eitaa logo
نهضت نهج البلاغه خوانی آ.غ
465 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
114 ویدیو
6 فایل
نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی آ.غ ارتباط با خادمان کانال @jafarii_k ... @azzahraa آثار مهدوی @Asaremahdavi_arfae @mahdavi_arfae @mahdavi_tebyan ‌نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی @nahjolbalagheiha استفاده از مطالب کانال، فقط با ذکر منبع جایز است
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✾ ┅┅┄ ❅✨❁ ๑⚜๑❁✨❅ ┄┅┅ ✾ ☄بسم الله الرحمن الرحیم☄ 🌿با سلام به همه بزرگواران نهج‌البلاغه ای: 👈 برای این بخش نکته ای را در پاسخ ما به برخی انگاره هایی سنتی علیه نهضت نهج البلاغه خوانی یادآوری می کنم: ✅ ۱) می گویند نهج البلاغه را باید به زبان عربی خواند ... ⭕️اولاً: اگر روزی برسد که همه شیعیان بلکه مسلمانان مسلط به زبان عربی بشوند آن وقت حرف شما درست است ⚠️اگرچه آن روز هم تازه اول قیل و قال لغویون و صرفیون و نحویون است که ما با دنیایش در حوزه علمیه آشناییم و آخرش هم معلوم نشد حق با کوفیون است یا بصریون؟!! ⭕️ ثانیاً: آب دریا را اگر نتوان کشید هم بقدر تشنگی باید چشید یا بقول عرب ها ما لایُدرَك كُلُّه لايُترَكُ كُلُّه ⭕️ثالثا: در طول هزار سال گذشته عالمان برجسته زیادی دست به کار ترجمه این کتاب بی بدیل شده اند و این نشان می دهد که ایشان به بهره مندی از معارف و حقایق نهج بیشتر از جمود بر لفظ تأکید داشته اند. ⭕️ رابعاً: بین لفظ و معنا و حقیقت کدام یک اصل است؟ 🔰مثلاً اگر بنده نوشتم "آب" آیا با این آب میتوان تشنه ای را سیراب کرد؟ ❌خیر حالا وقتی شما به کلمه آب نگاه میکنید، معنای آب در ذهنتان شکل میگیرد. اما با این تصور ذهنی میتوان تشنه ای را سیراب کرد؟ خیر. 💯 آنچه تشنه را سیراب می کند، آب است حال هر اسمی میخواهی بر آن بگذاری و یا هر کس هر تصوری از آن بکند. ⏪ ما در فهم کلام خدا و معصومین بیش و پیش از آنکه دنبال درک حقیقت باشیم پشت حجاب های لفظ و معنا(صورت ذهنی) گیر کرده ایم و این بحث دامنه ای وسیع دارد که این مقام و این زمان، مجال پرداختن به آن نیست. ✅ ۲)می گویند نهج البلاغه حتماً باید با استاد خوانده شود... 👈در جواب عرض می‌کنیم: 🔴 اولاً: ما منکر بطن داشتن نهج البلاغه مانند قرآن و سایر روایات نورانی اهل بیت علیهم السلام نیستیم. 💬 اما حتی قرآن هم که کلام خدا و فوق کلام اهل بیت علیهم السلام است و به نقل برخی روایات ۷۰ بطن دارد ، ظاهرش برای عموم مردم قابل قرائت و در همان حد قابل فهم است؛ ✔️لذا خداوند قرائت آن را نه تنها جایز دانسته بلکه نسبت به آن امر کرده است. 📣 و می فرماید:"فاقرؤا ما تیسر من القرآن" ↩️ پس خواندن قرآن به عنوان اولین گام انس با معارف قرآن اختصاصی به گروه خاص ندارد. 🔴 در مرحله دوم قرآن همگان را به تدبر در آیاتش فرامی خواند و کسانی را که تدبر ندارند به قفل بودن قلب هایشان متهم می کند. 📣" أفلا یتدبرون القرآن أم علی قلوب أقفالها" ⬅️ این مرحله هم که هیچ ربطی به تفسیر و تأویل ندارد، مقدور همگان بلکه دستور برای همگان است. 