هدایت شده از مطالعات جهان عرب
«از شیخ انقلابی تا شیخ زندانی»
به مناسبت گذشت یک سال از زندانی شدن شیخ راشد الغنوشی رهبر جنبش النهضه تونس یاداشت یک سال قبل(ضروت تفکیک کنشگری «حرکه النهضه» از «حزب النهضه» (تحلیلی بر زمینه های بازداشت شیخ راشد الغنوشی) که تفصیل آن را سایت مسلمنا منتتشرکرده بود، تقدیم می کنم:
🔹اعمال محدودیت بر اسلامگرایان تونسی اصلاً جای خوشحالی ندارد. آنچه در ایران باعث انتقاد برخی کارشناسان به اسلام گرایان تونسی شده است به دلیل عدم تفکیک بین «حركه النهضه» و «حزب النهضه» در تحلیل هاست...
🔸هر چند انقلاب مقدماتی دارد اما در نهایت در یک لحظه رخ می دهد و بعد از آن لحظه، مرحله پیاده سازی آرمان های انقلاب است که کاری بس دشوار است چون هر چند ارمان اسلام گرایان«وصول الی السلطه» در آن لحظه تحقق می یابد اما ابهامات و پیچیدگی های«مابعد السلطه» فراروی آنها قرار می گیرد و باید با گذار از «حکم» به «الحوکمه»(حکمرانی= چگونه حکومت کردن) بپردازند.
🔹خلاصه آنچه در #تونس رخ داد پروژه ای اماراتی- سعودی بود تا حداقل ابزار اسلامگرایان (پارلمان) را از انها گرفته و از شکل گیری بدیلی«اسلامگرایانِ شریک در قدرت» که میتوانست جذابیت زیادی داشته باشد، جلوگیری کند...
نکته آخر اینکه بازیگری اسلامگرایان در کشوری که بخشی از قدرت اند بسیار سخت تر از جایی است که اکثریت اند
ادامه یاداشت در سایت مسلمنا
http://zaya.io/lc2b3
#تونس
#راشد_غنوشی
#النهضه
پینوشت: عکس ۱۳۹۶تونس
🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
هدایت شده از مسلمنا muslimnair
💥ضروت تفکیک کنشگری «حرکه النهضه» از «حزب النهضه»در تونس (تحلیلی بر زمینه های بازداشت اخیر شیخ راشد الغنوشی)
✍️ به قلم: مختار شیخ حسینی
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹اعمال محدودیت های جدید بر اسلامگرایان تونسی اصلاً جای خوشحالی ندارد. آنچه در ایران باعث انتقاد برخی کارشناسان به اسلام گرایان تونسی شده است به دلیل عدم تفکیک بین «حركه النهضه» و «حزب النهضه» در تحلیل هاست. تا قبل از انقلاب تونس ما با حركه النهضه مواجه بودیم که در قامت مهم ترین مخالف حکومت بن علی مبارزه می کرد و نماینده رسمی اخوان و اسلامگرایان سیاسی بود و در این سطح از نقش آفرینی، ارتباط فکری و عملی آن با انقلاب اسلامی نیز هم افق بود.
🔸هر چند انقلاب مقدماتی دارد اما در نهایت در یک لحظه رخ می دهد و بعد از آن لحظه، مرحله پیاده سازی آرمان های انقلاب است که کاری بس دشوار است. چون هر چند ارمان اسلام گرایان «وصول الی السلطه» در آن لحظه تحقق می یابد؛ اما ابهامات و پیچیدگی های «مابعد السلطه» فراروی آنها قرار می گیرد و باید با گذار از «حکم» به «الحوکمه» (حکمرانی=چگونگی حکومت کردن) بپردازند. در واقع حرکه النهضه در فضای مابعد الثوره، بازیگری در کنار چند بازیگر مهم دیگر در نظم بخشی به تحولات پس از انقلاب است و تفاوت مهم اش با تجربه انقلاب اسلامی ایران این است که النهضه، پشتوانه حدود ۹۹درصدی مردم را مانند تجربه ایران را در اختیار نداشت تا نظام مطلوبش را سامان دهد.
🔹از این رو النهضه در مابعد الثوره با واقعیتی مواجه شده که باید به اندازه سهمش از افکار عمومی بازیگری کند، لذا با برخی بازنگری ها در کنگره دهم، خودش را به عنوان (حزب النهضه) مطرح کرد تا در ذیل نظم موجود بر اساس قاعده (علی قدر المقدور) کنشگری کند. (برخی از کارشناسان ایرانی این موضوع را سکولار شدن النهضه می دانند که از منظری می تواند رویکردی واقعگرایانه و عقلانی باشد) و ما می دانیم که حزب درون گفتمان بازیگری می کند و جنبش علیه گفتمان مسلط.
🔸تونس تجربه ای بود که اسلام گرایان سیاسی در جایی که اکثریت نیستند «شریک در قدرت بودن» را تجربه کنند. لذا مقایسه اسلامگرایان تونسی با اسلامگرایان در ایران مابعد انقلاب اسلامی (که اکثریت مطلق بودند و به تاسیس نظام پرداختند) قیاس مع الفارق است. در ایران گذار از جنبش به تاسیس نظام بود اما در تونس (به دلیل عدم پایگاه مردمی) گذار از جنبش به حزب.
🔹 تجربه تونس میتوانست اسلام گرایان سیاسی را در جایی که قدرت تاسیس نظام ندارند، شریک در قدرت بودن را تا حد ممکن تجربه کنند. در مورد تجربه تونس در دهه گذشته باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که پس از تصویب قانون اساسی ۲۰۱۴ حرکه النهضه به عنوان یکی از مهم ترین بازیگران باید ذیل همین قانون اساسی بازیگری می کرد. آن هم در تونسی که سکولاریسم، چپ و حتی الحاد ریشه پر رمقی دارد و اگر مانعی سر راهش نباشد همه قوانین فرانسه را حتی در احوال شخصیه اجرا می کند و کمپین های دفاع از حقوق همجنسگرایی و ... آزادانه مطالباتشان را دنبال می کنند.
🔸پروژه ای اماراتی – عربستانی به رهبری خانم عبیر موسی در پارلمان آغاز و هدف ان نسبت دادن همه ناکارآمدی ها به اسلامگرایان و شخص شیخ راشد بود و با فراهم شدن فضای رسانه ای و تعطیلی کرونا، قیس سعید فرصت را فراهم دانسته و فعالیت پارلمان را متوقف و سپس منحل کرد و بازنگری قانون اساسی را به رای گذاشت....
💠 .... نکته آخر اینکه بازیگری اسلامگرایان در کشوری که بخشی از قدرت اند بسیار سخت تر از جایی است که اکثریت اند.
مطالعه کامل یادداشت ⬅️↙️
zaya.io/lc2b3
📩 ارتباط با دکتر مختار شیخ حسینی
استادیار علوم سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
m.sheikhhosseini@isca.ac.ir
instagram: sheikhhosseini64
🏷 #اسلام_سیاسی #تونس #حرکه_النهضه #مختار_شیخ_حسینی
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️درباره چرایی فراگیر شدن سریال رمضانی حشاشین
🎥 با این که نیمه ماه مبارک رمضان است، خیابانهای قاهره ناگهان خلوت شد. خدای من!!! انگار سریال حشاشین شروع شده است.
📽 در هفتههای گذشته توصیفاتی چنینی در کنار محتواهای شبکههای اجتماعی، خبر از فراگیری سریالی تاریخی- مذهبی در جهان عرب میدهد.
🎥 فراتر از تحلیلهای تکراری حول و حوش کیفیت بالای این سریال، از نگاهی دیگر اقبال به آن را باید در پدیده «اسطورهطلبی دیرینه عربی» جست.
✅ بسیاری از افرادی که تجربه سفر اربعین را داشتهاند، از حجم انبوه تصاویر شخصیتها بر در و دیوار و خصوصاً سر درب موکبها شگفتزده شدهاند. از وفور شمایل حضرت عباس (ع) تا آیتالله صدر و فریبرز عربنیا در نقش مختار در راهپیمایی اربعین.
🔺این پدیده البته نه محدود به عراق و شیعیان است، نه محدود به این سالها. پژوهشهای مختلفی نشان دادهاند که سه تمدن کهن عربی (مصر، عراق و شامات) میل بیشتری به داشتن اسطوره و پیوند با آن را دارند و سریعتر از دیگران، یک شخصیت را در موضع اسطوره ای قرار میدهند. فراوانند نظریاتی که این اسطورهطلبی را به عنوان بخشی از فرهنگ عربی پذیرفتهاند.
✅ این نظریات البته بیان میکنند که میل به داشتن/ساختن اسطوره در ادواری که ملتها تحت ظلم و ناپایداری قرار میگیرند، بیشتر شده است.
🔺حالا به خیابانهای خلوت قاهره برمیگردیم و مردمانی که سفره افطار را جمع نکرده اند، که شبکه المتحده آنها را پای سریال رمضانی حشاشین میخکوب کرده است.
🔸 در چهار دگرگونی سیاسی مصر در پانزده سال اخیر، هیچ یک از منتخبین سیاسی، آرای اکثریت را به همراه نداشتهاند. در این بیثباتی سیاسی و ناامیدی از منجیهای حکمرانی، تماشای مردی که مقتدرانه تصمیم میگیرد، مخالفان را با هوشمندی شکست میدهد و با سپاهی نه چندان پرتعداد، هویتی شکستناپذیر و البته کاریزماتیک برای خود میسازد؛ شاید سیمای همان اسطورهای باشد که ملت مصر این روزها آن را کم دارند و از تماشای آن در دل تاریخ لذت میبرند. (گمشده مصر و جهان عرب)
🎞 این سریال، حتی با وجود خطاهای فاحش تاریخی بسیار، با چنین رویکردی در کنار خلق شخصیتهای باورپذیر خاکستری، پرداخت عجیب به جزئیات و البته ارائه داستانی گیرا، پر رمز و راز و احساسی، توانسته کاری کند که دگربار همگان متوجه قدرت رسانه در ساختن روایتهای تاریخی در قاب تلویزیون شوند.
🆔 @Hodaacademy
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ رئیسی شیعه و هنیه سنی؛ شانه به شانه در جنگ با اسرائیل
🔹 همزمان با دیدار اردوغان و هنیه و حواشی پیرامون آن، روزنامه پرتیراژ «آیدینلیک» ترکیه در تیتر اصلی خود به روابط تنگاتنگ جمهوری اسلامی ایران و جنبش حماس پرداخد.
🔸این روزنامه با تیتر «فریب نمی خورند و شانه به شانه می جنگند» نوشت: دو قطبی ساختگی شیعه و سنی فریب آمریکاست و اسرائیل در همین راستا برای اختلاف افکنی و تنش بین کشورهای منطقه این گسل عقیدتی را تحریک می کند و متأسفانه برخی از رسانه های ترکیه به این شیطنت رسانه ای دامن می زنند. موشک باران پایگاه هوایی نواتیم و همکاری نزدیک ایران و حماس این دام را خنثی و نشان داده که شیعه و سنی در این زمینه همگرایی بالایی دارند.
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان در مصاحبه روزنامه جام جم امروز عنوان کرد:
💥 سریال حشاشین؛ تاریخ تخیلی در برابر اسلام حقیقی
✂️ برش هایی از مصاحبه:
🔹 مارکوپولو درباره فداییان و بیپروایی و از خودگذشتگیشان برای نخستین بار درباره دلیل قتل فرماندهان نظامیان صلیبی و رهبران صلیبیان همچنین تطهیر صلیبیها با آن جنایات و تجاوزها این روایت را سرهم کرده که به فداییان حشیش میدهند!
🔸او آورده که فداییان را از بچگی انتخاب میکنند و به باغ ویژهای میبرند و خیلی خوب پرورششان داده بزرگشان میکنند. سپس به آنها حشیش میدهند و بعدها آنان را بیرون میآورند و با این توضیح که اگر میخواهید به آن باغ بهشتی برگردید، باید فلانی را بکشید. فداییان نیز برای این که بتوانند دوباره به آن بهشت موعود برگردند به آدمکشی میپرداختند.
🔹البته فداییان از آن جهت که شریعتمدار بودند و به آخرت باور داشتند، با امید واصل شدن به بهشت، فعالیتهایشان را انجام میدادند. اما این داستان نیز از راستی تهی است، همانند افسانهپردازیهای هرودت، بهراستی خالی از خردمداری و هرگونه تعقل دینباورانه است. بیگمان نه حشیشی در کار بوده نه باغی و نه وعده سر خرمنی.
مطالعه کامل مصاحبه ⬅️↙️
https://jamejamdaily.ir/Newspaper/item/231659
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
هدایت شده از مطالعات اخوان المسلمین
▪️رهبرحزبِ اصلاح، شاخه اخوانی یمن درگذشت؛
"اخوان المسلمین در سوگ عبدالمجید الزندانی"
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
▫️شیخ عبدالمجید الزندانی، عالم یمنی، امروز دوشنبه در سن 82 سالگی در بیمارستانی در استانبول درگذشت.او در سال 1942 در روستای الذهبی در ناحیه الشعار در استان اب یمن به دنیا آمد و در مصر تحصیل کرد و مدرک حقوق اسلامی را از دانشگاه الازهر دریافت کرد و پس از انقلاب 1967، به یمن بازگشت.
الزندانی در زمان حضور در مصر ارتباط خود را با اخوان المسلمین پر رنگ کرد که منجر به دستگیری و اخراج وی توسط مقامات مصری از دانشگاه و مصر شد.
▫️الزندانی به دلیل عقاید مذهبی و سیاسی خود با انتقاد برخی از طرف ها مواجه شد؛ مثلا سرلشکر عبدالسلام جحاف، از اعضای کمیته دفاعی و امنیتی گروه حوثی، در واکنش به مرگ شیخ الزندانی در صفحه توئیتر خود نوشت:
"زندانی قبل از تحقق وعده خلافت از دنیا رفت او بود که فتوای کشتار هزاران نفر در جنوب و صعده را صادر کرد"!
▫️گفتنی است الزندانی سال ها از درس بن باز و بن عثیمین بهره برده و انقلاب حوثی ها علیه دولت یمن در سال 2014 را رد کرد و پس از آن سال ها در عربستان زندگی کرد، اما در حصر خانگی قرار گرفت و محدودیت هایی برای وی اعمال شد. زیرا پس از صدور بیانیه ای از سوی شورای علمای سعودی، بیانیه ای در سال 2020 صادر شد که در آن اخوان المسلمین به تروریسم متهم شده بود.
▫️وی پس از بازگشت به یمن مشاغل و مسئولیت های مختلفی از جمله مدیریت مؤسسه علمی النور و سمت های تدریس در برخی مؤسسات آموزشی را بر عهده گرفت و همچنین دانشگاه علوم شریعت الایمان را در یمن تأسیس کرد.
▫️شاخه های اخوان المسلمین در کشورهای مختلف، وفات او را تسلیت گفته و ضمن صدور بیانیه اعلام عزا کردند.
◀️مطالعات اخوانالمسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
⚡️ نخستین اظهار نظر اسماعیلیان در مورد سریال رمضانی الحشاشین
🔹 دکتر داریوش محمدپور دانشیار موسسه مطالعات اسماعیلیه لندن با ابراز تأسف از تحریف تاریخ در مورد این سریال گفت: بنا به منابع تاریخی لباس و پرچم فاطمیان و اسماعیلیان «سفید» بوده است و پرچم عباسیان سیاه بود. در بخش نخست سریال حسن صباح در مقابل اروپاییها (صلیبیون) به یکی از مریدانش میگوید که خودش را پایین بیندازد و خودکشی کند، ولی در هیچ منبع تاریخی چنین چیزی وجود ندارد و قلعهای که در سریال دیده میشود نیز هیچ شباهتی با قلعه اسماعیلیه ندارد و کاملا عنصر خیال در آن برجسته است.
🔸 آقای محمدپور معتقد است که جنبه خیال انگیزبودن و جذاب کردن قصه برای مردم از دلایل پروبال دادن به داستان حسن صباح است و آن را تبدیل به یک افسانه کردهاند و بر اساس آن بازیهای کامپیوتری ساخته شده و الهام بخش سریالها و کتابهای تاریخی، تخیلی و شبه علمی شده است.
🔹 دانشیار این موسسه اسماعیلی پژوهی گفت: «جنبه دیگر توجه به حسن صباح، سیاسی است چرا که در روزگار معاصر در مورد دین و بخصوص دین اسلام و به ویژه تشیع چنین نشان داده میشود که خشونت از دل دین بیرون میآید و ارتباط تنگاتنگی با خشونت دارد».
🔸وی تصریح کرد که در لندن عقلگرایی را مشخصه اسماعیلیه میداند و درباره مشابهتهای میان اسماعیلیه نزاری و گروههای تندرو و اخوانالمسلین میگوید «این خیانت به تاریخ و میراث فرهنگی و فکری اسماعیلیان است و اگر نگاهی به آثار آنها شود از بطن این گروه عرفان و تصوف وفلسفه و نگاه باطنی به دین در آمده است اما از اخوان المسلمین و داعش چنین خدمات علمی بدست نیامده است».
🔸 داریوش محمدپور میگوید: «دولت مصر برای مهار اخوانالمسلیمن، اسماعیلیه و حشاشین و طالبان و داعش را یکی میکند و این در حالی است که حسن صباح یک چهره علمی و فرهنگی و یک استراتژیست نظامی بود و جایگاه او در اسماعیلیه «داعی» است و پایه گذار «تئوری تعلیم» در اسماعیلیه بود و در ادبیات نزاری در تعریف حسن صباح هیچ کدام از عنوانهای نظامی و سیاسی دیده نمیشود و کاملا اعتقادی و دینی و عارفانه است».
🔸 دکتر فرهاد دفتری ریاست پیشین موسسه مطالعات اسماعیلی نیز در مصاحبه کوتاه با العربیه گفت: اروپاییها پس از بازگشت از ایران به مرور زمان، افسانههایی را به آن اضافه کردند و بخصوص با سفر «مارکوپولو» به ایران در قرن سیزدهم و روایتهای غلوآمیز او از حشاشین، این افسانهها به اوج میرسد و این تفاسیر و تعابیر عملا سنگ بنایی برای قضاوتها و مطالعات بخصوص جوامع غربی در قرن نوزدهم شد.
در روایت مارکوپلو از قلعه الموت گفته شده که حسن صباح پشت قلعه، باغی همانند بهشت به همراه دختران و زنان مهیا کرده بود و به پیروانش حشیش می داده و وقتی در حالت سرخوشی بودند به باغ میبرد و به آنها گفته میشد که به بهشت آمده اند و... پس از بیداری وقتی از بهشت می پرسیدند، جوابشان می دادند اگر بهشت میخواهند باید ترور کنید.
فرهاد دفتری در گفتوگو با «عرب نیوز» ادامه داد: بسیاری از افسانهها درباره نزاریان «ریشه در جهل تخیلی صلیبیان و وقایعنگاران غربی آنها دارد که به سرزمین مقدس آمدند و بیتالمقدس را در سال ۱۰۹۹ فتح کردند».
آقای فرهاد دفتری افزود که اسماعیلیان مبدع ترور نبودند و سوابق نزاری ها نشان میدهد که در طول ۳۴ سال سلطنت حسن صباح کمتر از ۵۰ ترور توسط این گروه انجام شده است.
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
▪️رهبرحزبِ اصلاح، شاخه اخوانی یمن درگذشت؛ "اخوان المسلمین در سوگ عبدالمجید الزندانی" https://eitaa.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 برگزاری نماز جنازه «عبدالمجید الزندانی» مؤسس و بنیانگذار اخوان المسلمین یمن و از مبارزان جنگ افغانستان با شوروی موسوم به «افغان العرب ها» در مسجد فاتح استانبول
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
🎥 برگزاری نماز جنازه «عبدالمجید الزندانی» مؤسس و بنیانگذار اخوان المسلمین یمن و از مبارزان جنگ افغان
⚡️برش هایی از زندگی عبدالحمید الزندانی؛ پدر معنوی «بن لادن» و مؤسس و بنیانگذار اخوان المسلمین یمن
✍ به قلم: عبدالناصر امینی
1⃣ برش اول: تولد
عبدالمجید بن عزیز الزندانی، در سال ۱۹۴۲م. در قریۀ «الظهبی» از توابع «الشعر» استان «اِب» یمن به دنیا آمد. وی اصالتا از اهالی «زندان» از نواحی محلۀ «ارهاب» ولایت صنعا بود.
2⃣ برش دوم: دوران تحصیل
عبدالمجید زندانی تحصيلات اوليۀ خود را در آموزشگاهها و مکاتب زادگاهش کسب کرد. سپس برای تحصيل مدارج عالیتر به «عدن» رفت. او همچنین برای تحصيل در دانشكدۀ داروسازی، به مصر سفر کرد و دو سال در آنجا تحصيل نمود. سپس به دليل علاقه به علوم شرعی، دانشکدۀ داروسازی را رها كرده و جهت فراگیری علوم شرعی، به دانشگاه الأزهر پیوست و توانست با برجستهترین علمای «الازهر الشریف» علم بیاموزد. الزندانی مدتی به عربستان سعودی رفت و در مقطع کارشناسی ارشد علوم اسلامی، از بن باز و العثیمین بهره گرفت و بعدها دکترای خود را از دانشگاه اسلامی «امدرمان» سودان بهدست آورد.
وی با مطالعات و پژوهشهایی که در علوم اسلامی داشت، توانست در زمینۀ اعجاز علمی قرآنکریم در پرتو زندگی معاصر، مهارت خاصی کسب نماید، به طوری که این موضوع به یکی از مشغلههای علمی وی تبدیل شد.
3⃣ برش سوم: مسئولیتهای اجتماعی
عبدالمجید الزندانی مدتی که در عربستان اقامت داشت، به تدریس پرداخت و پس از بازگشت به یمن، مشاغل و مسئولیتهای مختلفی از جمله مدیریت مؤسسه علمی «النور» و تدریس در برخی مؤسسات آموزشی را به عهده گرفت. بعد از برکناری عبدالرحمن الاریانی از ریاست جمهوری یمن در سال ۱۹۶۷م. توسط جنبش ۵ نوامبر، شیخ زندانی به صنعا بازگشت و مدیریت امور علمی وزارت معارف را به عهده گرفت و سپس در سال ۱۳۵۴ به ریاست اداره دعوت و ارشاد درآمد.
4⃣ برش چهارم: خدمات علمی
اعجاز علمیِ قرآنکریم و سنت پیامبر اسلام، از مهمترین دغدغههای علمی و فکری شیخ عبدالمجید زندانی بود که او را به یکی از معاصرین در این حوزه تبدیل کرد. وی همچون سایر علمای اعجاز، به اثبات تقدم اکتشافات علمیِ قرآن در بسیاری از زمینهها مانند پزشکی، آفرینش انسان و زمینشناسی میپرداخت. در سال ۲۰۰۴ میلادی اعلام شد که وی با مخلوط عصارۀ گیاهان، دارویی برای HIV کشف کرده است که به گفتۀ او بر روی سایر ویروسها و برخی از سلولهای سرطانی نیز تأثیر دارد. شیخ زندانی همچنین در تأسیس مؤسسۀ بینالمللی اعجاز علمیِ قرآن و سنت در عربستان سعودی مشارکت داشت و آن را رهبری کرد. اما اختلاف او با دولت عربستان، منجر به بازگشتش به یمن شد.
5⃣ برش پنجم: فعالیتهای سیاسی
عبدالمجید زندانی یکی از نمادهای نهضت اسلامی به شمار میآید. وی حین اقامتش در مصر، از جنبش بینالمللی «اخوان المسلمین» متأثر شده و همواره با آن ارتباط داشت که منجر به دستگیری وی توسط مقامات مصری و اخراج وی از کشور مصر شد. الزندانی با تلاش فراوان و همسویی با فعالان سیاسیِ مسلمان همانند عبدالله احمد، موفق شد بندی به قانون اساسی یمن اضافه کند که در آن شریعت اسلامی منبع همه قوانین قرار گیرد. زندانی در کارزارهای حفاظت از انقلاب یمن در سال ۱۹۶۲م. مشارکت داشت و در طول کار خود در وزارت معارف، با آوردن تعدادی از متفکران ارشد عرب و مسلمان به یمن، در جهت ایجاد تعاملات فکری گسترده تلاش کرد. او همچنان از جهاد مردم مسلمان افغانستان علیه نیروهای روسیه در دهه ۱۹۸۰م. حمایت کرد. در سال ۲۰۰۴م. ایالات متحده او را در شمار افراد تحت تعقیب سرویسهای امنیتی خود قرار داد و او را به حمایت از آنچه «تروریسم» مینامید متهم کرد. در بیانیۀ دولت وقت ایالات متحده آمده بود که شیخ زندانی «پدر معنوی» اسامه بن لادن، رهبر القاعده است. آمریکا همچنین او را به «تأمین مالی گروههای تروریستی» متهم کرد و در سال ۲۰۱۱م. از دولت یمن خواست تا او را دستگیر کند. اما شیخ زندانی این اتهامات را رد کرده و از دولت آمریکا خواست که مدارک خود را به قوۀ قضائیه یمن ارائه دهد.
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
🏆 مایکل کوک و سید حسین مدرسی برندگان جایزه جورجو لوی دلا ویدا ۲۰۲۴ در تمدن اسلامی
🏅 مراسم «جایزه جورجو لوی دلا ویدا ۲۰۲۴ / The 2024 Giorgio Levi Della Vida Award presentation and conference» در روزهای ۱۶ و ۱۷ می ۲۰۲۴ مصادف با ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت۱۴۰۳ در دانشگاه یو.سی.ال.ای برگزار خواهد شد.
🏆 این جایزه به طور مشترک به مایکل کوک (استاد کلاس ۱۹۴۳ مطالعات خاور نزدیک دانشگاه پرینستون) و سید حسین مدرسی (صاحب کرسی بیرد داج در مطالعات خاور نزدیک دانشگاه پرینستون) به منظور قدردانی از همکاریهای چند ده ساله و ایفای نقش سترگ ایشان در حوزههای مطالعات خاور نزدیک و مطالعات اسلامی اهدا خواهد شد.
🎖در این مراسم مجموعهای از موضوعات مرتبط با تاریخ متقدم و تحولات اولیه زبان عربی، هویت عربی و گفتمانهای نقلی و حقوقی نخستین درباره زبان و معناشناسی بررسی خواهد شد. این کنفرانس در امتداد برنامهای است که گوستاو فون گرونبام (اولین مدیر مرکز مطالعات خاور نزدیک در یو.سی.ال.ای) برای تشویق پژوهش در حوزه مطالعات اسلامی پایه گذاشت.
✍ پانوشت:
جایزه سالانه جورجو لوی دلا ویدا به دانشمندانی تعلق می گیرد که آثارشان به پیشرفتهای چشمگیر و پاینده در مطالعه تمدن اسلامی انجامیده است.
🏷 #اسلام_روشنفکری
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
📸 تصویری از برگزاری مجلس ترحیم عبدالمجید الزندانی - مؤسس اخوانالمسلمین یمن - از سوی حماس (اخوان المسلمین فلسطین) در قطر با حضور اسماعیل هنیه و مقامات ارشد حماس.
🏷 #اسلام_سیاسی #اخوان_المسلمین #حماس
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️بطحائی در مصاحبه با روزنامه جام جم امروز عنوان کرد: ضرورت جریان شناسی تحریف تاریخ ایران
✂️ برش هایی از مصاحبه:
🔹 شاید بهترین تعبیر برای معرفی سریال حشاشین، ضرب المثل «کج میگه، اما رج میگه» باشد. از نظر گزارش های تاریخی نقدهای اساسی به فیلمنامهٔ کج حشاشین وارد است؛ ولی مصری ها در مورد رج بودن سناریوی آن فکر کردهاند و در فرهنگ به اصطلاح نقطهزنی کردهاند و حشاشین سناریوی حرفهای و خوشساختی دارد.
🔸 این سرمایهگذاری عظیم برای جریانی که السیسی فعلا در چکاد آن است، بسیار آمد دارد و بااهمیت تلقی میشود، زیرا با توجه به فضایی که درباره اخوانیها و فعالیتهایشان مرور کردیم، به سود السیسی است که به قول معروف به «مغالطه مسمومکردن چاه» دست بزنند. یعنی با نمادسازی منفی از حشاشین و منسوب کردن به شیعه و اخوان، آنها را به ترسناک، وحشتآفرین، تروریست و خونریز نشان بدهند و برای مخاطبان چنین سریالی جا بیندازند که آنها تروریست، روانی و آدمکش بودند و این خطر کماکان بیخ گوش مصر معاصر وجود دارد. چه سیاستگذار و چه سرمایهگذار چنین سریالهایی به نتیجهای که میخواهد میرسد، زیرا با ارائه یک محصول حرفهای، خوشساخت، مخاطبپسند و چشمگیر خواهناخواه مخاطب را مجذوب میسازد و در چنین روندی خوراک فرهنگی دلخواه و سفارشی خود را غیرمستقیم به ذهن بینندگان تزریق میکند.
مطالعه کامل مصاحبه ⬅️↙️
https://jamejamdaily.ir/Newspaper/item/231963
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️سرعت رعدآسای دوبله سریال حشاشین به زبان روسی
🔹 سریال حشاشین با سرعتی باور نکردنی به روسی دوبله شد و در شبکه های خانگی تحت عنوان یک سریال مصری می توان آن را مشاهده کرد.
🔸 لازم به ذکر است پژوهشگران روسی در مورد شیعیان اسماعیلی و حشاشین، تحقیقات خوبی انجام داده اند که در آینده بدان ها اشاره خواهیم کرد.
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ معرفی خدمات چهارده سال شیخ جامعه الازهر
🔹 جامعه الازهر (با قدمت ۱۰۸۴ سال) چهاردهمین سال تصدی دکتر احمد الطیب (به عنوان چهل و چهارمین شیخ الازهر) را به وی تبریک گفت.
