eitaa logo
آموزه های دینی شامل احکام-اخلاق_اذکارومعارف دین N_Ashrafi
440 دنبال‌کننده
7.7هزار عکس
5.6هزار ویدیو
64 فایل
بیان تفسیر آیه به آیه قرآن -احکام -سخنرانی های کوتاه -بیان احادیث وادعیه ومطالب ارزشمنددیگر @a_s_h_2 کپی مطالب مجاز @n20011
مشاهده در ایتا
دانلود
روز سوم.Mp3
8.5M
💠 شرح دعای روز سوّم ماه 🔸 مرحوم استاد مجتهدی تهرانی
دعای روز سوم ماه مبارک رمضان - آیت الله مکارم شیرازی دعای روز سوم ماه مبارک رمضان/ تفکر؛ معرفت؛ بیداری/ دوراندیشی در گرو دوری از جهل و شتاب زدگی/ عالم بی عمل/ ماه مبارک رمضان؛ سراسر خیر و برکت/ مفهوم جود و بخشش/ از نوع بالاترین درجه جود و بخشش اللهُمَّ ارْزُقْنی فیهِ الذِّهْنَ وَالتَّنْبیهَ؛ وَباعِدْنی فیهِ مِنَ السَّفاهَةِ وَالتَّمْویهِ، وَاجْعَلْ لی نَصیباً مِنْ کلِّ خَیرٍ تُنْزِلُ فیهِ، بِجُودِک یا اجْوَدَ الْأَجْوَدینَ؛ خدایا در این ماه، فهم و آگاهی را روزیم کن، و از کم عقلی و بی اطّلاعی دورم کن، و از هر خیر و نیکی که در این ماه نازل می شود بهره ای برایم قرار ده، ای بخشنده ترین بخشندگان»[1] از جمله نکات مهم دعای روز سوم ماه مبارک رمضان می توان به لزوم اندیشه ورزی و دور اندیشی در تحقق بیداری و آگاهی، پیامدهای علم بدون عمل؛ فضیلت ماه مبارک رمضان و ترسیم درجات رحمت و بخشش الهی اشاره کرد. ؛ معرفت؛ بیداری ماه مبارک رمضان ماه بیداری و هوشیاری است؛ لذا باید با تقویت اندیشه ورزی و تفکر در ماه رمضان به شناخت و معرفت دست یافت.[2] اسرار آفرینش در آسمان و زمین و اسباب زندگی و عوامل فنا و درد و رنج، هر کدام می تواند مایه عبرت و هوشیاری انسان هاباشد و سطح معرفت فرد را افزایش داده و بر بیداری و آگاهی انسان بیفزاید و او را از خواب غفلت بیدار کند.[3] دوراندیشی در گرو دوری از جهل و شتاب زدگی یکی از عوامل شتاب زدگی، جهل و نادانی و سفاهت است؛ زیرا افراد جاهل و نادان، اغلب گرفتار اوهام و پندارهای غلط هستند و به گمان این که مقدّمات کار فراهم است، خود را در گرداب حوادث می افکنند و با ناکامی و شکست روبرو می شوند، در حالی که هوشیاران آگاه، تمام جوانب کار را مورد بررسی قرار می دهند و با حزم و دوراندیشی و اجتناب از هر گونه شتابزدگی، عبودیت حقیقی خداوند را محقق می سازند.[4] بی عمل از همه خطرناک تر عالم بی عمل است. آن کس که آگاهانه راه خلاف می رود و همچون دزدی است که با چراغ آمده، به کاه دان نمی زند، بلکه کالای گزیده تر را می برد. تمام بدبختی هایی که بشر در طول تاریخ[5] داشته، به خاطر همین عالمان بی عمل بوده. سرچشمه تمام جنگ ها و نابسامانی ها در جامعه بشری چه در گذشته. و چه امروز، از همین گروه است.[6] مبارک رمضان؛ سراسر خیر و برکت در بیان فضیلت ماه مبارک رمضان، همین بس که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در فرازی فرمود: «إِنَّ أَبْوَابَ الْجَنَانِ فِی هَذَا الشَّهْرِ مُفَتَّحَةٌ؛[7]درهای بهشت در این ماه باز است. »[8] روزه ای که می گیریم؛ قرآنی که تلاوت می کنیم؛ غذائی که صرف نیازمندان می نماییم؛ و خلاصه، تمام کارهای خیری که در این ماه انجام می شود، هر یک از آنها دری از درهای بهشت است.