📚حضرت امام راحل در کتاب شریف آداب الصلوه در مبحث آداب قرائت کسانی را که مردم را از تدبر به بهانه منع تفسیر به رأی باز می دارند مورد خطاب و عتاب تندی قرار میدهد مبنی بر اینکه اینکار اصلاً تفسیر نیست چه رسد به تفسیر به رأی!! 🔴 آری در مرحله سوم به بعد مسأله تفسیر و سپس تأویل پیش می‌آید که درباره تفسیر یا به تعبیر قرآن تبیین ، اولاً شخص نبی اکرم و سپس امامان معصوم و پس از آنها علمایی که علم تفسیر را از اهل بیت فراگرفته اند حق تفسیر دارند. 💯مقام تأویل هم انحصاراً در اختیار خدا و راسخون فی العلم که همان اهل البیت علیهم السلام هستند می باشد. ⏪ خلاصه سخن اینکه خواندن نهج البلاغه ، حساس تر از خواندن قرآن نیست که مقدور بلکه وظیفه ی عموم است. ✳️ ضمن اینکه خود کلام معصوم_ که نهج البلاغه بخشی از آن است_ در حکم تفسیر و حتی تأویل قرآن کریم است. ☑️مضافاً بر اینکه همانگونه که بهترین روش تفسیر قرآن که مورد پسند أهل بیت است، تفسیر قرآن به قرآن می باشد، بهترین روش تفسیر نهج البلاغه هم تفسیر آن با خود نهج البلاغه یا سایر سخنان اهل بیت می باشد. ❎حال که سخن به اینجا رسید بد نیست عرض کنم: 📚حتی درباره تفسیر قرآن هم امام راحل در همان کتاب آداب الصلوه می‌فرمایند: "تا کنون به عقیده من هیچ تفسیری برای این مصحف شریف نگاشته نشده است" 📌و دلیل این ادعایشان این است که هر یک از مفسرین با توجه به تخصص و ذایقه خودش قرآن را تفسیر کرده است. ✍فقیه، فقهی و اهل کلام، کلامی و عرفا، عرفانی و فلاسفه، فلسفی و اینها هیچکدام تفسیر قرآن نیست!! 👌در پایان این بخش یک نکته نیز لازم به ذکر است و آن عبارتست از اینکه: 🖥 با مراجعه به کتب نهج البلاغه فارق از این هیاهوها می‌توان تجربه کرد که اساساً بسیاری از سخنان حضرت بسیار روشن و واضح است. 🔘 در حالیکه اساساً تفسیر یعنی "کشف القناع عن وجوه المعانی " یعنی پرده بر داشتن از چهره معانی که پشت احتمالات گوناگون مخفی شده است. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ✾ ┅┅┄ ❅✨❁ ๑⚜๑❁✨❅ ┄┅┅ ✾
--------------- ✿﷽✿ ------------- 💢در این نوشتار سعی داریم با بیان دیدگاه امیرالمومنین نسبت به عالی ترین طراز مسئولین حکومت اسلامی و التفات به آن بعنوان شاخص و معیار قرا دادن آن در انتخاب افراد تا بتوانیم بهترین انتخاب را داشته باشیم.بدیهی است که این نوشتار در حد بضاعت ماست نه همه ی آنچه که باید گفته شود، لذا رجوع به نهج البلاغه وانس با آن پیشنهاد همیشگی ماست✅✅ 🔰پیشتر از اهمیت و ضرورت حکومت اسلامی گفتیم و اینکه برپایی حکومت اسلامی تا چه اندازه می تواند برای دشمنان خطرناک باشد، زیرا با مقاصد آنان مغایرت دارد و حکومت اسلامی را همچون سدی میدانند برای رسیدن به اهداف شوم خود،به همین خاطر نابودی حکومت اسلامی از اهداف همیشگی دشمن است،لذا بصیرت و هوشیاری مردم را میطلبد. ❗️اکنون با نگاهی اجمالی ضرورت حکومت از نگاه اسلام و اهمیت و جایگاه آن را با توجه به نهج البلاغه بررسی میکنیم. ❎ضرورت وجود حکومت ازجمله پرسش های مهم دربحث سیاست موضوع چرایی تشکیل حکومت اسلامی است،نگاه اسلام به حکومت اسلامی نگاهی ابزاری است یعنی حکومت اسلامی وسیله ای است برای رسیدن به هدف غائی انسان که همان عبودیت و