eitaa logo
نبض قلم | علی امیری
1هزار دنبال‌کننده
824 عکس
653 ویدیو
5 فایل
✓انعکاس دیدگاه اندیشه ورزان فکری _سیاسی ایران و جهان ✓سکوی آزاد اندیشی و تضارب آرا ✓ آموزش دانش سیاسی و تحلیل ارتباط با بنده: @Ali_Amiri0731 طلبه حوزه علمیه قم پژوهشگر فقه سیاسی و علوم سیاسی
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 دولت، حکومت و حاکمیت چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ (۳_۱) 🔹حکومت؛ هم به معنی حکم راندن و هم به معنی مجموعه نهادهای مجری احکام اما همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، حکومت نیز از دیگر واژگانی است که عموم مردم بدون اینکه تعریف دقیقی از معنایش داشته باشد، آن را در گفت‌وگوهای روزمره خود به کار می‌‎برند. حکومت هم به معنی حکم راندن است و هم به معنای نهادهای مجری احکام و از این رو حکومت نسبت به مفهوم انتزاعی‌تر دولت، مفهومی عینی‌تر است. 🔸«وضع قوانین» و اجرای آن‌ها کارویژه اصلی حکومت است،  بعلاوه حکومت و نهادهای حکومتی جدید، جز این کارویژه‌های اولیه، به منظور حفظ نظم و امنیت و تامین عدالت قضایی، وظایفی در زمینه توسعه و تامین رفاه اجتماعی نیز بر عهده گرفته‌اند. 🔹وضع و خرج هزینه‌های عمومی و بودجه گذاری، تامین درآمدهای حکومتی از منابع مختلف و انجام خدمات عام‌المنفعه، جزء فرایندهای حکومت در هر جامعه‌ای است. همچنین تقسیم وظایف میان نهادهای حکومتی، بستگی به سازماندهی حکومت دارد و دستگاه اداری جزء عمده‌ای از حکومت محسوب می‌شود. 🔸حکومت ممکن است به صورت اقتدارطلبانه و استبدادی یا به شیوه‌ای قانونی و مشروط صورت گیرد. در این معنا، شیوه تعامل قدرت و نوع رابطه میان نهادهای حکومتی و گروه‌های اجتماعی مورد نظر است و حکومت به این معنا، رژیم سیاسی نیز خوانده می‌شود.   (کتاب آموزش دانش سیاسی دکتر بشیریه) 👈 @nabzqalam
هدایت شده از کانون سبحان
⭕️ یادداشت به قلم حجت الاسلام علی امیری؛ ✅ این اخبار مشکوک است! افسر ارشد اطلاعاتی اسرائیل :«جهموری اسلامی به بقای خود ادامه می دهد.» پیش تر سخنگوی شورای امنیت آمریکا سخنانی از این دست را بیان کرد؛ و عجیب تر از آن، مجری اینترنشنال که آتش بیار معرکه قضایای اخیر است این خبر را پوشش می دهد. در اینکه درخت تناور جمهوری اسلامی ریشه در دریای خرد و احساس جمعی ملت ایران دارد و این قضایا نمی تواند آن را تکان دهد شکی نیست اما چرا باید این دو رژیم منحوس و مزدوران رسانه ای آنها که برای ضربه زدن در این جریان هر کاری که از دست شان برآمد انجام دادند الان این اظهارات را علنی بیان کنند و روی آن مانور بدهند !؟ آیا این اظهارات را صرفا باید اعتراف دشمن تحلیل کرد یا نگاه دیگری می شود داشت … مشاهده کامل یادداشت👇 https://www.kanoonsobhan.ir/?p=75791 ♨️ با ما به روز باشید👇 🆔 @kanoonsobhan
📚دولت بخلاف معنای عرفی که در ادبیات عامه به قوه مجریه اطلاق می شود، به لحاظ حقوقی و تخصصی عبارت از قدرت و دستگاهي سياسي است كه كشور را اداره مي­ كند و شامل همه­ ي قواي عمومي حاكم در كشور مي­ گردد و طبق تعریف تخصصی دولت اعم از حکومت است. ▪️چهار عناصر تشكيل دهنده­ ي دولت؛ ۱.حکومت ۲.حاکمیت(اقتدار و قدرت) ۳.سرزمين ۴. جمعيت 👈 @nabzqalam
🔴 معنای واقعی "بی گناه" اعلام شد؛ رهنورد فردی بی گناه با چاقو دو نفر بی گناه دیگر را وسط خیابان کشته است و از چند زاویه فیلم صحنه بی گناه بازی او موجود است. به ق.قضاییه چه ربطی دارد در کار این سه بی گناه دخالت می کند!؟ (پ.ن؛ خدایا شکرت دشمنان ما را این جانوران بی همه چیز قرار دادی) 👈 @nabzqalam
