eitaa logo
نبض قلم | علی امیری
1هزار دنبال‌کننده
826 عکس
654 ویدیو
5 فایل
✓انعکاس دیدگاه اندیشه ورزان فکری _سیاسی ایران و جهان ✓سکوی آزاد اندیشی و تضارب آرا ✓ آموزش دانش سیاسی و تحلیل ارتباط با بنده: @Ali_Amiri0731 طلبه حوزه علمیه قم پژوهشگر فقه سیاسی و علوم سیاسی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از المرسلات
recording-20211216-181602.mp3
11.83M
⁉️| سلام علیکم وقت بخیر. اگه امکانش باشه لطفا درباره فقه حکومتی هم توضیحاتی بدید که روش درست و مقدمات مورد نیاز ورود در این مباحث چیه ؟! و اینکه جهت اجتهاد در این زمینه چطوری باید طی طریق کرد ؟! آیا موسسه ای رو پیشنهاد میکنید یا نه اینکه شخص خودش بره دنبال دیدن منابع و استخراج اخباری که بشه باهاشون شاکله حکومت اسلامی رو بست، بهتره؟! ✅ حجت الاسلام امیری را بشنوید @almorsalaat
🔴عالی جناب وقت آن نرسیده که خدای مهربان تو غیرتی نشان دهد و بر مرگ کودکی قطره اشکی بریزد جناب پاپ فرانسیس: «آغاز کنندگان جنگ توهم نداشته باشند که خدا کنارشان است» 🔸 اولا چه عجب ! بلاخره زبان مبارک جناب تان برای تعریض به جنگ و کشتار باز شد. بلاخره جنگ و کشتار و نابودی کشورهای خاورمیانه نتوانست خلوت و خلسه عارفانه و زاهدانه شما را به هم بزند و از دعا و نیایش و یاد خدا غافل کند به جان هم افتادن سران مسیحیت شما را وادار به گناه کرده و مجبور شدید حرفی غیر از ذکر خدا بر زبان جاری کنید. 🔹 دوما حضرت عالی جناب فرانسیس مقداری دیر آمدید آن زمان که پای خدا را از سیاست، اقتصاد و عرصه های گوناگون اجتماع بریدید باید فکر این روزها می بودید باید می دانستید هر ساحتی از زندگی بشر خالی از خدا، اخلاق و قوانین الهی شود آنجا جولانگاه شیطان، هوا پرستی، لذت جویی، خودخواهی و خودکامگی خواهد شد. زمانی که با افتخار سینه جلو می دادید و می فرمودید هر کاری دوست دارید انجام بدید فقط یک شنبه ها بیاید کلیسا تا آرامش پیدا کنید باید فکر این روزها می بودید 🔸 جناب پاپ غیبت خدای تو در عرصه اقتصاد با نظام طبقاتی و ظالمانه سرمایه داری، در عرصه سیاست نظام ضعیف کش و باغ وحش کنونی را شکل داده است که اگر یک روز بی گناهی را در گوشه و کنار دنیا نکشد روزش شب نمی شود. غیبت خدای تو در عرصه فرهنگ و روابط اجتماعی نابودی خانواده، کاهش شدید نسل بشر و بحران جمعیت، بی سرپرستی و تک سرپرستی میلیون ها کودک بی گناه، بحران تجاوزان جنسی که امنیت را از زنان سلب کرده است و آنها به کالایی برای سرگرمی مردان تبدیل شده است. 🔹 عالی جناب زمانی که بغل گوش شما تمام احکام خدا زیرپای هوا پرستان لگد مال شد؛ ▫️ حجاب و عفاف را برداشتند لبخند زدید ▫️روابط نامشروع را با سکوت تایید کردید ▫️همجنس بازی را قانون کردند لام تا کام حرف نزدید ▫️ارتباط با محارم را قانونی کردند فقط سر تکان دادید ▫️رباخواری و بی عدالتی اقتصادی که اصلا ربطی به شما نداشت ▫️کشته کشتار مردم جهان به دست سران مسیحی تربیت شده 'یک شنبه ها کلیسا' را دیدید و به جای اعتراض دست بر سر آنها کشیدید و فرمودید پسرم برو خداوند شما را بخشید ▫️این همه خودکشی و افسردگی و پوچ گرایی در دنیای غرب را مشاهده کردید و بی تفاوت بودید. 📌 امروز دیگر سخن گفتن خیلی دیر است. 