eitaa logo
نَجوایِ اقتصادی | مسعود داودی‌پور
463 دنبال‌کننده
148 عکس
84 ویدیو
13 فایل
نوشتجات و پسندهای اقتصاد مسعود داودی‌پور @khamenei2 https://masuoddavodi.andishvaran.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
روضه جون غلام اباعبدالله بروم سراغ ولیّ بزرگی از اولیاء خدا، انسان برتر عالم وجود، تا ببینید دعایش چه می کند! امام حسین(علیه السلام) غلام سیاهی دارد که «جون» نام دارد. می گویند روز عاشورا وقتی اصحاب رفتند و شهید شدند، جون دید که همه رفته اند و نوبت به او نرسیده است. آمد خدمت امام حسین(علیه السلام) و گفت: اجازه می دهید میدان بروم؟ حضرت به او فرمود: «أنْتَ فِی إذْنٍ مِنّی یَا جُوْن»؛ تو برو! تو مرخصی! تو در راحتی ها با ما بودی، خودت را به این بلاهای ما مبتلا نکن. ما گرفتار شده ‎ایم، تو خودت را به گرفتاری های ما گرفتار نکن. می نویسند: «فَوَقَعَ جُوْنُ عَلَی قَدَمَیْ أبی عَبْدالله(علیه السلام)». اینجا بود که جون دیگر تحمل نیاورد و خود را به روی پاهای حسین(علیه السلام) انداخت و شروع کرد به بوسیدن پاهای حضرت. گفت: «یَابْنَ رَسُولِ الله»، درست است که من بدبو هستم؛ دارای شخصیت خانوادگی نیستم؛ رویم سیاه است؛ این ها همه درست است، اما بیا بر من منّت بگذار، اجازه بده من خوشبو و رو سفید شوم... بعد دیگر تحمل نیاورد و گفت: «وَ اللهِ لَا اُفَارِقُکُم»؛ به خدا قسم دست از شما برنمی ‎دارم، «حَتَّی مَا اختَلَطَ دَمِیَ الأسْوَدَ بدمَائِکُم»، تا اینکه این خون سیاهم را به خون های شما آمیخته کنم. در مقاتل دارد: «فَأذنَ لَهُ الحُسَینُ (علیه السلام)»، حسین به او اجازه داد. جون به میدان رفت و جنگید تا به روی زمین افتاد. اما مگر می تواند به خودش اجازه بدهد که آقایش را صدا کند و بگوید «یا اباعبدالله»؟ من کجا، حسین کجا؟ طولی نکشید که دید سرش را یکی دارد از روی زمین بلند می کند. ابی عبدالله سرِ جون را بر دامان خود گرفت. می نویسند: «فَتَبَسَّمَ جُوْن»؛ این غلام سیاه لبخندی زد. می نویسندامام حسین(علیه السلام) صورت به صورت جون گذاشت. اینجا امام دعای حسین(علیه السلام) شروع شد: «اللَّهُمَّ بَیِّضْ وَجْهَهُ وَ طَیِّبْ رِیحَهُ وَ احْشُرْهُ مَعَ الْأَبْرَارِ»؛ خدا! روسفیدش کن... می خواهم بگویم یا حسین، امشب یک چنین دعایی هم برای ما می کنی؟...
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 کدام روانشناسی؟! 🖋 محمد عالم‌زاده نوری 🔢 بخش نخست 🔸 رؤسای چهار انجمن روان‌شناسی و روان‌پزشکی در نامه‌ای به رئیس قوه‌ی قضاییه به احکامی که بر علیه یکی دو هنرمند مشهور کشور به اتهام بی‌حجابی و بدپوششی صادر شده بود، اعتراض کردند و استفاده از عناوین تشخیصی روان‌شناسی برای برچسب‌زدن به رفتارهای این هنرمندان را سوء استفاده از روان‌شناسی و روان‌پزشکی دانسته‌اند که موجب تحقیر و نقض کرامت متهمان گشته و ارائه خدمات سلامت روان را به نیازمندان دشوار ساخته و وجهه‌ی روان‌پزشکی و روان‌شناسی کشور را در جهان مخدوش می‌سازد. این اساتید، ارجاع افراد به مراکز روان‌شناسی و مشاوره جهت اعمال تغییر در سبک زندگی و انتخاب‌های فردی را متعارض با اصل اخلاقی «خودمختاری» به عنوان یکی از اصول اخلاقی حرفه روان‌شناسی دانسته‌اند. پیش از این نیز یکی از اساتید روان‌شناس مدعی شده بود الزام به حجاب برای کسی که اعتقاد به آن ندارد مایه ازخودبیگانگی و بحران هویت است و چنین کسی اگر با چادر به خیابان بیاید خودیت و سلامت روانش به خطر می‌افتد. 🔺 این اظهار نظرها از پایگاه دانشگاهی و به استناد گزاره‌های علم روان‌شناسی جدید بیان می‌شود. از آنجا که نویسندگان نامه رؤسای مهم‌ترین انجمن‌های علمی روان‌پزشکی و روان‌شناسی هستند، نمایندگان تفکر علمی همه‌ی روان‌شناسان و روان‌پزشکان دانشگاهی به شمار می‌روند. همان گونه که در متن نامه و در امضای خود، این نمایندگی را تصریح کرده‌اند. بنابراین این نظرات، مربوط به چند شخص حقیقی نیست و نگاه جریانی حاکم بر دانش مدرن به شمار می‌رود. ♨️ خودیت و فردیت سرچشمه‌ی تأکید بر «خودیت و فردیت» (پیش از نظریه تفرّد کارل یونگ و بیانات شبه عالمانه‌ی نیچه که توسط این نویسندگان تکرار و بلکه به شکل ناقصی بیان شده است)، فروید پدر علم روان‌شناسی جدید است. فروید دست کم در مقطعی از عمر خود بر این باور بود که احساسات سرکوب‌شده باعث ایجاد تعارضات و در نتیجه اضطراب می‌شوند. او می‌گفت وقتی ما در جامعه رشد می‌کنیم مجبور هستیم برای تطابق با محیط پیرامون خود، روی بخش‌هایی از وجودمان پا بگذاریم. ممکن است این جامعه‌پذیری به حدی در ما درونی شود که نتوانیم غرایز طبیعی‌مان را بپذیریم و برای فرار از اضطراب ناشی از آن، آنها را از حیطه‌ی آگاهی خود خارج کنیم. این سرکوبگری خواسته‌ها به ایجاد تعارض می‌انجامد. زیرا احساسات ابراز نشده هرگز نمی‌میرند. آنها زنده دفن می‌شوند! و بعدها به شکل صورت‌های زشت‌تری بیرون می‌زنند. کام‌های مطرود و ممنوع با آنکه از ذهن خودآگاه انسان رانده می‌شوند اما باز از میان نمی‌روند؛ بلکه در ناخودآگاه او باقی می‌مانند و متدرجاً انباشته و فشرده می‌گردند. وا زدن، طرد و حبس کام‌ها چنانچه به‌تکرار واقع شود، انرژی هنگفتی را در ناخودآگاه ما متراکم و محبوس می‌سازد و نظم و آرامش روانی را برهم می‌زند. کام‌هایی که به شدت وازده و پس رانده شوند، در ناخودآگاه گرد می‌آیند دسته دسته فشرده و فروبسته می‌گردند و روان را جریحه‌دار می‌کنند. این جریحه‌های روانی را کمپلکس یا عقده می‌خوانند! 🔺 ترجمه مختصر و ساده این جملات این است: «اگر انسان به خواسته‌های خود نرسد دچار عقده روانی خواهد شد». بنابراین «اگر می‌خواهید دچار آسیب و عقده‌ی روانی نشوید خواسته‌های خود را سرکوب نکنید و به همه خواسته‌های پاسخ مثبت دهید» خلاصه اینکه همه‌ی خواسته‌های شما مشروع و تأمین‌کردنی است مگر آنکه با خواسته‌های دیگران ناسازگار باشد! ✅ انسانم آرزوست این دیدگاه فروید که به سرعت شیوع پیدا کرد ریشه اخلاق و ارزش‌های انسانی را برکند و هیچ کار بدی باقی نگذاشت. با این تقریر همه‌ی کارها و خواسته‌های انسان خوب و ضروری تلقی شدند؛ زیرا اگر انجام نشوند انسان را روانی و عقده‌ای می‌کنند، مگر آنکه به خواسته‌های دیگران آسیب رسانند و دیگران را عقده‌ای و روانی کنند. نتیجه روشن چنین تفکری، تولد لیبرالیسم و فردگرایی شد؛ یعنی تنها ارزش دنبال‌کردنی «آزادی» است و هرچه مخالف آزادی باشد بلکه «فقط» هر آنچه مخالف آزادی باشد زشت و بد است. 🔺 این نویسندگان در همین نامه آورده‌اند: «اعمال تغییر در سبک زندگی افراد و انتخاب‌های فردی آنها متعارض با اصل «خودمختاری» به عنوان یکی از اصول اخلاقی حرفه روان‌شناسی است». 🔻 به این نویسندگان گوشزد می‌کنیم: اخلاقی که شما از آن یاد می‌کنید جز همین یک اصل (خودمختاری و آزادی) اصل دیگری ندارد و همه کارهای شنیع، خوب و خواستنی و مجاز هستند زیرا ترک آنها خودمختاری را به خطر می‌اندازد. بی‌شک این نظریه بزرگ‌ترین است که تمام اخلاق و هویت انسانی را درو کرده و از انسان تنها یک جانور دوپای مستقیم‌القامه باقی گذارده که در اسارت غرایز حیوانی به سر می‌برد و جز در شکل و شمایل ظاهری تفاوتی با اجداد و اسلاف میمونی خود ندارد. @Manahejj
