eitaa logo
انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران
368 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
289 ویدیو
48 فایل
🌱 اولین و تنها انجمن علمے کشور در حوزه ے علوم و معارف نهج البلاغه وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناورے ارتباط با ادمین: @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
"وَ مَنْ تَوَكَّلَ عَلَى اللَّهِ كَفَاهُ، وَ مَنِ اسْتَعَانَ بِاللَّهِ أَعَانَهُ، وَ مَنْ تَوَكَّلَ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ" "هر كه به خدا توكل كند، خداوند كفايتش كند و هر كه از خدا بخواهد، خداوند به او عطا كند و هر كه به خدا وام دهد، خداوند آن را باز پس دهد و هر كه خدا را سپاس گويد، خداوند به او پاداش دهد." 🔹وامدار پانزدهم خرداد ▪️در پانزدهم خرداد ۱۳۴۲ هجری شمسی قیامی به پا شد که آن قیام، روشنگر انقلاب بود و رهبر انقلاب (رضوان الله علیه) آن قیام را به خوبی ترسیم کرد ـ آن کس که این قیام را به پا کرد، قیّم این قیام و مفسّر این قیام است ـ چهار رکن، ۱۵ خرداد را ترسیم کرد: ▫️ اول آنکه زمانش بود که سخنرانی امام در عصر عاشورا زمینه این قیام را در دوازدهم محرم که پانزدهم خرداد بود فراهم کرد (این زمان). ▫️ زمین و مکان هم که بود یعنی مدرسه فیضیه (این دو رکن اساسی یعنی زمان و زمین و مکان عامل مهم پانزدهم خرداد شد). ▫️ رکن سوم نیز این است که فرمود بنگرید که از چه گروه بودند؛ الآن که سالیان متمادی از آن می‌گذرد و شاید کسانی از نزدیک شاهد آن صحنه نبودند، لوح قبور شهدای پانزده خرداد را ببینید که آیا غیرمسلمان در این قیام حضور داشت یا همه مسلمان و ارادتمندان عترت طاهره بودند، هیچ غیر مسلمانی در این قیام سهمی نداشت. ▫️چهارم: وقتی از لوح قبورشان فهمیدید اینها بودند، زندگی داخلی اینها را بررسی کنید که از قشر مُسرِف و مُترَف بودند یا از طبقه محروم و مستضعف. ▪️ با بررسی این اضلاع چهارگانه روشن می‌شود که پانزده خرداد برای همیشه روز است؛ یعنی عاشورا جلوه کرد، فیضیه ظهور کرد، مسلمان ها عمل کردند و محرومین به پا خاستند؛ ما وامدار مکتب و مَدرَس و مسلمین و محرومانیم. 📃خطبه های نماز جمعه، ۱۳۷۱/۳/۱۵ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🔆عبارات زیبای عالم برجسته‌ی زیدی علامه الهادی بن الوزیر (۸۲۲ ق): «وَإنَّما سُمِّيَ أميرُ المؤمنينَ صَلَواتُ اللهِ عَلَيهِ وَعَلى أولادِه الأكرَمينَ "يَعسوبَ المُؤمِنينَ"، وَذلكَ لأنَّ اليَعسوبَ في اللُّغةِ أميرُ النَّحلِ، وَذلكَ أنّه يَقِفُ في بابِ بَيتِ النَّحلِ فَمَن جَنا مِن النَّحلِ بِطيبِ الزُّهورِ تَرَكَه يَدخُلُ. وَالأمرُ كَذلكَ في أميرِ المُؤمنينَ صَلَواتُ اللهِ عَلَيهِ، يقِف على الحَوضِ فَلا يَسقي إلّا مَن جاءَ بِطيبِ مَحَبَّتِه» 🔹امیر المؤمنین "یعسوب المؤمنين" نامیده شد به این جهت که یعسوب در لغت به معنای فرمانده‌ی زنبوران عسل است. او جلوی دربِ کندو می‌ایستد و فقط به زنبورهایی اجازه ورود می‌دهد که بوی عطر گل بدهند. امیر المؤمنین -صلوات الله علیه- نیز در روز محشر کنار حوض می‌ایستد و فقط کسی را سیراب می‌کند که رایحه‌ی محبتش را بدهد. 📜 البروج في أسماء أمير المؤمنين، صص ٢٨٥_٢٨٦ 🆔 @kashani1395 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃🍃﷽🍃🍃 در خطبه اشباح خطبه ٩١ نهج البلاغه حضرت علی -علیه‌السّلام- علت پیدایش شب و روز را حرکت خورشید و ماه معرفی کرده، در حالی‌که امروزه علم، حرکت دورانی زمین را عامل آن می‌داند! پاسخ شما چیست؟ 🔻 پاسخ: امام علی -علیه‌السّلام- در خطبه ۹۱ نهج‌البلاغه در خلقت و وصف آسمان می‌فرماید: خورشید آن‌ را نشانه روشنى بخش روز و ماه آن‌ را که نورش به تاریکى می‌گراید نشانه شب قرار داد و آن‌ دو را در مجراى معین خودشان به جریان انداخت و حرکتشان را در راهى که باید بپیمایند مقرر فرمود، تا به واسطه رفت و آمدشان شب را از روز متمایز سازد و با گردش آنها عدد سال‌ها و حساب دانسته شود.[۱] ظاهر این عبارت با نظریه گردش زمین به دور خورشید سازگار نیست، اما توجه به چند نکته این ناسازگاری را بر طرف می‌کند: 1️⃣ نظریه گردش زمین به دور خورشید از نظریه‌هایی است که از زمان‌های بسیار دور حتی قبل از میلاد مسیح مطرح بوده است؛ هر چند نظریه غالب و حاکم بر محیط‌های علمی قبل از کپرنیک و گالیله، همان نظریه هیئت بطلمیوس- ساکن بودن زمین و حرکت افلاک بر گرد زمین- بود، ولی نظریه گردش زمین نیز از سوی دانشمندان نجومی که پیش از بطلمیوس می‌‌زیستند مطرح شده است.[۲] 2️⃣ از نظر دانشمندان علم هیئت و نجوم، برای محاسبه حرکت ستارگان، اگر زمین ثابت فرض شود، محاسبه آسان‌تر است. یکی از این دانشمندان در این زمینه می‌گوید: این‌که حرکت شبانه روزی را از زمین بدانیم یا از آسمان، به محاسبات علم هیئت و نجوم زیان نمی‌رساند، بلکه دانشمند علم هیئت و نجوم باید در محلی که به رصد می‌پردازد، زمین را ساکن فرض کند، آن‌گاه حرکات کواکب را بر گرد زمین، با آلات رصدى به دست آورد. مثلاً آفتاب از افق مقدارى برآمده است و ما می‌خواهیم ارتفاع آن‌را در آن هنگام بدانیم، و یا قوسى را که از محل طلوع آن، تا آن وقت پیموده است که در اصطلاح این فن، آن‌ را «دائر» گویند به دست آوریم تا بدانیم که بحسب ساعت زمانى چه مقدار از روز برآمده است، اسطرلاب را مثلاً در دست می‌گیریم و مقدار قوس ارتفاع یا دائر را از افق زمین ساکن مفروض تحصیل می‌کنیم، که در هنگام عمل باید زمین را ساکن فرض کنیم. 🔹این مطلب را یکى از دانشمندان ریاضى فرانسوى نیز در مقاله‌اى به عنوان مقدمه بر رساله تقویمى خود آورده است که ما هر چند زمین را متحرک به حرکت وضعى و انتقالى می‌دانیم، ولى در اعمال رصدى باید آن‌ را ساکن انگاریم آن‌گاه حرکات و اوضاع ستارگان را نسبت به آن تحصیل کنیم.[۳] 3️⃣ امام علی -عليه‌السّلام- در این‌جا خواسته با زبان عرفی و نیز زبان دانش متعارف آن زمان صحبت کند؛ این روشن است که انبیا و اولیای الهی باید در حد دانش مردم زمان خود و به زبان آنها با آنان صحبت کنند؛ چنان‌ که پیامبر اکرم -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- می‌فرماید: ما به اندازه عقل و دانش مردم با آنها صحبت می‌کنیم.[۴] از نظر عقلی نیز مسئله همین گونه است؛ زیرا صحبت کردن با مردم بر اساس علومی که فراتر از دانش زمان است، بویژه در موردی که بر خلاف مشاهدات عامیانه نیز باشد موجب بد گمانی مردم و نسبت‌های ناروا؛ مانند افسون‌گری یا اختلال فکری و غیره به گوینده خواهد شد. 4️⃣ در مورد حرکت خورشید یا زمین حتی امروزه که سیستم پیدایش شب و روز کاملاً واضح است و با آن‌که می‌دانیم خورشید در جای خود ثابت است و طلوع و غروب نمی‌کند و این ماییم که گرد خود و گرد خورشید می‌چرخیم، باز هم از عبارات عرفی «طلوع خورشید» و «غروب خورشید» استفاده می‌کنیم و کسی ما را به مخالفت با دانش روز متهم نمی‌کند! 🔻منابع: [۱]. شریف الرضى، محمد بن حسین، نهج البلاغة، محقق، صبحی صالح، ص ۱۲۸، قم، هجرت، چاپ اول، ۱۴۱۴ق. [۲]. ر.ک: حسن زاده آملى، حسن، دروس هیئت و دیگر رشته‌‏هاى ریاضى، ج ۲، ص ۳۱۵و ۳۱۶، قم، بوستان کتاب، چاپ چهارم، ۱۳۷۸ش. [۳]. ر. ک: همان، ص ۳۱۶. [۴]. «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ إِنَّا مَعَاشِرَ الْأَنْبِیَاءِ نُکَلِّمُ النَّاسَ عَلَى قَدْرِ عُقُولِهِم»‏. برقى، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، ج ۱، ص ۱۹۵، قم، دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، ۱۳۷۱ق. 🌀 منبع: سایت اسلام کوئست (https://www.islamquest.net/fa/archive/fa50403) 🆔 @nahjalbalaghah_ir
"وَ خُذْ بِقَلْبِي إِلَى مَرَاشِدِي..." و دلم را به نقطه‌ای که خیرم در آن است متوجه ساز... 🆔 @nahjalbalaghah_ir
AudioCutter_r55341a5299.mp3
3.51M
درباره خوارج بعد از گفتن شعار لا حکم الا لله/انعام-۵۷، یوسف-۴۰ @drgholamali 🆔 @nahjalbalaghah_ir
https://www.mehrnews.com/news/5803793/ کتاب "ابن‌ابی‌الحدید‌ و فهم نهج البلاغه" منتشر شد. (معرفی کتاب) 🍃💐🍃💐🍃 https://eitaa.com/nahjolbalagheiha نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی ( اردو یک روزه جهت برگزاری کارگاه آموزشی تربیت مبین و ترویج نهج البلاغه خوانی و شیوه جلسه‌داری خواهران شهر همدان) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.iqfa.ir/fa/news/683546/ رونمایی کتاب بر شانه‌های اقیانوس 🍃💐🍃💐🍃 https://taaghche.com/book-quote/45475/روش-برداشت-از-نهج-البلاغه?p=3 بریده‌های کتاب روش برداشت از نهج‌البلاغه (طاقچه) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.nahjmagz.ir/article_170998.html تبیین ابعاد مدیریت استراتژیک در نهج‌البلاغه با تاکید بر نامه ۵۳ (مقاله پژوهشی) 🍃💐🍃💐 https://lorestan.iqna.ir/fa/news/4146065/ سلسله جلسات "تفسیر حکمت‌های نهج‌البلاغه" در خرم‌ آباد برگزار می‌شود. 🍃💐🍃💐🍃 https://www.libg.ir/book/996 زندگینامه نهج‌البلاغه (آشنایی با نهج‌البلاغه از زبان نهج‌البلاغه، معرفی کتاب) 🍃💐🍃💐 https://fa.wikifeqh.ir/مفردات_نهج_البلاغه مفردات نهج‌البلاغه (کتاب) 🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨﷽✨ •┈┈••✾•✨🕊✨•✾••┈ 'عَهدُ الوِلَایِهِ وَ مِن عَهدِِ لَهُ -علیه‌السّلام- "۶" "اِنَّ اللّه فَوقَ کُلِّ الخَلقِ" "وَ لاَ تَنْدَمَنَّ عَلَى عَفْوٍ وَ لاَ تَبْجَحَنَّ بِعُقُوبَةٍ وَ لاَ تُسْرِعَنَّ إِلَى بَادِرَةٍ وَجَدْتَ مِنْهَا مَنْدُوحَةً وَ لاَ تَقُولَنَّ إِنِّي مُؤَمَّرٌ آمُرُ فَأُطَاعُ فَإِنَّ ذَلِكَ إِدْغَالٌ فِي اَلْقَلْبِ وَ مَنْهَكَةٌ لِلدِّينِ وَ تَقَرُّبٌ مِنَ اَلْغِيَرِ." و هرگز بر بخشش ديگران پشيمان مباش و از كيفر كردن شادى مكن و از خشمى كه توانى از آن رها گردى شتاب نداشته باش. به مردم نگو، به من فرمان دادند و من نيز فرمان مى‌دهم، پس بايد اطاعت شود، كه اين گونه خود بزرگ بينى دل را فاسد و دين را پژمرده و موجب زوال نعمت‌هاست. "وَ إِذَا أَحْدَثَ لَكَ مَا أَنْتَ فِيهِ مِنْ سُلْطَانِكَ أُبَّهَةً أَوْ مَخِيلَةً فَانْظُرْ إِلَى عِظَمِ مُلْكِ اَللَّهِ فَوْقَكَ وَ قُدْرَتِهِ مِنْكَ عَلَى مَا لاَ تَقْدِرُ عَلَيْهِ مِنْ نَفْسِكَ." و اگر با مقام و قدرتى كه دارى، دچار تكبّر يا خود بزرگ بينى شدى به بزرگى حكومت پروردگار كه برتر از تو است بنگر. "فَإِنَّ ذَلِكَ يُطَامِنُ إِلَيْكَ مِنْ طِمَاحِكَ وَ يَكُفُّ عَنْكَ مِنْ غَرْبِكَ وَ يَفِيءُ إِلَيْكَ بِمَا عَزَبَ عَنْكَ مِنْ عَقْلِكَ." كه تو را از آن سركشى نجات مى‌دهد و تندی را از تو باز می دارد و عقل و انديشه‌ات را به جايگاه اصلى باز مى‌گرداند. 💠 شرح نامه 📍امام -عليه‌السّلام- در این فراز از خوشحالى به مجازات ديگران و شتاب كردن در خشم و تندخويى، در حالى كه راه گريز از آن را دارد، نهى فرموده است، زيرا همۀ اينها از او از افسار گسيختگى قوّۀ غضب است، در حالى كه مى‌دانى اين قوّه به منزلۀ شيطانى است كه انسان را به سمت آتش دوزخ مى‌كشد. سپس او را از فرمان دادن به كارى كه سزاوار فرمان نبوده و مخالف دين ماست نهى كرده و همچنين او را از امرى كه ممكن است باعث بددلى او شود نهى كرده است. 📍 از قبيل اين كه با خود بينديشد مردم بايد فرمان او را اجرا كنند چون بر مردم اطاعت و شنوايى دستور و امر او و بر او صدور فرمان است و بس، براستى اين باعث خرابى دل و دين است و به اين خرابى اشاره فرموده است در عبارت "فانّه ادغال... الغير"، فساد و خرابى دل از سه راه به شرح زير امكان پذير است: 📍اول، آن كه اين گونه تصوّر [كه من فرمانروا هستم پس بايد اطاعت شوم] ويرانگر قلب و منصرف كنندۀ آن از راه خداست و معناى تباه ساختن قلب نيز. دوم، اين كه [چنين طرز فكرى] باعث خرابى دين و سست شدن بنياد آن است. سوم، آن كه باعث نزديكى به غير خداست زيرا ستمكارى از مهمترين عواملى است كه زمينه‌ساز است براى اين كه مردم تمام نيروى خود را در جهت نابودى او به كار ببرند و به همين مطلب اشاره دارد آيه مباركه: «إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ لاٰ يُغَيِّرُ مٰا بِقَوْمٍ‌ حَتّٰى يُغَيِّرُوا مٰا بِأَنْفُسِهِمْ‌» 📍 امام -علیه‌السّلام- او را به داورى درد خودخواهى و خود پسندى كه ممكن است در طول حكومت و فرمانروايى‌اش دامن او را بگيرد، راهنمايى فرموده است، به اين ترتيب كه به عظمت خدا كه ما فوق او و ما فوق قدرت او است و نسبت به آنچه كه خود او در مورد خود، توانايى آن را نداشته 📍 نه توان جلب منفعتى و نه دفع زيانى از خود دارد، بينديشد، كه همين داروى آرامبخش خودخواهيى است كه به سراغ او آمده است و آن را فرو مى‌نشاند و شدّت خشم او را درهم مى‌شكند و آن مقدار از عقل و انديشه او را كه تحت تأثير قوۀ خشم وى قرار گرفته و با يورش قوۀ غضب از دست رفته بود، به او باز مى‌گرداند. ترجمه: سید جعفر شهیدی شرح: ترجمه شرح ابن میثم بخش: ششم 🆔 @nahjalbalaghah_ir
عنوان کتاب: الیقین باختصاص مولانا علي -عليه السّلام- بامره المؤمنین نگارنده: سید رضی الدّین علی بن موسی بن جعفر بن طاووس 👇👇👇
📗از آثار فاخر و ارزشمند جناب سید بن طاووس کتاب گرانسنگِ "الیقین باختصاص مولانا علي -عليه‌السّلام- بإمرة المؤمنين" می‌باشد. مؤلف گرانقدر در این اثر احادیثی را گردآوری نموده که به اهل ایمان یادآوری کند لقب امیرمؤمنان -علیه‌السّلام- تنها برای حضرت امیر، اسدالله الغالب علی‌بن‌ابی‌طالب -علیه السّلام- شایستگی دارد نه دیگران، و از اختصاصات اوست. 📗موضوع این کتاب روایاتی است در این باره که پیامبر لقب «امیرالمؤمنین» را به علی -علیه‌السّلام- داده و این لقب اختصاص آن حضرت دارد. پیش از او نیز ابن غضائری (م ۴۱۱) کتابی با نام "التسلیم علی امیرالمؤمنین -علیه‌السّلام- بامرة المؤمنین" داشته است. 📗 کتاب الیقین دارای مقدمه‌ای مفصل و یک خاتمه و سه بخش با عنوان قسم است. مؤلف در مقدمه فهرست ۲۲۰ فصل کتاب را آورده و سپس در طی سه قسمت با عناوین زیر به بیان روایات پرداخته است: قسم اول، احادیثی که بیان می‌کند علی‌بن‌ابی‌طالب -علیه‌السّلام- به نام امیرالمؤمنین خوانده می‌شد (شامل ۱۷۷ باب)؛ قسم دوم احادیثی که نامیدن آن حضرت به امام المتقین را اثبات می‌کند (شامل ۲۴ باب)؛ قسم سوم، احادیثی که لقب یعسوب الدین را برای آن حضرت اثبات کرده است (در ۱۹ باب). به گفته خود سید در کتاب التحصین، مجموع روایاتش در کتاب الیقین از ۳۰۰ گذشته است. 📗 سعی مؤلف در این کتاب بر استفاده و استدلال از منابع اهل سنت بوده است. برخی از این منابع عبارتند از: مناقب ابن مردویه، مناقب خوارزمی، تاریخ بغداد، کتب ابن عقده، کتاب المعرفه ثقفی، کتاب المعرفه رواجنی، حلیة الاولیاء از ابونعیم اصفهانی و بسیاری از منابع دیگری که بخشی از آنها اکنون موجود نیست، مانند کتاب "مناقب" که آن را تالیف محمد بن جریر طبری صاحب تاریخ می‌داند. در مجموع کثرت منابع وی و دستیابی او به کتبی که امروزه در دست نیست، دارای اهمیت و قابل توجه است. چنانکه بیان سلسله اسناد، اعتبار کتاب را بیشتر می‌کند. 📗ابن طاووس دو اثر دیگر در تکمیل یا استدراک کتاب "الیقین" تالیف کرده است: "الانوار الباهرة" و "التحصین فی اسرار ما زاد علی کتاب الیقین"، که در التحصین منقولات سید از کتب شیعه بسیار است. کتاب الیقین همراه با کتاب التحصین در یک مجلد چاپ شده است. 🆔 @nahjalbalaghah_ir
1897471746_482862797.pdf
17.67M
http://alfeker.net/library.php?id=1503 کتاب: الیقین باختصاص مولانا علی -علیه السّلام- بامره المؤمنین نویسنده: سید رضی‌ الدّین علی بن موسی بن جعفر بن طاووس 🆔 @nahjalbalaghah_ir
«مَنْ وَثِقَ بِمَاءٍ لَمْ يَظْمَأْ» آن‌كس كه به وجود آب اطمينان دارد، تشنه نمى‌ماند. 💦 شرح خطبه در این فراز امام اشاره به اين نکته می کنند كه آن كس كه رهبر و راهنماى مطمئنّى دارد، گرفتار شكّ‌ و ترديد و وسوسه‌هاى شيطانى و اضطراب و بى‌اعتمادى نمى‌گردد؛ چرا كه خود را در كنار چشمۀ آب زلال معرفت احساس مى‌كند و در مشكلات به او پناه مى‌برد و از او فرمان و دستور مى‌گيرد. شما هم اگر رهبر خود را بشناسيد و به او اعتماد كنيد، با اطمينان خاطر در راه حق گام مى‌نهيد و از تزلزل و ترديد و وسوسه‌هاى نفس و شيطان در امان خواهيد بود. 🆔 @nahjalbalaghah_ir
27.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 در برابر علی -علیه‌السّلام- ✨ما می‌بینیم جریان‌هایی که همراه امیرالمؤمنین -علیه‌السّلام- از زمان رسول آغاز شد، کسانی بودند که‌ باهوش بودند، سریع بودند، حساب شده حرکت کردند. 🆔 @nahjalbalaghah_ir
https://farsi.khamenei.ir/speech-nahj?npt=9 آرشیو فیش‌های دارای ارجاع یا پاورقی نهج البلاغه در سایت رسمی مقام معظم رهبری "مدظله‌العالی" 🍃💐🍃💐🍃 https://eitaa.com/nahjbalaghah?before=578 معرفی نرم افزار دانشنامه علوی نسخه۲ (فیلم آموزشی) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.hawzahnews.com/news/1091713/ واقعیات توبه بر محور نامه ۳۱ نهج‌البلاغه 🍃💐🍃💐🍃 http://www.pana.ir/news/1378967 اولین جشنواره استانی نهج‌البلاغه در آیینه هنر در شهرضا درحال برگزاری است. 🍃💐🍃💐🍃 https://www.farsnews.ir/news/14020320000450/ برگزاری اختتاميه یازدهمین دوره طرح نسیم نهج‌البلاغه 🍃💐🍃💐🍃 https://www.shahrekhabar.com/news/168682500034384 عالِمی که نهج‌البلاغه را همه‌ فهم کرد (فیلم) 🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨﷽✨ •┈┈••✾•✨🕊✨•✾••┈ 'عَهدُ الوِلَایِهِ وَ مِن عَهدِِ لَهُ -علیه‌السّلام- "۷" "التَّوصِیَهُ بِالاِنصَافِ وَ النَّهیِ عَنِ الظُّلمِ" توصیه به رعایت انصاف و نهی از ستمگری "إِيَّاكَ وَ مُسَامَاةَ اَللَّهِ فِي عَظَمَتِهِ وَ اَلتَّشَبُّهَ بِهِ فِي جَبَرُوتِهِ فَإِنَّ اَللَّهَ يُذِلُّ كُلَّ جَبَّارٍ وَ يُهِينُ كُلَّ مُخْتَالٍ" بپرهيز كه خود را در بزرگى همانند خداوند بپندارى و در شكوه معبودی را همانند او بدانى؛ زيرا خداوند هر سركشى را خوار مى‌سازد و هر خود پسندى را بى‌ارزش مى‌كند. "أَنْصِفِ اَللَّهَ وَ أَنْصِفِ اَلنَّاسَ مِنْ نَفْسِكَ وَ مِنْ خَاصَّةِ أَهْلِكَ وَ مَنْ لَكَ فِيهِ هَوًى مِنْ رَعِيَّتِكَ فَإِنَّكَ إِلاَّ تَفْعَلْ تَظْلِمْ" در حق خدا و با مردم، با خويشاوندان نزدیک و افرادى از مردمان تحت حکومتت كه آنان را دوست دارى، انصاف را رعايت كن، كه اگر چنين نكنى ستم روا داشتى. "وَ مَنْ ظَلَمَ عِبَادَ اَللَّهِ كَانَ اَللَّهُ خَصْمَهُ دُونَ عِبَادِهِ وَ مَنْ خَاصَمَهُ اَللَّهُ أَدْحَضَ حُجَّتَهُ وَ كَانَ لِلَّهِ حَرْباً حَتَّى يَنْزِعَ أَوْ يَتُوبَ" كسى كه به بندگان خدا ظلم کند، خدا به جاى بندگانش دشمن او خواهد شد و خدا با هر كه دشمن باشد عذرش را نمى‌پذيرد و اين شخص همچنان با خدا در ستيز است، مگر آنكه دست از ظلم بردارد و توبه نماید. "وَ لَيْسَ شَيْءٌ أَدْعَى إِلَى تَغْيِيرِ نِعْمَةِ اَللَّهِ وَ تَعْجِيلِ نِقْمَتِهِ مِنْ إِقَامَةٍ عَلَى ظُلْمٍ فَإِنَّ اَللَّهَ سَمِيعٌ دَعْوَةَ اَلْمُضْطَهَدِينَ وَ هُوَ لِلظَّالِمِينَ بِالْمِرْصَادِ" چيزى همانند ستمگری، نعمت خدا را دگرگون نمى‌كند و كيفر او را نزديک نمى‌سازد. [بدان و آگاه باش که] خدا دعاى ستمديدگان را مى‌شنود و در كمين ستمكاران است. 💠 شرح نامه 📍امام در این فراز مالک را از خود بزرگ بينى و اظهار جبروت بر كنار داشته، بدان جهت كه اينها نوعى همسان بينى و خود را نظير خدا شمردن است، چه آن كه تكبّر باعث اين مى‌شود تا خداوند متكبّر را ذليل و خوار گرداند و حقيقت استدلال چنين است: براستى تو اى مالک اگر تكبّر و خود بزرگ بينى داشته باشى، خداوند خوار و ذليلت خواهد ساخت. همين به منزلۀ مقدمۀ صغراى قياس مضمرى است كه كبراى آن چنين است: و هر كس چنان باشد، بايد با ترک خود بزرگ بينى از خدا بترسد، [نتيجه اين مى‌شود]: پس تو اى مالک، از خدا بترس و تكبر نورز. 📍سپس امام -عليه السّلام- او را به انصاف با خدا و مردم، نسبت به خود و مردمانی كه طرفدار او هستند امر كرده است. امّا انصاف با خدا عمل به اوامر و خوددارى از منهيّات او، در برابر نعمتهاى خداست. اما انصاف با مردم، به عدالت رفتار كردن ميان مردم و دادن حقوقى كه بر او و بر خويشان و نزديكان او دارند. در مورد وجوب چنين انصافى، به قياس مفصولى [قياسى كه نتيجه‌اش صغراى قياس ديگرى مى‌گردد]، استدلال كرده است، صغراى قياس اوّل: براستى تو اگر آن كار را نكنى ظالمى، يعنى به بندگان خدا ستم كرده‌اى و كبراى آن: و هر كس به بندگان خدا ستم روا دارد، خداوند به جاى بندگانش دشمن اوست و نتيجۀ مقدّر آن چنين مى‌شود: پس اگر چنان نكنى خداوند به جاى بندگانش دشمن تو است. همين نتيجه، خود، صغرا براى قياس ديگرى است كه كبرايش سخن امام -عليه‌السّلام- : و هر كس كه خدا با او در ستيزد و... ( و من خاصمه اللّٰه... ) و نتيجه مقدّر آن چنين مى‌شود: زيرا تو اگر آن كار را نكردى، هنگام در ستيز بودن با او، عذرت را نپذيرفته و تا وقتى كه از ظلم و ستم خوددارى و توبه نكرده‌اى در جنگ با خدا هستى. 📍 هشدار بر پيامد ديگرى براى نداشتن انصاف و يا ستم‌پيشگى است و اين پيامد، عبارت از آن است كه ستمگرى بيش از هر چيز باعث تغيير نعمت خدا و سرعت در خشم اوست. عبارت امام -عليه‌السّلام- : فانّ‌ اللّٰه... بالمرصاد، بيان ضرورت پيامد مذكور است، توضيح آن كه خداى سبحان هرگاه دعاى ستمديده را بشنود و بر كار ستمگر اطلاع يابد، در صورتى كه زمينه تغيير نعمت فراهم باشد، زود نعمتش را دگرگون مى‌سازد. ترجمه: محمد دشتی شرح: ترجمه شرح ابن میثم بخش: هفتم 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💢 تفاوت‌ها را به‌رسمیت بشناسید 💢 ❇️ حضرت عبدالعظیم می‌گوید: به امام جواد -علیه‌السّلام- عرض کردم: حدیثی از پدرانتان برایم بگویید. آن حضرت از امیرالمؤمنین -علیه‌السّلام- حدیثی نقل کردند که در نخستین فراز آن آمده است: 🔻 لاَ يَزَالُ اَلنَّاسُ بِخَيْرٍ مَا تَفَاوَتُوا فَإِذَا اِسْتَوَوْا هَلَكُوا. 📚 عیون‌الاخبار، ج ۲، ص ۵۳. 🔺مردم تا زمانی که متفاوت باشند در شرایط خوبی به‌سر می‌برند اما اگر یکسان شوند هلاک می‌گردند. ✅ بر اساس این رهنمود مهم، نادیده گرفتن شرایط، استعدادها، علائق و زاویه دید متفاوت افراد و تحمیل یک سبک زندگی بر همگان موجب آشفتگی و نابودی جامعه می‌شود. 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🤔 چرا امام جواد -علیه‌السّلام- با دختر مامون کرد❗️مگر مامون قاتل امام رضا - علیه‌السّلام- و دشمن اهل بیت نبود❕این رفتارهای متناقض در زندگی امامان چه معنایی دارد❕ 💠 👌در کتاب این پرسش چنین پاسخ گفته شده است: ❕مامون چون در میان یک سلسله تنگناها و شرائط دشوار سیاسی قرار گرفته بود، برای رهایی از این تنگناها، تصمیم گرفت خود را به خاندان پیامبر -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- نزدیک سازد و بر همین اساس با تحمیل ولیعهدی بر امام هشتم -علیه‌السّلام- می‌خواست سیاست چند بعدی خود را به مورد بگذارد. 👌از سوی دیگر، عباسیان از این روش مامون که احتمال می‌رفت خلافت را از بنی عباس به علویان منتقل سازد، سخت ناراضی بودند و به همین جهت به مخالفت با او برخاستند و چون امام رضا -علیه‌السّلام- مامون مسموم و شهید شد آرام گرفتند و خشنود شدند و به مامون روی آوردند. 👌مامون کار زهر دادن به امام را بسیار سری و مخفیانه انجام داده بود و سعی داشت جامعه از این جنایت آگاهی نیابد و از همین رو برای پوشاندن جنایات خود تظاهر به اندوه و عزاداری می‌کرد، اما با همه پرده پوشی و ریاکاری، سرانجام بر آشکار گردید که قاتل امام -عليه‌السّلام- جز مامون کسی نبوده است، لذا سخت دل آزرده و خشمگین گردیدند و مامون بار دیگر حکومت خویش را در معرض خطر دید و برای پیشگیری از عواقب امر، توطئه دیگری آغاز کرد و با تظاهر به مهربانی و دوستی نسبت به امام جواد -علیه‌السّلام- تصمیم گرفت دختر خود را به حضرت تزویج کند تا استفاده‌ای را که از تحمیل ولیعهدی بر امام رضا -علیه‌السّلام- در نظر داشت از این وصلت نیز بدست آورد. 👌بر اساس همین طرح بود که امام جواد -علیه‌السّلام- را در سال ۲۰۴ ه. ق یعنی یک سال پس از شهادت امام رضا -علیه‌السّلام- از مدینه به بغداد آورد و به دنبال مذاکراتی که در جلسه امام -علیه السّلام- با یحیی بن اکثم گذشت دختر خود «ام الفضل» را به همسری حضرت در آورد. 🔰انگیزه های مامون 👌این ازدواج که مامون بر آن اصرار داشت، کاملا جنبه سیاسی داشت و می توان دریافت که وی از این کار چند یاد شده در زیر را تعقیب می کرد؛ 1⃣ با فرستادن دختر خود به خانه امام -علیه‌السّلام-، آن حضرت را برای همیشه دقیقا زیر نظر داشته باشد و از کارهای او بی‌خبر نماند (دختر مامون نیز براستی وظیفه خبرچینی و گزارشگری را خوب انجام می‌داد و تاریخ شاهد این حقیقت است) . 2⃣ با این وصلت، به خیال خام خویش، امام -علیه‌السّلام- با دربار پرعیش و نوش خود مرتبط و آن بزرگوار را به لهو و لعب و فسق و فجور بکشاند و بدین ترتیب بر قداست امام -علیه‌السّلام- لطمه وارد سازد و او را در انظار عمومی از مقام ارجمند عصمت و امامت ساقط و خوار و نماید. 3⃣ با این وصلت علویان را از اعتراض و قیام بر ضد خود باز دارد و خود را دوستدار و علاقه مند به آنان کند . 4⃣ هدف چهارم مامون، عوام فریبی بود، چنانکه گاهی می‌گفت: من به این وصلت اقدام کردم تا ابو جعفر -علیه السّلام- از دخترم صاحب فرزند شود و من پدر بزرگ کودکی باشم که از پیامبر -صلی الله علیه و آله و سلم- و علی بن‌ابی‌طالب -علیه السّلام- است. اما خوشبختانه این حُقه مامون نیز بی‌نتیجه بود زیرا دختر مامون هرگز فرزندی نیاورد و فرزندان امام جواد -علیه‌السّلام- همگی از همسر دیگر امام بودند. 📚مناقب آل ابی طالب ج ۴، ص ۳۸۰ ❔اینها انگیزه های مامون از این ازدواج بود. حال باید دید امام جواد -علیه السّلام- چرا با این ازدواج کرد؟ 👌 از آنجا که بی هیچ شکی، امام -علیه السّلام- اهداف و مقاصد واقعی مامون را از این گونه کارها می‌دانست و نیز می‌دانست که او همان کسی است که مرتکب جنایت بزرگ قتل پدرش امام رضا -علیه السّلام- شده‌، به نظر می‌رسد که موافقت امام -علیه‌السّلام- با این ازدواج عمدتا بر اثر بوده است که مامون از پیش بر امام -علیه‌السّلام- وارد کرده بوده است، زیرا ازدواجی اینچنین، تنها به مصلحت مامون بوده است نه به مصلحت امام -علیه‌السّلام-، نیز می‌توان تصور کرد که نزدیکی امام -علیه السّلام- به دربار می توانست مانع ترور حضرت از طرف معتصم و عامل پیشگیری از سرکوبی سران تشیع و یاران برجسته امام -علیه السّلام- توسط عوامل خلیفه باشد و این، به یک معنا می‌توانست شبیه وزارت هارون از طرف علی بن یقطین یعنی نفوذ در دربار خلافت به نفع جبهه تشیع باشد. 📚سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی ص، ۵۸۴ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💠 نشست تخصصی با موضوع «ریزش‌ها و رویش‌های اجتماعی از منظر نهج‌البلاغه» با حضور استاد ارجمند حجه الاسلام و المسلمین مهدوی ارفع و جمعی از نهج‌البلاغه پژوهان و اعضای انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه‌ ایران در مرکز پژوهش و مطالعات تخصصی نهج‌البلاغه وابسته به مدرسه علمیه حضرت خدیجه کبری -سلام‌الله علیها- برگزار گردید. جهت رؤیت متن خبر از طریق لینک زیر اقدام نمایید: https://hkhadijeh.ir/نشست-تخصصی-با-موضوع-ریزش‏-ها-و-رویش-ها/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃🌸🍃🌸🍃 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌸 آسمانی‌ترین پیوند هستی "مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ ♧ بَیْنَهُمَا بَرْزَخ لا یَبغیِان ♧ فَبِاَیّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ ♧ یَخْرُجُ مِنْهُما اللّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ ♧ " دو دریا را (به گونه ای) روان کرد که با هم برخورد کنند؛ میان آن دو، حدّ فاصله‌ای است که به هم تعدی نکنند؛ پس کدامین نعمت خدا را تکذیب می‌کنید؛ از آن دو دریا، لولو و مرجان را خارج کرد. (الرحمن/۱۹-۲۲) 🍃 در روایات امام صادق -عليه‌السَّلام- در تفسیر این آیه فرمود: «علی -علیه‌السّلام- و فاطمه -سلام الله‌علیها- دو دریای عمیقی هستند که هیچ کدام از آنها به دیگری ظلم و ستم نکرد. و منظور از مروارید، امام حسن -علیه السّلام- و مرجان، امام حسین -علیه‌السّلام- است."  (تفسیر فرات کوفی، ص۴۶۰) 🌸 🍃🌸 🌸🍃🌸🍃 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃🍃﷽🍃🍃 💠 آیا بر اساس نامه شماره ۶ نهج‌البلاغه خلافت سه خلیفه مشروعیت پیدا نمی‌کند؟ سؤال تفصیلی: در نهج‌البلاغه در نامه‌ای که حضرت علی -علیه‌السّلام- برای معاویه نوشته شده چنین آمده است (نامه شماره ۶): این مردمى که با ابوبکر و عمر و عثمان بیعت کرده بودند، به همان شیوه با من بیعت کردند. پس آن‌ را که حاضر است، نرسد که دیگرى را اختیار کند و آن‌را که غایب بوده است نرسد که آن چه حاضران پذیرفته‌اند نپذیرد. شورا از آن مهاجران و انصار است. اگر آنان بر مردى هم رأى شدند و او را امام خواندند، کارشان براى خشنودى خدا بوده است، و اگر کسى از فرمان شورا بیرون آمد و بر آن عیب گرفت یا بدعتى نهاد باید او را به جمعى که از آن بیرون شده است باز آورند. اگر سر بر تافت با او پیکار کنند؛ زیرا راهى را برگزیده که خلاف راه مؤمنان است و خدا نیز در گردن او کند، گناه آنچه را خود متولى آن شده است. " درباره این نامه می‌خواهم چند سوال از شما بپرسم: ۱. اگر مشورت فقط مخصوص مهاجرین و انصار است و از کسی که آنها انتخاب می‌کنند خدا راضی است آیا بر این اساس خلافت سه خلیفه مشروعیت پیدا نمی‌کند؟ ۲. آیا در این‌جا منظور تمام مهاجرین و انصار است ؟ و آیا مخالفت یکی از افراد این گروه این مشروعیت را بی اعتبار می‌کند یا نه؟ ۳. جمله‌ای که با (اگر کسى از فرمان شورا بیرون آمد و ...) شروع می‌شود آیا مفهوم رضایت داشتن نسبت به سه خلیفه را در بر ندارد؟ 🔻 پاسخ: این روایت گذشته از بحث سندی و معتبر بودن، باید از نظر مفاد و محتوا نیز مورد بررسی قرار گیرد. براین اساس باید چند نکته را در نظر داشت: 1️⃣ توضیح و تفسیر بخش های این روایت: این روایت دارای بخش های مختلفی است. بخش های اولیه این نامه؛ مانند این جملات (این مردمى که با ابو بکر و عمر و عثمان بیعت کرده بودند، به همان شیوه با من بیعت کردند. پس آن را که حاضر است، نرسد که دیگرى را اختیار کند و آن را که غایب بوده است نرسد که آنچه حاضران پذیرفته اند نپذیرد.) در مورد این فراز روایت باید گفت این قسمت در مجادله با معاویه نوشته شده است؛ در زمانی که حدود ۲۵ سال از غصب حق خلافت امیر المؤمنین -علیه‌السّلام- گذشته و تفکر اشتباه انتخاب خلیفه، در اذهان مسلمانان، مخصوصا تازه مسلمانان شام که کاملا تحت تاثیر تبلیغات معاویه قرار داشتند رسوخ کرده بود. مشخص است که در چنین موقعیتی که تمام اطرافیان معاویه حقانیت خلفای گذشته را به دلیل انتخاب شدن از طرف مسلمانان مسلم گرفته بودند و تمام نظرهای سیاسی و دینی خود را بر این اساس بیان می‌کردند، استدلال بر روی اشتباه بودن این مبنا بی فایده است. مخصوصا در جایی که ظاهراً حضرت علی -علیه‌السّلام- در این نامه قصد دارد به طور خلاصه معاویه را ملزم به تبعیت از خود کند. با توجه به این موارد حضرت مجبور بودند بنابر اعتقاد معاویه با او بحث کند و استدلال‌های نامه همه طبق اعتقاد معاویه و اطرافیان او چیده شده است. [۱] 🔻 اما بخش دیگر روایت که فرمود: شورا از آن مهاجران و انصار است . اگر آنان بر مردى هم رأى شدند و او را امام خواندند، کارشان براى خشنودى خدا بوده است، و اگر کسى از فرمان شورا بیرون آمد و بر آن عیب گرفت یا بدعتى نهاد باید او را به جمعى که از آن بیرون شده است باز آورند. اگر سر بر تافت با او پیکار کنند؛ زیرا راهى را برگزیده که خلاف راه مؤمنان است و خدا نیز در گردن او کند، گناه آنچه را خود متولى آن شده است." در مورد این فراز باید گفت منظور حضرت این است که با توجه به این که در بین مهاجرین و انصار قطعا امام معصوم نیز حضور دارد اتفاق آنان بر کسی نشان دهنده وجود معصوم در بین اتفاق کننده ها است و در نتیجه این انتخاب الهی می‌باشد و واضح است که اتفاق تمام مهاجرین و انصار که رضایت امام را نیز در بر داشته باشد بعد از وفات پیامبر -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- جز در مورد خود آن حضرت در مورد دیگری واقع نشد. بنابراین ظاهراً حضرت در اینجا توریه کرده اند و به صورتی مطلب را بیان کرده اند که با عقاید مخالفین نیز موافق به نظر برسد. ولی همان گونه که توضیح دادیم با دقت در کلام ایشان معلوم می‌شود که استدلال های این نامه با عقاید حق منافاتی ندارد. [۲] 2️⃣ سنجش مفاد ظاهری این روایت با آیات و روایات دیگر اگر کسی این توضیحات را نپذیرفت و اصرار بر معنای ابتدایی این روایت داشت که خلافت خلفا برحق بوده است باید در پاسخ گفت اگر یک روایت حتی از نظر سند و دلالت قطعی باشد ولی مخالف با آیات و روایات متعدد و قطعی باشد حجیت ندارد و قابل استناد نیست. و روشن است این روایت بر اساس معنای ابتدایی آن مخالف با آیات و روایات فراوانی است که خلافت و جانشینی پس از پیامبر -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- را منحصر در وجود امیر المؤمنین علی بن‌ابی‌طالب -علیه‌السّلام- و فرزندان معصوم ایشان می‌داند. [۳]
3️⃣ علاوه بر آن لازم است به نکته مهمی اشاره شود: همان طور که بعضی از آیات قرآن بعضی دیگر را تفسیر می‌کند همین طور بعضی از روایات خصوصا سخنان امیر المؤمنین - علیه‌السّلام- بعضی دیگر را توضیح می‌دهد از آن جایی که در نهج‌البلاغه و در خطبه شقشقیة می‌بینیم که آن حضرت تأکید زیادی بر حقانیت خودشان نمودند [۴] و در جای دیگر می‌فرمایند: به خدا سوگند، پس از رحلت رسول -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- تا امروز پیوسته حقّ مرا از من باز داشته‏اند، و دیگرى را بر من مقدّم داشته‏اند. [۵] از این ها به روشنی مقصود امام - علیه‌السّلام- از نامه‌شان به معاویه معلوم می شود. --------------------------------- [۱] . استفاده شده از: الشبر، سید عبد الله، نخبة الشرحین، ص: 1471، النهضه، 1425 ق. و خوئی، حبیب الله، منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة، ج 17 ص 203، کتابفروشی اسلامیة، 1364. [۲] . الحسینی الشیرازی، السید محمد، توضیح نهج البلاغة، ج 3-4 ص 436، موسسة الفکر الاسلامی، بی تا. [۳] .برای اطلاع بیشتر به سؤلات : 1351 (سایت: 1450) مراجعه کنید. [۴] نهج البلاغة، الخطبة الثالثة. [۵] نهج البلاغة، الخطبة 6. 🌀 منبع: سایت اسلام کوئست (https://www.islamquest.net/fa/archive/fa48473) 🆔 @nahjalbalaghah_ir
"التَّكَبُرُ علي المتكبِّرِ هُوَ التّواضُعِ بِعَيْنِهِ." تكبر در برابر شخص متكبر عين تواضع است. 📚شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، ج ۲۰، ص ۲۹۸ 🆔 @nahjalbalaghah_ir