eitaa logo
نهج البلاغه
404 دنبال‌کننده
170 عکس
213 ویدیو
24 فایل
گام دوم انقلاب...سبک درست نگرش به زندگی انسان در بیان امام امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهما السلام. ارتباط با ما @mohsenehabibi ابراهیم لشنی زند
مشاهده در ایتا
دانلود
توضیح بیشتر: آنهایی که مغرور به دنیا هستند گویا در یک سرزمین سرسبز هستند که می‌خواهند آنها را به سمت یک سرزمین خشک و بی آب و علف حرکت بدهند، آنان چقدر اذیت می‌شوند!؟ و چه حسی پیدا می‌کنند!؟ شخصی را از یک منزل خوش آب و هوایی بلند کنند و آن را در صحرایی خشک و بی‌آب و علف بیندازند، چه حالتی پیدا می‌کند!؟ کسانی که مغرور به دنیا هستند همین حس را پیدا می‌کنند فکر می‌کنند همین جا منزل است. اهل دنیا خیال می‌کنند که همین جا برایشان سرزمین خوبی است ولی غافل از این که بدترین چیز برایشان همین دنیا است، به همین دلیل است که برخی دم مرگ با خدای متعال به ستیز و دعوا بر می آیند و سر جنگ پیدا می کنند و حاضر نیستند لا اله الا الله بگویند، چون حس می‌کنند به یک جای خشک و بی‌آب و علف و غیرآباد می‌روند در نتیجه در مقابل خداوند تبارک و تعالی می‌مانند. 💔 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━ شناختی نو از و راهی هموار برای از
🟢 ضمن عرض سلام و ارادت خدمت دوستان آستان مقدس ⭕️ به عرض می رساند؛ کانال که حاوی معارف عمیق نهج‌البلاغه بر اساس شرح مبسوط نامه های آن کتاب شریف بود متأسفانه حذف شده است لکن تمام های گرانسنگ آن، به کانالی دیگر با نام به آدرس ذیل منتقل شده است. 🌷مراجعه فرمائید... @madrese_velayat
چند نکته: نکته اول: کلمه ی «یَهْجُمُونَ علیه» از ماده هجوم به معنای حمله ناگهانی است یعنی ناگهانی به آخرت حمله ور می‌شوند. مرگ یک دفعه و ناگهانی می‌آید و خبر نمی‌کند و این‌ها به همان چیز که مرگ و گرفتاری‌های بعد از مرگ و مملکت غیر معلوم و ناشناس است هجوم می‌آورند. در نتیجه آنها را وحشت می‌گیرد. فشار قبر یعنی همین، نه اینکه داخل قبر به او فشار بیاورد، بلکه گرفتاری‌ها و اهوال و ترس های بعد از عالم دنیا و در حال انتقال از دنیا را فشار قبر می گویند. 💔 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━ شناختی نو از و راهی هموار برای از
نکته دوم: عبارت «یَصِیرُونَ إِلَیْهِ» عبارت بسیار مهم و قابل تأملی است. در قرآن بسیار از این صیرورت و مشتقات آن استفاده شده است، مانند آیه ی «...وَ إِلَی اللَّهِ الْمَصِیرُ» (سوره نور، آیه ۴۲) و سوره حج، آیه ۴۸ و سوره شوری، آیه ۵۳ و آیات فراوان دیگر. ما برای اینکه به آخرت برسیم باید صیرورت در ما اتفاق بیفتد، چون اگر می خواهد بین ما و بین آخرت از این وضعیتی که داریم سنخیت اتفاق بیفتد باید صیرورت و دگرگونی برایمان حاصل شود همان گونه نطفه‌ای که از صلب پدر خارج می‌شود برای اینکه بتواند در عالم دنیا زندگی کند مدتی در رحم مادر صیرورت و دگرگونی روی آن انجام می‌شود و از حالتی به حالت دیگر تبدیل می‌شود و از نطفه به علقه و از علقه به مضغه و بعد استخوان و گوشت و پوست و روح دمیده می شود (سوره مومنون، آیه ۱۴ و سوره حج آیه ۵) در نتیجه برای زندگی در دنیا آماده می‌شود. به این حالت صیرورت می گویند. حالا ما در دنیا هستیم و سنخیتی با عالم آخرت نداریم بنابراین باید صیرورت اتفاق بیفتد. 💔 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━ شناختی نو از و راهی هموار برای از
نکته سوم: اهل جهنم و شقاوت متناسب با جایگاهی که دارند صیرورت برایشان اتفاق می‌افتد و اهل بهشت و سعادت متناسب با محله‌ای که در آن زندگی می‌کنند صیرورت برایشان اتفاق می‌افتد. فرعون زمانی در آن شرایط قرار گرفت صیرورت شروع شد. قبل از اینکه انسان از دنیا منتقل شود پرده‌ها آرام آرام کنار می‌روند. علت اینکه زبان از کار می‌افتد همین است. زبان از کار می‌افتد ولی چشم کار می‌کند و او می‌بیند آن چیزی را که شما نمی‌بینید اما قدرت سخن گفتن در او نیست. صیرورت فرعون شروع شد بعد التماس‌هایش به خدا هم شروع شد بعد در حالی که در حال غرق شدن بود به خداوند متعال عرض کرد: «آمَنتُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا الَّذِی آمَنَتْ بِهِ بَنُو إِسْرَائِیلَ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمِینَ»؛ ایمان آوردم به اینکه معبودی نیست جز آن خدایی که بنی اسرائیل به آن ایمان آوردند و من از مسلمانان هستم (سوره یونس، آیه ۹۰) و بعد در مرحله ی کامل تر وقتی وارد عالم برزخ شد به خداوند عرض کرد: «...رَبِّ ارْجِعُونِ، لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحًا فِیمَا تَرَکْتُ...» (سوره مومنون، آیه ۹۹ و ۱۰۰). در آن هنگام صیرورت، می‌بیند که باطنش ظلمت و تاریکی و آتش است اما در مورد اهل بهشت خلاف آن روایت داریم. 💔 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━ شناختی نو از و راهی هموار برای از
💔 دنیای آینده مال چه کسانی است؟ 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @baradaraneemamali @nahjolbalaghealiali @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
نکته چهارم: این صیرورت و این دگرگونی از عالمی به عالم دیگر، صیرورت و دگرگونی تکوینی است. حضرت امام امیرالمؤمنین علی علیه السلام می‌توانست به جای عبارت «یَصِیرُونَ إِلَیْهِ» بفرماید: «یسلکون الیه» و یا «یسیرون الیه» یعنی به سمت آن سیر و سلوک می کنند. حضرت با استفاده از این عبارت می‌خواهند یک نوعی از دگرگونی که ما نمی‌فهمیم بیان کنند. همان عبارت «أَوْ مَا شَاءَ مِمَّا لَا تَعْلَمُ» که قبلاً حضرت فرمود و توضیح داده شد که معاد در چیزی اتفاق می‌افتد که حقیقتاً ناشناس است و قابل فهم کسی نیست. صیرورت و دگرگونی باید اتفاق بیافتد وگرنه جزا اتفاق نمی‌افتد و معاد اصلاً معنا ندارد «نُنشِئَکُمْ فِی مَا لَا تَعْلَمُونَ» و شما را در چیزی که نمی دانید می‌آفرینیم (سوره واقعه، آیه ۶۱) یعنی یک خلق جدید. 💔 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━ شناختی نو از و راهی هموار برای از
پای درس نهج البلاغه، نامه ۳۱ قسمت صد و چهاردهم موضوع: ترازوی سنجش خوشنودی و نارضایتی مردم «...يَا بُنَيَّ اجْعَلْ نَفْسَكَ مِيزَاناً فِيما بَيْنَكَ وَ بَيْنَ غَيْرِكَ...» ...ای پسرکم! نفس خودت را در آنچه که بین تو و دیگران است ترازوی سنجش قرار بده... توضیح کوتاه: از این عبارت متوجه می‌شویم جعل، جعل تشریعی نیست بلکه جعل تکوینی است. حضرت می‌فرماید: آن چیزی که می‌تواند میزان بین تو و بین مردم باشد نفس تو است. برخی از امور برای انسان ناخوشایند است و آنها را دوست ندارد و برخی امور را دوست می‌دارد مثلاً دوست ندارد دیگران به او ظلم کنند و در مقابل دوست دارد با او با عدالت برخورد کنند. حضرت می‌فرماید: این ادراک را میزان و معیاری برای سنجش برخورد با دیگران قرار بده. این جعل، جعل تکوینی است یعنی خداوند اینگونه نفس را قرار داده است که از ظلم بدش می‌آید و از عدالت خوشش می‌آید. حضرت می‌فرماید: انسان اینگونه است که خودش می‌تواند میزان و ترازو و معیاری برای سنجش بین رفتارهایی که به طور عکس‌العمل با دیگران مرتبط است، باشد. 💔 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━ شناختی نو از و راهی هموار برای از
پاورپوینت_131269235238.pptx
8.06M
🟥 در روزگاری که عده ای از مسئولین نظام مدعی حکمرانی بر اساس هستند به نظر ضرورت دارد که همگان از اندیشه ی بلند مدیریتی امام امیرالمؤمنین بن ابی طالب علیهما السلام آگاه باشند تا سیاست زده، درد را به نام درمان و نیش را به جای نوش با رسانه ها و‌‌‌ فضای مجازی در کام آنان نریزند و خرابکاری خودشان را به پای آموزه های ناب ننویسند. 🔰 🔵 پاورپوینت حکمرانی عادلانه ی 🔶 بر اساس نامه ی ۵۳ 🔷 این نامه از طرف سازمان ملل متحد به عنوان سند اجتماعی تاریخ بشر شناخته شده است. 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━