eitaa logo
نمافر | NAMAFAR
190 دنبال‌کننده
512 عکس
17 ویدیو
24 فایل
«نمافر» اولین مرجع آماری در حوزه صنایع خلاق فرهنگی 👉 NAMAFAR.IR
مشاهده در ایتا
دانلود
📊 پرمخاطب‌ترین کتاب‌های سایت گودریدز 📚 نمودار فوق بهترین کتاب‌های سایت گودریدز را بر اساس تعداد رأی ثبت شده توسط کاربران نشان می‌دهد. سایت گودریدز در دسامبر ۲۰۰۶ باز شد. در دسامبر ۲۰۰۷ بیش از ۶۵۰ هزار عضو داشت و بیش از ۱۰ میلیون کتاب به آن افزوده شده بود. در سال ۲۰۱۳ آمازون اعلام کرد که گودریدز (Goodreads) را خریداری کرده ‌است و تا به امروز صاحب آن مانده است. 📚 دو عنوان برتر این نمودار، کتاب‌های هری پاتر و سنگ فیلسوف و عطش مبارزه، هر دو کتاب‌های فانتزی هستند که مخاطب اصلی آنان نوجوانان‌اند. در رتبه‌های بعدی نیز همچنان دنباله‌های کتاب هری پاتر در صدر کتاب‌های پیشنهادی گودریدز قرار دارند. 📚 تعداد قابل توجهی از کتاب‌های گودریدز موجود در نمودار تبدیل به اقتباس‌های سینمایی تبدیل شده‌اند که می‌توان به عناوین هری پاتر (Harry Potter)، کتاب عطش مبارزه ( Hunger Game) و گرگ و میش (Twilight) اشاره کرد. 🔻 این امر نشان می‌دهد که کتاب‌های پرفروش موفق معمولاً اقتباس‌های سینمایی دریافت می‌کنند. برخی از مخاطبان سینمایی بعد از تماشای فیلم اقتباس شده از کتاب، روی به خواندن کتاب می‌آورند. 🆔 @namafar
📃 به بهانۀ ۱۶ مهر روز جهانی کودک 📌 در گذشته قصه‌گویی تنها راه مفرح کودکان برای شنیدن پندها و خرده‌نکات فرهنگی بود. اما امروزه تنوع صنایع فرهنگی در این حوزه به قدری گسترده است که نیازمند صَرف وقت برای شناخت این محصولات هستیم. 📌 «داده‌نمای زیست‌بوم فرهنگی کودک» باهمین هدف، به‌بررسی محتوای آثار فرهنگی تولید شده برای کودکان در ایران می‌پردازد. در این گزارش ابتدا محصولات در دسته‌‌بندی متنوع مکتوبات، اسباب‌بازی، اپلیکیشن‌ها تقسیم شده و سپس وضع آماری موجود در هر یک ارائه می‌شود. 📌 ازسوی‌‌دیگر گستره‌ دسترسی به محتوا، خصوصا در حوزه‌ دیجیتال می‌تواند آسیب‌هایی را به‌همراه داشته باشد. به‌همین منظور «سیاست‌نامه‌ زیست‌بوم مجازی کودک و نوجوان» می‌تواند مکمل مناسبی برای محصول قبل باشد. 📌 این گزارش ضمن واکاوی پیامد‌های دسترسی بدون محدودیت کودکان و نوجوانان به محتوای دیجیتال، با ذره‌بین اعداد نگاهی به وضع موجود در ایران و جهان داشته، و اقدامات کشورهایی از قبیل روسیه و آمریکا را برایمان شرح‌ می‌دهد. 👈🏻 مطالعه‌ این آثار به تمامی فعالان حوزه‌ کودک توصیه می‌شود. برای تهیه‌ی این گزارش به نمافر مراجعه کنید. 🆔 @namafar
📊 عوامـل تاثیرگـذار بـر اقبال مخاطب به سـینمای ایران ⁉️ چه انگیزه‌ای مخاطبان را به سالن‌های سینما می‌آورد؟ این سؤال مهمی است. چراکه جنس مواجهه مخاطب با این صنعت و توقع او از محصولات سینمایی را روشن می‌سازد. 1⃣ با توجه به نمودار بالا مهم‌ترین انگیزه‌ی سینمارفتن در ایران، تفریح است. اینگونه شاید دلیل اقبال شدید مخاطبان به ژانر کمدی واضح‌تر شود. 2⃣ در مرتبه بعد، علاقه به فیلم و سینما به عنوان یک هنر به چشم می‌خورد. این یعنی مواجهه بخش زیادی از مخاطبان سینمای ایران با این صنعت، یک مواجهه هنردوستانه است. در انگیزه‌های اول و دوم، تفاوت نمایانی بین زن یا مرد بودن مخاطب وجود ندارد. 🔍 منبع: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اسلامی (۱۳۹۹). بررسـی عوامـل تاثیرگـذار بـر اقبال مخاطب به سـینمای ایران در دهه ۹۰ 🆔 @namafar