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 کدام روانشناسی؟! 🖋 محمد عالم‌زاده نوری 🔢 بخش دوم 🔺 این نظریه به وضوح با محکم‌ترین آموزه‌ی اخلاقی یعنی «مبارزه با هوا و هوس» و «جهاد با نفس حیوانی» مخالف است و زیربنای نیک و بد و حسن و قبح و ارزش و اخلاق را ویران می‌کند و از دین و ادب و تربیت و شریعت و حکمت عملی اثری باقی نمی‌گذارد. 🔺 این نظریه انواع لذت‌جویی‌ها و هوس‌رانی‌ها و تمتعات مادی را مشروعیت بخشیده و تئوریزه کرده و به انسان نیرویی برای مقابله با خواسته‌ها نمی‌دهد و او را در برابر ناکامی‌ها مقاوم نمی‌سازد. انسان در این نگاه به‌دنبال بهشت دنیوی (بهشت شداد) یعنی فراهم‌آوردن تمام مشتهیات نفسانی و برداشتن تمام امور دغدغه‌آفرین در این جهان می‌افتد و تمام همّ و غمّ خود را برای رفاه و عافیت و لذت بیشتر به کار می‌گیرد و البته در دنیای جدید با گسترش تکنولوژی و فراگیرسازی امکانات رفاهی، به این آرزو نزدیک شده که بدون هیچ زحمتی به خواسته‌های خود دست یابد و در این دنیای مادی، بهشت موعود را فراهم سازد. ✅ کدام کرامت؟ این نویسندگان دانشگاهی که دغدغه کرامت انسان را در نوشته خود آورده‌اند باید توجه داشته باشند کسی که دائم از هوس‌های خود شکست می‌خورد و اسیر خواسته‌های نفس است کرامت انسانی را از دست داده و در عمق ضمیر خود احساس حقارت و حیوانیت و سرشکستگی می‌کند. اخلاق انسانی و تربیت اسلامی برای حفظ کرامت انسان به دنبال مدلی است که اراده انسانی او و نه خواست حیوانی او را تقویت کند و انسان‌های دارای عزم و پراراده‌ای پدید آورد که بر نفس خود امیر باشند و بتوانند بر خودمختاری حیوانی و خواسته‌های پست خود فایق آیند. ⁉️ اکنون چند سؤال از دانش روان‌شناسی می‌پرسیم: ➖ آیا روان‌شناسی تمام حقیقت انسان را به حیوانیت او فروکاسته و دغدغه تعالی و ارزش و اخلاق را ندارد؟ ➖ آیا دانشی مانند روان‌شناسی نباید دغدغه‌مند مقام خلیفة‌اللهی انسان و مرتبت والای برتر از فرشتگان او باشد و به فلاح اخروی و سعادت ابدی او بیندیشد؟ ➖ آیا انسانی که موضوع علم روان‌شناسی است موجودی نهایتاً با ماندگاری ۱۰۰ سال است یا موجودی است که از مرتبه «للّه» آغاز شده و تا ابدیت «الیه راجعون» امتداد دارد و «عند ملیک مقتدر» آرام می‌گیرد؟ ➖ روان‌شناسی با کسی که بر خلاف عرف و اخلاق و قانون و شرع و ادب عمل می‌کند چه برخوردی دارد؟ ➖ آیا از منظر روان‌شناسی، انسان‌ها وظیفه‌ای نسبت به دیگران و مسئولیتی نسبت به جامعه ندارند؟ فقط و فقط باید «آنگونه که هستند» ظاهر شوند؟ ✅ بگذریم... بنابر نظر این نویسندگان دانشگاهی، خودمختاری افراد، محترم است و حکومت باید اجازه دهد مردم آنگونه که هستند در انظار عمومی ظاهر شوند تا سلامت روان‌شان به خطر نیفتد. با این استدلال باید هر گونه عمل شنیعی را آزاد کرد که مبادا خودمختاری و سلامت روان شهروندان مخدوش شود. «خودمختاری در پوشش با سایر آزادی‌های اجتماعی مثل آزادی در تولید و توزیع و مصرف مواد مخدر، آزادی در روابط جنسی خارج از چارچوب؛ آزادی در حمل اسلحه؛ آزادی در عمل به قوانین راهنمایی و رانندگی و ... چه تفاوتی دارد؟ برخلاف نظر مدعیان دانش روان‌شناسی آنچه مستلزم ازخودبیگانگی و مایه بحران هویت است بی‌حجابی است نه حجاب؛ شبیه مستی و اعتیاد و عربده‌کشی که گرچه خواسته نفس حیوانی است ولی باید آن را مهار کرد. فطرت الهی زن، او را به عفت و حیا و مستوری دعوت می‌کند نه برهنگی و بی‌حیایی و پرده‌دری. ✅ ما کافریم! بدون هیچ ملاحظه و لکنتی، سربلند و با افتخار و قاطع عرضه می‌داریم ما به دانشی که آمده است انسان را خودمختار کند و او را از بندگی خدای متعال و خضوع در مقابل ارزش‌های الهی رهایی و سرکشی بخشد، کافریم. ما این دانش ذاتاً مسموم را دین دنیای مدرن و رساله توضیح المسائل لیبرالیسم غربی می‌دانیم و برائت خود را از آن با آوای بلند اعلام می‌داریم و بر آستان دین محمد و اهل بیتش (صلوات الله علیهم اجمعین) سر فرود می‌آوریم. ✅ لکم دینکم و لی دین. @Manahejj
من کلام الامام الحسین بن علی 🔅إعْلَمُوا اَنَّ حَوائِجَ النّاسِ اِلَیکُم مِن نِعَمِ اللهِ عَلَیکُم، فَلا تَمَلُّوا النِّعَمَ... 🔴 بدانید نیازهای مردم به شما از نعمت های خداوند بر شماست، بنابراين، اين نعمت ها را از خود دور نسازيد؛ كه اگر چنين كنيد، اين نعمت (مراجعه مردم به سوي شما از شما گرفته مي شود) و به ديگران داده مي شود. ✅مراجعه مردم به سوي انسان براي حل مشكلي از نعمت هاي الهي است و انسان براي اين نعمت الهي بايد شكرگزار خداوند باشد. نعمت الهی و روزی در دست خدمت مردم به یکدیگر است 💠 @najvaeqtesad
هدایت شده از Zroi
هنگامى که عمربن سعد سپاهیان خود را براى جنگ با ایشان آماده کرد و از هر سو آن حضرت را در محاصره گرفتند و امام علیه السلام به‌سوى دشمن بیرون آمد و آنها را به سکوت دعوت کرد، اما خاموش نشدند خطاب به آنها فرمود: واى بر شما! شما را چه زیان که به من گوش دهید و گفتار مرا که به راه راست فرا مى‌خوانم بشنوید ... همه شما از من نافرمانى مى‌کنید و به سخنان من گوش نمى‌دهید؛ زیرا شکم‌هایتان از حرام پر شده و بر دل‌هایتان مُهر [غفلت] خورده است. اثر‌ لقمه حرام
هدایت شده از مدیون پیامبریم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❈﷽❈ لاَ خَيْرَ فِي الْحَياةِ بَعْدَکَ یَا أباعَبدالله الحُسَین"علیه‌السلام"💔 ┄┅═✧❁🖤❁✧═┅ "صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم" می‌فرمایند: يا فاطِمَةُ! كُلُّ عَيْنٍ بَاكِيَةٌ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ إِلاَّ عَيْنٌ بَكَتْ عَلَى مُصَابِ اَلْحُسَيْنِ فَإِنَّهَا ضٰاحِكَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ بِنَعِيمِ اَلْجَنَّةِ؛ فاطمه‌جان! روز قيامت هر چشمى گريان است، مگر چشمى كه در مصيبت و عزاى حسين گريسته باشد، كه آن چشم در قيامت خندان است و به نعمت هاى بهشتى مژده داده مى ‏شود. 📚 بحارالانوار، ج۴۴، ص۲۹۳. ┄┅═✧❁🖤❁✧═┅ اَعْظَمَ اللّهُ اُجُورَنا وَاُجورَکُمْ بِمُصابِنا بِالْحُسَیْنِ"عَلَیْهِ‌السَّلامُ" وَجَعَلَنا وَ اِیّاکُمْ مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَعَ وَلِیِّهِ الاِمامِ الْمَهْدِیِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ"عَلَیْهِمُ السلام" @shanbehaye_mohammadi
هیئٺ تمام شد همہ رفتند و تو هنوز بالاے تل نشستـہ و خون گریـہ میكنى 🖤 آجرڪ الله یا صاحب‌الزمان آری ، سالهاست صبح و شب خون گریه میکنی... و در انتظار ۳۱۳ علمدار که عباس‌وار یاری ات کنند تا بیایی و ندا دهی: الا یا اهل العالم، انَّ جدّی الحسین قَتلوه عطشانا
نَجوایِ اقتصادی | مسعود داودی‌پور
📍اگر پایه و اثر هر نظام، سیاست و رفتار اقتصادی 🔹اقامه حق 🔹اقامه عدل 🔹ترویج معنویت باشد، انبوهی از گ
