eitaa logo
رسانه‌ی نخبگان
644 دنبال‌کننده
282 عکس
28 ویدیو
14 فایل
بسم الله النور 📣 این کانال با همراهی جمعی از ایده‌پردازان طرح شهید بیاضی‌زاده(ره) و نویسندگان و تحلیل‌گران دینی و حوزوی راه‌اندازی شده است. ارتباط با مدیر: @projectsystem @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
🔔 برگزاری نشست علمی هوش مصنوعی و آینده علوم اسلامی نشست علمی و تخصصی هوش مصنوعی و آینده علوم اسلامی با حضور صاحب نظران این بخش برگزار شد. در این نشست که در ادامه سلسله نشست های آینده علوم اسلامی به صورت مجازی برگزار شد، به مسائل علمی و مرتبط با هوش مصنوعی و ارتباط آن با علوم اسلامی و همچنین پیامدهای آن در جامعه اسلامی از جمله تغییر سبک زندگی پرداخته شد. ضرورت توجه به پژوهش های کاربردی و تحلیل داده های مرتبط با هوش مصنوعی و علوم اسلامی از محورهای گفت و گوی سخنرانان این نشست علمی بود. براساس این گزارش، حجت الاسلام و المسلمین احمد کوهی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر هادی شریعتی، حجت الاسلام و المسلمین مهدی طالعی، محمد عرب زاده، مریم اردبیلی، مجتبی رستمی و علی ابراهیم پور در نشست علمی و تخصصی هوش مصنوعی و آینده علوم اسلامی به تشریح ارتباط هوش مصنوعی و آینده علوم انسانی پرداختند. 🔈@najmnews
💠 نشست علمی و تخصصی هوش مصنوعی و آینده علوم اسلامی 🔈@najmnews
🔆 بنیاد نخبگان را جدی بگیرید 🔻 کار دانشگاه چیز دیگری است "چند توصیه هم توصیه‌های مدیریّتی و کاری است که هم برادران مسئول در بنیاد نخبگان و معاونت علمی و هم خود شماها مخاطب این توصیه‌ها هستید. اوّل این است که بنیاد نخبگان را باید جدّی گرفت؛ بنیاد نخبگان یک بنیاد ملّی است؛ یک بنیاد راهبردی است؛ این را باید کاملاً جدّی گرفت. شنیدم که برخی کارهای بنیاد نخبگان به دانشگاه‌ها سپرده میشود! این کار مصلحت نیست؛ دانشگاه‌ها اگر می‌توانستند کار بنیاد نخبگان را بکنند، این بنیاد را اصلاً ما راه نمی‌انداختیم. بعضی از دانشگاه‌های ما واقعاً برجسته‌اند، مرکز نخبه‌هایند امّا کار بنیاد نخبگان را نمی‌توانند بکنند. کار دانشگاه چیز دیگر است، کار بنیاد نخبگان چیز دیگر است. بنیاد نخبگان را جدّی بگیرید؛ یک بنیاد ملّی است، یک بنیاد راهبردی است؛ هم مسئولین بنیاد، هم مسئولین کشور، چه [سازمان‌] برنامه و بودجه، چه وزرای محترم مربوط، چه شوراهای علمی و مانند اینها که وجود دارند و چه شما جوانها. بنیاد خیلی مهم است." 🔗 بیانات در جمع شرکت‌کنندگان در نهمین همایش ملی "نخبگان فردا" 🔈@najmnews
🔵 نخبگان و نقش آنها در تصمیم سازی و اداره کشور 🖌 داود عامری دیدار دولت سیزدهم با رهبر معظم انقلاب و سخنان ایشان، حاوی نکات بسیار مهمی بود.این دیدار یک رهنمود راهبردی به همراه داشت. رهبر معظم انقلاب به صراحت و با تکراری که ناشی از تاکید جدی ایشان بر ایجاد دولت مردمی بود، فرمودند که « یک نقطه‌ی مهم در باب تحوّل، استفاده‌ی از خِرد جمعی است و تکیه‌ی بر عقلانیّت که استفاده بشود از نخبگان خارج از دولت، استفاده کنید؛ هر جایی که میتوان از نظر یک نخبه‌ای [استفاده کرد]» این تاکید معظم له حاوی نکات بسیار مهمی است که لازم است بدنه مدیریتی دولت آن را نه در حرف، که در عمل با شناخت دقیق، الگوسازی به پیاده سازی آن با کمک جریان های نخبگی کشور اهتمام ورزد. اگرچه ممکن است در مواردی دستگاه ها و مدیران از نظرات نخبگان بهره‌گیری کرده‌اند و انجام می دهند، اما این یک روال متداول و نظام‌مند نیست و برآیندی از خرد جمعی و جریان های نخبگی و کارشناسی نبوده، بنابراین در شرایط فعلی که دولت در مسیر تحول و بازسازی انقلابی باید حرکت کند، تکلیف است که ساز و کار لازم برای حضور نخبگان را در تصمیم سازی های راهبردی و حمایت و راهبری مدیران فراهم کند و برای نقش آفرینی سازمان های مردم نهاد که بیشتر محل حضور و ساماندهی