🔴 دیروز عالیجناب امیرکبیر و دکتر مصدق امروز آیت الله خامنه ای هدف؛ «ایران نباید قدرتی مستقل و پیشرفته باشد» 🔶 پرده اول: امیرکبیر آن شخصیت خودساخته، آگاه و کارآمد با رسیدن به صدارت _در دوران عقب ماندگی و بحرانی آن روز ایران و سلطه کامل دو قدرت انگلیس و روس بر دربار قاجار_ تحولی اساسی در امور داخلی مملکت ایجاد کرد و زیرساخت های فراهم آورد که کشور را به جهش علمی و اقتصادی بسیار زیادی می رساند و از طرفی با چند سیاست موازنه منفی، نیروی سوم، و توسعه روابط با دیگر کشورها در مقابل دو قدرت ذی نفوذ تا حد امکان ایستاد و تلاش کرد دست آنها را از مداخله در امور مملکت کوتاه کند. آن زمان پالمرستون وزیر خارجه انگلیس سیاست کشورش را به وزیر مختار خود در ایران ابلاغ می کند، متن آن در منابع تاریخی است؛ می گوید به روس ها بگوید انگلیس می خواهد ایران در وضع موجود باقی بماند، سلاح و ارتش قوی نداشته باشد توسعه نیابد و ...این به نفع دو دولت است و روس ها بر این سیاست صحه می گذارند. امیرکبیر که به دنیا آمده بود برای برهم زدن این سیاست و سعادت ایران، با توطئه های مثلث شیل وزیر مختار انگلیس و آقاخان نوری رقیب امیر و رجلی وابسته به سفارت انگلیس و همچنین مهد علیا مادر شاه با هزار تزویر به صدارت او، جان او و امیدها برای تحول بنیادین ایران پایان دادند. 🔷 پرده دوم: بعد از میرزا تقی خان رجال برجسته سیاسی ایران که در راس قدرت بودند مقبول غربی ها و مورد حمایت آنها بودند تا مرد شجاع و دلسوز دیگری به نام دکتر مصدق سربرآورد و دلش برای ایران و ایرانی می سوخت؛ ایستاد و گفت نفت مان برای خودمان است و نمی خواهیم دو دستی سرمایه این ملت محروم را شما انگلیسی ها غارت کنید همین ! ویلیام راجر لوییس" می‌گوید: "تنها یک ماه و نیم پس از روی کارآمدن مصدق عملیات پنهانی انگلیس که در سال ۱۹۵۳ به سرنگونی مصدق انجامید شروع شد. "  انگلیس تهدید نظامی کرد بعد نفت ایران را تحریم کرد و کسی جرات نداشت نفت ایران را بخرد و فشار زیادی بر مصدق وارد شد و نارضایتی مردم را به دنبال داشت شورش های را رقم زدند اما مصدق کوتاه نیامد و سعی کرد مشکلات تحمیلی را هم تدبیر کند. انگلیس نگران بود تحریم هم کارساز نباشد با توطئه ی کودتا به دولت مصدق هم خاتمه دادند. 🔶 پرده سوم؛ آنها امیرکبیر و مصدق _که تحت پرچم سلطنت هم بودند و دعوای آنها با غرب یک نزاع در سطح منافع و امتیازات ملی بود_ را تحمل نکردند چطور غرب با جمهوری اسلامی و سید علی خامنه ای کنار بیاید که سقف آرزوهای امیرکبیرها و مصدق ها کف دستاوردهای سربازان اوست! و نزاع او با غرب وحشی یک نزاع جهانی تمدنی است. روزی آرزوی امیر کبیر این بود سفارتین هر تصمیمی می گیرند لااقل در مسائل دربار و امور ریز مملکت دخالت نکنند آرزوی امیر یک قشون منظم و آموزش دیده بود رویای مصدق این بود ایران اختیار منابع خدادادی خود را در دست بگیرد اما امروز در دوران خامنه ای کبیر ایران اسلامی به جای رسیده است که غرب از این قدرت نو ظهور ماهیت تمدن خود را در خطر می بیند !! امیرکبیر و مصدق کجایید ببینید قشون منظم و امتیاز نفتی که هیچ، خامنه ای کبیر ایران را به جای رسانده است که فرزندان امپراتوری تزار(صاحبان قرارداد ترکمنچای و گلستان) برای حفظ امنیت خود خطاب به دشمنان ابرقدرت شان (صاحبان قرارداد ننگین نفتی ۱۹۳۳) می گویند با ما در نیفتید ما تعدادی پهباد ایرانی خریداری کرده ایم..!! کجایید ببینید زمانی از وظائف سفارت های بیگانه نصب شاه و ولیعهد ایران بود اما امروز آنها دو ماه در سالن های سازمان ملل پرسه زدند که تعدادی کشور را راضی کنند ایران را از کمیسیون