🔹 آقای پاپ حاصل جدایی دین از عرصه حکومت و سیاست علاوه بر این همه، نتیجه اش جنگ جهانی اول و دوم بود که دنیایی را به آتش کشید و امروز سران مسیحیت در آستانه جنگ جهانی سوم اند و فرزندان چشم رنگی شما به جان هم افتاده اند. اگر روزی که آتش به خانه مردم انداختند شما مداخله می کردید و حرف خدا را سر دست می گرفتید امروز آتش به خانه خودتان نمی افتاد. امروز خدایی که شما تعریف کرده اید یعنی خدای یک شنبه ها نه در کنار آغازکنندگان جنگ است و نه در کنار جنگ زدگان و نه در کنار هیچ جامعه ای دیگر ... 🔸 حضرت مستطاب امیدوارم روزی به این اشتباه راهبردی و خانمان سوز پی ببرید که محدود کردن خداوند به واتیکان و کلیساهای پر زرق و برقش و جدایی دین از صحنه های اجتماعی نتیجه ای جز جنگ و کشتار، بحران های فراگیر در همه عرصه ها ندارد و جای که خدا نباشد شیطان حکومت می کند. امیدوارم روزی برسد که خدای شما از خود غیرتی نشان دهد و به میدان بیاید و برای کشته شدن کودکی بی گناه قطره اشکی بریزد. ✅ این وضعیت اسفبار کلیسا و جهان تحت نفوذ او باید عبرت بزرگی برای برخی جریانات درون جهان اسلام و درون کشور ما باشد که صراط روح الله موسوی خمینی که صراط اسلام سیاسی و اجتماعی است تنها مسیر درست و تنها کلید نجات است. ✍علی امیری @nabzqalam
چین و روسیه دو قطب بزرگ قدرت جهانی به آمریکا گفته اند؛ ما هم مثل ایران تضمین می خواهیم ! گفته می شد جمهوری اسلامی یک حکومت دینی است و با دین نمی شود در چارچوب جامعه بین الملل تعامل و زیست فعالانه ای داشت و باید در هاضمه ساختارهای جهانی هضم شود. اما امروز نظام اسلامی به کله گنده های دنیا درس سیاست و دیپلماسی می دهد آنها کلیشه ها را کنار گذاشته و با ساختارشکنی ایران همراه می شوند. قدرت نرم انقلاب اسلامی در حال برهم زدن همه چارچوب های ظالمانه و استکباری حاکم بر دنیاست باید برای تحولات بزرگ پیش رو آماده بود ... @nabzqalam
هدایت شده از المرسلات
3.33M
⁉️: من پایه هفتم هستم حس می کنم هیچی بلد نیستم و هیچی از علوم بارم نیست. چه کنم؟ راهنمایی بفرمایید. ✅ حجت الاسلام امیری را بشنوید. @almorsalaat
📍اقدام رسانه ای بی بی سی در مصاحبه با کاترین شکدم به مراتب خطرناک تر و راهبردی تر از تهمت بی پایه یک اکانت فیک به مسئولین نظام است ⁉️ سوالی در اذهان هست چرا بی بی سی که زمین و زمان را به هم می دوزد که چهره نطام اسلامی را تخریب کند یک دفعه وسط میدان آمد و از برخی مسئولین نظام که مورد تهمت قرار گرفته بودند دفاع می کند ؟ 🔰 پاسخ اجمالی ؛ ✔️ بی بی سی یک بنگاه خبرپراکنی بسیار حرفه ای ست که در آن متخصصین فراوانی از رشته های؛ مدیریت استراتژی، مدیریت رسانه، علوم ارتباطات، جامعه شناسی، روان شناسی، هنر و زیبایی شناسی، اقتصاد، علوم سیاست و حتی دین پژوهان و آخوندهای انگلیسی دور هم جمع شده اند و یک هدف را دنبال می کنند اینکه "چگونه فعالیت کنیم که هم ماموریت مان را انجام دهیم و هم مخاطب، ما را بیشتر باور کند و مرجعیت رسانه ای ما بیشتر محفوظ بماند" ✔️ مدتی بود فعالان رسانه ای جبهه انقلاب با رشد سواد رسانه ای یک تقابل جدی با بی بی سی و هم قطاران او رقم زدند. با روش های گوناگون مشت آنها را برای مخاطب به خصوص مخاطب ایرانی باز کردند و بزرگ ترین ضربه برای این غول رسانه ای این است که مشت او برای مخاطب باز شود. و همچنین سرو کله رقبای جدیدی برای این کهنه رسانه پیدا شده است. 