📢 چاره‌اندیشی یونسکو برای معضل جهانی سرقت آثار باستانی 🔰 شاید فکر کنید برای دزدی از یک موزه‌ باید مانند فیلم‌ها از راهرویی پر لیزر رد شویم، سیستم امنیتی را از کار بیندازیم و انواع کلک‌ها را سوار کنیم. اما آنچه دردناک است فراوانی و سهولت سرقت آثار باستانی از موزه‌ها، کلکسیون‌ها و سایت‌های باستان‌شناسی است. این سرقت‌ها به‌حدی زیاد است که تا امروز در سراسر جهان تقریبا ۵۲ هزار اثر باستانی دزدیده شده است. 🔰 برای مثال اخیرا از یکی از موزه‌های انگلستان تقریبا ۲۰۰۰ اثر باستانی به سرقت رفت! در حالی که امید چندانی به بازگشت این آثار نیست. 🔰 آثار باستانی شناسنامه‌ی فرهنگی و تاریخی کشورها هستند. به همین علت یونسکو برای آگاهی مردم از معضل دزدی آثار باستانی، موزه‌ای مجازی متشکل از آثار مسروقه تأسیس خواهد کرد. هدف این موزه حفظ و ماندگاری آثار ربوده شده در اذهان عمومی است. 🔍 منبع: theguardian 🆔 @namafar
استفاده از تلفن همراه در میان کودکان پیش دبستانی کشور یونان.pdf
833.3K
☑️ استفاده از تلفن همراه در میان کودکان پیش دبستانی کشور یونان ▪️ نویسندگان: پاپاداکیس و همکاران ▪️ سال انتشار: ۲۰۲۲ ▪️ نشریه Education and Information technologies 🔻 به دلیل انعطاف‌پذیری بالای مغز کودکان در سال اول زندگی، وجود روابط اجتماعی با والدین و سایر افراد برای رشد شناختی و عاطفی کودک ضروری است. بنابراین، کشور‌ها باید توجه بیشتری به اثر فناوری‌های دیجیتال در طول سال اول زندگی کودکان داشته باشند. 🔻 والدین از طریق تلفن همراه از یادگیری فرزندان خود در منزل حمایت می‌کنند، اما در مورد توسعۀ مناسب نرم‌افزار‌های تلفن همراه آگاهی کافی ندارند و به راهنمایی بیشتری نیاز دارند. 🔻 لازم است تا دستورالعمل‌های ویژه ای برای والدین در زمینه انتقال تجربیات مناسب رسانه‌ای به کودکان تدوین شود. پژوهشگران، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و ذینفعان نیز باید محتوای تلفن همراه را با توجه به نیاز‌های ذهنی کودکان تغییر دهند. 🆔 @namafar
📓 مردی از زارا 🔹 کتاب مردی از Zara اسرار موفق‌ترین برند لباس دنیا، زارا است. این کتاب نوشته کوادونگا اوشی و یک اثر بیوگرافی با درون‌مایه‌ی کسب‌وکار است. 🔹 مردی از «زارا» اطلاعاتی تازه درباره نابغه‌ی پشت برند زارا می‌دهد؛ نابغه‌ای که نامش آمانسیو اورتگا است. آمانسیو اورتگا، یکی از ثروتمندترین مردان دنیا، مغز متفکر دنیای فشن بوده که با ابداعات خود انقلابی در زمینه مد ایجاد کرده است. 🔹 در بخشی از کتاب، نویسنده به اولین مصاحبه خود با آمانسیو اورتگا اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد که بارزترین صفات شخصیت او چه هستند: «هر کسی که با آمانسیو اورتگا کار کرد است و یا از نزدیک با او آشنا بوده باشد، می‌داند که چگونه صفات برجسته شخصیتش در اولین برخورد، خودشان را نشان می‌دهند؛ این صفات شفافیت، سادگی و اشتیاق برای کارکردن هستند. من هر آنچه را که می‌خواستم درباره‌ی این مرد و کسب‌وکاری که راه انداخته است بدانم، تنها در عرض چند ثانیه دریافتم». 🆔 @namafar
سینمای ایران؛ دلتنگ کودکان 🔹 سینمای ایران با ژانر کودک و نوجوان قهر است. در حالی که این ژانر هم نیاز یک بازه سنی است و هم می‌تواند سود خوبی به صنعت سینما برساند. همانگونه که در گذشته فیلم‌های این ژانر فروش خوبی داشته‌اند. 🔹 «دزد عروسک‌ها» و «کلاه‌قرمزی و پسرخاله» به ترتیب در دهه ۶۰ و ۷۰ محبوب‌ترین فیلم‌های کودک بودند. «کلاه‌قرمزی و پسرخاله» همچنین در جایگاه سوم پرفروش‌ترین فیلم سال ۱۳۷۳ با بیش از ۴ میلیون تماشاگر قرار گرفت. با این حال روند ساخت آثار سینمایی کودک در دهه ۸۰ دچار افول شد. 🔹 در دهه ۹۰ اما دوباره بارقه‌هایی از احیای این ژانر در سینمای ایران پدید آمد. با فیلم‌هایی مثل: «شهر موش‌ها۲»، «کلاه‌قرمزی و بچه‌ننه» و «فیلشاه» که در جایگاه اول تا سوم پرفروش‌ترین فیلم‌های کودک دهه ۹۰ بودند. 🔹 این روزها نیز «بچه‌زرنگ» روی پرده سینماهاست. انیمیشنی که در فروش هفتگی با فروشی حدودا ۴ میلیاردی بار دیگر چراغ سبز مخاطبان به ژانر کودک‌ونوجوان را ثابت کرد. 🆔 @namafar
media-nations-report-2023 (1).pdf
