نکته:
همه ی انسانها الان در حال حرکت به سمت یک مقصدی هستند و همه ی ما بالاخره وضعیتمان از دو مقصد خارج نیست. بزرگترین تهدید در همین عبارت است که حضرت راه سومی برای انسان قرار نداده است مقصد یا بهشت است و یا جهنم. مخاطب موجودی است به نام انسان و همه انسانها مسیرشان در نهایت یک مهبطی دارد. فرمودهاند: چون طریق داری مهبط هم داری. از راه وقتی حرکت میکنی به هر حال در یک جایی باید منزل و مأوی بگیری. یا العیاذ بالله آتش است و یا نعیم واسع بهشت.
#فلسطین💔
#نهج_البلاغه
👇👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
شناختی نو از #معارف_اصیل و راهی هموار برای برون رفت از #مشکلات
پای درس نهجالبلاغه، نامه ۳۱
قسمت صد و سی و چهارم
موضوع: توشه ی آخرت
«...فَارْتَدْ لِنَفْسِکَ قَبْلَ نُزُولِکَ...»
...پس پیش از فرود آمدنت برای خودت پیش بفرست...
توضیح کوتاه: کلمه ی «ارتدّ» از ماده ی «رَوْد» و «رائد». «رائد» یعنی آن کسی که قبل از کاروان یا گروهی برای یافتن جا میرود تا در آنجا منزل کنند و استراحت کنند.
حضرت امام امیرالمؤمنین علی علیه السلام میفرمایند: برای خودت پیش بفرست. این عبارت کنایه از عمل صالح است. یعنی وقتی میخواهی در یک جایی منزل بگیری، اول اسباب و اثاثیهای با خودت ببر و در جایی بینداز و تشکیلاتی آماده کن.
#فلسطین💔
#نهج_البلاغه
👇👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
شناختی نو از #معارف_اصیل و راهی هموار برای برون رفت از #مشکلات
پای درس نهج البلاغه، نامه ۳۱
قسمت صد و سی و پنجم
موضوع: جای فرود آمدن (منزل)
«...وَ وَطِّئِ الْمَنْزِلَ قَبْلَ حُلُولِکَ...»
...و پیش از فرود آمدنت جایگاه فرودی را آماده ساز...
توضیح کوتاه: کلمه ی «وَطِّئ» از «وَطْی» یعنی لگد مال کردن یعنی آن چیزی که انسان پهن میکند و لگدمالش میکند مانند فرش. یک جایی برای لگد مالی و یک جای پایی برای خودت قبل از اینکه پایین بیایی آماده کن. جایگاه فرودی را قبل از اینکه فرود بیایی آماده کن.
#فلسطین💔
#نهج_البلاغه
👇👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
شناختی نو از #معارف_اصیل و راهی هموار برای برون رفت از #مشکلات
May 11
نکته ی مهم:
کلمه ی «حلول» بسیار مهم است و به یک مطلب مهمی اشاره میکند. بین حال و محل و بین نازل و منزل دوئیت نیست و دوتا چیز نیستند. برخی از فلاسفه مانند علامه حسنزاده آملی رحمة الله علیه عینیت عمل و عامل را بررسی میکنند و میگویند: عمل و عامل و علم و عالم عین هم هستند و تو خودت همان عمل صالح هستی و هرچه میسازی خودت هستی. اگر خودت را میسازی یک جای دیگری را نمیسازی. زمانی که تو اهل ایمان هستی و عمل صالح انجام میدهی خودت در حال تغییر هستی و تغییر میکنی، نه اینکه بیرون تغییر میکند. ایمان و عمل صالح تو را میسازد و تو را (ذات خودت را) بالا میبرد. به همین دلیل است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم زمانی که در جلسهای مینشینند با بقیه ی مؤمنان متفاوت هستند. اگر تفاوت عمل صالح در بیرون ظاهر میشد پس این ذوات نباید با هم فرقی داشته باشند و این ذات میبایست عین ذات دیگر باشد. قرآن به آسانی و به گونهای لطیف به این موضوع میپردازند «هُمْ دَرَجَاتٌ عِندَ اللَّهِ...» ( سوره آل عمران آیه ۱۶۳)؛ یعنی اهل بهشت خودشان درجات هستند. و این آیه غیر از آن آیه است که خداوند تبارک و تعالی فرمود:«...لَهُمْ دَرَجَاتٌ عِندَ رَبِّهِمْ...» ( سوره انفال آیه ۴).
بنابراین خود شما محل و منزل هستید و خود شما مأوی هستید و خود شما درجات بهشت هستید.
#فلسطین💔
#نهج_البلاغه
👇👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
شناختی نو از #معارف_اصیل و راهی هموار برای برون رفت از #مشکلات
پای درس نهج البلاغه، نامه ۳۱
قسمت صد و سی و ششم
موضوع: راه بدون بازگشت و جبران
«...فَلَیْسَ بَعْدَ الْمَوْتِ مُسْتَعْتَبٌ وَ لَا إِلَی الدُّنْیَا مُنْصَرَفٌ...»
