eitaa logo
نَجوایِ اقتصادی | مسعود داودی‌پور
478 دنبال‌کننده
148 عکس
84 ویدیو
13 فایل
نوشتجات و پسندهای اقتصاد مسعود داودی‌پور @khamenei2 https://masuoddavodi.andishvaran.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
نظر آیت‌الله مکارم‌شیرازی پیرامون «هزينه سنگين تبليغات فريبكارانه بازرگانى» ترديدى نيست كه اصل تبليغ براى كالا به هدف معرفى آن، امرى پسنديده و عقلايى است; ولى در فضاى سودجويانه، رويكرد فريبكارانه در تبليغات بازرگانى امرى اجتناب ناپذير است. نظامى كه بر اساس سود بيشتر با زحمت كمتر بنا شده است، بخش عمده هزينه هاى خود را صرف تبليغات كالا كرده و البته هزينه آن را از جيب مصرف كننده بيرون مى كشد. والتر ترنس استيس از فيلسوفان آمريكايى است كه در سال 1949 به رياست انجمن فلسفه آمريكا انتخاب گرديد و در سال 1959 از سوى مجامع علمى آمريكا به عنوان يكى از ده دانشمند ممتاز آمريكايى معرفى شد، يكى از منتقدان فرهنگ و تمدن غربى است. نامبرده درباره تبليغات فريبكارانه بازرگانى مى نويسد: «در زندگى اجتماعى، تبليغات جايگاه مشروع دارد. در واقع ارزش آن اين است كه درباره اينكه چه محصولاتى در بازار موجود است و آنها را از كجا مى توان تهيه كرد، اطلاعات به دست مى دهد; اما اگر از اين حد بگذرد، انگل جامعه است و فعاليتى واقعاً زيانبار دارو و نشانه اى از بيمارى در كالبد جامعه است». سپس مى افزايد: «بيشتر تبليغات كنندگان اعتنايى به اين حقيقت ندارند. به عنوان مثال، درباره استراحتگاهى تابستانى تبليغ میكنند، بر جنبه‌هاى دلربايش مبالغه مىنمايند و از عيبهاى آن چيزى نمیگويند يا دروغ مى گويند. عكسها و يا تصويرهايى را ماهرانه جا مىدهند، به گونه‌اى كه باغچه‌ها و ساختمانها بزرگتر و باشكوه‌تر از آنچه هست، نشان داده شود و باز هم دروغ میگويند. صدمه آن، فقط اين نيست كه اينها دروغگو شده اند، بلكه اين است كه حسّ صداقت و شرافت در كلّ جامعه زير پا گذاشته شده و تا اندازه زيادى نابود شده است و نتيجه آن، سطح نازل اخلاق بازرگانى است». در بيست سال اخير، سازمانهاى تبليغاتى دريافته اند كه با توسّل به ظاهرپرستى، مى توانند انواع كالاهايى را كه در واقع نيازى به آنها ندارند به شما بفروشند. سازمانهاى تبليغاتى غرورهاى طبيعى و جزيى را تبديل به اضطرابهاى عميقى مى كنند تا بتوانند از آنها سود ببرند و كالاهاى مورد نظر خود را به شما بفروشند. توجه به آمارهايى كه درباره هزينه هاى تبليغات ذكر مى شود، اين حقيقت را روشن مى كند كه امروز مردم جهان ثروت فراوانى را بابت تبليغات دروغين سودجويان میپردازند و ناخودآگاه اسير تبليغات فريبنده شركتهاى تجارى اند. «طبق آمار، در سال 1984 ميلادى شركتهاى فرامليتى حدود 150 ميليارد دلار براى فروش محصولات و خدمات خود، خرج تبليغات و هزينه بازاريابى كرده اند و اين رقم در سال هاى بعد روندى صعودى داشته است. از طرف ديگر، پرواضح است كه سرمايه گذار دنبال سود مى رود و از تبليغ كالاها سود سرشارى به چنگ مى آورد، زيرا هزينه و سود پيش بينى شده را جمعاً به هزينه تمام شده اضافه كرده و زمانى كه بازار تقاضا