🔹آیت الله محی الدین حائری شیرازی
🔸معیار مهم برای #رأی_دادن به یک فرد
وقتی می خواهید نماینده انتخاب کنید، اول به ایمان باللهاش نگاه می کنید یا به کفر به طاغوتش؟
اگر کفر به طاغوتش را احراز نکردی، هرچه [خوبی هم] داشته باشد، #ول_معطل است. اول چیزی که در او بررسی می کنی، #کفر_به_طاغوتش باشد. نبضش را بگیر ببین کفر به طاغوتش میزند یا نمیزند؟
اگر دیدی این نبض نمیزند، رأی خودت را برای کسی که این نبضش نمیزند، حرام نکن، فردا هم برای خودت #وزر_و_وبال درست نکن.
#انتخابات
👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@baradaraneemamali
@nahjolbalaghealiali
@rayatalhedayat
@aminallah_ali
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#کانون_علمی_فرهنگی_کَهفُالوَری
🟥 #انتخابات؟
⭕️ #دو_موضوع مهم و حیاتی، مستقیماً با تعداد شرکت کنندگان در انتخابات ارتباط دارد، اول: #اقتدار ملی، دوم: #مقبولیت نظام اسلامی. جامعه ی ایران هم از دو گروه تشکیل شده است، #معتقدین به نظام اسلامی و #مخالفان نظام اسلامی. گروه اول به دو دلیل در انتخابات شرکت می کنند هم اقتدار ملی و هم بالا بردن سطح مقبولیت نظام اسلامی، گروه دوم هم به حکم #عقل برای اقتدار ملی در انتخابات شرکت می کنند.
👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@baradaraneemamali
@nahjolbalaghealiali
@rayatalhedayat
@aminallah_ali
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#کانون_علمی_فرهنگی_کَهفُالوَری
نکته سوم:
او که ایجاد میکند (الخالق) همان کسی است که نابود میکند (المُمیت). همان کسی که درختی را از دانه ی بیجانی میآفریند همان کسی است که دوباره آن درخت را میمیراند. و آن کسی که مخلوقات را فانی میکند (المُفنِی) همان کسی است که دوباره آن را برمیگرداند مثل زمستان که در آن هیچ اثری از برگ و سر سبزی دیده نمیشود بعد بهار را که همان حیات است را برمیگرداند (المُعِید) و آن کسی که تو را مبتلا به گرفتاری کرده (المُبتَلی) همان کسی است که رفع گرفتاری میکند و عافیت میبخشد (المُعافی). او همان خدایی است که در لباسهای مختلف و اشکال مختلف خودش را نشان میدهد تا صاحب بصیرت بتواند ببیند.
#نهج_البلاغه
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#نهجالبلاغه_راه_برون_رفت_از_همه_مشکلات
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
🔵 تفکّرِ جمع بین جمهور و اسلام، #جمهوری_اسلامی را حفظ و پایدار کرده است.
👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@baradaraneemamali
@nahjolbalaghealiali
@rayatalhedayat
@aminallah_ali
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#کانون_علمی_فرهنگی_کَهفُالوَری
🟥 #انتخابات؟
⭕️ #شرکت در #انتخابات، ضریب هوشمندی یک ملت را از دو جهت نشان می دهد؛ اول: هوشمندی آن ملت در شناخت جبهه ی دشمن و مواضع خصمانه ی او، دوم: شناخت عوامل رشد و درک صحیح از هم افزایی ملی برای ترمیم نقائص.
رأی دهنده ی عزیز اولاً توانسته دشمن شناسی خود را نشان دهد و او را از مداخله در امور داخلی کشورش منع کند و ثانیاً با انتخاب #اصلح می تواند به رفع یا ترمیم نقائص ساختاری و اجرایی کشورش کمک کند.
👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@baradaraneemamali
@nahjolbalaghealiali
@rayatalhedayat
@aminallah_ali
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#کانون_علمی_فرهنگی_کَهفُالوَری
🟥 #انتخابات؟
⭕️ #درک درست از #مشارکت های اجتماعی انسان است که با گسترش جوامع بشری ضروری تر به نظر می رسد، #نوعی مشاوره دادن به حاکمیت برای #تصمیم گیری های صحیح در بهبود مشکلات سیاسی و فرهنگی و اقتصادی است.
❤️ #عاقلانه با انتخاب #اصلح در این امر سهیم باشیم.
👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@baradaraneemamali
@nahjolbalaghealia
@rayatalhedayat
@aminallah_ali
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#کانون_علمی_فرهنگی_کَهفُالوَری
🔰 #انتخابات_مجلس_خبرگان
🔻اهمیت #مجلس_خبرگان رهبری:
🌺 در موقع لازم میتواند #رهبر_مناسب را برای کشور انتخاب کند
🌸 در طول زمان هم میتواند و میباید مراقب #حفظ_شرایط_حیاتی_رهبری در شخصِ رهبرِ موجود باشد
👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@baradaraneemamali
@nahjolbalaghealia
@rayatalhedayat
@aminallah_ali
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#کانون_علمی_فرهنگی_کَهفُالوَری
🔰 #انتخابات
🔻اهمیت #مجلس_شورای_اسلامی:
🌺 طبق قانون اساسی، #ریلگذاریکننده آینده کشور است
🌸 اگر کشور مشکلاتی دارد، برای رفع این مشکلات نیاز به #قانونگذاری و حضور مدبّرانه مجلس است.
👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@baradaraneemamali
@nahjolbalaghealia
@rayatalhedayat
@aminallah_ali
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#کانون_علمی_فرهنگی_کَهفُالوَری
🟥 #انتخابات؟
⭕️ با #رأی_ندادن می شود #اعتراض خود را بیان کرد اما نمی توان #تغییر درستی را ایجاد کرد. اما با #رأی_دادن به فرد #اصلح، هم به نمایندگان ناکارآمد #اعتراض کرده ایم و هم #تغییر درست را ایجاد می کنیم پس رأی دادن کار هوشمندانه و عاقلانه است. با شرکت در انتخابات راه درست اعتراض را انتخاب کنیم.
#اعتراض_هوشمندانه
#انتخاب_اصلح
👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@baradaraneemamali
@nahjolbalaghealia
@rayatalhedayat
@aminallah_ali
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#کانون_علمی_فرهنگی_کَهفُالوَری
🌺 آیت الله حائری شیرازی 🌺
🌸 حق نعمتی که به شما دادیم را به جا آورید 🌸
🔰 خداوند می فرماید: «خُذُوا مَا آتَینَاکمْ بِقُوَّةٍ»؛ یعنی چیزی را که به شما داده ایم، محکم بگیریدش!
این #جمهوری_اسلامی 🇮🇷 را خدا به ما داده؛ پس «خُذُوا مَا آتَینَاکمْ بِقُوَّةٍ»!
⬅️ حق رأی را به ما داده اند و میتوانیم در یک انتخابات سالم شرکت کنیم؛ پس «خُذُوا مَا آتَینَاکمْ بِقُوَّةٍ»!
اولاً بیا در رأی گیری شرکت کن، ثانیاً: از این فکرت برای انتخاب اصلح استفاده کن...
👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@baradaraneemamali
@nahjolbalaghealia
@rayatalhedayat
@aminallah_ali
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#کانون_علمی_فرهنگی_کَهفُالوَری
پای درس نهجالبلاغه، نامه ۳۱
قسمت نود و سوم
موضوع: بنای دنیا (عالم عناصر)
«...وَ أَنَّ الدُّنْیَا لَمْ تَکُنْ لِتَسْتَقِرَّ إِلَّا عَلَی مَا جَعَلَهَا اللّهُ عَلَیْهِ مِنَ النَّعْمَاءِ، وَ الْاِبْتِلَاءِ، وَ الْجَزَاءِ فِی الْمَعَادِ، أَوْ مَا شَاءَ مِمَّا لَا تَعْلَمُ...»
...و بی تردید دنیا قرار نیافت مگر بنا بر آنچه که خداوند آن دنیا را بر اساس آن قرار داده است از جمله نعمت و ابتلاء و جزاء در معاد یا آنچیزی را که خدا بخواهد از آنچه که نمیدانی...
