eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
310 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 قیام سیدالشهداء علیه السلام استثناء یا قاعده؟ {درنگی در تفاوت نگاه اسلام سنتی و اسلام سیاسی به قیام امام حسین ع} ✍ به قلم: مهدی فرمانیان ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ⚫️ یکی از سوالاتی که همیشه در طول تاریخ برای علمای شیعه مطرح بوده،‌ این است که قیام امام حسین علیه السلام استثناء است یا قاعده؟ 1⃣ دیدگاه اسلام سنتی: به نظر می رسد اکثر فقهای اسلام سنتی در طول تاریخ معتقد بوده اند؛ قیام امام حسین علیه السلام یک استثناء است و لذا قابل الگوبرداری نیست. ⚫️ این بزرگان به سه دسته از روایات استناد می کردند؛ ۱. در روایات متعددی هنگامی که از معصومین ع درباره زمان قیام سوال می شود، امامان آن را به قیام قائم وصل کرده و قیام را به تاخیر می انداختند. ۲. روایات تقیه که از سوی ائمه اطهار علیهم السلام در مکان ها و زمان های مختلف صادر شده است. شیخ صدوق(ره) به خاطر این روایات، تقیه را تا ظهور امام زمان علیه السلام واجب می داند. ۳. روایاتی که بیان می کند هر قیامی قبل از قیام قائم محکوم به شکست است. در کنار این سه دسته از روایات، احادیثی همانند «ان الله شاء ان یراک قتیلا» نیز مورد تمسک اسلام سنتی قرار گرفته است. 2⃣ دیدگاه اسلام سیاسی: اما بزرگان اسلام سیاسی معقتد اند شرایط زمان امام حسین علیه السلام به گونه ای بود اگر هر امامی به جای امام حسین (ع) نیز بود،‌ قیام می کرد. ائمه اطهار علیهم السلام یک انسان ۲۵۰ ساله اند. بنابراین قیام امام حسین ع با آن شرایط یک قاعده است و می تواند هر زمان کل یوم عاشورا و کل یوم کربلا باشد. مهم آن است که شرایط آن مهیا باشد. ⚫️ بنابراین هر گاه آن شرایط، برای هر فقیه و عالمی پیش بیاید، تمسک به قیام امام حسین ع قابل پذیرش و یک قاعده است. 🔴 در نگاه اسلام سیاسی سه قاعده در روش اهل بیت وجود دارد: «قیام، صلح و سکوت». هر یک از این روش ها برای شرایط خاصی است که هر امامی اگر به جای دیگری بود همان کاری را می کرد که دیگری انجام داده است. 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J ➣ واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o ➣ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/JgmmwgEpNhPAJktcYP5ypB
◾️عاشورا در آفریقا؛ از رسم «تمخریت» اموی تا «تعجبون» تیجانی ✍ به قلم: سید علی بطحائی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ◾️ساکنان شمال و غرب قاره سیاه آفریقا، بسان شمال سرسبز ایران اسلام آوردن خود را، مدیون فتوحات مسالمت جویانه علویان و مهاجرت و مجاهدت فرهنگی آنها می دانند. برای خنثی سازی این دستاوردتاریخی، امویان و اتباع فکری آنان با طرح ریزی رسم خرافی تمخریت(Tamkharit)در عاشورا سعی در کم فروغ سازی، این مشعل فروزان داشتند. در یادداشت پیش رو به بیان نکاتی در مورد رسم «تمخریت» در شب و روز عاشورا به عنوان رسمی مجعول و پادزهر آن یعنی رسم «تعجبون» که توسط فرقه های صوفی بویژه تیجانیه و شاخه نیل ازرق آن و.. اجرا می شود اشارتی خواهیم داشت. ◾️یکم. در