eitaa logo
انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران
367 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
289 ویدیو
48 فایل
🌱 اولین و تنها انجمن علمے کشور در حوزه ے علوم و معارف نهج البلاغه وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناورے ارتباط با ادمین: @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹سیمای امیرمؤمنان علی -علیه‌السلام- در نهج‌البلاغه ( قسمت چهارم) مدت ها قبل از خلافت امام علی(ع) ، معاویه مقدمات خلافت خود را در شام فراهم کرده بود. هنگامی که امام به خلافت رسید، فرمان عزل معاویه را صادر فرمود و نتیجهٔ این امر، رویارویی دو سپاه در سرزمینی به نام صفین بود. زمانی که این نبرد نزدیک به پیروزی امام و سپاهیانش بود، معاویه با فریب و نیرنگ، میان سپاه امام اختلاف و شورش انداخت . چنانکه به پیشنهاد عمروعاص شامیان قرآن ها را بر سر نیزه کرده و خواستار آن شدند که کتاب خدا میان دو سپاه حکم کند( نک: خطبهٔ۱۲۵) عده ای از یاران حضرت_ در رأس آنان اشعث بن قیس _ از ایشان خواستند دعوت شامیان به حکمیت را بپذیرد . حضرت در ابتدا با قاطعیت در برابر این سخنان ایستادگی فرمود مبنی بر این که این امر، فریب و نیرنگی بیش نیست. ولی با اصرار این عده، امام، به خواستهٔ آنان تن داد. به این ترتیب قرار بود از هر سپاه شخصی انتخاب شود تا آن دو نفر به حکم قرآن عمل کنند. شامیان عمروعاص را انتخاب کردند و از سپاه امام ، ابو موسی اشعری _ علی رغم تمایل حضرت به این شخص _ انتخاب شد. این دو نفر تصمیم گرفتند که عمروعاص معاویه را و ابوموسی علی(ع) را عزل کند و انتخاب خلیفه را به شوراء واگذار کنند. به پیشنهاد عمروعاص، ابتدا ابوموسی حضرت را عزل کرد ولی عمروعاص در عین تایید عزل امام، معاویه را به خلافت منصوب کرد و به این ترتیب معاویه و سپاهش از شکست رهایی یافتند . بعد از این حادثه، گروهی که امام را مجبور به قبول حکمیت کردند، پشیمان شده و از امام خواستند حرف خود را پس بگیرد ولی حضرت کسی نبود که نقض پیمان کند. این موضوع باعث جبهه گیری این گروه در برابر امام شد و خوارج _ با شعار لا حکم الا لله _ به وجود آمد. امام در برابر این شعار فرمود: « سخن حقی است که باطلی از آن در نظر است...»( نک: کلام۴۰) به این ترتیب این گروه جنگ نهروان را بر امام تحمیل کردند و در نهایت منجر به شکست آنان و پیروزی امام گردید. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
بخش چهارم از سیمای امیرمؤمنان....aac
43.65M
🔰 کارگاه علمی «سیمای امیرمؤمنان علی -علیه‌السّلام- در نهج‌البلاغه 🔸 گام چهارم 🔹 مدرس: دکتر مهناز آل‌علی ⏰ زمان: پنجشنبه ۲۲ آذرماه ۱۴۰۳ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃💐🍃💐🍃 https://nahjalbalaghah.ir/انجمن-علمی-مطالعات-نهجالبلاغه-ایران-11/ انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران سلسله‌ جلسات نقد کتاب در حوزه نهج‌البلاغه را برگزار می‌کند/ نشست دوم، شنبه ۲۴ آذرماه ۱۴۰۳ 🍃💐🍃💐🍃 https://defapress.ir/fa/news/712113/ امام جمعه اصفهان: برجسته‌سازی مفاهیم کاربردی نهج البلاغه، شرط عمومی‌سازی آن است. 🍃💐🍃💐🍃 https://www.mehrnews.com/news/6315206/ امام جمعه اصفهان: تجهیز مبلغان به نکات کلیدی و کاربردی قرآن‌کریم و نهج‌البلاغه ضروری است. 🍃💐🍃💐🍃 https://www.iribnews.ir/fa/news/4405345 "نهج‌البلاغه" جوانان در نشر بوستان کتاب به چاپ دوم رسید. (معرفی کتاب) 🍃💐🍃💐🍃 https://rasanahad.ir/1403/09/17/ جشنواره ملی نهج‌البلاغه دانشگاهیان کشور 🍃💐🍃💐🍃 https://anb.journals.pnu.ac.ir/ دراسات حدیثه فی نهج‌البلاغه (نشریه) 🍃💐🍃💐🍃 https://civilica.com/doc/2131499/ جستار عدالت از دیدگاه حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه (معرفی مقاله) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.ensani.ir/fa/article/362893/ نقش و کارکرد تقابل‌های معنایی در ترجمه نهج‌البلاغه "مطالعه موردی ترجمه‌های دشتی، شهیدی، فقیهی، جعفری و فیض‌الاسلام"، (مقاله علمی وزارت علوم) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.prisons.ir/news/24224/ برگزاری دوره آموزشی آشنایی با نهج‌البلاغه ویژه سربازان وظیفه زندان دشتستان 🍃💐🍃💐🍃 https://iqna.ir/fa/news/4253740 جلسه ستاد عالی مسابقات ملی معارف قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه (با ریاست مهندس بهنام‌جو استاندار قم برگزار شد.) 