eitaa logo
انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران
368 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
289 ویدیو
48 فایل
🌱 اولین و تنها انجمن علمے کشور در حوزه ے علوم و معارف نهج البلاغه وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناورے ارتباط با ادمین: @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 موشن گرافیک| همکاری امام علی -علیه‌السلام- با قاتلین حضرت زهرا -سلام‌الله‌علیها- !!! ▫️1 _ اگر خلفا در شهادت فاطمه صدیقه -سلام‌الله‌علیها- نقش داشتند پس چگونه امام علی -عليه‌السّلام- با خلفا همکاری می‌کرد و به آنان مشورت می‌داد ؟ ▫️2_امام علی -علیه‌السّلام-  حتى يك بار در طول عمرش از قتل همسرش بدست دستگاه خلافت ناراحت نبوده و آن را به زبان نياورده است، این یعنی جریان شهادت فاطمه -سلام‌الله‌علیها- افسانه‌ای‌ بیش نیست ؟!!! ▫️3 _ اسناد شهادت فاطمه -سلام‌الله علیها- بر اساس روایات شیعه و سنی !!! 👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید . @Rahnamye_Behesht 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران برگزار می‌کند. 🔹کارگاه‌ علمی سیمای امیرمؤمنان علی -علیه‌السّلام- در نهج‌البلاغه 🔹 گام سوم 🔹مدرس: سرکار خانم دکتر مهناز آل‌علی 🔹زمان: پنجشنبه ۱۵ آذرماه ۱۴۰۳ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🔹سیمای امیرمؤمنان‌ علی-علیه‌السلام- در نهج‌البلاغه ( قسمت سوم) ۵_ دوران خلافت امام علی(ع) به دنبال فساد مالی و اداری خلیفهٔ سوم و تصرف های غیر مجاز و غیر مشروع در بیت المال مسلمانان و نیز نصب خویشان و افراد نالایق از بنی امیه در رأس امور، خشم مردم برانگیخته شد و چون به اعتراض‌ها و درخواست های آنان مبنی بر تغییر وضع موجود ترتیب اثر داده نشد، سرانجام مردم شورش کرده، عثمان را کشتند. بعد از کشته شدن عثمان، انقلابیون خدمت علی(ع) رسیده و از ایشان خواستند خلافت را به دست گیرد. امام به خوبی می‌دانست حکومت کردن بعد از آن همه فساد و آلودگی دوران حکومت عثمان مشکل خواهد بود به ویژه سران قوم نیز زیر بار اصلاحات مورد نظر ایشان نخواهند رفت و عدالت علی(ع) را تحمل نخواهند کرد. لذا در ابتدا پیشنهاد بیعت را نپذیرفت.(نک: خطبهٔ۹۲) با درخواست‌های مکرر مسلمانان و مشاهدهٔ مردم خسته از ظلم گذشته و مشتاق عدالت ( نک: خطبهٔ۲۲۹) ، امام احساس وظیفه نموده و حجت را بر خود تمام دید لذا ناگزیر از پذیرفتن بیعت شد.( نک: خطبهٔ ۵۴) _ مخالفان حکومت امیر مؤمنان علی(ع) حکومت و خلافت علی(ع) براساس عدالت و سنت های اصیل اسلامی بنا شد. بنابراین برای عده ای سخت بود و تاب تحمل آن را نداشتند چنانکه برخی همچون معاویه از همان ابتدا با امام بیعت نکرد و مخالفت خود را به طور جدی ادامه داد که در نهایت منجر به جنگ صفین گردید و برخی دیگر همچون طلحه و زبیر، بعدها بیعت خود را شکستند و به همراه عایشه جنگ جمل را به راه انداختند.( نک: خطبهٔ۱۳۷) و گروه سوم خوارج بودند که در جنگ صفین، همراه و حزء یاران امام بودند ولی بعد از نیرنگ معاویه و داستان حکمیت(نک : خطبهٔ۱۲۵) از امام جدا شده و بر علیه ایشان، جنگ نهروان را به راه انداختند(نک: خطبهٔ۳۶) _ شیوهٔ زمامداری از منظر امام علی(ع) زمامداری از نگاه امام، وظیفه ای بسیار مهم و حساس بود و زمامدار وظایفی همچون: تامین امنیت و رفاه مردم، پرداخت عادلانهٔ حقوق مالی مردم، قاطعیت در برخورد با دشمن، یاری ستمدیده و مقابله با ستمگر، پرهیز از استبداد، احیاء سنت های اصیل اسلامی و... دارد. ادامه دارد... 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
1_15374127212.aac
39.82M