کمال نهایی است،همه ی ارزش حکومت اسلامی این است که ما را به اهداف الهی می رساند،و اگر این وسیله محقق نشود بسیاری از اهداف اسلام بر زمین مانده و یا خلل در آن بوجود می آید،به همین منظور همواره پیشوایان دین اسلام به تشکیل حکومت اسلامی اهمیت زیاد داده اند و برای برپایی آن تلاش فراوان کردند. ❇️هدف اصلی دین اسلام نورانی شدن انسان ها و رسیدن به قرب پروردگار است بنابراین همه ی تعالیم اسلام از جمله مسائل سیاسی از اهداف دین به شمار می آیند،به همین جهت امام که رهبر جامعه اسلامی است به حکومت به عنوان پست و مقام دنیایی و هدف ایده آل زندگی نمی نگرد و ان را مانند سایر مظاهر دنیا از اب بینی بزغاله ای بی مقدارتر می شمارد: «ابن عباس می گوید: در سرزمین ذی قار خدمت امام علیه السلام رفتم که داشت کفش خود را پینه می زد، تا مرا دید فرمود: قیمت این کفش چقدر است؟ گفتم بهایی ندارد، فرمود: به خدا قسم همین کفش بی ارزش نزد من از حکومت برشما محبوب تر است، مگر اینکه حقی را با آن به پا دارم،یا باطلی را دفع نمایم»خطبه33 ✅در این کلام نورانی نگاه ابزاری امام به حکومت را نشان میدهد که حضرت آن را وسیله ای برای اجرای احکام الهی می دانند.اما همین حکومت اگر در مسیر اصلی خود یعنی اجرای عدالت و گرفتن حق و خدمت به مردم قرار گیرد، مقدس است ✳️و در این صورت است که رهبر جامعه مانع رسیدن فرصت طلبان به آن میشود و از مبارزه برای حفظ و صیانت از ان در برابر چپاول گران دریغ نمی ورزد خطبه۱۳۱👇👇👇 «خدايا تو می دانی که جنگ و درگيریِ ما، برای به دست آوردن قدرت و حکومت و دنيا و ثروت نبود، بلکه می خواستيم نشانه های حق و دين تو را به جايگاه خويش بازگردانيم، و در سرزمين های تو اصلاح را ظاهر کنيم، تا بندگان ستمديده ات در أمن و أمان زندگی کنند، و قوانين و مقرّرات فراموش شده تو بار ديگر اجراء گردد.» ‼️با تاملی در نهج البلاغه به وضوح در می یابیم،کسی که در راس حکومت قرار می گیرد متصدی کارهای مردم است و مکلف به تکلیف الهی است که بیشترین بار و سنگین ترین مسئولیت بر دوش اوست بنابراین حکومت اسلامی نمی تواند برای حاکم جامعه و مسئولین هدف یا وسیله ای برای ریاست دنیایی،برتری طلبی و ارضای غرایز نفسانی باشد. ↩️ادامه دارد با ما همراه باشید❗️0⃣2⃣ ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalagheiha ┗━━━🍂━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠همانا آنان که پیش از شما زندگی می کردند ، به خاطر آرزوها دراز ،و پنهان بودن زمان اجل ها ، نابود گردیدند ،تا ناگهان مرگ وعده داده شده بر سرشان فرود آمد ، مرگی که عذرها را نپذیرد، و درهای باز توبه را ببندد و حوادث سخت و مجازات های پس از مردن را به همراه آورد. 📚 ۱۴۷ @Nahjolblage_urmi
سلام🌹 💝با احترام و عرض ادب خدمت همراهان گرامی به اطلاع می رسانیم 💠 از امروز با توکل بر خدا شرح و تفسیر نامه ۳۱ نهج البلاغه از وصايا و سفارشهاى امام علی عليه السلام به امام حسن مجتبى عليه السلام را شروع می کنیم در حالى که در سرزمين حاضرين(نزديک شام) هنگام بازگشت از صفين بود. این وصیّت نامه که بعد از نامه مالک اشتر طولانى ترین نامه هاى امام علیه السلام در نهج البلاغه است، یک دوره کامل درس اخلاق، تهذیب نفس، خودسازى، تربیت نفوس و سیر و سلوک الى الله است . ان شاءالله بعد از آماده شدن شرح خطبه غرا در خدمت عزیزان خواهیم بود. با تشکر _ ادمین کانال