مقام زن کنار بزنند !!!!! ✅ بله غرب وحشی هزار برابر در مقابل امام خامنه ای صف آرایی کرده است اما این بار نه برای نفوذ و غارت بیشتر که نمی تواند بلکه برای حفظ خود و جهان از نفوذ گسترده گفتمان انقلاب اسلامی ! و برای کند کردن این جهش پیش برنده و غرورآفرین عجیب تاریخی ... اظهر من الشمس است که واکنش دشمن در این جنگ احزاب کاملا انفعالی است و ابتکار عمل دست بزرگ مرد عالم سیاست امام خامنه ای است. باید هوشیار بود و از تاریخ درست گرفت.. ✍علی امیری 👈 @nabzqalam
🔶دولت ها و نظام های سیاسی مختلفی در سراسر جهان وجود دارند. در این زمینه دولت به معنای واحد سیاسی است که قدرت و اقتدار در آن قرار دارد. این واحد می تواند یک ملت کامل یا یک زیرمجموعه در یک ملت باشد. حکومت به معنای گروهی از افرادی است که امور سیاسی یک دولت را اداره می کنند، اما می تواند به معنای نوع حکومتی باشد که یک دولت توسط آن اداره می شود. 🔷 نوع حکومتی که مردم تحت آن زندگی می کنند پیامدهای اساسی برای سعادت، پیشرفت، استقلال، آزادی، رفاه و حتی زندگی آنها دارد. 🔶بر این اساس، به طور بسیار مختصر به بررسی نظام های سیاسی عمده در جهان امروز می پردازیم. نظام های همچون؛ ▪️پادشاهی ▪️آریستوکراسی ▪️الیگارشی ▪️توتالیتاریسم ▪️تئوکراسی ▪️تکنوکراسی ▪️دموکراسی ▪️جمهوری ▪️فاشیسم ▪️آنارشیسم ▪️کمونسیم ▪️سوسیالیسم ▪️سرمایه‌داری (کاپیتالیسم) ▪️فئودالیسم ▪️حکومت رفاهی ▪️حکومت دینی ▪️و... در ادامه مختصر هرکدام از این نظام ها را معرفی می کنیم 👈 @nabzqalam
هدایت شده از المرسلات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙| طبق براهین فلسفی و قاعده علیت، علم افاضه عالم اعلی است/ معدات ظلمانی موجب افاضات شیطانی و معدات نورانی موجب افاضات رحمانی است/ عبادات و اعمال شرعیه هم میتوانند معد برای تحصیل علم باشد. حتما . 🎙استاد علی فرحانی @almorsalaat
🔹آنارشیسم؛ جنبش‌ و نظریه‌ای سیاسی است که عقیده دارد مرجعیت و قدرت سیاسی در هر شکلی نالازم و ناپسند است؛ لذا خواهان برافتادن هرگونه دولت و جایگزین انجمن‌های آزاد و گروه‌های داوطلب به‌جای آن است. 🔸واژه‌ی آنارشیسم ریشه در زبان یونانی دارد و ترکیبی از (archos) به معنی سرور، سر، رئیس و حکومت و پیشوند (an) برای منفی کردن می‌باشد. پس می‌توان سروری‌ستیزی یا حکومت‌ستیزی را معادل‌های مناسبی برای این واژه دانست و از لحاظ لغوی آنارشی به معنی «بی‌حکومتی» است. 🔹آنارشیسم در اصطلاح، جنبش‌ و نظریه‌ای سیاسی است که عقیده دارد مرجعیت و قدرت سیاسی در هر شکلی نالازم و ناپسند است؛ لذا خواهان برافتادن هرگونه دولت و جایگزین انجمن‌های آزاد و گروه‌های داوطلب به‌جای آن است؛   زیرا مسلک آنارشیسم حکومت را تنها، موجب مصیبت‌ها و بدبختی‌های اجتماعی و مردم می‌داند. 🔸ریشه‌ نظریات آنارشیستی را در یونان  باستان می‌توان یافت، برخی از قرائت‌های رواقی‌گری، شباهت‌هایی با‌ اندیشه‌های آنارشیستی دارد. آنارشیسم در فاصله‌ی سال‌های ۱۸۴۰ تا ۱۸۷۰م شکل گرفت و در کشورهای اسپانیا، ایتالیا، سوئیس، فرانسه، اتریش، هلند، و برخی کشورهای آمریکای لاتین رواج یافت. اصطلاح آنارشیسم را نخستین‌بار «پرودون» (poroudhon)، فیلسوف فرانسوی به کار برد.  «پرودون» معتقد بود که با انهدام مالکیت خصوصی و دولت، انسان‌ها آزاد می‌شوند و به برابری دست می‌یابند؛ پس از پرودون، «باکونین» و «کروپوتکین» روسی و «کراو» فرانسوی طرح جامعه‌ای فارغ از اجبار و زور را ریختند. 