eitaa logo
نهضت نهج البلاغه خوانی آ.غ
465 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
114 ویدیو
6 فایل
نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی آ.غ ارتباط با خادمان کانال @jafarii_k ... @azzahraa آثار مهدوی @Asaremahdavi_arfae @mahdavi_arfae @mahdavi_tebyan ‌نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی @nahjolbalagheiha استفاده از مطالب کانال، فقط با ذکر منبع جایز است
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهضت نهج البلاغه خوانی آ.غ
--------------- ✿﷽✿ ------------- #سلیمانی_باشیم #انتخاب_اصلح 💢در این نوشتار سعی داریم با بیان
--------------- ✿﷽✿ ------------- در قسمت قبل اشاره کردیم به اینکه حکومت ابزاری برای رسیدن به حق است و آن را تبیین نمودیم، اکنون توجه به این نکته ضروری است که سیاست های حکومت اسلامی در صورتی می تواند ابزار رسیدن حق باشد که پایبند به دین و رعایت اخلاق سیاسی دین اسلام باشد. اگر سیاست مداران مزین به اخلاق اسلامی نباشند حکومت و سیاست دچار آسیب هایی از قبیل: ناکارآمدی، پایین امدن قدرت سیاسی، رویگردانی تدریجی مردم از حکومت و عدم اعتماد مردم به سیاست مداران خواهد شد ❎در سیره سیاسی امام علیه السلام بعنوان حاکم اسلامی و انسان کامل دستورالعمل هایی برای مدیران جامعه و سیاست مداران عنوان کردند. لذا در این نوشتار برآنیم تا دو اصل مهم راتبیین نماییم: 1⃣اخلاق چه جایگاهی در سیاست دارد 2⃣مبانی اخلاقی سیاست از دیدگاه امام 1⃣جایگاه اخلاق سیاسی ❗️مبنای امام این است که سیاست تابع اخلاق است، اخلاق و سیاست هر دو در پی تامین سعادت انسان هستند. در دیدگاه امام هر چه در عرصه فردی اخلاقی است در عرصه اجتماعی و سیاست و نزد دولت مردان نیز اخلاقی است، زیرا حکومت اسلامی و سیاست جزیی از اجزای به هم پیوسته ی دین اسلام است، ✳️از منظر امام و قران حکومت ستمگران جایزنیست وامامت و زمامداری جامعه به ستمگران نمی رسد و مختص صالحان است.امام در خطبه۳ میفرمایند: «سوگند به خدايی که دانه را شکافت و جان را آفرید، اگر حضور فراوان بيعت کنندگان نبود، و ياران حجّت را بر من تمام نمی کردند، و اگر خداوند از علماء عهد و پيمان نگرفته بود که در برابر شکم بارگیِ ستمگران و گرسنگیِ مظلومان، سکوت نکنند، مهار شتر خلافت را بر کوهان آن انداخته، رهايش می ساختم، و آخر خلافت را با کاسه اوّل آن سيراب می کردم. آنگاه می ديديد که دنيای شما نزد من از آب بينی بزغاله ای بی ارزش تر است.» ‼️و این مهم را به صالحان سپرده است و اهداف عالی حکومت صالحان را گسترش فضایل اخلاقی می داند. ↩️ادامه دارد با ما همراه باشید❗️1⃣2⃣ ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalagheiha ┗━━━🍂━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔳امام حسن عسکری علیه السلام می فرماید : 💠كسى كه دوستش را در خلوت نصیحت كند او را آراســته اسـت، و كسى كه آشكارا او را نصیحت كند عیب هاى او را بر مـلا كرده است. ‌ ‌ 📘بحارالانوار ۷۸: ۳۷۴ @Nahjolblage_urmi
نهضت نهج البلاغه خوانی آ.غ
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ نکات مهم #نامه31_قسمت_اول #سوال 1⃣: این نامه بعداز سخت ترین جنگ حضرت که منتج به شق