۳۱ 📌قسمت اول ❣امیر المومنین علیه السلام در نامه ابتدا شش صفت براى خود و سپس چهارده صفت براى فرزندش بيان مى فرمايد که فضاى نامه را با اين اوصاف کاملاً آماده و روشن و شفاف مى کند. 🔴نخست مى فرمايد: ✨مِنَ الْوَالِدِ الْفَانِ، الْمُقِرِّ لِلزَّمَانِ، الْمُدْبِرِ الْعُمُرِ، الْمُسْتَسْلِمِ لِلدُّنْيَا، السَّاکِنِ مَسَاکِنَ الْمَوْتَى، وَالظَّاعِنِ عَنْهَا غَداً 💠«اين نامه از سوى پدرى است که عمرش رو به فناست، او به سخت گيرى زمان معترف وآفتاب زندگيش رو به غروب است (و خواه ناخواه) تسليم گذشت دنيا (و مشکلات آن). همان کسى که در منزلگاه پيشينيانِ از دنيا رفته سکنى گزيده و فردا از آن کوچ خواهد کرد» ✍امام عليه السلام با ذکر اين اوصاف براى خود اهداف مختلفى را دنبال مى کند; 🔻نخست اينکه به فرزندش مى فهماند من با کوله بار عظيمى از تجربه که با گذشت زمان برايم حاصل شده اين نامه را مى نويسم. 🔻ديگر اينکه گوينده اندرزها اگر تواضع به خرج دهد و از موضع بالا و آمرانه سخن نگويد، سخنانش بسيار اثربخش تر خواهد بود. 🔻سوم اينکه پسرش بداند به زودى پدر مى رود و بايد جاى پدر بنشيند و درک اين حقيقت او را براى پذيرش اندرزها آماده تر مى سازد. 📝ادامه دارد.... @Nahjolblage_urmi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸وصف پرهیزکاران ✨عَظُمَ الْخالِقُ فىاَنْفُسِهِمْ، فَصَغُرَ ما دُونَهُ فى اَعْیُنِهِمْ. فَهُمْ✨ 💠خداوند در باطنشان بزرگ، و غیر او در دیدگانشان کوچک است. 📚 ۱۹۳ @Nahjolblage_urmi
۳۱ 📌قسمت دوم ❣آن گاه امام عليه السلام مخاطب خود را بدون ذکر نام با چهارده وصف توصيف مى کند و مى فرمايد: ✨إِلَى الْمَوْلُودِ الْمُؤَمِّلِ مَا لاَ يُدْرِکُ، السَّالِکِ سَبِيلَ مَنْ قَدْ هَلَکَ، غَرَضِ الاَْسْقَامِ، وَرَهِينَةِ الاَْيَّامِ، وَرَمِيَّةِ الْمَصَائِبِ، وَعَبْدِ الدُّنْيَا، وَتَاجِرِ الْغُرُورِ، وَغَرِيمِ الْمَنَايَا، وَأَسِيرِ الْمَوْتِ، وَحَلِيفِ الْهُمُومِ، وَقَرِينِ الاَْحْزَانِ، وَنُصُبِ الاْفَاتِ، وَصَرِيعِ الشَّهَوَاتِ، وَخَلِيفَةِ الاَْمْوَاتِ 💠«اين نامه به فرزندى است آرزومند، آرزومند چيزهايى که هرگز دست يافتنى نيست و در راهى گام نهاده است که ديگران در آن گام نهادند و هلاک شدند (و از جهان چشم فرو بستند) کسى که هدف بيمارى هاست و گروگان روزگار، در تيررس مصائب، بنده دنيا، بازرگان غرور، بدهکار و اسير مرگ، هم پيمان اندوه ها، قرين غم ها، آماج آفات و بلاها، مغلوب شهوات و جانشين مردگان است» ✍نخستين وصفى که امام(عليه السلام) در اينجا براى فرزندش ـ و به بيان ديگر براى همه انسان ها ـ ذکر مى کند اين است که او در اين جهان به دنبال امورى مى رود که قابل وصول نيست، زيرا انسان دنيايى خالى از هرگونه مشکلات و ناراحتى ها و ناکامى ها مى خواهد در حالى که طبيعت دنيا آميخته با مشکلات و رنج ها و مصائب است 🔻جالب اينکه امام(عليه السلام) در معرفى خود شش صفت و در معرفى فرزندش چهارده صفت از مشکلاتى که هر انسانى در زندگى دنيا با آن روبه روست، بيان فرموده است; يعنى در واقع در مقابل هر وصف خويش دو وصف از فرزندش و در برابر هر مشکل خود دو مشکل از مخاطبش را بازگو مى کند. 