🔴 بنابراین بی بی سی با دو هدف بسیار دقیق و ظریف در جریان "کاترین شکدم" خلاف جهت همیشگی خود شنا کرد؛ ۱. در یک جریان به ظاهر مهم که ارکان نظام زیر سوال می رود بهترین سوژه برای نمایش حریت و ژست استقلال رسانه ای است و از طرف دیگر چون این جریان هیچ سندیتی ندارد و غالب افراد باور نکرده و به زودی عده ای که باور کرده اند هم واقعیت را متوجه می شوند بر موج این سوژه عالی سوار می شود که در نهایت جایگاه نسبتا متزلزل خود را باز گرداند و اعتماد مخاطب را بیشتر جلب و با انتشار این مصاحبه در تمام رسانه ها از جمله رسانه های انقلابی حضور و مرجعیت خود را به نمایش بگذارد و خود را روی بورس نگه دارد. ۲.با این عملیات فشار توپخانه جبهه رسانه ای انقلابی که غالبا مردمی و شخصی اداره می شوند و خیلی تابع حب و بغض ها مقدس هستند را با اختلال محاسباتی به طور ناخودآگاه تعدیل و فعالیت افشاگرانه آنها علیه بی بی سی را کاهش دهد. ⛔️ و با کامنت ها و سوالات تردیدآمیزی که از طرف افراد مختلف خواندم یا دریافت کردم تا حدودی این اقدام بی بی سی را موفق ارزیابی می کنم. ✅ بنابراین هم رسانه ها و تحلیلگران و هم مردم عزیز باید این ترفند دایه مهربان تر از مادر که تمام تار و پودش دروغ و جنگ روانی علیه نظام و ملت ایران است را توجه جدی داشته باشند. 🖋شیخ علی امیری @nabzqalam
📍عرض سلام و ادب خدمت دوستان عزیز اسعد الله ایامکم 📚 رفقای که در کانال المرسلات توفیق همراهی شان را نداشته ایم و در این بستر زیارت شان می کنیم بنده در حد فرصت و توان و سواد خیلی محدود جهت پاسخ گویی به سوالات درسی و تحصیلی در خدمت طلاب عزیز بالاخص رفقای یک تا شش هستم 📝 برخی رفقا تقریر ارسال می کنند؛ بررسی تقریر دوستان مقداری زمان می طلبد لذا اگر صبوری می فرمایید این مورد را هم در خدمت هستیم ...🙏 @nabzqalam
recording-20220310-205645.mp3
9.12M
⁉️: سلام حاج آقا بنده به طور جدی درگیر منطق خوانی هستم و روزانه بخش عمده کار علمی ام را روی منطق کار می کنم که تا حدود زیادی جمع بشه منتهی چون سنگین و جدی درگیر منطق هستم بنظر نیاز به یک استراحت ذهنی و تنوع ذهنی در خلال کار دارم توصیه شما چیست ؟ چه گزینه های آموزشی و مطالعاتی مطلوبی هست که خستگی ذهنی ما را کم کند؟ البته بجز قرآن خواندن و روایت خواندن ... ✅پاسخ را در صوت بشنوید. @nabzqalam
نبض قلم | علی امیری
چین و روسیه دو قطب بزرگ قدرت جهانی به آمریکا گفته اند؛ ما هم مثل ایران تضمین می خواهیم ! گفته می شد
🔸حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی به پنجاه وششمین نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، با اشاره به تحولات سیاسی و نظامی اخیر، بر شناخت جبهه‌بندی‌ها و انتخاب موضع درست و آمادگی برای نقش‌آفرینی در تحولات به سود جبهه حق تأکید کردند. 🔸 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم دانشجویان عزیز رویدادهای سیاسی و نظامی در این روزها، تشکیل‌دهنده‌ی بخشی از همان پیچ تاریخی جهان است که گمان آن رفته بود. نخبگان و زبدگان ملت بزرگ ما در این مرحله، حامل مسئولیت‌های ویژه‌اند. شناخت جبهه‌بندی‌ها و صف‌آرائی‌ها و انتخاب موضع درست، مسئولیت کوته‌مدت، و آمادگی برای نقش‌آفرینی در تحولات به سود جبهه‌ی حق، وظیفه‌ی میان‌مدت آنان است. شما جوانان عزیز میتوانید در هر دو بخش بدرخشید و امید به انجمن‌هائی را که مزیّن به نام مبارک اسلام است، بارور نمایید. توفیقات روزافزون شما را از خداوند قدیر و حکیم مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ @nabzqalam
نبض قلم | علی امیری
#مشاوره_مجازی ⁉️#سوال: سلام حاج آقا بنده به طور جدی درگیر منطق خوانی هستم و روزانه بخش عمده کار
