eitaa logo
«نـفـیٖر نِــےْ» | مُحَـمَّد بُرْهـٰان
110 دنبال‌کننده
496 عکس
615 ویدیو
5 فایل
*گاهی می‌نویسم...* ارتباط با ادمین: @MohammadMahdi_BORHAN
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بر پا
اصلاحاتِ اصلاحات چند نکته درباره گفتگوی ویژه خبری با آقای پزشکیان: ۱.پزشکیان می‌تواند نقطه عطفی در بازسازی چهره ویران شده جریان اصلاحات باشد. اصلاحات سال ۸۸ از قانون و مردم گذشت و به مرور چهره بی‌ربط به نظام از خود نشان داد، تصویری که امروز از جریان اصلاحات در ذهن‌ها مانده، تصویر خروج کنندگان است. اما پزشکیان به چند دلیل می‌تواند این تصویر را بازسازی کند. اولا قهر این جریان از صندوق رای فایده نکرد. ظهور شهید سید ابراهیم رییسی باعث شد این قهر کردن بی‌آبرو شود. او هم نسبت مردم و کارگزاران نظام را بهبود جدی داد و هم احساس بی‌فایدگی رای ندادن را در بدنه غربگرا ها ایجاد کرد. امروز این جریان احساس می‌کند هر چه پای صندوق نیاید فقط خودش را منزوی تر کرده و این یعنی عملا رای ندادن پروژه ای بالکل شکست خورده و بی اثر است. خون شهید رئیسی صحنه انتخابات را زیر و رو کرده. ۲.در ثانی این بار رای مردم با نقد و نفی کارگزاران مستقر محقق نمی‌شود بلکه در بستر تراز شدن یک شخصیت و دولت شکل میگیرد، دولتی که حتی به تعبیر زیدآبادی دگراندیش، بیش از همه دولت‌ها اهل مدارا بود و به تعبیر لیلاز یک دولت موفق بود. به تعبیر مرحوم دعایی سعه صدر بالایی داشت. پزشکیان در فضایی وارد شده، که می‌تواند اصلاحات را به سپهر سیاسی کشور برگرداند ذیل گفتمانی که خون شهدای خدمت شکل دادند. او در اولین مصاحبه اش در سیما، نشان داد که ظاهرا بنای چنین حرکتی را دارد. ۳.با توجه به عکس العملهای طیف اصلاح طلب نسبت به سخنان او می‌توان حدس زد که مرز بیرون رفتگان از نظام، تنگتر می‌شود. چون بخش وسیعی از پیشقراولان آنها ظاهرا از اینکه در فضای سیاسی کشور بی تاثیر باشند به ستوه آمده اند. رای ندادن تا یک جایی می‌تواند حاوی پیام باشد، بعد از آن دیگر عملا خود را منزوی کردن و کار به رقیب سپردن است. لذا بسیاری با این سلوک سیاسی پزشکیان همراهند از سر ناچاری و این عملا یک فرهنگ و جریان متمایز را شکل خواهد داد. ۴.اما نکته سوم و بسیار مهم این است که سبک پزشکیان صادقانه به نظر میرسید و از این جهت با روش روحانی که روش مصلحت جویانه و حسابگرانه برای حضور در نظام داشت، بسیار فاصله می‌گیرد و از این جهت می‌تواند کاملا حال جریان اصلاحات را تغییر دهد اگر همینطور باقی بماند. اساسا نوعی همراهی دلسوزانه و صادقانه حتی در پیام لاریجانی و همتی بعد از رد صلاحیت دیده می‌شود که در فضای سیاسی امروز مغتنم است. سیاست مصلحت جویانه و سوداگرانه روحانی اگر تبدیل شود به یک همراهی صادقانه در دل نظام، سوق اصلاحات به سمت تمحیص و خالص سازی ساده تر خواهد بود. ۵.برخی از بدنه انقلابی روی اقلیت بودن و بی توجهی به عموم مردم حساب باز کرده اند، برخی از بدنه جریان غربگرا نیز روی پنهانکاری مصلحت جویانه و تقابل با نظام حساب باز کرده اند، پزشکیان چه بسا بتواند در تقابل با این دو فرهنگ غیر اسلامی و غیر انقلابی نقش بازی کند. این نقش را چه بسا برخی دیگر از اصلاح طلبان صادق بتوانند بازی کنند. و عملا بدانند یا ندانند به رشد عمومی مردم کمک کنند. ۶.