eitaa logo
نهج البلاغه
406 دنبال‌کننده
170 عکس
214 ویدیو
24 فایل
گام دوم انقلاب...سبک درست نگرش به زندگی انسان در بیان امام امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهما السلام. ارتباط با ما @mohsenehabibi ابراهیم لشنی زند
مشاهده در ایتا
دانلود
تذکر بسیار مهم: قسمت اول: دو گونه می‌توانید به مرگ نگاه کنید. می‌توانید مانند عوام و از روی عادت (سطح پایین) به مرگ نگاه کنید و یا اینکه بروید و حقیقت مرگ را پیدا کنید. مرگ آنقدر ساده نیست که در ادبیات معمول مردم دیده می‌شود آنقدر موضوع مهمی است که امیرالمؤمنین علیه السلام در نهج البلاغه می‌فرمایند:«كَمْ أَطْرَدْتُ الْأَيَّامَ أَبْحَثُهَا عَنْ مَكْنُونِ هذَا الْأَمْرِ، فَأَبَى اللَّهُ إِلَّا إِخْفَاءَهُ»؛ چه بسيار روزهایی كه گذرانده‌ام كه در اين امر پنهان شده جستجو مي نمودم پس خداوند نخواست جز پنهان کردنش (چه بسیار روی این موضوع فکر کردم که بفهمم حقیقتش چیست) بعد می‌فرمایند: «هَيْهَاتَ! عِلْمٌ مَخْزُونٌ»؛ دور است آگاه شدن از آن (مرگ) علم پنهان شده است (نهج البلاغه، خطبه ۱۴۹) حضرت نمی‌فرمایند: یاد نگرفتم و نمی‌دانم بلکه می‌فرمایند: هیهات اینگونه نیست که هر کس حقیقت من را بفهمد «عِلْمٌ مَخْزُونٌ» چون مرگ از امور عدمی نیست بلکه از امور وجودی است «الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیَاةَ»؛ او کسی است که مرگ و زندگی را آفرید (سوره ملک، آیه ۲). مرگ مخلوقی از مخلوقات خداوند تبارک و تعالی است. همانطوری که حیات وجود دارد مرگ هم وجود دارد بنابراین عباراتی را که حضرت فرمودند همه، امور وجودی بودند. فرمودند: «وَ أَنَّکَ طَرِیدُ الْمَوْتِ»؛ مرگ تو را طرد و دفع می‌کند، هل می‌دهد تا شما را به یک سمتی بکشاند. بنابراین باید حقیقت مرگ حل بشود. اگر در علم الکلام به دنبال کلمات حضرات معصومین علیه السلام بروید بخشی از حقیقت مرگ برایتان روشن می‌شود. قرآن از مرگ تعبیر به چشیدن می‌کند «کُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ»؛ هر نفسی چشاننده مرگ است (سوره آل عمران، آیه ۱۸۵) مرگ را می‌شود چشید و یک حقیقت چشیدنی است مثل لذت نماز که چشیدنی است. مرگ چشیدنی است و «عدم» را نمی‌چشند؟ خدای متعال می‌داند که چه می‌فرماید؟ امر عدمی را نمی‌فرماید که آن را می‌چشید بلکه یک حقیقتی است که آن را می‌چشید برای برخی بسیار گوارا و شیرین است و برای برخی بسیار تلخ است. حضرت به حارث همدانی فرمودند:«یَا حَارِ هَمْدَانَ مَنْ یَمُتْ یَرَنِی» ای حارث همدانی هر کس بمیرد مرا می بیند بعد فرمودند:«مِنْ مُؤْمِنٍ أَوْ مُنَافِقٍ قُبُلًا»؛ چه مؤمن و چه منافق (بحارالانوار، ج ۶، ص ۱۸٠، باب ۷، ح ۸». منتها هر کسی به گونه‌ای مرگ را می‌چشد همانطوری که الان شما محبت را می‌چشید از ولی خدا لذت می‌برید و آن وهابی پلید از این محبت تهی و بری و بیزار است و او الان می‌چشد و بعد حس می‌کند و شما می‌چشید و برایتان بسیار گوارا است همانگونه خواهید چشید. 💔🖤 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━ شناختی نو از و راهی استوار برای برون رفت از
قسمت دوم: مرگ مقوله ی بسیار سنگینی است. مواجه شدن با حقیقت ولی خدا و فنای در ولی خدا، و ولی خدا چون مظهر اسماء تام است. حالا فنای در جلال است یا در جمال!؟ مسئله مرگ باید حل شود. مرگ یک امر وجودی است. بنابراین موضوعات را محلی حل نکنید که مثلاً بگویید: فلانی مُرد تمام. پیرزن محل هم همین را می‌گوید: می‌گوید فلانی مرد. فلانی مرد یعنی چه؟ امیرالمؤمنین سلام الله علیه فرمودند:«وَ أَنَّکَ طَرِیدُ الْمَوْتِ»؛ و تو رانده شده ی مرگ هستی و بعد برای مرگ صفت می آورد «الَّذِی لَا یَنْجُو مِنْهُ هَارِبُهُ، وَ لَا یَفُوتُهُ طَالِبُهُ وَ لَا بُدَّ أَنَّهُ مُدْرِکُهُ»؛ همان مرگی که فرارکننده اش از آن نجات نمی یابد و طلب کننده اش از او فوت نمی شود و ناگزیر او را در می یابد. مرگ به انسان می‌رسد انسان را درک می‌کند و در خودش هضم می‌کند.«فَکُنْ مِنْهُ عَلَی حَذَرِ»؛ از مرگ بر حذر باش. انسان از امر عدمی بر حذر نیست مثل این است که کسی بگوید: از این خرسی که پشت دیوار است بترس و از خرسی که موجود نیست از آن خیلی بترس. معقول نیست که انسان را از چیزی بر حذر بدارند که امر عدمی باشد. بنابراین روی مقوله ی مرگ باید کار کرد تا اینکه بدانید به چه معنا است؟ در یک جمله «مرگ فنای دانی در عالی» است. این جمله را باید بروید و معنا کنید. مرگ به این معنا است. مرگ همیشه از پایین به بالا است و از بالا به پایین نیست. کسی نیست که بمیرد و از بالا به پایین بیاید. هر کس که بمیرد به بالا می‌رود. 💔🖤 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━ شناختی نو از و راهی استوار برای برون رفت از
بازگشت غرورآفرین حضرت را به همه تبریک می گوییم. استاد بزرگ ره: حرکت امام روح الله الموسوی الخمینی رضوان الّله علیه، شبیه ترین حرکت اجتماعی به قیام های عدالت‌خواهانه ی انبیاء علیهم السلام بوده است. مسیر حرکت جهنمی یک جامعه به برکت آن عزیز خستگی ناپذیر به حرکت در جهت قرب الهی تغییر یافت. فتنه گران با سوء استفاده از ضعف شعور برخی از مردم، با آمیختن حق و باطل، شبهه ای را طراحی می کنند تا در مسیر تکامل جامعه خدشه وارد کنند. بیشترین و مهمترین آسیب های اجتماعی از همین ناحیه است. 🖤💔 👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @baradaraneemamali @nahjolbalaghealiali @lesanolah ┗━━━🍂━
✍ هرگز حرف بدون دلیلی را قبول نکن. 🔸مرحوم علامه حسن زاده آملی رحمة الله علیه: 🔹شیخ بزرگوار ابن سینا را سخنی نیک و سنجیده است که: کسی که خو کرده است بدون دلیل (سخن یا مطلبی را) باور کند، از آفرینش انسانی بِدَر است. 📚شرح فص حکمة فاطمیه صفحه ۸۲ 🖤💔 👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @baradaraneemamali @nahjolbalaghealiali @lesanolah ┗━━━🍂━
9.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💚امروز همان روزی است که باید جشن بگیریم💚 ✍ در آستانه ی جشن پیروزی دشمن زالو صفت خونخوار فریبکار (آمریکای جنایت پیشه) اعتراف به قدرتمندی می‌کند... 👈 گاهی، حقیقت را باید از دشمن شنید، نه از آدمای خائن و دون پایه ی خود تحقیر که هر لحظه به یک رنگی در می‌آیند و از دهانشان ندای آلوده ی شیطان بیرون می زند. 🖤💔 👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @baradaraneemamali @nahjolbalaghealiali @lesanolah ┗━━━🍂━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جناب رئیس جمهور: چرا ما باید حالت دفاعی بگیریم و طرف مقابل حالت حمله به خودش بگیرد؟ چرا توپ را به زمین طرف مقابل نمی اندازید؟ تا کی می خواهید از جانب مردم منفعلانه عمل کنید؟ آن کسی که سلاح هسته‌ای دارد باید حالت دفاعی بگیرد و ما که نداریم باید از حالت دفاع و تو سری خوری به حالت حمله در بیاییم. در این مسئله، زمان دفاع سال‌ها تمام شده است و حالا نوبت حمله به دشمن است.

 🖤💔
👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@baradaraneemamali
@nahjolbalaghealiali
@lesanolah
┗━━━🍂━


فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر معظم انقلاب: اگر حوادث بزرگ و مهم عالم، حقایق عالم درست روایت نشود، یا میماند یا میشود. ✏️ یک وقتی به یک بزرگی ایراد کرده بودند که شما چرا قضیه امام حسین و عاشورا و اینها را اینجور با عظمت اجرا میکنید؟ گفته بود ما از مسئله غدیر تجربه پیدا کردیم. عاشورا را دیگر نمی‌گذاریم مکتوم کنید. ✍ باید نگذاریم که دوباره مثل زمان آقای تعریف حقایق و واژگون نشان دادن واقعیات صورت بگیرد. و و در حال حاضر دست به دست هم داده اند (و به هر طریقی) می‌خواهند دست پاک را در دست خبیث و کثیف بگذارند در نتیجه بدون اینکه کوچک‌ترین امتیازی بگیرند دوباره مثل گذشته امتیازات بسیاری به دشمن بشریت و در واقع دشمن ملت ایران بدهند. 🖤💔 👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @baradaraneemamali @nahjolbalaghealiali @lesanolah ┗━━━🍂━
پای درس نهج البلاغه، نامه ۳۱ قسمت صد و شصت و سوم موضوع: آماده شدن برای مردن، یاد مرگ «...یَا بُنَیَّ أَکْثِرْ مِنْ ذِکْرِ الْمَوْتِ، وَ ذِکْرِ مَا تَهْجُمُ عَلَیْهِ، وَ تُفْضِی بَعْدَ الْمَوْتِ إِلَیْهِ...» ...ای پسرکم! مرگ را بسیار یاد کن و بسیار یاد کن آن چیزی را که بر آن هجوم خواهی آورد و بعد از مرگ به سمت آن کشیده می شوی... توضیح کوتاه: با آن تعابیر حضرت و با آن توضیحاتی که گذشت معلوم می‌شود این مرگی که به تعابیر محلی از آن یاد می‌شود نیاز به فکر کردن ندارد. مثلاً می‌گویند: فلانی مُرد آن را زیر خاک گذاشتم و جسمش از پوسید. این نیاز به فکر کردن ندارد. عبارات گویای این هستند که مرگ را نباید یک امر عدمی حساب کنید بلکه یک جایی باید هجمه بیاورید و باید حمله کنید. مرگ یکی از مراحل زندگی است و امر عدمی نیست همانطوری که نطفه بودیم بعد در رحم مادر قرار گرفتیم علقه شدیم بعد مضغه شدیم و بعد گوشت شدیم بعد استخوان پیدا کردیم و در چهار ماهگی خداوند روح را در ما دمید (همه این‌ها مراحل زندگی هستند) بعد از رحم مادر خارج شدیم و بعد طفولیت را پشت سر گذاشتیم و به این سن رسیدیم. یکی از مراحل زندگی مرگ است باید فنای دانی به عالی را تجربه کنیم. تجربه بسیار خطرناکی است نباید به مرگ به صورت محلی نگاه کنیم. مرگ امر سنگینی است حتی برای مؤمن. در واقع وارد یک مرحله ی جدید از زندگی می شود که اصلاً با آن مأنوس نیست و گرچه آن مرحله، مرحله ی نورانی ای باشد. این مرحله برای مؤمنین مرحله نورانی است که یک دفعه در دریایی از انوار غرق می‌شود و یک بُهت و تحیّری به او دست می‌دهد. این‌ها تجربه کردنی هستند و باید تجربه بشوند باید به این سمت برویم تجربه کنیم و در آن عالم وقتی واقع می‌شویم می‌بینیم مثل یک ذره ی مُعلّقی در یک عالم لایتناها که به هیچ جا هم بند نیستیم حیرت و بهتی تمام وجود انسان را می‌گیرد. «مُوتُوا قَبْلَ أَنْ تَمُوتُوا»؛ بمیرید قبل از اینکه بمیرید (الوافي، جزء۴، ص۴۱۱ و بحارالانوار، ج ۶۹، ص ۵۸، باب ۹۵). ما دیدیم کسانی را از نزدیک که موت را پشت سر گذاشته بود و به ظاهر با جسم در بین ما بود و لکن مرحله ی مرگ را طی کرده بود. مرحوم آقای انصاری همدانی بزرگ (در موردش) فرموده بود این آقا حتی قیامتش را هم طی کرده است چه رسد به مرگ. حضرات علیهم السلام ودشان فرموده‌اند: «مُوتُوا قَبْلَ أَنْ تَمُوتُوا»؛ بمیرید قبل از اینکه (بالاجبار) بمیرید. این‌ها حقایق نورانی وحی هستند و از مقوله ظنیات نیست که بگویند: این مظنون است یا مُحتَمَل است بلکه حقیقتی است «کُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ» (سوره آل عمران، آیه ۱۸۵). 💔🖤 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━ شناختی نو از و راهی استوار برای برون رفت از
⚫️ ⚫️ یک روی دوش چهار مرد در خلیج فارس!!!😡 💚 اگر امام روح الله الموسوی الخمینی رضوان الله علیه هیچ اثری نداشت جز آنکه امروز را هم حساب نمی‌کنیم برای ما کافیست. 🖤💔 👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @baradaraneemamali @nahjolbalaghealiali @lesanolah ┗━━━🍂━