eitaa logo
انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران
368 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
289 ویدیو
48 فایل
🌱 اولین و تنها انجمن علمے کشور در حوزه ے علوم و معارف نهج البلاغه وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناورے ارتباط با ادمین: @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
1_3855446307.mp3
33.36M
🔹سلسله نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج البلاغه 🔹 نشست دوم: "مهدویت در نهج‌البلاغه" 🔹 سخنران: "دکتر مجید فروزان مهر" 🔹 زمان: ۲۰ اسفند 1401 🆔 @nahjalbalaghah_ir
4_5897995587906702861.mp3
2.79M
🔸تنها پناه 📌توضیح آیه منتخب جزء ۲۵: سوره شوری، آیه‌ ۲۵ ✅ آیات توحیدی۲ 🆔@rawasi 🆔 @nahjalbalaghah_ir
4_5900247387720388504.mp3
2.79M
🔸تنها پناه 📌توضیح آیه منتخب جزء ۲۶: سوره فتح، آیات ۱و۲ ✅ آیات توحیدی۲ 🆔@rawasi 🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨﷽✨ •┈┈••✾•✨🕊✨•✾••┈┈• "اِحتِجَاجُ رَسولِ اللهِ -صلی الله علیه و آله- عَلَی القُرَیشِ بِالشَّجَرَهِ" "قَالَ -صلى‌الله‌عليه‌وآله- إِنَّ اَللّٰهَ عَلىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ؛ فَإِنْ فَعَلَ اَللَّهُ لَكُمْ ذَلِكَ أَتُؤْمِنُونَ وَ تَشْهَدُونَ بِالْحَقِّ قَالُوا نَعَمْ. قَالَ فَإِنِّي سَأُرِيكُمْ مَا تَطْلُبُونَ وَ إِنِّي لَأَعْلَمُ أَنَّكُمْ لاَ تَفِيئُونَ إِلَى خَيْرٍ ﻭَ ﺇِﻥَّ ﻓِﻴﻜُﻢْ ﻣَﻦْ ﻳُﻄْﺮَﺡُ ﻓِﻲ اﻟْﻘَﻠِﻴﺐِ ﻭَ ﻣَﻦْ ﻳُﺤَﺰِّﺏُ اﻷَْﺣْﺰَاﺏَ ﺛُﻢَّ ﻗَﺎﻝَ -ﺻﻠﻲ اﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ-: ﻳَﺎ ﺃَﻳَّﺘُﻬَﺎ اﻟﺸَّﺠَﺮَﺓُ ﺇِﻥْ ﻛُﻨْﺖِ ﺗُﺆْﻣِﻨِﻴﻦَ ﺑِﺎﻟﻠَّﻪِ ﻭَ اﻟْﻴَﻮْﻡِ اﻵْﺧِﺮِ ﻭَ ﺗَﻌْﻠَﻤِﻴﻦَ ﺃَﻧِّﻲ ﺭَﺳُﻮﻝُ اﻟﻠَّﻪِ ﻓَﺎﻧْﻘَﻠِﻌِﻲ ﺑِﻌُﺮُﻭﻗِﻚِ ﺣَﺘَّﻲ ﺗَﻘِﻔِﻲ ﺑَﻴْﻦَ ﻳَﺪَﻱَّ ﺑِﺈِﺫْﻥِ اﻟﻠَّﻪِ ﻓَﻮَاﻟَّﺬِﻱ ﺑَﻌَﺜَﻪُ ﺑِﺎﻟْﺤَﻖِّ ﻻَﻧْﻘَﻠَﻌَﺖْ ﺑِﻌُﺮُﻭﻗِﻬَﺎ ﻭَ ﺟَﺎءَﺕْ ﻭَ ﻟَﻬَﺎ ﺩَﻭِﻱٌّ ﺷَﺪِﻳﺪٌ ﻭَ ﻗَﺼْﻒٌ ﻛَﻘَﺼْﻒِ ﺃَﺟْﻨِﺤَﺔِ اﻟﻄَّﻴْﺮِ ﺣَﺘَّﻲ ﻭَﻗَﻔَﺖْ ﺑَﻴْﻦَ ﻳَﺪَﻱْ ﺭَﺳُﻮﻝِ اﻟﻠَّﻪِ -ﺻﻠﻲ اﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ- ﻣُﺮَﻓْﺮِﻓَﺔً ﻭَ ﺃَﻟْﻘَﺖْ ﺑِﻐُﺼْﻨِﻬَﺎ اﻷَْﻋْﻠَﻲ ﻋَﻠَﻲ ﺭَﺳُﻮﻝِ اﻟﻠَّﻪِ -ﺻﻠﻲ اﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ- ﻭَ ﺑِﺒَﻌْﺾِ ﺃَﻏْﺼَﺎﻧِﻬَﺎ ﻋَﻠَﻲ ﻣَﻨْﻜِﺒِﻲ ﻭَ ﻛُﻨْﺖُ ﻋَﻦْ ﻳَﻤِﻴﻨِﻪِ -ﺻﻠﻲ اﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ- ﻓَﻠَﻤَّﺎ ﻧَﻈَﺮَ اﻟْﻘَﻮْﻡُ ﺇِﻟَﻲ ﺫَﻟِﻚَ ﻗَﺎﻟُﻮا ﻋُﻠُﻮّاً ﻭَ اﺳْﺘِﻜْﺒَﺎﺭاً ﻓَﻤُﺮْﻫَﺎ ﻓَﻠْﻴَﺄْﺗِﻚَ ﻧِﺼْﻔُﻬَﺎ ﻭَ ﻳَﺒْﻘَﻲ ﻧِﺼْﻔُﻬَﺎ ﻓَﺄَﻣَﺮَﻫَﺎ ﺑِﺬَﻟِﻚَ ﻓَﺄَﻗْﺒَﻞَ ﺇِﻟَﻴْﻪِ ﻧِﺼْﻔُﻬَﺎ ﻛَﺄَﻋْﺠَﺐِ ﺇِﻗْﺒَﺎﻝٍ ﻭَ ﺃَﺷَﺪِّﻩِ ﺩَﻭِﻳّﺎً ﻓَﻜَﺎﺩَﺕْ ﺗَﻠْﺘَﻒُّ ﺑِﺮَﺳُﻮﻝِ اﻟﻠَّﻪِ -ﺻﻠﻲ اﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ- ﻓَﻘَﺎﻟُﻮا ﻛُﻔْﺮاً ﻭَ ﻋُﺘُﻮّاً ﻓَﻤُﺮْ ﻫَﺬَا اﻟﻨِّﺼْﻒَ ﻓَﻠْﻴَﺮْﺟِﻊْ ﺇِﻟَﻲ ﻧِﺼْﻔِﻪِ ﻛَﻤَﺎ ﻛَﺎﻥَ ﻓَﺄَﻣَﺮَﻩُ -ﺻﻠﻲ اﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ- ﻓَﺮَﺟَﻊَ ﻓَﻘُﻠْﺖُ ﺃَﻧَﺎ ﻻَ ﺇِﻟَﻪَ ﺇِﻻَّ اﻟﻠَّﻪُ ﺇِﻧِّﻲ ﺃَﻭَّﻝُ ﻣُﺆْﻣِﻦٍ ﺑِﻚَ ﻳَﺎ ﺭَﺳُﻮﻝَ اﻟﻠَّﻪِ ﻭَ ﺃَﻭَّﻝُ ﻣَﻦْ ﺃَﻗَﺮَّ ﺑِﺄَﻥَّ اﻟﺸَّﺠَﺮَﺓَ ﻓَﻌَﻠَﺖْ ﻣَﺎ ﻓَﻌَﻠَﺖْ ﺑِﺄَﻣْﺮِ اﻟﻠَّﻪِ ﺗَﻌَﺎﻟَﻲ ﺗَﺼْﺪِﻳﻘﺎً ﺑِﻨُﺒُﻮَّﺗِﻚَ ﻭَ ﺇِﺟْﻼَﻻً ﻟِﻜَﻠِﻤَﺘِﻚَ ﻓَﻘَﺎﻝَ اﻟْﻘَﻮْﻡُ ﻛُﻠُّﻬُﻢْ ﺑَﻞْ ﺳﺎﺣِﺮٌ ﻛَﺬَّاﺏٌ ﻋَﺠِﻴﺐُ اﻟﺴِّﺤْﺮِ ﺧَﻔِﻴﻒٌ ﻓِﻴﻪِ ﻭَ ﻫَﻞْ ﻳُﺼَﺪِّﻗُﻚَ ﻓِﻲ ﺃَﻣْﺮِﻙَ ﺇِﻻَّ ﻣِﺜْﻞُ ﻫَﺬَا ﻳَﻌْﻨُﻮﻧَﻨِﻲ" "اتمام حجت رسول خدا -صلی الله علیه و آله- بر قریش به [اجابت در خواستشان مبنی بر راه رفتن] درخت" 📌 بی‌گمان خدا بر هر چیزی تواناست؛ آیا اگر خدا این کار را برای شما انجام داد، [به دین او] می‌گروید و به حقّ گواهی می‌دهید؟ گفتند: "آری!" گفت:"من آن‌چه را می‌خواهید به شما نشان خواهم داد و این را هم بی‌هیچ تردیدی می‌دانم که شما به هیچ راه خیری باز نمی‌گردید؛ چرا که بی‌گمان هم اکنون کسی در میان شما هست که در [جنگ بدر به] چاه افکنده می‌شود و نیز کسی هست که دار و دسته‌ای برای جنگ احزاب گردآوری خواهد کرد." 📌 سپس فرمود: "ای درخت، اگر به خدا و روز بازپسین ایمان داری و می‌دانی که من فرستاده خدا هستم، با رگ و ریشه‌هایت برکنده‌شو و به فرمان خدا در پيش روى من قرار گير." سوگند به کسی که او را به حق برانگیخت، [درخت] با همه رگها و ریشه‌هایش از جا کنده شد و با داشتن بانگی سخت و آوازی چون آواز بال‌های مرغ آمد، تا این که بال و پرزنان در برابر پیامبر -صلی الله علیه و آله- ایستاد و شاخه بالاتر خود را بر سر آنحضرت افکند و یکی از شاخه‌هایش را بردوش من، که در کنار راست آن بزرگوار - صلی الله علیه و آله- ایستاده بودم انداخت. 📌 همین که آن گروه بدان درخت نگریستند [از برتری‌جویی و گردنکشی] گفتند: "به درخت فرمان بده که نیمه آن به نزدت بیاید و نیمه دیگرش در جای خود بماند." [آنحضرت] درخت را به چنان کاری فرمان داد و در نتیجه با روی‌آوردنی شگفت‌انگیزتر و فریاد و آوایی سخت‌تر از نخست، به سوی پیامبر -صلی الله علیه و آله- روی نهاد و نزدیک بود که بر گِرد پیامبر خدا -صلی الله علیه و آله- بپیچد. 📌 آنان سپس -از روی نادیده گرفتن حقّ و ستیزه‌جویی- گفتند: "به این نیمه فرمان بده به نیمه دیگر خود، چنان که پیش از این بود، بازگردد." آن بزرگوار -صلی الله علیه و آله- به درخت فرمان داد و درخت به جای خود بازگشت. من در این هنگام گفتم: "هیچ الهی برای پرستش جز خداوند نیست، من نخستین ایمان آورنده به تو هستم. ای فرستاده خدا و نخستین کسی که ایمان آورد بدان که این درخت هرچه را به فرمان خدا انجام داد، برای راست دانستن پیامبری تو و برای بزرگداشت سخن تو انجام داد! همه آن گروه گفتند: "[او پیامبر نیست] بلکه ساحرى است دروغگو، كه سحرى شگفت آور دارد و سخت با مهارت است. از طرفی خطاب به پيامبر -صلی اللّه عليه و آله- گفتند: آيا نبوّت تو را كسى جز امثال او [که منظور شان من بودم] باور و تصدیق می‌کند؟!" 💢 شرح خطبه
✏️وَ انَّ فیکُم ......الاحزاب «در میان شما کسانی هستند که در چاه افکنده می‌شوند و احزاب را شکل می‌دهند.» منظور کسی نبود جز ابوسفیان. وقتی پیامبر -صلی الله علیه و آله- درخت را جابجا کرد به دلیل کفر و سرکشی که در وجودشان بود نمی‌خواستند ولایت و حاکمیت پیامبر -صلی الله علیه و آله- را بپذیرند و استکبار باعث کفر و سرکشی آنها شده بود. سپس گفتند کسی مثل علی -علیه السلام- تو را قبول کرده و با اینکار علی -علیه السلام- را تحقیر کردند. عتوا: سرکشی علوا: بلندی طلب‌کردن استکبارا: افزایش‌ تکبر خفیف فیه: تَردست اجلال: بزرگداشت ترجمه: سید محمد مهدی جعفری شرح: محمدعلی انصاری بخش: چهل و چهارم 🆔 @nahjalbalaghah_ir
4_5904353634153402018.mp3
2.79M
🔸تنها پناه 📌توضیح آیه منتخب جزء ۲۷: سوره الرحمن، آیات ۲۶-۲۸ ✅ آیات توحیدی۲ 🆔@rawasi 🆔 @nahjalbalaghah_ir
امام علی -علیه‌السّلام- فرمودند: "اَلاْنَ فَاعْمَلُوا، وَالْأَلْسُنُ مُطْلَقَةٌ، وَالْأَبْدَانُ صَحِيحَةٌ، وَالْأَعْضَاءُ لَدْنَةٌ، وَالْمُنْقَلَبُ فَسِيحٌ، وَالْمَجَالُ‌عَريضٌ؛" هم اكنون عمل كنيد، كه زبان‌ها باز و رهاست و بدن‌ها سالم و اندام‌ها نرم و انعطاف‌‌‌پذير و زمينه دگرگونى گسترده و مجال گسترده و وسيع است. 🆔 @nahjalbalaghah_ir