🔰در مصرف که اسلام از مصرف‌گرایی و تجمل نهی کرده و به قناعت و ساده‌زیستی توصیه کرده، یکی از دلایل این امر توجه به عدالت است ◀️ یعنی اگر توجه افراد صرفاً معطوف به مصرف شخصی خودشان باشد، عدالت محقق نمی‌شود. ◀️ از طرف دیگر، زیاده‌روی در مصرف به معنویت آسیب می‌زند؛ مثلاً زیاد خوردن، روحیه عبادت را در انسان از بین می‌برد و انسان را کسل می‌کند. 🔹اسلام هم به نتیجه و هم به فرایندها توجه دارد. مرحوم شهید صدر (ره) در کتاب «المدرسۀ الاسلامیۀ» چنین مطرح می‌کند که اسلام وقتی شعار عدالت را مطرح کرد، فقط نگفت که عدالت خوب است و باید حاصل شود؛ بلکه حق و حقوقی را که باید رعایت شود تا عدالت محقق شود، را نیز گفته است. 🔆 در قرآن نیز چنین آمده است: «...تِلْک حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَعْتَدُوهَا وَمَنْ یتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولَئِک هُمُ الظَّالِمُونَ» . "اینها حدود خداست؛ پس از آنها تجاوز نکنید و کسانی که از حدود خدا تجاوز کنند، آنان بی تردید ستمکارند" 🔺 همچنین شهید صدر (ره) در کتاب «اقتصادنا» سه مرحله را برای توزیع مطرح کرده است: یکی در «مبدأ» که همان توزیع قبل از تولید است؛ دیگری در «فرایند» که همان توزیع بعد از تولید -یعنی توزیع محصول بین عوامل تولید- است و آخرین مرحله نیز در «نتیجه» است که توزیع پس از تولید است. 💠 @najvaeqtesad
امروز برای ما اقتصادی ها ♦️یعنی نسخه انحرافی نپیچیم که سفره مردم را کوچک کنه ♦️یعنی جلوی نسخه های انحرافی نیولیبرالی را بگیریم. ♦️یعنی نسخه‌های ناب بومی و اسلامی را بپیچیم ⁉️ و افسوس که برخی از ما لباس مشکی امام حسین تنمونه ولی توصیه هامون زندگی را بر مردم سخت کرده، سفره هاشون را کوچک کرده و به دین و دیانت بدبینشون کرده است. ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
❇️اقتصاد اسلامی دانشی است مستقل و به معنای هر گونه شناختی است که به طور همزمان و سازگار از منابع و روشهای معتبر عقلی و نقلی برای تامین نیازهای زندگی انسان در زمینه های تولید، توزیع و مصرف کالاها و خدمات به دست می آید. 🔰این دانش، به مثابه یک علم دینی، در بطن خود مفاهیم مکتب و نظام و علم اقتصاد (به مفهوم رایج آنها) را شامل می شود و اعم از همه آنها می باشد. 🔅هدف کلی و اصلی دانش اقتصاد اسلامی به عنوان یک دانش دینی تغییر وضعیت موجود اقتصادی جامعه به وضعیت مطلوب آن است. این هدف کلی به چند زیرهدف تقسیم می‌شود: 1️⃣ شناخت وضعیت موجود که عمدتا متکی بر روشهای عقلی و تجربی است؛ 2️⃣اصطیاد وضعیت مطلوب از ادله و روشهای نقلی 3️⃣ارائه تدابیر، نهادها و سازوکارهای لازم برای چگونگی گذر از وضع فعلی به وضع مطلوب که با استفاده توآمان از روشهای عقلی- تجربی و روشهای نقلی حاصل می شود. 💠 @najvaeqtesad
نظر آیت‌الله مکارم‌شیرازی پیرامون «هزينه سنگين تبليغات فريبكارانه بازرگانى» ترديدى نيست كه اصل تبليغ براى كالا به هدف معرفى آن، امرى پسنديده و عقلايى است; ولى در فضاى سودجويانه، رويكرد فريبكارانه در تبليغات بازرگانى امرى اجتناب ناپذير است. نظامى كه بر اساس سود بيشتر با زحمت كمتر بنا شده است، بخش عمده هزينه هاى خود را صرف تبليغات كالا كرده و البته هزينه آن را از جيب مصرف كننده بيرون مى كشد. والتر ترنس استيس از فيلسوفان آمريكايى است كه در سال 1949 به رياست انجمن فلسفه آمريكا انتخاب گرديد و در سال 1959 از سوى مجامع علمى آمريكا به عنوان يكى از ده دانشمند ممتاز آمريكايى معرفى شد، يكى از منتقدان فرهنگ و تمدن غربى است. نامبرده درباره تبليغات فريبكارانه بازرگانى مى نويسد: «در زندگى اجتماعى، تبليغات جايگاه مشروع دارد. در واقع ارزش آن اين است كه درباره اينكه چه محصولاتى در بازار موجود است و آنها