🔹آنارشیسم، ایدئولوژی سیاسی است با این اعتقاد بنیادی که دولت باید برافتد و جامعه با شیوه‌ای داوطلبانه، بی‌توسل به زور و قدرتی سرکوب‌گر سازمان یابد؛ چرا که آنها اعتقاد دارند دولت شیطانی است، زیرا به‌عنوان منبعی از اقتدار قهری، اجباری و مطلق و نفی‌کننده‌ اصول آزادی و برابری و نیز استقلال شخصی نامحدود است که در کانون تفکر آنارشیستی قرار دارد. از این‌رو، دولت و نهادهای حکومتی و قانون همگی فاسد و فسادکننده هستند. 🔸آنارشیست‌ها بر خلاف هواداران هگل که دولت را به مرتبه الوهیت برکشیدند و آزادی را تنها در اطاعت مطلق از قدرت دولت یافتند، نسبت به نهاد دولت و قدرت دولتی بدبین بوده و هرگونه موسسه مبتنی بر زور و اجبار را عامل تباهی زندگی اخلاقی و اجتماعی انسان قلمداد کرده‌اند. 🔹 و بر خلاف آنچه معروف است، آشوب‌خواه یا «هرج و مرج‌طلب» نیستند و جامعه‌ای بی‌سامان نمی‌خواهند،  بلکه به نظامی می‌اندیشیدند که بر اثر همکاری آزادانه پدید آمده باشد که بهترین شکل آن، از نظر آنها ایجاد گروه‌های خودگردان است. زیرا آنارشیست‌ها انسان را بالذات اجتماعی می‌انگارندو دولت‌های فعلی را به این جهت که تجسم زور و سلطه هستند، محکوم می‌کنند، اما به‌ هر حال نهاد حکومت در جوامع بشری را مقید می‌دانند؛ ولی حکومت مورد نظر آنها باید مطلقا داوطلبانه و فاقد هرگونه قدرت کاربرد زور و سلطه بر علیه شهروندان باشد در واقع آنها اعتقاد عمیقی به نظم طبیعی و هماهنگی اجتماعی ذاتی دارند. به کلام دیگر حکومت از نظر آنها راه حلّی برای مشکل نظم نیست بلکه خود، علت این مشکل است. 🔸 آنان در حمایت از این موضع (خود وجود دولت علت مشکل است) دو ادعای کلی مطرح می‌کنند: نخست، کسانی که اداره‌ی بخش‌های گوناگون دولت را بر عهده دارند (یعنی سیاست‌مداران، کارکنان دولت، قضات، ماموران انتظامی،) در مجموع طبقه‌ی حاکمی را تشکیل می‌دهند که منافع خود را می‌جویند و بقیه‌ی جامعه به‌ویژه طبقه‌ی کارگر را استثمار می‌کنند، دوم، تا جایی هم که دولت می‌کوشد که منافع عمومی و اجتماعی را تامین کند، وسایلی که در اختیار دارد – قوانین و رهنمودهای صادرشده از مرکز و اجبارا تحمیل‌شده- برای نیل به چنین هدفی کافی و موثر نیستند. به عقیده آنارشیست‌ها، جامعه‌ها موجوداتی فوق‌العاده پیچیده‌اند، و سازمانشان باید زیر و رو گردد و به نیازهای گوناگون افراد و مناطق توجه کامل شود. 🔹به نظر آنها افراد سرکش را می‌توان در معرض فشار افکار عمومی قرار داد و یا از جامعه اخراج کرد ولی اعمال زور بیش از این مجاز نیست. همان‌طور که گفته شد آنارشیست‌ها اعتقاد دارند که انسان ذاتا پاک و جامعه‌پذیر است، لیکن سلطه و استیلای دولتی وی را فاسد و هنجارگریز می‌سازد. به نظر آنان از میان برداشتن دولت مبتنی بر زور و سلطه، جنایت را کاهش می‌دهد، دولت خود، با راه‌انداختن جنگ‌ها بدترین تبه‌کاری‌ها را مرتکب می‌شود. 🔸آنارشیسم طیفی از نگاه های مختلف را در بر می گیرد از جریانات افراطی تا معتدل و... و منتقد سرسخت دموکراسی غربی نیز هستند که منجر به دولت_ملت ها کنونی شده است. 👈 @nabzqalam
🔸درصد کمی از انسانها نود سال عمر می کنند، مابقی یک سال را نود بار تکرار می کنند... 🍁 👈 @nabzqalam
🔹آریستو کراسی (Aristocracy) یا نخبه سالاری از واژه یونانی آریستوس (Aristos) به معنی بهترین و شایسته ترین است و در فلسفه سیاسی یونان، به معنای حکومت کسانی است که به ایده آل کمال انسانی از همه نزدیکترند و به عبارت دیگر نوعی از حکومت است که در آن به طور نسبی بخش کوچکی از شهروندان، در تعیین مقامات عمومی و تدوین سیاستها نقش دارند. این گروه از نظر فرمانروایی شایسته‌ترینِ همه قلمداد می‌شوند.  