جریان های نخبگی است، طراحی لازم صورت گیرد. نکته دوم، پرهیز از اقدامات غیر موثر و نمایشی است. یعنی این ساز و کار نباید به منظور ارائه گزارش و اجرای ظاهری آن باتشکیل جلسات و دعوت از چند نفر نخبه دانشگاهی منتهی شود، بلکه این اقدامات باید با اعتقادو باور به عنوان یکی از برنامه‌های تحولی در بازسازی انقلابی کشور در دولت و دیگر قوا مورد توجه قرار گیرد و به درستی در تصمیمات تاثیرگذار باشد. بررسی‌ها نشان می دهد که بعضی سازمان های مردم نهاد در کشورهای توسعه یافته، به میزان زیادی در تصمیمات راهبردی و عملیاتی نقش دارند و گاهی از بعضی از دستگاه های دولتی و رسمی کارکرد بهتری از خود نشان می دهند. واقعیت این است که اتصال به بدنه نخبگی خارج از دولت، یعنی اتصال به دانش و تجربه های ارزشمند بی‌شماری که اگر دولت بخواهد برای آنها سرمایه‌گذاری کند، باید علاوه بر هزینه های گزاف، سالیان طولانی در انتظار تربیت چنین نخبگانی باشد، لذا دولت و کشور برای نیل به اهداف خود در حوزه های مختلف نیازمند بهره گیری از این نخبگان است. در کنار داده ها و مطالعات آینده پژوهی که تاکید بر نقش بیشتر نخبگان در تحولات آینده دارد، پیشینه شناسی این موضوع هم نشان می دهد که سرنوشت جوامع بشری را نخبگان آنها دچار تغییر و تحول کرده‌اند. این گروه از افراد جامعه که در جامعه شناسی از آنها به عنوان کارگزاران تغییر تعبیر می شوند، کسانی هستند که از توانایی و قدرت تاثیرگذاری لازم بر جوامع برخوردارند و می توانند مسیر تحولات را با ایده های نو و کارآمد، در مسیر تحقق اهداف تغییر دهند. رهبر معظم انقلاب در یکی از صحبت های خود در خصوص توجه به دانش و پیشرفت، به جوانان ایران اسلامی فرمودند که برای پُر کردن فاصله دانش و پیشرفت بین ایران اسلامی با جهانِ پیشرفته، باید از راه های میانبر به قله‌های دانش دست پیدا کنیم. این سخن معظم له به این معنا است که طی کردن مسیر تاریخی علم در جهان، نه تنها فاصله علمی را پُر نخواهد کرد، بلکه ممکن است منجر به افزایش این مسیر طولانی نیز گردد. بنابراین لازم است که از طریق راه های میانبر و با بهره گیری از تجربه دیگران حرکت به سمت قله‌های دانش و فرهنگ انجام گیرد و این ممکن نیست، مگر با همراهی و کمک گرفتن از نخبگان و دانشمندان جامعه. شاید بتوان گفت سیاست های آپارتاید علمی در نظام استکباری به این خاطر تشدید شده است که متوجه گردیده اند که با انذارهای رهبر معظم انقلاب، روسای کشورهای کمتر توسعه یافته و ملت‌های آنها، همت خود را معطوف به قله های فرهنگ، دانش و پیشرفت نموده اند. 🔗 ادامه متن در خبرگزاری تسنیم 🔈@najmnews
🔍 تازه‌ترین مطالبه نخبگان از وزیر علوم جمعی از نخبگان دانشگاهی در نامه ای به زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درخواست کردند با سرعت بخشیدن به تغییر مدیران وزارت علوم روند اصلاحات اساسی در وضعیت علمی و آموزش عالی کشور هر چه سریع تر آغاز شود. در این نامه خطاب به پرفسور زلفی گل آمده است: همان گونه که مستحضرید مدت قابل توجهی از استقرار دولت مردمی و انقلابی حضرت آیت الله رئیسی و رای اعتماد قاطع مجلس شورای اسلامی به کابینه ایشان گذشته است و یکی از بزرگ ترین دغدغه های عموم مردم و قاطبه نیروهای انقلابی خلع ید هر چه سریع تر عناصر ناکارآمد و وابسته به دولت فشل قبلی است. در این میان متاسفانه هنوز شاهدیم که در راس وزارت علوم تغییرات قاطعی صورت نگرفته است و با وجود نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید در وضعیت کرونایی فعلی که نیازمند تصمیمات عاقلانه و مدبرانه است معاونین وزیر، روسای دانشگاه ها و در مجموع مسئولین تاثیرگذار بدنه وزارت علوم و مراکز آموزش عالی همچنان همان نیروهای ناکارآمد و بعضا مغرض سابق هستند. بدیهی است که اگر این مجموعه توانایی انجام کار مفیدی داشت در 8 سال گذشته این همه خسارت در عرصه علمی و پژوهشی ایران به بار نمی آمد. بنابراین هر روز ادامه کار آنان در مسئولیت های فعلی قطعا یا خسارت بار و یا مانع اصلاح امور است. در پایان ضمن اعلام حمایت قاطع از حضرتعالی به عنوان وزیری دانشمند و ولایتمدار، درخواست داریم که هر چه سریع تر روند تغییر مدیران وزارت علوم در همه سطوح آغاز شده تا روند اصلاحات اساسی در وضعیت علمی و آموزش عالی کشور هر چه سریع تر آغاز و خسارات سهمگین 8 سال گذشته جبران شود. 🔈@najmnews