═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════ : ⃣: منظور حضرت از « جان را با نور حکمت روشنایی بخش » چیست ؟ : ✳️حکمت عبارتست از حقیقت زیبای نهفته در پشت پرده ظاهر اتفاقات ، سخنان و رفتارها . 💯 مؤمن وقتی به حکمت میرسد انگار که از تاریکی به نور میرسد ، و وقتی به این حقیقت دست پیدا می کند ، جانی که تشنه رسیدن به آن نور حقیقت است ، روشنایی از حکمت پیدا میکند . *⃣لذاست که امیرالمؤمنین علیه السلام در می فرمایید: « حکمت گمشده مؤمن است » که هرجا او را پیدا کند ، درمی یابد » ⏪ و در توصیه می فرمایند حکمت را هر جا پیدا کردید؛ به سمت آن بشتابید حتی اگر در قلب یک منافق بوده باشد . ⃣:حضرت می فرمایند: «برای حق در مشکلات و سختی ها شنا کن » در حال حاضر بخاطر شرایط خاص اجتماعی و جهانی نیاز به کار زیاد است و استراحت کم ، پس حق البدن چه میشود آیا قیامت از من بازخواست نخواهند کرد ؟ گاهی برای جهاد در راه خدا و مؤثر بودن در حل مشکلات اجتماعی باید از حضور صد در صدی کنار خانواده و فرزندان چشم پوشید چگونه باید وظایفمان را بفهمیم ؟ : ✳️زمانی که موقعیت ، موقعیت جنگی است ، موقعیت نیاز به جهاد است ، یقیناً توجه به بدن هیچ جایگاهی ندارد . ⁉️ همانگونه که وقتی جنگ پیش می آید ، رزمنده نمی تواند بگوید اگر به میدان جنگ بروم به بدنم فشار می آید و از حق البدنم محروم میشوم و غافل میشوم . ♨️لذا حضرت در به مالک اشتر می فرمایند: در راه خدا و رفع حاجات مردم ،آنقدر خود را به سختی بیفکنی که بدنت فرسوده شود ، هیچ نگران نباش چون در مقابل اجر و ثواب و مقامی که در انتظار توست ، قابل مقایسه با این سختی ها و فرسایش جسمی که پیدا میکنی ، نیست . ⏪نتیجه میگیریم وقتی عرصه ، عرصه جهاد و کار جهادی برای اسلام شد. اصلاً مسأله تن و بدن و رسیدگی به استراحت اولویت ندارد . ⃣: چرا در آغاز نامه حضرت فرزند خود امام حسن ع را این گونه توصیف کردند آیا با مقام عصمت ایشان منافاتی ندارد؟ : ❇️اوصافی که امیرالمؤمنین در ابتدای برای خودشان و حضرت امام حسن علیه السلام بیان کرده اند ، در واقع از این نگاه است که طبیعت انسان در پیری این اوصاف است و در جوانی اوصافی که برای فرزندشان فرموده اند. ✅بحث عصمت مسأله جدایی است ، یعنی حضرت می خواهند بفرمایند ، سیر طبیعی دنیا اینگونه است. ♻️ انسانها در اواخر عمرشان حسرت این را میخورند که عمر و فرصت عمر رو به اتمام است ، و در وقت جوانی و نوجوانی، این تصورات را دارند که به همه آرزوهایشان خواهند رسید. نه در حالی که اینان آماج تیرهای بلایا و ابتلائات و...هستند . ⚠️حضرت این جنس زندگی را مورد توجه قرار میدهند ، نه این که بخواهند درباره شخص امام حسن علیه السلام به عنوان معصوم ، یا شخص امام علی علیه السلام به عنوان معصوم ، صحبت میفرمایند. ❎حتی اسم از امام حسن علیه السلام نبرده اند، فرمودند" مولود" هر به دنیا آمده جدیدی ، هرجوان و نوجوانی ، جایگاه زندگی در آن دوران اینگونه اقتضا میکند ، که باید با توصیه هایی که به امام حسن علیه السلام میکنند ، و در واقع با این توصیه ها به تمام جوانان توصیه میکنند ، چگونه زندگی کردن را می آموزند تا مبتلا به این ۱۴ صفت نشود، حضرت ۶ صفت درباره پدر و ۱۴ صفت درباره پسر عنوان می فرمایند ، هر پدری و هر