را از كجا مى توان تهيه كرد، اطلاعات به دست مى دهد; اما اگر از اين حد بگذرد، انگل جامعه است و فعاليتى واقعاً زيانبار دارو و نشانه اى از بيمارى در كالبد جامعه است». سپس مى افزايد: «بيشتر تبليغات كنندگان اعتنايى به اين حقيقت ندارند. به عنوان مثال، درباره استراحتگاهى تابستانى تبليغ میكنند، بر جنبه‌هاى دلربايش مبالغه مىنمايند و از عيبهاى آن چيزى نمیگويند يا دروغ مى گويند. عكسها و يا تصويرهايى را ماهرانه جا مىدهند، به گونه‌اى كه باغچه‌ها و ساختمانها بزرگتر و باشكوه‌تر از آنچه هست، نشان داده شود و باز هم دروغ میگويند. صدمه آن، فقط اين نيست كه اينها دروغگو شده اند، بلكه اين است كه حسّ صداقت و شرافت در كلّ جامعه زير پا گذاشته شده و تا اندازه زيادى نابود شده است و نتيجه آن، سطح نازل اخلاق بازرگانى است». در بيست سال اخير، سازمانهاى تبليغاتى دريافته اند كه با توسّل به ظاهرپرستى، مى توانند انواع كالاهايى را كه در واقع نيازى به آنها ندارند به شما بفروشند. سازمانهاى تبليغاتى غرورهاى طبيعى و جزيى را تبديل به اضطرابهاى عميقى مى كنند تا بتوانند از آنها سود ببرند و كالاهاى مورد نظر خود را به شما بفروشند. توجه به آمارهايى كه درباره هزينه هاى تبليغات ذكر مى شود، اين حقيقت را روشن مى كند كه امروز مردم جهان ثروت فراوانى را بابت تبليغات دروغين سودجويان میپردازند و ناخودآگاه اسير تبليغات فريبنده شركتهاى تجارى اند. «طبق آمار، در سال 1984 ميلادى شركتهاى فرامليتى حدود 150 ميليارد دلار براى فروش محصولات و خدمات خود، خرج تبليغات و هزينه بازاريابى كرده اند و اين رقم در سال هاى بعد روندى صعودى داشته است. از طرف ديگر، پرواضح است كه سرمايه گذار دنبال سود مى رود و از تبليغ كالاها سود سرشارى به چنگ مى آورد، زيرا هزينه و سود پيش بينى شده را جمعاً به هزينه تمام شده اضافه كرده و زمانى كه بازار تقاضا پا گرفت و هجوم مصرف كنندگان آغاز شد، اين هزينه هاى گزاف تماماً از مصرف كنندگان گرفته مىشود». همچنين در سال 2001، مجموع هزينه‌هاى تبليغاتى «جنرال موتورز» بالغ بر 14/2 ميليارد دلار بود و در سال 2004 مجموع هزينه هاى تبليغاتى شركت مايكروسافت بالغ بر 25/1 ميليارد دلار و شركت سونى 01/1 ميليارد دلار بوده است و همچنان هزينه هاى تبليغاتى در دنيا به شدّت در حال افزايش است. مطابق آمارهاى تازه، هزينه تبليغات در سطح جهان، بيش از 400 ميليارد دلار است. از اين ميان آمريكا با حدود 50 درصد، بالاترين سهم; و كشورهاى در حال توسعه با كمتر از 20 درصد، كمترين سهم را به خود اختصاص داده اند. میدانيم كه شركت‌ها براى فروش كالاهاى خود و ترغيب مردم به خريد بيشتر و ايجاد ميل شديد نسبت به كالاى مورد نظر، از روانشناس، جامعه شناس، نيروهاى تبليغاتى قوى، موسيقى، فيلم و شگردهاى تلويزيونى استفاده مى كنند. طبيعى است كه همه اين موارد هزينه بَر خواهد بود و از پيامدهاى قطعى آن، تأثيرگذارى بر فكر و انديشه مخاطب، گرفتن حق انتخاب از مردم در محيط آرام و عقلانى و ترويج مصرف زدگى است. مردم در اين ميان گاه براى كالاهايى پول مى دهند كه مورد نيازشان نيست و تنها تحت تأثير هيجان هاى ناشى از تبليغات به آن روى آورند و حتى گاه سراغ كالاهايى (همانند برخى از خوراكى ها) میروند كه براى آنان زيانبار است. همه موارد فوق، با انديشه سرمايه دارى كه مقصد اعلاى آن سود بيشتر است (از هر طريقى كه باشد) هماهنگ است و اين آلودگى متأسفانه دامن كشورهاى پيرو را نيز گرفته و آنان را ـ تا اندازه اى ـ از انديشيدن به توليد و خريد كالاهاى اساسى و سرمايه اى و مورد نياز بازداشته است. درست است كه گاهى تبليغات باعث افزايش توليد میشود و اين افزايش توليد، گاه سبب پايين آمدن قيمتها مى گردد، زيرا هميشه افزايش انبوه هزينه كمترى را میطلبد. ولى میدانيم بسيارى از تبليغات تجارى كنونى در اين دايره نمىگنجد، بلكه تبليغات كاذبى است. دائرة‌المعارف فقه مقارن،جلد۲ ✅@afra_eco
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺راهکار دکتر زرشناس برای تدوین نسخه‌ای بومی برای اقتصاد ایران 🔸دکتر شهریار زرشناس (عضو هیات علمی دانشگاه): 🔹همچنان بر مبنای نسخه‌ اقتصاد نئولیبرالی عمل می‌کنیم و هنوز نسخه جایگزینی برای آن ارائه نشده است. 🔹دولت باید فراخوان بدهد و اشخاص و اندیشکده‌ها، طرح‌هایی را ارائه دهند و دولت هم باید اندیشکده و مجموعه‌ای را تشکیل دهد و این ایده‌ها را در کنار تجربه 30 کشور دیگر که می‌خواستند از اقتصاد نئولیبرالی جدا شدند مورد بررسی قرار دهد و با اتکا به نیازهای بومی، نسخه‌ای جدید بدهد. ⏰ «جهان آرا»؛ شنبه و دوشنبه هر هفته ساعت ٢٢ 🆔 @ofogh_tv 🆔 @jahanara_ofogh
علوم انسانی اسلامی! 🔰در دیدگاه‌ رایج مسئله ورود نظریات اسلامی در شکل‌گیری پدیده‌ها گاهی مسئله به این صورت مطح می‌شود؛ چگونه می‌توان احکام اسلام را با تغییرات سازگار کرد؟ 📍اما از زاویه دیگری می‌توان به مسأله پرداخت و سوال را این گونه طرح کرد؛ دگرگونی‌های اجتماعی را چگونه می‌توان با شریعت منطبق کرد؟ ✅نکته مهم در رابطه با نوع طرح مسئله این است که گاهی تغییراتی که به وجود می‌آید، موضوعاتی که حادث می‌شود، سوالاتی که پیدا می‌شود، مبتنی بر مبانی و خاستگاهی است و چه بسا اگر از ابتدا بر طبق مبانی اسلامی حرکت می‌شد، اساساً این سؤالات دیگر مطرح نمی‌شد ✅ یعنی چنین نیست که هر سؤال و مسئله‌ای از هر نظامی دیگر را بتوان پاسخ داد. گاهی پاسخ این است که مبنا مشکل دارد و برای حل آن باید مبنا را تغییر داد. ❇️ پس این که گفته می‌شود فقه به همه نیازها و تغییرات پاسخ می‌دهد بر طبق دیدگاه اخیر بدین معناست که تغییرات باید مورد مطالعه قرار گیرد و تغییراتی که در مسیر طبیعی در نظام اسلامی رخ می‌دهد قابل پاسخ‌گویی است؛ اما موضوعاتی که سایر نظام‌ها طرح می‌کنند ممکن است از اساس مشکل داشته باشد و اصلاً مسئله نظام اسلامی نباشد که بخواهد به آن پاسخ دهد. 💠 @najvaeqtesad
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 این سخنان استاد پناهیان دُرّ و گهر است... اقتصاد اسلامی است... وقتی می گوییم علم جایی نیست جز در محضر قرآن و اهلبیت علیهم السلام یعنی همین. یعنی یک طلبه شیعه کلماتی را می گوید که در مقابل تمدنهای شرق و غرب می توان قرار داد و تمدنی نوین ساخت. زندگی متعاونانه و برادرانه چیزی است که به مستضعفین عالم قدرت خواهد داد و طواغیت را به زانو درخواهد آورد. چاره ای جز این نیست...باید بکوشیم. کاش می شد شعار اربعین امسال را بگذاریم: و تمرین کنیم زندگی اربعینی را در تمام طول سال... 🎤 ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
کتاب « فریاد‌های بدون پژواک» در ۱۳۱۲ صفحه و در تابستان ۱۴۰۲ شمسی توسط انتشارات اطلاعات منتشر شد. ضمن تقدیم بخشی از مقدمه کتاب به استحضار می‌رساند که مطالب نسبتا زیادی به صورت مستقل و مطالب بیشتری به صورت تلویحی در باره « اقتصاد اسلامی» و همچنین «بانکداری بدون ربا یا بهره» در این کتاب موضوع گفتگو است که می‌تواند به سهم خود در تبیین، شفافیت و آسیب‌شناسی موضوعات مطروحه و همچنین اقتصاد ایران قابل اعتنا باشد.
وام پفکیِ اربعین: شریعت بازیچه نظام بانکی 🔘در توجیه سود وام اربعین گفته‌اند این وام است و لذا مشکلی ندارد. 🔔مرابحه یعنی ما از طرف بانک وکالت داریم تا مثلاً یخچالی بخریم و آن‌را از طرف بانک به خودمان با قیمت بالاتر بفروشیم و سپس پول آن‌را به‌صورت اقساط به بانک بپردازیم. در مورد وام اربعین نیز شما از طرف بانک وکیلی که بلیط سفر و ... بخری و با مبلغ بالاتر به خودت بفروشی و قسط‌شو به بانک بپردازی. 🍟از به‌سخره گرفتن شریعت و دستورات الهی در همین به‌ظاهر بانکی که بگذریم، در مورد وام اربعین، اگر شما در مسیر رسیدن به عراق مثلاً با اون پول پفک بخری، باید حواست باشه که اونو از طرف بانک بخری و سپس با قیمت بالاتر و با یک نرخ مشخص به‌خودت بفروشی تا بعد مبغلشو به‌صورت قسطی به بانک پرداخت کنی. 🎯توجیه وام اربعین به‌نحو ، و به‌همین است. 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
هدایت شده از قم | بلد امین
اولین مدرسه تابستانه اقتصاداسلامی در قم به همت ستاد همکاری‌های حوزه و وزارت اقتصاد افتتاح شد این دوره به مدت یک هفته با حضور اساتید مطرح اقتصاد اسلامی در دانشگاه قم برگزار می‌شود. ☑️ با بَلَد امین رسانه اخبار تمدنی از قم با خبر شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/2907373602Cdee2e90031
🔻رئیس ستاد مشترک وزارت اقتصاد و حوزه علمیه : ❇️فاصله بین نظریه پردازی و اجرا مشکل اساسی مباحث اقتصاد اسلامی است ◻️ مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به مباحث تاریخی اقتصاد اسلامی در کشور در سال‌های قبل و بعد از انقلاب اسلامی گفت: فاصله بین نظریه پردازی و اجرا بزرگترین مشکل این حوزه مطالعاتی در کشور است. https://hawzahnews.com/xcpsp ❇️https://eitaa.com/sahwa1
✅ انجمن اقتصاد اسلامی برگزار می‌کند؛ سلسله نشست‌های ترسیم مرزهای دانش اقتصاد اسلامی Exploring the Frontiers of Islamic Economics موضوع: سیاستگذاری مسکن نبوی با ارائه حجت الاسلام سیدجواد میرزازاده 🪑نشست پنجم 🗒دوشنبه ۲۳مردادماه۱۴۰۲ ⏰ساعت ۱۷ 📌مکان: قم بلوار جمهوری کوچه2 سالن انجمن های علمی حوزه ✌️حضوری و مجازی ♻️مسیر ارتباطی: ۰۹۱۹۶۶۵۱۲۳۳ 🔗 پخش مجازی: https://live.onlineamoozan.ir/ch/skyroom/anjomaneghtesad انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم 🆔@anjomanEGHTESADISLAM
49.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 کلیپ مراسم افتتاحیۀ اولین مدرسه تابستانه اقتصاد اسلامی ✳️ ٢٠ مرداد ١۴٠٢ - شهر مقدس قم ❇️https://eitaa.com/sahwa1
اقتصاد وسیله است نه هدف 🔰در تحکیم بنیادهای اقتصادی، اصل، رفع نیازهای انسان در جریان رشد و تکامل اوست نه همچون دیگر نظام‌های اقتصادی تمرکز و تکاثر ثروت و سودجوئی، زیرا که در مکاتب مادی، اقتصاد خود هدف است و بدین جهت در مراحل رشد، اقتصاد عامل تخریب و فساد و تباهی می‌شود ولی در اسلام اقتصاد وسیله است و از وسیله انتظاری جز کارایی بهتر در راه وصول به هدف نمی‌توان داشت. ✅ با این دیدگاه برنامه اقتصاد اسلامی فراهم کردن زمینه مناسب برای بروز خلاقیت‌های متفاوت انسانی است و بدین جهت تامین امکانات مساوی و متناسب و ایجاد کار برای همه افراد و رفع نیازهای ضروری جهت استمرار حرکت تکاملی او بر عهده حکومت اسلامی است. (مقدمه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران) 💠 @najvaeqtesad
1_6208473553.m4a
27.37M
🏚سیاستگذاری 👤حجت الاسلام سیدجواد میرزازاده 5⃣ پنجمین نشست از سلسله نشست‌های انجمن اقتصاد اسلامی حوزه : پیامبر اعظم (ص) با تقویت مشارکت دولتی مردمی، مشکل مسکن مهاجران را با انجام اقداماتی همچون جا دادن مهاجران در منزل انصار، احداث مسکن اجتماعی صفه، و واگذاری زمین رایگان برای ساخت خانه حل کرد. @anjomanEGHTESADISLAM ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2