💎درندگی در مفهوم‌شناسی «نخبه» در طول تاریخ و تا قبل از قرن انفجار اطلاعات و ارتباطات قرن 21، نخبه تعریف دو خط بالا را داشت. مانند یک پزشک خدمتگذار، کارمندی که به اصول اخلاقی کارمندی پای بند بود، کارگری که اندیشه تشکیل سندیکا را می پروراند، کشاورزی که طرح های جدید کشت و آبیاری آموزش می داد و غیره. از ابتدای قرن 21 با وجود هماهنگی علمی در جهان، نخبه شخصی است، که می تواند استاندارد های جهانی در علوم را تغییر دهد. یا قابلیت‌ها و توانایی‌ های برتر مورد تأیید جهان، برای مواردی در علوم داشته باشد. در این قرن امکان آن نیست، که هر کشوری برای خود استاندارد و تعریف جدید در علوم ایجاد کند. در این قرن فقط می توان در نظریه جهت نخبه ملی تعریف برای یکسان سازی با استاندارد جهان داشت.در قرن هفدهم واژه نخبه براي توصيف كالاهايي با مرغوبيت خاص به كار می‌رفت، و بعدها براي اشاره به اشخاص یا گروه‌ های اجتماعي برتر شد. ماده ٢ آیین‌نامه احراز نخبگي می‌گوید: "به استناد ماده ٤ اساسنامه بنياد نخبگی، نخبه به فرد برجسته و كارآمدی اطلاق می‌شود، كه اثرگذاري وي در توليد و گسترش علم و هنر و فناوري و فرهنگ‌سازی و مديريت كشور محسوس باشد، و هوش، خلاقيت، كارآفريني و نبوغ فكری وي در راستای توليد و گسترش دانش و نوآوری موجب سرعت بخشيدن به رشد و توسعه علمی و اعتلای جامعه انسانی كشور شود". 🔈@najmnews
از نگاه رهبر انقلاب 👇برف انبار کردن 🔑باید به طور جدى درس بخوانید – همان توصیه‏اى که من همیشه به جوان‌هاى طلبه مى‏کنم – _علومى را که امروز در اختیار حوزه‏هاى علمیه است، فرا بگیرید _و از بن دندان خودتان را به سطح تحقیق برسانید. _انسان با سرهم بندى، محقق نمى‏شود. _با برف انبار کردن، انسان فقیه و فیلسوف نمى شود. _باید محکم، خشت خشت این پایه را روى هم بچینید و بروید تا به آن اوج برسید. 👆🏼دیدار طلاب و اساتید مدرسه‌‌ى علمیه‌‌ى آیت‌اللَّه مجتهدى ۲۲/۳/۱۳۸۳ 🔈@najmnews
. 📌صندوق حمایت از طلاب نخبه تشکیل شود ⁉️مطالبه بسیار خوبی است؛ اما واقعا تا کنون صندوقی برای حمایت تشکیل نشده است؛ به گام دوم انقلاب اسلامی رسیدیم. 🔻امیدواریم از سوی مدیریت حوزه و سیاستگذاران، اقدامی اساسی صورت گیرد، تا طلاب مستعد آرزوهای‌شان را در گام سوم انقلاب نجویند! 🌹تا شاهد از دست‌دادن نخبگانی همچون نباشیم. پ. ن: از بابت پیگیری امور نخبگانی و پوشش و تولید محتوای این بخش از جامعه حوزوی قدردانی می کنیم. 🔈@najmnews
برای هنوز فرصت دارید جشنواره بین المللی فارابی با ارسال آثاری در قالب‌های زیر:👇👇 «کتاب پژوهشی» «گزارش اختتام یافته پژوهش» «رساله دکتری» «پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد» 🔍 تا 10 آبان 1400 فرصت دارید 🖌تمامی پژوهشگران حوزه علوم انسانی و اسلامی می‌توانند با مراجعه به سایت جشنواره به نشانی WWW.FARABIAWARD.IR آثار علمی خود را ثبت کنند. 🔈@najmnews
💠 شما، امروز، فردا 📌فرد نخبه در هر حوزه‌ای خواه سياسي، اجتماعي، فرهنگي، بايد بتواند، پدیده‌ها را در سطوح مختلف و حتي داخلي و بین‌المللی بررسي كند، آينده را از پيش ببيند و راهكارهاي هوشمندانه براي مديريت حوادث و پدیده‌ها در راستاي ارتقا بخشيدن به زندگي بشر ارائه كند. 🔈@najmnews