🍃💐🍃💐🍃 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران برگزار می‌کند. 💠 سلسله‌ جلسات نقد کتاب در حوزه نهج‌البلاغه 🔸 نشست دوم 🔹 با محوریت کتاب به دنبال پدر (پندهای امام علی در نامه 31 نهج البلاغه) 🔹نویسنده سید مهدی سیدی (نویسنده، پژوهشگر و دانش آموخته ارشد برنامه ریزی فرهنگی) 🔹ناقدان دکتر مهدی فرامرزی (مدرس دانشگاه و پژوهشگر علوم قرآن و حدیث) صفیه مطلق مجد (دانش آموخته ارشد، دکتری و پژوهشگر علوم و معارف نهج‌البلاغه) 🔹دبیر علمی نشست زینب فروزنده (دانش آموخته ارشد تبلیغ و ارتباطات فرهنگی) 🔹 زمان شنبه ۲۴ آذر ماه ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰ 🔹 لینک ورود به نشست https://online31.bellmeet.com/room/121523/dfc2b12a-084f-46aa-a0af-291485a42003?lang=fa 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
سلسله‌ جلسات نقد کتاب در حوزه نهج‌البلاغه 2.mp3
36.07M
💠 سلسله‌ جلسات نقد کتاب در حوزه نهج‌البلاغه 🔸 نشست دوم: 🔹 با محوریت کتاب به دنبال پدر (پندهای امام‌ علی -علیه‌السلام- در نامه ۳۱ نهج‌البلاغه) 🔹نویسنده: سید‌مهدی سیدی (نویسنده، پژوهشگر و دانش‌آموخته ارشد برنامه‌ریزی فرهنگی) 🔹ناقدان: دکتر مهدی فرامرزی (مدرس دانشگاه و پژوهشگر علوم قرآن و حدیث) صفیه مطلق مجد (دانش‌آموخته ارشد، دکتری و پژوهشگر علوم و معارف نهج‌البلاغه) 🔹دبیر علمی نشست: زینب فروزنده (دانش آموخته ارشد تبلیغ و ارتباطات فرهنگی) 🔹 زمان: شنبه ۲۴ آذر ماه ۱۴۰۳ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 "سلسله نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج البلاغه” نشست بیست و دوم با موضوع: 🔹 «جمع‌گرایی درآموزه‌های‌ نهج‌البلاغه» گزیده‌ای از آنچه در این نشست به آن پرداخته خواهد شد: دگرگونی‌های تكنولوژيكی، فرهنگی و اقتصادی و سياسی، هويت اجتماعی را به شدت تحت تأثير قرار داده و فرآیند هویت‌پذیری نسل نو، تحولات شتابانی را تجربه می‌کند. در منظومه فکری اسلامی، "انسان" صرفاً به منزله فردی بریده از جمع، مد نظر نبوده؛ بلکه رابطه فرد با جمعی که به همراه آنها زندگی می‌کند، به منزله وجه اساسی "هویت انسانی" در نظر گرفته شده است. هرچند از این منظر، آدمی نسبت به جمع، مضطر و بلا اراده نیست، اما در عین حال شکل‌گیری هویت او به نوع تعاملاتی که با اطرافیان خود برقرار می‌کند، بستگی اساسی دارد. ❓در این جلسه به پرسش‌های زیر پاسخ داده خواهد شد: ۱- دیدگاه حضرت امیر -علیه‌السلام- درباره پیوستن به گروه‌های اجتماعی چگونه تحلیل می‌شود؟ ۲- مهمترین ملزومات حضور در گروه‌های اجتماعی چیست؟ 🔹ارائه کننده: دکتر مرضیه محصص عضو هیئت علمی دانشکده ادیان و الهیات دانشگاه شهید بهشتی 🔹زمان: پنج‌شنبه ۶ دی - ساعت ۱۵ الی ۱۶:۳۰ 🔹لطفاً با طرح سوالات و نظرات خود از طریق آیدی ‎‏@hafeze2 ما را در این هم‌‌اندیشی همراهی نمایید. 🌐 nahjalbalaghah.ir 🆔 @nahjalbalaghah_ir
4_5983246346520367814.mp3
23.09M
🔸جلسه بیست و نهم. 🔸دوشنبه، ۲۶ آذر ۱۴۰۳ ش. 🔹سلسله درس‌های کتاب شریف نهج البلاغة 🔹استاد: سید محمد طباطبائی یزدی 🔸«نُزهة الأبصار» متنی کهن و نشان دهنده اصالت اجمالی نهج البلاغه 🔹«نهج البلاغه پیش از نهج البلاغه» عنوانی شایسته برای این کتاب 🔸علی بن مهدی مامطیری (۲۸۰-۳۶۰ ق) مؤلف کتاب «نزهة الأبصار» و مذهب او 🔹(بابل) شهری عالم خیز از خطّه مازندران 🔸«نزهة الأبصار» یا «مجالس» مامطیری از منابع عمده ابن شهرآشوب در آثار او 🔹پدیده‌ای قابل توجه با عنوان (تقطیع) 🔸آیا تقطیع سخن به جنبه بلاغی آن آسیب نمی‌زند؟ 🔹بلاغت و فصاحت سخن و اشاره ای به بحث اعجاز قرآن کریم 🔸نقل سخنی از آیت الله معرفت (ره) در نقد اعجاز ادبی قرآن ▫️بنیاد محقق طباطبائی، سالن میرزا عبدالله افندی 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨﷽✨ •┈┈••✾•✨🕊️✨•✾••┈ 'عَهدُ الوِلَایِهِ وَ مِن عَهدِِ لَهُ -علیه‌السّلام- "۴۱" "التَّوصِیَهُ بِالتُجَّارِ وَ مَنعُ الاحتِکَار" سفارش درباره بازرگانان و جلوگیری از احتکار "ثُمَّ اِسْتَوْصِ بِالتُّجَّارِ وَ ذَوِي اَلصِّنَاعَاتِ وَ أَوْصِ بِهِمْ خَيْراً اَلْمُقِيمِ مِنْهُمْ وَ اَلْمُضْطَرِبِ بِمَالِهِ وَ اَلْمُتَرَفِّقِ بِبَدَنِهِ" به تجار و صاحبان صنايع توصيه كن! و آنها را به خير