پیدا کردن معیارهای پذیرفتنی برای همگان که براساس آن‌ها بتوان گفت گروه «بهین» در یک جامعهٔ معین چه کسانی هستند، البته بسیار دشوار است و در عمل هم چنین معیارهایی را به ندرت به کار گرفته‌اند.(نخبه یا ژن خوب در هر جامعه ممکن است تعریف خاصی داشته باشد) 🔸از نظر ارسطو حکومتی را می توان به راستی آریستوکراسی یا حکومت نیکان نامید که از بهترین مردان فراهم آمده باشد و منظور از بهترین مردان، کسانی اند که در فضیلت به نحو مطلق و نه با معیاری نسبی یا خودسرانه، برتر از دیگران باشند؛ زیرا فقط در آریستو کراسی است که شهروند خوب، مرادف با انسان خوب است. 🔹به این نوع حکومت، مهانسالاری یا نژاد سالاری (حکومت نژادگان و اشراف) نیز می گویند. در عرف، حکومتی را (آریستو کراتیک) می خوانند که قدرت دولت در آن مطلق و در دست طبقه ممتاز باشد و آن طبقه، حاکمیت را از راه وراثت و امتیازهای طبقه ای در دست گرفته باشد و دیگر طبقات را در آن راه نباشد. نوع کامل این نوع نظام سیاسی را در ایران پیش از اسلام و اروپای قرون وسطی می یابیم. 🔸این گونه حکومت، امروزه در کمترین جای جهان دیده می شود و جای خود را به دیکتاتوریهای جدید سپرده است. در فلسفه سیاسی چین باستان، به ویژه در فلسفه کنفوسیوس نیز توجه خاصی به نوعی بهانسالاری، یعنی حکومت با فضیلت ترین مردمان، به عنوان بهترین نوع حکومت، دیده می شود. 🔹بیشتر حکومتهای آریستوکراتیک در اروپا، بر مبنای توارث و یا ثروت و یا هر دو قرار دارند. 👈 @nabzqalam
🎙سياستمدار كسي است كه حوادث فردا و يك ماه و يكسال بعد را پيش بيني كند و سپس بتواند دلايلي بياورد كه چرا اتفاق نيفتاد.(وينستون چرچيل) 👈 @nabzqalam
چه خوش صید دلم کردی، بنازم چشم مستت را که کس مرغان وحشی را، از این خوشتر نمی گیرد ... 👈 @nabzqalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله بهشتی ره ایشان سیاست بازی و عدم صداقت با مردم و تک صدایی را مورد انتقاد قرار می دهد ... 👈 @nabzqalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 بیژن عبدالکریمی 🔹تحلیل ریشه حوادث اخیر ایشان در این گفتار زیست مومنان در جهان ذاتا سکولار را ناممکن می داند .. ✅این افکار در جامعه نخبگانی و دانشگاهی ما و به تبع در بدنه عمومی جامعه مطرح می شود و ما باید بدانیم چه می گویند که بتوانیم مفاهمه داشته باشیم و اثرگذار ... (بدیهی ست انتشار افکار مختلف اساتید به معنای تایید یا رد نیست بلکه اینجا محفلی برای تضارب اندیشه هاست) 👈 @nabzqalam
🔴 آشوب گران چند پلیس فرانسه را آتش زدند. تروریست را برای دیگران ایجاد کردند تا قلب اروپا کشیده شد. ناتو را ب جان ملت ها انداختند به خودشان بازگشت و هیزم کش شدند. آتش زدن پلیس را در ایران باب کردند در پاریس الگوبرداری شد. چاه نکن بهر کسی ... 👈 @nabzqalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 استاد محقق داماد 🔹کج اندیشی دینی از بیماریهای فراگیر بیشتر خسارت جانی به بار می آورد ... 🔸پ.ن: خوارج و داعش از مصادیق بارز این بیان ایشان است و البته همه ما باید ملتزم به معارف بلند و نجات بخش دین حقیقی باشیم و بدانیم بدون تخصص به حوزه های تخصصی دین وارد شدن تبعات سنگینی دارد و باید اندیشه های کلان و سرنوشت ساز را از اسلام شناسان عمیق و قابل اعتماد دریافت کرد و ذیل آن دستگاه های مورد اعتماد به رشد عقلی و معرفتی خودمان بپردازیم و نگذاریم قرائت های افراطی یا تفریطی از دین بر ذهن ما سایه افکند (بدیهی ست انتشار افکار مختلف اساتید به معنای تایید یا رد نیست بلکه اینجا محفلی برای تضارب اندیشه هاست) 👈 @nabzqalam