⚫️ مرام و منش پهلوانی در اوج نوجوانی 🙏 علی لندی دارای آخرین مرحله رشد اخلاقی بود 🖌 منصور کاووسی، روانشناس در بین نظریه های فراگیر روانشناسی در یک قرن اخیر، نظریه رشد اخلاقی لورنس کلبرگ، از برجستگی و نمود خاصی برخوردار است. در این نظریه، کلبرگ رشد اخلاقی را در سه سطح در طی شش مرحله با تحقیقات و پژوهش های گسترده از طریق آزمودنی های مختلف از سراسر جهان مطرح کرده است؛ چرا که آزمودنی های وی در طی تحقیقات افراد زیادی از شخصیت های نامدار و معروف تا مردم عادی کشور های مختلف بودند و در واقع نظریه وی قدرت تعمیم پذیری بالایی به خود گرفت. کلبرگ از نظر اخلاقی انسان‌های رشد یافته را کسانی می‌داند که وارد سطح سوم و ۲ مرحله ی آن شده باشند، افرادی با ویژگی های جهان‌شمول که وجدان، قدرت تصمیم گیری، اراده، انتخاب، اقدام و عمل، مهارت و نظایر آن از خصایص بارز این افراد است. افرادی که بدون نگرش های متزلزل، صرفاً بر مبنای اصول انسانی و معیارهای خیرخواهانه بدون توجه به منافع خویش با شناخت، آگاهی و بینش دست به اقدام و کمک‌رسانی میزنند. کلبرگ اعتقاد دارد در بین ملیت‌ها و افراد مختلف مورد پژوهش حقیقی، کمتر افرادی توانسته‌اند وارد سطح سوم و ۲ مرحله زیر مجموعه‌ی آن (اصول جهان‌شمول) برسند و حتی برجسته ترین و شاخص ترین افراد نهایت تا زیر مجموعه‌ی چهارم سطح دوم رشد اخلاقی پیش رفته اند، زیرا گذشتن از خود و منافع خویش به جهت تامین منافع دیگران کار هر کسی جز انسان های کمال یافته در رشد اخلاقی نبوده و نیست. از نظر او رسیدن به سطح سوم رشد اخلاقی وابسته به عامل سن نبوده بلکه تابعی از بلوغ عقلی و شکل گیری فردیت انسان ها است و چه بسا افرادی هستند که رشد سنی داشته باشند اما در همان سطوح اولیه درجا بزنند. به اعتقاد این دانشمند نظریه پرداز، افراد محدودی که به این سطح از رشد اخلاقی دست می یابند بر مبنای گذشتن از پیمان اجتماعی، رعایت اخلاق در راستای رفاه همگانی، احترام به حرمت و فردیت افراد، پایبند به اصول اخلاقی، نهادینه و درونی کردن اخلاق، رشد وجدان اجتماعی فارغ از موقعیت خویش دست به اقدام آگاهانه و خردمندانه زده تا بعدها گرفتار عذاب وجدان نگردند. بر همین اساس همه می دانیم که برای انتخاب آگاهانه و خردمندانه نیاز به شجاعت و شهامت، اراده ی قوی، اخلاص، قدرت تصمیم گیری داریم که از ویژگی های بارز فرد عامل است. «شادروان علی لندی »، هر چند نوجوان و کم سن بود، اما اقدام شجاعانه‌ی وی و تصمیم گیری خردمندانه‌اش نشان از بلوغ فکری و نهادینه کردن رشد اخلاقی در سایه‌ی تربیت شایسته دارد. اگر بخواهیم گذرا تحلیلی بر اقدام و عمل جاوید نام « علی لندی» بیندازیم و با معروف ترین نظریه جهانی در حوزه ی روان شناسی از منظر برجسته ترین نظریه پرداز دنیا، تطبیق دهیم، باید به صراحت معترف شویم که این نوجوان شیردل، مصداق بارز سطح سوم و آخرین مرحله رشد اخلاقی است، چرا که با از خودگذشتگی و اولویت بخشی به کمک کردن و حیات دوباره دادن به ۲ فرد نیازمند امداد و گرفتار در آتش، از خویش گذشت. در اقدامی که وی انجام داد (به دل آتش زدن برای کمک به دیگران) هیچ اجباری به کمک خواهی نبود جز ندای وجدان درون و نوع تربیت، بر همین اساس باید گفت؛ هر چند« شادروان علی لندی» نوجوان بود اما مرام و منش پهلوانی بجای آورد و بار دیگر « جوانمردی» را با عشق و ایثار هجی کرد تا «عیار مردانگی» از رونق نیفتد. قطعا این اقدام شجاعانه‌ی « علی لندی» با نوجوانان و جوانان از خود گذشته ای که بی هیچ ادعایی صادقانه در هشت سال جنگ از خاک ایران دفاع کردند، هم ردیف بوده و بیانگر این است که ایرانیان ققنوس‌وار به وقت مقتضی سر از خاک برخواهند داشت. 🔈@najmnews
