eitaa logo
نهضت نهج البلاغه خوانی آ.غ
465 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
114 ویدیو
6 فایل
نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی آ.غ ارتباط با خادمان کانال @jafarii_k ... @azzahraa آثار مهدوی @Asaremahdavi_arfae @mahdavi_arfae @mahdavi_tebyan ‌نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی @nahjolbalagheiha استفاده از مطالب کانال، فقط با ذکر منبع جایز است
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#نهج_البلاغه 🍃و لَا تُمَلِّکِ الْمَرْأَةَ مِنْ أَمْرِهَا مَا جاوز نَفْسَهَا وَإِنَّما الْمَرْأَةُ رَیْحَانَةٌ وَ لَیْسَتْ بِقَهْرَمَانَةٍ 🌸کاری که برتر از توانایی زن است به او وامگذار،، که زن گل بهاری است، نه پهلوانی سخت کوش. 📚 #نامه ۳۱ #نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی_آغ @Nahjolblage_urmi
نهضت نهج البلاغه خوانی آ.غ
═════ ೋღ💎ღೋ════ #نامه31_قسمت_سوم: #سؤال🔟: "همانا گذشت عمر و چیرگی روزگار و روی آرودن آخرت مرا از ی
════ ೋღ🍃🌹🍃ღೋ═══ ⃣1⃣:"و از هرحادثه ای؛ زیبا و شیرین آن را برای تو برگزیدم و ناشناخته های آن را دور کردم" منظور از ناشناخته های آن را دور کردم چیست؟ : ✅یعنی امور مبهم ، بی فایده و غیر ضروری تاریخ را که هیچ اثری که خوشبختی و روشنگری تو ندارد ، از تو دور کردم . ✳️چون بخش هایی از تاریخ است که علیرغم جذابیت هایی که برای انسانهای محقق دارد ، هیچ اثر فایده و خاصیتی در زندگی انسانها ندارد ، مثل بسیاری از جزییات زندگی شخصیت های تاریخ ، که دانستن یا ندانستن آن هیچ فایده ای و ضرری ندارد . ⃣1⃣: "پس در آغاز تربیت تصمیم گرفتم تا کتاب خدای توانا و بزرگ را همراه با تفسیر آیات به تو بیاموزم و شریعت اسلام و احکام آن را از حلال و حرام به تو تعلیم دهم و به چیز دیگری نپردازم اما از آن ترسیدم که مبادا رأی و هوایی که مردم را دچار اختلاف کرد و کار را برآنان شبهه ناک ساخت به تو نیز هجوم آورد گرچه آگاه کردن تو را نسبت به این آموز خوش نداشتم..." منظور رأی و هوای خوارج است؟ منظور چیست؟ : ❇️بله همانطور که در ابتدای این نامه بیان شده است حضرت در مسیر بازگشت از جنگ صفین این نامه را مرقوم فرموده اند که یکی از تلخ وقایع تاریخ و عمر شریفشان در آن اتفاق افتاد و آن قصه پرغصه حکمیت و بی بصیرتی و جمود یاران حضرت در این ماجرا بود. ♨️عوارض این مسأله در جامعه خیلی عمیق تر از اصل آن بود چون بلافاصله خوارج تبدیل شدند به حزبی قوی و اعتقادی که همه همت خود را صرف شبهه افکنی در حقانیت اول مظلوم عالم کردند تا جایی که با استناد به قرآن ، علی علیه السلام را مرتد اعلام می کردند. ⃣1⃣: گویی حضرت کراهت از تعلیم مباحث و معضلات اجتماعی دارند که خطاب به امام حسن علیه السلام میفرمایند:« آگاه کردن تو را نسبت به این امور خوش نداشتم »، حال آنکه در ادامه آگاهی های اجتماعی را عامل استواری و ثبات قدم می دانند .دلیل این کراهت چیست؟ : ✅اتفاقاً به دلیلی که گفته شد ، حضرت شروع به تبیین مسایل دیگری غیر از قران و شریعت خدا کردند چون اگر شرایط عادی باشد بهتر این است که انسان عمر خود را صرف معارف عالی ، معارف توحیدی و معارف اخلاقی و... صرف کند . ⏪اما از آنجایی که چاره و گریزی نیست ، حضرت علیرغم میل و خواسته شان ، درباره مسایل دیگر جامعه ، که از مسایل دست چندم هستند ، نگران امام حسن علیه السلام بلکه نگران همه جوانان هستند و شروع به آگاهی دادن به فرزندانشان میشوند. سوال8⃣1⃣:حضرت در قسمتی از نامه ، آنجا که به دستیابی به هدایت و درخواست هدایت الهی اشاره دارند ، میفرمایند :« اگر در این راه آنچه را دوست می داری فراهم نشد ....بدان راهی را که ایمن نیست می پیمایی » نقش حب و بغض من در صحت و سقم راهی که میروم چگونه است ؟ گاه می بینیم نفس من به چیزی تمایل دارد که عین باطل است ،پس چرا حضرت تمایل مرا معیار قرار داده اند؟ : ✅اصلاً در این فراز از نامه حضرت میل فرد را معیار قرار نداده اند بلکه اگر به چند جمله قبل و چند جمله بعد دقت کنید می بینید که موضوع بحث چیز دیگری است. ◀️امیرالمؤمنین دارند به امام حسن تأکید می کنند با استمداد از خدا و پیمودن راه پاکان و اندیشیدن در چیزی که من برایت تفسیر می کنم قطعاً باید حالت یقین در طلب دین برایت حاصل شود و اگر دیدی چنین حالتی در تو نیست دچار شک و تردید هستی بدان راهی را که ایمن نیست می پیمایی و ... ⃣1⃣:« پس خواسته های تو به گونه ای باشد که جمال و زیبایی تو را تأمین کند» لطفاً توضیح بفرمایید ؟ : ✅یعنی از خدا چیزهایی بخواه که حقیقتا مفید باشند و باعث کمال و اصلاح تو بشوند نه اینکه فقط به مادیات بیاندیشی و از نیازهای اصلی معنوی که جمال و زیبایی شخصیتی و ملکوتی ات را تأمین می کند؛ غافل بشوی . 🔴مثل نیاز به هدایت، توفیق عبادت و ترک معصیت،حفظ آبرو و عاقبت به خیری و عافیت. ↩️ادامه دارد... 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ════ ೋღ🍃🌹🍃ღೋ═══
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💝امام علیه السلام می فرماید : هر که را چهار چیز بدهند , از چهار چیز محروم نماند ✨مَنْ أُعْطِيَ أَرْبَعاً لَمْ يُحْرَمْ أَرْبَعاً؛ مَنْ أُعْطِيَ الدُّعَاءَ لَمْ يُحْرَمِ الْإِجَابَةَ، وَ مَنْ أُعْطِيَ التَّوْبَةَ لَمْ يُحْرَمِ الْقَبُولَ، وَ مَنْ أُعْطِيَ الِاسْتِغْفَارَ لَمْ يُحْرَمِ الْمَغْفِرَةَ، وَ مَنْ أُعْطِيَ الشُّكْرَ لَمْ يُحْرَمِ الزِّيَادَةَ. 🌸 كسى را كه توفيق دعا دهند از اجابت محروم نماند و كسى را كه توفيق توبه دهند از پذيرفته شدن توبه محروم نماند و كسى را كه توفيق استغفار دهند از آمرزش محروم نماند و كسى را كه توفيق سپاسگزارى دهند از زيادت نعمت محروم نماند. 📚 ۱۳۵ @Nahjolblage_urmi
نهضت نهج البلاغه خوانی آ.غ
════ ೋღ🍃🌹🍃ღೋ═══ #نامه31_قسمت_چهارم #سوال5⃣1⃣:"و از هرحادثه ای؛ زیبا و شیرین آن را برای تو برگزیدم
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ : ⃣2⃣:حضرت میفرمایند:« هرگز از تأخیر دعا نامید مباش ، زیرا بخشش الهی به اندازه نیت است » منظور چیست؟ : ✳️یعنی خداوند بنده ی خودش را میشناسد و به هر مقدار که نسبت به خدا حسن ظن داشته باشد، برخورد خدا و کرم و لطف خدا هم بیشتر میشود. ♨️ و هرچقدر نسبت به خدا باورش کم باشد و لذا سوءظن داشته باشد و خیال کند که نه خدا نمی‌تواند رزقش را بدهد ، نمی‌تواند آنگونه که او می‌خواهد حاجاتش را برآورده کند، آبرو و عزت به او بدهد ، خداهم به اندازه ی همین نیت و درکش با او برخورد میکند. ⏪بنابراین هم در اینجا و هم در روایات بسیار دیگری توصیه شده تا می‌توانید حسن ظن خودتان را به خدا بالا ببرید. ⭕️یعنی آن حال قلبی، باور قلبی خودتان که در اینجا تعبیر به نیت شده را دائما تقویت کنید و به خدا باور کامل پیدا کنید چون خداوند به اندازه باور و نیت قلبی شما با شما رفتار میکند. ⃣2⃣: حضرت میفرمایند:« طالب دین نه اشتباه میکند و نه در تردید و سرگردانی است» ▪️۱. آیا منظور هر انسان در جستجوی حقیقت دین است یا منظور طلاب هستند؟ ▪️۲.چه ویژگی ها و شاخصه هایی لازم است تا طالب دین ( طلاب یا غیر طلبه) در جستجوی دین به یقین برسند ؟ ▪️۳.باچه میزان و شاخصی میتوان مطمئن بود تصمیمی که گرفته ایم ، راهی که انتخاب کرده ایم ، کلا انتخابهای ما درست و مورد رضایت خداست و عامل سعادت و فلاح ما خواهد شد ؟ : ✅عبارت عربی این قسمت از این است: « ولیس طالبُ الدین من خَبَط او خَلَط » یعنی کسی که در مسیر شناخت دین، دایم دچار شک و تردید و اشتباه میشود؛ این فرد طالب حقیقی دین نیست . 💢یعنی اگر انسان حقیقتا طالب دین باشد با استفاده از امکانات و فرصت ها و مبانی که حضرت در چند سطر قبل بیان فرمودند ، حتما گام به گام طلب دین را با یقین برمی دارد . ✳️فرمودند:" قبل از پیمودن راه پاکان ، از خداوند یاری بجویی " 🔴یعنی اولاً: طالب دین کسی است که با اعتماد به خودش حرکت نمی کند ، بلکه با استمداد دائمی و تضرع از خدا ، طلب یقین در فهم دین میکند. 🔴دوم فرمودند: "در راه او با اشتیاق عمل کن تا پیروز شوی ." ⏪این که اگر با کسالت ، تردید و بی میلی وارد مسیر طلب دین شوی ، به نتیجه نخواهی رسید . *⃣باید با شوق و اشتیاق وارد مسیر طلبگی شود ، طلبگی به معنای عام منظور می باشد نه طلبه رسمی . ❇️بعد میفرمایند:" از هرکاری که تو را به شک و تردید اندازد ، یا تسلیم گمراهی کند ، بپرهیز . " 🔰گاهی مسیر درست است ، امکانات و مبانی درست و یقین آور است ؛اما طالب دین کاری میکند که شک و تردید در او ایجاد میشود . ⁉️مثل همنشینی با انسان هایی که اهل شبهه افکنی هستند . این افراد انسان را وارد فضای شبهه و تردید خواهند کرد. ‼️یا انسان هایی که بی دلیل در معارف غور میکند ، که خداوند و پیامبر عزیز اسلام و ائمه اطهار واجب نکرده اند که بیش از این در آن غور کنند که انسان را دچار حیرت میکند . 🔰مثل موضوعات جبر و اختیار و قضا و قدر که فرمودند اگر در ابتدای ورود فهمیدی ، فبه المراد ، اما اگر متوجه نشدی و احتمال ایجاد شبهه در تو هست ، رها کن و بگو اجمالا همین قدر یقین دارم که نه جبر مطلق است ، نه اختیار مطلق . 👈ولی این که این دو چگونه جمع میشوند در درک و فهم من نیست . ⃣2⃣: حضرت میفرمایند: «اگر مستمندی را دیدی کن توشه ات را تا قیامت میبرد ، » منظور چیست؟ : ✳️یعنی کمک کردن به مستمندان یکی از بهترین راه های جمع آوری توشه ی قیامت و ذخیره ی آنست. 💠اگر مستمندی را دیدی که میتوانی به او کمک کنی؛ حتی حضرت میفرمایند بیش از آنچه که او نیاز دارد به او کمک کن . 🔴چون روزی که در قیامت دستت خالی است و نگران مسیر بهشت خودت هستی، می‌بینی که اجر و پاداش دست گیری از همین مستمندان است که سر بزنگاه به داد تو میرسد و قلب تورا شاد و راه تورا به سمت بهشت هموار میکند. ↩️ادامه دارد... 