توضیح کوتاه: عالم عناصر را در ادبیات روایات «دنیا» میگویند. علقه ی به عالم عناصر در منطق اهل بیت علیهم السلام «دنیا» است. خورشید دنیا نیست، بلکه مخلوق خدا است. اینکه گفته میشود: «حبّ الدنیا رأسُ کلّ خطیئة»؛ دوست داشتن دنیا راس همه گناهان است یعنی محبت به خورشید رأس گناه است؟ شما اگر گلی را دوست میدارید آیا این رأس کل خطیئة است؟ آیا این حرام است؟ اگر دریاهای خداوند تبارک و تعالی را دوست میدارید آیا این اشتباه است؟ دنیا آن علقه بین انسان و عالم عناصر است. فرض کنید شما یک ماشین پیکان دارید که یک علقهای بین شما و آن ماشین است که همان علقه بین شما و ماشین بنز همسایتان نیست بنابراین اگر ماشین شما پنچر بشود ناراحت میشوید اما آن ماشین همسایه که ماشین گران قیمتی است اگر منفجر شود هیچ اذیت نمیشوید. آن حب دنیا یعنی آن علقهای که در بین انسان و یک شیئی عنصری اتفاق میافتد. طلا فروشیها که مقدار بسیاری طلا دارند شما به آن هیچگونه علقهای نداری ولی یک انگشتری از جنس مس داری که بسیار آن را دوست میداری.
حضرت میفرماید: دنیا استقرار نمییابد مگر بر آن چیزی که خداوند آن را بر اساس آن بنا نهاده است یعنی همین نعمتهایی که دم دست تو است و همین خانه و ماشینی که داری؛ به بیان دیگر: ابتلا نسبت به همان نعمتها. اگر ماشین همسایه را آب ببرد برای شما ابتلایی نیست اما اگر خودکار شما را آب ببرد برای شما ابتلا میشود و قاعدتاً انتهای این نعمت و ابتلا جزا میباشد. اگر در این ابتلا با سربلندی بیرون آمدی جزا در معاد شما به یک گونه است و اگر در این ابتلا لغزش کرد جزای او در معاد به گونه ی دیگر است. پس سه چیز در پیش رو داریم: ۱. نعمتی که خدا داده است، ۲. ابتلایی که متناسب با آن نعمت خداوند ایجاد میکند، ۳. نتیجهای که گرفته خواهد شد. جزا غایت این نعمت و ابتلا است یعنی اگر این نباشد آن هم اتفاق نمیافتد.
#نهج_البلاغه
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#نهجالبلاغه_راه_برون_رفت_از_همه_مشکلات
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
نکته اول:
عبارت «أَوْ مَا شَاءَ مِمَّا لَا تَعْلَمُ» عطف به عبارت «جزاء فی المعاد» است. اهل تناسخ از این عبارت به نفع خودشان استفاده کردهاند و از این عبارت قانون تناسخی که خودشان به آن معتقد بودند بیرون آوردند. آنها می گویند: پس جزا در غیر معاد هم داریم و آن این است که خداوند روح آن کسی که امتحان خوب پس داده است در جسم یک فرد دیگری ظاهر میکند تا در دنیا به نعمت برسد. اهل تناسخ میگویند انسان بعد از مرگ روحش به داخل جسم شخص دیگری میرود، بعد یک بچهای میخواهد متولد شود اگر آدم خوبی است و آن بچه میخواهد در آینده ثروتمند شود آن روح را در قالب جسم او میکنند و لذت خودش را به خاطر جزای خوبی که باید ببیند میبرد و آدم بد هم همینطور است. اما ابن ابی الحدید میگوید: آن چیزی که اهل تناسخ میگویند از ظاهر عبارت حضرت واضح نیست. «يجوز أن يريد عليه السلام أن اللّه تعالى قد يجازي المذنب في الدّنيا بنوع من العقوبة، كالأسقام و الفقر و غيرهما...» ابن ابی الحدید میگوید: جایز است که حضرت علیه السلام اراده فرموده باشد که خداوند متعال گناهکار را در دنیا به نوعی از عقوبت مانند بیماریها و فقر و غیر از این دو مجازات میکند...؛ (شرح نهجالبلاغه، ابن ابی الحدید) ما در جواب میگوییم: اولاً شما تخصیص ایجاد میکنید سخن حضرت جزاء سیئه و یا جزاء حسن نبود بلکه صحبت روی جزاء بود که شما آن را در امراض و اسقام و فقر و غیره محدود میکنید، ثانیاً حضرت میفرماید: «ما شاء ممّا لا تَعلَم» آن چیزی که وجهش برای مردم واضح نیست، نه آن چیزی که شما میگویید. همه میدانند بیماری جزای آن عملی بوده که شخص مرتکب شده است، یعنی کلام ابن ابی الحدید جواب کاملی نیست در واقع گریز از جواب به نظر میآید. بیماریها یک قسمت از جزاء است نه تمام آن. جزاء میتواند جزای خوب باشد. ولی این را که امراض نتیجه ی برخی از اعمال هستند را همه میدانند.