پزشکیان اما چند کاستی روشن از خود نشان داد، اولا ضعف در تحلیل و تسلط عقلانی بر شرایط که او را ضربه پذیر می‌کند و اگر این نکته در کنار احساساتی بودن او هم قرار بگیرد می‌تواند خطرناک باشد. ثانیا روحیه حزبی و جناحی و روابطی که با بدنه اصلاح طلبی دارد می‌تواند عملا او را در خدمت جریان پنهانکار مصلحتجو قرار دهد. دقت کنیم این جریان که شاخص آن روحانی و اعتدالیون بودند خود را داخل نظام تعریف می‌کرد ولی نه صادقانه. حدس می‌زنم همراهی پزشکیان با جریان غربگرا و همراهی آنها با او به دلیل همین دو نقطه ضعف جدی او باشد. ۷.نمیتوان روی نظام فکری و اندیشه او حساب کرد، طبیعتا او تمایل به جریان غربگرا دارد. اما اگر پاکدستی و صداقت خود را حفظ و بر آن پافشاری کند می‌توان به زنده شدن صادقانه بخش جدی از بدنه اصلاحات امید بست. زبان و بیان ساده و مردم پسند او نیز می‌تواند در این جهت یعنی احیای این جریان اجتماعی مفید و موثر باشد. @ali_mahdiyan
🔰 یادداشتی بر مقاله‌ی «امام و حیات باطنی انسان» نوشته سید مرتضی آوینی ✍🏻 👇🏻👇🏻👇🏻
﷽ 🔰 حیات ظاهری، حیات باطنی ✍🏻 مهدی کرامتی ┄┄┅••┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄••┅┄┄ همه انسان‌ها به حیات ظاهری خودشان توجه دارند؛ ما همه روزه از خواب برخواسته و یا به محل کارمان می‌رویم یا عازم محل تحصیلمان می‌شویم شغل برایمان «مال» و «اعتبار» به همراه می‌آورد و تحصیلات برایمان «رزومه» و «احترام» و البته آگاهی نسبت به چیزی که درباره ش درس خوانده‌ایم اما تمام اینها مربوط به بیرون است بخشی از حیات و زیست انسان که برای سایر مردم هم قابل لمس و بررسی است؛ دیگران می‌توانند با مراجعه به صفحات مجازی شما یا بررسی فعالیت‌های حرفه ای شما یا همان رزومه‌تان با شخصیت حرفه‌ای شما آشنا شوند. اما شخصیت باطنی اما حیات باطنی پنهان تر از این حرف هاست. تاریخ تمدن ویل دورانت با تمام عظمت، بیشتر مربوط به حیات ظاهری انسان است؛ بیشتر مربوط به همان تکامل ابزار تولید است و بیشتر مربوط به این است که انسانها چگونه دنیای بیرون خودشان را دگرگون کرده و چگونه کوه و درخت و دشت و جنگل و دریا را برای استفادهٔ خودشان آماده کردند. اما درون انسانها، درون این تحولات تمدنی چگونه دگرگون شده است؟ آیا به موازات تکامل حیات ظاهری انسان، حیات باطنی و درونی انسان هم اوج گرفته است؟ آیا میتوان گفت «بشر امروز» همان طور که به لحاظ فناوری و تکنولوژی قابل مقایسه با «بشر دیروز» نیست، به لحاظ ارزش روحی و آرامش و آسایش روحی، بسیار برتر از آن‌ها است؟ پاسخ سؤال نگفته پیداست. سید مرتضی آوینی دربارهٔ امام خمینی و تأثیر او بر حیات باطنی انسانها صحبت میکند به راستی، انقلاب اسلامی ایران به رهبری، ایشان توانست بر قلب و روح آحاد ملت ایران و حتی جهان اثر گذار باشد و آنان را به سمت پیشرفت‌های روحی و معنوی سوق بدهد؟ مرتضای آوینی پاسخ سؤالتان را با روایت «فتح» و آن آدم‌های آسمانی میدهند که همه خود را متحول از نفس مسیحایی روح الله خمینی میدانند. خلاصه، بگویم داستان این نوشته‌ی کوتاه، حیات باطنی بشر و رهبری آن به دست روح الله خمینی است. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
هدایت شده از هنر تلاوت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد غلامرضا مدت: حدودا هشت دقیقه ❗️دیدن این فایل حتی با تأخیر یک دقیقه‌ای هم جایز نیست❗️ @doulatesahar🌹
هدایت شده از هنر تلاوت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد غلامرضا مدت: حدودا پنج دقیقه ❗️دیدن این فایل حتی با تأخیر یک دقیقه‌ای هم جایز نیست❗️ @doulatesahar🌹
هدایت شده از خوشنویسی/خط طلبه
❗️بی اخلاقی و لجن پراکنی ممنوع❗️ @Hasanbahraminejadkhat
هدایت شده از وحید یامین پور
اگر دعواست، پس دنیاست. جان گرگان و سگان هریک جداست متحد جان های شیران خداست
هدایت شده از هنر تلاوت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد غلامرضا مدت: حدودا هفت دقیقه ❗️دیدن این فایل حتی با تأخیر یک دقیقه‌ای هم جایز نیست❗️ @doulatesahar🌹
هدایت شده از 📻 رادیو روایت
📍تا می گویی فلانی آدم خوبی است، بر می گردد از سرتا پای او بالاخره یک خط کج پیدا کند، بگوید این هم آدم خوبتان! 📍می گویی من که نگفتم این آقا بی نقص است! من می گویم این آقا در یک عیار قابل ملاحظه اى، یک آدم خوبی است... 📍می گوید نه آقا، این هم آدم خوبتان! ده هزار بار هم که برایش توضیح بدهى، جوابش همین یک کلمه است. چرا؟ 📍چون، تربیت‌مان غلط است. ما مطلق گرا بار آمده ایم و چون در جهت اهداف اجتماعى، خواستار مدینه فاضله افلاطون و خواستار خوب مطلق هستیم، در راه خوب های نسبى، دیگر تلاش کردن را جایز نمی دانیم و اساساً به دنبال این خوب های نسبی هم نمی‌رویم. کلام شهید بهشتی - در مجموعه تفسیری سوره بقره 📻 پادکست حجره - کاری از رادیو روایت 🌀 به حجره ما خوش آمدید 🌀
. أَنْ لَوْ حَاوَلْتُ وَ اجْتَهَدْتُ مَدَي الأَْعْصَارِ وَ الأَْحْقَابِ لَوْ عُمِّرْتُهَا أَنْ أُؤَدِّيَ شُكْرَ وَاحِدَهٍ مِنْ أَنْعُمِكَ مَا اسْتَطَعْتُ ذَلِكَ خلاصه با تمام اين امور گواهي مي دهم بر اينكه اگر به حركت مي آمدم و طول روزگاران، و زمانهاي بس دراز مي كوشيدم، بر فرض كه آن همه زمان را عمر مي كردم، كه شكر يكي از نعمتهايت را بجا آورم نخواهم توانست؛
«نـفـیٖر نِــےْ» | مُحَـمَّد بُرْهـٰان
. أَنْ لَوْ حَاوَلْتُ وَ اجْتَهَدْتُ مَدَي الأَْعْصَارِ وَ الأَْحْقَابِ لَوْ عُمِّرْتُهَا أَنْ أُؤَد
. إِلاَّ بِمَنِّكَ الْمُوجَبِ عَلَيَّ بِهِ شُكْرُكَ أَبَداً جَدِيداً وَ ثَنَاءً طَارِفاً عَتِيداً جز با منتّت كه به سبب آن شكرت بر من واجب مي شود، شكري دايم و نو، و ثنايي تازه و فراهم.
. لَوْ لاَ سَتْرُكَ إِيَّايَ لَكُنْتُ مِنَ الْمَفْضُوحِينَ و اگر پرده پوشي ات بر من نبود، هرآينه من از رسواشدگان بودم...
. ثُمَّ أَنَا يَا إِلَهِي اَلْمُعْتَرِفُ بِذُنُوبِي فَاغْفِرْهَا لِي سپس من معبودا اعتراف كننده به گناهانم هستم، پس مرا بيامرز...
. إِلَهِي! أَمَرْتَنِي فَعَصَيْتُكَ، وَ نَهَيْتَنِي فَارْتَكَبْتُ نَهْيَكَ، فَأَصْبَحْتُ لاَ ذَا بَرَاءَهٍ لِي فَأَعْتَذِرَ و لا ذا قوّه فَانتَصرَ... و خداي من! فرمان دادي فرمانت نخواندم؛ نهيم نمودي، مرتكب نهيت شدم؛ اكنون چنانم كه نه دارنده زمينه برائتم تا عذرخواهي كنم، و نه داراي قدرتم، تا ياري ستانم...
. إِلَهِي! أَنَا الْفَقِيرُ فِي غِنَايَ فَكَيْفَ لاَ أَكُونُ فَقِيراً فِي فَقْرِي... خدايا! در عين توانگري تهيدستم، پس چگونه در تهيدستي تهيدست نباشم؟!