به اصرار از از چرچیل خواستند سیاست را تعریف کند وی گفت؛ خروسی برای من بیاورید، دایره ای نسبتا بزرگ روی زمین کشید و خروس را در میان آن قرار داد و به حضار گفت خروس را تا زمانی که از دایره بیرون نرفته بگیرید... همه به سمت خروس حمله کردند ولی پرید و از دایره بیرون رفت. گفت این خروس را با خروس دیگری برای من بیاورید؛ هر دو خروس را داخل دایره قرار داد به جان هم افتادند و او از فاصله چند متری به سمت آنها رفت و هر دو خروس را به راحتی گرفت. چرچیل گفت؛ این است تعریف سیاست. پ.ن: برای انجام دادن هر کاری و حل مساله ای حداقل دو راه وجود دارد؛ ۹۰ درصد انسان ها به سراغ راه اول می روند که در نگاه اول به ذهن می رسد(همان حمله به سمت خروس) اما ۱۰ درصد از انسان ها به راه های دیگری می اندیشند که کار را با آسانترین شکل، کمترین زمان ممکن و با بهترین وجه انجام دهند. این مدل مواجهه با پدیده ها برای نوع انسان ها اکتسابی و قابل حصول است. ✅ آری سلاح ایده و تدبیر برنده تر از هر سلاح دیگری است . ✍علی امیری 👈 @nabzqalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴اساتید مطرح دانشگاه تهران دور هم نشستند 🔸اولین نشست«خانه گفت‌وگوی دانشگاه تهران» برگزار شد؛ سخنان مهم علی مطهری، زیبا کلام، محمد جواد ظریف، حدادعادل، ابوترابی فرد، طیب نیا، فرجی دانا و ۱۳ چهره دیگر در باره حوادث اخیر .... 🔹برشی از دیدگاه ها را در این ویدئو ببینید ... 👈 @nabzqalam
🔴پژوهشگاه های علوم انسانی- اسلامی تقسیم کار مشخصی داشته باشند. 🎙استاد رشاد ▫️ هنوز بعد از چند دهه که این مقوله مطرح است، درگیر مباحث ماقبل هستیم، یعنی هنوز از ضرورت این مسئله حرف می‌زنیم، از امکان این مسأله حرف می زنیم، از فایده مندی و ضرورت علوم انسانی حرف می زنیم در حالیکه باید از این مرحله عبور کرده باشیم. اگر یک قدم جلوتر می گذاریم، مجددا در حال طرح یک سلسله مباحث کلی هستیم. ▫️ مهمترین راه حل این است که ما یک تقسیم کار ملی در این زمینه انجام دهیم و دستگاه های هم افق، این ده، بیست دانش را با هم تقسیم کار کنیم و حتی‌الامکان هر دستگاهی نیز تنها یکی از رشته ها را بپذیرد، مگر اینکه خودش بخواهد در بیش از یک زمینه کار کند. ▫️ با دستور کاری دقیق و تقسیم کار میان پژوهشگاه ها می توانیم به سمت ارتقاء جایگاه علوم انسانی- اسلامی قدم برداریم. ▫️ ادامه مطلب: iict.ac.ir/ensanieslami پ.ن: اینکه چه کسی باید این مدیریت دانش که به دلائلی ناگزیر از اقدام به آن هستیم را انجام دهد الله اعلم ! للاسف درد بزرگی ست که سالهاست کارآمدی ما در ساحت های مختلف را هدف قرار داده است ... این پیشنهاد علیرغم اینکه ممکن است به سطحی نگری در مورد علوم انسانی اسلامی متهم شود عملا یکی از بهترین راه هاست که ما را زودتر در مسیر تحقق این آرمان قرار می دهد لااقل برای شکل گیری پایه های اولیه علوم انسانی اسلامی باید یک تقسیم کار مدون و خروجی محور در دستور کار قرار گیرد و ادامه مسیر را علاقه مندان و محققان به طور طبیعی و خودکار طی خواهند کرد. ✍علی امیری 👈 @nabzqalam
🔴 به سید حسن نصرالله رای بدید 🔻رأی گیری برای انتخاب موثر ترین رهبر عربی در سال ۲۰۲۲ 🔻اسم سید مقاومت را آخر گذاشتند و تبلیغات گسترده برای بن سلمان سعودی در جریان است 📌حتما شرکت کنید: رقابت بین بن سلمان و سید حسن نصرالله 👇👇👇 https://sputnikarabic.ae/20221228/صوّت-للزعيم-العربي-الأكثر-تأثيرا-في-عام-2022--1071700262.html 👈 @nabzqalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙علامه مصباح یزدی ره 🔴 دموکراسی صحیح و اسلام؛ ماها با خداوند اختلاف فتوا داریم !!! خداوند می خواهد ما زمینه رای مردم را فراهم کنیم ... 