فرزندی در چنین شرایطی ، ممکن است دچار چنین وضعیتی شود . ⏪این نامه هم برای همین نوشته شده است که آنچه به عنوان ۱۴صفت اختصاصا برای هرجوان و نوجوانی ممکن است پیش بیاید ، برای فرزندشان تبدیل به فرصت رشد و تعالی شود. ⃣: حضرت می فرمایند: "به فرزندی که امیدوار به چیزی است که بدست نمی آید" ... ، آرزوهای دور و دراز است. توضیح بفرمایید. : ✅یعنی بصورت طبیعی و عمومی انسان در نوجوانی و جوانی به دنبال دنیایى خالى از هرگونه مشکلات و ناراحتى ها و ناکامى ها است، در حالى که طبیعت دنیا آمیخته با مشکلات و رنج ها و مصائب است. ⃣: "به خاک درافتاده ی خواهش ها" یعنی خواهش ها او را به خاک در انداخته اند؟ : ✳️یعنی دوران جوانی و نوجوانی ، دوره ای است که شیطان و نفس اماره ، در تلاشند از هر طرف ، فرد را از طریق شهوات و خواسته های دل به زمین بزنند و مانع شوند تا مستقیم و با استقامت به سمت خداوند متعال و صراط مستقیم حرکت کند . ⭕️لازم است تأکید کنم این اوصاف که گفته شده درباره امام حسن علیه السلام نیست ، اوصاف دوره نوجوانی است . ↩️ادامه دارد... 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════ @Nahjolblage_urmi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مهدوی ارفع
Hekmat-147.mp3
12.13M
🔈اسراری از عالم ✅ تدبر در قلب نهج البلاغه حکمت۱۴۷ 🔷 حجت الاسلام 🆔 @mahdavi_arfae
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌟وَاعْلَمُوا أَنَّهُ لَيْسَ عَلَى أَحَد بَعْدَ الْقُرْآنِ مِنْ فَاقَة، وَ لاَ لاَِحَد قَبْلَ الْقُرْآنِ مِنْ غِنىً 🍃«و بدانيد هيچ کس با داشتن قرآن، فقر و بيچارگى ندارد و هيچ کس بدون آن غنا و بى نيازى نخواهد داشت» 📚 ۱۷۶ @Nahjolblage_urmi
نهضت نهج البلاغه خوانی آ.غ
═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════ #نامه31_قسمت_دوم: #سؤال5⃣: منظور حضرت از « جان را با نور حکمت روشنایی بخش » چیست
═════ ೋღ💎ღೋ════ : 🔟: "همانا گذشت عمر و چیرگی روزگار و روی آرودن آخرت مرا از یاد غیرخودم بازداشته و تمام توجه مرا به آخرت کشانده است که به خویشتن فکر می کنم و از غیر خودم رویگردان شدم" ... امیرالمؤمنین علیه السلام این را در شرایطی فرمودند که حکومت اسلامی را داشتند. چگونه زمامداری و رویگردانی از غیر، در انسان جمع می شود؟ : ✳️انجام تکالیف ضروری فردی و اجتماعی نه تنها منافاتی با توجه انحصاری به خود و سفر آخرت ندارد بلکه از زیرمجموعه های آن است ؛ به عبارت دیگر انسانی که تمام وجودش را یاد آخرت و سختیهای آن سفر طولانی فراگرفته باشد جز انجام تکالیف الهی به هیچ چیز دیگری تمایل نشان نمی دهد و فکر و دلش جز به خودش و جمع آوری توشه و زاد آخرت جای دیگری نمی رود. 💯 لذا اینگونه می شود که از پرداختن به امور درجه دوم و از جمله امور غیرضروری و غیر تکلیفی دیگران رویگردان می شود. ♨️اما انجام امور رهبری و زمامداری از مسایل غیرضروری و درجه دوم نیست. ⃣1⃣: " و از دگرگونی روزگار و زشتی گردش شب و روز، او را بترسان" ... منظور از زشتی گردش شب و روز چیست؟ : ✅توجه کردن به حوادث تلخی که در زندگی دیگران رخ داده. ، و بلاهایی که همین روزگار و گردش شب و روز برای بسیاری از انسانها در اوج قدرت ، ثروت ، شهرت و معنویت پیش آورده ، یکی از بهترین راه های پیشگیری و درمان غفلت های انسان در دنیاست ،چون یکی از آثار دنیا برای انسان ، غفلت و نسیان است . ⁉️ وقتی نگاه به چهره زیبای دنیا میکند؛ غافل میشود ، حال اگر بتواند همزمان به چهره زشت دنیا هم که حوادث تلخی است که اتفاق افتاده ، نگاه کند ، دیگر دلبسته و غافل نمی شود . ⃣1⃣: " و آنچه برتو لازم نیست بر زبان نیاور"... یعنی تنها کلامی که ضروری و لازم است به زبان بیاوریم؟ ما زیاد پیش می آید که برای معاشرت با دیگران (ارتباطات اجتماعی و حسن معاشرت)، صحبت های ساده ای بکنیم که با این نگاه، ضروری به نظر نمی رسند. آبا این فرمایش مولا برای صحبت در صورت لزوم، شامل چنین مواردی می شود؟ : ✳️ارتباطات اجتماعی و معاشرت با دیگران خودش دو نوع است: ⭕️1- تعاملات لازم و ضروری مثل صله رحم که مورد توصیه بلکه تأکید شریعت مقدس است و ترک آن زشت و ناپسند و حتی گاهی فسق است. ⭕️2- تعاملات زائد و غیرضروری و بی فایده و حتی گاهی لغو و مضر که مورد نهی عقل و شرع است. 💯حالا سخن گفتن اگر لازمه دوستی و تعاملات مقید و ضروری باشد از مصادیق چیزهایی است که بر تو لازم است بر زبان آوری. ⃣1⃣: "شناخت خود را در دین به کمال رسان"... کمال شناخت و معرفت در دین چیست ؟ آیا ما می توانیم به آن کمال برسیم؟ : ❇️حضرت در خطبه اول می فرمایند: «اول الدین معرفته ، » " سرآغاز دین خداشناسی است ." 💢وکمال خداشناسی تصدیق و باور داشتن خداست . 💢 و کمال باور داشتن خدا شهادت قلبی ، به یگانگی و وحدت خدا یعنی توحید است . 💢و کمال توحید اخلاص در توحید است . 💢و کمال اخلاص در توحید این است که خدا را از صفات مخلوقاتش جدا کنی . 💢چون هر صفتی غیر از موصوفش است و هرموصوفی گواهی میدهد غیر از صفتش می باشد . ⃣1⃣: منظور حضرت از علم نافع چیست ؟ : ✅از آنجا که انسان عبث و بیهوده آفریده نشده است بلکه در این فرصت کوتاه عمر هدف و مقصدی متعالی دارد که همانا یافتن و طی کردن راه سعادت و کمال است؛ لذا هرکاری و هر رفتاری در دنیا باید حتما به سمت همان هدف و تأمین کننده بخشی از آن مقصود باشد. ⭕️یکی از مهمترین امور دنیا تحصیل علم است که با همه ارزش و اهمیتی که دارد از قاعده مذکور مستثنی نیست. 💯 یعنی یا باید مستقیماً کمال و سعادت اخروی ما را تأمین کند یا مقدمات آن را از جمله آسایش و آرامش حلال و مشروع و معقول دنیوی ما را. ⏪هر علمی که در این راستا باشد علم نافع است. 🔰به عنوان نمونه پیشنهاد می کنم به و مقدار مورد نیاز از علم ستاره شناسی در نظر مولا توجه بفرمایید که می فرمایند: "اى مردم! از فرا گرفتن علم نجوم (آنچه مربوط به پيشگويى به وسيله ستارگان است) بپرهيزيد! جز به آن مقدار که در خشکى، يا دريا به وسيله آن هدايت حاصل مى شود؛ چرا که نجوم به کهانت دعوت مى کند و منجّم همچون کاهن است و کاهن همچون ساحر و ساحر همچون کافر است و کافر در آتش دوزخ است!" ↩️ادامه دارد... 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ═════ ೋღ💎ღೋ════ @Nahjolblage_urmi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#نهج_البلاغه 🍃و لَا تُمَلِّکِ الْمَرْأَةَ مِنْ أَمْرِهَا مَا جاوز نَفْسَهَا وَإِنَّما الْمَرْأَةُ رَیْحَانَةٌ وَ لَیْسَتْ بِقَهْرَمَانَةٍ 🌸کاری که برتر از توانایی زن است به او وامگذار،، که زن گل بهاری است، نه پهلوانی سخت کوش. 📚 #نامه ۳۱ #نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی_آغ @Nahjolblage_urmi
نهضت نهج البلاغه خوانی آ.غ
═════ ೋღ💎ღೋ════ #نامه31_قسمت_سوم: #سؤال🔟: "همانا گذشت عمر و چیرگی روزگار و روی آرودن آخرت مرا از ی
════ ೋღ🍃🌹🍃ღೋ═══ ⃣1⃣:"و از هرحادثه ای؛ زیبا و شیرین آن را برای تو برگزیدم و ناشناخته های آن را دور کردم" منظور از ناشناخته های آن را دور کردم چیست؟ : ✅یعنی امور مبهم ، بی فایده و غیر ضروری تاریخ را که هیچ اثری که خوشبختی و روشنگری تو ندارد ، از تو دور کردم . ✳️چون بخش هایی از تاریخ است که علیرغم جذابیت هایی که برای انسانهای محقق دارد ، هیچ اثر فایده و خاصیتی در زندگی انسانها ندارد ، مثل بسیاری از جزییات زندگی شخصیت های تاریخ ، که دانستن یا ندانستن آن هیچ فایده ای و ضرری ندارد . ⃣1⃣: "پس در آغاز تربیت تصمیم گرفتم تا کتاب خدای توانا و بزرگ را همراه با تفسیر آیات به تو بیاموزم و شریعت اسلام و احکام آن را از حلال و حرام به تو تعلیم دهم و به چیز دیگری نپردازم اما از آن ترسیدم که مبادا رأی و هوایی که مردم را دچار اختلاف کرد و کار را برآنان شبهه ناک ساخت به تو نیز هجوم آورد گرچه آگاه کردن تو را نسبت به این آموز خوش نداشتم..." منظور رأی و هوای خوارج است؟ منظور چیست؟ : ❇️بله همانطور که در ابتدای این نامه بیان شده است حضرت در مسیر بازگشت از جنگ صفین این نامه را مرقوم فرموده اند که یکی از تلخ وقایع تاریخ و عمر شریفشان در آن اتفاق افتاد و آن قصه پرغصه حکمیت و بی بصیرتی و جمود یاران حضرت در این ماجرا بود. ♨️عوارض این مسأله در جامعه خیلی عمیق تر از اصل آن بود چون بلافاصله خوارج تبدیل شدند به حزبی قوی و اعتقادی که همه همت خود را صرف شبهه افکنی در حقانیت اول مظلوم عالم کردند تا جایی که با استناد به قرآن ، علی علیه السلام را مرتد اعلام می کردند. ⃣1⃣: گویی حضرت کراهت از تعلیم مباحث و معضلات اجتماعی دارند که خطاب به امام حسن علیه السلام میفرمایند:« آگاه کردن تو را نسبت به این امور خوش نداشتم »، حال آنکه در ادامه آگاهی های اجتماعی را عامل استواری و ثبات قدم می دانند .دلیل این کراهت چیست؟ : ✅اتفاقاً به دلیلی که گفته شد ، حضرت شروع به تبیین مسایل دیگری غیر از قران و شریعت خدا کردند چون اگر شرایط عادی باشد بهتر این است که انسان عمر خود را صرف معارف عالی ، معارف توحیدی و معارف اخلاقی و... صرف کند . ⏪اما از آنجایی که چاره و گریزی نیست ، حضرت علیرغم میل و خواسته شان ، درباره مسایل دیگر جامعه ، که از مسایل دست چندم هستند ، نگران امام حسن علیه السلام بلکه نگران همه جوانان هستند و شروع به آگاهی دادن به فرزندانشان میشوند. سوال8⃣1⃣:حضرت در قسمتی از نامه ، آنجا که به دستیابی به هدایت و درخواست هدایت الهی اشاره دارند ، میفرمایند :« اگر در این راه آنچه را دوست می داری فراهم نشد ....بدان راهی را که ایمن نیست می پیمایی » نقش حب و بغض من در صحت و سقم راهی که میروم چگونه است ؟ گاه می بینیم نفس من به چیزی تمایل دارد که عین باطل است ،پس چرا حضرت تمایل مرا معیار قرار داده اند؟ : ✅اصلاً در این فراز از نامه حضرت میل فرد را معیار قرار نداده اند بلکه اگر به چند جمله قبل و چند جمله بعد دقت کنید می بینید که موضوع بحث چیز دیگری است. ◀️امیرالمؤمنین دارند به امام حسن تأکید می کنند با استمداد از خدا و پیمودن راه پاکان و اندیشیدن در چیزی که من برایت تفسیر می کنم قطعاً باید حالت یقین در طلب دین برایت حاصل شود و اگر دیدی چنین حالتی در تو نیست دچار شک و تردید هستی بدان راهی را که ایمن نیست می پیمایی و ... ⃣1⃣:« پس خواسته های تو به گونه ای باشد که جمال و زیبایی تو را تأمین کند» لطفاً توضیح بفرمایید ؟ : ✅یعنی از خدا چیزهایی بخواه که حقیقتا مفید باشند و باعث کمال و اصلاح تو بشوند نه اینکه فقط به مادیات بیاندیشی و از نیازهای اصلی معنوی که جمال و زیبایی شخصیتی و ملکوتی ات را تأمین می کند؛ غافل بشوی . 🔴مثل نیاز به هدایت، توفیق عبادت و ترک معصیت،حفظ آبرو و عاقبت به خیری و عافیت. ↩️ادامه دارد... 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ════ ೋღ🍃🌹🍃ღೋ═══
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💝امام علیه السلام می فرماید : هر که را چهار چیز بدهند , از چهار چیز محروم نماند ✨مَنْ أُعْطِيَ أَرْبَعاً لَمْ يُحْرَمْ أَرْبَعاً؛ مَنْ أُعْطِيَ الدُّعَاءَ لَمْ يُحْرَمِ الْإِجَابَةَ، وَ مَنْ أُعْطِيَ التَّوْبَةَ لَمْ يُحْرَمِ الْقَبُولَ، وَ مَنْ أُعْطِيَ الِاسْتِغْفَارَ لَمْ يُحْرَمِ الْمَغْفِرَةَ، وَ مَنْ أُعْطِيَ الشُّكْرَ لَمْ يُحْرَمِ الزِّيَادَةَ. 🌸 كسى را كه توفيق دعا دهند از اجابت محروم نماند و كسى را كه توفيق توبه دهند از پذيرفته شدن توبه محروم نماند و كسى را كه توفيق استغفار دهند از آمرزش محروم نماند و كسى را كه توفيق سپاسگزارى دهند از زيادت نعمت محروم نماند. 📚 ۱۳۵ @Nahjolblage_urmi
نهضت نهج البلاغه خوانی آ.غ
════ ೋღ🍃🌹🍃ღೋ═══ #نامه31_قسمت_چهارم #سوال5⃣1⃣:"و از هرحادثه ای؛ زیبا و شیرین آن را برای تو برگزیدم
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ : ⃣2⃣:حضرت میفرمایند:« هرگز از تأخیر دعا نامید مباش ، زیرا بخشش الهی به اندازه نیت است » منظور چیست؟ : ✳️یعنی خداوند بنده ی خودش را میشناسد و به هر مقدار که نسبت به خدا حسن ظن داشته باشد، برخورد خدا و کرم و لطف خدا هم بیشتر میشود. ♨️ و هرچقدر نسبت به خدا باورش کم باشد و لذا سوءظن داشته باشد و خیال کند که نه خدا نمی‌تواند رزقش را بدهد ، نمی‌تواند آنگونه که او می‌خواهد حاجاتش را برآورده کند، آبرو و عزت به او بدهد ، خداهم به اندازه ی همین نیت و درکش با او برخورد میکند. ⏪بنابراین هم در اینجا و هم در روایات بسیار دیگری توصیه شده تا می‌توانید حسن ظن خودتان را به خدا بالا ببرید. ⭕️یعنی آن حال قلبی، باور قلبی خودتان که در اینجا تعبیر به نیت شده را دائما تقویت کنید و به خدا باور کامل پیدا کنید چون خداوند به اندازه باور و نیت قلبی شما با شما رفتار میکند. ⃣2⃣: حضرت میفرمایند:« طالب دین نه اشتباه میکند و نه در تردید و سرگردانی است» ▪️۱. آیا منظور هر انسان در جستجوی حقیقت دین است یا منظور طلاب هستند؟ ▪️۲.چه ویژگی ها و شاخصه هایی لازم است تا طالب دین ( طلاب یا غیر طلبه) در جستجوی دین به یقین برسند ؟ ▪️۳.باچه میزان و شاخصی میتوان مطمئن بود تصمیمی که گرفته ایم ، راهی که انتخاب کرده ایم ، کلا انتخابهای ما درست و مورد رضایت خداست و عامل سعادت و فلاح ما خواهد شد ؟ : ✅عبارت عربی این قسمت از این است: « ولیس طالبُ الدین من خَبَط او خَلَط » یعنی کسی که در مسیر شناخت دین، دایم دچار شک و تردید و اشتباه میشود؛ این فرد طالب حقیقی دین نیست . 💢یعنی اگر انسان حقیقتا طالب دین باشد با استفاده از امکانات و فرصت ها و مبانی که حضرت در چند سطر قبل بیان فرمودند ، حتما گام به گام طلب دین را با یقین برمی دارد . ✳️فرمودند:" قبل از پیمودن راه پاکان ، از خداوند یاری بجویی " 🔴یعنی اولاً: طالب دین کسی است که با اعتماد به خودش حرکت نمی کند ، بلکه با استمداد دائمی و تضرع از خدا ، طلب یقین در فهم دین میکند. 🔴دوم فرمودند: "در راه او با اشتیاق عمل کن تا پیروز شوی ." ⏪این که اگر با کسالت ، تردید و بی میلی وارد مسیر طلب دین شوی ، به نتیجه نخواهی رسید . *⃣باید با شوق و اشتیاق وارد مسیر طلبگی شود ، طلبگی به معنای عام منظور می باشد نه طلبه رسمی . ❇️بعد میفرمایند:" از هرکاری که تو را به شک و تردید اندازد ، یا تسلیم گمراهی کند ، بپرهیز . " 🔰گاهی مسیر درست است ، امکانات و مبانی درست و یقین آور است ؛اما طالب دین کاری میکند که شک و تردید در او ایجاد میشود . ⁉️مثل همنشینی با انسان هایی که اهل شبهه افکنی هستند . این افراد انسان را وارد فضای شبهه و تردید خواهند کرد. ‼️یا انسان هایی که بی دلیل در معارف غور میکند ، که خداوند و پیامبر عزیز اسلام و ائمه اطهار واجب نکرده اند که بیش از این در آن غور کنند که انسان را دچار حیرت میکند . 🔰مثل موضوعات جبر و اختیار و قضا و قدر که فرمودند اگر در ابتدای ورود فهمیدی ، فبه المراد ، اما اگر متوجه نشدی و احتمال ایجاد شبهه در تو هست ، رها کن و بگو اجمالا همین قدر یقین دارم که نه جبر مطلق است ، نه اختیار مطلق . 👈ولی این که این دو چگونه جمع میشوند در درک و فهم من نیست . ⃣2⃣: حضرت میفرمایند: «اگر مستمندی را دیدی کن توشه ات را تا قیامت میبرد ، » منظور چیست؟ : ✳️یعنی کمک کردن به مستمندان یکی از بهترین راه های جمع آوری توشه ی قیامت و ذخیره ی آنست. 💠اگر مستمندی را دیدی که میتوانی به او کمک کنی؛ حتی حضرت میفرمایند بیش از آنچه که او نیاز دارد به او کمک کن . 🔴چون روزی که در قیامت دستت خالی است و نگران مسیر بهشت خودت هستی، می‌بینی که اجر و پاداش دست گیری از همین مستمندان است که سر بزنگاه به داد تو میرسد و قلب تورا شاد و راه تورا به سمت بهشت هموار میکند. ↩️ادامه دارد... 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈• : ⃣2⃣: حضرت میفرمایند:«گاهی نامیدی ، خود رسیدن به هدف است » لطفاً توضیح بفرمایید. : ✅اگر دقت کنید جمله در متن ادامه دارد. ‼️می‌فرماید: که گاهی نا امیدی خود رسیدن به هدف است. چه زمانی ؟! آنجا که طمع ورزی هلاکت باشد. 💯یعنی اگر قرار باشد طمع ورزی باعث شودکه آبرو، عزت و ایمانت به هلاکت و نابودی کشیده شود ، همین که نا امید شوی از رسیدن به طمع و درخواست بالاتر، قدرت بالاتر، مادیات بالاتر، لذت بالاتر خود این ناامیدی و نرسیدن خیلی برای تو بهتر است . 💢مثل یک هدف و غرضی برای حفظ شدن تو از هلاکت میماند ، در حالیکه اگر امید به آن آرزو داشته باشی و برای نیل به آن بخواهی با طمع تلاش کنی، حتما در راه بدست آوردنش به هلاکت می افتی. ⃣2⃣: حضرت می فرمایند: «مبادا در گرامی داشت زن زیاده روی کنی.........» منظور از برای دیگران به ناروا شفاعت کند چیست؟ : ❇️اشاره به اینکه هر گاه براى او این و آن را اکرام کنى ممکن است رابطه اى عاطفى میان آنها پیدا شود، رابطه اى که در آینده ممکن است منشأ فسادى شود . ♨️لذا در ادامه مى فرماید: «و احترامش را به حدى نگه دار که او را به این فکر نیندازد که براى دیگران (بیگانگان) شفاعت کند»؛ (وَلاَ تُطْمِعْهَا فِی أَنْ تَشْفَعَ لِغَیْرِهَا)، چرا که این گونه شفاعت ها نیز مى تواند منشأ رابطه عاطفى گردد و ضرر و زیان آن قابل انکار نیست. ⏪خلاصه اینکه احترام زن واجب است ولى با رعایت جوانب احتیاط اخلاقی و در حد خودش و از آنها به دیگران تجاوز نکند خواه  به صورت قبول شفاعت باشد و یا بدون شفاعت؛ ↔️زیرا از نظر روانى آثار منفى در آنها می گذارد و آنها را تشویق به ارتباط با دیگران مى کند. 🔴بعضى از شارحان در تفسیر «وَلاَ تَعْدُ بِکَرَامَتِهَا نَفْسَهَا» گفته اند: منظور این است که بیش از حد آنها را احترام نکن و در تکریمشان اندازه نگه دار؛ ولى این تفسیر با ترکیب این جمله و کلمات آن سازگار نیست . 📚با اقتباس از شرح آیت الله مکارم ⃣2⃣: حضرت میفرمایند: «روزی دوقسم است......اگر تو به سوی او نروی او به سوی تو خواهد آمد» پس در اینجا سوال پیش میاید که بدون تلاش هم روزی میرسد مگر نه اینکه میگوییم از تو حرکت از خدا برکت؟ : ✳️بله یک رزق مقسوم محتوم داریم که خداوند از باب لطف برای هر جانداری بر خود واجب فرموده است . ⏪ولی یک فضل و زیادت در رزق داریم که برایش باید از راههای مورد پسند خداوند تلاش کرد. 💢راههایی مثل کار و تجارت، صدقه، صله رحم ، ترک گناه و ... ⃣2⃣: لطفاً این قسمت ازنامه را توضیح بفرمایید. ( : تلاش کن تا درخواستهایت از روی درک باشد... پرهیز از کاری که تو را به تردید اندازد...) : ✅اگر عبارتهای پیش و پس از این فقره را بخوانیم، جواب به وضوح به دست می آید. 📣حضرت پیش از این فرموده اند:" چه بسا خواسته هایی داری که اگر داده شود، مایه هلاکت دین تو خواهد شد" ⛔️ و این یعنی زشتی و پستی ابدی را برای تو باقی خواهد گذاشت و وِزر و وبالش در دنیا و آخرت گریبان گیرت خواهد شد. ⏪پس از این عبارت هم مهم ترین مصداق اینگونه درخواستها را، درخواست مال معرفی کرده 🔴 فرموده اند:" نه مال دنیا برای تو باقی می ماند و نه تو برای مال دنیا" ↔️پس درخواست مال دنیا بیش از حد رزق حلال طیب واسع، وبال دنیا و آخرت می شود نه جمال دنیا و آخرت! ↩️ادامه دارد... 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع •┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️چند توصیه مهم به کاندیداهای مجلس از زبان امیرالمؤمنین علیه‌السلام ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalagheiha ┗━━━🍂━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴انتخاب اصلح از دیدگاه امام علیه السلام ✨إِنَّ شَرَّ وُزَرَائِکَ مَنْ کَانَ لِلاَْشْرَارِ قَبْلَکَ وَزِيراً، وَمَنْ شَرِکَهُمْ فِي الآْثَامِ فَلاَ يَکُونَنَّ لَکَ بِطَانَةً 💠بدترين وزراى تو کسى است که پيش از تو وزير «زمامداران شرور» بوده و در گناهان آنها شرکت داشته است چنين کسى هرگز نبايد محرم اسرار تو باشد» 📚 ۵۳ @Nahjolblage_urmi