#نهج_البلاغه
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#نهجالبلاغه_راه_برون_رفت_از_همه_مشکلات
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
💔 دنیای آینده مال چه کسانی است؟
#فلسطین
#غزه
👇👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@baradaraneemamali
@nahjolbalaghealiali
@rayatalhedayat
@aminallah_ali
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟥 #بهجت_عارفان
🟢 در خانه اگر کس است یک حرف بس است ❗️
👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@baradaraneemamali
@nahjolbalaghealiali
@rayatalhedayat
@aminallah_ali
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#کانون_علمی_فرهنگی_کَهفُالوَری
نکته دوم:
حضرت میفرماید: «وَ أَنَّ الدُّنْيَا لَمْ تَكُنْ لِتَسْتَقِرَّ إِلَّا عَلَى مَا جَعَلَهَا اللَّهُ عَلَيْهِ مِنَ النَّعْمَاءِ، وَ الابْتِلَاءِ، وَ الْجَزَاءِ فِي الْمَعَادِ»؛ استقرار دنیا بر مبنای این سه چیز است (شما وقتی سراغ دنیا بروید چیز نهایت دنیا است): یک. خدا به تو نعمت داده است، دو. در رابطه همان نعمتها خداوند ما را آزمایش میکند، سه. بعد از اطلاع جزا میدهد (کسی که امتحان را خوب پس داده به او جزای خوب میدهد و کسی که امتحان را بد پس داده است به او جزای بد میدهد) و جزا هم همیشه موافق با عمل است جَزَاءً وِفَاقًا (سوره نبأ، آیه ۲۶). این سه مورد برای همه واضح است که دنیا واقعاً اینگونه است (نعمت، ابتلاء و جزا).
بعد حضرت می فرماید: «أَوْ مَا شَاءَ مِمَّا لَا تَعْلَمُ»؛ یا آنچه که بخواهد از آنچیزی که تو نمیدانی. این کلمه ی «أَوْ» عطف است. خلاصه ترجمه اینگونه میشود: خداوند نعمت میدهد و تو را مبتلا میکند و در معاد به تو جزا میدهد یا یک جای دیگری که تو نمیدانی. سؤال: مگر در غیر معاد جای دیگری هست!!!؟؟؟ به همین خاطر عدهای از مسلمانان به اشتباه افتادند و این را دلیل بر تناسخ گرفتهاند. ما میخواهیم این عبارت «أَوْ مَا شَاءَ مِمَّا لَا تَعْلَمُ» را حل کنیم. اگر این کلمه ی «ما» عطف به عبارت «وَ الْجَزَاءِ فِي الْمَعَادِ» باشد مجرور میباشد بعد معنا اینگونه میشود: و جزا میدهد خداوند در معاد و در یک جایی که خدا میداند، آنجا کجا است؟
انبیاء علیهم السلام آمدهاند که دنیا را به ما معرفی کنند نمیشود بگوییم: یک چیزی دیگری در دنیا هست به سعادت و شقاوت ما مرتبط است اما ما آن را نمیدانیم. این، ممکن نیست و با فلسفه بعثت نمیسازد. در بنای دنیا یک چیزهای دیگری هم موجود است (چون معنای دنیا را گفتیم یعنی آن علقه و ارتباطی که ما با اشیا داریم). اصلاً دنیا محل ابتلاء است معصوم نمیتواند محل ابتلاء را معلوم نکند. معناش این میشود دنیا مستقر بر سه چیز است یکی نعمت میدهد و ابتلا میکند و بعد جزای در معاد و یک چیز دیگری که ما نمیدانیم. این مطلب لغو میشود اگر دنیا است باید مرتبط با شما باشد چون دنیا محل آزمایش شما است بنابراین، این احتمال را به عنوان یک احتمالِ قابل قبول نیست.