👈 @nabzqalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙عباس عبدی 🔹تحلیل حوادث اخیر ✅ پیام ۹۶ دریافت شده بود شاید این اتفاقات نمی افتاد ... کنترل اجتماعی دندان فاسدی است که باید کشیده شود ... (بدیهی ست انتشار افکار مختلف به معنای تایید یا رد نیست بلکه اینجا محفلی برای تضارب اندیشه هاست) 👈 @nabzqalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 علی لاریجانی رهبرانقلاب 60 سال است با دیکتاتوری مبارزه کرده است؛ شنیدن برخی حرف ها این روزها دردآور است ... (بدیهی ست انتشار افکار مختلف به معنای تایید یا رد نیست بلکه اینجا محفلی برای تضارب اندیشه هاست) 👈 @nabzqalam
📚افلاطون حکیم؛ 🔸هر گونه زیاده‌روی، واکنشی در پی دارد، چه در فصول، چه در گیاه‌ها، چه در بدن و بیش از هر چیز در حکومت 🔹همچنین زیاده‌روی در آزادی، به ناچار منجر به زیاده‌روی در بندگی خواهد شد؛ چه در فرد، چه در حکومت. 👈 @nabzqalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 استاد راجی 🔸 چرا جمهوری اسلامی خود را به رفراندم نمی گذارد؟ (بدیهی ست انتشار افکار مختلف به معنای تایید یا رد نیست بلکه اینجا محفلی برای تضارب اندیشه هاست) 👈 @nabzqalam
🔴قابل توجه دولت انقلابی و مردمی؛ زنان کارآمد و متخصص را در تصمیم گیری و مدیریت های کلان کشور دخیل کنید. 🔸رهبری معظم انقلاب: از نظر اسلام اصلی‌ترین نقش زن، خانه‌داری است خانه‌داری، به معنای خانه‌نشینی نیست بعضی اینها را باهم اشتباه میکنند وقتی میگوییم خانه‌داری، خیال میکنند میگوییم در خانه بنشینید هیچ کار نکنید، هیچ وظیفه‌ای انجام ندهید، تدریس نکنید، مجاهدت نکنید، کار اجتماعی نکنید، فعالیتهای سیاسی نکنید، معنای خانه‌داری این نیست. 🔹خانه‌داری یعنی خانه را داشته باشید در کنار داشتن خانه هر کار دیگری که از عهده‌ی شما برمی‌آید و میل به آن و شوق به آن را دارید میتوانید انجام بدهید. 🔸کارهای اجتماعی در یک مواردی‌ فریضه است، وظیفه است، باید انجام بدهید. ( دیدار اقشار مختلف بانوان با رهبر انقلاب‌) پ.ن: وقتی اسلام عزیز می فرماید؛ «اکثر الخیر فی النساء...» زنان مبدا بیشتر خیر و نیکیَ ها هستند. و در قرآن کریم زن حضرت نوح و لوط، و زن فرعون و حضرت مریم را الگوی مردان معرفی می کند و وقتی ولی امر مسلمین، مرجع تقلید شیعیان جهان حضرت آیت الله العظمی خامنه ای معتقدند وظیفه زنان فعالیت سیاسی و اجتماعی هم هست و زن در جمهوری اسلامی جایگاهی دارد که در فرهنگ غرب وجود ندارد. بنابراین یکی از واکنش های مناسب و فوری به این بیانات حکیمانه معظم له در کنار دیگر اقدامات این است که از خانم های متخصص و کارآمد در مدیریت های کلان کشوری استفاده شود که هم حقیقت اسلام و انقلاب این معنا را می طلبد و هم دشمنان در دنیا نتوانند این گونه جای مطالبه گر و محکوم را عوض کنند و جمهوری اسلامی علیرغم این مبانی بلند مورد حمله ریاکاران و دغلبازان قرار گیرد. ✍علی امیری 👈 @nabzqalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 ولیعهد عربستان: خاورمیانه اروپای جدید خواهد بود 🔹عربستان، کویت، بحرین قطر ... تا ۵ سال آینده کاملا متفاوت خواهد بود. 🔹 قبل از اینکه بمیرم می خواهم خاورمیانه را در خط مقدم جهان بیبینم! 🔸پ.ن: اخیرا آمارهای از سرعت بالای رشد علمی عربستان هم منتشر شده است. ما از این پیشرفت ها بشدت استقبال می کنیم و کمک هم می کنیم بیشتر هم بشود چون به فضل الهی در نهایت همه به دست مجاهدان و سربازان تمدن نوین اسلامی خواهد افتاد ...‌ 👈 @nabzqalam
🔴 آیت‌الله اعرافی با محکوم نمودن اقدام وقیحانه نشریه فرانسوی: اقدام وقیحانه نشریه فرانسوی نقشه شوم دین زدایی و یورش به بنیان‌های هویت توحیدی و اسلامی است 🔹 ضرورت برخورد دولت‌های اسلامی، مستقل و آزاده با نشریه هتاک 🔸 حوزه‌های علمیه ایران و جهان این حرکت ضدانسانی، ضدایمانی، نفرت‌پراکنانه، خشونت طلبانه و بغض آفرین را تعرض به امت اسلام، مرجعیت شیعه، ملت شریف ایران و اسلام عزیز و فراتر از یک اقدام محدود و خودسرانه ارزیابی کرده، با صدایی بلند و فریادی روشن گرانه آن محکوم می‌کند. متن کامل:👇 https://hawzahnews.com/xc3SS 👈 @nabzqalam
🔴 ایران معاصر یعنی چه دوره‌ای؟ 🔹درباره اینکه تاریخ معاصر ایران از چه دوره‌ای آغاز می‌گردد، دیدگاه‌های گوناگونی مطرح شده است. اصولاً تاریخ معاصر هر کشور از زمانی آغاز می‌گردد که بنیاد تحولات اساسی آن، در آن سال‌ها گذاشته شده باشد؛ بنابراین کسانی که از تاریخ معاصر ایران سخن گفته‌اند، هر کدام دوره‌ی زمانی خاصی را نقطه عطف تحولات ایران برشمرده‌اند که می‌توان آنها را در سه گروه ذیل دسته‌بندی کرد: 1. گروهی آغاز تاریخ معاصر ایران را از زمان شروع دوره‌ی صفویه دانسته‌اند؛ مثلاً جان فوران به تحلیل تاریخ معاصر ایران از ابتدای صفویه پرداخته است. در میان مورخان ایرانی، آثار رسول جعفریان از این ویژگی‌ برخوردار است؛ 2. برخی ابتدای سلطنت قاجاریه را نقطه‌ی آغاز تحولات ایران تلقی کرده‌اند؛ 3. بعضی نیز نقطه‌ی شروع تحولات را در مشروطه جست‌وجو کرده‌اند. آنان معتقدند که اغلب تحولاتِ ایران معاصر، در مشروطه ریشه دارد. 🔹از دیدگاه کسانی که عصر صفویه را نقطه‌ی شروع بررسی تحولات ایران معاصر می‌دانند، در دوران صفویه، ایران مستقل، پس از حدود نه قرن، تأسیس، و مذهب تشیع، به رسمیت شناخته شد. این رخداد بزرگ در تحولات بعدی ایران اثرگذار بود؛ بدین‌صورت که در دوره‌ی صفویه، حوزه‌های علمیه شیعی آغاز به کار نمودند و شکل و نظم خاصی یافتند؛ سلسله‌ی فقهای ایرانی شیعی که تا به امروز نیز ادامه یافته است، با محقق اردبیلی در آن عصر آغاز به کار کرد؛ حکمت متعالیه در این دوران تأسیس شد و در آن زمان بود که برخی از منابع حدیثی مهم شیعه، بعد از کتاب اربعه، مثل وسائل‌الشیعه، بحارالانوار و وافی گرد‌آوری شدند. 🔸گروهی که دوره‌ی قاجاریه را نقطه‌ی آغازین تحولات ایران معاصر دانسته‌اند، شاید به این علت چنین کرده‌اند که مقارن با روی کار آمدن قاجاریه در ایران، انقلاب کبیر فرانسه در سال 1789 م به پیروزی رسید. از آنجا که بسیاری از تحولات اروپا با انقلاب فرانسه مرتبط بوده است، گروهی تحت تأثیر آن نظریه‌ها، تاریخ معاصر ایران را نیز با انقلاب فرانسه مرتبط دانسته و نقطه‌ی شروع تحولات ایران معاصر را نیز همین مقطع تصور کرده‌اند. 🔹گروه سوم، نقطه‌ی شروع تحولات ایران معاصر را نقطه‌ی تقابل سنت و تجدد ارزیابی کرده‌اند. این مسئله در نهضت مشروطه و با شعارهایی همچون آزادی‌خواهی و تجدد و نیز پذیرش برخی نهادهای مدرن آغاز شد. ✅اما واقعیت آن است که با مطالعه‌ی تاریخ معاصر ایران به خوبی درمی‌یابیم که ریشه‌ی بسیاری از تحولات اساسی ایران، به قبل از مشروطه و حتی پیش از قاجاریه بازمی‌گردد؛ از این رو نظریه‌ای که نقطه‌ی شروع تاریخ معاصر ایران را در دوره‌ی صفویه دانسته، واقعی‌تر به نظر می‌رسد (دکتر نجف لک زایی) 👈 @nabzqalam
🔴 صحنه های قمه کشی و کشتارشان آن قدر وحشیانه بود که اتاق فکرهای مدیریت آشوب که همه از خون آشام های بین المللی هستند نتوانستند این توحش ها را گردن بگیرند و گفتند هشتگ بزنید کار خودشونه ... الان که حکومت این قاتلان را مجازات می کند می گویند جوانان معترض را اعدام نکنید!! ✍علی امیری 👈 @nabzqalam