🔰 کارگاه علمی «سیمای امیرمؤمنان علی -علیه‌السّلام- در نهج‌البلاغه 🔸 گام سوم 🔹 مدرس: دکتر مهناز آل‌علی ⏰ زمان: پنجشنبه ۱۵ آذرماه ۱۴۰۳ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃💐🍃💐🍃 http://hawzeh.thaqalain.ir/سلسله-جلسات-سیری-در-نهج-البلاغه-ـ-جلسه-3/ سلسله جلسات سیری در نهج‌البلاغه ـ جلسه دهم‌ (حجت الاسلام وحیدی) 🍃💐🍃💐🍃 https://farsi.balaghah.net/content/نقدي-بر-مقاله-«سيماي-زن-در-نهج-البلاغه»-2 نقدي بر مقاله «سيمای زن در نهج البلاغه» «سيمای زن در نامه ها و حكمت ها» (معرفی مقاله) 🍃💐🍃💐🍃 https://farsi.iranpress.com/برگزاری-همایش-بین-المللی-نهج-البلاغه-در-هند همایش بین‌المللی نهج‌البلاغه با حضور محققان و اساتید دانشگاه‌ها در شهر حیدرآباد هند برگزار شد. 🍃💐🍃💐🍃 https://radio.iranseda.ir/epgarchivePart/?VALID=TRUE&ch=15&e=152562046 درسنامه نهج‌البلاغه 🍃💐🍃💐🍃 https://www.iribnews.ir/fa/news/4394853/افتتاح-دومین-مدرسه-نهج‌-البلاغه-در-سبزوار افتتاح دومین مدرسه نهج‌‌البلاغه در سبزوار دومین «مدرسه نهج‌البلاغه» در محل آموزشگاه شهید مشکانی و محرومی سبزوار شروع بکار کرد. 🍃💐🍃💐🍃 https://www.hawzahnews.com/news/1206314/امضا-تفاهم-نامه-همکاری-دفتر-تبلیغات-اسلامی-و-مؤسسه-نهج-البلاغه رئیس روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: با هدف همکاری و هم‌افزایی هر چه بیشتر، تفاهم‌نامه‌ای میان دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان و مؤسسه نهج البلاغه استان اصفهان به امضا رسید. 🍃💐🍃💐🍃 https://cnby.ir/home/Topics کنفرانس ملی علمی-تخصصی نهج‌البلاغه با رویکرد کار و تولید و نقش آن در تولید جامعه 🍃💐🍃💐🍃 https://sebghah.ir/cat_medias/sound_nahj/ صوت نهج‌البلاغة (حجت‌الاسلام سید مهدی قریشی) 🍃💐🍃💐🍃 https://tahoor.com/FA/Article/View/21279?term=محمدهادی معرفت معرفت حق در نهج‌البلاغه (یادداشت) 🍃💐🍃💐🍃 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
📚 عنوان کتاب: فراتر از مظلومیت 🖌️به قلم: علی تبریزیان 📍پس از رحلت پيامبر اكرم -صلی‌الله عليه‌و‌آله- غروب سنگينی در دل حضرت زهرا -سلام‌الله‌عليها- يگانه يادگار رسول خدا -صلی‌الله‌عليه‌و‌آله- سايه افكند و ايشان را در اندوه و ماتم نشاند و ديدگانشان را به اشك مصيبت آميخت. 📍نوشتار حاضر به بيان خطبه‌ی ‌حضرت زهرا -سلام‌الله‌عليها- پيرامون فاجعه‌ی‌ غم بار فدك می‌پردازد و ويژگی آن تقسيم‌بندی مطالب خطبه‌ی فدكيه و پرهيز از ارائه يكنواخت آن و تطبيق موضوعی سخنان حضرت زهرا -سلام‌الله‌عليها- با كلام اميرالمؤمنين -عليه‌السّلام- در نهج‌البلاغه می‌باشد. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران برگزار می‌کند. 💠 سلسله‌ جلسات نقد کتاب در حوزه نهج‌البلاغه 🔸 نشست دوم 🔹 با محوریت کتاب به دنبال پدر (پندهای امام علی در نامه 31 نهج البلاغه) 🔹نویسنده سید مهدی سیدی (نویسنده، پژوهشگر و دانش آموخته ارشد برنامه ریزی فرهنگی) 🔹ناقدان دکتر مهدی فرامرزی (مدرس دانشگاه و پژوهشگر علوم قرآن و حدیث) صفیه مطلق مجد (دانش آموخته ارشد، دکتری و پژوهشگر علوم و معارف نهج‌البلاغه) 🔹دبیر علمی نشست زینب فروزنده (دانش آموخته ارشد تبلیغ و ارتباطات فرهنگی) 🔹 زمان شنبه ۲۴ آذر ماه ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰ 🔹 لینک ورود به نشست https://online31.bellmeet.com/room/121523/dfc2b12a-084f-46aa-a0af-291485a42003?lang=fa 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
1_15478020135.mp3
17.66M
🔸جلسه بیست و هشتم. 🔸دوشنبه، ۱۹ آذر ۱۴۰۳ ش. 🔹سلسله درس‌های کتاب شریف نهج البلاغة 🔹استاد: سید محمد طباطبائی یزدی 🔸تلاش برخی شارحین نهج البلاغه برای مستندیابی سخنان امیرالمؤمنین علیه السلام 🔹کتاب «مستدرک نهج البلاغة» الشیخ هادي کاشف الغطاء (ره) 🔸«ما هو نهج البلاغة» و ترجمه فارسی آن «نهج البلاغه چیست؟» 🔹شخصیت ویژه علامه سید هبة الدین شهرستانی (ره) و خدمات علمی و فرهنگی او 🔸یادی از «ابن یوسف حدائقی شیرازی» از پیشکسوتان فهرست نگاری نسخ خطی در ایران 🔹مجموعه ای با عنوان «مشاهیر کتابشناسی معاصر ایران» 🔸زنده یاد استاد سید جواد مصطفوی و مقاله «بررسی اسناد و مدارک نهج البلاغه» ▫️بنیاد محقق طباطبائی، سالن میرزا عبدالله افندی 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨﷽✨ •┈┈••✾•✨🕊️✨•✾••┈ 'عَهدُ الوِلَایِهِ وَ مِن عَهدِِ لَهُ -علیه‌السّلام- "۴۰" "الاختِیَارُ بِالتَّجرُبَهِ وَ الاَهلِیَّهِ لَا بِالفَرَاسَهِ وَ حُسنِ الظَّنِّ" گزینش بر پایه کارآزمودگی و شایستگی نه با هوشیاری و خوش‌گمانی "ثُمَّ لاَ يَكُنِ اِخْتِيَارُكَ إِيَّاهُمْ عَلَى فِرَاسَتِكَ وَ اِسْتِنَامَتِكَ وَ حُسْنِ اَلظَّنِّ مِنْكَ فَإِنَّ اَلرِّجَالَ يَتَعَرَّضُونَ لِفِرَاسَاتِ اَلْوُلاَةِ بِتَصَنُّعِهِمْ وَ حُسْنِ خِدْمَتِهِمْ وَ لَيْسَ وَرَاءَ ذَلِكَ مِنَ اَلنَّصِيحَةِ وَ اَلْأَمَانَةِ شَيْءٌ" مبادا در گزينش نويسندگان و منشيان، بر تيز‌هوشى و اطمينان شخصى و خوش باورى خود تكيه نمايى، زيرا افراد زيرک با ظاهرسازى و خوش‌خدمتى، نظر زمامداران را به خود جلب مى‌نمايند، كه در پس اين ظاهر‌سازى‌ها، نه خيرخواهى وجود دارد و نه از امانت‌دارى نشانى يافت مى‌شود. "وَ لَكِنِ اِخْتَبِرْهُمْ بِمَا وُلُّوا لِلصَّالِحِينَ قَبْلَكَ فَاعْمِدْ لِأَحْسَنِهِمْ كَانَ فِي اَلْعَامَّةِ أَثَراً وَ أَعْرَفِهِمْ بِالْأَمَانَةِ وَجْهاً فَإِنَّ ذَلِكَ دَلِيلٌ عَلَى نَصِيحَتِكَ لِلَّهِ وَ لِمَنْ وُلِّيتَ أَمْرَهُ" لكن آنها را با خدماتى كه براى زمامداران شايسته و پيشين انجام داده‌اند بيازماى، به كاتبان و نويسندگانى اعتماد داشته باش كه در ميان مردم آثارى نيكو گذاشته و به امانت‌دارى از همه مشهورترند، كه چنين انتخاب درستى نشان دهندۀ خيرخواهى تو براى خدا و مردمى است كه حاكم آنانى. "وَ اِجْعَلْ لِرَأْسِ كُلِّ أَمْرٍ مِنْ أُمُورِكَ رَأْساً مِنْهُمْ لاَ يَقْهَرُهُ كَبِيرُهَا وَ لاَ يَتَشَتَّتُ عَلَيْهِ كَثِيرُهَا وَ مَهْمَا كَانَ فِي كُتَّابِكَ مِنْ عَيْبٍ فَتَغَابَيْتَ عَنْهُ أُلْزِمْتَهُ" براى هر يك از كارهايت سرپرستى برگزين كه بزرگى كار بر او چيرگى نيابد و فراوانى كار او را در مانده نسازد و بدان كه هر گاه در كار نويسندگان و منشيان تو كمبودى وجود داشته باشد كه تو بى‌خبر باشى خطرات آن دامنگير تو خواهد بود. 💠 شرح نامه 📍‮آن‌گاه امام بعد از ذكر صفات لازم براى انتخاب دبيران و منشيان مخصوص به طرز تشخيص اين صفات و تحقق آنها در افراد مى‌پردازد و راه شناسايى افراد را با اين صفات به مالك نشان مى‌دهد. مى‌فرمايد: «سپس در انتخاب اين منشيان هرگز به فراست و هوشيارى خود و اعتماد شخصى و حسن ظن خويش قناعت مكن، زيرا افراد (فرصت‌طلب) براى جلب توجّه زمامداران به ظاهرسازى و خوش خدمتى مى‌پردازند در حالى كه در ماوراى اين ظاهرِ جالب هيچ‌گونه خيرخواهى و امانت دارى وجود ندارد» 📍‮اين يك واقعيت مهم است، كسانى كه در پى احراز مقامات بالا هستند سعى مى‌كنند خود را در نظر زمامداران افرادى امين، پركار، هوشيار و فعال نشان بدهند تا از اين طريق توجّه آنها را به خود جلب كنند و چون بر مركب مراد سوار شدند دست به سوء استفاده و خيانت بزنند. به همين دليل نبايد به ظاهر سخنان و اعمالى را كه در آغاز كار انجام مى‌دهند دلخوش كرد. همچنين حسن ظن و اعتماد شخصى و اعتقاد به هشيارى خويشتن را در اين‌گونه موارد بايد كنار گذاشت و براى حسن انتخاب كارگزاران و معاونان و منشيان و مانند آنها به سراغ معيارهاى ديگرى رفت؛ معيارهايى كه كاملاً قابل اعتماد و كمتر خطاپذير است؛ كوتاه سخن اينكه اشخاص را از سوابق آنها بايد شناخت و به ظواهر فعلى آنها كه گاه براى فريفتن زمامدران و جلب توجّه آنهاست قناعت نكرد. سپس به معيار دومى براى اين انتخاب اشاره كرده مى‌فرمايد: «و بر كسانى اعتماد كن كه در ميان مردم بهترين آثار نيك را گذارده‌اند و در امانت دارى معروف‌ترند» 📍سپس امام -عليه‌السلام- در پايان اين فقره از عهدنامه به دو موضوع مهم ديگر دربارۀ منشيان مخصوص و دبيران اشاره مى‌كند كه نخستين آنها دربارۀ لزوم تقسيم كار در ميان آنهاست. مى‌فرمايد: تقسيم كار بايد به صورتى انجام گيرد كه مسئوليت هر يك از آنان‌ روشن‌شود.مفهوم آن اين است كه بخشى از كارها بايد به دست وزيرى سپرده شود و وزارت‌خانۀ او ناظر به امور معينى باشد بى‌آنكه تداخلى در كارها رخ دهد و يا كارى بدون سرپرست و مسئول باقى بماند. ولى دستور بعد كه مربوط به كتّاب است با توجّه به اينكه پيش از اين نيز در اين فراز از عهدنامه سخن از كتّاب در ميان بوده قرينه مى‌شود كه اين جمله نيز ناظر به كاتبان باشد، هرچند ملاكِ‌ آن ديگران را شامل شود. بعضى معتقدند تقسيم كار حكومت به اين صورت كه اميرمؤمنان على -عليه‌السلام- در اين عهدنامه به آن اشاره كرده از امورى است كه در قرن‌هاى اخير پيدا شده و در گذشته به اين صورت وجود نداشت؛ ولى همان‌گونه كه ملاحظه مى‌كنيد امام آنچه را در اين زمينه لازم بوده با ظرافت خاصى بيان فرموده است. ترجمه و شرح: مکارم شیرازی، ناصر بخش: چهلم 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران برگزار می‌کند. 🔹کارگاه‌ علمی سیمای امیرمؤمنان علی -علیه‌السّلام- در نهج‌البلاغه 🔹 گام چهارم 🔹مدرس: سرکار خانم دکتر مهناز آل‌علی 🔹زمان: پنجشنبه ۲۲ آذرماه ۱۴۰۳ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🔹سیمای امیرمؤمنان علی -علیه‌السلام- در نهج‌البلاغه ( قسمت چهارم) مدت ها قبل از خلافت امام علی(ع) ، معاویه مقدمات خلافت خود را در شام فراهم کرده بود. هنگامی که امام به خلافت رسید، فرمان عزل معاویه را صادر فرمود و نتیجهٔ این امر، رویارویی دو سپاه در سرزمینی به نام صفین بود. زمانی که این نبرد نزدیک به پیروزی امام و سپاهیانش بود، معاویه با فریب و نیرنگ، میان سپاه امام اختلاف و شورش انداخت . چنانکه به پیشنهاد عمروعاص شامیان قرآن ها را بر سر نیزه کرده و خواستار آن شدند که کتاب خدا میان دو سپاه حکم کند( نک: خطبهٔ۱۲۵) عده ای از یاران حضرت_ در رأس آنان اشعث بن قیس _ از ایشان خواستند دعوت شامیان به حکمیت را بپذیرد . حضرت در ابتدا با قاطعیت در برابر این سخنان ایستادگی فرمود مبنی بر این که این امر، فریب و نیرنگی بیش نیست. ولی با اصرار این عده، امام، به خواستهٔ آنان تن داد. به این ترتیب قرار بود از هر سپاه شخصی انتخاب شود تا آن دو نفر به حکم قرآن عمل کنند. شامیان عمروعاص را انتخاب کردند و از سپاه امام ، ابو موسی اشعری _ علی رغم تمایل حضرت به این شخص _ انتخاب شد. این دو نفر تصمیم گرفتند که عمروعاص معاویه را و ابوموسی علی(ع) را عزل کند و انتخاب خلیفه را به شوراء واگذار کنند. به پیشنهاد عمروعاص، ابتدا ابوموسی حضرت را عزل کرد ولی عمروعاص در عین تایید عزل امام، معاویه را به خلافت منصوب کرد و به این ترتیب معاویه و سپاهش از شکست رهایی یافتند . بعد از این حادثه، گروهی که امام را مجبور به قبول حکمیت کردند، پشیمان شده و از امام خواستند حرف خود را پس بگیرد ولی حضرت کسی نبود که نقض پیمان کند. این موضوع باعث جبهه گیری این گروه در برابر امام شد و خوارج _ با شعار لا حکم الا لله _ به وجود آمد. امام در برابر این شعار فرمود: « سخن حقی است که باطلی از آن در نظر است...»( نک: کلام۴۰) به این ترتیب این گروه جنگ نهروان را بر امام تحمیل کردند و در نهایت منجر به شکست آنان و پیروزی امام گردید. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
بخش چهارم از سیمای امیرمؤمنان....aac
43.65M
🔰 کارگاه علمی «سیمای امیرمؤمنان علی -علیه‌السّلام- در نهج‌البلاغه 🔸 گام چهارم 🔹 مدرس: دکتر مهناز آل‌علی ⏰ زمان: پنجشنبه ۲۲ آذرماه ۱۴۰۳ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃💐🍃💐🍃 https://nahjalbalaghah.ir/انجمن-علمی-مطالعات-نهجالبلاغه-ایران-11/ انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران سلسله‌ جلسات نقد کتاب در حوزه نهج‌البلاغه را برگزار می‌کند/ نشست دوم، شنبه ۲۴ آذرماه ۱۴۰۳ 🍃💐🍃💐🍃 https://defapress.ir/fa/news/712113/ امام جمعه اصفهان: برجسته‌سازی مفاهیم کاربردی نهج البلاغه، شرط عمومی‌سازی آن است. 🍃💐🍃💐🍃 https://www.mehrnews.com/news/6315206/ امام جمعه اصفهان: تجهیز مبلغان به نکات کلیدی و کاربردی قرآن‌کریم و نهج‌البلاغه ضروری است. 🍃💐🍃💐🍃 https://www.iribnews.ir/fa/news/4405345 "نهج‌البلاغه" جوانان در نشر بوستان کتاب به چاپ دوم رسید. (معرفی کتاب) 🍃💐🍃💐🍃 https://rasanahad.ir/1403/09/17/ جشنواره ملی نهج‌البلاغه دانشگاهیان کشور 🍃💐🍃💐🍃 https://anb.journals.pnu.ac.ir/ دراسات حدیثه فی نهج‌البلاغه (نشریه) 🍃💐🍃💐🍃 https://civilica.com/doc/2131499/ جستار عدالت از دیدگاه حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه (معرفی مقاله) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.ensani.ir/fa/article/362893/ نقش و کارکرد تقابل‌های معنایی در ترجمه نهج‌البلاغه "مطالعه موردی ترجمه‌های دشتی، شهیدی، فقیهی، جعفری و فیض‌الاسلام"، (مقاله علمی وزارت علوم) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.prisons.ir/news/24224/ برگزاری دوره آموزشی آشنایی با نهج‌البلاغه ویژه سربازان وظیفه زندان دشتستان 🍃💐🍃💐🍃 https://iqna.ir/fa/news/4253740 جلسه ستاد عالی مسابقات ملی معارف قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه (با ریاست مهندس بهنام‌جو استاندار قم برگزار شد.) 🍃💐🍃💐🍃 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران برگزار می‌کند. 💠 سلسله‌ جلسات نقد کتاب در حوزه نهج‌البلاغه 🔸 نشست دوم 🔹 با محوریت کتاب به دنبال پدر (پندهای امام علی در نامه 31 نهج البلاغه) 🔹نویسنده سید مهدی سیدی (نویسنده، پژوهشگر و دانش آموخته ارشد برنامه ریزی فرهنگی) 🔹ناقدان دکتر مهدی فرامرزی (مدرس دانشگاه و پژوهشگر علوم قرآن و حدیث) صفیه مطلق مجد (دانش آموخته ارشد، دکتری و پژوهشگر علوم و معارف نهج‌البلاغه) 🔹دبیر علمی نشست زینب فروزنده (دانش آموخته ارشد تبلیغ و ارتباطات فرهنگی) 🔹 زمان شنبه ۲۴ آذر ماه ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰ 🔹 لینک ورود به نشست https://online31.bellmeet.com/room/121523/dfc2b12a-084f-46aa-a0af-291485a42003?lang=fa 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
سلسله‌ جلسات نقد کتاب در حوزه نهج‌البلاغه 2.mp3
36.07M
💠 سلسله‌ جلسات نقد کتاب در حوزه نهج‌البلاغه 🔸 نشست دوم: 🔹 با محوریت کتاب به دنبال پدر (پندهای امام‌ علی -علیه‌السلام- در نامه ۳۱ نهج‌البلاغه) 🔹نویسنده: سید‌مهدی سیدی (نویسنده، پژوهشگر و دانش‌آموخته ارشد برنامه‌ریزی فرهنگی) 🔹ناقدان: دکتر مهدی فرامرزی (مدرس دانشگاه و پژوهشگر علوم قرآن و حدیث) صفیه مطلق مجد (دانش‌آموخته ارشد، دکتری و پژوهشگر علوم و معارف نهج‌البلاغه) 🔹دبیر علمی نشست: زینب فروزنده (دانش آموخته ارشد تبلیغ و ارتباطات فرهنگی) 🔹 زمان: شنبه ۲۴ آذر ماه ۱۴۰۳ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 "سلسله نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج البلاغه” نشست بیست و دوم با موضوع: 🔹 «جمع‌گرایی درآموزه‌های‌ نهج‌البلاغه» گزیده‌ای از آنچه در این نشست به آن پرداخته خواهد شد: دگرگونی‌های تكنولوژيكی، فرهنگی و اقتصادی و سياسی، هويت اجتماعی را به شدت تحت تأثير قرار داده و فرآیند هویت‌پذیری نسل نو، تحولات شتابانی را تجربه می‌کند. در منظومه فکری اسلامی، "انسان" صرفاً به منزله فردی بریده از جمع، مد نظر نبوده؛ بلکه رابطه فرد با جمعی که به همراه آنها زندگی می‌کند، به منزله وجه اساسی "هویت انسانی" در نظر گرفته شده است. هرچند از این منظر، آدمی نسبت به جمع، مضطر و بلا اراده نیست، اما در عین حال شکل‌گیری هویت او به نوع تعاملاتی که با اطرافیان خود برقرار می‌کند، بستگی اساسی دارد. ❓در این جلسه به پرسش‌های زیر پاسخ داده خواهد شد: ۱- دیدگاه حضرت امیر -علیه‌السلام- درباره پیوستن به گروه‌های اجتماعی چگونه تحلیل می‌شود؟ ۲- مهمترین ملزومات حضور در گروه‌های اجتماعی چیست؟ 🔹ارائه کننده: دکتر مرضیه محصص عضو هیئت علمی دانشکده ادیان و الهیات دانشگاه شهید بهشتی 🔹زمان: پنج‌شنبه ۶ دی - ساعت ۱۵ الی ۱۶:۳۰ 🔹لطفاً با طرح سوالات و نظرات خود از طریق آیدی ‎‏@hafeze2 ما را در این هم‌‌اندیشی همراهی نمایید. 🌐 nahjalbalaghah.ir 🆔 @nahjalbalaghah_ir
4_5983246346520367814.mp3
23.09M
🔸جلسه بیست و نهم. 🔸دوشنبه، ۲۶ آذر ۱۴۰۳ ش. 🔹سلسله درس‌های کتاب شریف نهج البلاغة 🔹استاد: سید محمد طباطبائی یزدی 🔸«نُزهة الأبصار» متنی کهن و نشان دهنده اصالت اجمالی نهج البلاغه 🔹«نهج البلاغه پیش از نهج البلاغه» عنوانی شایسته برای این کتاب 🔸علی بن مهدی مامطیری (۲۸۰-۳۶۰ ق) مؤلف کتاب «نزهة الأبصار» و مذهب او 🔹(بابل) شهری عالم خیز از خطّه مازندران 🔸«نزهة الأبصار» یا «مجالس» مامطیری از منابع عمده ابن شهرآشوب در آثار او 🔹پدیده‌ای قابل توجه با عنوان (تقطیع) 🔸آیا تقطیع سخن به جنبه بلاغی آن آسیب نمی‌زند؟ 🔹بلاغت و فصاحت سخن و اشاره ای به بحث اعجاز قرآن کریم 🔸نقل سخنی از آیت الله معرفت (ره) در نقد اعجاز ادبی قرآن ▫️بنیاد محقق طباطبائی، سالن میرزا عبدالله افندی 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨﷽✨ •┈┈••✾•✨🕊️✨•✾••┈ 'عَهدُ الوِلَایِهِ وَ مِن عَهدِِ لَهُ -علیه‌السّلام- "۴۱" "التَّوصِیَهُ بِالتُجَّارِ وَ مَنعُ الاحتِکَار" سفارش درباره بازرگانان و جلوگیری از احتکار "ثُمَّ اِسْتَوْصِ بِالتُّجَّارِ وَ ذَوِي اَلصِّنَاعَاتِ وَ أَوْصِ بِهِمْ خَيْراً اَلْمُقِيمِ مِنْهُمْ وَ اَلْمُضْطَرِبِ بِمَالِهِ وَ اَلْمُتَرَفِّقِ بِبَدَنِهِ" به تجار و صاحبان صنايع توصيه كن! و آنها را به خير و نيكى سفارش نما (و در اين توصيه بين) بازرگانانى كه در شهر و يا ده هستند (و داراى مركز ثابت و تجارتخانه‌اند) و آنها كه سيار و در گردشند‌ و نيز صنعتگرانى كه با نيروى جسمانى خويش بكار صنعت مى‌پردازند، تفاوت مگذار "فَإِنَّهُمْ مَوَادُّ اَلْمَنَافِعِ وَ أَسْبَابُ اَلْمَرَافِقِ وَ جُلاَّبُهَا مِنَ اَلْمَبَاعِدِ وَ اَلْمَطَارِحِ فِي بَرِّكَ وَ بَحْرِكَ وَ سَهْلِكَ وَ جَبَلِكَ وَ حَيْثُ لاَ يَلْتَئِمُ اَلنَّاسُ لِمَوَاضِعِهَا وَ لاَ يَجْتَرِءُونَ عَلَيْهَا فَإِنَّهُمْ سِلْمٌ لاَ تُخَافُ بَائِقَتُهُ وَ صُلْحٌ لاَ تُخْشَى غَائِلَتُهُ‌ وَ تَفَقَّدْ أُمُورَهُمْ بِحَضْرَتِكَ وَ فِي حَوَاشِي بِلادِکَ" چرا كه آنها منابع اصلى منافع و اسباب آسايش جامعه به شمار مى‌روند، آنها هستند كه از سرزمينهاى دور دست، از پرتگاهها و كوهستانها و درياها و سرزمينهاى هموار و ناهموار مواد مورد نياز را گرد مى‌آورند، از مناطقى كه عموم مردم با آن سر و كارى ندارند و جرئت رفتن به آن سامان را نمى‌كنند (توجه داشته باش) بازرگانان و پيشه‌وران و صنعتگران مردمى سالمند و از نيرنگ و شورش آنها بيمى نيست، آنها صلح دوست و آرامش طلبند.در كار آنها بينديش! چه در شهرى باشند كه تو به سر مى‌برى، يا در شهرهاى ديگر. 💠 شرح نامه 📍امام -عليه‌السلام- سپس با دو جمله اهمّيّت موقعيت بازرگانان با ايمان را بيان كرده مى‌فرمايد: «زيرا آنها (بازرگانان، پيشه‌وران و صنعتگران) مردم سالمى هستند كه بيمى از ضرر آنها نمى‌رود و صلح‌دوستانى كه خوف خيانت و نيرنگ آنها نيست»؛ (فَإِنَّهُمْ‌ سِلْمٌ‌ لَا تُخَافُ‌ بَائِقَتُهُ‌ ، وَ صُلْحٌ‌ لَا تُخْشَى غَائِلَتُهُ‌ ) . برخلاف آنچه بعضى مى‌پندارند، تجار سربار جامعۀ اقتصادى و واسطۀ ناسالم نيستند (مشروط به اينكه به وظايف صنفى خود درست عمل كنند) و فلسفۀ آن را چنان كه گفتيم اميرمؤمنان على -عليه‌السلام- در عبارات بالا شرح داده است. مى‌دانيم هر منطقه‌اى در روى زمين، توليدهاى كشاورزى و صنعتى خاص خود را دارد و اگر اين توليدات به مناطق ديگر منتقل نشود هم آنها گرفتار خسارت فوق‌العاده مى‌شوند و هم مناطق ديگر محروم مى‌مانند و اگر نقل و انتقال تجارى صورت نگيرد يك منطقه ممكن است نسبت به چيزى گرفتار قحطى و منطقۀ ديگر دچار فزونى بى حد و حساب شود. بازرگانان نقش تعديل اقتصادى را در كشورهاى جهان و در شهرهاى مختلف يك كشور دارند و آنها كه براى اين كار به نقاط دور و نزديك مى‌روند گاه حتى جان خود را نيز به خطر مى‌افكنند. 📍 آن‌گاه امام -عليه‌السلام- دستور ديگرى به مالك دربارۀ بازرگانان و صنعت‌گران داده مى‌فرمايد: «كارهاى آنها را پيگيرى كن و سامان ده چه آنها كه در حضور تو (و مركز فرمانداريت) زندگى مى‌كنند و چه آنها كه در گوشه و كنار كشورت هستند»؛ (وَ تَفَقَّدْ أُمُورَهُمْ‌ بِحَضْرَتِكَ‌ وَ فِي حَوَاشِي بِلَادِكَ‌) . درست است كه حكومت نبايد امر تجارت و صنعت را به‌دست گيرد، بلكه بهترين راه آن است كه آن را به بخش خصوصى واگذار كند؛ ولى با اين حال نبايد جهات حمايتى و هدايتى را از آنها دريغ دارد، زيرا غالباً بدون حمايت و هدايت حكومت به مشكلات زيادى برخورد مى‌كنند كه دامنۀ آن عموم مردم را دربر مى‌گيرد. به همين دليل اقتصاددان‌هاى آگاه در دنياى امروز به همين امر توصيه مى‌كنند كه دولت بى‌آنكه خود تاجر و صنعتگر باشد بايد از آنها حمايت كند و در موارد لازم نظارت و هدايت آنها را نيز به عهده بگيرد و اين كار نقش مهمى در موفقيت تجارت و صنعت خواهد داشت. ترجمه و شرح: مکارم شیرازی، ناصر بخش: چهل‌ و یکم 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
📌 دشواری‌های فهم متن نهج‌البلاغه 🔰 مقدمه 🔹 فهم متن کتاب شریف نهج‌البلاغه مانند نیل به هر گوهر گرانبهای دیگری، نیازمند طی مسیری نه‌چندان آسان است. دشواری فهم از یک سو و برخی غفلت‌ها در حفظ و نقل متن، دشواری‌ها و...، گاه آسیب‌هایی در فهم نهج‌البلاغه پدید می‌آورد. اگر با سرمایه‌ای اندک به سراغ ثمین گران‌بهای نهج‌البلاغه برویم، ممکن است به این مروارید پرورده از جان امیرمؤمنان آسیب بزنیم. 🔹 به سخن دیگر، هرچند نمی‌توان عیب و نقصی در کلام مولا یافت، اما با درک بشری، می‌توان خطاها و کاستی‌های معمول انسانی را مشاهده نمود. در این نوشتار، برخی دشواری‌ها در فرآیند فهم متن نهج‌البلاغه معرفی می‌شود. 🔸 پیشینه عام این نوشتار را می‌توان کتاب‌های نوشته شده در عرصه آسیب‌شناسی و نیز برخی مقالات اختصاصی در تطبیق کلیات آسیب‌شناسی بر نهج البلاغه دانست. 🔸 در این نوشتار، کوشیده می‌شود تا بر پایه فرآیندی معیّن، دشواری‌های دامنگیر فهم نهج‌البلاغه نشان داده شود. 🔹 این دشواری‌ها عبارتند از: ۱. تصحیف ۲. معنای غیر رایج واژه ۳. فارسی‌زدگی ۴. تفاوت بار ارزشی ۵. ترکیب‌های اصطلاحی و ضرب‌المثل‌ها ۶. ساختار پیچیدۀ نحوی و بلاغی ادامه دارد... https://cscan.co/3eZMT018HJZ?openbylink=0 بخش: اول 🔖 منبع: مسعودی, عبدالهادی. (١۴٠٣). دشواری‌های فهم متن نهج‌البلاغه. مطالعات فقه الحدیثی, 2(2), 7-24 (با اندکی تلخیص و تغییر). 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌃 بهار مومن از شب یلدا آغاز میشود ‌ 🔹پیامبر خدا -صلی‌الله علیه و آله- : ❄️ "الشِّتَاءُ رَبِیعُ الْمُؤْمِنِ یَطُولُ فِیهِ لَیْلُهُ فَیَسْتَعِینُ بِهِ عَلَی قِیَامِهِ وَ یَقْصُرُ فِیهِ نَهَارُهُ فَیَسْتَعِینُ بِهِ عَلَی صِیَامِهِ" ‌ ❄️ زمستان بهار مؤمن است، از شب‌های طولانی‌اش برای شب زنده‌داری و از روزهای کوتاهش برای روزه‌داری بهره می‌گیرد. ‌ 📚 وسائل الشیعه،ج۷،ص۳۰۲ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
📚 عنوان کتاب: رهیافتی بر نهج‌البلاغه 🖌️به قلم: دکتر سید محمدمهدی جعفری 📍کتاب « رهیافتی بر نهج‌البلاغه » در مورد آموزش نهج‌البلاغه،در دو بخش تنظيم شده است. بخش نخست با سخنان اميرالمؤمنين -علیه‌السّلام- آغاز می‌شود و پس از جنگ جمل پايان می‌گيرد. در اين بخش آموزش‌های گرانبهای حضرت در زمينه يكتاپرستی و شناخت، آفرينش، هدايت، حقوق اجتماعی و تاريخ قرار گرفته است. 📍بخش دوم با درس‌های انسان‌ساز اميرالمؤمنين -علیه‌السّلام- درباره تربيت و سپس اخلاق آغاز می‌شود و با جريان پيكار صفين و مصر و خوارج و نبرد نهروان و شهادت امام پايان می‌گيرد. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🌹🍃🌹🍃🌹 🍃🌹🍃🌹 🌹🍃🌹 🍃🌹 "وَلاَ تُمَلِّکِ الْمَرْأَةَ مِنْ أَمْرِهَا مَا جَاوَزَ نَفْسَهَا، فَإِنَّ الْمَرْأَةَ رَیْحَانَةٌ، لَیْسَتْ بِقَهْرَمَانَة. وَلاَ تَعْدُ بِکَرَامَتِهَا نَفْسَهَا، وَلاَ تُطْمِعْهَا فِی أَنْ تَشْفَعَ لِغَیْرِهَا. وَإِیَّاکَ وَالتَّغَایُرَ فِی غَیْرِ مَوْضِعِ غَیْرَة، فَإِنَّ ذَلِکَ یَدْعُو الصَّحِیحَةَ إِلَى السَّقَمِ وَالْبَرِیئَةَ إِلَى الرِّیَبِ." کاری در اختیار زن مگذار که از توان زنانگی او بیرون باشد، زیرا زن گلی است لطیف و خو‌شبوی و نه کارگزاری‌ پرتکاپوی و ارزش زن را در حدّ خود نگا‌هدار و از آن در مگذر که وی را برای میا‌نجیگری به جز خودش به طمع اندازی. و بپرهیز از حسد ورزیدن و احساس غیرت کردن نابجا، زیرا این‌کار، زن درستکار را به نادرستی و پاک را به بددلی می‌کشاند. 🌹اشارات 🍃این کلام حضرت مولا، یقیناً برای دنیای معاصر و انسان امروز قابل درک نیست، چرا که انسان امروز، با حکمت بیگانه است و گمان که تعیین نقش اجزاء و عنا‌صر مختلف در آفرینش به دست اوست و او قادر است که نقش هر عنصری را طبق خواست و سلیقه خود تعیین کند یا تغییر دهد. و گمان می‌کند که اگر نام گل را با درخت عوض کند، در هویت و ماهیت این دو نیز اعمال تغییر و تبدیل کرده است. و گمان می‌کند که اگر بر شب نام روز بگذارد و زنگی را کافور صدا کند، ماهیت سیاه و سفید را دگرگون ساخته است. غافل از این که به تعبیر قرآن: " قُل کُلُّ یَعمَلُ عَلَی شَا کِلَتِهِ فَرَ بُّکُم اَعلَمُ بِمَن هُوَ اَهدَی سَبیلاً " ( الاسراء_ آیه ۸۴) هر جنسی و هر سنخی بر شاکله خویش عمل می‌کند و پروردگارتان داناتر است به این که چه کسی رهیافته‌تر است. 🍃دنیای امروز اگر به این بخش از رموز آفرینش دست پیدا کند، می‌فهمد که سپردن کارهای سخت و طاقت فرسا به زنان، نه تنها افتخاری برای آنان محسوب نمی‌شود، بلکه آنان را از مسیر رشد و کمال باز می‌دارد و به کار گِل وا می‌دارد. درست مثل این که بالهای پرواز پرنده را از او بستانی و زمین‌گیرش کنی و راه رفتن بر پا‌های ظریف و نازکش را کمال و افتخاری بشماری. و عجیب‌تر آن‌که او خود نیز در نمی‌یابد که در ازاء چند متر زمینی که به او بخشیده‌ای، وسعت و تمامت آسمان را از او ستانده‌ای. 📚آیین زندگی، سید‌مهدی‌، شجاعی ‌‌ 🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🌹🍃🌹🍃🌹 🍃🌹🍃🌹 🌹🍃🌹 🍃🌹 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
👈 یک بیان نورانی از حضرت امیر(سلام الله علیه) است که فرمود: «لا تُقْسِروا أوْلادَکمْ عَلی آدابِکم، فَاِنَّهُم مَخْلوُقوُنَ لِزَمانٍ غَیْرِ زَمانِکم»؛ بچه‌های خودتان را مثل خودتان بار نیاورید، اینها متعلق به زمان دیگری هستند. مخصوصاً الآن! ـ الآن واقعاً جای خانه‌تکانی است، نسل خانه‌تکانی است... 📚 شرح نهج‌البلاغه، ابن‌ابی‌الحدید، ج ۲۰، ص ۲۶۷ ↙️ لینک خبر (فیلم و متن): https://news.esra.ir/fa/w/5203405 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران برگزار می‌کند. 🔹 سلسله‌نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه 🔹 نشست بیست و دوم: "جمع‌گرایی در آموزه‌های نهج‌البلاغه" 🔹سخنران: دکتر مرضیه محصص "عضو هیئت علمی دانشکده ادیان و الهیات دانشگاه شهید بهشتی" 🔹پنجشنبه ۶ دی ساعت: ۱۵ الی ۱۶:۳۰ 🔹 سؤالات و نظرات خود را از طریق آيدی @hafeze2 با ما در میان بگذارید 🔹 لینک ورود به نشست: https://online31.bellmeet.com/room/121523/dfc2b12a-084f-46aa-a0af-291485a42003?lang=fa 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
4_6003342335289596162.mp3
22.97M
🔸جلسه سی‌ام. 🔸دوشنبه، ۳ دی ۱۴۰۳ ش. 🔹سلسله درس‌های کتاب شریف نهج البلاغة 🔹استاد: سید محمد طباطبائی یزدی 🔸پدیده ای بنام «تقطیع» 🔹«رؤیای خلوص» و مغالطه «نقل قول ناقص» در برخی منابع تفکیکیان 🔸تاریخ تقطیع و اختصار حدیث، از اصول اولیه تا مجامیع روائی متأخر 🔹آسیب شناسی تقطیع حدیث 🔸انگیزه‌های گوناگون در اختصار و حذف در روایات 🔹نمونه‌ای از تقطیع ناهمگون: خطبه (۳۷) و سخن ابن ابی الحدید درباره آن 🔸حکمت (۴۶۷) نهج البلاغه آیا مدح خلیفه دوم است؟ 🔹تقطیع یک نامه در نهج البلاغه، نامه‌ای از حضرت خطاب به شيعيانشان پس از فتح مصر ▫️بنیاد محقق طباطبائی، سالن میرزا عبدالله افندی 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir