شرح حکمت 31
درسی برای زندگی
3.عدل پایه سوم ایمان
شرح و بسط :
امام(عليه السلام) شاخه هاى عدالت را چنين شرح مى دهد:
«عدالت نيز چهار شعبه دارد: فهم دقيق، علم و دانش عميق، قضاوت صحيح و روشن و حلم و بردبارى»;
در واقع كسى كه بخواهد حكم عادلانه اى كند نخست بايد از قابليت و استعداد شايسته اى در فهم موضوع برخوردار باشد تا هرگونه خطا در تشخيص موضوع موجب خطا در نتيجه حكم نشود.
سپس آگاهى لازم را در ارتباط با حكم پيدا كند و آن را دقيقا منطبق بر موضوع نمايد، آن گاه حكم نهايى را به طور واضح و روشن و خالى از هرگونه ابهام بيان كند و در اين مسير، موانع را با حلم و بردبارى برطرف سازد.
گرچه فهم به معناى مطلق دانستن و پى بردن به حقيقت است و با علم چندان تفاوتى ندارد; ولى در اينجا فهم ناظر به موضوع و علم ناظر به حكم می باشد.
چه بسا ممكن است ارباب دعوا با سخنان خشن و حركات ناموزون و اصرارهاى بى جا، روح قاضى را آزرده سازند.
حلم و بردبارى راسخ او نبايد اجازه دهد اين گونه امور در روحش اثر بگذارد و كمترين تغييرى در حكم ايجاد كند.
اينها امورى است كه امام(عليه السلام) در عهدنامه مالك اشتر درباره قضاوت، با اضافاتى به آن اشاره كرده می فرماید: از ميان رعاياى خود برترين فرد را در نزد خود براى قضاوت در ميان مردم برگزين.
كسى كه امور مختلف او را در تنگنا قرار ندهد و برخورد مخالفان و خصوم با يكديگر او را به خشم و لجاجت وا ندارد و در لغزش و اشتباهاتش پافشارى نكند و هنگامى كه خطايش بر او روشن شود بازگشت به سوى حق بر او مشكل نباشد و نفس او به طمع تمايل نداشته باشد و در فهم مطالب به اندك تحقيق اكتفا نكند و تا پايان پيش رود و در شبهات از همه محتاط تر باشد و در تمسك به حجت و دليل از همه بيشتر پافشارى كند و با مراجعه مكرر اطراف دعوا كمتر خسته شود و در كشف حقايق امور شكيباتر باشد و به هنگام آشكار شدن حق در انشاى حكم از همه قاطع تر باشد...
البته اين جمله تنها مربوط به مقام قضاوت نيست، بلكه مربوط به تمام قضاوت هاى اجتماعى و زندگى مادى و معنوى است. همه جا بايد براى تشخيص موضوع دقت كرد; همه جا بايد دقيقا احكام را بر موضوعات منطبق نمود; همه جا بايد تصميم قاطع و شفاف داشت و همه جا در برابر خشونت نابخردان و نسبت هاى نارواى آنها حلم و بردبارى نشان داد.
آن گاه امام(عليه السلام) آثار هر يك از اين شاخه هاى چهارگانه عدالت را بيان مى كند، مى فرمايد: «كسى كه درست بينديشد به اعماق دانش آگاهى پيدا مى كند و كسى كه به عمق علم و دانش برسد از سرچشمه احكام، سيراب باز مى گردد و آن كس كه حلم و بردبارى پيشه كند گرفتار تفريط و كوتاهى در امور خود نمى شود و در ميان مردم با آبرومندى زندگى خواهد كرد»; (فَمَنْ فَهِمَ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ; وَمَنْ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ صَدَرَ عَنْ شَرَائِعِ الْحُكْمِ; وَمَنْ حَلُمَ لَمْ يُفَرِّطْ فِي أَمْرِهِ وَعَاشَ فِي النَّاسِ حَمِيداً).
«كَادَ الْحَلِيمُ أَنْ يَكُونَ نَبِيّاً; آدم بردبار نزديك است به مقام نبوت برسد».