4_5909169387708879144.mp3
2.79M
🔸تنها پناه 📌توضیح آیه منتخب جزء ۲۸: سوره حشر، آیه‌ ۲ ✅ آیات توحیدی۲ 🆔@rawasi 🆔 @nahjalbalaghah_ir
📚کتاب "شناخت حدیث؛ بارقه‌هایی از تاريخ و معارف نهج‌ البلاغه" تألیف دکتر مجید معارف، روز بزرگداشت ملی نهج‌ البلاغه "مورخ ۱۴۰۲/۱/۲۱"رونمایی شد. 📗این کتاب مجموعه‌ای از ١۵ مقاله است که در دو بخش تدوین شده. بخش اول تاریخ نهج البلاغه که به نوعی تاریخ حدیث است و بخش دوم مشتمل بر معارفی از نهج البلاغه است. برخی مطالب این فصل مشتمل بر مقالاتی است که به کمک نویسندگان دیگری به انجام رسیده و برخی نیز تماما توسط مؤلف نوشته شده. برای مثال یکی از مهم ترین فصول محتوایی و معارفی کتاب مبحث عقل در نهج البلاغه است. 🆔 @nahjalbalaghah_ir
1_4186796027.pdf
3.9M
کتاب: "شناخت حدیث؛ بارقه‌هایی از تاریخ و معارف نهج البلاغه" نویسنده: دکتر مجید معارف 🆔 @nahjalbalaghah_ir
4_5911245321496694549.mp3
2.79M
🔸تنها پناه 📌توضیح آیه منتخب جزء ۲۹: سوره ملک، آیات ۱-۲ ✅ آیات توحیدی۲ 🆔@rawasi 🆔 @nahjalbalaghah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"اللَّهُمَّ ... فَأْجُرْنَا عَلَى مَا أَصَابَنَا فِيهِ مِنْ التَّفْرِيطِ..." خداوندا! به ما در برابر تقصیر و تفریطی که در این ماه گریبان‌گیرمان شد، پاداش عنایت کن. 🆔 @nahjalbalaghah_ir
4_5913497121310379867.mp3
2.79M
🔸تنها پناه 📌توضیح آیه منتخب جزء ۳۰: سوره نبأ، آیه ۶ ✅ آیات توحیدی۲ 🆔@rawasi 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌸 عید واقعی "وَ قَالَ -عليه السلام- فِي بَعْضِ الْأَعْيَادِ: إِنَّمَا هُوَ عِيدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللَّهُ صِيَامَهُ وَ شَكَرَ قِيَامَهُ، وَ كُلُّ يَوْمٍ لَا يُعْصَى اللَّهُ فِيهِ فَهُوَ یَومُ عِيدٌ." (نهج‌البلاغه، حکمت ۴٢٨) [حضرت امیر -علیه‌السّلام-] در یکی از عیدها فرمود: [امروز] برای کسی عید است که خدا روزه‌اش را پذیرفته و شب زنده‌داریش را شکرگزاری کرده باشد. هر روزی که خداوند مورد نافرمانی قرار نگیرد آن روز، عید است. "ِفطرَةَ اللهِ الّتي فَطَرَ النّاسَ عَلَيها " (روم/۳۰) ✨ در مرحله زندگی فطری، احساس و شیفتگی انسان به جمال مطلق و هرگونه مظهری از آن، شدیدتر و بارزتر از هر احساس است... ⚡️ پس از بروز شهوات و آرزوها و خواهشهای نفسانی، محیط فطرت دچار تشویش و تیرگی و جاذبه‌های مختلف می گردد و فروغِ آن صفا و احساسِ پیوسته به جمال و کمال، رو به خاموشی می رود... ✨ در مرحله بروز خواهش‌های نفسانی و شهوات، فقط قدرت تقوا می‌تواند آراستگی و سلامت نفس را نگه‌دارد و قوای متضادّ را از تصادم و طغیان برکنار دارد و آنها را هماهنگ و موزون سازد و فطریات را به رشد و کمال رساند. 📚 پرتوی از قرآن، آیت الله محمود طالقانی، ترجمه سید محمد مهدی جعفری، ج۵، ص۹۳ 🌸 عید فطر، بازگشت به سرشت پاک و نیالوده ای که خدا مردم را بر آن سرشت آفرید، بر شما مبارک باد. 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃🍃﷽🍃🍃 ﻭ ﻣﻦ ﺧﻄﺒﺔ ﻟﻪ -ﻋﻠﻴﻪ اﻟﺴﻼﻡ- "ﻭ ﻫﻮ ﺑﻌﺾ ﺧﻄﺒﺔ ﻃﻮﻳﻠﺔ ﺧﻄﺒﻬﺎ ﻳﻮﻡ اﻟﻔﻄﺮ ﻭ ﻓﻴﻬﺎ ﻳﺤﻤﺪ اﻟﻠﻪ ﻭ ﻳﺬﻡ اﻟﺪﻧﻴﺎ." 🔸 ﺣﻤﺪ الله "اﻟْﺤَﻤْﺪُ ﻟِﻠَّﻪِ ﻏَﻴْﺮَ ﻣَﻘْﻨُﻮﻁٍ ﻣِﻦْ ﺭَﺣْﻤَﺘِﻪِ ﻭَ ﻻَ ﻣَﺨْﻠُﻮٍّ ﻣِﻦْ ﻧِﻌْﻤَﺘِﻪِ ﻭَ ﻻَ ﻣَﺄْﻳُﻮﺱٍ ﻣِﻦْ ﻣَﻐْﻔِﺮَﺗِﻪِ ﻭَ ﻻَ ﻣُﺴْﺘَﻨْﻜَﻒٍ ﻋَﻦْ ﻋِﺒَﺎﺩَﺗِﻪِ اﻟَّﺬِﻱ ﻻَ ﺗَﺒْﺮَﺡُ ﻣِﻨْﻪُ ﺭَﺣْﻤَﺔٌ ﻭَ ﻻَ ﺗُﻔْﻘَﺪُ ﻟَﻪُ ﻧِﻌْﻤَﺔٌ." 