: سلام حاج آقا بنده چند روزی است پیشنهاد شما مبنی بر یادگیری قطره چکان زبان در لابه لای کار سنگین علمی را انجام دادم واقعا هیجان و نشاط بالای بهم می بخشه و حس خیلی خوبی دارم و احساس می کنم لذت بیشتری از کار علمی می برم ممنون @nabzqalam
📍طرح معافیت افراد ۳۰ ساله دارای دو فرزند رد شد. 🔵 این اتفاق چند پیام داشت؛ 🔸یک. هیچ مسئولی در نظام پیدا نمی شود که چندین سخنرانی در مورد ازدیاد جمعیت و فرزندآوری نداشته باشد و دائما از تریبون های مختلف واسلاما و وا کشورا سر نداده باشد. اما جلوی چشم همگان در عمل _ سربازی حرفه ای پیش کش ... اقداماتی از جنس اقدامات خانم آنکلا مرکل که برای فرزندآوری خونه و ماشین و وام کلان و هدیه به مردم می دهد پیش کش_ حاضر نشدن یک معافیت سربازی آن هم به افراد سن بالا آن هم دارای دو فرزند و بیشتر را از دست بدهند!! احسنتم. 🔸 دو. باز برای افکار عمومی تره هم خرد نکردند طرحی را اعلام کردند بخشی از جامعه را خوشحال کردند برخی ها امید بستند یک دفعه راحت تر از آب خوردن فرمودند حذف شد. همین!! 🔸 سه. پیام بی نظمی، بی هماهنگی و ناپختگی در مدیریت را به بیرون نمایش می دهد. واقعا شما نمی دانید طرح به این مهمی قبل از مطرح شدن و مصوب شدن!! باید با تصمیم گیران آن مشورت شود و بعد آن را رسانه ای کنید ؟ هر کسی هر گوشه ای ساز خود را می زند؟ مگر این گونه کشور جلو می رود ؟ مگر این سبکی می شود کشور اداره کرد ؟ چرا انقدر راحت خود را در موضع تهمت قرار می دهید؟ چرا از اقدامات قبلی درس نمی گیرید و دائما در حال تکرار یک مدل اشتباه هستید؟ ⁉️ ما برای رای آوری شماها کلی قول به مردم داده ایم اگر از سر دلسوزی مطالبه نکنیم هم نگرانیم گفتمانی که پرچم آن را بلند کردید زمین بخورد و هم فردا نمی توانیم تو صورت افرادی که به اعتماد ما(بچه انقلابی های کف میدان) رای داده اند و به شما رای داده اند نگاه کنیم. 🖋شیخ علی امیری @nabzqalam
❓آیا بحث مقاصد الشریعه مبتنی بر نظریه عدلیه است یا بنابر نظریه اشاعره هم قابل طرح است؟ ◼️مورد هشتم از اسباب تعدیه احکام عبارت بود از مقاصد الشریعه. ◽️بنابر اینکه بپذیریم که شریعت مقاصدی دارد و این مقاصد می‌تواند راهنمایی باشد برای اینکه ما احکام را تعمیم و توسعه بدهیم و یا احیاناً تضیق و تقییدی در آنها ایجاد کنیم. عرض کردیم که لازم نیست این مقاصد، مقاصد عقلی ماقبل از شریعت باشند که عدلیه می‌گویند. نه حتی مقاصد مبتنی بر شریعت هم که مقاصد و اغراض ثانویه مجعوله شارع هستند هم می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد و این نزاع را در این وادی هم جاری دانست. ◽️به همین دلیل گفتیم برخلاف چیزی که برخی دوستان بیان کرده‌اند و در کلمات برخی بزرگان از جمله برخی نوشته‌های آیت الله مکارم حفظه الله دیده می‌شود که این بحث مبتنی بر نظریه عدلیه است با این تقریر که سخن از اغراض و مقاصد شریعت که به میان می‌آوریم مفروض این است که احکام مبتنی بر مصالح، مفاسد، اغراض و مقاصد معینه است که شرع هم آن را در نظر گرفته است و اینجا هم داریم می‌گوییم اغراض و مقاصد، این ظهور در آن دارد و ابتنای بر آن دارد. و الا کسی که اشعری بیاندیشد، به وجود مصالح و مفاسد و اغراضی معتقد نیستند بلکه شارع آنها را جعل می‌کند می‌گویند معنا ندارد در خداوند این مسأله را تصویر کنیم که قصد و غرضی را دنبال می‌کند و این محدود کردن واجب است و لذا معنا ندارد این بحث در فضای اشاعره جاری باشد اما ما عرض می‌کنیم این بحث ابتنائی بر نظریه عدلیه ندارد حتی با نظریه اشاعره هم نزاع جاری‌ست لااقل در برخی از مسلک‌های این جریان. علت نظر ما هم این است که اشعری می‌گوید شارع تابع اغراض و مقاصد و مصالح قبلی و پیشینی نیست و به تبع یک غرض قبلی جعل حکم نمی‌کند. ✔️اما می‌تواند حکم را که جعل می‌کند با همان جعل او، مقاصد و اغراض را جعل بکند؛ این مقاصد و اغراض ارزش پیشینی و عقلی ندارند ولی با جعل شارع می‌تواند اینها ارزش پیدا کند اصلا ارزش‌ها تابعی از جعل شارع است. چه مانعی دارد که بگوییم شارع از طریق جعل این احکام غرضی را هم دارد جعل می‌کند نه اینکه غرضی را تبعیت می‌کند، نه. با جعل احکام یک غرضی را هم جعل می‌کند و ما فهمیدیم غرض مجموعی او از جعل این احکام حفظ نسب است حفظ آبرو است حفظ نظم اجتماعی است؛ و لو ذاتاً اینها ارزش عقلی ندارد اما بالاخره جعل شارع و اعتبار شارع‌اند؛ لذا این بحث مقاصد الشریعه بر اساس نظریه اشاعره هم قابل تصویر هست •┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈• (۲۹ /۶ /۱۴۰۰) استاد علیرضا اعرافی @alireza_arafi مقرر؛ علی امیری @nabzqalam
هدایت شده از استاد علیرضا اعرافی
🖋 دیدگاه حضرت استاد در مورد نظریه حق‌الطاعه شهید صدر ره (۳/۱) نظریه حق‌الطاعه را ایشان در چند جلسه مفصل تبیین و نقد فرمودند ولی اجمال آن این است: در مورد رابطه انسان و خداوند یک حکم عقل نظری وجود دارد که عبارت از حق تکوینی خدا بر همه عالم و آدم است. قصه خداوند و مولای حقیقی با موالی عرفی متفاوت است. خداوند حق حیات، وجود، هستی و همه چیز بر انسان دارد. رابطه مولویت خدا با انسان مولویت حقیقیه است به جعل، وضع و اعتبار نیست. حقیقت وجود ما مرتبط با خداست با هر یک از تحلیل‌های فلسفی که موجود است؛ علیت در همان حدی که در کلام متکلمین و محدثین آمده یا علیتی که در مبحث فلسفی وجود دارد یا بالاتر از این دو علیتی که در مکتب ملاصدرا که فقر وجودی است یا بالاتر از این علیت به معنای تجلی عرفانی باشد هر یک از این چهار مسلک اصلی در باب ارتباط عالم هستی با خدا را بگویم فرقی نمی‌کند. رابطه انسان و خدا رابطه‌ای قراردادی و اعتباری نیست بلکه تکوینی و حقیقی در عالم خارج است. و یک حکم عقل عملی وجود دارد که ناشی از همان حکم عقل نظری است: این که در مولای حقیقی حق‌الطاعه وجود دارد. اقتضای این مقام مولویت و عبودیت حقیقیه و تکوینیه در طرف عبد این است که جایگاه و احترام و مقام مولا محفوظ بماند. این جایگاه توسط عقل نظری اثبات می‌شود و عقل عملی هم می‌گوید باید آن جایگاه را محترم شمرده شود. لذا ایشان معتقد از در موالی عرفی ممکن است کسی تجری کند تقبیح نشود اما هرگونه تجری در مورد مولای حقیقی قبیح است. (درس خارج اصول فقه ۹۸/۱۰/۸) •┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈• سایت مؤسسه اشراق و عرفان ▶️ eshragh-erfan.com •┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈• کانال استاد علیرضا اعرافی ▶️ @alireza_arafi
هدایت شده از استاد علیرضا اعرافی