🔸 این نهاد همچنین از تلاش مجدانه وی در راستای توسعه اندیشه های معتدل الازهر، ترویج اندیشه صلح گرایانه احمد الطیب و تأکید وی بر همزیستی مسالمت آمیز میان ادیان و مذاهب قدردانی و به معرفی زندگی نامه، خدمات اجتماعی، مناصب و جوایز وی در جهان اسلام و اهم فعالیت های چهارده ساله وی پرداخت.
🏷 #اسلام_سنتی #جامعه_الازهر #احمد_الطیب
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡ شکست اسلام سیاسی و پیشتازی اپوزیسیون در کلانشهرهای ترکیه 🎙 اردوغان پس از اعلام نتایج انتخابات: مت
⚡️ نخستین اقدام اصلاحی حزب عدالت و توسعه پس از شکست در انتخابات اخیر
🔹 اردوغان رهبر و مؤسس حزب «عدالت و توسعه» در پنجمین کنفرانس بین المجالس قدس اعلام کرد که روابط تجاری ترکیه و اسرائیل را به طور کامل قطع و آن را ادامه نخواهیم داد.
🔸 وی افزود که حماس یک گروه مقاومت ملی است و آنکارا هیچوقت آن را گروهک تروریستی نمی داند. همچنین پایگاه راداری کورجیک در ترکیه فقط در خدمت نیروهای ترکیه است و به هیچ کشوری در حمله ایران به اسرائیل اطلاعات جاسوسی به موساد نداده ایم.
🔹 وی افزود که فروش بنزین به هواپیماهای اسرائیل دروغ محض است و گویندگان این اخبار دروغ باید پاسخگوی ادعاهایشان باشند.
✍ پانوشت:
فاتیح اربکان رهبر حزب اسلامگرای رفاه نوین (حزب اسلامگرای رقیب عدالت و توسعه) چند روز قبل مدعی شده بود پایگاه راداری کورجیک در جنوب شرقی ترکیه برای حفاظت اسراییل در مقابل حملات موشکی ایران اطلاعاتی را به واشنگتن منتقل کرده است.
🏷 #اسلام_سیاسی #حزب_عدالت_و_توسعه #حزب_رفاه_نوین
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️ دفاع تمام قد احمد الطیب از مسیحیان و لزوم حفظ حرمت کلیسا
🔹 احمد الطیب شیخ الازهر در پی حوادث تلخ و تفرقه افکن روستای «الفواخر» در جنوب مصر در بیانیه ای خود را ملزم به دفاع تمام قد از کلیسا دانست.
📜 شیخ الازهر در بیانیه روز گذشته خود نوشت:
هیچ استدلالی در قرآن و سنت مانع از ساخت کلیسا و آزار و اذیت به مسیحیان وجود ندارد. ممانعت از برگزاری آداب و سنن قبطیان در اسلام مشروع نیست و این قانون اسلام در ساخت اماکن مذهبی است.
من به عنوان یک مسلمان وظیفه ندارم که کلیسا را ببندم و چراغ آن را خاموش کنم یا جلوی عبادت در آنجا را بگیرم، بلکه لازم است اگر کلیسا مورد حمله قرار گرفت، تمام قد از آن دفاع کنم.
✍ پانوشت:
روستای «الفواخر» در جنوب مصر با اکثریت مسیحیان قبطی این روزها در دام آتش اختلاف افراطیون مسلمان با مسیحیان افتاده است.
پس از انتشار شایعه ساختن کلیسایی جدید در این روستا، افراطیون با آتش زدن منازل و مغازه های مسیحیان و شلاق زدن آنها را تهدید به مرگ کردند تا کلیسایی در الفواخر ساخته نشود. در پی انتشار این خبر احمد الطیب بیانیه ای منتشر و این فتنه را مهار کرد.
به تصریح روزنامه الاهرام، این خبر مثل آبی روی آتش شد و این فتنه را خاموش کرد.
بیانیه الطیب دست به دست در میان شهروندان مسیحی مصر (حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد از شهروندان مصر مسیحی اند) چرخید و مسیحیان را به اسلام اعتدالی الازهر امیدوار کرد.
🏷 #اسلام_سنتی #جامعه_الازهر #احمد_الطیب
تصريح شيخ الأزهر بشأن الاعتداء على الأقباط بقرية الفواخر بالمنيا ينتشر مثل النار فى الهشيم – جريدة الأهرام الجديد الكندية
https://www.ahram-canada.com/228328/
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J