🔸 ﺫﻡ اﻟﺪﻧﻴﺎ "ﻭَ اﻟﺪُّﻧْﻴَﺎ ﺩَاﺭٌ ﻣُﻨِﻲَ ﻟَﻬَﺎ اﻟْﻔَﻨَﺎءُ ﻭَ ﻷَِﻫْﻠِﻬَﺎ ﻣِﻨْﻬَﺎ اﻟْﺠَﻼَءُ ﻭَ ﻫِﻲَ ﺣُﻠْﻮَﺓٌ ﺧَﻀْﺮَاءُ ﻭَ ﻗَﺪْ ﻋَﺠِﻠَﺖْ ﻟِﻠﻄَّﺎﻟِﺐِ ﻭَ اﻟْﺘَﺒَﺴَﺖْ ﺑِﻘَﻠْﺐِ اﻟﻨَّﺎﻇِﺮِ ﻓَﺎﺭْﺗَﺤِﻠُﻮا ﻣِﻨْﻬَﺎ ﺑِﺄَﺣْﺴَﻦِ ﻣَﺎ ﺑِﺤَﻀْﺮَﺗِﻜُﻢْ ﻣِﻦَ اﻟﺰَّاﺩِ ﻭَ ﻻَ ﺗَﺴْﺄَﻟُﻮا ﻓِﻴﻬَﺎ ﻓَﻮْﻕَ اﻟْﻜَﻔَﺎﻑِ ﻭَ ﻻَ ﺗَﻄْﻠُﺒُﻮا ﻣِﻨْﻬَﺎ ﺃَﻛْﺜَﺮَ ﻣِﻦَ اﻟْﺒَﻼَﻍِ." ---------------------- خطبه‌ای از آن حضرت -علیه السلام- "و آن قسمتی از خطبه روز عيد فطر است كه حضرت در آن از ستايش خداوند و مذمت دنياپرستی سخن به ميان آورده است." 🔹 ستایش خداوند فنا بر پيشانی دنيا نوشته شده است! ستايش ويژه خداوندى است كه كسى از رحمتش مأیوس نمى‌شود و از نعمتهاى فراوانش بيرون نتوان رفت، از آمرزش و مغفرتش كسى نوميد نمى‌گردد و از پرستش و عبادتش سر نبايد پيچيد، خداوندى كه رحمتش قطع نمی‌گردد و نعمتش پايان نمى‌پذيرد. 🔹 مذمت دنیا دنيا خانه‌ای است كه فنا بر پيشانيش نوشته شده و جلای وطن براى اهل آن حتمى است. اين جهان شيرين و دل‌انگيز و سرسبز است؛ به سرعت بسوى خواهانش می‌دود و با قلب و روح آن كس كه به آن نظر افكند می‌آميزد. سعى كنيد با بهترين زاد و توشه‌ای كه در اختيار شما است از آن كوچ نمائيد و بيش از كفاف و نياز خود از آن نخواهيد و بيشتر از آنچه نياز داريد از آن مطلبيد. 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃🍃﷽🍃🍃 امروز و زمان قدیم متون عالی زیاد تألیف شده، قرآن چه جنبه ای دارد که معجزه است ولی مثلاً نهج البلاغه با اینکه تک است معجزه نیست؟ 🔻 پاسخ: قرآن دارای ویژگی هایی است که کتاب های دیگر از آن ویژگی ها برخوردار نیستند و اگر نهج البلاغه هم آنها را دارا بود معجزه بود، اما نهج البلاغه این ویژگی ها را ندارد و همچون قرآن نیست[۱]. در باره وجوه و جنبه های اعجاز قرآن کتابها و مقالات متعدد نگاشته شده که شما برای آگاهی از بخشی از این وجوه می توانید به. نمایه: اعجاز قرآن، عدم تحریف قرآن، سؤال شماره ۳۲۱۳(سایت: ۳۹۳۸) مراجعه فرمائید. 🔹به هر حال نهج البلاغه بخشی از کلمات نامه ها و خطبه های امیر المؤمنین (ع) است که توسط سید رضی (ره) جمع آوری شده است و دارای امتیازات و برتری های فراوانی از جمله فصاحت و بلاغت، و همه جانبه بودن و به اصطلاح امروز چند بعدى بودن و.....است. 🔸هر یک از این امتیازات به تنهایى کافى است تا کلمات امام على (ع) را در مقام والایی قرار دهد، ولى توأم شدن همه این ویژگی های با یکدیگر، و ایراد سخن در زمینه ها و میدان هاى مختلف و گاه با حفظ کمال فصاحت و بلاغت سخن على (ع) را در حد اعجاز قرار داده است اما با این حال به هیچ وجه به کلام خالق (قرآن) نمی رسد بلکه سخنان امام علی (ع) حد وسط کلام مخلوق و کلام خالق است و درباره‏اش گفته‏اند: «فوق کلام المخلوق و دون کلام الخالق»[۲]. یعنی از نظر فصاحت، بلاغت و چند بعدی بودن آن فراتر از تمامی گفته های اندیشمندان و صاحب نظران است اما نسبت به قرآن که کلام خداوند متعال می باشد، پایین تر است. بنا بر این از این جهت که دارای این ویژگی هاست معجزه امام علی(ع) است اما معجزه نبوت نیست و هیچ کس چنین ادعایی در باره آن نکرده است زیرا معجزه آن است که اولاً دیگران از آوردن آن عاجز باشند ، ثانیاً صاحب آن بخواهد با آن ادعای نبوت کند. بنابراین نهج البلاغه گرچه وجوه اعجاز زیادی دارد اما کلام مخلوق است و هرگز به پای قرآن نمی رسد و معجزه اصطلاحی نیست. و نمی تواند همانند قرآن معجزه الی الله باشد. برای آگاهی بیشتر مراجعه شود به: در ساحل نهج البلاغه (نهج البلاغه از نگاه اندیشمندان). --------------------------------- [۱]. در این باره نظریات دیگری نیز از سوی اندیشمندان ارائه شده است. برای آگاهی نک: نگاهى به نظریه‏اى نو در اعجاز قرآن. [۲]. مطهرى، مرتضی، مجموعه آثار شهید مطهرى، ج ۱۴، سیرى در نهج البلاغه، ص ۳۵۸ 🌀 منبع: سایت اسلام کوئست 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💠 درس‌های نهج‌البلاغه 🍃نابودی نعمت عزت در اثر تفرقه🍃 🔸امیرالمؤمنین -سلام الله علیه- در خطبه قاصعه که یکی از مهم‌ترین خطبه‌های نهج‌البلاغه است روی این مسئله [تفرقه نداشتن] تکیه کرده. اميرالمؤمنين -سلام الله علیه- مستمعین خود را به تاریخ ارجاع می‌دهد؛ می‌گوید: ببینید گذشتگان، آن وقتی که با هم بودند، متّفق بودند، چه عزّتی پیدا کردند، چه حالتی پیدا کردند، امّا وقتی از آن حالت یکپارچگی خارج شدند، "فَانظُروا اِلَی ما صاروا اِلَیهِ فی آخِرِ اُمورهِم حینَ وَقَعَتِ الفُرقَهُ وَ تَشَتَّتَتِ الاُلفَه" 🔸بعد یک چند جمله بعد از این به همین مضامین هست، بعد می‌فرماید: وقتی این جوری شد، وقتی فُرقت و جدایی و دشمنی حاکم شد، "قَد خَلَعَ اللُه عنهُم لِباسَ کَرامَِتهِ وَ سَلَبَهُم غَضارَهَ نِعمَتهِ"[۱] خدای متعال لباس کرامت را از تن این‌ها خارج کرد؛ آن شرفی که داشتند، آن عزّتی که داشتند؛ آن نعمتی که خدا به آن‌ها داده بود، بر اثر اختلاف و تفرقه از آنها سلب شد، از آن‌ها گرفته شد. [۱] ...از طرفی به پایان کارشان نظر کنید که به کجا رسید زمانی که بینشان جدایی افتاد، الفتشان به پراکندگى رسید...خداوند لباس کرامت را از وجودشان به در آورد و نعمت فراوانش را از آنان گرفت. 🌀مروری بر استناد حضرت آیت الله خامنه‌ای به نهج البلاغه در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی "مورخ ۱۴۰۱/۷/۲۲" 🆔 @nahjalbalaghah_ir
 "أهنَى العَيشِ اطّراحُ الكُلَفِ." گواراترين زندگى، دور افكندن تكلّف است. 📚غررالحکم، ۲۹۶۴ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
📚 کتاب «روش برداشت از نهج‌البلاغه» از سری کتاب‌های «مجموعه روش‌ها» اثر استاد صفایی حائری (عین-صاد) است که افق‌های جدیدی را درباره کتاب نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین -سلام الله علیه- پیش روی مشتاقان می‌گشاید. 🔹 نگارنده معتقد است: اگر با هدفی بالاتر از فقه کلام و شناخت نهج‌البلاغه و مطالب آن بخواهیم مقاصد کلام امام را بفهمیم و به پرسش هایی که قبلا مطرح شده پاسخ دهیم به روشی احتیاج داریم و برای فهم مقاصد کلام نیازمند هستیم به: ١- تسلط بر کلام علی -علیه‌السّلام- ۲- شناخت اهداف و مقاصد علی -علیه‌السّلام- ۳- شناخت شخصیت علی -علیه‌السّلام- ۴- شناخت موازین ۵- تسلیم لذا در این اثر به طرح همین مباحث پرداخته شده و دو نمونه عملی از پیاده کردن این روش در خطبه های ۸۷ و قاصعه برای خوانندگان محترم گردآوری گردیده که بسیار زیبا و آموزنده می‌باشد. 📗گزیده‌ای از کتاب برای فهم نهج البلاغه و فهم مقاصد کلام علی -علیه‌السلام- این کافی نیست که بگوییم علی راجع به خفّاش خوب حرف زده، آنگاه یک بحث علمی مطرح کنیم و توضیح دهیم یا پرسش‌هایی را مطرح کنیم. آنچه مهم است این نکته است که چه چیزی پراکندگی‌های نهج‌البلاغه را جمع بندی می‌کند و چه رشته‌ای این پراکندگی‌ها را به هم پیوند می‌زند و این رشته چگونه پیدا می‌شود؟ ...در این مرحله برای شناخت نهج‌البلاغه، به شناخت بینش، شناخت خواسته، شناخت کار و زمان علی -علیه‌السلام- نیازمند است. 🆔 @nahjalbalaghah_ir
1_4411058172.pdf
944.3K