2.43M
🔘 گزارش ملی رسانه‌های انگلستان در سال ۲۰۲۳ 🔻 گزارش سالانه آفکام از رسانه‌های انگلستان، بینش‌هایی را درباره وضعیت آن‌ها در سال ۲۰۲۲ و چشم‌انداز آینده‌شان ارائه کرده است. 🔻 مطابق با این گزارش مجموع درآمدهای پخش تلویزیونی و ویدیوی آنلاین با رشد ۴.۵ درصدی به ۱۷.۵ میلیارد پوند رسیده است. با این حال، درآمد پخش‌کننده‌های عمومی و تلویزیون تجاری کاهش یافته است. درآمد رسانه‌های اشتراک‌محور نیز با ۲۱.۵ درصد افزایش به ۳.۳ میلیارد پوند رسیده که نتفلیکس نیمی از این بازار را در اختیار دارد. 🔻 در سال ۲۰۲۲ و برای اولین بار، رادیوهای تجاری از ایستگاه‌های رادیویی بی‌بی‌سی پیشی گرفته‌اند و به منبع اصلی گوش دادن مردم به رادیو تبدیل شده‌اند. با این حال، مخاطبان جوان‌تر، پخش موسیقی و صدای آنلاین را به گوش دادن به رادیو ترجیح می‌دهند. 🔻 این گزارش نشان می‌دهد گرچه رسانه‌های سنتی هنوز در انگلستان محبوب و مسلط هستند، اما تغییر و تبدیل قالب رسانه‌ها در اثر اختلال دیجیتال سرعت گرفته است. 🆔 @namafar
💢 بزرگ‌ترین شرکت‌های پویانمایی ایران و جهان 🔹 والت‌دیزنی، پیکسار، دریم‌ورکس، جیبلی و برادران وارنر بزرگ‌ترین شرکت‌های جهانی در عرصه تولید پویانمایی هستند. از جمله تولیدکنندگان داخلی پویانمایی نیز می‌توان به سازمان اوج، مرکز پویانمایی سوره و استودیو هنر پویا اشاره نمود. 🔹 درآمد والت دیزنی با رشد سالانه ۲۲ درصد به ۸۲.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسید که آن را در لیست بهترین و پردرآمدترین شرکت‌های تولید پویانمایی جهان قرار می‌دهد. 🔹 کارتون شیرشاه والت دیزنی با درآمد جهانی بیش از ۱۶۵۰ میلیون دلار، پرفروش‌ترین پویانمایی تاریخ محسوب می‌شود. 🔹 شگفت‌انگیزان ۲ محصول پیکسار و شِرِک ۲ محصول دریم‌ورکس به‌ترتیب با ۱۲۴۰ و ۹۳۰ میلیون دلار، پس از شیرشاه، رتبه‌های دوم و سوم پردرآمدترین‌های تاریخ را به خود اختصاص داده‌اند. 🔹 پسر دلفینی به عنوان پرفروش‌ترین پویانمایی ایرانی توانسته است به فروش ۳ میلیون دلاری در بازار خارجی و داخلی برسد. 👈🏻 متن کامل را اینجا بخوانید. 🆔 @namafar
📊 پادشاهی دیزنی بر جهان پویانمایی براساس فهرست پرفروش‌ترین انیمیشن‌های جهان 🔹 با نگاهی به فهرست برترین پویانمایی‌های جهان از نظر میزان فروش، در می‌یابیم تمام این آثار تولید سال ۲۰۱۰ به بعد هستند. 🔻 این نشان می‌دهد صنعت پویانمایی صنعتی در حال پیشرفت است و اقبال مخاطبان در تولیدات قدیمی این صنعت باقی نمانده بلکه صنعت و ذائقه مخاطب پا به پای هم پیش می‌روند. همانگونه که «شیرشاه» که فعلا پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ است، تولید سال ۲۰۱۹ بوده است. 🔹 همچنین چهار عنوان برتر این فهرست، متعلق به دیزنی یا شرکت‌های زیرمجموعه آن مثل پیکسار هستند. یعنی دیزنی بر بازار پویانمایی حاکمیتی مطلق دارد. در کل تنها دو عنوان از این فهرست ده‌تایی متعلق به دیزنی نیستند. آن‌ها ساخته استودیوی اینترتینمنت یونیورسال‌اند. 🔻 در ایران نیز پویانمایی «پسر دلفینی» رتبه نخست را از نظر میزان فروش دارد. این اثر در سال ۱۳۹۹ اکران شد. 🆔 @namafar
💢 جستجویی در بازار هنر معاصر در سال ۲۰۲۲ 🔹 هنر معاصر جریانی هنری است که در دهه‌های اخیر به وجود آمده و تلاش دارد تا با استفاده از رویکردها و فرم‌های نوین، تجربه‌ها و ایده‌های جدیدی را بیافریند. هنرمندان این حوزه از تکنیک‌ها و روش‌های متنوعی برای بیان افکار و احساسات خود در آثارشان استفاده می‌کنند. 🔹 در سال ۲۰۲۲، هنر معاصر ۱۷.۶ درصد (معادل با ۲.۷ میلیارد دلار) از بازار هنرهای زیبا را به خود اختصاص داده است، در حالی که این بازار تنها ۲.۷ درصد از کل بازار هنرهای زیبا را تشکیل می‌دهد. 🔹 ایالات متحده آمریکا در این سال، افزایش ۲۰ درصدی در فروش آثار هنر معاصر داشته و با ۱.۰۵ میلیارد دلار بزرگترین بازار فروش هنر معاصر را داراست. 🔹 همچنین نگاهی به آمار سال‌های قبل‌تر نشان می‌دهد که آثار فروخته شده امسال در مقایسه با سال ۲۰۰۱، ۱۰ برابر شده‌‌اند که این امر می‌تواند نشانه‌ای از دگرگونی به‌وجود آمده در بازار هنر باشد. 👈🏻 گزارش کامل را در اینجا بخوانید. 🆔 @namafar_ir