. إِلَهِي! عَلِمْتُ بِاخْتِلاَفِ اﻵْثَارِ وَ تَنَقُّلاَتِ الأَْطْوَارِ أَنَّ مُرَادَكَ مِنِّي أَنْ تَتَعَرَّفَ إلَيَّ فِي كُلِّ شَيْ ءٍ حَتَّي لاَ أَجْهَلَكَ فِي شَيْ ءٍ خدايا! از اختلاف آثار، و تغييرات احوال دانستم كه خواسته ات از من اين است كه خود را در هرچيز به من بشناساني تا در هيچ چيز نسبت به تو جاهل نباشم.
. إِلَهِي! كَيْفَ أَعْزِمُ وَ أَنْتَ الْقَاهِرُ وَ كَيْفَ لاَ أَعْزِمُ وَ أَنْتَ اﻵْمِرُ خدايا! چگونه تصميم بگيرم و حال آنكه تو چيره اي؛ و چگونه تصميم نگيرم درحالي كه تودستوردهنده اي؟!
. كَيْفَ يُسْتَدَلُّ عَلَيْكَ بِمَا هُوَ فِي وُجُودِهِ مُفْتَقِرٌ إلَيْكَ چگونه بر وجود تو استدلال شود، به موجودي كه در وجودش نيازمند به توست؟!
. أَ يَكُونُ لِغَيْرِكَ مِنَ الظُّهُورِ مَا لَيْسَ لَكَ حَتَّي يَكُونَ هُوَ الْمُظْهِرَ لَكَ آيا براي غير تو ظهوري هست كه براي تو نيست، تا آن غير وسيله ظهور تو باشد؟!!
هدایت شده از وحید یامین پور
🔺️تا بوی امکان تفرقه به مشام‌شان رسید ذات خراب‌شان را افشا کردند‌. ➕️ @yaminpour
چوب و چماق در انتخابات 76 (برشی از کتاب منتشرنشده‌ی زندگی و زمانه‌ی سیدمحمد خاتمی؛ جعفر شیرعلی‌نیا، انتشارات سایان) فشار انتخابات زیاد بود اما خاتمی برخلاف گذشته کم­تر عصبانی می‌شد. هادی خانیکی برایم تعریف کرد که روزی در میانه‌ی تبلیغات انتخاباتی به خاتمی گفته: «برخوردهایتان تغییر کرده است و کمتر عصبانی می‌شوید.» خاتمی هم به شوخی پاسخ داده: «از بس امثال الله‌کرم و این­‌ها را دیدم، شماها برایم قابل تحمل شدید.» در انتخابات ۷۶ نیروهای معروف به انصار حزب­‌الله و افرادی مانند الله­‌کرم با همراهی مداح تهرانی، منصور ارضی، حضوری پررنگ علیه جریان خاتمی داشتند که بیشتر به نفع خاتمی تمام شد. در اردیبهشت ماه موج حمایت از خاتمی، نه هفته‌به‌هفته، که روزبه‌روز وسیع‌تر می­‌شد و برخورد­های نیروهایی که به عنوان بسیجی و حزب­‌اللهی شناخته می­‌شدند با جریان خاتمی رنگ و بوی خشن­‌تری به خود می‌گرفت. در مصاحبه با شخصیت­‌های سیاسی فعال در جریان خاتمی، آن­‌ها هنوز هم بسیاری از خشونت­‌ها را با جزئیات به خاطر دارند. عبدالله نوری در مصاحبه‌مان می­‌گوید وقتی به شهرهای مختلف می­‌رفتند، استقبال برایشان بسیار عجیب بود و از آن عجیب­‌تر برخوردهای خشن مخالفان؛ «یک اقلیت عجیبی در مقابل اکثریت.» خانیکی به یاد دارد که پیش از سخنرانی خاتمی در یکی از شهرها به دستور رئیس دانشگاه، جلوی سالنی که خاتمی بنا بود در آن سخنرانی کند، آجر خالی کرده بودند یا جلساتی را روایت می­‌کند که به یک­‌باره جمعیتی به آن هجوم می­‌آوردند و کار حتی به گرفتن بلندگو از دست خاتمی می­‌رسید. همان روزها ویژه‌نامه‌ی انتخاباتی نشریه‌ی شلمچه، متعلق به مسعود ده‌نمکی از موسسین گروه انصار حزب‌الله، در تیراژی وسیع منتشر شد. در این ویژه‌نامه نظرات تعدادی از سران گروه انصار حزب‌الله از قبيل حسین الله‌کرم، منصور ارضی، محمود ژولیده، حسین سازور، ابوالمعالی و دیگران، درباره‌ی کاندیداها منعکس شده بود. یکی از آنان گفته بود: «ما ممكن است نگوییم به چه کسی رأی بدهید، ولی قطعا می‌گوییم به چه کسی رأی ندهید.» به همین علت گفته می‌شد این ویژه‌نامه‌ی انتخاباتی، به «فحش‌نامه‌ای ویژه» عليه سیدمحمد خاتمی تبدیل شده است. در ادامه، بخش‌هایی از سخنان سران گروه انصار حزب‌الله که در این ویژه‌نامه منتشر شده بود، آمده است؛ - «رئيس‌جمهور آینده اگر شیعه‌ی تنوری و فدایی ولایت نباشد، مسلما به سرنوشت بنی‌صدر دچار می‌شود.» - «سؤال من این است که آیا واقعا آقای خاتمی در حوزه‌ی علمیه بزرگ شده‌اند؟ بسیار بعید است، این‌ها اهل حوزه نیستند و اهلیت حوزه ندارند.» - «دعا کنند و از خدا بخواهند که رئیس‌جمهور نشوند. زیرا حزب‌الله روز خوشی برای آن‌ها باقی نخواهد گذاشت.» - «ما باید تابع محض ولايت باشیم. سرسپرده یعنی شیعه‌ی تنوری. هرچه ولی فقیه می‌گوید درست است و دیگران برای خودشان حرف می‌زنند. حرف همه‌ی بسیجی‌ها و رزمنده‌ها این است که [رئیس‌جمهور آینده] در مقابل رهبر باید سرش پایین باشد و بی‌خود می‌کند کسی بگوید رهبر یک نفر است و من هم یک نفر.» اما مطالب مهم دیگری نیز در نشریه منتشر شده بود و آن‌ها پیش‌بینی کرده بودند که گروه‌های حامی آقای خاتمی، طرح سه مرحله‌ای برای مقابله با ولایت فقیه دارند؛ « ١- اولین دستور کار این دسته‌ها محدود کردن ولی فقیه در چارچوب قانون و تحت شعار عوام‌فریبانه‌ی رأی اکثریت است. ۲- دومین گام این گروه در صورت عدم توفیق در گام نخست، ایجاد دکان در مقابل مقام عظمای ولایت است. ٣- اینان اگر در اولین و دومین گام موفق به حذف ولی فقیه و براندازی نظام و جایگزینی شخص مورد نظرشان نشدند، به راه‌حل دیگری روی خواهند آورد و آن به شهادت رسانیدن مقام عظمای ولایت است.» در همین ایام، عده‌ای نیز در برابر این دست سخنان موضع گرفتند. موسوی خوئینی‌ها روز ۱۷ اردیبهشت در شیراز گفت: «کجای حکومت ولی فقیه متزلزل است که عده‌ای نادان آن را محکم کنند؟» اگرچه در ویژه‌نامه‌ی انتخاباتی حزب‌الله، از کاندیدای مورد حمایت انصار حزب‌الله نامی به صراحت برده نشده بود، اما در متنی که درباره‌ی خصلت‌های رئیس‌جمهور آینده نوشته بودند، گرایش‌های سیاسی خود را چنین معرفی کرده بود: «حزب‌اللهی عملش «راست» است. ظواهر و باطن زندگیش «راست» است. جناحش «راست» است. پس بیایید همه «راست» باشیم. راست بمانیم و راست بمیریم...» https://t.me/jafarshiralinia
هدایت شده از جدال سیاسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فواد ایزدی و ظریف امروز دوباره مقابل هم قرار گرفتند؛ اینبار ظریف در قامت همراهی با پزشکیان و فواد ایزدی در قامت کارشناس میز سیاست خارجه انتخابات ▪️مرداد ۹۴ بود که شورای راهبردی روابط خارجی میزبان اساتید علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و حقوق بین‌الملل برای بررسی آینده توافق هسته‌ای بود. در این نشست آکادمیک که اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای محمدجواد ظریف، عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی نیز برای پاسخگویی به سوالات حضور داشتند، برخی اساتید دانشگاه نگرانی‌های خود را درباره آینده توافق مطرح کردند؛ نگرانی‌هایی که تحت عناوین خروج آمریکا از برجام، کاهش قدرت بازدارندگی ایران و احیای مجدد تحریم‌ها با توجه به تعلیق تحریم‌ها مطرح شد. پاسخ‌های مطمئن تیم مذاکره‌کننده اما جای هیچ نگرانی‌ای در آن روز باقی نمی‌گذاشت. ▪️حالا امروز بازخوانی این ویدئو خالی از لطف نیست ⚫️ @jedal_siasi | جدال سیاسی