کتاب: روش برداشت از نهج‌البلاغه نویسنده: علی صفایی حائری (عین-صاد) 🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨﷽✨ •┈┈••✾•✨🕊✨•✾••┈┈• "وَصفُ الاِمامِ نَفسَهُ" "ﻭَ ﺇِﻧِّﻲ ﻟَﻤِﻦْ ﻗَﻮْﻡٍ ﻻَ ﺗَﺄْﺧُﺬُﻫُﻢْ ﻓِﻲ اﻟﻠَّﻪِ ﻟَﻮْﻣَﺔُ ﻻَﺋِﻢٍ ﺳِﻴﻤَﺎﻫُﻢْ ﺳِﻴﻤَﺎ اﻟﺼِّﺪِّﻳﻘِﻴﻦَ، ﻭَ ﻛَﻼَﻣُﻬُﻢْ ﻛَﻼَﻡُ اﻷَْﺑْﺮَاﺭِ، ﻋُﻤَّﺎﺭُ اﻟﻠَّﻴْﻞِ ﻭَ ﻣَﻨَﺎﺭُ اﻟﻨَّﻬَﺎﺭِ ﻣُﺘَﻤَﺴِّﻜُﻮﻥَ ﺑِﺤَﺒْﻞِ الله اﻟْﻘُﺮْﺁﻥِ ﻳُﺤْﻴُﻮﻥَ ﺳُﻨَﻦَ اﻟﻠَّﻪِ ﻭَ ﺳُﻨَﻦَ ﺭَﺳُﻮﻟِﻪِ لا ﻳَﺴْﺘَﻜْﺒِﺮُﻭﻥَ ﻭَ ﻻَ ﻳَﻌْﻠُﻮﻥَ، ﻭَ ﻻَ ﻳَﻐُﻠُّﻮﻥَ ﻭَ ﻻَ ﻳُﻔْﺴِﺪُﻭﻥَ؛ ﻗُﻠُﻮﺑُﻬُﻢْ ﻓِﻲ اﻟْﺠِﻨَﺎﻥِ، ﻭَ ﺃَﺟْﺴَﺎﺩُﻫُﻢْ ﻓِﻲ اﻟْﻌَﻤَﻞِ." "توصیف امام از خویش" 📌 بی‌گمان من، از مردمی هستم که در راه خدا سرزنش هیچ سرزنشگری آنان را فرو نمی‌گیرد؛ چهره آنان چهره راستان است و سخنانشان سخن نیکوکاران؛ شب زنده دارند و روشنی بخش روز؛ به ريسمان قرآن تمسک مى‌جويند و آموزه‌های پروردگار و سنت‌هاى پیامبرش را زنده مى‌كنند؛ نه خود بزرگ بینی در پیش می‌گیرند و نه برتری جویی، نه خیانتی در کار خود دارند و نه به تباهی می‌پردازند؛ قلب‌هايشان در بهشت، و پيكرهايشان سرگرم کار [برای سرای آخرت] است! 💢 شرح خطبه ✏️درقسمت پایانی خطبه امام ۱۲ ویژگی را مطرح می‌کنند: ۱- من از گروه و جماعتی هستم که ملامت و سرزنش سرزنش‌کنندگان در او اثر نمی‌گذارد. انسان وقتی هدف را شناخت بدون تردید صدها مانع برای او پیش می‌آید، کسانی که رضای خدا را ترجیح می‌دهند اولین ویژگی آنها استواری و صلابت است. ۲- سِیما الصِّدیقین: کسانی که نشانه‌های آنها صدیقین است. سیما: علامت و نشانه صدیق: کسی که گفتار او تعیین کننده رفتار اوست. ۳- کَلامُهم کَلامُ الأبرار: ابرار: جمع برّ، احسان فراگیر در تمام ابعاد از آنها به نیکویی یاد می‌شود و بدلیل جامعیتی که در وجود آنهاست، ابرار می‌شوند. ✏️۴- عُمارُ اللّیلِ عُمار: آباد کننده شب‌های آنان آباد است، یعنی شب‌ها وجودشان را برای بهره‌وری در روز آباد می‌کنند ۵- مَنَارُ النًهارِ مَنار: گلدسته، حمل آتش منار به محلی می‌گفتند که آتش روشن می‌کردند تا مردم راه را پیدا کنند، در روز مناره‌ها نشانه‌ای هستند که راه را به دیگران نشان می‌دهند. ۶- مُتَمَسًکُونَ بِحَبلِ الله با تمام وجود به قرآن متمسک می‌کنند. ۷- یُحیونَ سُنَنَ اللهِ و...رَسُولِهِ احیا و زنده کننده سنت‌های خدا و رسولش ✏️۸- لا یستَکبِرونَ وَ لایَعلُونَ از کسانی که زیاد طغیان و زیاده روی دارند نیستم. ۹-وَلا یَغُلُّون با کسی غل و غش ندارم. ۱۰- وَ لا یُفسدونَ از جماعتی هستم که فساد در کار آنها نیست. ۱۱- قُلُو بُهم فِی الجِنانِ قلب یعنی جان، من از کسانی هستم که جان و روحشان در بهشت است، الان جان و روح آنها در بهشت است، در عمق وجودشان خدا با آنها معامله می‌کند. ۱۲- وَ اجسادُهُم فی العَمَلِ جسم‌هايشان در بین ماست و مشغول بهترین کارها هستند. ترجمه: سید محمد مهدی جعفری شرح: محمدعلی انصاری بخش: چهل و پنجم (آخرین بخش) 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💠 امام علی -سلام الله علیه- فرمودند: «تمام خیر در این است که انسان قدر و منزلت خویش را بداند و در جهالت همین بس که منزلت و جایگاه وجودی خود را نشناسد.» 📌مرحوم ابن میثم (شارح نهج البلاغه) می‌گوید: منظور آن است که انسان نداند در مقایسه با سایر مخلوقات از چه جایگاهی برخوردار است و برای چه خلق شده است و چه چهارچوب و وظایفی در کتاب الهی و سنت انبیای خدا برایش تعیین شده است؟! 📚ادب فنای مقربان، ج ۱، ص۲۴۳ آیت‌الله‌ جوادی آملی (حفظه الله) 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃🍃﷽🍃🍃 اميرالمؤمنين علي -علیه‌السلام- : "إذا اَحَبَّ اللّهُ عبداََ وَعَظَهُ بالعِبَر" هرگاه خداوند، بنده‌ا‌ی را دوست بدارد، او را با عبرت‌ها پند می‌دهد. 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💠 اهداف و غايت سياست 🔹 با توجه به آنچه از مفهوم و جايگاه سياست نزد امام على (ع) مطرح شد، سياست در انديشه على (ع) تدبير امور براى بسامان آوردن و اصلاح امور مردمان به منظور فراهم كردن زمينه رشد و تعالى آنان است. غايت سياست را مى توان رشد و تعالى فرد و جامعه دانست، كه بدان ها اشاره مى شود. 🔻 بخش اول 1. آگاهى بخشى 🔹 رشد و تعالى فرد و جامعه جز در بستر آگاهى و دانايى ميسر نمى شود. ازاين روست كه در انديشه امام على (ع) تعليم مردمان و آگاه ساختن آنان هدفى اساسى در عرصه سياست است. آن حضرت مى فرمود: "وَ عَلَى الإمَامِ أن يُعَلِّمَ أهلَ وِلايَتِهِ." بر امام است كه اهل ولايت خويش را تعليم دهد. 🔹 اميرمؤمنان على (ع) دانستن و آگاه بودن و تعليم يافتن را از حقوق مسلّم مردمان مى دانست، چنان كه دراين باره فرموده است: "فَأمَّا حَقُّكُم عَلَى ... وَ تَعلِيمُكُم كَيلا تَجهَلُوا." شما را بر من حقى است ... از جمله: شما را تعليم دهم تا نادان نمانيد. 🔹 امام على (ع) حكومت خود را با آگاهى بخشى به مردمان آغاز كرد و سياست خود را بر اين امر پيش برد. نخستين خطبه‌هاى حكومتى آن حضرت تا آخرين سخنان ايشان بيانگر آگاهى بخشى‌هاى سياسى است. پس از آنكه مردم در مدينه با امام (ع) بيعت كردند، حضرت در خطبه اى كه ايراد كرد چنين فرمود: " ألا وَ إنَّ بَلِيَّتَكُم قَد عَادَت كَهَيئَتِهَا يومَ بَعَثَ اللهُ نَبيَّهُ. وَ الَّذِى بَعَثَهُ بالحَقِّ لَتُبَلْبَلُنَ بَلبَلَةً، وَ لَتُغَرْبَلُنَّ غَربَلَةً، وَ لَتُسَاطُنَّ سَوطَ القِدرِ حَتَّى يعُودَ أسْفَلُكُم أعلاكُم، وَ أعلاكُم أَسْفَلَكُم؛ وَ لَيسبقَنَّ سَابقُونَ كَانُوا قَصَّرُوا، وَ لَيُقَصِّرَنَّ سَبَّاقُونَ كَانُوا سَبَقُوا ... ألا وَ إنَّ الخَطَايا خَيلٌ شُمُسٌ حُمِلَ عَلَيهَا أهلُهَا وَ خُلِعَت لُجُمُهَا، فَتَقَحَّمَت فى النَّارِ. ألا وَ إنَّ التَّقوَى مَطَايا ذُلُلٌ حُمِلَ عَلَيهَا أهلُهَا وَأُعطُوا أزِمَّتَهَا فَأَورَدَتْهُمُ الجَنَّةَ. حَقٌّ وَ بَاطِلٌ، وَ لِكُلٍّ أهلٌ. فَلَئِن أمِرَ البَاطِلُ لَقَدِيمًا فَعَلَ. وَ لَئِن قَلَّ الحَقُّ فَلَرُبَّمَا وَ لَعَلَ." آگاه باشيد كه بليه و آزمايش كنونى شما به وضع و سامانِ همان روزى برگشته است كه خداوند پيامبرش را برانگيخت. به خدايى كه او را به راستى مبعوث كرد، بى گمان سخت زير و رو و به شدت غربال خواهيد شد و بى گمان همچون مواد موجود در ديگ جوشان با كفگير درهم خواهيد گرديد، تا آنان كه به [ناحق ] به پايين كشيده شده اند، به موضع حق والاى خود بازگردند و آنان كه [به ناحق امتيازاتى كسب كرده اند و] در بالا مستقر شده اند، به مكان پايين خود جاى گزينند و بايد پيشتازان ايمانى كه [بر اثر بى عدالتى و فرصت طلبى و كوتاهى در حقشان ] به عقب رانده شده اند، حتماً پيشى گيرند، [و به ناحق ] سبقت گيرندگانى كه پيش افتاده بودند، به جاى مناسب خود در عقب باز پس روند ... آگاه باشيد كه خطاكارى ها [چونان ] اسبان سركش و چموشى است و خطاكاران بر آنها سوارند، لگامشان از دست رفته، بى مهابا آنان را در آتش فرو مى برند. آگاه باشيد كه پرواپيشگى [چونان ] شتران رام و آرامى است و پرواداران بر آنها سوارند، لگام به دست و آرام، به سر منزل بهشتشان مى رسانند. حقى است و باطلى و هر يك را گروهى خريدارند. پس اگر باطل چيره شود، از قديم چنين بوده است و اگر [ياران ] حق اندك است، پيروزى بسا ممكن و محتمل است [و روزى قدرت قرين آن گردد]. 🔹 امام على (ع) در حكومت خود پيوسته اين هدف را حفظ كرد و مردمان خويش را در جريان امور قرار مى داد و آگاهى و دانستن را حق آنان برشمرد و بر اين امر پا فشرد، به گونه اى كه بخش عمده اى از آنچه شريف رضى در نهج البلاغه گردآورده است، و نيز آنچه از امام (ع) بيرون از نهج البلاغه باقى مانده است، از اين سنخ است. 🔹 نقطه مقابل اين، سياست معاويه اى است كه يكى از پايه هاى آن، بستن ذهن‌ها و انديشه‌ها و جلوگيرى از تفكر و تعقل است كه بخشى از آن با بازدارندگى از آگاهى و فهم و دريافت اخبار صحيح و اطلاعات درست صورت مى گيرد. اميرمؤمنان على (ع) دراين باره سخنى روشن و روشنگر دارد: " ألا وَ إنَّ مُعَاوِيةَ قَادَ لُمَّةً مِنَ الغُوَاةِ، وَ عَمَّسَ عَلَيهمُ الخَبَرِ، حَتَّى جَعَلُوا نُحُورَهُم أغرَاضَ المَنيةِ." آگاه باشيد! معاويه گروهى نادان را به دنبال خود مى كشاند و حقيقت را از آنان مى پوشاند؛ [و آنان كوركورانه پى او مى تازند] تا خود را به كام مرگ دراندازند. 📚 تفسير موضوعى نهج البلاغه، مصطفى دلشاد تهرانی 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌸 احترام به استاد وَ قَالَ عَلي -عليه السلام- : "لَا تَجْعَلَنَّ ذَرَبَ لِسَانِكَ عَلَى مَنْ أَنْطَقَكَ وَ بَلَاغَةَ قَوْلِكَ عَلَى مَنْ سَدَّدَكَ." هرگز با کسی که تو را سخن گفتن آموخته به تندی سخن مگوی و با کسی که گفتارت را استواری بخشیده اظهار بلاغت منمای. 📌به نام اولین‌ معلم او که در اولین کلام فرمود: بخوان چه می توان نوشت که کلمات همیشه کم می آورد در مقامی که مولای متقیان فرمود: " مَن عَلَّمَنی حَرفا فَقَد صَیَرَنی عَبدا" 📌پس مثل همیشه روز معلم را بهانه می کنیم و آنچه در کلام نمی گنجد از دل می نویسیم: 📌اساتید و معلمان ارجمند، قدردان زحمات همیشگی‌تان هستیم و دعا می کنیم آنچه را که ما از جبرانش عاجزیم قادر مطلق در هر دو جهان برایتان جبران فرماید. 🗓 ۱۲ اردیبهشت، روز بزرگداشت استاد مرتضی مطهری -رحمه الله علیه- و روز معلم بر اساتید و معلمان حاضر در جمع‌مان گرامی باد. 🍃🌸🍃🌸 🆔 @nahjalbalaghah_ir
motahari-shahid-andishe.pdf
352.5K
🔹 عنوان مقاله: مطهری، شهید اندیشه. 🔹 موضوع مقاله: نقش اندیشه و فعالیت‌های شهید مطهری در تمدن‌سازی نوین اسلامی 🌀 در این مقاله به موارد زیر پرداخته‌ شده است: ۱ـ نقش زیربنایی فلسفه اسلامی در پایه گذاری تمدن نوین اسلامی، ۲ـ نقش شهید مطهری در تبیین این موضوع، نقش پررنگی که حرکت انقلاب اسلامی را در جهتِ صحیح خود تقویت نمود، و در نهایت به شهادت ایشان منجر شد. 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃🍃﷽🍃🍃 درس‌هایی از نهج البلاغه در نامه‌ی امیرالمؤمنین -علیه‌السّلام- به مالک اشتر همین عهدِ مالک که به غلط «عهدنامه» می‌گویند و من خواهش می‌کنم که کلمه "عهدنامه" را به کار نبرید زیرا از غلط‌های عوامانه زشت است، "عهدنامه" در فارسی به پیمانی بین دو نفر یا دو طرف گفته می‌شود در حالی که در عربی کلمه "عهد" به معنای فرمان است. «عَهْدُ علىٍّ الی مالک اشتر»، یعنی فرمان حکومتی امیرالمؤمنین - علیه‌السّلام- به مالک اشتر، امام نامه‌ای نوشته که یک فرمان و حکم از طرف حکومت است، در این نامه چهار نکته‌ی اصلی هست: اول: حفظ امنیت داخلی و خارجی دوم: عدالت اجتماعی و اقتصادی سوم: تربیت معنوی و اخلاقی مردم چهارم: رفاه و آبادی زندگی مردم این چهار چیز از جمله‌ی چیزهایی است که حکومت باید به عنوان مطالبات حقیقی مردم به آنها بدهد. 👈گزیده بیانات رهبر انقلاب "مورخ ۱۳۸۱/۱۱/۱۵" 🆔 @nahjalbalaghah_ir