#حکمت31
بخش سوم از پایه های ایمان
#عدل
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 حزن مدام
▫️ بیان نورانی حضرت امیر(سلام الله علیه) در هنگام دفن پیكر مطهر حضرت زهرا(سلام الله علیها) در نهجالبلاغه آمده است. «السَّلاَمُ عَلَیكَ یا رَسُولَ اللَّهِ عَنِّی وَ عَنِ ابْنَتِكَ النَّازِلَةِ فِی جِوَارِكَ»؛ عرض كرد یا رسول الله! سلام از طرف من و از طرف دختر شما كه الآن به جوار شما آمده است. ▫️ این را بزرگان گفتند كه سلام خود حضرت امیر، مثل این است كه ما وقتی به مزار معصوم رسیدیم سلام عرض میكنیم؛ اما اینكه گفت از طرف دخترت، این به منزله #اذن_دخول است. این یعنی رسول من! این دخترت الآن میخواهد وارد حرم شما بشود، این حرمی كه «روضة من ریاض الجنّة» است؛ «السَّلاَمُ عَلَیكَ یا رَسُولَ اللَّهِ عَنِّی وَ عَنِ ابْنَتِكَ النَّازِلَةِ فِی جِوَارِكَ». ▫️ عرض كرد یا رسول الله! دخترت «السَّریعةِ اللَّحاقِ بِكَ»؛ زود به شما رسید، از همه ما زودتر به شما رسید. بعد عرض كرد: «قَلَّ یا رَسُولَ اللَّهِ عَنْ صَفِیتِكَ صَبْرِی»؛ خب منِ علی را می دانید در جنگ ها آن همه تیغ ها و تیرها همه را تحمل كردم؛ اما در برابر این مصیبت، صبر من كم شده است! «وَ رَقَّ عَنْهَا تَجَلُّدِی»؛ من خیلی قدرتمندم اما این مرا به زانو در آورده است! «إِلاَّ أَنَّ فِی التَّأَسِّی لِی بِعَظِیمِ فُرْقَتِكَ وَ فَادِحِ مُصِیبَتِكَ مَوْضِعَ تَعَزٍّ»؛ عرض كرد یا رسول الله! ما مصیبت سنگین تری را تحمل كردیم و آن رحلت شما بود، این مصیبت به عظمت آن مصیبت نیست؛ ولی خصیصه ای دارد كه آن خصیصه را دخترتان به عرضتان می رساند، من عرض نمی كنم! آن خصیصه و آن حادثه تلخ را كه دختر شما به من نگفت، شاید به شما هم نگوید؛ ولی شما از او بخواهید كه بین در و دیوار چه گذشت! ▫️ «فَلَقَدْ وَسَّدْتُكَ فِی مَلْحُودَةِ قَبْرِكَ وَ فَاضَتْ بَینَ نَحْرِی وَ صَدْرِی نَفْسُكَ»؛ یا رسول الله! من مصیبت سنگینی را تحمل كردم، سر مطهّر شما روی سینه من بود كه قبض روح شدید، من اینها را تحمل كردم، بالأخره استقامت كردم؛ اما الآن در این مصیبت طاقتم كم شده است! البته خواست خدا هر چه هست ما صابریم که «إِنَّا لِلّهِ وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ»، ما مأمور به صبریم صبر میكنیم؛ اما این جملهها را هم عرض می كنم: «فَلَقَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِیعَةُ وَ أُخِذَتِ الرَّهینَةُ أَمَّا حُزْنِی فَسَرْمَدٌ»؛ من تا زنده ام محزون و غمگین هستم! #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 سخنرانی ایام فاطمیه تاریخ: 1394/01/06 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
شرح حکمت ۳۱ نهج البلاغه صبر1.mp3
9M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت31 / قسمت اول
⭕️ بخش اول: صبر 1⃣
🔺اهمیت، ارزش و جایگاه صبر در نهج البلاغه
ادامه....
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
در محضر نهج البلاغه
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 شرح #حکمت31 ( قسمت1) 🔹اهمیت، ارزش و جایگاه صبر در نهج البلاغه1⃣ 🔻با
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹 شرح #حکمت31 ( ادامه قسمت1)
🔹اهمیت، ارزش و جایگاه صبر در نهج البلاغه1⃣
🔻و در خطبه ۱۹۲ حضرت بعد از اینکه بیان میکنند مؤمنان گذشته، زیر دست طواغیت در شکنجه، محرومیت، تحقیر و حقارت بودند، می فرمایند خدا وقتی اخلاص این مؤمنین را در استقامت و صبر مشاهده کرد چنان روزگار را برایشان برگرداند و فرجی برایشان حاصل کرد که خودشان خواب و خیالش را هم نمی دیدند.
🔻 مسأله بعدی در ارزش، اهمیت و جایگاه صبر این که صبر مایه تتمیم و اکمال نعمت است. حضرت یکبار در خطبه ۱۷۳ می فرمایند: نعمت های خدا را بر خودتان با صبر بر طاعت خدا کامل کنید. یکبار هم در خطبه ۱۸۸ همین مطلب را به زیبایی بیان میکنند و می فرمایند: "نعمت های خدا را بر خودتان با طاعت الهی و دوری از محرمات کامل کنید".
🔻مسأله دیگر که ذیل عنوان اهمیت، ارزش و آثار صبر باید بررسی بشود، اینکه در نظر مولا علی(علیه السلام) صبر دفع کننده غم و غصّه است. لذا امیرالمؤمنین در نامه ۳۱ خطاب به فرزند عزیزشان میفرمایند:«اطْرَحْ عَنْكَ وَارِدَاتِ الْهُمُومِ بِعَزَائِمِ الصَّبْرِ وَ حُسْنِ الْيَقِينِ»؛ این غم و غصه هایی که به قلبت وارد میشود، دفع کن. با صبر محکم و یقین زیبا.
🔻آخرین نکته هم پیرامون صبر این است که انسان باید در مصیبت ها یا صبر کند یا چاره ای نیست باید خودش را به تغافل بزند که این حقیقت هم در حکمت ۴۱۳ بیان شده است و هم در حکمت ۴۱۴. امیرالمؤمنین در حکمت ۴۱۳ میفرمایند: در مصیبت ها یا مانند آزادگان باید صبور بود، یا چون ابلهان خود را به فراموشی زد. ولی در حکمت ۴۱۴ میفرمایند: در مصیبت ها یا بسان مردان بزرگوار صبور باش، یا مانند چهارپایان بی تفاوت باش. این کنایه است از اینکه خودت را به غفلت بزن تا فشار به روح و روان و جسمت نیاید.!
#حکمت31
#صبر
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#چهارمین_ختم_نهج_البلاغه
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت #فاطمه(سلام الله علیها)
#شروع:۶آبان 1402
طرح ختم دوساله نهج البلاغه
🌷🌷سهم #روز_سی_وهفتم🌷🌷
به نیابت از عباد صالح خدا:
"شهیدان غزه"
👈 #حکمت165تا168
🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾🍃🌾🍃🌾🍃
💞بسم الله الرحمن الرحیم
💥لاَ طَاعَةَ لِمَخْلُوق فِي مَعْصِيَةِ الْخَالِقِ.
💥هيچ اطاعتي از مخلوق، در نافرماني پروردگار روا نيست. و وجود ندارد(فرمانبری منعقد نمیشود حتی اگر از طرف پدر باشد)
🅾 #حکمت165
#نهج_البلاغه
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌿🌸🌿🌸🌿🌸
💥لاَ يُعَابُ الْمَرْءُ بِتَأْخِيرِ حَقِّهِ، إِنَّمَا يُعَابُ مَنْ أَخَذَ مَا لَيْسَ لَهُ.
💥مرد را سرزنش و عیب نیست كه حقش را با تاخير بگیرد ،
💥 بلكه سرزنش و عیب آنجاست كه آنچه حقش نيست بگيرد.
🅾 #حکمت166
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💥الاِْعْجَابُ يَمْنَعُ الاِزْدِيَادَ.
💥خودپسندی مانع فزونی است.
🅾 #حکمت167
#نهج_البلاغه
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔷الاَْمْرُ قَرِيبٌ وَالاِْصْطِحَابُ قَلِيلٌ.
💠 آخرت نزديك، و ماندن در دنيا اندك است.
🅾 #حکمت168
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾🍃🌾🍃🌾🍃
May 11
15-Khotbeh3. j5.b3 (2).mp3
2.67M
🔷 #شرح_خطبه ٣
جلسه ٥_ بخش سوّم
🔹فایل صوتی، شرح استادمفسر دكتر محمدعلى انصارى برمتن زیر است:
فرازى از خطبه٣٤
🌸 ايُّهَا النّاسُ، اِنَّ لى عَلَيْكُمْ حَقّاً، وَ لَكُمْ عَلَىَّ حَقٌّ. فَاَمّا حَقُّكُمْ عَلَىَّ فَالنَّصيحَةُ لَكُمْ، وَتَوْفيرُ فَيْئِكُمْ عَلَيْكُمْ، وَ تَعْليمُكُمْ كَيْلاتَجْهَلُوا، وَ تَأْديبُكُمْ كَيْماتَعْلَمُوا. وَ اَمّا حَقّى عَلَيْكُمْ فَالْوَفاءُ بِالْبَيْعَةِ، وَالنَّصيحَةُ فِى الْمَشْهَدِ وَالْمَغيبِ. وَالاِْجابَةُ حينَ اَدْعُوكُمْ وَ الطّاعَةُ حينَ آمُرُكُمْ.
اىمردم، مرا بر شما حقّى است، و شما را بر من حقّى. اما حق شما برمن اين است كه خير خواه شما باشم، و غنيمت شما را به نحو كامل به شما بپردازم، و شما را تعليم دهم تا جاهل نمانيد، و مؤدب به آداب نمايم تا بياموزيد. و اما حقى كه من بر شما دارم وفا به بيعتى است كه با من نمودهايد، و خير خواهى نسبت به من در حضور و غياب، و اجابت دعوتم بهوقتى كه شما را بخوانم، و اطاعت از من چون دستورى صادر كنم.
فرازى از خطبه ٣٧
🌸 الذَّليلُ عِنْدى عَزيزٌ حَتّى آخُذَ الْحَقَّ لَهُ، وَالْقَوِىُّ عِنْدى ضَعيفٌ حَتّى آخُذَ الْحَقَّ مِنْهُ.
ضعيف در نزدم عزيز است تا حقّش را از ظالم بگيرم، و قوى نزدم ناتوان است تا حق مظلوم را از وى بستانم.
#شرح_خطبه
#خطبه3
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 مادحِ نور
🔹 ابن ابی الحدید 24 فضیلت برای حضرت امیر ذكر می كند می گوید دیگران سعی می كردند علی بن ابیطالب را به عنوان اینكه او اهل فخر است و اهل كبریایی است متهم كنند؛ به عمر گفتند حالا كه فرمانده كل قوا شدی او را فرمانده لشكر كن، گفت علی «اَتْیهْ» است؛ اهل تیه و خودخواهی و اینهاست! این را #ابن_ابی_الحدید نقل می كند، بعد می فرماید كجا علی اهل خودخواهی است؟! از همه لطیف تر علی است، از همه متواضع تر علی است، از همه نرم تر علی است، از همه خلیق تر علی است، از همه فروتن تر علی است! 🔹 می گوید چیزهایی ذات مقدس رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) درباره علی گفته كه «لو رقی الی السماء وعرجَ فی الهواء و فخَرَ علی الملائكة و الانبیاء تعظّماً و تبحّجاً لم یكن ملوما»؛ فرمود این تعبیرات و چیزهایی كه پیغمبر(علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) درباره علی گفته، اگر او بر همه انبیا و ملائكه فخر می كرد و به آسمان پرواز می كرد جا داشت؛ ولی او كه اهل این كارها نیست! «لم یكن ملوما». 🔹 گفت غیر از آن چیزهایی كه شیعه به آنها احتجاج می کنند من می خواهم حرف تازه بزنم؛ #ابن_ابی_الحدید می گوید جریان «غدیر» حق است، حدیث «منزلت» حق است، آن چیزهایی كه امامیه به آن احتجاج می كنند برای ولایت علی [حق است اما] من می خواهم چیزهای دیگر بگویم، آن وقت 24 فضیلت نقل می كند كه اینها را پیغمبر درباره علی گفته است. #علی_علیه_السلام #وفات_ابن_ابی_الحدید #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1381/11/25 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
سلام صبح زیبای آخرین روزهای پاییز بر شما پربرکت و پرروزی باد.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#چهارمین_ختم_نهج_البلاغه
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت #فاطمه(سلام الله علیها)
#شروع:۶آبان 1402
طرح ختم دوساله نهج البلاغه
🌷🌷سهم #امروز 🌷🌷
به نیابت از عباد صالح خدا:
"شهیدان هر روز غزه"
اللهم أَیِّدهُم بالنَّصر وَ الفَلاح
👈 #حکمت169تا171
🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم
💠 بصیرت
💢قَدْ أَضَاءَ الصُّبْحُ لِذِي عَيْنَيْنِ.
💢صبحگاهان، برای آنكه دو چشم بينا دارد روشن است.
🅾 #حکمت169
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
☘گناه و توبه
💢َترْكُ الذَّنْبِ أَهْوَنُ مِنْ طَلَبِ التَّوبةِ.
💠 ترك گناه آسانتر از درخواست توبه است.
🅾 #حکمت170
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
☘لقمه گلوگیر
💠 کمْ مِنْ أَكْلَة مَنَعَتْ أَكَلاَت.
💢 بسا لقمه ای گلوگیر كه از لقمه های فراوانی محروم می كند.
🅾 #حکمت171
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾🍃🌾🍃🌾🍃
1_688824544.mp3
5.03M
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت31 / قسمت دوم
⭕️ بخش اول: صبر 2⃣
🔺ابعاد و ارکان تشکیل دهنده صبر/ انواع صبر در نهج البلاغه/ مصدایق صبر
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7