[9] مفهوم جود و  اگر چه دو واژه جود و بخشش غالباً در یک معنی استعمال می شود؛ ولی «جود» مرحله بالاتر از «بخشش» است؛ زیرا جود، بخشش بدون درخواست وخوشحال شدن از درخواست مردم و شادگشتن به هنگام بخشش است. ».[10] آخر: (عنایتی از نوع بالاترین درجه جود و بخشش) در قرآن کریم می خوانیم: « بَلْ یداهُ مَبْسُوطَتانِ ینْفِقُ کیفَ یشاءُ[11]؛ هر دو دست خدا گشاده است، و هر گونه بخواهد و بهر کس بخواهد می بخشد». این مطلب کنایه لطیفی از نهایت جود و بخشش خدا است، زیرا کسانی که زیاد سخاوتمند باشند، با هر دو دست می بخشند، به علاوه ذکر دو دست کنایه از قدرت کامل و اشاره ای به نعمت های«مادی» و«معنوی»است.[12] پی نوشت ها [1] کلیات مفاتیح نوین؛ ص812 [2] آیات ولایت در قرآن؛ ص105 [3] پیام امام امیر المومنین علیه السلام؛ ج 1؛ ص217 [4] اخلاق در قرآن؛ ج 2؛ ص425 [5] پیام امام امیر المومنین علیه السلام؛ ج 4؛ ص638 [6] همان؛ ص 639 [7] وسائل الشّیعه؛ ج 7؛ ص 228 [8] والاترین بندگان؛ ص127 [9] همان. [10] اخلاق در قرآن؛ ج 2؛ ص385 [11] سورۀ مائده؛ آیۀ64 [12] تفسیر نمونه؛ ج 4؛ ص451 منبع : پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم شبرازی ,
💠 نور (محسن قرائتی)💫 اتَّبِعْ ما أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ «انعام آیه 106» تنها آنچه را از سوى پروردگارت به تو وحى شده پيروى كن، معبودى جز او نيست و از مشركان روى بگردان. نکته ها در آيه‌ى قبل، تهمت مشركان به پيامبر مطرح شد كه مى‌گفتند: كلام تو وحى نيست، بلكه آموخته از ديگران است. اينجا به پيامبر دلدارى مى‌دهد كه تو كار خويش را بكن و به حرف مخالفان اعتنايى نداشته باش. شيوه‌هاى برخورد با مخالفان، در موارد مختلف متفاوت است، از جمله: گاهى سلام كردن است. «إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً» «3» «3». فرقان، 63. جلد 2 - صفحه 526 گاهى سكوت و عدم برخورد است. «ذَرْهُمْ» «1»، «حَسْبُنَا اللَّهُ» «2» گاهى اعراض و بى‌اعتنايى است. «أَعْرِضْ عَنْهُمْ» «3» گاهى درشتى و غلظت است. «وَ اغْلُظْ عَلَيْهِمْ» «4» گاهى مقابله به مثل است. «فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى‌ عَلَيْكُمْ» «5» پیام ها 1- رهبران الهى نبايد با تهمت‌ها و تحقيرها و تحليل‌هاى نارواى دشمنان، در راه خود سست شوند. «اتَّبِعْ ما أُوحِيَ إِلَيْكَ» 2- گاهى بشر چنان سقوط مى‌كند كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نيز به فرمان الهى از او روگردان مى‌شود. «وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ» «1». حجر، 3. «2». آل‌عمران، 173. «3». مائده، 42. «4». توبه، 73. «5». بقره، 194. @n20011🌷💧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
راه چاره‌ای جز نماز شب نداریم.mp3
5.8M
▫️ شرح حدیثی از امام صادق (ع)، درباره نماز شب 💢 راه چاره‌ای جز «نماز شب» نداریم. 👤 رهبر معظّم انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 تردید در قصد اقامت ده روز 💠 سؤال: کسی که قصد دارد در محلی، ده روز اقامت کند ولی از قصد خود بر می گردد یا دچار تردید می شود؛ نسبت به نماز و روزه چه وظیفه ای دارد؟ ✅ جواب: اگر پیش از خواندن نماز چهار رکعتی ادائی، از قصدش منصرف شده یا مردد شود، باید نماز را شکسته بخواند و اگر روزه بوده است، در صورتی که بعد از اذان ظهر باشد روزۀ آن روز صحیح است، وگرنه صحیح نیست، اگر بعد از خواندن نماز چهار رکعتی منصرف شود، باید تا زمانی که در محل حضور دارد، نماز را کامل بخواند و روزه بگیرد. احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 نماز شب چهارم‌ ماه رمضان برای بالا رفتن عمل 🔵 پیامبر اکرم ﷺ فرمودند: 🟡 هر کس در شب چهارم ماه رمضان هشت رکعت نماز بخواند در هر رکعت حمد یک بار و سوره قدر را بیست مرتبه بخواند ، خداوند عمل او را در این شب بالا می برد همانند عمل هفت پیامبر که پیام های پروردگارش به او ابلاغ شده است. 📚 وسائل الشیعه ج ۵ ص ۱۸۶ 🟢 چه خوب است که این نماز پرفضیلت را به امام عصر ارواحنا فداه هـدیه کنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 های علما و بزرگان پیرامون ماه مبارک رمضان💫 💠آیت الله علامه طباطبایی رحمه الله علیه :💫 ماه مبارک رمضان تا صبح بیدار بودند. مقید بودند دعای سحر را با افراد خانواده بخوانند و پیش از ماه رمضان از همسایه ها اجازه می گرفتند که اگر برای سحر خواب ماندند آنها را بیدار کنند. ایشان در درس تفسیرشان فرموده بودند که من در طول عمرم تا به حال به یاد ندارم که شب های ماه رمضان را خوابیده باشم. علامه حسن زاده آملی می نویسد: وقتی به حضور شریف علامه طباطبایی رحمه الله علیه تشرف حاصل کرده بودم و عرض حاجت نمودم، فرمود: آقا دعای سحر حضرت امام باقر علیه السلام را فراموش مکن که در آن جمال و جلال و عظمت و نور و رحمت و علم و شرف است و حرفی از حور و غلمان نیست. اگر بهشت شیرین است، بهشت آفرین شیرین تر است. روزه اش را با بوسه بر ضریح مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها افطار می کردند. پیاده به حرم مشرف می شد و ضریح مقدس را می بوسید سپس به خانه برمی گشت و غذا می خورد. شب های ماه مبارک در جاهایی که مجالس روضه بود شرکت می کرد و گاهی با تمام وجود گریه می کرد به طوری که بدنش می لرزید. منبع: بلاغ
سـ🌸ـلام روزتون پراز خیر و برکت💐 🗓 امروز  یکشنبه ☀️  ٦   فروردین   ١۴٠٢   ه. ش   🌙 ۴   رمضان    ١۴۴۴  ه.ق 🌲   ٢٦    مارس   ٢٠٢٣    ميلادی
14-ramezan04.mp3
1.69M
💠 شرح دعای روز چهارم ماه 🔸 مرحوم استاد مجتهدی تهرانی
دعای روز چهارم ماه رمضان از آیت الله مکارم شیرازی روز چهارم ماه مبارک رمضان: «اللهُمَ قَوِّنى فیهِ عَلى اقامَةِ امْرِکَ، وَاذِقْنى فیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ، وَاوْزِعْنى فیهِ لِأَدآءِ شُکْرِکَ بِکَرَمِکَ، وَاحْفَظْنى فیهِ بِحِفْظِکَ وَسَتْرِکَ، یا ابْصَرَ النَّاظِرینَ؛ خدایا در این ماه مرا براى بپاداشتن فرمانت تقویت کن و شیرینى یادت را به من بچشان، و به لطف و کرمت مرا براى اداى شکرت موفّق بدار، و با حفظ و پوششت محافظتم کن، اى بیناترین بینندگان »[کلیات مفاتیح نوین؛ ص 813] تبیین رابطۀ عبادت و نشاط در معنویت ، توصیف حلاوت و شیرینی یاد خدا ، راهکارهای شکرگزاری واقعی خدا و بیان حکمت ستاریت خداوند و توجه و درک محضریت حق تعالی از جمله مضامین عالی دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان است. در سایۀ نشاط معنوی ماه رمضان بهار عبادت است همان طوری که بهار در جسم انسان نشاط به وجود می آورد در ماه رمضان هم انسان باید بر اثر عبادت، نشاط روحی پیدا کند و این میسّر نیست مگر اینکه انسان قبلًا آمادگی پیدا کند[2]؛ بدین نحو که در سایۀ توبه، روح و قلبمان را صفا دهیم و کینه ها و حسادت ها و غلّ و غش ها را از روحمان بزداییم.