🌀 استاد عبدالحسین خسروپناه 📝 نخبه حوزوی، مجاهد میدان رزم 🔸 عبدالحسين خسروپناه متولد ۱۳۴۵ ش در شهرستان دزفول، دروس حوزوی را در كنار دروس متوسطه (رشته تجربی) در سال ۱۳۶۲ آغاز كرد و طی شش سال، در سال ۱۳۶۸ ش در مقطع سطح سوم حوزه علمیه فارغ‌ التحصیل شد. 🔹 استاد خسروپناه در سال ۱۳۶۸ دروس خارج فقه و اصول را در حوزه علميه قم آغاز كرد و دوازده سال از محضر استادانی همچون حضرات آیات عظام: وحيد خراسانی، فاضل لنكرانى، جعفر سبحانی، ناصر مکارم شیرازی در حوزه علميه قم بهره برد. 🔹 تحصیل دروس تخصصى كلام اسلامى را در كنار دروس خارج فقه و اصول در سال ۱۳۷۰ ش آغاز کرده و در سال ۱۳۷۴ در مقطع دكتراى كلام اسلامى با رتبه اول از مؤسسه امام صادق (عليه‌السلام) فارغ التحصيل شد و پايان نامه خود را با عنوان انتظارات بشر از دين به اتمام رساند. ♨️ سابقه مبارزاتی و جبهه وی در دوران دفاع مقدس، در عملیات‌های رمضان، محرم، کوشک، بدر، والفجر هشت، کربلای پنج و والفجر ده، به عنوان تک تیرانداز و دیدبان شرکت نمود و چندین بار با موج انفجار و مصدومیت شیمیایی، راهی بیمارستان شد. در یکی از عملیات‌ها، انفجار گلوله تانک باعث می‌شود ایشان تا یک قدمی مرگ برود که خودشان این تجربه نزدیک مرگ را در برنامه «زندگی پس از زندگی» بیان کرده‌اند. 📚 آثار متعددی از وی منتشر شده است که برخی از آنها عبارتند از: ➖فلسفه‌های مضاف ➖فرهنگ و اندیشه اسلامی ➖جریان شناسی فکری ایران معاصر ➖آسیب شناسی جامعه دینی ➖آسیب شناسی دین پژوهی معاصر: تحلیل دین شناسی شریعتی، بازرگان و سروش ➖نظام معرفت شناسی صدرایی @Manahejj @najmnews
◼️ انا لله و انا الیه راجعون ◾️روح مطهر علامه حسن زاده به ملکوت اعلا پیوست. @HOWZAVIAN
. ✍ فرازهایی از الهی‌نامه علامه حسن‌زاده رحمت الله علیه 🍃 به سوی تو آمده‌ام؛ به حقّ خودت مرا به من برمگردان الهی! 🍃 الهی! پیشانی بر خاک نهادن آسان است، دل از خاک برداشتن دشوار. 🍃 الهی! تو پاک آفریده ای، ما آلوده کرده‌ایم. 🍃 الهی! گرگ و پلنگ را رام توان کرد، با نفس سرکش چه باید کرد؟ 🍃 الهی! انگشتری سلیمانی‌ام دادی، انگشت سلیمانی ام ده. 🍃 الهی! اگر ستّارالعیوب نبودی، ما از رسوایی چه می‌کردیم؟ @HOWZAVIAN
🔴 در تحلیل جانفشانی علی لندی‌ 🔶علی لندی نوجوان ۱۵ ساله ایذه‌ای با جانفشانی خود، جامعه‌‌ای را زنده کرد. او نمرده است بلکه تازه زنده شده است! چه مرگ حیات‌بخشی! خدایا چنین مرگی را نصیب ما هم بنما. 🔶مخالفان اسلام از هر فرصتی برای مخالفت با ازرش‌های اسلامی استفاده می‌کنند، فی المثل اگر یک دختر نوجوان اصفهانی در یک درگیری دخترانه، رفتاری خشونت‌آمیز انجام می‌دهد، با تحلیل‌های عجیب و غریب، چنان رفتاری را به پای جمهوری اسلامی، بلکه انقلاب اسلامی و بلکه حتی به پای اسلام و ارزش‌های اسلامی می‌نویسند! میزگردهای علمی برای آن برپا می‌کنند و لشکر رسانه‌ای آنها نیز سوژه مورد نظر را هرگز رها نمی‌کند! و سعی می‌کنند به بهانه‌های مختلف خاطره هنجارشکنانه‌ای را که از رفتار او در ذهن‌ها ایجاد کرده‌اند زنده نگه دارند. 🔶اما به هنگام مشاهده ایثارگری‌ها و جانفشانی‌های نوجوانانی در همان سن و سال، چنان رفتار می‌کنند که گویا از هر دو چشم کور بوده‌اند و از هر دو گوش کر! آنان هرگز نه مقاله‌ای در تحلیل جانفشانی علی لندی‌ها می‌نویسند و نه حتی تصویری از او منتشر می‌کنند. گویا چنین حادثه‌ای در جهان رخ نداده است. آنان هیچ تحلیل جامعه‌شناسانه و روان‌شناسانه و ارزش‌شناسانه‌ای از چنین رفتارهایی ارائه نخواهند داد. 🔶اما ایثار و جانفشانی از جنس نورند؛ کسی نمی‌تواند جلوی انتشار آنها را بگیرد. همین که خفاش‌ها به لانه می‌خزند، نشانه پرتوافشانی خورشید است. 🖌 احمدحسین شریفی 🔈@najmnews
🔻رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه مطرح کرد: ❇️ شناسایی ۲هزارو ۳۱۸ نخبه در حوزه ◻️ ۱۵۸۳ تن در حوزه علمیه برادران، ۵۱۷ تن در حوزه علمیه خواهران و ۲۱۸ تن در جامعةالزهرا (س)به عنوان استعداد برتر شناسایی شدندکه در حوزه علمیه برادران در هشت دوره، حوزه علمیه خواهران در هفت دوره و جامعةالزهرا(س) در پنج دوره بوده است. ◻️ هدف اصلی این مرکز در سه قلمرو مهم و محوری؛ شناسایی استعدادهای برتر و نخبگان حوزه‌های علمیه، زمینه‌سازی برای رشد و ارتقا و ارائه خدمات برای نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه، زمینه‌سازی بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان حوزه‌های علمیه در مسیر پاسخ‌گویی به نیازهای نظام جمهوری اسلامی و کمک به توسعه‌یافتگی و رشد افزون‌تر جامعه دینی و اسلامی خلاصه می‌شود. ◻️ این مرکز به‌عنوان ستاد مشترک در امر نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه، ارتباط وسیعی با مرکز حوزه‌های علمیه سراسر کشور، مرکز حوزه‌های علمیه خواهران، جامعه الزهرا(س)، مرکز حوزه‌های علمیه خراسان و مرکز حوزه‌های علمیه اصفهان دارد. 🔹 متن کامل نشست خبری تشریح برنامه های مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه را در خبرگزاری حوزه بخوانید:👇 https://hawzahnews.com/xbmcZ 🔈@najmnews
🔊 همزمان با تعیین رئیس جدید سازمان صداوسیما؛ تولید محتوا و مخاطب آفرینی، چالش های امروزی صدا و سیما 🔺 یکی از مشکلات عمده‌ای که بسیاری از کارشناسان و نخبگان رسانه به آن اذعان دارد، بحثِ فقدان ، نوآوری و ایده‌پردازی در رادیو و تلویزیون است. 🔹در سال‌های اخیر. با نگاهی به نظرسنجی‌های مختلفی که از مردم گرفته می‌شود و گزارش‌های میدانی، می‌توان این نکته را دریافت که نوستالژی‌های دهه ۶۰ و ۷۰، بیش از دهه‌های اخیر بیننده دارد. 🛎 نکته دیگر که بسیاری از گلایه‌ها و انتقادات نسبت به آن وجود دارد بحث عقب‌ماندن خبرِ از و بخش‌های دیگر است و همچنین از دست دادن که مورد بحث گروه‌های مختلف است. مشروح خبر در سایت : v-o-h.ir/?p=26580 🔈@najmnews
🔆 "ترجمه" و بیماری تفکر در ایران امروز (بمناسبت روز ترجمه) 🔻بخش‌هایی از مقاله "ریشه‌های فقدان خودمشاهده‌گری در میان نخبگان مسلمان" 🖌 حبیب الله بابایی، استاد حوزه .... غفلت از جهان اسلام در مطالعات اجتماعی و جامعه‌شناختی در موسسات کشورهای اسلامی را می‌توان برای مثال در بیان دکتر احمد هاشمی (دانشگاه آکسفورد) در موضوع «ترجمه در جهان اسلام» دید و بی‌توجهی نخبگان جامعه‌شناس در ایران به عنصر «ترجمه» در پاسخ به سئوال راقم این سطور دید: «در حوزه مطالعات ترجمه کارهای زیادی دیده‌ام، اما کسی که جهان اسلام را رصد کرده باشد به خاطر نمی‌آورم. اصولا کمتر پژوهشگر ایرانی را می‌شناسم که نگاه جامع و روشمندی به تحولات فکری جهان اسلام کرده باشد و دست کم پنج جغرافیای فرهنگی جهان اسلام (دنیای عرب با سه محور مغرب عربی، مصر و شام، و حجاز، ایران یا جوامع پارسی‌گو Persianate Societies که شامل افغانستان و تاجیکستان هم بشود، ترکیه و پیشتر عثمانی که حوزه فرهنگی بالکان را هم دربر دارد، و شبه قاره و جنوب شرق آسیا با سه محور پاکستان و اندونزی و هند، و نیز آسیای میانه و قفقاز را در تحقیقاتش پیش چشم داشته باشد.» همین مسئله در مورد «ترجمۀ کتاب» در جهان اسلام نیز صادق است. مثلا عناوین مربوط به کتاب کودک در هشت ماه از سال 1397 در ایران 5400 عنوان بوده که از آن تعداد 4500 عنوان کتاب ترجمه بوده، و به اذعان معاون فرهنگی وزارت ارشاد (محسن جوادی)، 70 درصد از فروش کتابِ کودک نیز به کتاب‌های ترجمه‌ای اختصاص داشته است. جامعه‌شناسان این پدیده ترجمه و ریشه‌ها و پیامدهای اجتماعی آن را در ایران و سپس در جهان اسلام مطالعه نمی‌کنند. در این باره اساسا آمار مقایسه‌ای در ترجمه کتاب کودک در ایران و سایر کشورهای اسلامی وجود ندارد، و کسی هم در حوزه و دانشگاه‌ به پیامد فرهنگی ترجمه‌های «کتاب کودک» و آیندۀ نسل مسلمان در این جامعه مسلمانان نمی‌نگرد. این قصه بنابه گفتۀ محسن جوادی، در ساحت‌های اندیشه‌ای در ایران در همان سال (1397) نیز صادق است. در هشت ماه نخست از سال 97 در ایران، هزار و سیصد عنوان کتاب، تألیف شده، و دوهزار و دویست کتاب ترجمه شده است. با این همه نمی‌دانیم واقعیت ترجمه اندیشه‌ها و اندیشه‌های ترجمه‌ای در کشورهای ترکیه، مالزی، عربستان، تونس، و غیره چگونه است و معنای پراکندگی آمار در حوزه تألیف و ترجمه، در حوزه علوم اسلامی و علوم انسانی، در حوزه زنان و مردان، و در حوزه کودکان و بزرگسالان چیست و آیندۀ آن نیز چه خواهد بود؟ همین‌طور امروزه ما فاقد اطلاعات لازم و طبقه‌بندی داده‌های ضروری در موضوع کتاب در دنیای اسلام هستیم. در این باره علم‌سنجی‌های دقیقی در حوزه نشر کتاب، موضوعات و پراکندگی آن درپروژه‌های تألیفی و ترجمه‌ای، و زبان‌ و یا زبان‌های تألیفات در جهان اسلام و بُرد علمی و فکریِ آثار متفکران مسلمان در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی انجام نشده است و ما در این باره ذهنی نسبتا تاریک نسبت به وضعیت تفکر (در علوم اسلامی و در علوم انسانی) و آیندۀ فکری مسلمانان و پیامدهای اجتماعی و سیاسی و یا حتی اقتصادیِ «کتاب در دنیای اسلام» داریم. مثلا در همین موضوع «کتاب» در ایران و بلکه در جهان اسلام نمی‌دانیم چه میزان از آثار کنونی مسلمانان قابلیت ترجمه به زبان‌های جهان اسلام (اردو، عربی، فارسی، استانبولی، مالایایی و غیره) دارد، و چه تعداد و چه گونه‌هایی از آن قابلیت انتشار در سطح بین‌الملل را دارد. گفتنی است موضوع غرب‌زدگی در امر ترجمه و تألیف صرفا یکی از نمونه‌های غرب‌زدگی است که جامعه‌شناسان کمتر به آن می‌پردازند و به ندرت ریشه‌ها و پیامدهای آن را نشان می‌دهند. این در حالی است در موضوعات اندیشه‌‌ای در دنیای اسلام، نوعا ترجمه بر تألیف غلبه کرده و تولید اندیشه توسط اندیشمندان مسلمان در حوزه‌های علوم انسانی نیز به محاق رفته است (شما مثلا ببینید وضعیت عدالت‌اندیشی را در دنیای اسلام)؛ و ثانیا هیچ مطالعه روشنی از عنصر ترجمه در جهان اسلام (در یک نگرش تطبیقی به «ترجمه درایران»، «ترجمه در ترکیه»، «ترجمه در مالزی» و «ترجمه در جهان عرب») وجود ندارد (فقدان جامعه‌شناسی «ترجمه» در دانشگاه‌های اسلامی)، و ما نمی‌دانیم که دنیای اسلام با انبوهی از ترجمه‌ها از زبان‌های اروپایی ـ آمریکایی به زبان‌های اسلامی به چه سمت فکری و یا فرهنگی پیش می‌رود. 🔈@najmnews
🔺ارزش و وظیفه طلبه امروز و فردا 🖌 حمید فخیمی نوروز 🔸نخبه های ما از قبل انقلاب فهمیدن باید جامعه رو رها نکرد و ورود کرد مثل شهید مطهری شهید بهشتی رهبری امام علامه طهرانی و ... ولی یکی یکی ترور فیزیکی و شخصیتی شدن و انقلاب بدون خیلی از این عزیزان سخت پیشرفت 📍شما فکر کنید شهید مطهری و ... میموندند خیلی ها اجازه نطق پیدا میکردن؟ 🔸خلاصه دونه دونه شهید صدر و امام موسی و ... زدن ❇️در سپاه هم موقع ۸ سال دفاع مقدس اعجوبه هایی تربیت شدن و خداروشکر بعضی ها موندن مثل طهرانی مقدم و بعدش هسته ای ها و سردار عزیز از ایران به خاورمیانه مرزها رو برد ولی اینها تربیت شده اوایل انقلاب بودن و خودشونم تربیت کردن و رفتن جلو که ثمرش اینه دوست و دشمن اقرار به قوت نظامی ایران داره یعنی تا دهه ۸۰ امنیت ایران فراهم شد بعد دهه ۹۰ ورود به خاورمیانه که دهه ۱۴۰۰ هم امنیت خاورمیانه و ان شاءالله ورود جهانی و امنیت جهانی که با ظهور اتفاق خواهد افتاد. 💠قراربود کنار اینها نخبه های حوزوی اقتصاد اسلامی( شهید مطهری شهید صدر امام موسی صدر و ... ) ، مدیریت اسلامی و ... بیان کنند که زدنشون و کسایی که موندند مثل رهبری و علامه مصباح و ... بود که حقا کارهای عالی انجام دادن ولی ۱۰، ۱۵ ساله حرکت افراد اندکی تو حوزه شروع شده و فهمیدن که باید به سمت ایجاد معارف اسلامی در دل و متن جامعه بروند و پیاده کنند اونم با تذکرات و تبیین های مکرر رهبری عزیز و علامه مصباح و ... محقق شد. 🔸حالا شما ببینید قدرت نظامی ما به گوش جهانیان رفته و خاورمیانه رو گرفته که تا مدت اندکی جهانی میشه 🔹شما ببینید کار تمدن تازه از کشور شروع شده بعدش کشورهای اسلامی و بعدش جهانی 📍حداقل کار و وظیفه ما ایجاد تمدن اسلامی در کشور هست و یا کشورهای اسلامی ولی جهانی ان شاءالله به دست حضرت رخ میده ولی زمینه سازی را باید انجام داد و حضرت به واسطه نخبگان تمدنی جهان را در اختیار بگیرد و برنامه های اسلام را جاری کند. 🔸حالا اینجا ارزش و وظیفه من و شمای طلبه چیست؟ 🔈@najmnews
💡 درباره نخبه‌گرایی و نخبه‌پروری بیشتر بدانیم 📌در قرن نوزدهم نخبه‌ گرایی به‌عنوان يك مكتب فكری در علم سياست و جامعه‌شناسی سياسي مطرح شد. امروزه نيز نخبه‌گرایی يكي از الگوهای رايج در جامعه‌شناسی سياسي، از شاخصه ‌های تأثیرگذار بر فرآیند تصميم سازی، بر سیاست‌های راهبردی شمرده می‌شود. 🔻نخبه پروري به معناي پرورش دادن ویژگی‌های پیش‌ گفته، و فراهم آوردن شرايط براي تعميق و نهادينه شدن آن در افراد است. این اصطلاح به معني طبقه‌بندی جامعه بر اساس امتيازات موهوم نيست، بلكه طبقه‌بندی بر اساس كلاس، علم، اخلاق، ادب، توانايي و به عبارت روشن‌تر، دانستن، توانستن، خواستن، برخاستن و به ظهور رساندن فضايل انساني است. فضايلي كه البته هركس می‌تواند بدان دست يابد و پس از آن در جمع نخبگان به شمار آيد. 🔹وابستگي خانوادگي، ثروتمند بودن، داشتن پشتوانه‌های قوي، حتي اگر باعث شهرت فرد شود، نمی‌تواند از او يك نخبه بسازد. هرچند اين ظرفیت‌ها می‌تواند تسهیل‌کننده تبديل يك فرد عادي به يك فرد نخبه شود. 🔸 نخبگان معمولاً كساني هستند، كه از راه‌های دشوار می‌گذرند، و موانع را از سر راه برمی‌دارند. مشكلات و سختی‌ها را رام اراده خويش می‌کنند، تا به مقصد برسند. در راه‌یابی و راهنمايي و يافتن راه‌های تازه و کم‌هزینه و پرفايده، و تلاش براي رسيدن به مقصد خود را نشان می‌دهد. پس می‌توان گفت نخبه از طبقه خاصي نيست هرچند در نهایت جزو يك طبقه خاص می‌شود. ◽️ همه نخبگان یک ویژگی مشترک دارند، و آن این است، حد خود را دقیق می‌شناسند، و هدفمند هستند. فرصت یابند، و از فرصت‌ها خوب استفاده می‌کنند. خود و دیگران را خوب ارزیابی می‌کنند. شجاع هستند و مدیریت خطر پذیری و تصمیم‌ گیری دارند. ماهیچه‌های اراده خود را قوی می‌کنند. می‌دانند همیشه محدودیت وجود دارد، ولی در جا نمی‌زنند. بر آنچه انجام می‌دهند تمرکز دارند. ✔️نخبگان بجای توجه روی عادت‌های غیر علمی، روی عادات علمی توجه می‌کنند. جامعیت و نگاه جامع دارند. نبوغ قدرت به‌کارگیری مهارت‌ها و تعادل و تناسب در ترکیب آن‌هاست. 🔈@najmnews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ» إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ خبر ارتحال عالم عامل و فرزانه فاخر، مجاهدنستوه، مدیر انقلابی وجهادی سابق حوزه علمیه مازندران ومدیر کل خدوم وپرتلاش مرکز خدمات حوزه علمیه قم حضرت آیت الله حاج شیخ ابوالقاسم طاهری موجب تأثر و اندوه فراوان گردید. آن عالم وارسته، نمونه بارز و اسوه جهاد و صبر و تقوی و علم بود که سالهای متمادی عمر با برکت خویش را در اعتلا. گسترش و نشر معارف اسلامی به ویژه ترویج فرهنگ علوی بر اساس نهج البلاغه و غنی بخشی به حوزه گرانقدر علمیه مازندران وخدمت به علمای وطلاب در قم ومازندران صرف نمود و در وادی تألیف، تحقیق و تعلیم ومدیریت وساماندهی حوزه علمیه مازندران گام هایی ارزنده برداشت و آثار علمی وعملی با ارزشی پدید آورد. ضمن عرض تسلیت این ضایعه به حضرت ولی عصر(عج)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، حوزه علمیه و روحانیون عالی قدر، فضلای استان های قم ومازندران ، مردم شریف استان و خاصه بیت مکرمشان، رحمت و مغفرت الهی را برای آن عالم بزرگوار مسألت می‌نمایم. روح وارسته و بلندمرتبه او با اولیائش، ائمه اطهار علیهم‌السلام محشور و متنعم باد. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته روابط عمومی مدیریت حوزه علمیه مازندران @howzehmazandaran