📝ادامه دارد..... @Nahjolblage_urmi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۲بهمن ، حضور در خط مقدم جبهه ی مبارزه با آمریکا و اسرائیل است . 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ۹۸ @Nahjolblage_urmi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢روشن ترين راه 🔅فهو ابلج المناهج، و اوضح الولائج؛ مشرف المنار، مُشرق الجوادّ، مُضىء المصابيح. 💠اسلام روشن ترين راه ها و آشكارترين گذرگاه ها است. نشانه هاى راهيابى آن بلند و شاهراه هايش درخشان و چراغ هايش فروزان و روشنايى بخش است. 📚 ۱۰۶ @Nahjolblage_urmi
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ نکات مهم 1⃣: این نامه بعداز سخت ترین جنگ حضرت که منتج به شقاق بین امت یعنی حکمیت شد ، نوشته شده ، این نوشتار چه اهمیتی دارد آن هم در آن شرایط ؟ و مخاطب این نامه بهترین جوان جهان اسلام بوده است ،چرا بحث تربیت به این جوان و در این سن ؟ : ✅ اتفاقاً همین که امیرالمؤمنین علیه السلام در شرایط روحی و روانی و اجتماعی که در جنگ صفین بوجود آمده و حکمیت اتفاق افتاده ، دست به قلم میشوند و برای فرزندشان چنین نامه تربیتی فاخر ، طولانی و دقیقی را می نویسند ، نشان میدهد چقدر مساله تربیت در نظر ایشان اهمیت دارد ، بنابراین برای ما هم باید خیلی اهمیت داشته باشد. *⃣این که جایی از مسأله جامعه ، که سیاسی و اجتماعی است ، لطمه ای خورده است ، دلیل بر این نمی شود که کارها و امور مهم و واجبات دیگر برزمین بماند. ✳️اما این که سؤال فرموده اید نوشته شدن این نامه در جوانی امام حسن علیه السلام چه فایده ای دارد. 🔴نکته اول: عده ای احتمال می دهند این نامه برای محمد حنفیه نوشته شده باشد . 🔴نکته دوم :حتی اگر به امام حسن علیه السلام نوشته شده باشد ، تربیت که انتها ندارد ، جوان هم در هرسنی که باشد ،احتیاج به تربیت دارد . ✳️ضمن این که خود این نامه نشان دهنده این است که ، امیرالمؤمنین را نوشته اند که از امام حسن علیه السلام و محمد حنفیه از آن استفاده خواهند کرد تا دیگران . ⃣: حضرت می فرمایند:« روی آوردن آخرت ، مرا از یاد غیر خودم بازداشته....» یعنی در عیب یابی دیگران یا منظور هر نوع توجه به دیگران است؟ : ✳️این یک نوع تعبیر کنایی است از توجه داشتن انسان در سنین پیری به موضوع مرگ و لزوم وقت گذاری بیشتر برای جمع آوری توشه آخرت وگرنه اگر منظور بی توجهی به امور دیگران به معنای عام بود، پس چرا خود حضرت مشغول جنگ ها-از جمله جنگ صفین - می شدند؟ 🔆مقصود حضرت بیان این قاعده کلی است که انسانها غالباً هرچه پیرتر می گردند بیشتر نگران آخرت خود می شوند تا جایی که جز به رسیدگی به خود به چیز و کس دیگری نمی پردازند. 👌و همین عبارت حضرت اشاره است به این نکته چقدر برای ایشان تربیت فرزند مهم و خود فرزندشان عزیز است. ⃣:حضرت می فرمایند:« به ریسمان الهی چنگ زن ، چه وسیله ای مطمئن تر از رابطه تو با خداست ، اگر سررشته آن را در دست گیری » منظور از " اگر سررشته آن را در دست گیری "چیست ؟ چگونه میتوان اینگونه بود؟ : ✅منظور از این جمله حضرت « اگر سر آن را در دست گیری » همین مطلبی است که حضرت قبل از این جمله فرموده اند: ⏪ اگر بهترین و مطمئن ترین وسیله رابطه انسان باخداست . چه چیزی بهتر از این که این رابطه را محکم نگه داری و از هر مساله ای که به این ارتباط آسیب میرساند پرهیز کنی . ❇️اما این که چگونه میتوان این ارتباط را حفظ کرد ، مباحثی است که بلافاصله بعد از آن حضرت می فرمایند ، « دلت را با اندرز نیکو زنده کن ، هوای نفست را با بی اعتنایی به حرام بمیران و...» و مباحث دیگری که در نهج البلاغه ، آیات و روایات دیگر وجود دارد و مباحثی مثل ذکر الله ، مثل مراقبت و توجه به این که در محضر خداییم و امثال آن.... سوال4⃣: منظور حضرت از « جان را با یقین نیرومند کن » چیست ؟ راه تحقق آن چیست؟ : ✅یقین به آن کیفیت و مقامی از نفس می گویند که نسبت به حقایق ایمان بدون شک و ریب و تردید داشته باشد. ↔️ کسی که به یقین برسد در واقع نفس و جانش در مقابل وسوسه و شک و تردید قوی شده و این امور نمی تواند در ایمانش رخنه کند. ✅راه رسیدن به یقین را حضرت در نهج البلاغه به زیبایی و اختصار بیان کرده اند. 📣فرموده اند:" یقین نیز بر چهار پایه استوار است: 1⃣بینش زیرکانه (یعنی نگاه عمیق و با بصیرت به رخدادهای زمانه و پیرامون خود در مقابل نگاه سطحی و بی بصیرت) 2⃣دریافت و کشف حکمتهای پنهان در باطن حوادث و رخدادها 3⃣پند گرفتن از حوادث روزگار 4⃣ پیمودن راه درست پیشینیان ... حتماً مراجعه بفرمایید. ↩️ادامه دارد... 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ @Nahjolblage_urmi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهضت نهج البلاغه خوانی آ.غ
--------------- ✿﷽✿ ------------- #سلیمانی_باشیم #انتخاب_اصلح 💢در این نوشتار سعی داریم با بیان
--------------- ✿﷽✿ ------------- در قسمت قبل اشاره کردیم به اینکه حکومت ابزاری برای رسیدن به حق است و آن را تبیین نمودیم، اکنون توجه به این نکته ضروری است که سیاست های حکومت اسلامی در صورتی می تواند ابزار رسیدن حق باشد که پایبند به دین و رعایت اخلاق سیاسی دین اسلام باشد. اگر سیاست مداران مزین به اخلاق اسلامی نباشند حکومت و سیاست دچار آسیب هایی از قبیل: ناکارآمدی، پایین امدن قدرت سیاسی، رویگردانی تدریجی مردم از حکومت و عدم اعتماد مردم به سیاست مداران خواهد شد ❎در سیره سیاسی امام علیه السلام بعنوان حاکم اسلامی و انسان کامل دستورالعمل هایی برای مدیران جامعه و سیاست مداران عنوان کردند. لذا در این نوشتار برآنیم تا دو اصل مهم راتبیین نماییم: 1⃣اخلاق چه جایگاهی در سیاست دارد 2⃣مبانی اخلاقی سیاست از دیدگاه امام 1⃣جایگاه اخلاق سیاسی ❗️مبنای امام این است که سیاست تابع اخلاق است، اخلاق و سیاست هر دو در پی تامین سعادت انسان هستند. در دیدگاه امام هر چه در عرصه فردی اخلاقی است در عرصه اجتماعی و سیاست و نزد دولت مردان نیز اخلاقی است، زیرا حکومت اسلامی و سیاست جزیی از اجزای به هم پیوسته ی دین اسلام است، ✳️از منظر امام و قران حکومت ستمگران جایزنیست وامامت و زمامداری جامعه به ستمگران نمی رسد و مختص صالحان است.امام در خطبه۳ میفرمایند: «سوگند به خدايی که دانه را شکافت و جان را آفرید، اگر حضور فراوان بيعت کنندگان نبود، و ياران حجّت را بر من تمام نمی کردند، و اگر خداوند از علماء عهد و پيمان نگرفته بود که در برابر شکم بارگیِ ستمگران و گرسنگیِ مظلومان، سکوت نکنند، مهار شتر خلافت را بر کوهان آن انداخته، رهايش می ساختم، و آخر خلافت را با کاسه اوّل آن سيراب می کردم. آنگاه می ديديد که دنيای شما نزد من از آب بينی بزغاله ای بی ارزش تر است.» ‼️و این مهم را به صالحان سپرده است و اهداف عالی حکومت صالحان را گسترش فضایل اخلاقی می داند. ↩️ادامه دارد با ما همراه باشید❗️1⃣2⃣ ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalagheiha ┗━━━🍂━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔳امام حسن عسکری علیه السلام می فرماید : 💠كسى كه دوستش را در خلوت نصیحت كند او را آراســته اسـت، و كسى كه آشكارا او را نصیحت كند عیب هاى او را بر مـلا كرده است. ‌ ‌ 📘بحارالانوار ۷۸: ۳۷۴ @Nahjolblage_urmi
نهضت نهج البلاغه خوانی آ.غ
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ نکات مهم #نامه31_قسمت_اول #سوال 1⃣: این نامه بعداز سخت ترین جنگ حضرت که منتج به شق
═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════ : ⃣: منظور حضرت از « جان را با نور حکمت روشنایی بخش » چیست ؟ : ✳️حکمت عبارتست از حقیقت زیبای نهفته در پشت پرده ظاهر اتفاقات ، سخنان و رفتارها . 💯 مؤمن وقتی به حکمت میرسد انگار که از تاریکی به نور میرسد ، و وقتی به این حقیقت دست پیدا می کند ، جانی که تشنه رسیدن به آن نور حقیقت است ، روشنایی از حکمت پیدا میکند . *⃣لذاست که امیرالمؤمنین علیه السلام در می فرمایید: « حکمت گمشده مؤمن است » که هرجا او را پیدا کند ، درمی یابد » ⏪ و در توصیه می فرمایند حکمت را هر جا پیدا کردید؛ به سمت آن بشتابید حتی اگر در قلب یک منافق بوده باشد . ⃣:حضرت می فرمایند: «برای حق در مشکلات و سختی ها شنا کن » در حال حاضر بخاطر شرایط خاص اجتماعی و جهانی نیاز به کار زیاد است و استراحت کم ، پس حق البدن چه میشود آیا قیامت از من بازخواست نخواهند کرد ؟ گاهی برای جهاد در راه خدا و مؤثر بودن در حل مشکلات اجتماعی باید از حضور صد در صدی کنار خانواده و فرزندان چشم پوشید چگونه باید وظایفمان را بفهمیم ؟ : ✳️زمانی که موقعیت ، موقعیت جنگی است ، موقعیت نیاز به جهاد است ، یقیناً توجه به بدن هیچ جایگاهی ندارد . ⁉️ همانگونه که وقتی جنگ پیش می آید ، رزمنده نمی تواند بگوید اگر به میدان جنگ بروم به بدنم فشار می آید و از حق البدنم محروم میشوم و غافل میشوم . ♨️لذا حضرت در به مالک اشتر می فرمایند: در راه خدا و رفع حاجات مردم ،آنقدر خود را به سختی بیفکنی که بدنت فرسوده شود ، هیچ نگران نباش چون در مقابل اجر و ثواب و مقامی که در انتظار توست ، قابل مقایسه با این سختی ها و فرسایش جسمی که پیدا میکنی ، نیست . ⏪نتیجه میگیریم وقتی عرصه ، عرصه جهاد و کار جهادی برای اسلام شد. اصلاً مسأله تن و بدن و رسیدگی به استراحت اولویت ندارد . ⃣: چرا در آغاز نامه حضرت فرزند خود امام حسن ع را این گونه توصیف کردند آیا با مقام عصمت ایشان منافاتی ندارد؟ : ❇️اوصافی که امیرالمؤمنین در ابتدای برای خودشان و حضرت امام حسن علیه السلام بیان کرده اند ، در واقع از این نگاه است که طبیعت انسان در پیری این اوصاف است و در جوانی اوصافی که برای فرزندشان فرموده اند. ✅بحث عصمت مسأله جدایی است ، یعنی حضرت می خواهند بفرمایند ، سیر طبیعی دنیا اینگونه است. ♻️ انسانها در اواخر عمرشان حسرت این را میخورند که عمر و فرصت عمر رو به اتمام است ، و در وقت جوانی و نوجوانی، این تصورات را دارند که به همه آرزوهایشان خواهند رسید. نه در حالی که اینان آماج تیرهای بلایا و ابتلائات و...هستند . ⚠️حضرت این جنس زندگی را مورد توجه قرار میدهند ، نه این که بخواهند درباره شخص امام حسن علیه السلام به عنوان معصوم ، یا شخص امام علی علیه السلام به عنوان معصوم ، صحبت میفرمایند. ❎حتی اسم از امام حسن علیه السلام نبرده اند، فرمودند" مولود" هر به دنیا آمده جدیدی ، هرجوان و نوجوانی ، جایگاه زندگی در آن دوران اینگونه اقتضا میکند ، که باید با توصیه هایی که به امام حسن علیه السلام میکنند ، و در واقع با این توصیه ها به تمام جوانان توصیه میکنند ، چگونه زندگی کردن را می آموزند تا مبتلا به این ۱۴ صفت نشود، حضرت ۶ صفت درباره پدر و ۱۴ صفت درباره پسر عنوان می فرمایند ، هر پدری و هر فرزندی در چنین شرایطی ، ممکن است دچار چنین وضعیتی شود . ⏪این نامه هم برای همین نوشته شده است که آنچه به عنوان ۱۴صفت اختصاصا برای هرجوان و نوجوانی ممکن است پیش بیاید ، برای فرزندشان تبدیل به فرصت رشد و تعالی شود. ⃣: حضرت می فرمایند: "به فرزندی که امیدوار به چیزی است که بدست نمی آید" ... ، آرزوهای دور و دراز است. توضیح بفرمایید. : ✅یعنی بصورت طبیعی و عمومی انسان در نوجوانی و جوانی به دنبال دنیایى خالى از هرگونه مشکلات و ناراحتى ها و ناکامى ها است، در حالى که طبیعت دنیا آمیخته با مشکلات و رنج ها و مصائب است. ⃣: "به خاک درافتاده ی خواهش ها" یعنی خواهش ها او را به خاک در انداخته اند؟ : ✳️یعنی دوران جوانی و نوجوانی ، دوره ای است که شیطان و نفس اماره ، در تلاشند از هر طرف ، فرد را از طریق شهوات و خواسته های دل به زمین بزنند و مانع شوند تا مستقیم و با استقامت به سمت خداوند متعال و صراط مستقیم حرکت کند . ⭕️لازم است تأکید کنم این اوصاف که گفته شده درباره امام حسن علیه السلام نیست ، اوصاف دوره نوجوانی است . ↩️ادامه دارد... 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════ @Nahjolblage_urmi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مهدوی ارفع
Hekmat-147.mp3
12.13M
🔈اسراری از عالم ✅ تدبر در قلب نهج البلاغه حکمت۱۴۷ 🔷 حجت الاسلام 🆔 @mahdavi_arfae
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌟وَاعْلَمُوا أَنَّهُ لَيْسَ عَلَى أَحَد بَعْدَ الْقُرْآنِ مِنْ فَاقَة، وَ لاَ لاَِحَد قَبْلَ الْقُرْآنِ مِنْ غِنىً 🍃«و بدانيد هيچ کس با داشتن قرآن، فقر و بيچارگى ندارد و هيچ کس بدون آن غنا و بى نيازى نخواهد داشت» 📚 ۱۷۶ @Nahjolblage_urmi