🖋 دیدگاه حضرت استاد در مورد نظریه حق‌الطاعه شهید صدر ره (۳/۲) نظریه مختار استاد در مورد حق‌الطاعه؛ این مقدار را قبول داریم که واقعاً تمام وجود و هستی عبد از مولی حقیقی است و به او برمی‌گردد و عبد هیچ چیزی ازخود ندارد. این مولی حق تامی دارد و قطعاً احترام حداکثری را باید به نحو الزامی رعایت کرد. عقل می‌گوید باید رعایت کنید زیرا شما هیچ چیزی از خودتان ندارید فقیر الی الله به نحو مطلق هستید. بنابراین لو خلینا و انفسنا، مولویت حقیقیه اقتضا می‌کند که حق احترام و اطاعت مولی را به‌عنوان یک حق پایه بپذیریم. منتهی ما اینجا مطلبی داریم: درست است عقل صرف می‌گوید جایگاه مولی حقیقی این مقدار است. اما آیا خود مولای حقیقی این احترام حداکثری را از بندگان خود طلب کرده است؟ این مقداری را که عقل می‌فهمد خود مولی هم این مقدار را از ما مطالبه دارد یا اینکه این‌قدر سخت‌گیرانه تعامل نکرده است؟ عقل اگر هم بگوید احترام حداکثری حق الزامی مولاست این در حد علیت تامه نیست در حد اقتضا است اما مادامی است که خود مولا تسهیل نکند؛ اما اگر خود مولا از سر لطف و کرم مقداری جایگاه خود را در سطح متعارف تری تعریف کرده و راه را باز کرده است و حس کردیم بنای مولی برآن عمل سخت‌گیرانه نیست عقل عقب می‌‌نشیند. دلیل بر مدعا: 1. آنچه از آیات و روایات استفاده می‌کنیم این است که خدا با بشر معامله سخت‌گیرانه‌ای که عقل درک می‌کند را ندارد. بنای خداوند معامله از سر رحمت و مهربانی و عفو و بخشش است. البته قائل به اسلام رحمانی که بعضی می‌گویند نیستیم اما قائل هستیم تعامل خدا با بشر در جعل قوانین و مقررات با این احترام حداکثری نیست. بلکه مولا سطح خود را به سطح موالی متعارف تنزل داده است و در مولای متعارف قبح عقاب بلا بیان جاری است، احتیاط عقلی لازم نیست. (درس خارج اصول فقه ۹۸/۱۰/۸) •┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈• سایت مؤسسه اشراق و عرفان ▶️ eshragh-erfan.com •┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈• کانال استاد علیرضا اعرافی ▶️ @alireza_arafi
هدایت شده از استاد علیرضا اعرافی
🖋 دیدگاه حضرت استاد در مورد نظریه حق‌الطاعه شهید صدر ره (۳/۳) دلیل بر مدعا: 2. قبل از اینکه به مجموعه آیات و روایات برسیم از منظر کلامی - فلسفی هم این دقت قابل استفاده است. مولای حقیقی که اسماء بسیاری دارد همه‌اش اسماء قهاریت، ملوکیت، احاطه و جباریت نیست بلکه اوصاف رحمانیت در وجود او هست.عقل ما می‌گوید خدایی واحد، عالم، قادر، حی، قدیر، جبار، منتقم، رحیم و ودود وجود دارد یعنی همه کمالات را دارد. اگر کمالات خداوند یک‌سویه بود و رابطه مولای حقیقی با مخلوق رابطه‌ای از بالا به پایین بود یعنی فقط مالکیت و قهاریت بود اینجا حکم عقل این بود که احترام و احتیاط حداکثری‌ باید رعایت شود؛ اما اگر عقل ما ملاحظه کرد که این خداوند رحیم و ودود هم هست، علی‌رغم همه عظمت او عقل حکم نمی‌کند که شما احتمال ضعیف بعد از فحص را هم باید رعایت کنید. بنابراین اگر انسان فقط اوصاف قهاریت و جباریت خداوند را مورد ملاحظه قرار دهد حکم عقل همان مولویت درجه اولی و اثبات حق الطاعه است اما اگر تمام اوصاف خداوند را یکجا مورد ملاحظه قرار دهیم عقل به طور جزمی حکم به حق الطاعه نمی‌کند بلکه مولویت تنزل یافته را ادراک می‌کند. و حتی اگر این نتیجه‌ای که ما از حکم عقل گرفتیم هم اثبات نشود باز مجموعه آیات و روایات ما را به این نکته متوجه می‌کنند که تعامل خداوند با بندگان یک تعامل درجه دومی و تنزل یافته و متعارف است. (درس خارج اصول فقه ۹۸/۱۰/۸) •┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈• سایت مؤسسه اشراق و عرفان ▶️ eshragh-erfan.com •┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈• کانال استاد علیرضا اعرافی ▶️ @alireza_arafi
هدایت شده از المرسلات
42.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀اهداف خواندن حکمت اسلامی 🎙استاد علی فرحانی 📌جلسه مقدماتی دوره آموزش حکمت اسلامی ⬇️ در دوره👇👇 soda96.ir/touba-hekmat/ soda96.ir/touba-hekmat/ 🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
recording-20220318-094139.mp3
8.63M
: سلام علیکم این بحث دور در تبادر و پاسخ آن را من خوب متوجه نمی شوم سوال هم می پرسم می گویند یکی اجمال است و یکی تفصیل است که دقیق برای من قابل درک نیست که یعنی چه؟ اگر شما شسته رفته پاسخی بفرماید متشکرم. ✅پاسخ را در صوت بشنوید @nabzqalam
📍 ایران در قرنی که گذشت و در قرنی که پیش رو دارد. 🔷 در سال ۱۳۰۰ در جریان یک بیماری همه گیر ایران ۱۵ تا ۲۰ درصد از جمعیت خود را از دست داد. در سال ۱۳۲۰ در پی اشغال ایران در جنگ جهانی دوم توسط متفقین و تشکیل "دالان پارسی" برای انتقال کمک‌های متفقین به شوروی، ایران متزلزل وارد قحطی شد که انگلیس نقش پرنگی در این قحطی بزرگ داشت که طی دو سال ۴۰ درصد مردم ایران از گرسنگی کشته شدند.!!! 🔶 ایران در نیمه اول این قرن بدلیل فقدان یک تفکر و ایدئولوژی قوی و یک جریان قدرتمند برای مدیریت آن دائما در معرض تاخت و تازها، دخالت بیگانگان غارتگر، قحطی ها، عقب افتادگی های دردآور در همه زمینه ها بود آنقدر بی ثبات و بی رمق که با دستور انگلیس مترسکی که اسمش شاه بود بحرین پاره تن ایران به عنوان هدیه بخشیده شد و مردم غیرتمند ایران آنقدر به حساب نمی آمدند و خارج از بازی بودند و بی اطلاع از همه چیز در این فاجعه ملی فقط نظاره گر بودند. 🔰 اما یک نهال نوپا بنام حوزه علمیه قم در سال ۱۳۰۱ در موازات این همه رنج و بی ثباتی تاسیس شد و به مرور رشد پیدا کرد مجموعه ای با دست خالی اما ذهنی مملو از اندیشه و راهبرد یک مرکز قدرتمند _علمی فکری فرهنگی که اساس هر گونه تحول در هر جامعه ای اندیشه و فرهنگ است_ روز به روز در حال جا باز کردن بود و با پمپاژ تفکر خداخواهی، خودباوری، ایثار و مقاومت، استقلال طلبی، عزت خواهی، دشمن ستیزی و... ملتی را سرخط کرد و در اواسط قرن با برعهده گرفتن مدیریت میدانی تحولات، دگرگونی و انقلاب فکری و فیزیکی بسیار کم نظیری را رقم زد و حرکت به سمت ایران نوین و ساخت تمدن نوین اسلامی را آغاز کرد 🔷 هم اکنون در پایان این قرن نمایندگان ایران با عزت و احترام و برابری سر یک میز در کنار چند قدرت برتر دنیا در حال بده بستان و معامله هستند و در اوج این مذاکرات با موشک به طور مستقیم منافع آنها هدف قرار می گیرد نه تنها از برخورد متقابل و قطنامه و اعتراض خبری نیست بلکه درخواست سرعت در توافق را روی میز قرار می دهند. 🔶 بسیاری از کارشناسان شناخته شده دنیا از ایران به عنوان یک قدرت نوظهور و قدرت اول منطقه یاد می کنند و در پیشرفت کشور در همه زمینه ها علرغم فشار سنگین همان قدرت ها با یک تعجب و حیرت تحلیل خود را ارائه می دهند و بارها این جمله از زبان آنها شنیده شده که "جمهوری اسلامی روند تحولات دنیا را به سمت معناگرایی تغییر داده است " 🔰 اگر حوزه و روحانیت که حامل پیام دین و معنا است توانست با مدیریت قوی یک کشور بحران زده و زمین سوخته را با دستی خالی از قدرت مادی در طی نیم قرن به این نقطه برساند اکنون که علاوه بر آن اندیشه های متعالی، دارای مجموعه ای از تجارب پرفراز و نشیب و دستی پر از ابزارها و مولفه های قدرت است قرن جدید را به قرن تحولات شگرف برای ایران و جهان مبدل خواهد کرد. و بنابر نشانه های متعدد قرن پیش رو قرن ظهور و بروز تمدن نوین اسلامی و قرن توجه جدی جهانیان به ارزش های الهی و انسانی به میدان داری ملت عزیز ایران با اندیشه اسلام ناب و رهبری روحانیت پیشرو است. ' آغاز قرن معناگرایی فراگیر بر همه مبارک باد' 🖋شیخ علی امیری @nabzqalam
14.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 🎙بیانات آیت الله اعرافی پیرامون فقه نظام ساز @nabzqalam
🔰 تأسیسُ الشیعةِ لعلومِ الاسلام یا تأسیس الشیعةِ الکِرام لِفُنون الاسلام و یا تأسیس الشیعة الکرام لِکُلّ عُلومِ الاسلام، معروف‌ترین اثر سید حسن صدر (۱۲۷۲-۱۳۵۴ق) است. این کتاب در چهارده بخش خدمات شیعیان دوازده امامی را در تأسیس و تکمیل علوم اسلامی نشان داده است. نسخه همراه با تحقیق و تعلیق این کتاب در سال ۱۳۹۶ش، جایزه کتاب سال حوزه علمیه و کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را دریافت کرد. سید حسن صدر این کتاب را در سال ۱۳۳۰ق با تغییر در طبقه‌بندی علوم، خلاصه کرد و با نام الشیعه و فنون الاسلام منتشر ساخت. ✅ بنظر می رسد هر طلبه ای باید این کتاب را در کتابخانه خود داشته باشد @nabzqalam
: سلام بر شما خدا قوت من یک سوال از ادبیات دارم ذوریه از نظر صرفی چیه ؟ ✅پاسخ اجمالی: ذُرِّیَّة: ادبا گفته اند در اصل به معنای فرزند کوچک است. ولی اغلب به همه فرزندان اطلاق می شود.به عقيده راغب ذريّه در واحد و جمع استعمال می شود و اصل آن جمع است. ریشه اصلى این کلمه را مختلف گفته اند: 1. ذَرْء به معناى آفرینش است. 2. ذَرّ به معناى موجودات بسیار کوچک مانند ذرات غبار است. و چون بچه انسان از نطفه کوچکی است ... 3. ذَرْو به معناى پراکنده ساختن است.فرزندان انسان را ذریّه گفته اند چون بعد از مدتی به هر سو در روى زمین پراکنده مى شوند. در کتاب اقرب الموارد می گوید: ذريّه به معنى نسل است و اصل آن ذرّيئه بوده همزه را بياء قلب و در هم ادغام كرده‏اند جمع آن ذّرّيات و ذرارى است. راغب اصفهانی در اصل اشتقاق واژه ذریه سه دیدگاه را آورده است؛ - از اصل «ذرأ االله الخلـق » و «هوالـذي ذرأکم فی الأرض» که همزه آن هنگام اتصـال بـه یـاء نسبت حذف گردیده است، مانند «بریه » - از اصــل «ذرو» اســت کــه بــر وزن «فعلیه» به شکل «ذرویه» بوده سپس هنگام اجتماع دو حرف واو و یاء حرف واو به یاء تبدیل و در آن ادغام گردیده «ذریه» شده است. - این واژه از اصل «ذرر» مضاعف می باشـد کـه بر وزن «فعلیه» به شکل «ذریه» در آمده است. در صحاح مى‏گويند: ذرء به معنى آفريدن است و به نسل جن و انس از همين جهت ذريّه گفته‏اند. @nabzqalam
recording-20220325-153441.mp3
9.1M
: سوالی از بحث عام و خاص دارم در بحث سرایت اجمال مخصص به عام اینکه چرا مرحوم مظفر در شبهه مفهومیه در مخصص متصل، متباینین و اقل و اکثر را یک کاسه می کنند و می گویند فرقی ندارد و اجمال سرایت می کند ولی در منفصل تفکیک های صورت می گیرد بنظرم در مخصص متصل در قسم اقل و اکثر بشود به عام تمسک کرد و قدر متیقن گرفت و ... اگر توضیح بدید ممنون میشم ؟ ✅پاسخ را در صوت بشنوید @nabzqalam
🔰 جایگاه شناسی علم اصول ناشر: مرکز مدیریت حوزه علمیه مصاحبه تخصصی با اساتید برجسته از جریانات مختلف در مورد علم اصول است. ✅ بنطر حقیر طلاب سطح و بالاتر باید این کتاب را حتما داشته باشند و دقیق مطالعه کنند. این اثر یک نگاه کلان و راهبردی در مورد علم اصول و تا حدودی اجتهاد را به مخاطب می دهد @nabzqalam
حکومت،مقصود اصلی خداوند است نه مقدمه ای برای اجرای احکام اسلامی 🎙استاد محمد جواد فاضل لنکرانی @nabzqalam