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈• : ⃣2⃣: حضرت میفرمایند:«گاهی نامیدی ، خود رسیدن به هدف است » لطفاً توضیح بفرمایید. : ✅اگر دقت کنید جمله در متن ادامه دارد. ‼️می‌فرماید: که گاهی نا امیدی خود رسیدن به هدف است. چه زمانی ؟! آنجا که طمع ورزی هلاکت باشد. 💯یعنی اگر قرار باشد طمع ورزی باعث شودکه آبرو، عزت و ایمانت به هلاکت و نابودی کشیده شود ، همین که نا امید شوی از رسیدن به طمع و درخواست بالاتر، قدرت بالاتر، مادیات بالاتر، لذت بالاتر خود این ناامیدی و نرسیدن خیلی برای تو بهتر است . 💢مثل یک هدف و غرضی برای حفظ شدن تو از هلاکت میماند ، در حالیکه اگر امید به آن آرزو داشته باشی و برای نیل به آن بخواهی با طمع تلاش کنی، حتما در راه بدست آوردنش به هلاکت می افتی. ⃣2⃣: حضرت می فرمایند: «مبادا در گرامی داشت زن زیاده روی کنی.........» منظور از برای دیگران به ناروا شفاعت کند چیست؟ : ❇️اشاره به اینکه هر گاه براى او این و آن را اکرام کنى ممکن است رابطه اى عاطفى میان آنها پیدا شود، رابطه اى که در آینده ممکن است منشأ فسادى شود . ♨️لذا در ادامه مى فرماید: «و احترامش را به حدى نگه دار که او را به این فکر نیندازد که براى دیگران (بیگانگان) شفاعت کند»؛ (وَلاَ تُطْمِعْهَا فِی أَنْ تَشْفَعَ لِغَیْرِهَا)، چرا که این گونه شفاعت ها نیز مى تواند منشأ رابطه عاطفى گردد و ضرر و زیان آن قابل انکار نیست. ⏪خلاصه اینکه احترام زن واجب است ولى با رعایت جوانب احتیاط اخلاقی و در حد خودش و از آنها به دیگران تجاوز نکند خواه  به صورت قبول شفاعت باشد و یا بدون شفاعت؛ ↔️زیرا از نظر روانى آثار منفى در آنها می گذارد و آنها را تشویق به ارتباط با دیگران مى کند. 🔴بعضى از شارحان در تفسیر «وَلاَ تَعْدُ بِکَرَامَتِهَا نَفْسَهَا» گفته اند: منظور این است که بیش از حد آنها را احترام نکن و در تکریمشان اندازه نگه دار؛ ولى این تفسیر با ترکیب این جمله و کلمات آن سازگار نیست . 📚با اقتباس از شرح آیت الله مکارم ⃣2⃣: حضرت میفرمایند: «روزی دوقسم است......اگر تو به سوی او نروی او به سوی تو خواهد آمد» پس در اینجا سوال پیش میاید که بدون تلاش هم روزی میرسد مگر نه اینکه میگوییم از تو حرکت از خدا برکت؟ : ✳️بله یک رزق مقسوم محتوم داریم که خداوند از باب لطف برای هر جانداری بر خود واجب فرموده است . ⏪ولی یک فضل و زیادت در رزق داریم که برایش باید از راههای مورد پسند خداوند تلاش کرد. 💢راههایی مثل کار و تجارت، صدقه، صله رحم ، ترک گناه و ... ⃣2⃣: لطفاً این قسمت ازنامه را توضیح بفرمایید. ( : تلاش کن تا درخواستهایت از روی درک باشد... پرهیز از کاری که تو را به تردید اندازد...) : ✅اگر عبارتهای پیش و پس از این فقره را بخوانیم، جواب به وضوح به دست می آید. 📣حضرت پیش از این فرموده اند:" چه بسا خواسته هایی داری که اگر داده شود، مایه هلاکت دین تو خواهد شد" ⛔️ و این یعنی زشتی و پستی ابدی را برای تو باقی خواهد گذاشت و وِزر و وبالش در دنیا و آخرت گریبان گیرت خواهد شد. ⏪پس از این عبارت هم مهم ترین مصداق اینگونه درخواستها را، درخواست مال معرفی کرده 🔴 فرموده اند:" نه مال دنیا برای تو باقی می ماند و نه تو برای مال دنیا" ↔️پس درخواست مال دنیا بیش از حد رزق حلال طیب واسع، وبال دنیا و آخرت می شود نه جمال دنیا و آخرت! ↩️ادامه دارد... 