کاربرد هوش مصنوعی در هنرهای زیبا.pdf
773.7K
☑️ بررسی کاربرد هوش مصنوعی در هنرهای زیبا با استفاده از مطالعه سیستماتیک تحقیقات تجربی ▪️ نویسندگان: اوکسانن و همکاران ▪️ سال انتشار: ۲۰۲۳ ▪️ نشریه:  Computers in Human Behavior: Artificial Humans (CHBAH)  🔻 نویسندگان این مقاله با مرور سیستماتیک مقالات تجربی مرتبط با هنرهای زیبا، کاربردهای هوش مصنوعی در هنرهای زیبا را بررسی کرده‌اند. 🔻 بررسی مقاله‌ها با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در سه پایگاه داده Scopus، Web of Science و Arts and Humanities Database از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۲ تعداد ۲۷۳۷ مقاله را در جستجوی اولیه نمایان ساخته است. 🔻 یافته‌ها نشان می‌دهند که بیش از نیمی از مقالات (۵۵ درصد) بر تصاویر بصری به ویژه نقاشی، طراحی و تصاویر هنری، ۲۳ درصد به موسیقی، ۱۱ درصد به معماری، ۱۱ درصد به ادبیات، ۲.۳ درصد به صنایع دستی، ۱.۱۵ درصد به شعر و ۱.۱۵ درصد دیگر نیز به رقص اختصاص دارند. 🔻 در حال حاضر هوش مصنوعی به‌عنوان ابزاری برای تجزیه و تحلیل و تولید آثار هنری در رشته‌های مختلف هنرهای زیبا استفاده می‌شود و عموم مردم نمی‌توانند این آثار را از تولیدات انسانی تشخیص دهند. 🆔 @namafar
📃 وزن سبد فرهنگی خانوار 📌 اینکه در لیست خریدمان، جایی برای تهیه‌ی کتاب، رفتن به سینما یا حتی تفریح باز می‌کنیم، به این معناست که مصرف فرهنگی هم سهمی در میان هزینه‌هایمان دارد. ⁉️ اما این سهم به‌چه میزان است؟ گزارش «وضعیت هزینه‌کرد فرهنگی خانوار» برای پاسخ به‌این قبیل پرسش، تدوین شده‌است. 1⃣ در این گزارش ابتدا در مقیاس کلان داده‌های جهانی این حوزه مورد بررسی قرارگرفته‌اند. 2⃣ سپس با محوریت خانوار ایرانی، تمامی دهک‌های اقتصادی و استان‌ها‌ی گوناگون ارزیابی شده‌اند. برای مثال استان زنجان بیشترین میزان هزینه‌کرد فرهنگی را به‌خود اختصاص داده‌است. 📌 درمقیاس خرد با نگاهی وسیع‌تر، میزان هزینه‌کرد با معیار‌هایی ازقبیل شغل سرپرست، نوع مالکیت منزل، تعداد اعضا هرخانواده و... سنجیده می‌شود. 📌 برای نمونه در بررسی رقم هزینه به‌تفکیک تعداد اعضای خانواده، پنج‌نفره‌ها در بالاترین رتبه قرار دارند. پس ازآن با افزایش اعضا، شاهد کاهش آمار هزینه‌کرد هستیم. ⭕️ مطالعه‌ی این محصول به فعالان، دانشجویان، سیاست‌گذارن و علاقه‌مندان این‌حوزه توصیه می‌شود. 👈🏻 مشروح گزارش را از نمافر تهیه فرمایید. 🆔 @namafar
📊 تعداد کتاب‌های سایت فیدیبو به تفکیک دسته‌بندی در سال ۱۴۰۲ 🔻 نمودار فوق تعداد کتاب‌های موجود در هر دسته‌بندی فیدیبو را نشان می‌دهد. بیشترین تعداد کتاب با اختلاف متعلق به ادبیات است. 🔻 در رتبه بعد روانشناسی قرار دارد که ژانر بسیار محبوب خودیاری (Self-Help) ذیل آن است. ژانر خودیاری شامل کتاب‌هایی است که با هدف آموزش حل مشکلات و بهبود زندگی فردی نوشته شده است. و کتاب‌های پرفروشی مانند «قورباغه‌ات را قورت بده» و «اثر مرکب» شامل این دسته‌بندی هستند. 🔻 کمترین تعداد کتاب متعلق به دسته‌ی زنان و فمنیسیم است. یکی از دلایل آن می‌تواند محدود بودن موضوع این دسته باشد که باعث می‌شود کتاب‌های حول این موضوع کم باشند. از طرفی دیگر برخی از کتاب‌های این دسته زیرمجموعه دسته‌ی روانشناسی هستند. 🆔 @namafar
📢 میزان هزینه وی‌اودی‌ها برای تأمین محتوای اختصاصی 🔰 یکی از مهم‌ترین مسائلی که باعث می‌شود افراد به سراغ وی‌اودی‌ها بروند، محتواهای اختصاصی‌شان ‌است. برخی دیگر از محتواها نیز ممکن است توسط آن‌ها تولید نشده باشد اما وی‌اودی‌ها با خرید حق پخش، آن محتوا را تبدیل به محتوای اختصاصی می‌کنند. تهیه محتوای اختصاصی یکی از مهم‌ترین مخارج سکوهای استریم است. 🔰 بزرگترین وی‌اودی‌ها که نتفلیکس، آمارزون پرایم، دیزنی پلاس، اپل‌تی‌وی پلاس، پارامونت پلاس و اچ‌بی‌او مکس هستند، برای تأمین محتوای خود در سال ۲۰۲۳ تقریبا مبلغی معادل ۴۲ میلیارد دلار هزینه کرده‌اند. این رقم در مقایسه با سال گذشته رشدی ۷ درصدی داشته است. 🔰 در بین تمام ژانرها، وی‌اودی‌ها بیشترین هزینه را برای تولید فیلم و سریال در ژانر جنایی در امسال کرده‌اند. به‌طوری که در بیشتر این وی‌اودی‌ها، تقریبا بین ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه برای تولید محتوا در این ژانر بوده است. با این اوصاف می‌توان گفت که محبوب‌ترین ژانر در این سکوها، ژانر جنایی است. 🔍 منبع: mediaplaynews 🆔 @namafar_ir
☑️ مؤلفه‌های خلاقیت در صنایع خلاق؛ مطالعه گروه کامکارها ▪️ نویسندگان: مهری بهار و سندوس محمدی نوسودی ▪️ سال انتشار: ۱۴۰۰ ▪️ نشریه: جامعه‌شناسی هنر و ادبیات 🔻 تفاوتی ندارد درباره گروه کی‌پاپ صحبت کنیم یا ستاره‌های دنیای موسیقی؛ خلاقیت و نوآوری رمز موفیقت آن‌هاست. 🔻 بر همین اساس، این مقاله با بررسی ۷ کنسرت و ۸ آهنگ گروه کامکارها مؤلفه‌های خلاقیت در این گروه موسیقی را شناسایی می‌کند. گروه کامکارها بزرگترین گروه موسیقی خانوادگی ایران هستند که موسیقی آن‌ها ترکیبی از موسیقی کلاسیک ایرانی و موسیقی مردم‌پسند است. 🔻 کامکارها توانسته‌اند با خلاقیت در تلفیق موسیقی محلی و ملی، استفاده از زبان و پوشش محلی، به‌کارگیری سازهای بومی، فعالیت‌های آموزشی و عام‌المنفعه و... مخاطبانی گسترده در سطح ملی و بین‌المللی جلب کنند و الگویی برای سایر هنرمندان و گروه‌ها در نوآوری و خلاقیت باشند. 🔻 گروه کامکارها در معرفی موسیقی و فرهنگ کردی در سطح ملی و بین‌المللی و الگوسازی برای سایر گروه‌های موسیقی نقش مهمی در توسعه صنایع خلاق در ایران داشته است. 👈🏻 متن کامل را در نمافر بخوانید. 🆔 @namafar
💢 نقشه مضامین اشعار خواجه شیراز 📚 حافظ با همه شاعران فارسی فرق می‌کند. او جزئی از زندگی ماست. با دیوان او فال می‌گیریم، شب‌های یلدا شعر می‌خوانیم و حتی تکدی‌گران سر چهارراه‌ها شعرهای او را می‌فروشند. او عصاره فرهنگ ماست، هرچه حافظ را بیشتر بشناسیم از ایرانی بودن‌مان خوشحال‌تر خواهیم بود! داده‌های زیر حاصل بررسی تمام اشعار حافظ از سایت گنجور است. 🔹 بر اساس این داده‌ها حدود ۲۷ درصد غزلیات حافظ شیرین‌سخن به توصیف عشق عاشقانه، الهی و افلاطونی و همچنین زیبایی معشوق می‌پردازد. 🔹 نزدیک به ۲۰ درصد اشعار او به نوشیدن شراب و مستی معنوی اختصاص دارد، در حالی که نفاق و ریا را نقد می‌کند. تقریباً ۱۶ درصد این اشعار حاوی مضامین عرفانی چون اعمال صوفیانه‌ی سماع و فنا، اتحاد با معشوق الهی و محکومیت نفاق و ریا است. همچنین حدود ۱۳ درصد اشعار او به توصیف طبیعت به عنوان نمادی از جمال الهی می‌پردازد. 🔹 علاوه بر این، ۹ درصد غزلیات حافظ درباره‌ی سرنوشت و تقدیر و مقدرات آسمانی است اما او به نقش انسان در سرنوشت خود نیز تأکید دارد. حافظ در حدود ۷ درصد از شعرهایش درد جدایی و سوز عشق را بیان می‌کند. 🆔 @namafar
⭕️ جشن صدسالگی با چاشنی کودک‌کشی 🔺 در حالی که آمار کودکان کشته شده در غزه بر اثر حملات رژیم صهیونیستی به ۸۰۰ نفر نزدیک شده است، شرکت دیزنی دو میلیون دلار به این رژیم کمک کرد. 🔺 والت دیزنی که این روزها صدمین سالگرد تأسیس خود را جشن می‌گیرد، با این اقدام بار دیگر سوگیری صهیونیستی خود را یادآوری کرد. باب ایگر، مدیرعامل فعلی و مایکل ایسنر مدیرعامل سابق دیزنی هر دو یهودی‌تبار هستند و گزارش‌های دیگر نیز از مذهب عمدتا یهودی بدنه مسئولان دیزنی حکایت دارد. 🔺 دیزنی پایه‌گذاری شد تا در دل کودکان آرزو بیافریند و البته در تبدیل شدن به بزرگ‌ترین رسانه کودک و نوجوان موفق بود. یکی از آخرین موفقیت‌های بزرگ این کمپانی صدساله این بود که تعداد مشترکان سکوی وی‌اودی دیزنی‌پلاس تنها دو سال پس از تأسیس، در ۲۰۲۱ به ۱۰۰ میلیون نفر رسید. این رقم اکنون، یعنی در پایان سه‌ماهه سوم ۲۰۲۳ به بیش از ۱۴۶ میلیون نفر رسیده و دیزنی‌پلاس را به دومین وی‌اودی بزرگ جهان پس از نتفلیکس مبدل ساخته است. 🔺 اما این کمپانی حالا در نابودی آرزوهای کودکان فلسطینی مشارکت دارد؛ کودکانی که دیگر با تمام آرزوهای‌شان خداحافظی کرده‌اند. 🆔 @namafar
📊 محبوب‌ترین دسته‌بندی‌های صنایع‌دستیِ دیجی‌کالا در سال ۱۴۰۲ 🔻 نمودار فوق محبوب‌ترین دسته‌بندی‌های صنایع ‌دستی در سایت دیجی کالا را بر حسب تعداد رأی نشان می‌دهد. دسته‌بندی جعبه‌ی هدیه بیشترین مخاطب را داشته است. 🔻 از آنجا که این نمودار بر حسب تعداد رأی است، هرچه تعداد محصولات یک دسته‌بندی بیشتر باشد احتمال اینکه تعداد رای‌های دریافتی آن نیز بیشتر باشد بالا می‌رود. 🔻 هر چند تعداد بالای محصولات تضمینی بر محبوبیت آن دسته‌بندی نیست. در مجموع می‌توان نتیجه گرفت ذائقه مخاطب در خرید کالاهای صنایع دستی بیشتر معطوف به کالاهای هدیه‌ای، ملزومات بافتنی و محصولات دکوری است. 🆔 @namafar
اگر از تو درباره‌ی غزه پرسيدند پس بگو در آنجا شهیدی است... که شهیدی آن را حمل می‌کند... و شهیدی از وی عکس می‌گیرد... و شهیدی او را بدرقه می‌کند... و شهیدی بر وی نماز می‌خواند... ▪️تسلیت به مردم مظلوم فلسطین و محکومیت جنایت تروریستی رژیم اشغالگر صهیونیستی، در غزه 🆔 @Namafar
📢 اسپاتیفای در مسیر تسخیر بازار کتاب صوتی 🔰 اسپاتیفای ۱۵۰ هزار کتاب صوتی را به رایگان در اختیار مشترکان پریمیوم خود گذاشت. اسپاتیفای به این منظور از مدتی پیش با چندین ناشر بزرگ در مذاکره بود تا بتواند حق نشر این کتاب‌های صوتی را دریافت کند. در حال حاضر هر کاربر می‌تواند ماهانه تا ۱۵ ساعت به این کتب گوش بدهد. 🔰 اقدام اسپاتیفای هرچند قانونی بود اما اعتراض برخی از نویسندگان را برانگیخت. چراکه این اتفاق می‌تواند بر بازار کتاب‌های فیزیکی تأثیر منفی بگذارد. 🔰 فعالان صنعت نشر این اقدام اسپاتیفای را با استریم‌محور شدن صنعت موسیقی مقایسه کردند. با این تفاوت که استریم کتاب‌های صوتی مستقیماً با فروش آن‌ها رقابت می‌کند و از استریم موسیقی هم مضرتر است؛ زیرا کتاب‌ها معمولاً فقط یک بار خوانده می‌شوند در حالی که یک قطعه موسیقی اغلب بارها و بارها شنیده می‌شود. 🔍 منبع: theguardian 🆔 @namafar
💢 جای خالی گردشگری موسیقی در ایران 🔹 خواننده‌ها و آهنگسازان معمولا در نقاط مختلف دنیا طرفدارانی دارند. به همین دلیل آن‌ها معمولا به کشورهای مختلف سفر می‌کنند و در آن‌ها به اجرا می‌پردازند. اما این تنها هنرمندان نیستند که برای اجرا سفر می‌کنند، طرفداران هم برای تجربه زنده آثار هنرمند محبوبشان، راضی به سفر می‌شوند و اینجاست که گردشگری موسیقی آغاز می‌شود. 🔹 البته ما در ایران گردشگری موسیقی را بیشتر به سفر برخی از هموطنان به کشورهای همسایه برای شرکت در کنسرت خواننده‌های غیرمجاز می‌شناسیم، اما ابعاد گردشگری موسیقی فراتر از این است. در سال ۲۰۲۳ این نوع از گردشگری، ۶ میلیارد دلار درآمد داشته است. 👈🏻 گزارش کامل را در نمافر بخوانید. 🆔 @namafar
مقاله صادرات.pdf
772K
☑️ ساختاردهی به مسائل صادرت صنایع خلاق و فرهنگی ▪️ نویسندگان: محمدی و همکاران ▪️ سال انتشار: ۱۴۰۲ ▪️ نشریه:  مدیریت کسب‌وکارهای بین‌المللی 🔻 صنایع خلاق و فرهنگی علاوه بر اهمیتی که در مباحث فرهنگی دارند، حوزه‌های دیگری همچون اقتصاد، سیاست و غیره را نیز تحت تأثیر قرار داده‌اند. با این حال صادرات صنایع خلاق و فرهنگی در ایران وضعیت مطلوبی ندارد. 🔻 نویسندگان این مقاله با توجه به همین مسئله و برای رفع آن، تلاش کرده‌اند تا موانع صادرت صنایع خلاق در ایران را شناسایی و اولویت‌بندی کنند. 🔻 مطابق با یافته‌ها صادرات صنایع خلاق و فرهنگی در ایران ده چالش و مانع اصلی دارد که سه عامل عدم ایفای نقش‌های حاکمیتی در صنایع خلاق، چالش‌های ساختاری و نهادی شرکت‌های فعال در حوزه صنایع خلاق و مشکلات بازار و اقتصاد صنایع خلاق به ترتیب بیشترین تأثیرگذاری را در میان عوامل شناسایی شده دارند. 🆔 @namafar
💢 صنایع فرهنگی در آینه صادرات 🔻 صنایع فرهنگی شامل محصولات ملموس و غیرملموس می‌شوند که هر یک از این‌ها ظرفیت بالایی برای صادرات دارند. 🔹 در میان محصولات غیرملموس صنایع فرهنگی، حضور فیلم‌ها در بازار جهانی یکی از درآمدزاترین صادرات است. آمریکا بیشترین درآمد را از اکران بین‌المللی دارد؛ به‌طوری که صنعت سینمای این کشور بخش بزرگی از درآمد خود را از محل اکران بین‌المللی دریافت می‌کند. 🔹 محصولات ملموس صنایع فرهنگی نیز عبارت‌اند از طلا و جواهرات، پوشاک و صنایع دستی. در صادرات طلا و جواهر، چین در سال ۲۰۲۱ با صادراتی به ارزش ۱۹ میلیارد دلار پیشتاز بود. در صادرات صنایع دستی نیز هند با نزدیک به ۲ میلیارد دلار ارزش صادرات در ۲۰۲۲ یکی از کشورهای پیشرو است. همچنین در پوشاک نیز چین با ۱۷۶ میلیارد دلار بزرگ‌ترین صادرکننده است. 🔹 برای ایران یکی از مهم‌ترین محصولات صنایع فرهنگی برای صادرات، فرش است. صادرات فرش چندسالی است وضعیت مناسبی در ایران ندارد. ارزش سود صادرات فرش ایران از ۲.۱ میلیارد در دهه هشتاد، اکنون به ۵۰ میلیون دلار کاهش یافته است. 🆔 @namafar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📊 به بهانه ۱ آبان ماه روز ملی آمار و برنامه‌ریزی 💢 نمافر؛ نمایی داده‌بنیاد و صنعت‌محور از فرهنگ 🔹 هدف نمافر تا حدی از نامش پیداست؛ نمایی به فرهنگ. ❓اما چگونه نمایی و به کدام بخش از فرهنگ؟ ❓کدام بخش از فرهنگ تاریک و مجهول بود و خلاء یک تصویر از آن به چشم می‌آمد؟ ❓نمافر به صنایع خلاق نگاهی آماری دارد؛ اما چرا صنعت؟ چرا خلاق و چرا آمار؟ 👈🏻 این ویدئو تلاشی برای پاسخ به این سؤال‌هاست. 🆔 @namafar
📊 مسافری از کره 🔻 سبک لباس پوشیدن بازیگران و خواننده‌های کره جنوبی عمدتا ساده، میمنیمال اما در عین حال جالب توجه است. پوششی که مخاطبان سراسر جهان بعد از دیدن موزیک‌ویدئوهای کره‌ای و فیلم‌ و سریال‌های ساخت این کشور به آن علاقه‌مند می‌شوند. 🔻 شنیدن موسیقی مربوط به یک زبان، ما را به آن زبان علاقه‌مند می‌کند و دیدن فیلم و ویدئو با سبکی از پوشش، آن پوشش را برای ما دوست‌داشتنی‌ می‌گرداند. 🔻 برای سنجش این که پوشش کره‌ای چقدر در جهان محبوب است، نمونه‌ای از مخاطبان انتخاب شده‌اند که نه خیلی کودک‌اند و نه چندان پیر؛ افراد ۱۵ تا ۶۰ ساله. 🔻 از این نمونه ۲۶ هزار نفره تنها کمتر از ۱۰ درصد معتقد بوده‌اند پوشش کره‌ای در کشور آن‌ها طرفدار زیادی ندارد. در عوض بیش از ۷۰ درصد، محبوبیت این مُد را زیاد و یا متوسط قلمداد کرده‌اند. 🔻 محبوبیت موسیقی و سینما و تلویزیون کره جنوبی، پازل قدرت فرهنگی این کشور را قدم به قدم تکمیل می‌کند. ⁉️ به نظر شما، چه عامل مهم دیگری در محبوبیت مد کره‌ای مؤثر است؟ 🆔 @namafar
💢 سهم ایران از صادرات و واردات اسباب‌بازی 🔹 انیمیشن «کلاوس» ساخته نتفلیکس است. اثری با حال و هوای کریسمس که به نوعی داستان شکل‌گیری هدیه‌های بابانوئل را تعریف می‌کند. این پویانمایی یک شهر مرده و پر از خشونت را نشان می‌دهد که با اسباب‌بازی‌های کودکانه احیا می‌شود. کلاوس می‌گوید اسباب‌بازی بچه‌ها را شاد می‌کند و بچه‌ها، جهان را. 🔹 اما اسباب‌بازی‌ها به روش‌های دیگری نیز به جهان کمک می‌کنند. اسباب‌بازی یک صنعت پرسود است که می‌تواند اقتصاد افراد و گروه‌های زیادی را تأمین کند؛ خصوصا اگر وارد مرحله صادرات شود. عمده صادرات اسباب‌بازی ایران به دو کشور همسایه محدود است: عراق و آذربایجان. طبق این آمار صنعت اسباب‌بازی در یافتن بازارهای جهانی چندان ماجراجو نبوده است. 🔹 ایران می‌تواند علاوه بر همسایه‌های نزدیک، به کشورهایی مثل بلاروس و عمان نیز برای صادرات اسباب‌بازی چشم داشته باشد. چراکه ظرفیت کافی برای ارائه کالاهای صادراتی در صنعت اسباب‌بازی را دارد. گواه این ادعا، سهم ۲۱ درصدی فرانسه از صادرات اسباب‌بازی ایرانی در سال ۲۰۱۵ است. 🆔 @namafar
📢 بزرگسالانی در حال و هوای کودکی 🔰 بچه‌ها در رؤیاهای کودکانه‌شان خود را در حالی می‌بینند که بزرگ شده‌اند و آن‌وقت می‌توانند هرچقدر دلشان خواست برای خود اسباب‌بازی بخرند. جالب اینجاست که این رؤیا در بزرگ‌سالی به فراموشی سپرده نمی‌شود! بلکه بسیاری از بزرگ‌سالان مشتری اسباب‌بازی‌های کودکانه هستند و به آن‌ها کیدالت (kidult) گفته می‌شود. 🔰 کلمه‌ی Kidult از دو کلمه‎ی Adult (بالغ) و Kid (کودک‌) تشکیل شده است. این کلمه به افراد بزرگسالی اشاره دارد که از انواع اسباب‌بازی‌ها استفاده می‌کنند. اسباب‌بازی‌هایی که جامعه هدف آن‌ها معمولا کودکان هستند. 🔰 در سال ۲۰۲۲ صنعت اسباب‌بازی از جیب افراد بالغِ دوست‌دار اسباب‌بازی یا همان کیدالت‌ها (Kidults) در کشورهای پیشتاز اروپایی درآمدی ۴.۲ میلیارد یورویی داشته است. البته باید در نظر داشت که در صنعت اسباب‌بازی مصرف‌کنندگان ۱۲ سال به بالا کیدالت محسوب می‌شوند. 🔰 ۲۸ درصد از درآمد صنعت اسباب بازی در سال ۲۰۲۲ از طریق کیدالت‌ها بوده است. از سوی دیگر درآمد این صنعت از کودکان ۲۰۰ میلیون یورو کاهش داشته است! 🔍 منبع: spielwarenmesse 🆔 @namafar
data creative.pdf
592.8K
☑️ توسعه پارک‌های صنایع فرهنگی و خلاق در چین ▪️ نویسندگان: هوانگ و اِبیندین حضیر ▪️ سال انتشار: ۲۰۲۳ ▪️ نشریه: Atlantis Press 🔻 اگر شما هم تا به حال نام «پارک‌های صنایع فرهنگی و خلاق» را نشنیده‌اید یا می‌خواهید درباره آن‌ها بیشتر بدانید، مقاله هوانگ و حضیر درباره پارک‌های صنایع خلاق و فرهنگی چین انتخاب خوبی است. 🔻 پارک‌های صنایع فرهنگی و خلاق که اغلب با عنوان مناطق فرهنگی و خلاق شناخته می‌شوند، مناطق تخصصی هستند که بر ترویج و پرورش صنایع فرهنگی و خلاق تمرکز دارند. 🔻این مقاله با استفاده از کلان داده‌ها، وضعیت و مخاطرات توسعه پارک‌های صنایع فرهنگی و خلاق چین را بررسی کرده است. 🔻 یافته‌ها نشان می‌دهد به لحاظ جغرافیایی، بیشترین تعداد پارک‌های صنایع فرهنگی و خلاق (۹۳۴ عدد) در شرق چین قرار دارند و سایر مناطق اختلاف زیادی با این منطقه دارند. این امر حاکی از توزیع نابرابر پارک‌های صنایع فرهنگی و خلاق در چین است. 🔻 این مقاله همچنین ۲۴ عامل خطر را در ۴ گروه خطرات ساخت‌وساز و برنامه‌های پارک، مدیریتی، رشد پارک‌‌ها و محیطی شناسایی کرده است. 👈🏻 متن کامل را در نمافر بخوانید. 🆔 @namafar
💢 بزرگ‌ترین تولیدکنندگان غذا در جهان 🔹 امروزه بخش زیادی از محصولات غذایی مورد استفاده در کشورهای مختلف وارداتی هستند. گویی طبق یک قرارداد نانوشته، هرگوشه از جهان تولید محصولات خوراکی خاصی را برعهده گرفته و نسبت به دیگر محصولات واردکننده است. 🔹 محصولات غذایی بیشترین رشد و بیشترین مصرف را دارند. به طوری که در سال ۲۰۲۰، نیشکر، ذرت، گندم و برنج حدود ۵۰ درصد از کل تولید جهانی را تشکیل می‌دادند. 🔹 برزیل، آمریکا و چین هر یک به‌ترتیب بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نیشکر، ذرت و گندم در سطح جهان هستند. 🔹 بر اساس پیش‌بینی فائو، تولید غذا در جهان تا سال ۲۰۵۰ باید حدود ۷۰ درصد افزایش یابد تا غذا و امنیت غذایی جمعیت روبه‌ رشد جهان تأمین شود. 🆔 @namafar