شمال قاره سیاه بویژه کشورهای مغرب عربی، سودان، بورکینوفاسو، سنگال و... روز عاشورا اشتهار به «تَمخَریت» دارد. این واژه به ولوف و به معنی پایان دوستی با اهل بیت ع و یا شیطنت با دوستی آنان ترجمه و برای روز ‏عاشورا علم شده است. برگزاری یک سری برنامه‌های غیر مشروع که هر مشاهده کننده منصفی را بر آن می دارد که تمام این امور، برای دوری مردم از واقعه کربلا و مخدوش کردن نهضت حسینی برپا شده است. ❌ به عنوان نمونه در شب عاشورا پاره ای جوانان، لباس زنانه و زنان نیز، البسه مردانه پوشیده و به طور گروهی در کوی و برزن گردهم آمده و مبادرت به رقص و پایکوبی وشادی می کنند. طنازی دلقک ها و دزدی و باور به اینکه امشب دزدیدن حلال است(رفع القلم) به کوچه و خیابان آمده و اموال مردم را به شوخی و جدی سرقت می نمایند و در پایان دزدان غنیمت شماری می کنند!! ذبح گاو و کتک زدن آن و حتی در مواردی نادر احتراز از آب دادن پیش از ذبح در جلوی مساجد از رسوم عجیب در آن مناطق است که هیچ وجه شرعی برای آن بویژه آزار شدید مذبوح پیش از ذبح وجود ندارد. نکات فوق گوشه ای از آداب غیر اسلامی تمخریت است که گزارش های اسف بار و لاینبغی ذکره دیگری در برپایی این مراسم توصیف شده است. این رسم به صورت جسته و گریخته در برخی کشورهای آفریقا اجرا و علمای طراز اول اهل سنت هرگز بدان روی خوشی نشان نمی دهند و از این رو قاطبه اهل سنت از آن مبری هستند. ◾️دوم: از آن سو تحت تأثیر جنبش های اصلاحی و تلاشهای احیاگران در قرن جدید و واکنش های تصوف در جایگزینی و حذف این رسم ناصواب در حال برگزاری است. به عنوان یک نمونه پاره ای از دانش آموختگان موسسات حفظ قرآن مشهور به «دارا» با راه انداختن تجمعاتی و با تأکید بر ذکر جلی «تعجبون» و استعانت مالی از مردم برای کمک به نیازمندان و اطعام فقرا در روز عاشورا، صحنه های انفاق به نیازمندان و تعجب از برپایی این رسم را جایگزین آن می کنند. امروزه تعجبونی ها با کوبیدن درب منازل و تکرار پربسامد این ذکر جلی، کمک‌های مردمی را ‏برای مستمندان جمع آوری می‌کنند. در مورد وجه تسمیه «تعجبون» دو تفسیر نقل شده است. یکم؛ پافشاری بر عبارت قرآنی تعجبون اشاره به آیه نهم کهف دارد که می‌فرماید: (أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحابَ الْکَهْفِ ‏وَالرَّقیمِ کانُوا مِنْ آیاتِنا عَجَباً) محدثین شیعه و سنی برآنند که این آیه ای است که رأس مبارک امام حسین ع بر فراز نیزه در کوفه تلاوت فرمودند. ذکر بلند «تعجبون»، مردم را به یاد واقعه کربلا می‌اندازد. البته این سخن و ذکر مبتنی بر آن است که این مردم از واقعه عاشورا ‏اطلاعاتی داشته باشند و اگر از ماجرای کربلا اطلاع داشته باشند، اعمال دیگر از قبیل رقص و شادی را انجام نخواهند داد.‏دوم: این اصطلاح اشاره به آیه ۵۹ سوره «نجم» دارد؛ چون تعجبونی ها در ابتدای مراسم خود این سوره را می‌خوانند و وقتی به آیه {أفَمِن هَذا ‏الحَدیثِ تَعجَبُون}می‌رسند، کلمه «تعجبون» را بلند تکرار کرده و به صورت گروهی در کوی و برزن حرکت خود را آغاز می‌کنند.‏ ◾️سوم آنچه اشاره شد، گوشه ای از این رویارویی دو جریان در قاره سیاه است. نقش تیجانیه در جایگزینی رسم جدید بی بدیل است. تصوف با بن مایه های حب اهل بیت ع هر رسم متضاد با فرهنگ آنها را اصلاح می کند. پیشتر در نوشتاری با عنوان «به بهانه درگذشت شیخ ابوبکر میگا رهبر مسلمانان بورکینوفاسو» به گوشه ای از اقدامات آنها اشاراتی کردیم. http://muslimna.ir/news/3215-2021-11-10-16-29-04.html ◾️النهایه: با توجه به فعال بودن دو نبرد جریانی در قاره آفریقا و عدم گزارش مستند و میدانی فارسی از این رویارویی، پیشنهاد تنظیم گزارش های مستند، مکتوب و تصویری از این رسم به طلاب ارجمند، دانشجویان، تاریخ و ملل پژوهان و...مورد تأکید قرار می دهیم. 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
🇹🇳 راشد الغنوشی: ضد انقلاب واقعی در جهان اسلام، متولیان بهار عبری - عربی هستند!!! ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ♦️غنوشی ریاست حزب النهصه تونس در جدیدترین مصاحبه تصریح کرد: اکثریت مردم تونس در حالت مقاومت در برابر اقدامات قیس سعید، رئیس‌جمهور این کشور قرار دارند و نشانه‌ای از سازگاری با واقعیت جدید دیده نمی‌شود. وی افزود: هر طرفی که برای مشکل تونس راه‌حل ارائه کند من آمادگی کامل دارم از ریاست حزب کناره‌گیری کنم. وی تأکید کرد «دموکراسی توسط تونسی‌ها ساخته می‌شود، نه دولت تونس، نه آمریکایی‌ها، فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها». 🔺غنوشی افزود: انقلاب مبارک 17 دسامبر (2010) - 14 ژانویه 2011 ساخته‌ی آمریکا و فرانسه نبود؛ بلکه رخدادی بود که همه‌ی ما را شگفت‌زده کرد. قانون اساسی سال 2014 توسط مردم تونس تدوین شد و ما نباید انقلاب خود را تحریف کنیم. این انقلاب زین العابدین بن علی رئیس جمهور وقت تونس (1987-2011) را از قدرت کنار زد و باعث اعتراضات مردمی شد که رژیم‌های حاکم در سایر کشورهای عربی از جمله مصر، لیبی و یمن را سرنگون کرد. 🔸غنوشی ادامه داد: ضد انقلاب جریانی است که می‌گوید انقلاب‌های بهار عربی، بهار عبری است. در واقع ضد انقلابیون جهان اسلام، تئوریسین های بهارعبری هستند نه دلسوزان بهار عربی!!! 🔷 از 25 ژوئیه 2021، تونس در نتیجه‌ی اقدامات استثنایی رئیس جمهور از جمله عزل دولت و انتصاب دولت جایگزین، انحلال شورای قضایی و پارلمان، تدوین قانون با فرمان رئیس جمهور، تصویب قانون اساسی جدید برای کشور از طریق همه‌پرسی 25 می و انتخابات زودهنگام پارلمانی تا 17 دسامبر آینده بحران سیاسی شدیدی را تجربه می‌کند. 🔸جریان‌های سیاسی تونس، از جمله النهضه که بزرگ‌ترین بلوک پارلمان منحل را در اختیار دارد، این اقدامات را «کودتا علیه قانون اساسی 2014 و تثبیت حاکمیت مطلق فردی» می‌دانند؛ در حالی که سایر جریان‌ها آن را «اصلاح انقلاب سال 2011» قلمداد می‌کنند."سعید که در سال 2019 یک دوره پنج ساله‌ی ریاست جمهوری را آغاز کرده است، بارها تأکید کرده است که اقدامات او قانونی و ضروری است و می‌خواهد تونس را از "فروپاشی کامل" نجات دهد. 🔻غنوشی در خصوص انتقادهای خارجی از میزان پایین مشارکت در همه‌پرسی پیش‌نویس قانون اساسی (30.5 درصد) گفت: قبل از صحبت از مواضع کشورهای غربی در مورد همه‌پرسی، ما به مواضع مردم تونس در قبال انتخابات افتخار می‌کنیم؛ آنها با آگاهی کامل این انتخابات را تحریم کردند."وی تصریح کرد: «مردم تونس در سال ۲۰۱۹ قیس سعید را با ۷۳ درصد انتخاب کردند اما در همه‌پرسی اخیر او را به ۲۳ درصد رساندند (آمار اسمی ۳۰.۵ درصد) و این نشان می‌دهد که آقای قیس محبوبیت سه سال پیش خود را کاملا از دست داده است. 🔵 وی افزود: جهانیان به انقلاب تونس و گذار دموکراتیک این کشور جایزه نوبل، جایزه صلح گاندی و بسیاری جوایز دیگر اعطا کردند که توسط رؤسای جمهور تونس دریافت شد؛ اما ناگهان با یک کودتا مواجه شدند. جهانیان، همانطور که در آن زمان از تونس تمجید ‌کردند، اکنون از آن انتقاد می‌کنند. 🔴 غنوشی با اشاره به مذاکرات تونس با صندوق بین‌المللی پول و شروط آن در ازای دریافت کمک‌های مالی خاطرنشان کرد: حاکمیت ملی در حوزه‌های گوناگون نقض می‌شود... وقتی نهادهای بین‌المللی وضعیت خاصی از جمله بستن مؤسسات عمومی، جلوگیری از اشتغال و جلوگیری از افزایش دستمزدها را برای تونس شرط می‌کنند و ما هم می‌پذیریم هیچ‌کس نمی‌گوید این دخالت بین‌المللی است. 🌐 منبع: آناتولی 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J ➣ واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o ➣ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/JgmmwgEpNhPAJktcYP5ypB
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 برای نخستین بار نشریه «نیویورک تایمز» با انتشار عکس ها و گزارش هایی، گوشه ای از برخورد غیرانسانی دولت مصر با زندانیان اخوان را فاش و دولت السیسی را محکوم به نقض قوانین بین المللی حقوق زندانیان سیاسی کرده است. در کلیپ پیش رو پاره ای از رفتارهای ضد اسلامی دولت مصر با مخالفان اخوان به تصویر کشیده شده است. 🔻 سه سال پیش دولت آمریکا، اخوان المسلمین را به عنوان گروهکی تروریستی معرفی کرده بود و بنابراین رفتار دولت ها با چنین زندانیانی متفاوت خواهد شد. 🔸در طی هفته های گذشته و تشدید اقدامات سختگیرانه دولت مصر، هشتگ() در فضای مجازی از سوی اسلام گرایان ترند شده است. 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️در مسیر دیزباد ✍️ به قلم:حمیدرضا شریعتمداری ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🔹 دیرزمانی بود که می‌خواستم بازدیدی از دیزباد، در مسیر نیشابور- مشهد داشته باشم. آشنایی‌ام با این روستا،  به مطالعاتم درباره‌ی اسماعیلیه، و نوشته‌های جناب دکتر فرهاد دفتری برمی‌گردد. هرگاه در مسیر قم - مشهد، به توربین‌های بادی و تابلوی دیزباد(که نامش بی‌ارتباط با نصب این توربین‌ها نیست)، می‌رسیدم، آرزو می‌کردم ای‌کاش، بازدیدی از این ناحیه که به آب‌وهوای مطبوع(به‌مناسبت واقع‌شدن در دامنه‌های جنوبی بینالود)و گیلاس تک‌دانه‌اش نیز نامبردار است، داشته باشم، اما هیچگاه این فرصت دست نداده بود. 🔸 از زمانی‌که داماد مشهدی‌ها شدم(از بیش از سی‌سال قبل) و بعدها صاحب کلبه‌ای در این شهر شدم، عهد بستم که از همه‌ی نواحی و حتی استان‌های اطراف مشهد و خراسان(که اینک به سه استان تقسیم شده) بازدیدی داشته باشم و تا حد زیادی هم بدین توفیق نائل آمده‌ام. از سرخس و تایباد تا فردوس و طبس تا تربت جام، تربت حیدریه و گناباد(و بیدخت) تا کاشمر تا بسیاری از نواحی و روستاهای اطراف مشهد تا جاده‌های منتهی به مشهد از کرمان و دهوک تا جاده بجنورد مشهد تا جاده کلات و درگز و جز آنها را از نظر، و به سفر گذرانده‌ام و چون علائقم از طبیعت‌گردی تا میراث تاریخی، مردمشناسی و آثار و مآثر بزرگان دین و علم، و تاریخ و فرهنگ را دربرمی‌گیرد، همواره کوشیده‌ام در این سفرها به همه‌ی ابعاد اهتمام بورزم و حظ خودم را کامل کنم. 🔹 باری، دغدغه‌ی دیزباد همچون دلمشغولیِ فریومد که سال‌ها از کنار تابلویش در حوالی داورزن در ۷۰ کیلومتری سبزوار می‌گذشتم و حسرت دیدنش را داشتم(و چند سال پیش به دیدارش و به دیدار از مقبره ابن یمین و قبری منسوب به شیخ حسن جوری نائل آمدم)، سرانجام مرا به آن دیار کشاند. همراه با خانواده و برخی بستگان مشهدی، بامداد پنجشنبه ۲۰ مرداد راهی این ناحیه شدم. 🔸 دیزباد یا دقیق‌تر، دیزبادِ بالا که در ناحیه زَبرخان نیشابور واقع شده، و به علت بادخیزبودنش بدین نام، موسوم شده(دیز وجهی از دیس و پسوندی است به‌معنای گون و گونه و نیز نما و نشان)، با گذشت ۶۲ کیلومتر از مشهد و پس از گذشت از رباط فخرداوود، راهش به سمت بینالود آشکار می‌شود. ۱۳ کیلومتر را باید بپیماییم تا به این روستای چشم‌نواز که بخشی از آن تحت حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع است، برسیم. 🔸 این روستا تقریبا به دو بخش مسکونی تقسیم می‌شود که یکی(بالاده و میان‌ده) به اثناعشریان و دیگری(پایین‌ده) به اسماعیلیانی تعلق دارد که در کنار هم همزیستی دوستانه‌ و روابط خویشاوندی دارند. یکی از نمادهای این همزیستی را می‌توان در تجمع سالانه‌ی آنها در آخرین جمعه مرداد در کنار چشمه نوحصار و قدمگاه منسوب به امام علی علیه السلام دید که البته در سال‌های اخیر به‌دلیل کرونا، و امسال به‌دلیل خشک‌شدن چشمه، برگزار نشده است و نمی‌شود. ادامه دارد... 🌐برای مطالعه کامل به کانال تلگرامی دکتر حمیدرضا شریعتمداری مراجعه فرمایید: https://t.me/shariat46 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J ➣ واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o ➣ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/JgmmwgEpNhPAJktcYP5ypB
مسلمنا muslimnair
⚡️نهمین سالگرد کشتار میدان رابعه ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🔻میدان رابعه در قلب قاهره، برای اسلام گرایان مصر تنها یک تقاطع ترافیکی نیست. رابعه از منظر اخوانیون هم «امل» است و هم «الم». در حقیقت رابعه هویت اخوان المسلمین است. 🔺 رابعه نقطه آغاز«المحنه الثانیه»اخوان المسلمین و خط پایان دولت اسلام گرای مرسی با برجای ماندن بیش از هزار شهید در ده ساعت در این تقاطع پرترافیک است. 🔷 دقیقا نه سال قبل در ۱۴ اگوست ۲۰۱۳ حادثه کشتار مردمی مصر رخ داد که در آن هواداران مرسی در اعتراض به کودتاى نظاميان در کشورشان در میدان‌ و مسجد رابعه قاهره تجمع و سرانجام توسط نیروهای امنیتی این کشور کشته شدند و اکثر مرشدان اخوان دستگیر شدند. 🔷 در آن دوران نماد «چهار انگشت رابعه» برند اختصاصی پیروزی در جهان اسلام ثبت شد. نماد رابعه، یک حالت خاص دست و نشانه‌ای است که برای نخستین بار در اجتماعات از سوی اخوان المسلمین و حامیان آنان برای حمایت از مُرسی پس از اعتراضات ضد دولتی کسانی که خواستار برکناری وی بودند، استفاده شد و هم اکنون نیز در محافل اسلام سیاسی، نماد اعتراض است. 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J ➣ واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o ➣ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/JgmmwgEpNhPAJktcYP5ypB
🇹🇳 قانون اساسی جدید تونس؛ رفع نیازها یا پیچیدگی های بیشتر ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🔗 به پیوست لینک گفت و گوی علمی پیرامون قانون اساسی تونس که توسط «مرکز الجزیره للدراسات» تهیه شده تقدیم می شود. 🖇 در این ویدئو به بررسی علل، زمینه ها و پیامدهای و آینده جهان اسلام تحت قانون اساسی جدید تونس پرداخته و آرای متعدد بررسی شده است و تبعا صحنه شفافی از وقایع جهان اسلام ارائه شده است. ✍پانوشت: از مخاطبین ارزشمند کانال که علاقمند و مسلط به زبان عربی هستند، جهت ارائه گزارشی فارسی از این ویدئو برای ارتقا آگاهی سایر اعضا کانال استمداد یاری می طلبیم. لینک ویدئو در یوتیوب: https://youtu.be/g2-UseV0b_c 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
💥 نخستین تحلیل طالبان، از افزایش عملیات های انتحاری در افغانستان ✍️ به قلم: علی مقدس ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 💣 آغاز نخستین عملیات انتحاری در بین پشتون ها پس از خروج آمریکا، اعضای پشتونِ طالب را در شوک عمیق فرو بُرد. کشته شدن «رحیم الله حقانی» عضو مهم شبکه حقانی در حمله انتحاری داعش به مدرسه دینی طالبان در منطقه شش درک شهر کابل، طالبان را برانگیخت تا برای نخستین بار عملیات های انتحاری را مورد واکاوی قرار دهند. 💥 واکنش مزبور که متفاوت تر از همیشه بلکه فراتر از محکوم کردن بود، درست در ایامی اتفاق افتاد که طالبان در تدارک جشن یکسالگی حکومت خود بود. 💣 تحلیل طالبان از این نوع اقدامات تروریستی، همکاری سه ضلعی آمریکا، داعش، عربستان(اینترنشنال) در جهت تضعیف حکومت و حاکمیت طالبان است.آنان بر این باورند تا پیش از پیروزی امارت و عهده دار شدن حکومت توسط آن ها، شدت عملیات های انتحاری داعش علیه مردم، مساجد، مراکز فرهنگی، تجاری و ... در این حجم نبوده؛ بلکه پس از تسلط طالبان، حملات تروریستی افزایش چشمگیری داشته است. 💥 این اقدام طالبان شاید نقطه آغازی برای اهتمام و جدیت در راستای تامین امنیت شهروندان افغانستانی خصوصاً شیعیان و نوع واکنش ها به کشتارصدها مرد و زن شیعه که هدف آماج حملات انتحاری داعش در یکسال اخیر گرفته اند، باشد. 💣 تحلیل طالبان از افزایش عملیات های انتحاری و ناامنی ها در یکسال گذشته را می توان در عناوین زیر جستجو کرد: 1️⃣ خشم آمریکا: ... 2️⃣ رویکرد طالبان نسبت به اقوام و مذاهب: ... 3️⃣ بازوان منطقه ای آمریکا(عربستان و داعش): ... 4️⃣ شکل گیری اعتراضات داخلی: ... 5️⃣ تلاش برای تحریک شیعه: ... 6️⃣ بازگشت دوباره آمریکا: .... مطالعه کامل:⬅️↙️ yun.ir/nsdpq4 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J