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع •┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️چند توصیه مهم به کاندیداهای مجلس از زبان امیرالمؤمنین علیه‌السلام ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalagheiha ┗━━━🍂━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴انتخاب اصلح از دیدگاه امام علیه السلام ✨إِنَّ شَرَّ وُزَرَائِکَ مَنْ کَانَ لِلاَْشْرَارِ قَبْلَکَ وَزِيراً، وَمَنْ شَرِکَهُمْ فِي الآْثَامِ فَلاَ يَکُونَنَّ لَکَ بِطَانَةً 💠بدترين وزراى تو کسى است که پيش از تو وزير «زمامداران شرور» بوده و در گناهان آنها شرکت داشته است چنين کسى هرگز نبايد محرم اسرار تو باشد» 📚 ۵۳ @Nahjolblage_urmi
════ ೋღ🍃🌹🍃ღೋ═══ : 7⃣2⃣: خواسته های تو بگونه ای باشد که جمال و زیبایی تو را تأمین و رنج و سختی را از تو دور کند منظور حضرت از خواسته و تامین جمال و زیبایی و دور شدن رنج و سختی چیست؟ لطفاً توضیح بفرمایید. : ✅اگر عبارتهای پیش و پس از این فقره را بخوانیم، جواب به وضوح به دست می آید. 📣حضرت پیش از این فرموده اند:" چه بسا خواسته هایی داری که اگر داده شود، مایه هلاکت دین تو خواهد شد" و این یعنی زشتی و پستی ابدی را برای تو باقی خواهد گذاشت و وِزر و وبالش در دنیا و آخرت گریبان گیرت خواهد شد. 🔴پس از این عبارت هم مهم ترین مصداق اینگونه درخواستها را، درخواست مال معرفی کرده فرموده اند:" نه مال دنیا برای تو باقی می ماند و نه تو برای مال دنیا" ⏪پس درخواست مال دنیا بیش از حد رزق حلال طیب واسع، وبال دنیا و آخرت می شود نه جمال دنیا و آخرت! 8⃣2⃣: حضرت می فرمایند: با نیکان نزدیک شو و از آنان باش و با بدان دور شو و از آنان دوری کن آیا شامل اقوام هم میشود؟ : ✳️بله شامل اقوام هم می شود منتهی با این شرط که دوری از اقوام بد نباید منجر به قطع رحم شود. ⛔️صله رحم با تعریف و شرایط خاصش واجب و قطع آن، حرام است. 💯اما انسان چنانچه خویشاوندان نزدیک اهل شر دارد می تواند از راههایی با او صله رحم کند که شرّش دامنگیر وی نشود؛ مثلاً تلفنی ، حضور در اماکن عمومی و ... :8⃣2⃣: امام میفرمایند آن نیک که جز با شر به دست نیاید نیکی نیست لطفاً این قسمت را توضیح بفرمایید. 9⃣2⃣:چه بسا دارو که بر درد افزاید و بیماری درمان باشد را لطفا این قسمت راتوضیح بفرمایید. : ❇️گاهی کوتاه آمدن در برابر بدی فردی، باعث جلوگیری از یک شرّ بزرگتر یا اصلاح فرد خطاکار می شود. ⚠️اما گاهی مدارا و کوتاه آمدن و نرم خویی در مقابل مستکبر، او را جری تر و برای ظلم بعدی و بالاتر مصمم می کند. ◀️در چنین مواردی، رفق و مدارا جایز نیست و بر بیماری تکبر و اجحاف او می افزاید. *⃣پس مدارا که در غالب موارد، داروی اختلافات است در این مورد خاص، عامل افزایش بیماری اخلاقی می شود. :8⃣2⃣: امام میفرمایند آن نیک که جز با شر به دست نیاید نیکی نیست لطفاً این قسمت را توضیح بفرمایید. 9⃣2⃣:چه بسا دارو که بر درد افزاید و بیماری درمان باشد را لطفا این قسمت راتوضیح بفرمایید. : ❇️گاهی کوتاه آمدن در برابر بدی فردی، باعث جلوگیری از یک شرّ بزرگتر یا اصلاح فرد خطاکار می شود. ⚠️اما گاهی مدارا و کوتاه آمدن و نرم خویی در مقابل مستکبر، او را جری تر و برای ظلم بعدی و بالاتر مصمم می کند. ◀️در چنین مواردی، رفق و مدارا جایز نیست و بر بیماری تکبر و اجحاف او می افزاید. ⬅️پس مدارا که در غالب موارد، داروی اختلافات است در این مورد خاص، عامل افزایش بیماری اخلاقی می شود. ۱۵ 0⃣3⃣: حضرت می فرمایند: افراد خانواده ات بدبخت ترین مردم نسبت به تو نباشند. لطفاً این سطر را توضیح بفرمایید. : ❇️ یعنی اینطور نباشد که دیگران از وجود تو بهره مند شوند و از معاشرت با خوشنود و راضی باشند ولی خانواده ات از اخلاق ناپسند تو بدبخت و ناخشنود باشند. 🔴یعنی مانند مردانی نباش که با غریبه ها مهربان و حوش اخلاقند ولی با خانواده و در خانه بداخلاق و ترشرو. ۱۶ 1⃣3⃣: حضرت می فرمایند: که چه زشت است فروتنی به هنگام نیاز ؛این جمله چطور با مناعت طبع معنی می شود؟ : 💯اتفاقاً این عبارت در تأیید و تأکید بر مناعت طبع و عزت نفس است. ⏪حضرت می فرمایند:« اینکه کسی در موقع تنگدستی و نیاز مالی، در مقابل ثروتمندان خضوع و فروتنی و اظهار ضعف کند خیلی زشت است»! 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ════ ೋღ🍃🌹🍃ღೋ═══
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مهدوی ارفع
🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🍃 📣 قابل توجه اعضاء وفعالان ✅ اولین دوره نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی باعنوان " " در راستاى تقویت علمی ومعرفتی اعضای نهضت برگزار می گردد. ⏪ مدرس: استاد ⏪اعطای گواهی پایان دوره 🔰جهت اطلاع از سرفصل ها ، روش شرکت ، ثبت نام واطلاع رسانی به کانال آموزش غيرحضوري نهضت 👈 @amoozeshemajazi در پیام رسان مراجعه فرمایید. ❌ظرفیت ثبت نام محدود مي باشد . 🕐 زمان ثبت نام : از٢٩بهمن تا٢ اسفند 🆔 @mahdavi_arfae
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔔ميدان آزمون بزرگ ✨الْوِلاَيَاتُ مَضَامِيرُ الرِّجَالِ 🔷«منصب هاى حكومتى، ميدان آزمون و مسابقه مردان است» 📚 ۴۴۱ @Nahjolblage_urmi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⛔️با دروغگو مشورت نکن ✨ لا تستشر الکذاب، فانه کالسراب یقرب الیک البعید، و یبعد علیک القریب 💠با شخص دروغگو مشورت نکن، زیرا که او مانند سراب است، دور را بر تو نزدیک و نزدیک را بر تو دور می سازد. 📚 ۳۸ @Nahjolblage_urmi
--------------- ✿﷽✿ ------------- 🔻شروع حکمت خوانی همراه با شرح و تفسیر ✅ هرروزحکمت ها رو دنبال کنید انشالله با عمل به حکمتها زندگی نهج البلاغه ای داشته باشیم. 📿 قبل از شروع هم توسلی به امیرالمومنین علیه السلام داشته باشیم که مولا در انتقال نورانیت کلامشان ، بهترین یاری و کمک را خواهند کرد.. 💎برای دوستانتان کلاس نهج البلاغه بگذارید و همین شرحی که در این کانال قرار میدهیم ، برایشان توضیح دهید . التماس دعا _ یا علی ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @Nahjolblage_urmi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 ✅حکمت-1 قال علی علیه السلام کُنْ فِی الْفِتْنَةِ کَابْنِ اللَّبُونِ، لاَ ظَهْرٌ فَیُرْکَبَ، وَلاَ ضَرْعٌ فَیُحْلَبَ 💠درود خدا بر او فرمود: در فتنه ها، چونان شتر دوساله باش، نه پشتی دارد كه سواری دهد، و نه پستانی تا او را بدوشند. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