...پس، هیچگونه درخواست رضایتی پس از مرگ نیست و هیچ برگشتی به سمت دنیا نیست...
توضیح کوتاه: کلمه ی «مُستَعتَب» به معنی طلب عُتبی و رضایت است. این عبارت شریف تهدید بسیار بزرگی است. بعد از مرگ گفتن «غلط کردم» نیست و معذرت خواهی دیگر سودی ندارد. برخی به خداوند عرض میکنند: «...رَبِّ ارْجِعُونِ، لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحًا فِیمَا تَرَکْتُ»؛ پروردگار من مرا برگردان، باشد که من عمل صالح انجام بدهم در آنچه که ترک کردم. در جواب به آنها گفته می شود: «کَلَّا إِنَّهَا کَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا...»؛ هرگز! این، کلمه ای است که او آن را می گوید ( سوره مومنون آیات ۹۹ و ۱۰۰). این آیه نیز تهدید زیادی در آن است. نمی گوید: برگردم و ایمان بیاورم بلکه میگوید: برگردم عمل صالح انجام بدهم. معلوم میشود ایمان به تنهایی کافی نیست.
نه در آنجا توبه است و نه به دنیا اجازه ی بازگشت است یعنی از هر دو طرف در بسته است آنجا توبه نیست و اینجایی که توبه هست اجازه به عقب برگشتن نیست. البته در آیه توهین نیز هست. خداوند نمی فرماید: «إِنَّهَا کَلِمَةٌ اَنتَ قَائِلُهَا»؛ این سخنی است که تو آن را می گویی، بلکه می فرماید: «إِنَّهَا کَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا»؛ این سخنی است که او آن را می گوید. گویا با یک شخص دیگری صحبت میکنند و این نهایت وهن آن مخاطب است.
مگر کسی جز امیرالمؤمنین سلام الله علیه میتواند این گونه سخن بگوید!؟ کلام حضرت فلسفه نیست ولی به گونهای سخن میفرماید که قسم سومی نمیماند. اصلا از شأن اهل بیت علیهم السلام به دور است که بخواهند فلسفی سخن بگویند. این کتاب، کتاب هدایت است. فلسفه کتاب هدایت نیست.
#فلسطین💔
#نهج_البلاغه
👇👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
شناختی نو از #معارف_اصیل و راهی هموار برای برون رفت از #مشکلات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 آقای عزیز خانم عزیز حرف بشنوید ... دنیا شما را شکار نکند‼️
👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@baradaraneemamali
@nahjolbalaghealiali
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
پای درس نهج البلاغه، نامه ۳۱
قسمت صد و سی و هفتم
موضوع: دعا
«...وَ اعْلَمْ أَنَّ الَّذِی بِیَدِهِ خَزَائِنُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ قَدْ أَذِنَ لَکَ فِی الدُّعَاءِ...»
...و بدان همانا آن کسی که گنجینههای آسمانها و زمین به دست او است بیتردید برای تو در دعا اذن داده است...
توضیح کوتاه: این عبارت، مطلب بسیار مهمی است. گاهی کسی قدرت دارد ولی غنا ندارد و گاهی کسی غنا دارد ولی قدرت ندارد، مثلاً شخصی پول دارد ولی محصور است و اجازه تصرف در هیچ چیز را ندارد. کسی که مرتد میشود تمام اموالش حتی عقد زنش خود به خود فسخ میشود. اموالش بین ورثه تقسیم میشود در حالی که زنده است. کسی پول دارد ولی قدرت ندارد و شخصی قدرت دارد ولی غنا ندارد. قدرتمند هست ولی اگر از او صد هزار تومان طلب کنی ندارد.
حضرت امیرالمؤمنین سلام الله علیه نه از قدرت سخن میفرمایند و نه از غنا سخن میفرمایند بلکه جمله ای را استفاده میکنند که ما در ضمنش هر دو معنا را پیدا کنیم. میفرمایند: آن خدایی که شما به دنبال روزی از او هستید و از او درخواست میکنید هم قدرت دارد و هم غنا دارد. حضرت به گونه ای هنرمندانه عینیت عدم دوئیت در صفات را القا میفرمایند. در دنیا صفات میتوانند با هم جمع نشوند و دو تا و یا پنج تا و یا ده تا باشند ولی در خدای متعال تعدد معنا ندارد.
عبارت حضرت دو طرف دارد: یک طرف دعا و نیاز و طرف دیگر قدرت و غنا. آن کسی که این گونه است «قَدْ أَذِنَ لَکَ فِی الدُّعَاءِ»؛ بیگمان به تو در دعا اذن داده است.
توجه: منظور از آسمانها و زمین در عبارت امام امیرالمومنین علی علیه السلام کل نظام آفرینش است که هر کدام در ضمنشان مخلوقاتی موجود است.
#فلسطین💔
#نهج_البلاغه
👇👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
شناختی نو از #معارف_اصیل و راهی هموار برای برون رفت از #مشکلات
پای درس نهج البلاغه، نامه۳۱
قسمت صد و سی و هشتم
موضوع: کفالت رزق، درخواست از مسبب الاسباب
«...و تَکَفَّلَ لَکَ بِالْإِجَابَةِ، وَ أَمَرَکَ أَنْ تَسْأَلَهُ لِیُعْطِیَکَ، وَ تَسْتَرْحِمَهُ لِیَرْحَمَکَ...»
...و خداوند اجابت را برای تو به عهده گرفته است و به تو دستور داده است که از او درخواست کنی تا به تو عطا کند و از او رحمت بخواهی تا به تو رحم کند...
توضیح کوتاه: خدایی که این گونه است اعتقاد لازم دارد. به هر حال فرمایش حضرت نشان میدهد که دعا پشتوانهاش چنین اعتقادی باید باشد بنابراین فرمودند: با این گمان که بدانید او هم غنی است و هم قادر است به درگاه خدای متعال اگر آمدید دعایتان مستجاب میشود.
تکفُّل یعنی بهعهده گرفتن و عهدهدار شدن تمام کار کسی. یک چنین کسی تمام امور را متکفل شده است. شخصی که مقداری دلش به خدا است و مقداری به این سبب و آن سبب، دعایش مستجاب نمی شود و با عبارت حضرت نمی سازد. اگر خداوند تبارک و تعالی را کفیل کردی نباید نصف توجهت به جای دیگر باشد.
خداوند به تو امر کرده که از او درخواست کنی. یکی از اوامر خداوند امر به دعا است «...ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ...»؛ مرا بخوانید تا برای شما اجابت کنم ( سوره غافر آیه ۶۰). بنابراین دعا جزو واجبات است نه مستحبات. اقل دعا باید اتفاق بیفتد و جزو واجبات است. بنابراین در روایت است کسی که دعا نمیکند و از دعا استنکاف میکند وارد جهنم میشود، معنایش این است که خودش را غنی میبیند.
#فلسطین💔
#نهج_البلاغه
👇👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
شناختی نو از #معارف_اصیل و راهی هموار برای برون رفت از #مشکلات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠دستورالعمل آیت الله #بهجت رحمة الله تعالی علیه
#حضور
#صلوات
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@baradaraneemamali
@nahjolbalaghealiali
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@alasfar
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
پای درس نهج البلاغه، نامه ۳۱
قسمت صد و سی و نهم
موضوع: نفی حجاب و مانع بین انسان و خدا
«...وَ لَمْ یَجْعَلْ بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُ مَنْ یَحْجُبُکَ عَنْهُ...»
... و خداوند بین تو و بین خودش قرار نداد کسی را که تو را از خداوند در حجاب قرار بدهد...
توضیح کوتاه: باید دقت کرد که حضرت نفرمودند: بین تو بین خودش کسی را قرار نداده است بلکه میفرمایند: خداوند بین تو و بین خودش حجابی و مانعی قرار نداده است. چون برخی به اشتباه ممکن است فکر کنند منظور حضرت، نفی شفاعت و نفی توسل است همانگونه که برخی کج فهمی میکنند و میگویند: خود امیرالمؤمنین علیه السلام میفرمایند: کسی بین خدا و انسان واسطه نیست، در حالی که اگر خوب به کلمات حضرت دقت کنند و عبارات را به درستی متوجه شوند حضرت نفی مانع می کنند، نه نفی واسطه و واصل و موصِل. چون شما همه میدانید اهل بیت علیهم السلام و انبیاء علیهم السلام آن انسانهایی هستند که علاوه بر اینکه خودشان وصل شدهاند و واصل هستند دیگران را هم میرسانند و مُوصِل هستند.
بنابراین باید به استخدام کلمات توسط امام معصوم دقت شود.
#فلسطین💔
#نهج_البلاغه
#دور_اول_توضیح_نامه_ها
👇👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@nahjolbalaghealiali
┗━━━🍂━
شناختی نو از #معارف_اصیل و راهی هموار برای برون رفت از #مشکلات
May 11
عرض سلام و خدا قوت و خسته نباشید به دوستان آستان مقدس نهج البلاغه
آیت الله بهجت رحمة الله علیه:
✍🏼 به هر اندازه از #بیانات اهل بیت (علیهم السلام) دور باشیم، از خود ایشان دوریم.
دور اول ترجمه و شرح کوتاه #حکمت_ها با رویکرد فهم اجمالی از عبارات حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در کانال گذاشته شده است و هم اکنون دور دوم ترجمه و توضیح متوسط #حکمت_ها با رویکرد اسماءالله تقدیم شما می گردد.
از شما دوستان آستان مقدس #نهج_البلاغه خواهانیم که برای استفاده ی بیشتر از کلمات امام امیرالمؤمنین علی ابن ابی طالب علیهما السلام و توضیحات مرحوم استاد ابراهیم لشنی زند و در راستای #جهاد_تبیین این کانال را به دوستان و آشنایان خود معرفی بفرمایید.
#کانال_شهر_حکمت
👇👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@baradaraneemamali
┗━━━
شناختی نو از #انسان و داشتههای #فطری او