پا گرفت و هجوم مصرف كنندگان آغاز شد، اين هزينه هاى گزاف تماماً از مصرف كنندگان گرفته مىشود». همچنين در سال 2001، مجموع هزينه‌هاى تبليغاتى «جنرال موتورز» بالغ بر 14/2 ميليارد دلار بود و در سال 2004 مجموع هزينه هاى تبليغاتى شركت مايكروسافت بالغ بر 25/1 ميليارد دلار و شركت سونى 01/1 ميليارد دلار بوده است و همچنان هزينه هاى تبليغاتى در دنيا به شدّت در حال افزايش است. مطابق آمارهاى تازه، هزينه تبليغات در سطح جهان، بيش از 400 ميليارد دلار است. از اين ميان آمريكا با حدود 50 درصد، بالاترين سهم; و كشورهاى در حال توسعه با كمتر از 20 درصد، كمترين سهم را به خود اختصاص داده اند. میدانيم كه شركت‌ها براى فروش كالاهاى خود و ترغيب مردم به خريد بيشتر و ايجاد ميل شديد نسبت به كالاى مورد نظر، از روانشناس، جامعه شناس، نيروهاى تبليغاتى قوى، موسيقى، فيلم و شگردهاى تلويزيونى استفاده مى كنند. طبيعى است كه همه اين موارد هزينه بَر خواهد بود و از پيامدهاى قطعى آن، تأثيرگذارى بر فكر و انديشه مخاطب، گرفتن حق انتخاب از مردم در محيط آرام و عقلانى و ترويج مصرف زدگى است. مردم در اين ميان گاه براى كالاهايى پول مى دهند كه مورد نيازشان نيست و تنها تحت تأثير هيجان هاى ناشى از تبليغات به آن روى آورند و حتى گاه سراغ كالاهايى (همانند برخى از خوراكى ها) میروند كه براى آنان زيانبار است. همه موارد فوق، با انديشه سرمايه دارى كه مقصد اعلاى آن سود بيشتر است (از هر طريقى كه باشد) هماهنگ است و اين آلودگى متأسفانه دامن كشورهاى پيرو را نيز گرفته و آنان را ـ تا اندازه اى ـ از انديشيدن به توليد و خريد كالاهاى اساسى و سرمايه اى و مورد نياز بازداشته است. درست است كه گاهى تبليغات باعث افزايش توليد میشود و اين افزايش توليد، گاه سبب پايين آمدن قيمتها مى گردد، زيرا هميشه افزايش انبوه هزينه كمترى را میطلبد. ولى میدانيم بسيارى از تبليغات تجارى كنونى در اين دايره نمىگنجد، بلكه تبليغات كاذبى است. دائرة‌المعارف فقه مقارن،جلد۲ ✅@afra_eco
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺راهکار دکتر زرشناس برای تدوین نسخه‌ای بومی برای اقتصاد ایران 🔸دکتر شهریار زرشناس (عضو هیات علمی دانشگاه): 🔹همچنان بر مبنای نسخه‌ اقتصاد نئولیبرالی عمل می‌کنیم و هنوز نسخه جایگزینی برای آن ارائه نشده است. 🔹دولت باید فراخوان بدهد و اشخاص و اندیشکده‌ها، طرح‌هایی را ارائه دهند و دولت هم باید اندیشکده و مجموعه‌ای را تشکیل دهد و این ایده‌ها را در کنار تجربه 30 کشور دیگر که می‌خواستند از اقتصاد نئولیبرالی جدا شدند مورد بررسی قرار دهد و با اتکا به نیازهای بومی، نسخه‌ای جدید بدهد. ⏰ «جهان آرا»؛ شنبه و دوشنبه هر هفته ساعت ٢٢ 🆔 @ofogh_tv 🆔 @jahanara_ofogh
علوم انسانی اسلامی! 🔰در دیدگاه‌ رایج مسئله ورود نظریات اسلامی در شکل‌گیری پدیده‌ها گاهی مسئله به این صورت مطح می‌شود؛ چگونه می‌توان احکام اسلام را با تغییرات سازگار کرد؟ 📍اما از زاویه دیگری می‌توان به مسأله پرداخت و سوال را این گونه طرح کرد؛ دگرگونی‌های اجتماعی را چگونه می‌توان با شریعت منطبق کرد؟ ✅نکته مهم در رابطه با نوع طرح مسئله این است که گاهی تغییراتی که به وجود می‌آید، موضوعاتی که حادث می‌شود، سوالاتی که پیدا می‌شود، مبتنی بر مبانی و خاستگاهی است و چه بسا اگر از ابتدا بر طبق مبانی اسلامی حرکت می‌شد، اساساً این سؤالات دیگر مطرح نمی‌شد ✅ یعنی چنین نیست که هر سؤال و مسئله‌ای از هر نظامی دیگر را بتوان پاسخ داد. گاهی پاسخ این است که مبنا مشکل دارد و برای حل آن باید مبنا را تغییر داد. ❇️ پس این که گفته می‌شود فقه به همه نیازها و تغییرات پاسخ می‌دهد بر طبق دیدگاه اخیر بدین معناست که تغییرات باید مورد مطالعه قرار گیرد و تغییراتی که در مسیر طبیعی در نظام اسلامی رخ می‌دهد قابل پاسخ‌گویی است؛ اما موضوعاتی که سایر نظام‌ها طرح می‌کنند ممکن است از اساس مشکل داشته باشد و اصلاً مسئله نظام اسلامی نباشد که بخواهد به آن پاسخ دهد. 💠 @najvaeqtesad
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 این سخنان استاد پناهیان دُرّ و گهر است... اقتصاد اسلامی است... وقتی می گوییم علم جایی نیست جز در محضر قرآن و اهلبیت علیهم السلام یعنی همین. یعنی یک طلبه شیعه کلماتی را می گوید که در مقابل تمدنهای شرق و غرب می توان قرار داد و تمدنی نوین ساخت. زندگی متعاونانه و برادرانه چیزی است که به مستضعفین عالم قدرت خواهد داد و طواغیت را به زانو درخواهد آورد. چاره ای جز این نیست...باید بکوشیم. کاش می شد شعار اربعین امسال را بگذاریم: و تمرین کنیم زندگی اربعینی را در تمام طول سال... 🎤 ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
کتاب « فریاد‌های بدون پژواک» در ۱۳۱۲ صفحه و در تابستان ۱۴۰۲ شمسی توسط انتشارات اطلاعات منتشر شد. ضمن تقدیم بخشی از مقدمه کتاب به استحضار می‌رساند که مطالب نسبتا زیادی به صورت مستقل و مطالب بیشتری به صورت تلویحی در باره « اقتصاد اسلامی» و همچنین «بانکداری بدون ربا یا بهره» در این کتاب موضوع گفتگو است که می‌تواند به سهم خود در تبیین، شفافیت و آسیب‌شناسی موضوعات مطروحه و همچنین اقتصاد ایران قابل اعتنا باشد.
وام پفکیِ اربعین: شریعت بازیچه نظام بانکی 🔘در توجیه سود وام اربعین گفته‌اند این وام است و لذا مشکلی ندارد. 🔔مرابحه یعنی ما از طرف بانک وکالت داریم تا مثلاً یخچالی بخریم و آن‌را از طرف بانک به خودمان با قیمت بالاتر بفروشیم و سپس پول آن‌را به‌صورت اقساط به بانک بپردازیم. در مورد وام اربعین نیز شما از طرف بانک وکیلی که بلیط سفر و ... بخری و با مبلغ بالاتر به خودت بفروشی و قسط‌شو به بانک بپردازی. 🍟از به‌سخره گرفتن شریعت و دستورات الهی در همین به‌ظاهر بانکی که بگذریم، در مورد وام اربعین، اگر شما در مسیر رسیدن به عراق مثلاً با اون پول پفک بخری، باید حواست باشه که اونو از طرف بانک بخری و سپس با قیمت بالاتر و با یک نرخ مشخص به‌خودت بفروشی تا بعد مبغلشو به‌صورت قسطی به بانک پرداخت کنی. 🎯توجیه وام اربعین به‌نحو ، و به‌همین است. 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
هدایت شده از قم | بلد امین
