چنانکه وچنانچه:
این دو (چنانکه وچنانچه) دوترکیب مختلف با دومعنای متفاوت اند؛
زیرا "چنانکه" به مفهوم "آن طوری که"آمده و مهمترین برهان آن "آن چنانکه وهم چنانکه" است و دراین جاهم "آن طوری که" معنا می دهد.
#آموزش_ویراستاری
#نویسندگی
#زبان_فارسی
"چنانچه" به معنای "اگرست" مانند: "چنانکه آگاهی دارید" ؛ یعنی آن طوری که آگاهی دارید و" چنانچه آمدید من نبودم" یعنی اگر آمدید،من نبودم.
این دو ترکیب را بیشتر به جای هم می نویسند، و این اشتباه محض است.
در کتاب های کهن، گاهی این نارسایی و اشتباه دیده می شود: اما به هر حال، از کاربرد "چنانچه " به جای "چنانکه " باید پرهیزشود.
•┈┈••✾••┈┈•
@myganj
هدایت شده از یا غافِرَ الْخَطیئات
🔔 فراخوان بیست و دومین همایش «کتاب سال حوزه»
📚 ناشران کتاب، برادران و خواهران حوزوی ایرانی و غیر ایرانی میتوانند آثار علمی منتشر شده حوزویان را در قالب کتاب یا پایاننامههای سطح ۴ (دکتری) به دبیرخانه همایش @ketabehowzeh ارسال کنند.
جزئیات بیشتر:👇
hawzahnews.com/news/899203
منتها / منتهی: این دو واژه را در فارسی بهتر اسـت برحسـب تلفظ شـان بنویسـیم مانند: سـاختمان های این ناحیه هـمه بلند اسـت، منتها محکم نیسـت یا " این خیال باطل به جنون منتهی خواهد شـد"
#آموزش_ویراستاری
#نویسندگی
#زبان_فارسی
#غلط_ننویسیم
محظور/ محذور: واژه ی محظور به معـنای " ممنوع و حرام" اسـت و محذور هم به معـنای " آن چه از آن می ترسـند" و هم به معنای "مانع و گرفـتاری" آمده اسـت. یعنی در مواردی که مراد گرفـتاری و مانع و حجب وحیای اخلاقی باشـد باید محذور نوشـت مانند: " محذور اخلاقی " و یا " در محذور قرار گرفتم و پیشـنهاد اورا پذیـرفـتم "،
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@myganj
..
https://ketaabonline.com/
کتابآنلاین کتابخانهی مجازی رایگان و طبقهبندیشدهایست از پیدیافهای فارسی
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@myganj
✍🏼همخوانی فعلهای جمله با یکدیگر و با اجزای دیگر جمله
فعلهای هر جمله باید از نظر زمانی با یکدیگر همخوانی و تناسب داشته باشند.
البته این بدان معنی نیست که افعال هر جمله تنها باید یک زمان داشته باشند، زیرا بیان برخی جملهها نیازمند بهکار بردن زمانهای مختلف است
(برای نمونه، آنچه تا چندی پیش زشت و ناپسند شمرده میشد امروز دیگر زشت شمرده نمیشود و خدا میداند که آیا در آینده خواهیم توانست با این روند مقابله کنیم یا نه).
مثالهایی که درپی میآید صورتهای درست و نادرست کاربرد فعل و مصدر در جمله را نشان میدهد:
👈مثال ۱:
🖍ننویسید: هر چه را پرسیدهایم پاسخ گرفتیم.
✏️بنویسید: هر چه را پرسیدهایم پاسخ گرفتهایم.
👈مثال ۲:
🖍ننویسید: در سپتامبر سال ۲۰۰۴ گزارش شد که بسیاری از سازمانهای دولتی خارجی موجود در عراق در حال آماده شدن برای خروج از عراق بودند.
✏️بنویسید: در سپتامبر سال ۲۰۰۴ گزارش شد که بسیاری از سازمانهای دولتی خارجی موجود در عراق در حال آماده شدن برای خروج از عراق هستند.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@myganj
معرفی #پیشینه #پایان_نامه #شب_قدر
مرادی، براتعلی. 1384.
✍🏼شب قدر در قرآن.
پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه.
محمدی فروشانی، خدیجه. 1393.
✍🏼 رابطه میان شب قدر با اهل بیت علیهمالسلام با تکیه بر علم آنان.
پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه قرآن و حدیث.
گنجی، مختار. 1389.
✍🏼 شب در قرآن. پایاننامه کارشناسی ارشد.
دانشگاه شهید چمران اهواز.
قنبری صفت مقدم، فرشته. 1395.
رابطه شب قدر و انسان کامل از منظر قرآن و عرفان اسلامی.
پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه ادیان و مذاهب.
اسلامپناه، خداداد. 1391.
✍🏼بررسی سندی و دلالی روایات لیلهالقدر.
پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه قم.
دهقان، نیلوفر. 1392.
✍🏼بررسی تطبیقی نزول قرآن و تدوین آن از دیدگاه آیت الله معرفت و جلال الدین سیوطی.
پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اراک.
قاهری، ابراهیم. 1388.
✍🏼 بررسی و تحلیل آراء قرآن پژوهان درباره نزول قرآن در ماه رمضان.
پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه قم.
قلی زاده، هاجر. 1393.
✍🏼شوون شب قدر با تکیه بر ارتباط آن بر نزول وحی.
پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم.
پرنظر، فریبا. 1391.
نزول دفعی قرآن کریم.
پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی.
احمدنژاد، گونا. 1396.
✍🏼بررسی احکام لیله القدر در شریعت اسلام.
پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه کردستان.
سعادتیان، حسین. 1395.
✍🏼بررسی چگونگی نزول قرآن از بعد دفعی وتدریجی بودن آن با تکیه بر روایات نزول.
پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید باهنر کرمان.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@myganj
✍🏼بررسی سندی و دلالی روایات لیلهالقدر
کارشناسی ارشد1391
🖍موضوع: معارف اسلامی
پدیدآور: خداداد اسلامپناه استاد راهنما: محمدتقی دیاری استاد مشاور: سیدرضا مودب
دانشگاه قم، دانشکده الهیات و معارف اسلامی
#چکیده
ایمان واعتقاد به شب قدر ، یکی از مهمترین مسائل اعتقادی مسلمانان است . شیعیان و اهل سنت بر اساس آیات قرآن کریم ، روایات رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) و اهل بیت (علیهم السلام ) ، در ماه مبارک رمضان ، چند شب را به عنوان لیالی قدر به انجام اعمال عبادی خاصی می پردازند .
از آنجا که میان شیعیان واهل سنت در مواردی اختلاف نظر وجود دارد ضروریست که به بررسی این روایات بپردازیم .
در این پایان نامه روایات را از دو جهت بررسی می کنیم یکی از جهت سند و دیگری از جهت دلالت .
روش ما چنین است که پس از ذکر روایت و ترجمه آن ، سند روایت را تحلیل می کنیم . روایاتی که دارای سلسله سند مشترکی هستند ، سلسله سند را فقط در روایت اول آورده و در روایتهای بعد به روایت اول ارجاع داده ایم .
از ذکر راویانی که مورد وثوق و اعتماد بوده اند خودداری کرده و چنانچه دلیل ضعف روایتی به راوی آن مربوط باشد راویان ضعیف را با دلیل ضعف آنها آورده ایم .
در بررسی دلالی به توضیح روایاتی که از لحاظ معنا و مفهوم از نوعی ابهام برخوردارند پرداخته و نظرات علماء وبزرگان را ذکر و در پایان از مجموع روایات نتیجه گیری کرده ایم .
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@myganj