[3] چرا در بی نشاطیم؟ عدم نشاط در عبادت گاهی از خستگی و کوفتگی جسمی و روحی است؛ و گاهی از سستی در عقیده[4]، البته بی هدفی و خستگی را می توان با تقویت ایمان و ترک عمل در حال خستگی درمان کرد.[5] حقیقت حلاوت ذکر خدا ذکر خدا تنها این نیست که نام او را بر زبان آوریم و مکرر تسبیح و تحمید و تهلیل و تکبیر گوییم، بلکه منظور آن است که با تمام وجود؛ متوجه او و عظمتش و علم و آگاهیش و حاضر و ناظر بودنش گردیم، این توجه، مبدأ حرکت و فعالیت در وجودمان به سوی جهاد و تلاش و نیکی ها است و میان ما و گناه سدّ مستحکمی ایجاد می کند و این است حقیقت حلاوت ذکر الهی.[6] شکرگزاری هیچ کس توان شکر نعمت های خدا را ندارد، چرا که توفیق شکرگزاری از طریق فکر و عقل و زبان و دست و پایی که انسان به وسیله آن شکر قلبی و لسانی و عملی را انجام می دهد همه از نعمت های خدا است و این ابراز ها خود نعمت دیگری هستند که خود نیازمند شکر دیگری است. لذا به تعبیر آموزه های دینی؛ برترین شکر آدمی اظهار عجز و ناتوانی از شکر خدا در برابر نعمت های او است.[7] واقعی کیست؟ «شُکر» تصور نعمت و اظهار آن است.[8]شُکر بیشتر از مقوله«عمل»است، و باید آن را در لابلای اعمال انسان ارائه داد، و شاید به همین دلیل قرآن تعداد شکرگزاران واقعی را اندک شمرده است.[9] چرا خداوند العیوب است؟ حکمت ستّارالعیوب بودن خداوند، حفظ شخصیت و احترام افراد است؛ چراکه دادن شخصیت به افراد، خود یکی از موانع سقوط در گناه است.[10] هم چنین استحکام پایه های امتحان الهی از دیگر اسرار ستاریت خداوند است؛ چرا که اصل آزادی و اختیار با ستّاریت محفوظ است؛ و اگر کسی صرفاً به دلیل ترس از رسوایی و بر مبنای جبر، دیگر گناه نمی کند؛ اینگونه گناه نکردن مغایر با اصل اراده و اختیار انسانی و اصل تکامل و پایبندی به اصول اخلاقی و اسلامی است.[11] سخن آخر:( عالم؛ خداست) در فراز پایانی دعا می خوانیم:«یا ابْصَرَ النَّاظِرینَ؛ ای بیناترین بینندگان ».[12] واژۀ «ابصر» صیغه تعجّب و برای بیان عظمت علم خداست. به راستی این جمله پشت انسان را می لرزاند؛ یعنی ای انسان! هر کاری می کنی خداوند می بیند؛ بنابراین، مراقب اعمال و سخنانت باش.[13] بی شک خدا را محیط بر خود دیدن و خویش را در محضر او یافتن، سبب می شود انسان شرمِ حضور داشته باشد و همین مسأله برای دوری از گناهان کافی است.[14] پی نوشت ها [1] کلیات مفاتیح نوین؛ ص813. [2] گفتار معصومین علیه السلام؛ ج 2؛ ص123. [3] همان؛ ص122. [4] اخلاق اسلامی در نهج البلاغه (خطبه متقین)؛ ج 2؛ ص215. [5] همان. [6] برگزیده تفسیر نمونه؛ ج 2؛ ص480. [7] اخلاق در قرآن؛ ج 3؛ ص80. [8] ر.ک:مفردات. [9] تفسیر نمونه؛ ج 18؛ ص51. [10] گفتار معصومین علیه السلام؛ ج 2؛ ص140. [11] همان. [12] کلیات مفاتیح نوین؛ ص813. [13] داستان یاران: مجموعه بحث های تفسیری حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله)؛ ص70. [14] تفسیر نمونه؛ ج 20؛ ص66.