eitaa logo
انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران
368 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
289 ویدیو
48 فایل
🌱 اولین و تنها انجمن علمے کشور در حوزه ے علوم و معارف نهج البلاغه وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناورے ارتباط با ادمین: @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 مشارکت انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران در برگزاری دوره جامع تربیت مربی نهج‌البلاغه ✍آغاز ثبت‌نام مدرسه تابستانه و پاییزه دورهٔ جامع تربیت مربی نهج‌البلاغه 📌 کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در پیوند زیر👇 https://mazaheb.ac.ir/fa/news/248 ✅انجمن علمی تاریخ اسلام با همکاری سایر انجمن‌ها و کانون‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه بین‌المللی مذاهب‌اسلامی با مشارکت انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🏴 گزیده‌ای از خطبه امام سجاد -علیه‌السّلام- در کوفه ✨ به دور باد! به دور باد! ای خیانتکاران مکار بین شما و خواسته‌هایتان پرده‌ای است، می خواهید بر من نیز همان مصیبتی را روا دارید که در حق پدرم روا داشتید؟ نه به خدای راقصات (شترهای بارکش) سوگند که زخم‌ها را مرهمی نیست. پدرم دیروز به شهادت رسید در حالی که خانواده‌اش با او بودند و هنوز داغ دل رسول خدا و پدرم و برادرانم کهنه نشده و مصیبت آنها برایم تازگی دارد و تلخی آن را در گلویم احساس می‌کنم و غصه‌ی آن را هر شب با خود در سینه دارم! خواسته‌ی من از شما این است که نه با ما باشید و نه علیه ما. ✨ سپس فرمود: "شگفت آور نیست که حسین -علیه‌السّلام- و پدرش کشته شدند، ای اهل کوفه! از مصیبتی که به حسین -علیه السّلام- نازل شد خوشحالی نکنید که این مصیبتی بس بزرگ است. جانم فدای کسی که کشته شده در کنار رود فرات کشته شد و کیفر کسی را که این کار را مرتکب شد، آتش جهنم است."سپس فرمود: "ما به این اتفاق راضی هستیم؛ نه با ما باشید نه علیه ما." 📚 لهوف، سیدبن‌طاووس، ص۱۴۴ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃💐🍃💐🍃 پرتوجه‌ترین خبر هفته گذشته: آیا بیان و استناد به نهج‌البلاغه در صدا و سیما ممنوع بود؟ https://www.tasnimnews.com/fa/news/1403/05/10/3131474/ https://www.tabnak.ir/fa/news/1250561/ https://www.mehrnews.com/news/6179873/ https://www.asriran.com/fa/news/985198/ 🍃💐🍃💐🍃 https://mazaheb.ac.ir/fa/news/248/ آغاز ثبت‌نام مدرسه تابستانه و پاییزه دورهٔ جامع تربیت مربی نهج‌البلاغه 🍃💐🍃💐🍃 https://nahjolbalagheh.org/content/921/ روزگار نهج‌البلاغه خوانی (یاداشت) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.irna.ir/news/85550605/اهدای-مجموعه-چهار-جلدی-شرح-نهج-البلاغه-اثر-رهبر-انقلاب-به-رئیس اهدای مجموعه چهار جلدی شرح نهج‌البلاغه اثر رهبر انقلاب به رئیس‌جمهوری منتخب 🍃💐🍃💐🍃 https://www.etemadonline.com/بخش-سیاسی-9/669048-عدالت-جمهور-نهج-البلاغه حضور رئیس‌ جمهوری نهج‌البلاغه خوان، نوید بازگشت عدالت را می‌دهد. 🍃💐🍃💐🍃 https://nahj-esf.com/ موسسه نهج‌البلاغه اصفهان 🍃💐🍃💐🍃 https://telavat.ir/برگزاری-دوره-آموزش-عمومی-نهج-البلاغه-د/ برگزاری دوره آموزش عمومی نهج‌البلاغه در سطح شهرستان نهاوند 🍃💐🍃💐🍃 https://www.hawzahnews.com/news/1172705/ آزمون سالانه حفظ قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه برگزار می‌شود. 🍃💐🍃💐🍃 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨﷽✨ •┈┈••✾•✨🕊️✨•✾••┈ 'عَهدُ الوِلَایِهِ وَ مِن عَهدِِ لَهُ -علیه‌السّلام- "۲۹" "حُسنُ الثُّناءِ عَلَی رُوُوسِ الجُندِ" "نیک ستودن فرماندهان سپاه" "وَ لاَ تَصِحُّ نَصِيحَتُهُمْ إِلاَّ بِحِيطَتِهِمْ عَلَى وُلاَةِ اَلْأُمُورِ وَ قِلَّةِ اِسْتِثْقَالِ دُوَلِهِمْ وَ تَرْكِ اِسْتِبْطَاءِ اِنْقِطَاعِ مُدَّتِهِمْ، فَافْسَحْ فِي آمَالِهِمْ وَ وَاصِلْ فِي حُسْنِ اَلثَّنَاءِ عَلَيْهِمْ وَ تَعْدِيدِ مَا أَبْلَى ذَوُو اَلْبَلاَءِ مِنْهُمْ فَإِنَّ كَثْرَةَ اَلذِّكْرِ لِحُسْنِ أَفْعَالِهِمْ تَهُزُّ اَلشُّجَاعَ وَ تُحَرِّضُ اَلنَّاكِلَ إِنْ شَاءَ اَللَّهُ." و خير خواهى آنها در صورتى مفيد است كه با ميل خود گرداگرد زمامداران را بگيرند، حكومت آنها برايشان سنگينى نكند... و طولانى شدن مدت زمامداريشان براى اين رعايا ناگوار نباشد. ميدان اميد سران سپاهت را توسعه بخش و پى‌درپى آنها را تشويق كن! و كارهاى مهمى كه انجام داده‌اند بر شمار؛ زيرا يادآورى كارهاى نيک آنها، شجاعانشان را به حركتِ بيشتر وادار مى‌كند و آنان كه در كار كندى مى‌ورزند بكار تشويق مى‌شوند ان‌شاءالله. 💠 شرح نامه 📍وَ لَا تَصِحُّ‌ نَصِيحَتُهُمْ‌ إِلَّا بِحِيطَتِهِمْ‌ عَلَى وُلَاةِ‌ الْأُمُورِ، وَ قِلَّةِ‌ اسْتِثْقَالِ‌ دُوَلِهِمْ‌، وَ تَرْك اسْتِبْطَاءِ‌ انْقِطَاعِ‌ مُدَّتِهِمْ‌). امام براى دوام و بقاى حكومت‌ها روى مسألۀ قدرت ظاهرى و تسلط لشكر و نيروى انتظامى و اطلاعاتى بر مردم تكيه نمى‌كند؛ بلكه تمام تكيه‌اش بر دل‌هاى مردم و جنبه‌هاى عاطفى آنان است و راه جلب محبّت آنان را نيز به خوبى نشان مى‌دهد. در حالى كه در گذشته و حتى دنياى امروز بسيارى از حكومت‌ها بقاى خود را در گروى سلطۀ ظاهرى بر مردم مى‌شمرند و غالباً ديده‌ايم مردم ناراضى با فراهم آمدن فرصت بر ضد آنها قيام كرده‌اند و طومار قدرتشان را در هم پيچيده‌اند. در شرح نهج‌البلاغۀ مرحوم علّامۀ شوشترى آمده است كه «زهرى» مى‌گويد: «روزى وارد بر عمر بن عبد العزيز شدم در همان اثنا كه من نزد او بودم نامه‌اى از يكى از فرماندارانش به او رسيد كه مضمونش اين بود كه شهر او نياز به تعمير و مرمت دارد. 📍 ‮‮سپس امام عليه السلام در مورد تشويق‌هاى مادى مى‌فرمايد: (فَافْسَحْ‌ فِي آمَالِهِمْ‌) «بنابراين ميدان آرزوها را (براى زندگى) در برابر سپاهت وسعت بخش (و نيازهاى آنها را از اين نظر تأمين كن)»؛ آمال (آرزوها) مفهوم وسيعى دارد كه شامل تمام نيازهاى ضرورى و رفاهى مى‌شود. بديهى است اگر فرماندهان لشكر و سپاهيان فكرشان از ناحيۀ تأمين زندگى راحت نباشد كارآيى آنها در ميدان نبرد كم مى‌شود. امام -عليه السلام- در ادامۀ اين سخن به تشويق‌هاى روانى پرداخته مى‌فرمايد: «پيوسته آنها را تشويق نما و پياپى كارهاى مهمى را كه افرادى از آنها انجام داده‌اند برشمار، زيرا يادآورىِ‌ كارهاى نيكِ‌ آنها افراد شجاعشان را به فعاليتِ‌ بيشتر وامى‌دارد و كم‌كاران را به كار تشويق مى‌كند. ان شاء اللّٰه»؛ به يقين مسألۀ تشويق افراد لايق و پركار هميشه براى پيشرفت كارهاى اجتماعى مؤثر بوده و هست و مخصوصاً در دنياى امروز بسيار به آن اهمّيّت داده مى‌شود. انتخاب استاد نمونه، صنعتگر نمونه، كشاورز نمونه و فرماندهان نمونه و دادن لوح سپاس و جايزه‌هاى بزرگ و عنوان كردن نام آنها در رسانه‌ها در همين راستا صورت مى‌گيرد. شايان توجّه اينكه اين تشويق‌ها -چنانكه امام در گفتار بالا اشاره فرموده- اثر مضاعف دارد؛ از يک‌سو افراد لايق را به‌كار وا مى‌دارد و از سوى ديگر افراد سست و كم‌كار كه خود را در آن ميان سر شكسته مى‌بينند به فكر تغيير مسير مى‌اندازد. ترجمه و شرح: مکارم شیرازی، ناصر بخش: بیست و نهم 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران برگزار می‌کند. 🔹کارگاه‌ علمی آشنایی مقدماتی با نهج‌البلاغه 🔹 گام سوم: رزق و روزی از منظر امیرالمؤمنین علی -علیه‌السّلام- 🔹مدرس: سرکار خانم دکتر مهناز آل‌علی 🔹زمان: ۱ مرداد الی ۱ مهرماه ۱۴۰۳ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🔹رزق و روزی از منظر امیرالمؤمنین علی-علیه‌السّلام- رزق: عطا و بخششی مستمر و همیشگی ، موافق با حال شخص ، مطابق با نیاز او و برای ادامهٔ حیاتش است. مادی باشد یا معنوی. با توجه به این تعریف ، روزی چیزی است که از آن بهره می بریم مانند غذایی که می خوریم یا لباسی که می پوشیم. لذا هر چیزی که در راه احتیاجاتمان از آن استفاده نمی کنیم و در عین حال جزو مایملک ما است، روزی نامیده نمی شود بلکه اندوخته ای است به نام «ثروت». آیات و روایات بسیاری دلالت بر این حقیقت دارد که خداوند روزی بندگانش را تضمین کرده است(نک: هود/ ۶) امام علی( ع) در این زمینه می فرماید:« مردم نانخورهای خدایند. خداوند روزی آنها را ضمانت و خوراکشان را مقدر کرده است( خطبهٔ۹۱) مقصود از تضمین روزی از جانب خداوند، فراهم آوردن زمینه هایی است که وقتی دست به دست هم دهند، انسان سهم خود را از روزی دریافت می کند. زمینه های همچون: تلاش انسان، شرایط جسمانی و ذهنی او، شرایط محیطی و .. در عین حال که خواسته های آدمی باید مطابق واقعیت ها، استعدادها ، امکانات در دسترس و شرایط محیطی وی باشد. لذا همواره باید از موانعی که پیش روی انسان قرار دارد برحذر بود. موانعی مانند: پیروی از هوای نفس، حرص و طمع، حب دنیا و متعلقات آن، آرزوهای طول و دراز و.. امام(ع) در نامهٔ۳۱ نهج البلاغه می فرماید: « روزی دو گونه است. یک نوع روزی که تو به جستجوی آن هستی و دیگر روزی که آن به سراغ تو می آید حتی اگر به دنبالش نروی. پس درست است که بخش مهم و اعظم روزی با تلاش انسان و شرایط لازم مقدر می شود لیکن بخشی دیگر به خواست خدا به انسان عطا می شود. لذا عوامل متعددی در افزایش یا کاهش روزی مؤثر است از جمله: تلاش شخص، شرایط جسمانی ، قدرت ذهنی ، شرایط محیطی و... بنابر آیات و روایات گاهی تنگی یا فراخی روزی، آزمایش بندگان است( نک: الفجر/۱۵_۱۶) امام(ع) ضمن تاکید بر عدالت خداوند در تقسیم روزی، هدف از این تقسیم را آزمایش بندگان عنوان می کند. (نک: خطبهٔ۹۱) عوامل فزونی رزق و روزی بنابر فرمایشات امیرالمؤمنین علی(ع) برخی از عوامل فزونی رزق و روزی _ به عنوان یکی از نعمت های الهی _ عبارت است از: ۱_ شکرگزاری ( نک: حکمت۴۳۵) ۲_ استغفار (نک: خطبهٔ۱۴۳) ۳_ انفاق (نک: حکمت۱۳۷) ۴_ تقوی. ( نک: خطبهٔ۱۹۸) ۵_ حسن خلق ( نک: حکمت۲۲۹) ۶_ دعا ( نک: حکمت۱۳۵) ۷_ ترک حرص و طمع (نک:حکمت۲۷۵) 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
03- رزق و روزی از منظر امیرالمؤمنین علی(ع).mp3
9.41M
🔰 کارگاه علمی «آشنایی مقدماتی با نهج‌البلاغه» 🔸 گام سوم: رزق و روزی از منظر امیرالمؤمنین علی -علیه‌السّلام- 🔹 مدرس: دکتر مهناز آل‌علی ⏰ زمان: ۱ مرداد الی ۱ مهرماه ۱۴۰۳ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران برگزار می‌کند. 🔹 سلسله‌نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه 🔹 نشست نوزدهم: «حوزه‌های اخلاق شفقت در نهج‌البلاغه » 🔹سخنران: دکتر بخشعلی قنبری، دانشیار گروه فلسفه، ادیان و عرفان دانشگاه آزاد اسلامی 🔹پنجشنبه ۱۸ مرداد ساعت: ۲۰ الی ۲۱ 🔹 مخاطبانی که مایل به دریافت گواهی معتبر نشست فوق با تأیید وزارت علوم هستند، لازم است با ورود به لینک https://digiform.ir/wd45fce89 نسبت به تکمیل فرم ثبت نام اقدام نمایند. 🔹 سؤالات و نظرات خود را از طریق آيدی @hafeze2 با ما در میان بگذارید 🔹 لینک ورود به نشست: https://online31.bellmeet.com/room/121523/dfc2b12a-084f-46aa-a0af-291485a42003?lang=fa 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
📚 عنوان کتاب: نوع‌شناسی و مصادیق مدیریت در نهج‌البلاغه 🖌️به قلم: دکتر علی‌نقی امیری 📚کتاب حاضر در سه بخش و یازده فصل تدوین است: بخش اول با عنوان «اقشار اجتماعی و مصادیق مدیریت» در دو فصل «مدیریت تنوع فرهنگی» و «مصادیق مدیریت» بررسی شده است. در بخش دوم «مدیریت طبقات اجتماعی» از دیدگاه امام علی -علیه‌السّلام- بررسی شده و شامل موضوعاتی همچـون: «مدیـریـت امـورنـظامی»، «مـدیریـت‌ امـور قضایی»، «مدیریت امور کارگزاران»، «مدیریت امور اقتصادی»، «مدیریت امور امنیتی و اطلاعاتی»، «مدیریت امور بازرگانی وصنعتی» و«مدیریت امور مستضعفین» است که به ترتیب در فصل‌های سوم تا نهم بررسی شده‌اند. در بخش سوم نیز «نمایی از مدیریت اسلامی» بر اساس نامه ۵۳ نهج‌البلاغه ترسیم شده و شامل فصل دهم و یازدهم است. فصل دهم «اهداف غایی» و فصل یازدهم «چارچوب کلی» در مدیریت اسلامی را تبیین کرده است. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
4_5852617098055914065.mp3
23.6M
🔸جلسه یازدهم. 🔸دوشنبه، ۳ اردی‌بهشت ۱۴۰۳ ش. 🔹سلسله درس‌های کتاب شریف نهج البلاغة 🔹استاد: سید محمد طباطبائی یزدی 🔸مهمترین شروح «مأئة کلمة» جاحظ 🔹شرح ابن طیفور صاحب «بلاغات النساء» بر صد کلمه 🔸منبعی کهن برای خطبه فدکیه 🔹«منهاج العارفین» ابن میثم بحرانی 🔸شخصیت ویژه قاضی نعمان مغربی 🔹درنگی در فقه اسماعیلیه 🔸«کتاب التوحید» قاضی نعمان 🔹«دُستور معالم الحِکَم» قاضی قُضاعی مصری 🔸«غرر الحکم» آمِدی 🔹«نثر اللآلي» طبرسی صاحب مجمع البیان ▫️بنیاد محقق طباطبائی، سالن میرزا عبدالله افندی 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران برگزار می‌کند. 🔹 سلسله‌نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه 🔹 نشست نوزدهم: «حوزه‌های اخلاق شفقت در نهج‌البلاغه » 🔹سخنران: دکتر بخشعلی قنبری، دانشیار گروه فلسفه، ادیان و عرفان دانشگاه آزاد اسلامی 🔹پنجشنبه ۱۸ مرداد ساعت: ۲۰ الی ۲۱ 🔹 مخاطبانی که مایل به دریافت گواهی معتبر نشست فوق با تأیید وزارت علوم هستند، لازم است با ورود به لینک https://digiform.ir/wd45fce89 نسبت به تکمیل فرم ثبت نام اقدام نمایند. 🔹 سؤالات و نظرات خود را از طریق آيدی @hafeze2 با ما در میان بگذارید 🔹 لینک ورود به نشست: https://online31.bellmeet.com/room/121523/dfc2b12a-084f-46aa-a0af-291485a42003?lang=fa 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
-2101207296_-1001861256.mp3
95.47M
🔹سلسله نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه 🔹 نشست نوزدهم: «حوزه‌های اخلاق شفقت در نهج‌البلاغه» 🔹 سخنران: دکتر بخشعلی قنبری، دانشیار گروه فلسفه، ادیان و عرفان دانشگاه آزاد اسلامی 🔹 زمان: پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
33.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
صدای سخن عشق؛ گفتارهایی کوتاه از آموزه های نهج البلاغه امیر مومنان علیه السلام. بخش یازدهم @rabbanikhah_ahmad 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💠 نوزدهمین نشست از سلسله نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه، به همت انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ايران با موضوع " حوزه‌های اخلاق شفقت در نهج‌البلاغه" و با سخنرانی دکتر بخشعلی قنبری (دانشیار گروه فلسفه، ادیان و عرفان دانشگاه آزاد اسلامی) مورخه ۱۸ مرداد ماه ۱۴۰۳ بصورت مجازی برگزار شد. دکتر بخشعلی قنبری سخن خود را با معرفی نهج‌البلاغه به عنوان یکی از آثار سترگ متون اسلامی آغاز کرد و گفت: علی‌رغم اینکه کتاب نهج‌البلاغه به کتابی سیاسی و حکومتی مشهور شده، کتابی اخلاقی است و به عنوان یکی از منابع اصیل اخلاقی در فرهنگ اسلامی مطرح است. دانشیار گروه فلسفه و ادیان و عرفان در ادامه، اخلاق را به دو بخش (حداقلی و حداکثری) تقسیم کرد و گفت: اخلاق شفقت، اخلاق حداکثری است که اگر در وجود کسی متبلور گردد نتیجه‌اش رسیدن به «عدالت، احسان‌ و عشق» به عنوان مولود‌های حاصل از این‌ اخلاق گسترده خواهد بود. وی تصریح کرد: در اخلاق حداقلی وقتی کسی حق دیگری را رعایت کرد، او نیز حق آن را ادا خواهد کرد؛ اما در اخلاق شفقت ما خود را علاوه بر رعایت حقوق طرف مقابل به دلسوزی و همدردی برای او هم ملزم می‌سازیم و این اخلاق حداکثری است. دکتر قنبری گفت: امیرالمومنین علی -علیه‌السّلام- در نهج‌البلاغه در موارد متعددی اخلاق شفقت را مطرح نموده‌ است؛ برای نمونه در نامه ۳۱ آنجا که فرمود: «وجدتک بعضی بل وجدت کلی» نشان می‌دهد که نامه مذکور را با نگاه مشفقانه و برمبنای اخلاق شفقت نوشته‌اند و یا در خطبه ۶ که فرمودند:"لم یوجس موسی -علیه‌السّلام- خیفه علی نفسه بل اشفق من غلبة الجهال و دول الضلال" حضرت موسی هنگام برخورد بر ساحران ترسید، ولی این ترس برای این بود که بیم داشت جاهلان برمردم غلبه پیدا کنند، که مصداقی از ترس مشفقانه و ظهور اخلاق شفقت است. وی ادامه داد: از دیدگاه حضرت برای رسیدن به این درجه از اخلاق باید همدلی و هم‌دردی در وجود انسان تقویت گردد و چنان درد هم نوع را احساس کنیم گویی خود را جای او گذاشته‌ایم؛ همانگونه که حضرت وقتی می‌شنید به یکی از مردمانش ظلم شده است، چنان درد او را حس کرد که گویی به خود او ظلم شده است. استاد دانشگاه افزود: این اخلاق گسترده داری ویژگی‌هایی است که عبارتند از: خیرخواهی‌، علم و معرفت‌، تجربه‌، انسان اگر می‌خواهد وارد اخلاق شفقت گردد باید علاوه بر خیرخواهی، به اثر‌گذاری و خیر بودن آن فعل نسبت به دیگران هم آگاه باشد و به گونه‌ای هم‌دلی کند که بتواند درد او را لمس کند. وی در پایان اشاره کرد: حضرت علی -علیه‌السّلام- برای خود و خواص بندگان خدا، اخلاق شفقت را توصیه می‌کند و اما از مردمان انتظار اخلاق عدالت و حداقلی را دارد. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران برگزار می‌کند. 🔹کارگاه‌ علمی آشنایی مقدماتی با نهج‌البلاغه 🔹 گام چهارم: آزمایش الهی از منظر امیرالمؤمنین علی -علیه‌السّلام- 🔹مدرس: سرکار خانم دکتر مهناز آل‌علی 🔹زمان: ۱ مرداد الی ۱ مهرماه ۱۴۰۳ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🔹آزمایش الهی از منظر امیرالمؤمنین علی -علیه‌السّلام- آزمایش کردن یعنی خوبی و بدی چیزی را سنجیدن ، امتحان کردن امام علی(ع) در خصوص فلسفهٔ آزمایش الهی در خطبهٔ۱۴۴ نهج البلاغه می فرماید: « آگاه باشید خداوند پرده از اسرار درون بندگان خود با آزمایش ها برداشته نه به خاطر اینکه از آنچه انسان ها در درون پنهان داشته اند و اسراری را که فاش نکرده اند بی خبر است بلکه برای این است که می خواهد آنها را بیازماید تا آشکار شود کدام، عمل نیکوتر انجام می دهند تا ثواب و کیفر ، پاداش و مجازات به عمل داده شود. با توجه به کلام امام، آزمایش الهی برای تشخیص دانایی یا نادانی شخص نیست. چرا که خداوند عالم الغیب و الشهادة است.بلکه‌ آزمایش بندگان توسط خداوند، برای آن است که هر کس هر آنچه در درون دارد آشکار کند تا مسالهٔ استحقاق ثواب و عقاب تحقق یابد. حکمت و فلسفهٔ آزمایش الهی برخی از دلایل آزمایشات الهی از منظر قرآن کریم عبارت است از: ۱_ توبه و بازگشت بنده( نک: الاعراف/۱۶۸) ۲_ پاک شدن مؤمن از هر عیب و نقصی و نابودی کافر( آل عمران/۱۴۰_۱۴۱) ۳_ تشخیص راستگویان از دروغ گویان(العنکبوت/۳ ) ۴_ شناخته شدن نیکوکاران( هود/۷) ۵_ تشخیص شاکر از ناسپاس( النمل/۴۰) ۶_ سنجش صبر بر طاعت خدا( الفرقان/۲۰) ۷_ دستیابی به تقوای الهی( الحجرات/۴) ۸_ جداسازی افراد نیک از بد( الانفال/۳۷) بنابر فرمایش امام علی(ع) در حکمت ۹۳ نهج البلاغه ، تمامی انسان ها در معرض آزمایش الهی هستند. ابزار آزمایش الهی از منظر امیر مؤمنان علی(ع) خداوند تعالی انسان را به روش ها و ابزار مختلفی آزمایش می کند ‌. برخی از این ابزار و وسائل، به قرار ذیل است: ۱_ آزمایش با تنگی و فراخی روزی( نک: خطبهٔ۹۱) ۲_ آزمایش با سلامتی و تندرستی( همان) ۳_ آزمایش با انواع سختی ( نک:خطبهٔ۱۹۲) ۴_ آزمایش با بردگی( همان) ۵_مهلت دادن ( نک: حکمت۱۱۶) ۶_ آزمایش با دیگران( نک: نامهٔ۵۳) ۷_آزمایش مستکبران توسط مستضعفان( نک: خطبهٔ۱۹۲) 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
1_12627149627.mp3
8.59M
🔰 کارگاه علمی «آشنایی مقدماتی با نهج‌البلاغه» 🔸 گام چهارم: آزمایش الهی از منظر امیرالمؤمنین علی-علیه‌السّلام- 🔹 مدرس: دکتر مهناز آل‌علی ⏰ زمان: ۱ مرداد الی ۱ مهرماه ۱۴۰۳ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
📚 عنوان کتاب: قشر بندی و نابرابری‌های اجتماعی از منظر نهج‌البلاغه 🖌️به قلم: حامد توانا_ دکتر حفیظ‌الله فولادی 🔸از آنجا که نابرابری‌های اجتماعی از ابتدای زندگی اجتماعی بشر، دامنگیر جامعه انسانی بوده، این کتاب درصدد است آن را از منظر نهج‌البلاغه که دربرگیرنده عصاره سخنان حضرت علی -علیه‌السلام- است، بررسی‌ کند و برداشت خود را از نگاه دینی درباره نابرابری‌‌های اجتماعی ارائه دهد. به نظر می‌رسد امیرمؤمنان علی -علیه‌السلام- با توجه به نگاه الهی و توحیدی‌اش، که جهان، انسان و جامعه را در تحت ربوبیت خدای متعال می‌بیند، از یک‌سو نابرابری‌‌های طبیعی و اختلافات ظاهری ساختاری جامعه و کارکردهای آن را منشأ انتظام جوامع بشری و محل آزمون‌های الهی دانسته و از سوی دیگر، بر لزوم مبارزه با نابرابری‌‌های تحمیلی ناشی از ظلم و تعدّی برخی افراد و گروه‌ها تأکید کرده و عملاً به عرصه تقابل با آنها وارد می‌شود. کتاب با ارائه نکات جدیدی در بحث از عوامل شکل‌دهنده و نیز پیامدهای ناشی از نابرابری‌های اجتماعی، مطالب درخور توجهی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.  🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
4_5873158049731975509.mp3
27.51M
🔸 جلسه دوازدهم. 🔸دوشنبه، ۱۰ اردی‌بهشت ۱۴۰۳ ش. 🔹سلسله درس‌های کتاب شریف نهج البلاغة 🔹استاد: سید محمد طباطبائی یزدی 🔸«عیون الحِکَم والمواعظ» ابن شرفیه واسطی 🔹رشید الدین وطواط ادیب وشاعر بلخی قرن ششم 🔸«مطلوب کلّ طالب من کلام علی بن أبي طالب» 🔹نهج البلاغه گرانمایه‌ترین میراث ادبی شیعه 🔸حفّاظ نهج البلاغة 🔹تأثیر سخنان حضرت بر شعر فارسی 🔸«الحِکَم المنثورة» ابن ابی الحدید معتزلی 🔹پدر و پسری که در خراسان قرن پنجم و ششم نهج البلاغة را ترویج کردند ▫️بنیاد محقق طباطبائی، سالن میرزا عبدالله افندی 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨﷽✨ •┈┈••✾•✨🕊️✨•✾••┈ 'عَهدُ الوِلَایِهِ وَ مِن عَهدِِ لَهُ -علیه‌السّلام- "۳۰" "عِرفانُ البَلاءِ لِنَفسِ البَلَاءِ" "شناخت آزمون برای آزمون دلیری" "ثُمَّ اِعْرِفْ لِكُلِّ اِمْرِئٍ مِنْهُمْ مَا أَبْلَى وَ لاَ تَضُمَّنَّ بَلاَءَ اِمْرِئٍ إِلَى غَيْرِهِ وَ لاَ تُقَصِّرَنَّ بِهِ دُونَ غَايَةِ بَلاَئِهِ وَ لاَ يَدْعُوَنَّكَ شَرَفُ اِمْرِئٍ إِلَى أَنْ تُعْظِمَ مِنْ بَلاَئِهِ مَا كَانَ صَغِيراً وَ لاَ ضَعَةُ اِمْرِئٍ إِلَى أَنْ تَسْتَصْغِرَ مِنْ بَلاَئِهِ مَا كَانَ عَظِيماً" سپس بايد زحمات هر كدام از آن‌ها را به‌ دقت بدانى. و هرگز زحمت و تلاش كسى از آنان را به ديگرى نسبت ندهى. و ارزش خدمت او را كمتر از آنچه هست به‌ حساب نياورى و از سوى ديگر شرافت و آبروى كسى موجب اين نشود كه كار كوچكش را بزرك بشمارى. و همچنين حقارت و كوچكى كسى موجب نگردد كه خدمت پر ارجش را كوچك به‌ حساب آورى. 💠 شرح نامه 📍آن‌گاه امام -عليه‌السّلام- در ادامۀ اين سخن - يعنى مسألۀ تشويق‌ها - به توضيح بيشترى در اين زمينه پرداخته مى‌فرمايد: «سپس بايد ارزش زحمات هر يك را به دقت بشناسى و هرگز كار خوب كسى را به ديگرى نسبت ندهى و ارزش خدمت او را كمتر از آنچه هست به حساب نياورى»؛ *(ثُمَّ‌ اعْرِفْ‌ لِكُلِّ‌ امْرِئٍ‌ مِنْهُمْ‌ مَا أَبْلَى، وَ لَا تَضُمَّنَّ‌ بَلَاءَ‌ امْرِئٍ‌ إِلَى غَيْرِهِ‌، وَ لَا تُقَصِّرَنَّ‌ بِهِ‌ دُونَ‌ غَايَةِ‌ بَلَائِهِ‌) امام در اين سه جمله كه هر يك به نكتۀ خاصى اشاره دارد و در عين حال مكمّل يكديگر است تأكيد مى‌كند كه مالك كاملاً مراقب باشد و ارزش زحمات نفرات زير دست را بشناسد و اگر كسى انجام دهندۀ اصلى كار مهمى بوده آن را به حسابِ‌ او بگذارند به‌علاوه نه تنها خادم اصلى را بشناسند، بلكه دقيقاً ميزان خدمت او نيز ارزيابى شود. آن‌گاه دو دستور ديگر در تكميل اين دستورات بيان مى‌كند و مى‌فرمايد: 📍«مبادا شخصيت كسى موجب اين شود كه كار كوچكش را بزرگ بشمارى و يا كوچكى مقام كسى سبب گردد كه خدمت پر ارجش را ناچيز به‌حساب آورى (وَ لَا يَدْعُوَنَّكَ‌ شَرَفُ‌ امْرِئٍ‌ إِلَى أَنْ‌ تُعْظِمَ‌ مِنْ‌ بَلَائِهِ‌ مَا كَانَ‌ صَغِيراً وَ لَا ضَعَةُ‌ امْرِئٍ‌ إِلَى أَنْ‌ تَسْتَصْغِرَ مِنْ‌ بَلَائِهِ‌ مَا كَانَ‌ عَظِيماً) به تعبير ديگر نخست به عمل نگاه كن سپس به شخص عامل‌ به عكس آنچه در ميان اكثر مردم معمول است كه نخست به عمل كننده نگاه مى‌كنند آن‌گاه به عمل و همين امر سبب مى‌شود در ارزيابى اعمال اشخاص گرفتار اشتباه و خطا شوند. شايان توجّه است كه امام در مجموع اين بخش از عهدنامۀ خود نخست از صفات برجسته‌اى كه در فرماندهان لشكر است دم مى‌زند و بعد توصيه‌هاى لازم دربارۀ افراد لشكر دارد و به دنبال آن سخن از عموم رعايا به ميان آورده و در پايان بار ديگر از مسائل مربوط به تشويق فرماندهان لشكر سخن مى‌راند و توصيه‌هاى مؤكدى به آن دارد. ترجمه و شرح: مکارم شیرازی، ناصر بخش: سی‌ام 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران برگزار می‌کند. 🔹کارگاه‌ آنلاین آشنایی با مهارت‌های لازم پروپزال‌نویسی و پایان‌نامه‌نویسی (دوره‌مقدماتی) 🔹 سر فصل‌های آموزشی کارگاه: - آشنایی با مراحل انتخاب موضوع - آشنایی با شیوه نگارش پروپزال - آشنایی با ابزارهای مورد نیاز در نگارش پایان‌نامه - آشنایی با منبع‌یابی و شیوه‌نگارش پایان نامه 🔹مدرس: دکتر حسین‌ افسردیر لینک ثبت‌نام: digiform.ir/wcc25f7cd مبلغ ثبت نام: ١۵٠ هزار تومان ⏰ زمان: ۳۱ مرداد و ۱ شهریور ۱۴۰۳ - ساعت ۱۸ الی ۱۹/۳۰ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir