eitaa logo
نهج البلاغه
405 دنبال‌کننده
170 عکس
213 ویدیو
24 فایل
گام دوم انقلاب...سبک درست نگرش به زندگی انسان در بیان امام امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهما السلام. ارتباط با ما @mohsenehabibi ابراهیم لشنی زند
مشاهده در ایتا
دانلود
پای درس نهج البلاغه، نامه ۳۱ قسمت صد و سی و هفتم موضوع: دعا «...وَ اعْلَمْ أَنَّ الَّذِی بِیَدِهِ خَزَائِنُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ قَدْ أَذِنَ لَکَ فِی الدُّعَاءِ...» ...و بدان همانا آن کسی که گنجینه‌های آسمان‌ها و زمین به دست او است بی‌تردید برای تو در دعا اذن داده است... توضیح کوتاه: این عبارت، مطلب بسیار مهمی است. گاهی کسی قدرت دارد ولی غنا ندارد و گاهی کسی غنا دارد ولی قدرت ندارد، مثلاً شخصی پول دارد ولی محصور است و اجازه تصرف در هیچ چیز را ندارد. کسی که مرتد می‌شود تمام اموالش حتی عقد زنش خود به خود فسخ می‌شود. اموالش بین ورثه تقسیم می‌شود در حالی که زنده است. کسی پول دارد ولی قدرت ندارد و شخصی قدرت دارد ولی غنا ندارد. قدرتمند هست ولی اگر از او صد هزار تومان طلب کنی ندارد. حضرت امیرالمؤمنین سلام الله علیه نه از قدرت سخن می‌فرمایند و نه از غنا سخن می‌فرمایند بلکه جمله ای را استفاده می‌کنند که ما در ضمنش هر دو معنا را پیدا کنیم. می‌فرمایند: آن خدایی که شما به دنبال روزی از او هستید و از او درخواست می‌کنید هم قدرت دارد و هم غنا دارد. حضرت به گونه ای هنرمندانه عینیت عدم دوئیت در صفات را القا می‌فرمایند. در دنیا صفات می‌توانند با هم جمع نشوند و دو تا و یا پنج تا و یا ده تا باشند ولی در خدای متعال تعدد معنا ندارد. عبارت حضرت دو طرف دارد: یک طرف دعا و نیاز و طرف دیگر قدرت و غنا. آن کسی که این گونه است «قَدْ أَذِنَ لَکَ فِی الدُّعَاءِ»؛ بی‌گمان به تو در دعا اذن داده است. توجه: منظور از آسمان‌ها و زمین در عبارت امام امیرالمومنین علی علیه السلام کل نظام آفرینش است که هر کدام در ضمنشان مخلوقاتی موجود است. 💔 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━ شناختی نو از و راهی هموار برای برون رفت از
پای درس نهج البلاغه، نامه۳۱ قسمت صد و سی و هشتم موضوع: کفالت رزق، درخواست از مسبب الاسباب «...و تَکَفَّلَ لَکَ بِالْإِجَابَةِ، وَ أَمَرَکَ أَنْ تَسْأَلَهُ لِیُعْطِیَکَ، وَ تَسْتَرْحِمَهُ لِیَرْحَمَکَ...» ...و خداوند اجابت را برای تو به عهده گرفته است و به تو دستور داده است که از او درخواست کنی تا به تو عطا کند و از او رحمت بخواهی تا به تو رحم کند... توضیح کوتاه: خدایی که این گونه است اعتقاد لازم دارد. به هر حال فرمایش حضرت نشان می‌دهد که دعا پشتوانه‌اش چنین اعتقادی باید باشد بنابراین فرمودند: با این گمان که بدانید او هم غنی است و هم قادر است به درگاه خدای متعال اگر آمدید دعایتان مستجاب می‌شود. تکفُّل یعنی به‌عهده گرفتن و عهده‌دار شدن تمام کار کسی. یک چنین کسی تمام امور را متکفل شده است. شخصی که مقداری دلش به خدا است و مقداری به این سبب و آن سبب، دعایش مستجاب نمی شود و با عبارت حضرت نمی سازد. اگر خداوند تبارک و تعالی را کفیل کردی نباید نصف توجهت به جای دیگر باشد. خداوند به تو امر کرده که از او درخواست کنی. یکی از اوامر خداوند امر به دعا است «...ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ...»؛ مرا بخوانید تا برای شما اجابت کنم ( سوره غافر آیه ۶۰). بنابراین دعا جزو واجبات است نه مستحبات. اقل دعا باید اتفاق بیفتد و جزو واجبات است. بنابراین در روایت است کسی که دعا نمی‌کند و از دعا استنکاف می‌کند وارد جهنم می‌شود، معنایش این است که خودش را غنی می‌بیند. 💔 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━ شناختی نو از و راهی هموار برای برون رفت از
8.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠دستورالعمل آیت الله رحمة الله تعالی علیه 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @baradaraneemamali @nahjolbalaghealiali @madrese_velayat @rayatalhedayat @alasfar ┗━━━🍂━
پای درس نهج البلاغه، نامه ۳۱ قسمت صد و سی و نهم موضوع: نفی حجاب و مانع بین انسان و خدا «...وَ لَمْ یَجْعَلْ بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُ مَنْ یَحْجُبُکَ عَنْهُ...» ... و خداوند بین تو و بین خودش قرار نداد کسی را که تو را از خداوند در حجاب قرار بدهد... توضیح کوتاه: باید دقت کرد که حضرت نفرمودند: بین تو بین خودش کسی را قرار نداده است بلکه می‌فرمایند: خداوند بین تو و بین خودش حجابی و مانعی قرار نداده است. چون برخی به اشتباه ممکن است فکر کنند منظور حضرت، نفی شفاعت و نفی توسل است همانگونه که برخی کج فهمی می‌کنند و می‌گویند: خود امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرمایند: کسی بین خدا و انسان واسطه نیست، در حالی که اگر خوب به کلمات حضرت دقت کنند و عبارات را به درستی متوجه شوند حضرت نفی مانع می کنند، نه نفی واسطه و واصل و موصِل. چون شما همه می‌دانید اهل بیت علیهم السلام و انبیاء علیهم السلام آن انسان‌هایی هستند که علاوه بر اینکه خودشان وصل شده‌اند و واصل هستند دیگران را هم می‌رسانند و مُوصِل هستند. بنابراین باید به استخدام کلمات توسط امام معصوم دقت شود. 💔 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━ شناختی نو از و راهی هموار برای برون رفت از
عرض سلام و خدا قوت و خسته نباشید به دوستان آستان مقدس نهج البلاغه آیت الله بهجت رحمة الله علیه: ✍🏼 به هر اندازه از اهل بیت (علیهم السلام) دور باشیم، از خود ایشان دوریم. دور اول ترجمه و شرح کوتاه با رویکرد فهم اجمالی از عبارات حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در کانال گذاشته شده است و هم اکنون دور دوم ترجمه و توضیح متوسط با رویکرد اسماءالله تقدیم شما می گردد. از شما دوستان آستان مقدس خواهانیم که برای استفاده ی بیشتر از کلمات امام امیرالمؤمنین علی ابن ابی طالب علیهما السلام و توضیحات مرحوم استاد ابراهیم لشنی زند و در راستای این کانال را به دوستان و آشنایان خود معرفی بفرمایید. 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @baradaraneemamali ┗━━━ شناختی نو از و داشته‌های او
🍃 آیت الله بهجت رحمة الله علیه: ✍🏼 هر کس باید به فکر خود باشد و راهی برای ارتباط با حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) پیدا کند، خواه و فرج آن حضرت دور باشد، یا نزدیک! امام (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در هر کجا باشد، آن جا است. جزیره خضراء است؛ هر جا باشد، حضرت در آن جا پا می گذارد. 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @baradaraneemamali @nahjolbalaghealiali @madrese_velayat @rayatalhedayat @alasfar ┗━━━🍂━
توضیح بیشتر: بزرگترین اسباب اتصال بین خداوند و خلق خداوند بین تو و بین خودش کسی را قرار نداد که از خودش منع کند و حجاب باشد. اهل بیت علیهم السلام حجاب و مانع نیستند بلکه عین اسماءالله در مقام ظهور و در مقام فعل هستند. این نکته را هم حتی ابن ابی الحدید که از اهل تسنن است فهمیده است. در آن نامه ی ۲۸ که امام علی علیه السلام به معاویه نوشتند:«...فَإِنّا صَنَائِعُ رَبّنَا وَ النّاسُ بَعدُ صَنَائِعُ لَنَا...»؛ پس همانا ما پروده ی (دست) پرواردگارمان هستیم و مردم بعد از اینکه ما پرورده ی خدا شدیم پرورده ی (دست) ما هستند. ابن ابی الحدید یک معنای ظاهری کرده است که ظاهرش بسیار مهم است و یک معنا و مفهوم باطنی دارد «و باطنه أنهم عبید الله و أن الناس عبیدهم» معنای باطنی‌اش این است که آنها عبید خدا هستند و مردم عبید آنها هستند (شرح ابن ابالحدید، ج ۱۵، ص ۱۹۳). ابن ابی الحدید که عالم سنی مذهب است این را فهمیده است که عبودیت از طریق اهل بیت علیهم السلام اتفاق می‌افتد پس باید به این عبارت «مَنْ یَحْجُبُکَ عَنْهُ» دقت کرد که نه رد توسل است و نه رد شفاعت است بلکه می‌خواهند بفرمایند: آن کسانی که واسطه هستند حاجب و حجاب و مانع نیستند بلکه مدد برای رساندن به کمال برای رساندن به مقصد هستند. خداوند در قرآن می فرمایند: «...وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُوا أَنفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَّحِیمًا»؛ و اگذ آنها آن زمانی که به خودشان ستم کردند نزد تو آیند پس از خداوند طلب مغفرت کنند و رسول خدا برای آنها آمرزش بطلبد هر آینه خداوند را بسیار توبه پذیر و رحیم می یایند (سوره نساء، آیه ۶۴). یعنی توبه از مجرای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله زودتر به نتیجه می‌رسد. بله خودت هم می‌توانی استغفار کنی ولی استغفار شما اثرش کجا است و استغفار معصوم کجا؟ واسطه قرار دادن کسانی که رسیده‌اند و هم واصل هستند و هم مُوصِل هستند سریعتر شما را به مقصد می‌رساند. 💔 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━ شناختی نو از و راهی هموار برای برون رفت از
⭕️ نعمت های نامحدود الهی ...🔻 🔰 مرحوم علامه رحمة الله علیه: 🔹در هر آنی به نعمت غیر متناهی الهی متنعمی مبادا آن را در راه معصیتش صَرف کنی. 📚هزار و یک کلمه، کلمه ۹۸۳ 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @baradaraneemamali @nahjolbalaghealiali @madrese_velayat @rayatalhedayat @alasfar ┗━━━🍂━
پای درس نهج البلاغه، نامه ۳۱ قسمت صد و چهلم موضوع: بین تو و خدا هیچ حجابی نیست «...وَ لَمْ یُلْجِئْکَ إِلَی مَنْ یَشْفَعُ لَکَ إِلَیْهِ...» ...و خداوند تو را پناهنده نکرد به کسی که برای تو به سمت خودش شفیع باشد... توضیح کوتاه: خداوند تو را مضطر و پناهنده نکرد به یک چنین کسی که برای تو در نزد خداوند شفیع باشد. خداوند تو را به چنین کسی محتاج نکرده است. هر زمان که خواستی مستقیم به سوی او و به درگاه او برو. هیچ گونه حجاب و مانعی نیست مانند بقیه ی درگاه‌ها و آستان‌ها که زمانی می‌خواهی مثلاً به درگاه سلطانی بروی یک حاجب و شفیعی باشد. 💔 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━ شناختی نو از و راهی استوار برای برون رفت از