسانه ای قطر و ترکیه و واکنش های مثبت آنان نسبت به انتصاب «ابراهیم منیر» در دوران محنت اخوان المسلمین به مذاق مرشد عام خوش نیامده و ابراهیم مرشد پیگیر جابجایی رهبری این جماعت به لندن و ایجاد تشکیلات در مکانی غیر از دوحه و استانبول است. مرشد جدید، به شدت تمایل دارد از اتهام قرار گرفتن جماعت، زیر چتر ترکیه و قطر فرار و تشکیلات منحل شده جماعت را در پایگاهی دیگر و به دور از اخوانیون طیف تنظیمی(به محوریت قرضاوی) سازماندهی کند و از این جهت لندن را برای ساماندهی ها مناسب دیده است.
2️⃣ اخوان قطبی از سال ۲۰۱۳ وپس از تعطیلی کلیه دفاتر در مصر، رسما به دوگروه خارج و داخل مصر طیف بندی شده است. رهبری این جماعت علی رغم اجتناب از بروز تعارضات، ولی به دلیل عمق اختلافات درونی بر سر سیاست های این جماعت و جلوگیری از اعمال نفوذ خارجی ها، عملا دچار گسست شده، تا جایی که دفاتر اخوان خارج کشور مصر، در اختیار دو طیف حامیان ابراهیم منیر رهبر جدید اخوان و محمود حسین، دبیرکل دفتر ارشاد جماعت المسلمین قرار گرفته بود.
3️⃣ ریشه اختلاف های بین جریانهای داخلی ابراهیم منیر و محمود حسین در حقیقت اختلاف میان طیف رسمی قطبی اخوان و طیف محافظه کار در موضوع شیوه انجام امور این جماعت و چگونگی سیطره بر نیروی انسانی و انضباط مالی در دوران محنت است. بویژه اینکه جناح محمود حسین به دلیل هجرتش به ترکیه، روابط بسیار خوبی با ترکها دارد و می توان گفت تمایلات وی به سیاست های ترکیه بسیار بیش از اشخاصی همچون محمود عزت و حتی ابراهیم منیر است و این سیاست گوش به فرمان ترکیه بودن، به مذاق مرشد عام فعلی خوش نمی آید، فلذاست که به صورت علنی چنین واکشنی در یک برنامه تلویزیونی انجام داد تا تداوم استقلال جماعت از زیر چتر ترکیه و حزب عدالت و توسعه خارج شود.
4️⃣ حال که عمق اختلافات از پرده برون افتاده بحاست اشاره کنیم که این موضوع احتمال تولد طیفی جدید - که تقریبا خواهان پیاده سازی تمامی راهبردهای حزب عدالت و توسعه ترکیه را در سپهر اسلامگرایی مصر ترسیم می کند- انتظاری دور از واقع نیست. طیفی که بازوهای رسانه ای ترکی- قطری به زودی این جریان را تبلیغ و رونمایی خواهد کرد.
#اخوان_المسلمین
#اسلام_سیاسی
#سید_علی_بطحائی
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
✔️ واتس اَپ(4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
🔹حسن حنفی نواندیش مشهور مصری دیشب در هشتاد و شش سالگی درگذشت.
🔹او روشنفکری پرآوازه در جهان اسلام بود که با تئوری های شاخصی همچون گسست از حکمت متعالیه و پیوست به حکمت مُتدانیه(من الحکمه المُتعالیه الی الحِکمه المُتدانیه)، تجدید علم اصول(تجدید علم الاصول) ونظریه پردازی در موردبازسازی سنت نبوی در دنیای امروز شناخته می شود.
📚کتاب چهارجلدی من العقیده الی الثوره، علم غرب شناسی چیست؟، گفت و گوی شرق و غرب جهان اسلام از جمله تألیفات وی به شمار می رود.
#اسلام_روشنفکری_دینی
#حسن_حنفی
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
✔️ واتس اَپ(4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
#چند_ثانیه
❇️ «پیامبر اسلام»یا «پیامبر خدا» کدامیک عبارتی قرآنی است؟؟؟
https://t.me/muslimnair
🔹یکی از نادرست ترین تعابیری که در معرفی رسول خدا(صلّی اللّه علیه وآله) در گفتار و نوشتار نخبگان جهان اسلام رایج شده است، ترکیب مجعول "پیامبر اسلام" یا "پیغمبر گرامی اسلام" یا "نبی مکرم اسلام" است!!!
🔹تأمل در آیه آخر سوره فتح و خطاب قرآنی (محمّد رسول اللّه) وآیات دیگر قرآن روشن میکند که چنین تعابیری از غلطهای مشهور و درست بر خلاف بدیهیات کلامی و قرآنی است و گویندگان آن گویی قصد دارند پیام رسول خدا (ص) را تنها در امّت اسلام محصور کنند.
🔹 بررسی ها نشان می دهد که چنین تعابیری ساخته و پرداختهی ذهن مستشرقینِ نامسلمان و اسلامپژوهانِ آتئیست است که به نبوت رسول خدا(ص) هیچ اعتقادی نداشته و آن عناوین را با اهدافی غیرمشروع رایج کردهاند.
🔹آنها رسول خدا(ص) را با تعابیر مجعولی چون "پیامبر اسلام" خطاب میکنند تا خلاف عقیده خود عمل نکرده باشند، ولی مسلمانان میبایست از بهکار بردن چنین مشهوراتِ بیاساسی احتراز کنند تا خلاف قرآن و اعتقادات خود سخن نگفته باشند.
🔹النهایه، بنا به نص قرآن، مخاطب پیام رسول خدا همه انسانها هستند و پیامبر اعظم(ص) شخصیت نخست جهان بشریت است و استفاده از چنین تعابیر مغشوشی، از طرف یک مسلمانان جایز نیست.
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
✔️ واتس اَپ(4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
#معرفی_کتاب
📚 اسماعیلیان دیلم ونظریه هایی پیرامون آن(باتأکیدبرسده های ٧الی ١٠قمری)/آرش آقاجانپور/ نشر سبط النبی/ تابستان١٤٠٠.
https://t.me/muslimnair
📚 این اثر به بررسی موقعیت اقلیمی دیلم و بررسی ظهور اسماعیلیه در آن سرزمین و رهگیری میراث فکری شش امامیان، در آنجا را مورد واکاوی قرار داده است.
📚 مؤلف در این کتاب ضمن معرفی پیشینه اسماعیلیه دیلم در قرون نخست به معرفی آداب، سلوک، مراسمات مذهبی و آیین های دیلمیانِ اسماعیلی مذهب پرداخته و تأثیرات رسوبات فرهنگ و سنن دیلمستان در ساکنان دیلم تا به امروز مورد مداقّه قرار داده است.
📚 از ویژگیهای منحصربه فرد این اثر در ملل ونحل پژوهی، عدم اکتفا مؤلف به منابع مکتوب است ونویسنده با تتّبع های میدانی اعم از کنکاش در گُویشهای محلی ساکنان، بررسی متون سنگ نبشته های قبرستانها، معماری ساختمان آرامگاه ها وامامزادگان و تعمّق در ماهیت مراسمات مذهبی رایج در دیلمان و...به بررسی نظریه ها در مورد اسماعیلیان دیلم پرداخته و با سنگ معیار میراث فرهنگی اسماعیلیان، به گمانه زنی در مورد تاریخ مکتوب اسماعیلیه دیلم پرداخته است.
📚 همچنین در این اثر با بررسی سنتهای دیرین منطقه دیلم وتأثیرات آنها در فرهنگ فعلی به ابهامات تاریخی اسماعیلیان دیلم پرداخته و آنها را معرفی کرده است.
📚کتابهای خوب و استاندارد را معرفی کنیم.
#معرفی_کتاب
#ملل_نحل_پژوهی
#اسماعیلیه
#دیلم
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/muslimnair
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
✔️ واتس اَپ(4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫۶۰ ثانیه با اهل قلم💫
🎬 برنامه شماره ٧
📽️حجتالاسلام دکتر مهدی فرمانیان
🔹به بهانه چاپ دوم كتاب سلفيه از گذشته تا حال
#ايران
#داعش
#عقايد
#زيديه
#سلفيه
#طالبان
#القاعده
#عربستان
#ديوبنديه
#افغانستان
#آل_سعود
#سلفي_گري
#افغان_العرب
#اخوان_المسلمين
#مهدی_فرمانیان
#سلفیه_ازگذشته_تاحال
#کتاب_زندگیات_را_با_دانایی_ورق_بزن
#کتابسرای_ادیان
#انتشارات_دانشگاه_ادیان_و_مذاهب
#نشر_ادیان
☎️ تلفن سفارش :
۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱
۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸
🔹تحریریه کتابسرای ادیان
http://adyanpub.com
#ketabsara_adyan
⚡️طالبان بدون سانسور
🎙گزارشی از مصاحبه با جلال الدین شینواری از علمای نزدیک به طالبان
https://t.me/muslimnair
✂️برشهایی از متن مصاحبه:
🔷طالبان خود را دیوبندی می داند که تفکر آنها از سلفیت جداست. گروههایی که تفکر سلفی - اهل حدیثی دارند از فکر دیوبندی دور هستند. طالبان معتقد به تقلید و پیروی از مذهب حنفی است ولی سلفیه منکر تقلید هستند و تنها اساس دین را قرآن و حدیث می دانند.
💠در افغانستان، جنگ و سیاست در عمدتاجنوب است و ادب و عرفان و علم مشرقی است. . از قدیم به همین شکل بوده است که علم در شرق از زمان سلاطین گذشته افغانستان به همین شکل بود که مشرقی ها بسیار غلبه علمی بیشتری داشتند. اما بتدیج بعد از اینکه شاه ولی الله صاحب، محدث دهلوی به هند آمدند و صحاح سته را با خود شرایط تغییر کرد.
🔷 فقه مخالفتی با آموزش وتحصیل زن ندارد. نه فقه حنفی مخالفت دارد و نه دین اسلام و شریعت و نه اینها اینطور دلایل ارائه می کنند که شرعا حرمت دارد و ما بخاطر این این کار را کردیم. علتش نکات اجتماعی و مسائل تخلیطی و مشکلات اجتماعی است. مثلا خانم ها را جدا می کنند و در مقاطعی می گویند ما انقدر استاد نداریم.
🔷ما در افغانستان تا به حال درگیری مذهبی نداشتیم که اهل تسنن با برادران اهل شیعه ما درگیر شده باشند بخاطر مسائل مذهبی. مثلا بین کوچی ها و شیعه ها روی مزرعه ها و لشگرها این قبیل مسائل پیش آمده، اما آن شکل مذهبی ندارد. در مورد چراگاه ها است. بین دو برادری که از یک پدرومادر هم باشند این مسائل هست. ولی در افغانستان این تاریخ را نداریم و در طول این 42 سال که با شوروی ها و امریکایی ها جهاد هم بود علیرغم اینکه کوشش کردند این مسائل را به میان بیاورند و دامن بزنند ولی نتوانستند موفق شوند. یک فضای برادری و محبت و صمیمت وجود دارد.
مطالعه کامل⬅️↙️
http://muslimna.ir/news/3212-2021-10-29-07-03-38.html
منبع:شبکه شعوبا
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/muslimnair
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
✔️ واتس اَپ(4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu