🔴مسیولیت پذیری مدیران
#نهج_البلاغه
💥وَمَهْمَا کَانَ فِي کُتَّابِکَ مِنْ عَيْب فَتَغَابَيْتَ عَنْهُ أُلْزِمْتَه
🌎«و (بايد بدانى) هر عيبى در منشيان مخصوص تو يافت شود که تو از آن بى خبر بمانى مسئول خواهى بود»;
🖊اين همان چيزى است که از آن به مسئوليت مشترک تعبير مى شود و اشاره به آن است که تعيين مسئول براى هر کار سلب مسئوليت از مقامى بالاتر نمى کند، چرا که او بايد در عين تقسيم کار و مديريت ها، بر وضع مديران خود نظارت مستمر داشته باشد همان گونه که در دنياى امروز نيز چنين است که اگر مديرى در فلان وزارتخانه دست به کار خلافى زد وزير را احضار مى کنند و از او بازخواست مى نمايند و به اين ترتيب درباره کارهاى مهم نظارت مضاعف صورت مى گيرد و سبب استحکام برنامه هاى اجرايى حکومت خواهد شد.
📘#نامه_53
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
4_5870493958827673772.mp3
20.77M
سرود « فطرس بیا شور حسینی »
حاج محمود کریمی
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ چقدر انگیزشی بود این نامه...
🎥 سی سال است نخوابیدهام
🔺شهید حاج قاسم سلیمانی: عزیزم من متعلق به آن سپاهی هستم که نمی خوابد و نباید بخوابد.
من و تو جزو کدوم سپاهیم؟
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
بند 2️⃣5️⃣
🌹اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ یَرُدُّ عَنْکَ دُعَائِی أَوْ یَقْطَعُ مِنْکَ رَجَائِی أَوْ یُطِیلُ فِی سَخَطِکَ عَنَائِی أَوْ یُقَصِّرُ عِنْدَکَ أَمَلِی فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْهُ لِی یَا خَیْرَ الْغَافِرِینَ🌹
ترجمه🔽
🌸بارخدایا! و از تو آمرزش میطلبم برای هر گناهی که مرا غافل کرده است از آنچه به سوی آن هدایتم کردی، یا به آن امر فرمودی یا از آن نهی کردی، یا راهنمایی فرمودی به سوی آنچه که در آن توفیق رسیدن به خشنودیت، یا برگزیدن محبت و قربت است. پس بر محمد و آل محمد درود و رحمت فرست و اینگونه گناهم را بیامرز ای بهترین آمرزندگان🌸
#استغفار_70_بندی_امیر_المؤمنین
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
بند 3️⃣5️⃣
🌹اَللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ یُمِیتُ الْقَلْبَ وَ یَشْعَلُ الْکَرْبَ وَ یُرْضِی الشَّیْطَانَ وَ یُسْخِطُ الرَّحْمَنَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْهُ لِی یَا خَیْرَ الْغَافِرِینَ🌹
ترجمه🔽
🌸بارخدایا! و از تو آمرزش میطلبم برای هر گناهی که دل را میمیراند و آتش مشکلات را میافروزد و شیطان را خشنود میکند و خدای رحمان را به خشم میآورد. پس بر محمد و آل محمد درود و رحمت فرست و اینگونه گناهم را بیامرز ای بهترین آمرزندگان🌸
#استغفار_70_بندی_امیر_المؤمنین
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
Shab18Ramazan1400[08].mp3
3.15M
⬆️⬆️⬆️
#بند3⃣5⃣
📝#بند_53استغفار امیرالمؤمنین (ع)
(از استغفار 70 بندی امیرالمؤمنین "علیه السلام")
🎤 حاج میثم مطیعی
#استغفار_70_بندی_امیر_المؤمنین
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
انسان شناسی ۲٠۷.mp3
11.58M
#انسان_شناسی ۲۰۷
#آیتالله_فاطمینیا
#استاد_شجاعی
✘ شما عبادتهایتان را با خود به برزخ نمیبرید!
✘ شما کمکهای خیریه و عام المنفعهتان را با خود به برزخ نمیبرید!
✘ شما روزه و حج و زیاراتتان را با خود به برزخ نمیبرید!
✔ شما اجازه دارید فقط یک چیز را با خودتان به برزخ منتقل کنید؛ خودِ خودتان را!
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
مردم وقتی حرف روحانیت را گوش می دهند که جهانی و انسانی حرف بزنند / حرف جهانی و انسانی آن است که مطابق با روزگار، زمان و زمانه باشد
🔹 امام راحل(قدس سره) در روز سوم اسفندماه سال ۱۳۶۷ با صدور پیامی خطاب به روحانیون، مراجع، مدرسین، طلاب و ائمه جمعه و جماعات، استراتژی نظام جمهوری اسلامی ایران و رسالت حوزه های علمیه را تعیین کردند که از آن به «منشور روحانیت» یاد می شود.
🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی در مورد «تبیین پیام امام و منشور روحانیت» بیان داشتند: شایسته است هر از چند گاهی طلاب عزیز و همه عالمان دین دار، وصیت نامه و #منشور_روحانیت امام را بخوانند و به دیگران منتقل کنند، که امام در آنجا عالمان دین را به #معرفت از زمان و زمانه فرا خواند، یک؛ به #عمل دعوت کرد، دو؛ با پذیرش دیگران به وحدت #هدایت کرد، سه؛ زیر مجموعه این اصول سه گانه هم مطالبی را گوشزد کرد و فرمود شما #وارثان_انبیا هستید باید عالم و آدم را بشناسید تا حرفی بزنید که همه گوش بدهند، وقتی حرف شما را گوش می دهند که شما جهانی و انسانی حرف بزنید! وقتی حرفتان جهانی و انسانی است که #مطابق_با_روزگار و زمان و زمانه باشد، چیزی که تاریخ مصرف آن گذشت این قصه است و آنچه که درد روز مردم است آنها را باید مطرح کنید.
🔹 شبهات، اشکالات و علوم هر عصری، #غذای_روز آن مردم است و اگر وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) فرمود: «الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَیهِ اللَّوَابِس» عکس نقیض چنین قضیه ای این است که «من هجمت علیه اللوابس فلیس بعالم» آن که نمی داند در چه فضایی نفس می کشد، قهراً زیر پوشش شبهات قرار می گیرد و کسی که «هجمت علیه اللوابس» عکس نقیض این فتوا آن است که «لیس بعالم» پس او عالم نیست.
🔹 اگر روحانیت بخواهد به #منشور_امام عمل کند، باید بداند در چه فضا وعصری زندگی می کند، مشکل و شبهات مردم این عصر چیست. مردم گرفتار شبهه هستند و #شبهه_یک_ویروسی_است که آدم را رها نمی کند. اگر مسایل نظامی هست، غالباً بعد از آن صحنه های فکری و ساحت های فکری بوجود آمده است، این چنین نیست که مارکس و انگلس اول دست به کشتار زده باشند؛ بلکه استالین ها بعد پیدا شدند، اول فکر کمونسیتی بود بعد حمله استالین! فکر که آمد، به هر حال بشر چون با فکر زندگی می کند و با اندیشه به سر می برد، او را به سمت خود می برد و اگر او را به سمت خود برد دیگر کنترل او آسان نیست.
🔹 #انذار کردن کار آسانی نیست! تا کسی خود از جهنم هراسناک نباشد، حرف او در مردم هراس از معاد ایجاد نمی کند و تا جریان قیامت در بین نباشد و مردم از روز حساب نهراسند، اصلاح جامعه آسان نخواهد بود: ﴿لِینْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیهِمْ﴾.
🔹 همان توصیه خاصی را که ذات أقدس الهی به رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) درباره انذار و تعلیم و تربیت جامعه بیان کرده، همان حرف ها را به علمای دین گفته و آنچه را که کتاب و سنت به علما تذکر داده است امام راحل (ره) به عنوان یک #وصیت_نامه_خاص به روحانیت و علمای حوزه و غیر حوزه تذکر داده که اولاً دین شناس کامل باشند، یک؛ دین باور و مؤمن باشند، دو؛ وحدت و اتحاد و هماهنگی و هم آوایی را از دست ندهند، سه؛ از زمان و زمانه با خبر باشند، چهار؛ این انقلاب را تا زمان ظهور صاحب اصلی و اصیل آن حفظ کنند، پنج.
#منشور_روحانیت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1378/12/12
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
🍃#ختم_دسته_جمعی_نهج_البلاغه
🍃#سومین_ختم
#ختم_موضوعی_نهج_البلاغه
#امام_زمان_در_نهج_البلاغه
🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁
شهید روح الله عجمیان
تقدیم به ساحت مقدس حضرت
پدر
امام #علی_علیه_السلام
🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
در محضر نهج البلاغه
💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘حکومت مهدوی 💢یَعْطِفُ الْهَوى عَلَى الْهُدَى، إذَا عَطَفُوا الْهُدَى عَلَ
💞بسم الله الرحمن الرحیم
☘ظهور
🔺کَأَنِّی بِهِ قَدْ نَعَقَ بِالشَّامِ، وَفَحَصَ بِرَایَاتِهِ فِی ضَوَاحِی کُوفَانَ، فَعَطَفَ عَلَیْهَا عَطْفَ الضَّرُوسِ، وَفَرَشَ الاَْرْضَ بِالرُّؤُوسِ. قَدْ فَغَرَتْ فَاغِرَتُهُ، وَثَقُلَتْ فِی الاَْرْضِ وَطْأَتُهُ، بَعِیدَ الْجَوْلَةِ، عَظِیمَ الصَّوْلَةِ.
🔺 وَاللهِ لَیُشَرِّدَنَّکُمْ فِی أَطْرَافِ الاَْرْضِ حَتَّى لاَ یَبْقَى مِنْکُمْ إِلاَّ قَلِیلٌ، کَالْکُحْلِ فِی الْعَیْنِ، فَلاَ تَزَالُونَ کَذلِکَ، حَتَّى تَؤُوبَ إلَى الْعَرَبِ عَوَازِبُ أَحْلاَمِهَا ! فَالْزَمُوا السُّنَنَ الْقَائِمَةَ، وَالاْثَارَ الْبَیِّنَةَ، والْعَهْدَ الْقَرِیبَ الَّذِی عَلَیْهِ بَاقِی النُّبُوَّةِ. وَاعْلَمُوا أَنَّ الشّیْطَانَ إنَّمَا یُسَنِّی لَکُمْ طُرُقَهُ لِتَتَّبِعُوا عَقِبَهُ.
🔹گويا او را مى بينم که نعره اش از «شام» بلند است، و پرچم هايش را در اطراف «کوفه» به اهتزاز درآورده ! همانند شترى خشمگين و خطرناک به سوى آن مى آيد، و زمين ها را با سرها فرش مى کند ! دهانش را باز کرده (و همه چيز را فرو مى بلعد). گام هايش بر زمين سنگين است (و همه مناطق را زير نفوذ خود مى گيرد) جولان او وسيع و حمله اش عظيم است.
🔹به خدا سوگند ! شما را در اطراف زمين پراکنده مى کند تا آن جا که جز تعداد کمى از شما ـ همچون بقاياى سرمه در چشم ـ باقى نماند !.
🔹 اين وضع همچنان ادامه مى يابد، تا زمانى که عقل و فکر از دست رفته عرب، به او باز گردد (و در سايه عقل و درايت، دست اتّحاد به هم دهند و بر ستمگران شورند) سپس با سنّت هاى جاودانه اسلام و آثار آشکار پيامبر (صلى الله عليه وآله) و پيمان نزديکى که نشانه ميراث نبوّت بر آن باقى است، همراه و همگام باشيد، و بدانيد شيطان راههاى خويش را براى شما آسان جلوه مى دهد، تا از او پيروى کنيد !
#خطبه138
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#شرح وتفسیر
امام (علیه السلام) در این بخش خطبه، اشاره به حاکم خونخوار و سنگدل و پرقدرتى مى کند که در آینده از «شام» سربرمى آورد، و تمام کشور اسلام را به زور شمشیر زیر سیطره خود قرار مى دهد و اوصاف نُه گانه اى را براى او مى شمرد.
این تعبیرات نُه گانه که معرفى کاملى از آن حاکم خونخوار، پرقدرت و بى رحم را در بردارد، نشان مى دهد که او چنان اهل ایمان را درهم مى کوبد که جز اندکى از آنها باقى نمى ماند.
نفس ها را در سینه ها حبس مى کند، و قیام ها را در نطفه خفه مى نماید، و با خون ریزى گسترده از «شام» تا «کوفه» و از «کوفه» تا مناطق دیگر را زیر سیطره خود قرار مى دهد.
این فرد کیست؟
↩️ادامه دارد👇👇
#شرح
#خطبه138
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
گروهى از شارحان معتقدند این شخص کسى جز «سفیانى» نیست، که قبل از قیام حضرت مهدى (علیه السلام) از «شام» ظاهر مى شود و خون هاى بسیارى مى ریزد و مردم را به سوى خود فرا مى خواند، و با توجه به این که بخش هاى گذشته این خطبه درباره ظهور حضرت مهدى (علیه السلام) بود به نظر مى رسد این بخش هم درباره ظهور اوست و جمله هاى بالا اشاره به ظهور «سفیانى» است.
در حدیثى از «حذیفة بن یمان» از پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) مى خوانیم : اشاره به فتنه اى که میان اهل شرق و غرب ظاهر مى شود فرمود، سپس افزود : در این حال «سفیانى» خروج مى کند تا به «دمشق» وارد مى شود، لشکرى به شرق مى فرستد و لشکرى به «مدینه» تا به سرزمین «بابل» و «بغداد» مى رسند، بیش از سه هزار نفر را به قتل مى رسانند و بیش از یک صد زن را مورد هتک قرار مى دهند سپس به سوى «کوفه» سرازیر مى شوند و اطراف آن را خراب مى کنند، آن گاه به «شام» باز مى گردند، در این هنگام پرچم هدایتى از «کوفه» ظاهر مى شود و با لشکرى به سوى لشکر «سفیانى» حرکت مى کند، آنها را به قتل مى رساند، تنها یک نفر که خبر آنها را به جاى دیگر مى برد باقى مى ماند (به این ترتیب آتش فتنه خاموش مى شود).
#شرح
#خطبه138
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 هنر آسمانی
🔸 هنرنمایی حسین بن علی بن ابیطالب یك #هنر_عقلی_و_آسمانی بود كه توانست عرش را به فرش بیاورد. هنری می تواند متعالی باشد و جامعه را به انسانیت سوق دهد كه متنزّل باشد نه نازل! از شعر نازل، از هنر نازل، از تعزیه نازل، از تماشای نازل، كار افقی ساخته است نه كار عمودی. اگر جامعه بخواهد انسانی شود، اگر جامعه بخواهد عرشی شود با پیام فرشی، با پیام نازل، با شعر و تعزیه و هنر نازل چنین كاری شدنی نیست.
🔸 فرق بین هنر نازل و هنر متنزّل آن است كه هنر نازل از زمین نشأت گرفته و خودش زمین گیر است و مخاطبش را در فضای زمین سیر افقی می دهد، هنر متنزّل چون از سنخ تجلّی است نه تجافی، از معقول شروع می شود به متخیل و بعد به حسّ می رسد؛ مخاطب خودش را از حسّ به خیال می برد و از خیال به عقل می نشاند او را به عقلانیت می رساند، عقلی كه به تعبیر كلینی (رضوان الله علیه) #قطب_فرهنگی جامعه بشری است به آنجا می رساند.
🔸 در روایات ما آمده است كه قلب مؤمن عرش خداست، این قلب وقتی #عرش_خدا می شود كه ـ در جهاد اكبر نه جهاد اوسط ـ در جهاد اكبر بر عقل پیروز شود.
ما یك جهاد اوسط داریم و یك جهاد اكبر داریم در قبال جهاد اصغر، جهاد اصغر جنگ برون مرزی با دشمن خاكی است كه سلاحش آهن است و نمونه اش دفاع مقدس هشت سال، جنگ اوسط ابزارش #آه است كه «وَ سِلَاحُهُ الْبُكَاء» نه آهن! در جنگ اوسط طرفین جنگ یكی نفس است و یكی عقل، یكی هوس و هواست یكی تقوا، انسان در جهاد اوسط موفق می شود یا عابد بشود یا زاهد بشود ولی خدا بشود در این دو محدوده، جهاد اكبر كه بالاتر از جهاد اوسط است جنگ بین قلب است و عقل، عقل میخواهد حكیمانه بفهمد، قلب می خواهد عارفانه ببیند، كوشش عقل در فلسفه و كلام این است كه مفهومی را از ذهنی به ذهنی منتقل كنند، جوشش قلب در بخش عرفان این است از عمل كه وجود خارجی است به مشهود عینی عالمان دین و فرشتهها برسد. در جهاد اكبر اگر قلب پیروز شد می شود «عرش الرحمان»، «أَنَّ قَلْبَ الْمُؤْمِنِ عَرْشُ الرَّحْمَن» آنها كه در جهاد اكبر یعنی بین #قلب_و_عقل پیروز شدند و عرش قلبی اینها پایگاه علوم و معارف الهی شد هر مطلبی كه خدای سبحان بر قلب اینها القا كرد می شود «حكمةٌ عرشیة»، گرچه بعدها هر مطلب عمیق و اریقی را می گویند #مطلب_عرشی، ولی زادگاه این اصطلاح آنجایی است كه بر قلب خود عارف مطلبی افاضه شود چون قلب مؤمن «عَرْشُ الرَّحْمَن» است آن مطلب عرشی خواهد بود، اگر از عرش رحمان مطلبی تنزّل كند به عقل برسد و از عقل به خیال و وهم برسد و از خیال و وهم به حسّ برسد آن است كه می توان به تعبیر جناب سنایی گفت: «از علم به عین آمد و از گوش به آغوش» این حرف راه دارد.
🔸 جریان حسین بن علی این طور بود او آنچه با قلب خودش یافت كه #عرش_الرحمان بود، آن را در قالب علوم عقلی و معارف عقلی خطابه ها و خطبه ها و نامه ها و پیام ها و گفتمان و اینها بیان كرد و از مرحله عقل به مرحله خیال آورد كه در شب عاشورا برای عده ای مجسّم كرد بهشت را به اینها نشان داد این معقول را متخیل كردن است، وجود مثالی دادن است، از عالَم مثال به عالم طبیعت آورد كه خود و شهدای او و فرزندان او و یاران او «ارباً اربا» شدند نشان دادند كه در این جهاد باید فانی شد بدن را فانی كردند بعد از آنكه عقل را به فنای قلب رساندند و در بارگاه قلب، عقل را تضحیه كردند از عقل رها شدند و قلبی فكر كردند آنجا كه #عرش_الرحمان است.
#امام_حسین_علیه_السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#در_محضر_استاد
تاریخ: 1394/08/23
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
Shab18Ramazan1400[09].mp3
2.16M
⬆️⬆️⬆️
#بند4⃣5⃣
📝#بند_54استغفار امیرالمؤمنین (ع)
(از استغفار 70 بندی امیرالمؤمنین "علیه السلام")
🎤 حاج میثم مطیعی
#استغفار_70_بندی_امیر_المؤمنین
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
بند 4️⃣5️⃣
🌹اَللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ یَعْقِبُ الْیَأْسَ مِنْ رَحْمَتِکَ وَ الْقُنُوطَ مِنْ مَغْفِرَتِکَ وَ الْحِرْمَانَ مِنْ سَعَهِ مَا عِنْدَکَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْهُ لِی یَا خَیْرَ الْغَافِرِینَ🌹
ترجمه🔽
🌸بارخدایا! و از تو آمرزش میطلبم برای هر گناهی که یأس از رحمتت و ناامیدی از مغفرتت و محروم ماندن از فراوانی آنچه را نزد توست در پی دارد. پس بر محمد و آل محمد درود و رحمت فرست و اینگونه گناهم را بیامرز ای بهترین آمرزندگان🌸
#استغفار_70_بندی_امیر_المؤمنین
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
4_5873044392012415166.mp3
16.19M
#تفسیر_تمثیلی قرآن کریم
آیات77تا83 سوره بقره
أولا یعلمون أنّ الله....
و منهم امیّون لایعلمون الکتاب....
فویل للذین یکتبون الکتاب....
قالوا لن تمسّنا النار...
بلی من کسب سیئة....
والذین ءامنوا و عملوا الصالحات...
و إذ أخذنا میثاق بنی اسرائیل...
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✨ بسم اللّه الرّحمن الرّحيم✨
🌹شرح #حکمت8
🔴 قسمت پنجم
🔻5. شگفتی خلقت طاووس:
یکی دیگر از موجوداتی که پیچیدگیها، شگفتی ها و زیباییهای خلقتش توسط مولا علی(علیه السلام) به دقت و به طرز اعجاب انگیزی تبیین شده، طاووس است. در خطبه ۱۶۵ بخشهای دو ، سه و چهارم پیرامون طاووس اینگونه می خوانیم:«و از شگفت انگيزترين پرندگان در آفرينش طاووس است، که آن را در استوارترين شکل موزون بيافريد و رنگ ها و پر و بالش را به نيکوترين رنگ ها بياراست، با بال های زيبا که پرهای آن به روی يکديگر انباشته و دُم کشيده اش که چون به سوی مادّه پيش می رود آن را مانند چتری گشوده و بر سر خود سايبان می سازد، گويا بادبان کشتی است که ناخدا آن را برافراشته است. طاووس به رنگ های زيبای خود می نازد و خوشحال و خرامان دُم زيبايش را به اين سو و آن سو می چرخاند و به سوی مادّه می تازد، مانند خروس می پرد و چون حيوانِ نرِ مستِ شهوت با جفت خويش می آميزد، اين حقيقت را من از روی مشاهده می گويم نه مانند کسی که بر اساس نقل ضعيفی سخن بگويد. اگر کسی خيال کرده باردار شدن طاووس به وسيله قطرات اشکی است که در اطراف چشم نر حلقه زده و طاووس مادّه آن را می نوشد آنگاه بدون آميزش با همين اشک ها تخم گذاری می کند، افسانه ای بی اساس است، ولی شگفت تر از آن نيست که برخی می گويند: زاغ نر، طعمه به منقار ماده می گذارد که همين عامل باردار شدن زاغ است!
( حضرت می خواهند بفرمایند که هر دو این اعتقادات باطل و افسانه است)
🔻در ادامه می فرمایند: «گويا نی های پر طاووس مانند شانه هایی است که از نقره ساخته و گردی های شگفت انگیز آفتاب گونه که به پرهای اوست از زر ناب و پارچه های زَبَرجد بافته شده است. اگر رنگ های پرهای طاووس را به روييدنی های زمين تشبيه کنی خواهی گفت دسته گُلی است که از شکوفه های رنگارنگ گل های بهاری فراهم آمده است و اگر آن را با پارچه های پوشيدنی همانند می سازی پس مانند پارچه های زيبای پرنقش و نگار يا پرده های رنگارنگ يَمَن است و اگر آن را با زيورآلات مقايسه میکنی مانند نگين های رنگارنگی است که در نواری از نقره با جواهرات زينت شده است. طاووس چون به خود بالنده مغرور راه می رود دُم و بال های زيبايش را برانداز می کند، پس با توجّه به زيبايی جامه و رنگ های گوناگون پر و بالش قهقهه سر می دهد ولی چون نگاهش به پاهای خود می افتد، بانگی بر می آورد که گويا گريان است، فرياد می زند گويا که دادخواه است و گواه صادق دردی است که در درون دارد زيرا پاهای طاووس مانند ساق خروس دورگه (هندی و پارسی) باريک و زشت و در يک سویِ ساقِ پايش ناخنکی مخفی روييده است.»
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
↩️ ادامه دارد....
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7