و نيكى سفارش نما (و در اين توصيه بين) بازرگانانى كه در شهر و يا ده هستند (و داراى مركز ثابت و تجارتخانه‌اند) و آنها كه سيار و در گردشند‌ و نيز صنعتگرانى كه با نيروى جسمانى خويش بكار صنعت مى‌پردازند، تفاوت مگذار "فَإِنَّهُمْ مَوَادُّ اَلْمَنَافِعِ وَ أَسْبَابُ اَلْمَرَافِقِ وَ جُلاَّبُهَا مِنَ اَلْمَبَاعِدِ وَ اَلْمَطَارِحِ فِي بَرِّكَ وَ بَحْرِكَ وَ سَهْلِكَ وَ جَبَلِكَ وَ حَيْثُ لاَ يَلْتَئِمُ اَلنَّاسُ لِمَوَاضِعِهَا وَ لاَ يَجْتَرِءُونَ عَلَيْهَا فَإِنَّهُمْ سِلْمٌ لاَ تُخَافُ بَائِقَتُهُ وَ صُلْحٌ لاَ تُخْشَى غَائِلَتُهُ‌ وَ تَفَقَّدْ أُمُورَهُمْ بِحَضْرَتِكَ وَ فِي حَوَاشِي بِلادِکَ" چرا كه آنها منابع اصلى منافع و اسباب آسايش جامعه به شمار مى‌روند، آنها هستند كه از سرزمينهاى دور دست، از پرتگاهها و كوهستانها و درياها و سرزمينهاى هموار و ناهموار مواد مورد نياز را گرد مى‌آورند، از مناطقى كه عموم مردم با آن سر و كارى ندارند و جرئت رفتن به آن سامان را نمى‌كنند (توجه داشته باش) بازرگانان و پيشه‌وران و صنعتگران مردمى سالمند و از نيرنگ و شورش آنها بيمى نيست، آنها صلح دوست و آرامش طلبند.در كار آنها بينديش! چه در شهرى باشند كه تو به سر مى‌برى، يا در شهرهاى ديگر. 💠 شرح نامه 📍امام -عليه‌السلام- سپس با دو جمله اهمّيّت موقعيت بازرگانان با ايمان را بيان كرده مى‌فرمايد: «زيرا آنها (بازرگانان، پيشه‌وران و صنعتگران) مردم سالمى هستند كه بيمى از ضرر آنها نمى‌رود و صلح‌دوستانى كه خوف خيانت و نيرنگ آنها نيست»؛ (فَإِنَّهُمْ‌ سِلْمٌ‌ لَا تُخَافُ‌ بَائِقَتُهُ‌ ، وَ صُلْحٌ‌ لَا تُخْشَى غَائِلَتُهُ‌ ) . برخلاف آنچه بعضى مى‌پندارند، تجار سربار جامعۀ اقتصادى و واسطۀ ناسالم نيستند (مشروط به اينكه به وظايف صنفى خود درست عمل كنند) و فلسفۀ آن را چنان كه گفتيم اميرمؤمنان على -عليه‌السلام- در عبارات بالا شرح داده است. مى‌دانيم هر منطقه‌اى در روى زمين، توليدهاى كشاورزى و صنعتى خاص خود را دارد و اگر اين توليدات به مناطق ديگر منتقل نشود هم آنها گرفتار خسارت فوق‌العاده مى‌شوند و هم مناطق ديگر محروم مى‌مانند و اگر نقل و انتقال تجارى صورت نگيرد يك منطقه ممكن است نسبت به چيزى گرفتار قحطى و منطقۀ ديگر دچار فزونى بى حد و حساب شود. بازرگانان نقش تعديل اقتصادى را در كشورهاى جهان و در شهرهاى مختلف يك كشور دارند و آنها كه براى اين كار به نقاط دور و نزديك مى‌روند گاه حتى جان خود را نيز به خطر مى‌افكنند. 📍 آن‌گاه امام -عليه‌السلام- دستور ديگرى به مالك دربارۀ بازرگانان و صنعت‌گران داده مى‌فرمايد: «كارهاى آنها را پيگيرى كن و سامان ده چه آنها كه در حضور تو (و مركز فرمانداريت) زندگى مى‌كنند و چه آنها كه در گوشه و كنار كشورت هستند»؛ (وَ تَفَقَّدْ أُمُورَهُمْ‌ بِحَضْرَتِكَ‌ وَ فِي حَوَاشِي بِلَادِكَ‌) . درست است كه حكومت نبايد امر تجارت و صنعت را به‌دست گيرد، بلكه بهترين راه آن است كه آن را به بخش خصوصى واگذار كند؛ ولى با اين حال نبايد جهات حمايتى و هدايتى را از آنها دريغ دارد، زيرا غالباً بدون حمايت و هدايت حكومت به مشكلات زيادى برخورد مى‌كنند كه دامنۀ آن عموم مردم را دربر مى‌گيرد. به همين دليل اقتصاددان‌هاى آگاه در دنياى امروز به همين امر توصيه مى‌كنند كه دولت بى‌آنكه خود تاجر و صنعتگر باشد بايد از آنها حمايت كند و در موارد لازم نظارت و هدايت آنها را نيز به عهده بگيرد و اين كار نقش مهمى در موفقيت تجارت و صنعت خواهد داشت. ترجمه و شرح: مکارم شیرازی، ناصر بخش: چهل‌ و یکم 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
📌 دشواری‌های فهم متن نهج‌البلاغه 🔰 مقدمه 🔹 فهم متن کتاب شریف نهج‌البلاغه مانند نیل به هر گوهر گرانبهای دیگری، نیازمند طی مسیری نه‌چندان آسان است. دشواری فهم از یک سو و برخی غفلت‌ها در حفظ و نقل متن، دشواری‌ها و...، گاه آسیب‌هایی در فهم نهج‌البلاغه پدید می‌آورد. اگر با سرمایه‌ای اندک به سراغ ثمین گران‌بهای نهج‌البلاغه برویم، ممکن است به این مروارید پرورده از جان امیرمؤمنان آسیب بزنیم. 🔹 به سخن دیگر، هرچند نمی‌توان عیب و نقصی در کلام مولا یافت، اما با درک بشری، می‌توان خطاها و کاستی‌های معمول انسانی را مشاهده نمود. در این نوشتار، برخی دشواری‌ها در فرآیند فهم متن نهج‌البلاغه معرفی می‌شود. 🔸 پیشینه عام این نوشتار را می‌توان کتاب‌های نوشته شده در عرصه آسیب‌شناسی و نیز برخی مقالات اختصاصی در تطبیق کلیات آسیب‌شناسی بر نهج البلاغه دانست. 🔸 در این نوشتار، کوشیده می‌شود تا بر پایه فرآیندی معیّن، دشواری‌های دامنگیر فهم نهج‌البلاغه نشان داده شود. 🔹 این دشواری‌ها عبارتند از: ۱. تصحیف ۲. معنای غیر رایج واژه ۳. فارسی‌زدگی ۴. تفاوت بار ارزشی ۵. ترکیب‌های اصطلاحی و ضرب‌المثل‌ها ۶. ساختار پیچیدۀ نحوی و بلاغی ادامه دارد... https://cscan.co/3eZMT018HJZ?openbylink=0 بخش: اول 🔖 منبع: مسعودی, عبدالهادی. (١۴٠٣). دشواری‌های فهم متن نهج‌البلاغه. مطالعات فقه الحدیثی, 2(2), 7-24 (با اندکی تلخیص و تغییر). 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌃 بهار مومن از شب یلدا آغاز میشود ‌ 🔹پیامبر خدا -صلی‌الله علیه و آله- : ❄️ "الشِّتَاءُ رَبِیعُ الْمُؤْمِنِ یَطُولُ فِیهِ لَیْلُهُ فَیَسْتَعِینُ بِهِ عَلَی قِیَامِهِ وَ یَقْصُرُ فِیهِ نَهَارُهُ فَیَسْتَعِینُ بِهِ عَلَی صِیَامِهِ" ‌ ❄️ زمستان بهار مؤمن است، از شب‌های طولانی‌اش برای شب زنده‌داری و از روزهای کوتاهش برای روزه‌داری بهره می‌گیرد. ‌ 📚 وسائل الشیعه،ج۷،ص۳۰۲ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
📚 عنوان کتاب: رهیافتی بر نهج‌البلاغه 🖌️به قلم: دکتر سید محمدمهدی جعفری 📍کتاب « رهیافتی بر نهج‌البلاغه » در مورد آموزش نهج‌البلاغه،در دو بخش تنظيم شده است. بخش نخست با سخنان اميرالمؤمنين -علیه‌السّلام- آغاز می‌شود و پس از جنگ جمل پايان می‌گيرد. در اين بخش آموزش‌های گرانبهای حضرت در زمينه يكتاپرستی و شناخت، آفرينش، هدايت، حقوق اجتماعی و تاريخ قرار گرفته است. 📍بخش دوم با درس‌های انسان‌ساز اميرالمؤمنين -علیه‌السّلام- درباره تربيت و سپس اخلاق آغاز می‌شود و با جريان پيكار صفين و مصر و خوارج و نبرد نهروان و شهادت امام پايان می‌گيرد. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🌹🍃🌹🍃🌹 🍃🌹🍃🌹 🌹🍃🌹 🍃🌹 "وَلاَ تُمَلِّکِ الْمَرْأَةَ مِنْ أَمْرِهَا مَا جَاوَزَ نَفْسَهَا، فَإِنَّ الْمَرْأَةَ رَیْحَانَةٌ، لَیْسَتْ بِقَهْرَمَانَة. وَلاَ تَعْدُ بِکَرَامَتِهَا نَفْسَهَا، وَلاَ تُطْمِعْهَا فِی أَنْ تَشْفَعَ لِغَیْرِهَا. وَإِیَّاکَ وَالتَّغَایُرَ فِی غَیْرِ مَوْضِعِ غَیْرَة، فَإِنَّ ذَلِکَ یَدْعُو الصَّحِیحَةَ إِلَى السَّقَمِ وَالْبَرِیئَةَ إِلَى الرِّیَبِ." کاری در اختیار زن مگذار که از توان زنانگی او بیرون باشد، زیرا زن گلی است لطیف و خو‌شبوی و نه کارگزاری‌ پرتکاپوی و ارزش زن را در حدّ خود نگا‌هدار و از آن در مگذر که وی را برای میا‌نجیگری به جز خودش به طمع اندازی. و بپرهیز از حسد ورزیدن و احساس غیرت کردن نابجا، زیرا این‌کار، زن درستکار را به نادرستی و پاک را به بددلی می‌کشاند. 🌹اشارات 🍃این کلام حضرت مولا، یقیناً برای دنیای معاصر و انسان امروز قابل درک نیست، چرا که انسان امروز، با حکمت بیگانه است و گمان که تعیین نقش اجزاء و عنا‌صر مختلف در آفرینش به دست اوست و او قادر است که نقش هر عنصری را طبق خواست و سلیقه خود تعیین کند یا تغییر دهد. و گمان می‌کند که اگر نام گل را با درخت عوض کند، در هویت و ماهیت این دو نیز اعمال تغییر و تبدیل کرده است. و گمان می‌کند که اگر بر شب نام روز بگذارد و زنگی را کافور صدا کند، ماهیت سیاه و سفید را دگرگون ساخته است. غافل از این که به تعبیر قرآن: " قُل کُلُّ یَعمَلُ عَلَی شَا کِلَتِهِ فَرَ بُّکُم اَعلَمُ بِمَن هُوَ اَهدَی سَبیلاً " ( الاسراء_ آیه ۸۴) هر جنسی و هر سنخی بر شاکله خویش عمل می‌کند و پروردگارتان داناتر است به این که چه کسی رهیافته‌تر است. 🍃دنیای امروز اگر به این بخش از رموز آفرینش دست پیدا کند، می‌فهمد که سپردن کارهای سخت و طاقت فرسا به زنان، نه تنها افتخاری برای آنان محسوب نمی‌شود، بلکه آنان را از مسیر رشد و کمال باز می‌دارد و به کار گِل وا می‌دارد. درست مثل این که بالهای پرواز پرنده را از او بستانی و زمین‌گیرش کنی و راه رفتن بر پا‌های ظریف و نازکش را کمال و افتخاری بشماری. و عجیب‌تر آن‌که او خود نیز در نمی‌یابد که در ازاء چند متر زمینی که به او بخشیده‌ای، وسعت و تمامت آسمان را از او ستانده‌ای. 📚آیین زندگی، سید‌مهدی‌، شجاعی ‌‌ 🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🌹🍃🌹🍃🌹 🍃🌹🍃🌹 🌹🍃🌹 🍃🌹 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
👈 یک بیان نورانی از حضرت امیر(سلام الله علیه) است که فرمود: «لا تُقْسِروا أوْلادَکمْ عَلی آدابِکم، فَاِنَّهُم مَخْلوُقوُنَ لِزَمانٍ غَیْرِ زَمانِکم»؛ بچه‌های خودتان را مثل خودتان بار نیاورید، اینها متعلق به زمان دیگری هستند. مخصوصاً الآن! ـ الآن واقعاً جای خانه‌تکانی است، نسل خانه‌تکانی است... 📚 شرح نهج‌البلاغه، ابن‌ابی‌الحدید، ج ۲۰، ص ۲۶۷ ↙️ لینک خبر (فیلم و متن): https://news.esra.ir/fa/w/5203405 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران برگزار می‌کند. 🔹 سلسله‌نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه 🔹 نشست بیست و دوم: "جمع‌گرایی در آموزه‌های نهج‌البلاغه" 🔹سخنران: دکتر مرضیه محصص "عضو هیئت علمی دانشکده ادیان و الهیات دانشگاه شهید بهشتی" 🔹پنجشنبه ۶ دی ساعت: ۱۵ الی ۱۶:۳۰ 🔹 سؤالات و نظرات خود را از طریق آيدی @hafeze2 با ما در میان بگذارید 🔹 لینک ورود به نشست: https://online31.bellmeet.com/room/121523/dfc2b12a-084f-46aa-a0af-291485a42003?lang=fa 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
4_6003342335289596162.mp3
22.97M
🔸جلسه سی‌ام. 🔸دوشنبه، ۳ دی ۱۴۰۳ ش. 🔹سلسله درس‌های کتاب شریف نهج البلاغة 🔹استاد: سید محمد طباطبائی یزدی 🔸پدیده ای بنام «تقطیع» 🔹«رؤیای خلوص» و مغالطه «نقل قول ناقص» در برخی منابع تفکیکیان 🔸تاریخ تقطیع و اختصار حدیث، از اصول اولیه تا مجامیع روائی متأخر 🔹آسیب شناسی تقطیع حدیث 🔸انگیزه‌های گوناگون در اختصار و حذف در روایات 🔹نمونه‌ای از تقطیع ناهمگون: خطبه (۳۷) و سخن ابن ابی الحدید درباره آن 🔸حکمت (۴۶۷) نهج البلاغه آیا مدح خلیفه دوم است؟ 🔹تقطیع یک نامه در نهج البلاغه، نامه‌ای از حضرت خطاب به شيعيانشان پس از فتح مصر ▫️بنیاد محقق طباطبائی، سالن میرزا عبدالله افندی 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
"وَ إِنْ شِئْتَ قُلْتُ فِي عِيسَى بْنِ مَرْيَمَ -عليه‌السلام- فَلَقَدْ كَانَ يَتَوَسَّدُ اَلْحَجَرَ، وَ يَلْبَسُ اَلْخَشِنَ وَ يَأْكُلُ اَلْجَشِبَ، وَ كَانَ إِدَامُهُ اَلْجُوعَ، وَ سِرَاجُهُ بِاللَّيْلِ اَلْقَمَرَ، وَ ظِلاَلُهُ فِي اَلشِّتَاءِ مَشَارِقَ اَلْأَرْضِ وَ مَغَارِبَهَا، وَ فَاكِهَتُهُ وَ رَيْحَانُهُ مَا تُنْبِتُ اَلْأَرْضُ لِلْبَهَائِمِ؛ وَ لَمْ تَكُنْ لَهُ زَوْجَةٌ تَفْتِنُهُ، وَ لاَ وَلَدٌ يَحْزُنُهُ، وَ لاَ مَالٌ يَلْفِتُهُ، وَ لاَ طَمَعٌ يُذِلُّهُ، دَابَّتُهُ رِجْلاَهُ وَ خَادِمُهُ يَدَاهُ!" و اگر خواهى از عيسى بن مريم -عليه السّلام- بگويم كه سنگ را بالش خود قرار مى‌داد، لباس پشمى خشن به تن مى‌كرد و نان خشك مى‌خورد، نان خورش او گرسنگى و چراغش در شب و پناهگاه زمستان او شرق و غرب زمين بود. ميوه و گل او سبزيجاتى بود كه‌ زمين‌ براى‌ چهارپايان مى‌روياند، زنى نداشت كه او را فريفتۀ خود سازد، فرزندى نداشت تا او را غمگين سازد، مالى نداشت تا او را سرگرم كند و آز و طمعى نداشت تا او را خوار و ذليل نمايد، مركب سوارى او دو پايش و خدمتگزار وى، دستهايش بود. 🔸شرح منظور از جملۀ «كان إدامه الجوع» اين است كه غالبا تنها به نان قناعت مى‌كرد و نان خورشى نداشت. و جملۀ «ظلاله في الشّتاء...» اشاره به اين است كه براى دفع سرماى زمستان از تابش آفتاب استفاده مى‌كرد كه صبح‌ها به طرف غرب مى‌تابد و عصرها به طرف شرق. حضرت مسيح -عليه‌السّلام- در زمانى ظهور كرد كه دنيا پرستان بنى‌اسرائيل زندگى پر زرق و برق، سفره‌هاى رنگين، كاخ‌هاى پر تجمل، همسران زيبا، لباس‌هاى زينتى و مركب‌هاى گرانبها داشتند. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران برگزار می‌کند. 🔹 سلسله‌نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه 🔹 نشست بیست و دوم: "جمع‌گرایی در آموزه‌های نهج‌البلاغه" 🔹سخنران: دکتر مرضیه محصص "عضو هیئت علمی دانشکده ادیان و الهیات دانشگاه شهید بهشتی" 🔹پنجشنبه ۶ دی ساعت: ۱۵ الی ۱۶:۳۰ 🔹 سؤالات و نظرات خود را از طریق آيدی @hafeze2 با ما در میان بگذارید 🔹 لینک ورود به نشست: https://online31.bellmeet.com/room/121523/dfc2b12a-084f-46aa-a0af-291485a42003?lang=fa 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
bandicam 2024-12-26 15-16-03-188-۲.mp3
23.73M
🔹 سلسله‌نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه 🔹 نشست بیست و دوم: "جمع‌گرایی در آموزه‌های نهج‌البلاغه" 🔹سخنران: دکتر مرضیه محصص "عضو هیئت علمی دانشکده ادیان و الهیات دانشگاه شهید بهشتی" 🔹زمان: پنج‌‌شنبه ۶ دی‌ماه ۱۴۰۳ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃💐🍃💐🍃 https://www.iribnews.ir/fa/news/4412996/ موسسه نهج‌البلاغه اصفهان: حمایت از پایان نامه‌های مربوط به دریای وسیع نهج‌لبلاغه 🍃💐🍃💐🍃 https://138.razavi.ir/fa/356330/%D9%85%D8%AD%D9%81%D9%84-%D8%A7%D9%86%D8%B3-%D8%A8%D8%A7-%D9%86%D9%87%D8%AC-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA%D9%87 محفل انس با نهج‌البلاغه 🍃💐🍃💐🍃 https://radio.iranseda.ir/epgarchivePart/?VALID=TRUE&ch=15&e=152603436 "درسنامه نهج‌البلاغه" كاری از گروه آموزش شبكه رادیویی قرآن به تهیه كنندگی سمیرا قنبری و به كارشناسی استاد حجت الاسلام و المسلمین حمید محمدی 🍃💐🍃💐🍃 https://civilica.com/note/8054/ بررسی نفی رویکرد نظامی‌گری از منظر حضرت علی (ع) در خطبه‌های نهج‏البلاغه (یاداشت) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.shabestan.news/news/1795544/ جلد هفتم کتاب «اندیشه سیاسی - تربیتی علوی در خطبه های نهج‌البلاغه» نوشته آیت الله احمد بهشتی به چاپ رسید. (معرفی کتاب) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.iribnews.ir/fa/amp/news/4415693 رتبه سوم رشته معارف نهج‌البلاغه توسط نماینده استان مرکزی 🍃💐🍃💐🍃 https://www.tasnimnews.com/fa/news/1403/10/06/3226460/ مسابقات معارفی فرصتی خوب برای عرضه مفاهیم نهج‌البلاغه است 🍃💐🍃💐🍃 https://khorambid.ir/4565/ جلسه نهج‌البلاغه خوانی صفا شهر 🍃💐🍃💐🍃 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
📌 دشواری‌های فهم متن نهج‌البلاغه (٢) 🔹تصحیف و نسخه بدل می‌دانیم که نخستین گام برای فهم متن، به‌ویژه حدیث، اطمینان از صحت ضبط و نقل آن است. این‌ کار از طریق گردآوری و مراجعه به نسخه‌های متعدد متن میسر است. خوشبختانه، به دلیل اقبال قابل توجه‌ جهان ادب و دانش به نهج‌البلاغه، زمینه‌ استنساخ متعدد متن نهج البلاغه از نخستین سالهای تألیف و نشر آن فراهم شده و اکنون نسخه‌های فراوانی از آن در دسترس است. بر این اساس، لزوم توجه به نسخه‌‌ بدل‌ها‌ به عنوان یکی از دشواری‌ها در فهم نهج‌البلاغه شمار می‌آید و بی‌توجهی‌ به ضبط‌های متعدد و نادیده‌ گرفتن اختلاف نسخ، به‌عنوان‌ یکی از آسیب‌های فهم نهج‌البلاغة تلقی می‌شود. 🔹نمود عملی این آسیب در روزگار معاصر، این است که نسخه‌ای شایع مانند نسخه مرحوم صبحی صالح را اصل قرار داده و به نسخه‌های قدیمی‌تر و نسخه‌های مورد استفاده شارحان کهن‌ و بزرگ نهج‌البلاغه مانند قطب‌الدین‌کیدری، بیهقی، راوندی، ابن‌ابی‌الحدید، بحرانی، شیخ محمد عبده و ... مراجعه نمی‌شود. افزون بر این، در جاهای حساس و به هنگام احساس نادرستی متن، نیاز است به نقل‌های مشابه در دیگر کتاب‌ها نیز مراجعه کنیم. به عنوان نمونه، به ذکر یک مورد بسنده می‌کنیم؛ وَ قَالَ عليه‌السلام: فَرَضَ اَللَّهُ الْإِيمَانَ تَطْهِيراً مِنَ اَلشِّرْكِ‌ وَ الصَّلاَةَ تَنْزِيهاً عَنِ اَلْكِبْرِ‌ وَ الزَّكَاةَ تَسْبِيباً لِلرِّزْقِ‌ وَ الصِّيَامَ اِبْتِلاَءً لِإِخْلاَصِ الْخَلْقِ‌ وَ الْحَجَّ [تَقوِیَةٌ] تَقْرِبَةً لِلدِّينِ‌ وَ الْجِهَادَ عِزّاً لِلْإِسْلاَمِ...وَ السَّلاَمَ أَمَاناً مِنَ اَلْمَخَاوِفِ‌ وَ الْأَمَانَةَ [الْإِمامَةَ] نِظَاماً لِلْأُمَّةِ‌ وَ الطَّاعَةَ تَعْظِيماً لِلْإِمَامَةِ. (نهج‌البلاغه، حکمت ۲۵۲) 🔹همان‌گونه که در نخستین عبارت‌ نشان‌دار در کروشه، مشاهده می‌شود، دو نسخه نقل شده‌ است و از این رو حج را می‌توان موجب تقویت دین یا نزدیکی به آن دانست. در این عبارت، اگرچه «تقویة» زیباتر و مفهوم‌تر می‌نمايد، اما معنای هر دو نسخه مقبول است و مشکلی پدید نمی‌آید. 🔹 گفتنی است، در عبارت خط‌دار دوم نیز اختلاف نسخه میان «الامامة» مشهور است که با توجه به سیاق و شروح نهج‌البلاغه و متون نقل شده در کتاب‌های حدیثی معاصرنهج‌البلاغه می‌توان «الامانة» را تصحیف «الامامة» دانست؛ در این صورت، ارتباط معنایی بیشتری میان اجزای متن پدید می‌آيد و از دشوار فهمی یا انکار قلبی جلوگیری می‌شود. ادامه دارد... https://cscan.co/3eZMT018HJZ?openbylink=0 بخش: دوم 🔖 منبع: مسعودی, عبدالهادی. (١۴٠٣). دشواری‌های فهم متن نهج‌البلاغه. مطالعات فقه الحدیثی, 2(2), 7-24. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💠 بیست و دومین نشست از سلسله نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه، به همت انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران با موضوع «جمع‌گرایی در آموزه‌های نهج‌البلاغه» و سخنرانی دکتر مرضیه محصص (عضو هیئت علمی دانشکده ادیان و الهیات، دانشگاه شهید بهشتی) در مورخه ۶ دی ماه ۱۴۰۳ بصورت مجازی برگزار شد. 🔸️دکتر مرضیه محصص با بیان اینکه فردگرایی و جمع گرایی، از شناخته شده‌ترین الگوهای فرهنگی است که بسیاری از رفتارها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، گفت: رفتار انسان تحت تأثیر فرهنگی است که تحت آن رشد می‌کند. فرهنگ شامل آداب و رسوم قوانین و ارزش‌های حاکم بر جامعه است. 🔸وی افزود: افراد بر حسب فردگرایی و جمع‌گرایی از نیازهای روحی متفاوتی برخوردارند؛ به این ترتیب که در فرهنگ‌های فردگرا، خودمحور بوده و در جمع‌گرا مهرطلب، یاری‌رسان و حمایت‌گر هستند. 🔸این استاد دانشگاه ابهام مفهوم فردگرایی را موجب ظهور و برداشت‌هایی دانست و گفت: برای فردگرایی باید دو سوی مثبت و منفی را در نظر بگیریم. سوی مثبت، مسئولیت پذیری خودمرجعی و در سوی منفی آن انزوا، غرور و خودخواهی است که مخل نظم اجتماعی می‌شود. 🔸محصص با تأکید بر اینکه فردگرایی یکی از ویژگی‌های جامعه مدرن می‌باشد، گفت: نفع فردی بر نفع جمعی ارجحیت دارد، اما در جوامع جمع‌گرا خانواده سنت و رفتار فرد استیلا دارد و جزئی از این ساختار می‌باشد. نگاه اسلامی به حدی به اجتماع اهتمام دارد که نظیر آن را نمی‌توان در هیچ دین و سنتی مشاهده نمود. 🔸وی با بیان اینکه اجتماع در اخلاقیات دمیده شده، گفت: رابطه فرد و اجتماع رابطه مستحکم است و روایات و ادعیه -بویژه منقولات نهج‌البلاغه- نیز به این مسائل اجتماعی اهتمام دارند؛ تا جایی که واژه‌های «ناس»، «اناس»، «قریة» و «امة» در ساختار پرتکرار در نهج‌البلاغه کاربرد دارد. 🔸️ محصص، معیار عضویت در جمع را از دیدگاه امیر مؤمنان -علیه السلام- پذیرش رفتار آن مجموعه اظهار داشت و گفت: امیرمؤمنان -علیه‌السلام- در خطبه‌ها دو تکلیف را برای جمع مشخص نموده است؛ نخست، همراهی با جمع و سپس، نهی از جدا شدن از جمع. چراکه جمع، زمینه نزول فیض الهی است. از نظر امام، فرد و جمع هر دو اصالت دارند و استقلال نسبی مفروض است و جمع زمینه استعدادهای بالقوه را فراهم می‌کند. 🔸️این استاد دانشگاه در ادامه، همگرایی یا توافق نسبی در باورهای بنیادی و اعتقادات (در رابطه فرد با خداوند) را نخستین لازمه جمع‌گرایی برشمرد و گفت: حکمت ۴۲۳ نهج‌البلاغه در این رابطه می‌فرماید: کسی که میان خود و خدارانیکو گرداند خداوند رابطهٔ او با مردم را اصلاح خواهد کرد. 🔸وی با بیان همیاری و محبت کردن به مردم بعنوان دومین لازمه جمع‌گرایی گفت: از دیدگاه حضرت علی -علیه السلام - اشتراک معنوی از عوامل زمینه‌ساز روح جمعی است. حکمت سوم از نهج‌البلاغه بیان می‌دارد: (اَلْمُقِلُّ غَرِيبٌ فِي بَلْدَتِهِ)؛ بدین ترتیب حضرت، رمز سیادت و سربلندی را در همین همدلی و همیاری و فاصله گرفتن از تک‌روی می‌داند. 🔸محصص در ادامه ملزومات جمع‌گرایی، پرهیز از پیش داوری و قضاوت زود هنگام را بعنوان سومین لازمه برشمرد و بیان داشت: از نظرحضرت علی -علیه‌السلام- حسن ظن بالاترین مرتبه پرهیزگاری است. در حکمت ۱۱۴ بیان شده که «هنگامی که صلاح و نیکی زمانه، مردم را در بر می‌گیرد، در چنین شرایطی اگر به کسی گمان بد ببری، بی‌تردید به او ستم کرده‌ای. اما هنگامی که فساد زمانه بر اهل آن فراگیر شد اگر به دیگری گمان مطلق خوب ببری خود را فریب داده‌ای». بدگمانی کارها را نابود می‌کند. بدگمانی بر کسی چیره نمی‌شود مگر آنکه میان شخص و دوستش صلح باقی نمی‌گذارد. 🔸وی چهارمین لازمه جمع‌گرایی را پایبندی اعضای جامعه به برقراری ارتباط موثر دانست و گفت: امام -علیه‌السلام- در این باره می‌فرمایند: «با مردم آنگونه معاشرت کنید که اگر مردید بر شما بگریند و اگر زنده بودید با اشتیاق به سوی شما بیایند». در جایی دیگر خطاب به امام حسن -علیه‌السلام- ‌می‌فرماید: «ناتوان‌ترین فرد کسی است که ناتوان در دوستیابی باشد». افراد باید رویکرد طرد و گزینش داشته باشند. از همنشینی با افرادی دارای ویژگی‌های منفی باید بر حذر بود؛ چراکه در دراز مدت شاکله اخلاقی فرد را می‌سازد.
🔸محصص انصاف جمعی را پنجمین لازمه جمع‌گرایی برشمرد و گفت: انصاف یعنی یکسان نگریستن به منافع خود و دیگران. درادیان، برقراری روابط منصفانه، رکن اخلاق اجتماعی محسوب می‌شود. رعایت انصاف در جمع باعث روابط سازگار است و باعث تداوم روابط جمعی می‌شود. حضرت در این‌باره می‌فرماید: «با دیگران آنگونه رفتار کن که دوست داری با تو رفتار کنند». همچنین در خطبه ١٩٢ سبب اصلی نافرمانی ابلیس از فرمان خداوند را محاسبه غیرمنصفانه و خود برتر بینانه می‌داند، به پیمودن راه ابلیس هشدار می‌دهد و تکبر را عامل رفتار غیرمنصفانه می‌دانند. 🔸عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، اصل مدارا را ششمین لازمه جمع‌گرایی دانست و افزود: مدارا به معنای ملایمت و سازگاری نشان دادن و کشف زمینه‌های مشترک با بقیه افراد و احترام به آنان با وجود تفاوت دیدگاه‌ها، هدف بلند مدت را در نظر داشتن. امام علی -علیه‌السلام- مدارا را باعث تقویت همبستگی جمعی و عاملی برای دستیابی اهداف بلند مدت می‌داند. حضرت در خطبه ۱۶۹ می‌فرماید: «من تا آنجا که برای جمع احساس خطر نکنم شکیبایی می‌کنم»؛ در حکمت ۲۱۳ می‌فرماید: «بر درشت خاشاک چشم فرو ببند وگرنه خوشنود نخواهی شد». 🔸وی تأکید کرد: البته مدارا بستن چشم بر روی حق و حقیقت نیست. حضرت در خطبه ۱۵۳ مشخصات فرد بصیر را این گونه بیان می‌فرماید: «به درستی بشنود، اندیشه کند سپس با بینش در آن درنگ کند و از رخدادها پند گیرد بهره‌مند شود و خود را از پرتگاه‌ها صیانت نماید پس بر پایه بینش‌های خود به راه افتید». در خطبه ۱۹۷ مدارا کنار بصیرت مطرح است؛ حضرت می‌فرماید: من زمانی با مردم مدارا می‌کنم که بینشی از حق و باطل باشد و اهداف بلند مدتی داشته باشد. 🔸دکتر مرضیه محصص در بیان آخرین لازمه جمع‌گرایی، اصل مسئولیت‌پذیری در امور جمعی را بیان داشت و گفت: زمینه‌سازی برای رشد جمع بطور مستقیم یا غیر مستقیم هم در حیات فردی و هم در حیات جمعی مؤثر است؛ پیش زمینه رفتارهای مطلوب، جمعی است و فرد باید دارای شرایط باشد تا بر اساس آن خودشناسی اتفاق بیفتد. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
4_6024085390946735962.mp3
23.18M
🔸جلسه سی‌ و یکم. 🔸دوشنبه، ۱۰ دی ۱۴۰۳ ش. 🔹سلسله درس‌های کتاب شریف نهج البلاغة 🔹استاد: سید محمد طباطبائی یزدی 🔸سخن پیرامون انگیزه تقطیع در نهج البلاغة 🔹موضوع «انسجام» در گفتار و نوشتار و تألیف یک کتاب 🔸حذف ذمّ ابوموسی اشعری و عمرو عاص در خطبه (۳۵) 🔹حذف و اضافه در خطبه چالشی (۸۰) و عبارت «نواقص العقول» 🔸خطبه‌های تام و تمامی که در نهج البلاغة اصلاً نیامده است 🔹«خطبة الوسیلة» به نقل از مرحوم کلینی، نمونه‌ای از این خطبه‌ها 🔸پاره‌هایی از «خطبة الوسیلة» که سید رضی که آنها را در بخش حکمت ها درج کرده است 🔹کتاب «أدب الدنیا و الدین» ماوردی (م ۴۵۰) منبعی برای حکمت‌های امام ▫️بنیاد محقق طباطبائی، سالن میرزا عبدالله افندی 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران برگزار می‌کند. 🔹دومین جلسه کرسی علمی ترویجی با موضوع "گستره کاربرد قاعده زرین و اصل سازگاری در نظام اخلاقی نهج‌البلاغه " 🔹ارائه دهنده: دکتر مهدی زمانی (استاد تمام گروه الهیات دانشگاه پیام‌نور) 🔹ناقدان: -دکتر سید علی علم‌الهدی (استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه تهران) -دکتر ناصر محمدی (استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه پیام نور) 🔹مدیر جلسه: دکتر محمد عترت‌دوست (دانشیارگروه الهیات‌ دانشگاه‌ تربیت دبیر شهید‌رجایی) 🕰 زمان‌: دوشنبه ۱۷ دی ماه ۱۴۰۳ ساعت: ۱۶ الی ۱۷:۳۰ در بستر فضای مجازی 🔹 لینک حضور: https://online31.bellmeet.com/room/121523/dfc2b12a-084f-46aa-a0af-291485a42003?lang=fa 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir