لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 درس نحو 3؛ #فایل_صوتی
🔰 #شرح_سیوطی_بر_الفیه #البهجة_المرضیة_فی_اُسلوبها_الجدید
🔸 جلسه 13
🔺 روز یکشنبه، 30 شهریور 1399
🔈 موضوع: باب اول، علامات اسم
مطالب مطرح شده
1. تفاوت علامت و تعریف
2. علت شرافت اسم بر فعل و حرف
3. علامات پنج گانه اسم
4. منظور از «بالجر» چیست؟ توضیح دهید.
5. عامل در مضاف الیه چیست؟
6. اقسام تنوین را نام برده و آنها را تعریف و مثال بزنید.
7. چرا تنوین در جمع مونث سالم تنوین تمکین نیست؟
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 درس نحو 3؛ #فایل_صوتی
🔰 #شرح_سیوطی_بر_الفیه #البهجة_المرضیة_فی_اُسلوبها_الجدید
🔸 جلسه 14
🔺 روز دوشنبه، 31 شهریور 1399
🔈 موضوع: باب اول، علامات اسم و فعل
مطالب مطرح شده
1. آیا در تفسیر «مسند» به «الاسناد الیه» تناسب رعایت شده است؟
2. چرا جناب سیوطی «تمییز» را به «انفصال» تفسیر نموده است؟
3. ارکان جمله را توضیح دهید.
4. مواردی که علائم اسم در غیر اسم یافت می شوند را چگونه می توان توجیه نمود؟
5. فعل بر حرف شرافت دارد، چرا؟
6. أن منسبکه را توضیح دهید.
7. علائم فعل را نام ببرید.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 درس نحو 3؛ #فایل_صوتی
🔰 #شرح_سیوطی_بر_الفیه #البهجة_المرضیة_فی_اُسلوبها_الجدید
🔸 جلسه 15
🔺 روز سه شنبه، 1 مهرماه 1399
🔈 موضوع: باب اول، علامات فعل، اقسام حرف
💢💢 مطالب مطرح شده 💢💢
1.چرا جناب شارح، در علامت دوم فعل فرمود تا تانیت ساکن؟ قید ساکن برای اخراج چه مواردی هست؟
2. حالات مختلف جمله اسمیه و جمله فعلیه را در ضمن مثال تبیین فرمایید.
3. ابیات «بالجر و التنوین...» و «بتا فعلت...» را ترکیب و ترجمه نمایید.
4. حرف بر چند قسم هست؟ مثال بزنید.
5. فعل از نظر اعراب و بنا بر چند قسم است؟
6. علامت فعل مضارع چیست؟
7. چرا علامات فعل امر در مرتبه آخر بیان شده است؟
✅ سوال: استاد ببخشید بنده بحث تمییز وتمیّز رو کاملا متوجه نشدم اگر میشه مختصرا توضیح بدید
اول باید سه مطلب روشن بشه تا بعد یه سوال بپرسیم و بعد جواب بدیم:
✅ تمییز
مصدر باب تفعیل هست
متعدی هست
به معنای جداکردن هست
✅ تمیُّز
حاصل مصدر هست
به معنای آنچیزی که بعد از جدا کردن یک چیزی از چیز دیگر حاصل میشود؛ جدا شدن
✅ انفصال
مصدر هست
لازم هست
به معنای جدا شدن هست
✅ سوال: چرا جناب سیوطی، تمییز را به انفصال ترجمه نموده است؟ اشکال این ترجمه این است که تمییز به عنوان مصدری که معنای متعدی داره به وسیله انفصال که مصدری دارای معنای لازم است، ترجمه شده لذا تناسب در ترجمه رعایت نشده!
✅ جواب: تمییز آن کاری است که شخص انجام می دهد، مثلا متکلم با به کار بردن علائم اسم، تمییز و جداسازی می کند اسم را از سایر کلمات و آنچیزی که حاصل می شود جدا شدن اسم از سایر کلمات است.
لذا اگر تمییز به معنای مصدری خودش باشد، سخن ابن مالک غلط خواهد بود چون در این صورت ابن مالک می گوید برای اسم، جدا کردن هست در حالیکه اسم چیزی را جدا نمی کند.
پس باید بگوییم تمییز مصدر هست ولی حاصل مصدر از آن اراده کرده است.
#پرسش_و_پاسخ
#سوال_درسی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 درس نحو 3؛ #فایل_صوتی
🔰 #شرح_سیوطی_بر_الفیه #البهجة_المرضیة_فی_اُسلوبها_الجدید
🔸 جلسه 16
🔺 روز چهارشنبه، 2 مهر 1399
🔈 موضوع: باب اول، علامات فعل
مطالب مطرح شده
1. جمله بعد از اسم نکره و اسم معرفه چه نقشی می پذیرد؟ توضیح دهید.
2. علامت فعل مضارع چیست؟
3. علامت فعل ماضی چیست؟
4. علامت فعل امر چیست؟
5. اسم فعل بر چند قسم است؟ مثال بزنید.
6. چرا ابن مالک در علامت فعل امر دو چیز را همزمان مطرح کرده است؟
#فعل
✅ مراد نحویون از جمله مشهور «ضَرَبَ زیدٌ عمْرًا»
🔸 آنچه به خاطر قاصر می رسد و احتمال می دهد آن است که: مراد به زید حضرت امیرالمومنین(ع) و مراد به عمرو، عمرو بن عبدود لعین است، و مراد به ضرب همان ضربتی است که آن حضرت در جنگ خندق و احزاب به آن مردود مرتاب زد و به جهنم فرستاد، و حضرت رسالت(صلی الله علیه و آله) در مدح آن حضرت لعل گوهربخش گشاد و فرمود: «لضربه علی یوم الخندق افضل من عباده الثقلین».
🔹 و بیان این مدعی آن است که: آن حضرت را چندین اسم بوده از جمله آنها «زید» است چنانچه شیخ صدوق(ره) در کتاب امالی( 482 حدیث 2 ) روایت کرده است.
📚مقامع الفضل، آقا محمد علی کرمانشاهی ج1ص472
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 درس نحو 3؛ #فایل_صوتی 🔊
#شرح_سیوطی_بر_الفیه #البهجة_المرضیة_فی_اُسلوبها_الجدید
🔸 جلسه 17
🔺 روز پنجشنبه، 3 مهر 1399
❇️ موضوع: باب دوم، معرب و مبنی، تقسیم اسم به معرب و مبنی
1. اسم معرب و مبنی را تعریف نمایید.
2. ویژگی زبان عربی در مقایسه با سایر زبانها چیست؟
3. اصل در اسما، اعراب است یا بنا؟ چرا؟
4. اصل در حروف اعراب است یا بنا؟
#اعراب #مبنی
با توجه به برگزاری دروس پایه اول در سال گذشته به #شیوه_مجازی و ضرورت مرور و تعمیق مباحث صرفی و نحوی، بحول الله و قوته، فردا اولین جلسه مرور و تمرین مباحث نحوی و صرف با #رویکرد_کاربردی ساعت 6.15 صبح برگزار خواهد شد.
تلاش می کنیم در طول سی جلسه و یا کمتر، تمام مباحث کتاب #هدایه را مرور کنیم.
اگر توفیق الهی و پیگیری و تلاش دوستان، همراهی کند بعدا وارد کتاب #صمدیه خواهیم شد.
در تمام این مدت برنامه ی ویژه ای برای مرور مباحث صرفی در نظر گرفته شده است.
❇️ اهداف این کلاس
1. مرور و دسته بندی مطالب نحوی و صرفی با رویکرد #جمله_یابی
2. حل تمرین
3. تطبیق مطالب
4. کاربردی نمودن مطالب با محوریت آیات و روایات
⏰ جلسه اول، روز شنبه، 5 مهر 1399، ساعت 6.15 صبح
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 درس نحو 3؛ #فایل_صوتی 🔊
#شرح_سیوطی_بر_الفیه #البهجة_المرضیة_فی_اُسلوبها_الجدید
🔸 جلسه 18
🔺 روز شنبه، 5 مهر 1399
❇️ موضوع: باب دوم، معرب و مبنی، تقسیم اسم به معرب و مبنی
1. تعریف شباهت مدنی و غیر مدنی
2. شباهت های پنج گانه مدنی اسم به حرف
3. ترکیب بیت «الاسم منه معرب...»
#اعراب #مبنی
دروس نحو و صرف
با توجه به برگزاری دروس پایه اول در سال گذشته به #شیوه_مجازی و ضرورت مرور و تعمیق مباحث صرفی و نحوی،
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊صرف ونحو کاربردی؛ #فایل_صوتی 🔊
#جمله_یابی
🔸 جلسه 1
🔺 روز شنبه، 5 مهر 1399
❇️ موضوع: اسناد و جمله سازی
1. تعریف اسناد
2. حالات اسناد
3. جمله اسمیه و فعلیه
4. جمله ساده و غیر ساده
5. نواسخ فعلی و حرفی
☑️ در #اشتقاق_اكبر حروف محفوظ نيست؛ مانند: (ثلم) و (ثلب)؛ آن چيزي كه اصل بوده (ثلم) است : (اذا مات الفقيه #ثلم في الاسلام ثلمه) ولي از این ثلم ؛ (ثلب) مشتق شده است. (ثلب) هم همان معناي (ثلم) را دارد يعني «شكاف». به اين اشتقاق اكبر ميگويند ؛ چون اصلاً حروف عوض شده است.
سه نوع اشتقاق داريم:
1️⃣ اشتقاق صغير
2️⃣ اشتقاق کبیر
3️⃣ اشتقاق اكبر
🔷 اگر هم حروف محفوظ است هم ترتيب؛ به آن ميگويند: (#اشتقاق_صغير). مثلا (نَصَرُ) مشتق از نَصر است؛ هم حروف محفوظ است و هم ترتيب محفوظ است.
اگر حروف محفوظ است و ترتيب محفوظ نيست مثل (فسّر) كه ميگويند كه اصلش (سفر) بوده است؛ به آن ميگويند: (#اشتقاق_كبير).
اما اگر تغيير بنيادي رخ داد و آمدند (ميم) را (باء) كردند ؛ به اين #اشتقاق_اكبر ميگويند.
🔶 البته اين تغيرات به خاطر قبايل مختلف عرب پيش ميآيد ؛ يكي ميگويد : ثلم ؛ ديگري ميگويد : ثلب. چون (باء) و (ميم) تقريباً هم مخرج و از #حروف_شفوی هستند.
✅ پ. ن :
#شفه به معنای «لب» است و «حروف شفوی» یا «شفهی» حروفی هستند که از محل لبها خارج میشوند.
چهار حرف (ف - م - ب - و) را چون با اتکا به لبها تلفظ میشوند «حروف شفوی» گفتهاند.
به تعبیر #نصاب_الصبیان :
«شفه» لب، «لسان» چه؟ زبان، «فم» دهان/ «ید» و «جارحه» دست و «حلقوم» نای
#ادبیات
@alnokat