اولین مدرسه تابستانه اقتصاداسلامی در قم به همت ستاد همکاری‌های حوزه و وزارت اقتصاد افتتاح شد این دوره به مدت یک هفته با حضور اساتید مطرح اقتصاد اسلامی در دانشگاه قم برگزار می‌شود. ☑️ با بَلَد امین رسانه اخبار تمدنی از قم با خبر شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/2907373602Cdee2e90031
🔻رئیس ستاد مشترک وزارت اقتصاد و حوزه علمیه : ❇️فاصله بین نظریه پردازی و اجرا مشکل اساسی مباحث اقتصاد اسلامی است ◻️ مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به مباحث تاریخی اقتصاد اسلامی در کشور در سال‌های قبل و بعد از انقلاب اسلامی گفت: فاصله بین نظریه پردازی و اجرا بزرگترین مشکل این حوزه مطالعاتی در کشور است. https://hawzahnews.com/xcpsp ❇️https://eitaa.com/sahwa1
✅ انجمن اقتصاد اسلامی برگزار می‌کند؛ سلسله نشست‌های ترسیم مرزهای دانش اقتصاد اسلامی Exploring the Frontiers of Islamic Economics موضوع: سیاستگذاری مسکن نبوی با ارائه حجت الاسلام سیدجواد میرزازاده 🪑نشست پنجم 🗒دوشنبه ۲۳مردادماه۱۴۰۲ ⏰ساعت ۱۷ 📌مکان: قم بلوار جمهوری کوچه2 سالن انجمن های علمی حوزه ✌️حضوری و مجازی ♻️مسیر ارتباطی: ۰۹۱۹۶۶۵۱۲۳۳ 🔗 پخش مجازی: https://live.onlineamoozan.ir/ch/skyroom/anjomaneghtesad انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم 🆔@anjomanEGHTESADISLAM
49.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 کلیپ مراسم افتتاحیۀ اولین مدرسه تابستانه اقتصاد اسلامی ✳️ ٢٠ مرداد ١۴٠٢ - شهر مقدس قم ❇️https://eitaa.com/sahwa1
اقتصاد وسیله است نه هدف 🔰در تحکیم بنیادهای اقتصادی، اصل، رفع نیازهای انسان در جریان رشد و تکامل اوست نه همچون دیگر نظام‌های اقتصادی تمرکز و تکاثر ثروت و سودجوئی، زیرا که در مکاتب مادی، اقتصاد خود هدف است و بدین جهت در مراحل رشد، اقتصاد عامل تخریب و فساد و تباهی می‌شود ولی در اسلام اقتصاد وسیله است و از وسیله انتظاری جز کارایی بهتر در راه وصول به هدف نمی‌توان داشت. ✅ با این دیدگاه برنامه اقتصاد اسلامی فراهم کردن زمینه مناسب برای بروز خلاقیت‌های متفاوت انسانی است و بدین جهت تامین امکانات مساوی و متناسب و ایجاد کار برای همه افراد و رفع نیازهای ضروری جهت استمرار حرکت تکاملی او بر عهده حکومت اسلامی است. (مقدمه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران) 💠 @najvaeqtesad
1_6208473553.m4a
27.37M
🏚سیاستگذاری 👤حجت الاسلام سیدجواد میرزازاده 5⃣ پنجمین نشست از سلسله نشست‌های انجمن اقتصاد اسلامی حوزه : پیامبر اعظم (ص) با تقویت مشارکت دولتی مردمی، مشکل مسکن مهاجران را با انجام اقداماتی همچون جا دادن مهاجران در منزل انصار، احداث مسکن اجتماعی صفه، و واگذاری زمین رایگان برای ساخت خانه حل کرد. @anjomanEGHTESADISLAM ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
📚 معرفی کتاب «افسانه بازار آزاد؛ آزادی اقتصادی به زبان ساده» 🔹 شاید داستان «سونر»ها را شنیده ‌باشید. تیم راگبی اوکلاهاما هم به‌خاطر همین ماجرا، سونر نام ‌گرفت. راگبی را که دیده‌اید! چندین غول بی‌شاخ‌و‌دم در محیط یک زمین چمن با لباس‌های عجیب و غریب به سمت هم حمله می‌کنند و با مشت و لگد به جان هم می‌افتند تا توپ مخصوص این بازی را از تیم مقابل عبور دهند و به چارچوب دروازه برسانند. 🔹 فیگورهای بازی‌کنان راگبی، چند لحظه قبل از زدن سوت را در ذهن خود تصور کنید... مانند گرگ‌هایی هستند که آماده‌اند تا به محض مهیا‌شدن شرایط و اعلام حمله توسط سردسته گرگ‌ها، به‌سوی طعمه حمله‌ کنند! در سال ۱۸۸۹، هزاران نفر از مهاجرانی که از انگلستان به آمریکا سفر کرده‌ بودند، به دستور رئیس‌جمهور بنجامین هریسون با چنین فیگوری، در مرزهای محدودۀ اوکلاهاما منتظر شنیدن فریاد «حرکت آزاد شد» بودند. 🔹 به محض شنیدن این فریاد، هرکدام از آن‌ها با هر وسیله‌ای که داشتند از اسب و قاطر و دلیجان تا پای پیاده به‌سوی زمین‌های اوکلاهاما حمله کردند تا با قرق یک محدوده از آن‌جا، زمینش را به نام خود سند بزنند. چیزی شبیه حرکت دیگر استعمارگران به‌سوی آفریقا و هندوستان و سایر سرزمین‌های جنوب آسیا... 📝 نویسنده: حمیدرضا مقصودی 🔸 این کتاب در 94 صفحه به قیمت 70000 تومان در تابستان 1402 به چاپ رسیده است. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ كِدْ لَنَا وَ لَا تَكِدْ عَلَيْنَا ، وَ امْكُرْ لَنَا وَ لَا تَمْكُرْ بِنَا ، وَ أَدِلْ لَنَا وَ لَا تُدِلْ مِنَّا . خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و به سود ما چاره فرما و به زیان ما چاره مساز و به سود ما تدبیر کن و به زیان ما تدبیر مفرما و ما را بر دیگران پیروزی ده و دیگران را بر ما پیروز مگردان. (فراز ۸ دعای پنجم صحیفه سجادیه) 💠 @najvaeqtesad
🔴اطلاعیه مراسم اختتامیه مدرسه تابستانه اقتصاد اسلامی برگزار می‌شود: 🗓️ فردا جمعه ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ از ساعت ۱۰ تا ۱۲ 📌 سالن احمدی روشن دانشگاه قم 🌱 حضور برای عموم آزاد است... ✨مدرســـــه‌تابســـــتانه‌اقتصـــــــاداســـلامـــی✨ 🆔 @HSIE1402
💠روزشمار ورود محققان اقتصاد اسلامی به حوزه سیاست گذاری اقتصادی در دولت سیزدهم ♦️پژوهشی ۱_ همایش سیاست های اقتصادی پیشنهادی به دولت سیزدهم از نگاه اقتصاد اسلامی ، ۶ مرداد ۱۴۰۰ ۲-همایش پول، بانک و سیاست های پولی پیشنهادی به دولت سیزدهم، ۵ آبان ۱۴۰۰ ۳-جلسه اساتید اقتصاد اسلامی با وزیر امور اقتصادی و دارایی، ۹ دی ۱۴۰۰ ۴- نشست محققان اقتصاد اسلامی با ریاست محترم جمهور دکتر رئیسی، ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ ۵- همایش سیاست های ارزی پیشنهادی محققان اقتصاد اسلامی به دولت سیزدهم ، ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ ۶- اقتصاد ایران اصلاحات ساختارها..، مهرماه ۱۴۰۲ ۷-سیاستگذاری اقتصادی از منظر اقتصاد اسلامی در هفتمین کنگره علوم انسانی اسلامی، آبان ۱۴۰۲ ♦️آموزشی ۱-اولین مدرسه تابستانه سیاست گذاری اقتصادی ،؛ تابستان ۱۴۰۱ ۲-دومین مدرسه تابستانه سیاست گذاری اقتصادی؛ تابستان ۱۴۰۲ ۳-اولین مدرسه تابستانه اقتصاد اسلامی، تابستان ۱۴۰۲ ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
❁﷽❁ . 🍃 اوقات خوش آن بود که با دوست به سر شــــــد، باقی همه بی‌حـــــــاصلی و بی‌خبری بود.🍃. . 🌷 مدرسه تابستانه اقتصاداسلامی مرداد ماه ســــال ۱۴۰۲. . ✋🏻 ❇️https://eitaa.com/sahwa1
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻در گفت‌وگو با کارشناسان اقتصادی بررسی شد: ❇️ هر آنچه باید درباره لایحه برنامه هفتم بدانید ◻️ پشت صحنه‌ این لایحه مکتب نئولیبرالیسم است ◻️نرخ رشد ۸ درصدی کاملا عملیاتی است ◻️ فاجعه‌ای بنام خصوصی‌سازی در برنامه هفتم ◻️ شوک ارزی در راه است 🔹 ابعاد مختلف اقتصادی لایحه برنامه‌ هفتم توسعه در خبرگزاری حوزه در بوته نقد کارشناسان اقتصادی گذاشته شد. مشروح گزارش نشست را در خبرگزاری حوزه بخوانید؛👇 https://hawzahnews.com/xcp6D @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
45.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 مروری کوتاه بر آنچه در اولین مدرسه تابستانه اقتصاد اسلامی گذشت ✳️ ۲۱ لغایت ۲۷ مرداد ١۴٠٢ - شهر مقدس قم ✨مدرســـــه‌تابســـــتانه‌اقتصـــــــاداســـلامـــی✨ 🆔 @HSIE1402
*اگر مردم خیر کثیری که در زیارت امام حسین علیه السّلام را می دانستند برای رسیدن به این زیارت با یکدیگر می‌جنگیدند و اموال خویش را برای رفتن به زیارت می فروختند و برای رفتن به زیارت آن حضرت زهد نورزید؛ چرا که خیر و ثواب آن بیشتر از حدی است که شمارش شود.* (کامل الزیارات، ص 87) 💠 @najvaeqtesad
هدایت شده از دوستانِ کتاب
مبانی نظری قانون اساسی.pdf
723.7K
♨️پی‌دی‌اف کتاب👆 📗 «مبانی نظری قانون اساسی شهید آیت الله دکتر بهشتی» ✍️اگر انقلاب اسلامی در ایران، شگفت انگیزترین پدیده اجتماعی معاصر نامیده شود، گزافه نیست: کتاب حاضر شامل نظرات تفصیلی و تفسیری آیت الله شهید دکتر بهشتی درباره قانون اساسی است. 📚@dostaneketab
هدایت شده از قلم اقتصادی
🌱 به نام حق ✅ اقتصاد اربعینی! 🔸در انسان‌شناسی اومانیستی و بر مبنای اصالت لذّت و فایده‌گراییِ بنتامی، انسان به‌مثابه یک ماشین منفعت‌طلبِ بیشینه‌سازِ حساب‌گر (لذّت-درد) است که حداکثرسازی لذّت و رفاه مادی نشانه رفتار عقلایی اوست. 🔸در اقتصاد سرمایه‌داری قیمت تمام حرف را در عرضه و تقاضا می‌زند و حداکثرسازی سود و مطلوبیت مطابق با آن معنا می‌شود؛ البته «به شرط ثابت بودن سایر شرایط (ceteris paribus)»!. 🔸این تمام آن چیزی است که ادبیات سرمایه‌داری چند قرن است به خورد دانشجویان و سیاست‌گذران دنیا می‌دهد و بر اقتصاد جهان حکومت می‌کند. 🔹فرهنگ اربعینی قواعد و ساختارهای روتین اقتصاد متعارف را به چالش کشیده است. 🔹قواعد بازار و تجارت، رابطه عرضه و تقاضا و نیز سود و زیان ماهیت و کارکرد متفاوتی به خود گرفته‌اند. 🔹نفع شخصی جای خود را به نفع اجتماعی و ایثار داده است. 🔹در این فرهنگ خدمات اجتماعی فقط وظیفه دولت نیست. 🔹عرضه‌کنندگانی که توان رقابت ندارند از بازار خارج نمی‌شوند. 🔹هدف عرضه‌کننده فقط کسب سود نیست. هدف تقاضاکننده نیز فقط مطلوبیت مادی نیست. 🔹قیمت تمام حرف را نمی‌زند. یعنی سایر شرایط ثابت نیست؛ بلکه مدخلیت بیشتری دارد! 🔹اقتصاد پیوند با فرهنگ دارد؛ ار نوع توحیدی‌اش! ✍️ سیدجواد میرزازاده ✅ @GhalamEghtesadi14