به طور قطع و یقین کلمه ی «أَو» در اینجا برای تقسیم نیست بلکه برای جمع مطلق است. این صنعت معانی بیان است که حضرات از آن استفاده میکنند دعوا درست میکنند و شما را نگه میدارند چون اینجا مطلب بسیار مهمی است، مثلاً قرآن میفرماید: «وَ کَذَلِکَ نُرِی إِبْرَاهِیمَ مَلَکُوتَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَ لِیَکُونَ مِنَ الْمُوقِنِینَ»؛ و اینگونه، ملکوت آسمانها و زمین را به ابراهیم نشان دادیم. تا از اهل یقین گردد (سوره انعام، آیه ۷۵). در اینجا باید بدون واو میآمد یعنی می فرمود: «لِیَکُونَ مِنَ الْمُوقِنِینَ» نه «وَ لِیَکُونَ مِنَ الْمُوقِنِینَ». این واب در اینجا چه کار میکند؟ در این باب میخواهد تو را نگه دارد. میخواهد بفرماید قبل از تو خودت دستت باز است هزار چیز دیگری که مترتب بر نشان دادن ملکوت آسمان زمین است بار کن که یکی از آنها «لِیَکُونَ مِنَ الْمُوقِنِینَ» است. فلان و فلان و فلان و یکی از آنها «لِیَکُونَ مِنَ الْمُوقِنِینَ» است و آنها باید طوری باشند که همخوان با «لِیَکُونَ مِنَ الْمُوقِنِینَ» باشند چون هیچ حرفی در قرآن نمیتواند زائد باشد، بر اساس یقین در داخل قرآن بگرد که چه چیز است!؟ مثلاً فرض کنید به مقام رضا رسیدن اثر یقین است یا مثلاً ترک مباحات (اعمال مباح) منشاش یقین است و صبر منشأش یقین است و هزار چیز دیگر. اگر خداوند میخواست همه را بفرماید قرآن کتاب هفتاد مَن میشد. پس بر یقین هزار امر مترتب است لی دست شما را باز میدارد. این صنعت، صنعت بدیع (نوآوری) است.
#نهج_البلاغه
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#نهجالبلاغه_راه_برون_رفت_از_همه_مشکلات
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
نکته سوم:
حضرت در این عبارت با کلمه ی «أو» تو را معطل کرد همانطور که ابن ابی الحدید که یک عرب است معطل شده است بعد ابن ابی الحدید به عنوان یک احتمال میگوید: شاید منظور حضرت مثلاً مریضیها باشد، سؤال: آیا این مریضیها از آن چیزهایی است که ما نمیدانیم است؟ این همه روایت داریم که مریضیها منشأش فلان عمل و فلان عمل و فلان عمل است.
بنابراین قطعاً این کلمهی «أو» به معنای واو است. معنای اینگونه میشود خداوند به تو نعمت میدهد و مبتلایت میکند و جزا در معاد به تو میدهد و ما شاء ممّا لا تعلم. در معاد خداوند به تو جزا میدهد و در بهشت به تو جزا میدهد و در قصر بهشت و در مرحله دوم و در مرحله سوم وووو چون واو برای تقسیم نیست که در تنافی باشد با قسمت اول که بگوییم: یا این است و یا این. شما وقتی میگویی: «تزوّج هنداً أو اُختَه»؛ ازدواج کن با هند یا خواهرش، یکی از آنها را قبول میکردی و آن طرف دیگر، نقطه ی مقابل برای قسمت اول قرار میگرفت، اما اگر «اَو» به معنای «واو» باشد این دوتا یکی هستند یعنی خداوند در معاد تو را خیر بدهد و در بهشت همچنین و در مرحله دوم و سوم وووو و در همهاش واو آورده میشود و هیچگونه تنافی با معطوف علیه نیست.
این نظیر همان آیه است که فرمود: «عَلَی أَن نُّبَدِّلَ أَمْثَالَکُمْ وَ نُنشِئَکُمْ فِی مَا لَا تَعْلَمُونَ»؛ بنابراین که همانندتان را تبدیل میکنیم و در چیزی که نمی دانید ایجادتان میکنیم (سوره واقعه، آیه ۶۱). یک خلق دیگری در یک عالم دیگری با یک خلقت دیگری که همان سیر تکاملی طین باشد که هر کسی آن را نمیفهمد که بنابراین «ممّا لا تعلم» است که «نُنشِئَکُمْ» شما را ایجاد میکند ای انسانها. «فِی مَا لَا تَعْلَمُونَ» یعنی همان «ممّا لا تَعلَم» ی که حضرت فرمودند.
معنای عبارت حضرت اینگونه میشود همانا دنیا استقرار پیدا نمیکند مگر بر آن چیزی که خداوند دنیا را بر آن بنا نهاده است: ۱. به تو نعمت میدهد، ۲. مبتلایت میکند، ۳. جزا در معاد به تو میدهد و آن چیزی که ذاب تو میدهد و آن سیری که هیچکس از آن خبر ندارد و در آن مراحل تکاملی که هیچکس نمیداند چیست. در واقع بیان معاد است که معاد یک حقیقتی است که کسی نمیداند معنایش چیست چون انسان چیزی را میداند که تجربه کرده باشد یا به علم حضوری باید ادراک کند که اینجا علم حضوری است یا به علم حصولی باید ادراک کند. علم حصولی چه زمانی انسان را قانع میکند!؟
حضرت میخواهد بفرماید جزای در معاد را اینگونه حساب نکن ساده با آن برخورد کنی همان چیزی که در قرآن دارد. این همه میفرماید: جزا میدهیم بهشت میدهیم تشکیلات میدهیم بعد هم میفرماید: «نُنشِئَکُمْ فِی مَا لَا تَعْلَمُونَ» آن معاد چیزی است که تو و ما نمیتوانیم آن را فهم کنیم.
#نهج_البلاغه
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#نهجالبلاغه_راه_برون_رفت_از_همه_مشکلات
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️#حقیقت_آرامش_و_راحتی_دنیا
🟢 #عبادات را از ما میخواهد، برای اینکه ما #خوش بگذرانیم و #راحت باشیم و #مُلتذّ باشیم به عبادتش.
👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@baradaraneemamali
@nahjolbalaghealiali
@rayatalhedayat
@aminallah_ali
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#کانون_علمی_فرهنگی_کَهفُالوَری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟥 #دنیا در حال تحولات شگفت آور است، مردم سراسر قاره ها آماده ی پذیرش عدل جهان گستر می شوند ❗️
⭕️ دانشجویان #مسلمان_آمریکا نماز میخوانند و دانشجویان #غیر_مسلمان از آنها محافظت میکنند!
👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@baradaraneemamali
@nahjolbalaghealiali
@rayatalhedayat
@aminallah_ali
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#کانون_علمی_فرهنگی_کَهفُالوَری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 #دانشجوی_آمریکایی: ایران مثل رگهای بدن در #کل_دنیا ریشه دوانده است.
👇👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@baradaraneemamali
@nahjolbalaghealiali
@rayatalhedayat
@aminallah_ali
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#کانون_علمی_فرهنگی_کَهفُالوَری
پای درس نهجالبلاغه، نامه ۳۱
قسمت نود و چهارم
موضوع: جهل انسان به حقیقت معاد
«...فَإِنْ أَشْکَلَ عَلَیْکَ شَیْءٌ مِنْ ذَلِکَ فَاحْمِلْهُ عَلَی جَهَالَتِکَ...»
... بنابراین اگر چیزی از آن گفتار من بر تو مشکل شد پس آن را بر نادانی خودت حمل کن...
توضیح کوتاه: این عبارت را هم میشود به عبارت قبل برگردانیم و هم به معنای قبل می توانیم آن را برگردانیم، یعنی الف. اگر چیزی از گفتار قبل من بر تو مشکل شد پس آن را به عهده ی نادانی خودت بگذار، ب. اگر حقیقت ادراک معاد بر تو مشکل است پسان را به عهده ی نادانی خودت حمل کن.
حضرت کلمه ی «حمل» را استخدام میکند به دلیل اینکه انسان دارای «حب نفس» است و خودش را دوست دارد. انسان سخت است که بر نادانی خودش اعتراف کند بنابراین حضرت، متناسب با سختی اقرار به نادانی از کلمه ی حمل استفاده میکنند که نوعی از فشار و سختی در ضمن آن نهفته است. حمل نوعی عمل است که انسان در ضمن آن مشقت و سختی احساس میکند و برای او سخت است که اعتراف کند که نفهمیده است.
#نهج_البلاغه
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#نهجالبلاغه_راه_برون_رفت_از_همه_مشکلات
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
پای درس نهجالبلاغه، نامه ۳۱
قسمت نود و پنجم
موضوع: جهل انسان به بسیاری از مسائل
«...فَإِنَّکَ أَوَّلُ مَا خُلِقْتَ بِهِ جَاهِلاً ثُمَّ عُلِّمْتَ، وَ مَا أَکْثَرَ مَا تَجْهَلُ مِنَ الْأَمْرِ، و یَتَحَیَّرُ فِیهِ رَأْیُکَ، وَ یَضِلُّ فِیهِ بَصَرُکَ ثُمَّ تُبْصِرُهُ بَعْدَ ذَلِکَ...»
...پس بی تردید تو، اول مرحله ای که به واسطه ی آن آفریده شدی، (آفریده شدی) در حالی که نادان بودی سپس دانا شدی و چه بسیار چیزهایی که تو نسبت به آن نادان هستی و در آن اندیشه ی تو سرگردان است و چشم تو در آن گمراه است سپس بعد از آن (نادانی و سرگردانی و گمراهی)، آن را میبینی...
توضیح کوتاه: این جملات در مقام تعلیل و بیان علت برای کلام قبل است. حضرت می فرماید: اگر گفتار من در این وصیت بر تو مشکل شد آن را حمل بر نادانی خودت کن به دلیل اینکه اول، خلقت خداوند را نگاه کن از شکم مادرانتان خارج شدید در حالی که هیچی نمیفهمیدید «وَ اللَّهُ أَخْرَجَکُم مِّن بُطُونِ أُمَّهَاتِکُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَیْئًا»؛ و خداوند شما را از شکم مادرهایتان خارج فرمود در حالی که هیچ چیزی نمیفهمیدید (سوره نحل، آیه ۷۸) حتی اگر خودتان را در ایام کودکی خیس میکردید . مادر شما را تمییز میکرد احساس ناراحتی و خجالت نمیکردید و به یاد بیاور آن همه جهالت و نادانی که در کودکی داشتید.
اولین مرحله ی آفرینش تو اینگونه بود که تو نسبت به آن جاهل بودی، بعد آرام آرام یاد گرفتی و آن فطرت اولیه آرام آرام ظهور و بروز پیدا کرد. برخی از موضوعات را با فطرت فهمیدی و برخی دیگر را به سبب استاد آموختی.
به همه چیز در اطراف خودت نگاه کن بلکه به خودت نگاه کن ببین همه چیز برای تو ناشناخته است به چشم و به گوش و دیگر اعضای خود نگاه کن چه بسیار به آنها جاهل هستی (نهجالبلاغه، حکمت ۸) و چه بسیار اندیشه ی تو نسبت به اشیاء سرگردان و متحیر است. چقدر چشم تو در بسیاری از چیزها گمراه است و با چشمت در هر چه با دقت نگاه میکنی نمیفهمی بعد از آن آرام آرام چشمت بینا میشود و برخی از امور را یاد میگیری.
#نهج_البلاغه
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#نهجالبلاغه_راه_برون_رفت_از_همه_مشکلات
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا