#خبر_کوتاه
📢 اسپاتیفای در مسیر تسخیر بازار کتاب صوتی
🔰 اسپاتیفای ۱۵۰ هزار کتاب صوتی را به رایگان در اختیار مشترکان پریمیوم خود گذاشت. اسپاتیفای به این منظور از مدتی پیش با چندین ناشر بزرگ در مذاکره بود تا بتواند حق نشر این کتابهای صوتی را دریافت کند. در حال حاضر هر کاربر میتواند ماهانه تا ۱۵ ساعت به این کتب گوش بدهد.
🔰 اقدام اسپاتیفای هرچند قانونی بود اما اعتراض برخی از نویسندگان را برانگیخت. چراکه این اتفاق میتواند بر بازار کتابهای فیزیکی تأثیر منفی بگذارد.
🔰 فعالان صنعت نشر این اقدام اسپاتیفای را با استریممحور شدن صنعت موسیقی مقایسه کردند. با این تفاوت که استریم کتابهای صوتی مستقیماً با فروش آنها رقابت میکند و از استریم موسیقی هم مضرتر است؛ زیرا کتابها معمولاً فقط یک بار خوانده میشوند در حالی که یک قطعه موسیقی اغلب بارها و بارها شنیده میشود.
🔍 منبع: theguardian
🆔 @namafar
💢 جای خالی گردشگری موسیقی در ایران
🔹 خوانندهها و آهنگسازان معمولا در نقاط مختلف دنیا طرفدارانی دارند. به همین دلیل آنها معمولا به کشورهای مختلف سفر میکنند و در آنها به اجرا میپردازند. اما این تنها هنرمندان نیستند که برای اجرا سفر میکنند، طرفداران هم برای تجربه زنده آثار هنرمند محبوبشان، راضی به سفر میشوند و اینجاست که گردشگری موسیقی آغاز میشود.
🔹 البته ما در ایران گردشگری موسیقی را بیشتر به سفر برخی از هموطنان به کشورهای همسایه برای شرکت در کنسرت خوانندههای غیرمجاز میشناسیم، اما ابعاد گردشگری موسیقی فراتر از این است. در سال ۲۰۲۳ این نوع از گردشگری، ۶ میلیارد دلار درآمد داشته است.
👈🏻 گزارش کامل را در نمافر بخوانید.
🆔 @namafar
مقاله صادرات.pdf
772K
#معرفی_مقاله
#صادرات_صنایع_خلاق_و_فرهنگی
#به_بهانه_روز_صادرات
☑️ ساختاردهی به مسائل صادرت صنایع خلاق و فرهنگی
▪️ نویسندگان: محمدی و همکاران
▪️ سال انتشار: ۱۴۰۲
▪️ نشریه: مدیریت کسبوکارهای بینالمللی
🔻 صنایع خلاق و فرهنگی علاوه بر اهمیتی که در مباحث فرهنگی دارند، حوزههای دیگری همچون اقتصاد، سیاست و غیره را نیز تحت تأثیر قرار دادهاند. با این حال صادرات صنایع خلاق و فرهنگی در ایران وضعیت مطلوبی ندارد.
🔻 نویسندگان این مقاله با توجه به همین مسئله و برای رفع آن، تلاش کردهاند تا موانع صادرت صنایع خلاق در ایران را شناسایی و اولویتبندی کنند.
🔻 مطابق با یافتهها صادرات صنایع خلاق و فرهنگی در ایران ده چالش و مانع اصلی دارد که سه عامل عدم ایفای نقشهای حاکمیتی در صنایع خلاق، چالشهای ساختاری و نهادی شرکتهای فعال در حوزه صنایع خلاق و مشکلات بازار و اقتصاد صنایع خلاق به ترتیب بیشترین تأثیرگذاری را در میان عوامل شناسایی شده دارند.
🆔 @namafar
#به_بهانه_روز_صادرات
💢 صنایع فرهنگی در آینه صادرات
🔻 صنایع فرهنگی شامل محصولات ملموس و غیرملموس میشوند که هر یک از اینها ظرفیت بالایی برای صادرات دارند.
🔹 در میان محصولات غیرملموس صنایع فرهنگی، حضور فیلمها در بازار جهانی یکی از درآمدزاترین صادرات است. آمریکا بیشترین درآمد را از اکران بینالمللی دارد؛ بهطوری که صنعت سینمای این کشور بخش بزرگی از درآمد خود را از محل اکران بینالمللی دریافت میکند.
🔹 محصولات ملموس صنایع فرهنگی نیز عبارتاند از طلا و جواهرات، پوشاک و صنایع دستی. در صادرات طلا و جواهر، چین در سال ۲۰۲۱ با صادراتی به ارزش ۱۹ میلیارد دلار پیشتاز بود. در صادرات صنایع دستی نیز هند با نزدیک به ۲ میلیارد دلار ارزش صادرات در ۲۰۲۲ یکی از کشورهای پیشرو است. همچنین در پوشاک نیز چین با ۱۷۶ میلیارد دلار بزرگترین صادرکننده است.
🔹 برای ایران یکی از مهمترین محصولات صنایع فرهنگی برای صادرات، فرش است. صادرات فرش چندسالی است وضعیت مناسبی در ایران ندارد. ارزش سود صادرات فرش ایران از ۲.۱ میلیارد در دهه هشتاد، اکنون به ۵۰ میلیون دلار کاهش یافته است.
🆔 @namafar
5.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📊 به بهانه ۱ آبان ماه روز ملی آمار و برنامهریزی
💢 نمافر؛ نمایی دادهبنیاد و صنعتمحور از فرهنگ
🔹 هدف نمافر تا حدی از نامش پیداست؛ نمایی به فرهنگ.
❓اما چگونه نمایی و به کدام بخش از فرهنگ؟
❓کدام بخش از فرهنگ تاریک و مجهول بود و خلاء یک تصویر از آن به چشم میآمد؟
❓نمافر به صنایع خلاق نگاهی آماری دارد؛ اما چرا صنعت؟ چرا خلاق و چرا آمار؟
👈🏻 این ویدئو تلاشی برای پاسخ به این سؤالهاست.
🆔 @namafar
#نمودار
📊 مسافری از کره
🔻 سبک لباس پوشیدن بازیگران و خوانندههای کره جنوبی عمدتا ساده، میمنیمال اما در عین حال جالب توجه است. پوششی که مخاطبان سراسر جهان بعد از دیدن موزیکویدئوهای کرهای و فیلم و سریالهای ساخت این کشور به آن علاقهمند میشوند.
🔻 شنیدن موسیقی مربوط به یک زبان، ما را به آن زبان علاقهمند میکند و دیدن فیلم و ویدئو با سبکی از پوشش، آن پوشش را برای ما دوستداشتنی میگرداند.
🔻 برای سنجش این که پوشش کرهای چقدر در جهان محبوب است، نمونهای از مخاطبان انتخاب شدهاند که نه خیلی کودکاند و نه چندان پیر؛ افراد ۱۵ تا ۶۰ ساله.
🔻 از این نمونه ۲۶ هزار نفره تنها کمتر از ۱۰ درصد معتقد بودهاند پوشش کرهای در کشور آنها طرفدار زیادی ندارد. در عوض بیش از ۷۰ درصد، محبوبیت این مُد را زیاد و یا متوسط قلمداد کردهاند.
🔻 محبوبیت موسیقی و سینما و تلویزیون کره جنوبی، پازل قدرت فرهنگی این کشور را قدم به قدم تکمیل میکند.
⁉️ به نظر شما، چه عامل مهم دیگری در محبوبیت مد کرهای مؤثر است؟
🆔 @namafar
💢 سهم ایران از صادرات و واردات اسباببازی
🔹 انیمیشن «کلاوس» ساخته نتفلیکس است. اثری با حال و هوای کریسمس که به نوعی داستان شکلگیری هدیههای بابانوئل را تعریف میکند. این پویانمایی یک شهر مرده و پر از خشونت را نشان میدهد که با اسباببازیهای کودکانه احیا میشود. کلاوس میگوید اسباببازی بچهها را شاد میکند و بچهها، جهان را.
🔹 اما اسباببازیها به روشهای دیگری نیز به جهان کمک میکنند. اسباببازی یک صنعت پرسود است که میتواند اقتصاد افراد و گروههای زیادی را تأمین کند؛ خصوصا اگر وارد مرحله صادرات شود. عمده صادرات اسباببازی ایران به دو کشور همسایه محدود است: عراق و آذربایجان. طبق این آمار صنعت اسباببازی در یافتن بازارهای جهانی چندان ماجراجو نبوده است.
🔹 ایران میتواند علاوه بر همسایههای نزدیک، به کشورهایی مثل بلاروس و عمان نیز برای صادرات اسباببازی چشم داشته باشد. چراکه ظرفیت کافی برای ارائه کالاهای صادراتی در صنعت اسباببازی را دارد. گواه این ادعا، سهم ۲۱ درصدی فرانسه از صادرات اسباببازی ایرانی در سال ۲۰۱۵ است.
🆔 @namafar
#خبر_کوتاه
📢 بزرگسالانی در حال و هوای کودکی
🔰 بچهها در رؤیاهای کودکانهشان خود را در حالی میبینند که بزرگ شدهاند و آنوقت میتوانند هرچقدر دلشان خواست برای خود اسباببازی بخرند. جالب اینجاست که این رؤیا در بزرگسالی به فراموشی سپرده نمیشود! بلکه بسیاری از بزرگسالان مشتری اسباببازیهای کودکانه هستند و به آنها کیدالت (kidult) گفته میشود.
🔰 کلمهی Kidult از دو کلمهی Adult (بالغ) و Kid (کودک) تشکیل شده است. این کلمه به افراد بزرگسالی اشاره دارد که از انواع اسباببازیها استفاده میکنند. اسباببازیهایی که جامعه هدف آنها معمولا کودکان هستند.
🔰 در سال ۲۰۲۲ صنعت اسباببازی از جیب افراد بالغِ دوستدار اسباببازی یا همان کیدالتها (Kidults) در کشورهای پیشتاز اروپایی درآمدی ۴.۲ میلیارد یورویی داشته است. البته باید در نظر داشت که در صنعت اسباببازی مصرفکنندگان ۱۲ سال به بالا کیدالت محسوب میشوند.
🔰 ۲۸ درصد از درآمد صنعت اسباب بازی در سال ۲۰۲۲ از طریق کیدالتها بوده است. از سوی دیگر درآمد این صنعت از کودکان ۲۰۰ میلیون یورو کاهش داشته است!
🔍 منبع: spielwarenmesse
🆔 @namafar
data creative.pdf
592.8K
#معرفی_مقاله
☑️ توسعه پارکهای صنایع فرهنگی و خلاق در چین
▪️ نویسندگان: هوانگ و اِبیندین حضیر
▪️ سال انتشار: ۲۰۲۳
▪️ نشریه: Atlantis Press
🔻 اگر شما هم تا به حال نام «پارکهای صنایع فرهنگی و خلاق» را نشنیدهاید یا میخواهید درباره آنها بیشتر بدانید، مقاله هوانگ و حضیر درباره پارکهای صنایع خلاق و فرهنگی چین انتخاب خوبی است.
🔻 پارکهای صنایع فرهنگی و خلاق که اغلب با عنوان مناطق فرهنگی و خلاق شناخته میشوند، مناطق تخصصی هستند که بر ترویج و پرورش صنایع فرهنگی و خلاق تمرکز دارند.
🔻این مقاله با استفاده از کلان دادهها، وضعیت و مخاطرات توسعه پارکهای صنایع فرهنگی و خلاق چین را بررسی کرده است.
🔻 یافتهها نشان میدهد به لحاظ جغرافیایی، بیشترین تعداد پارکهای صنایع فرهنگی و خلاق (۹۳۴ عدد) در شرق چین قرار دارند و سایر مناطق اختلاف زیادی با این منطقه دارند. این امر حاکی از توزیع نابرابر پارکهای صنایع فرهنگی و خلاق در چین است.
🔻 این مقاله همچنین ۲۴ عامل خطر را در ۴ گروه خطرات ساختوساز و برنامههای پارک، مدیریتی، رشد پارکها و محیطی شناسایی کرده است.
👈🏻 متن کامل را در نمافر بخوانید.
🆔 @namafar
💢 بزرگترین تولیدکنندگان غذا در جهان
🔹 امروزه بخش زیادی از محصولات غذایی مورد استفاده در کشورهای مختلف وارداتی هستند. گویی طبق یک قرارداد نانوشته، هرگوشه از جهان تولید محصولات خوراکی خاصی را برعهده گرفته و نسبت به دیگر محصولات واردکننده است.
🔹 محصولات غذایی بیشترین رشد و بیشترین مصرف را دارند. به طوری که در سال ۲۰۲۰، نیشکر، ذرت، گندم و برنج حدود ۵۰ درصد از کل تولید جهانی را تشکیل میدادند.
🔹 برزیل، آمریکا و چین هر یک بهترتیب بزرگترین تولیدکنندگان نیشکر، ذرت و گندم در سطح جهان هستند.
🔹 بر اساس پیشبینی فائو، تولید غذا در جهان تا سال ۲۰۵۰ باید حدود ۷۰ درصد افزایش یابد تا غذا و امنیت غذایی جمعیت روبه رشد جهان تأمین شود.
🆔 @namafar
#معرفی_کتاب
📓 لوییویتون، از فقر تا پادشاهی دنیای پوشاک
🔹 امروز اگر کسی بخواهد طراح لباس یا کیف شود کافی است در کلاسهای طراحی شرکت کند و یا در رشته مربوطه ادامه تحصیل دهد اما حدودا ۹۰ سال پیش، یعنی در سال ۱۸۳۴ شرایط برای این کار خیلی دشوار بود.
🔹 «لویی ویتون» پسرک چمدان بند در ده سالگی مادرش را از دست داد و پس از مرگ مادر، پدرش خیلی زود دوباره ازدواج کرد. همان طور که در تاریخ گفتهاند، نامادری جدید ویتون به بدی نامادری «سیندرلا» در قصههای افسانهای بود و زندگی را برای این نوجوان سخت میکرد.
🔹 ویتون اما سرسخت و سمج بود و نمیتوانست با این نامادری کنار بیاید؛ او تصمیم گرفت فرار کند.
⁉️ چه کسی می داند سرنوشت چیست؟
🔹 شاید لویی ویتون وقتی در چهارده سالگی، با پای پیاده، ۴۰۰ کیلومتر را طی کرد تا به پاریس برسد و کاری برای خود بیابد، هرگز فکر نمی کرد که بتواند در آیندهای نه چندان دور، یکی از بزرگترین امپراطوریهای لوکس جهان را بنا کند.
🆔 @namafar
#نمودار
📊 رشد شتابان استارتاپهای هوش مصنوعی در جهان
🔹 در بازه زمانی ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲، آمریکا با ۴۶۴۳ استارتاپ بزرگترین زیستبوم استارتاپی هوش مصنوعی را داشته است. رتبه بعد متعلق به چین است که رقم استارتاپهایش به ۱۳۷۳ عدد میرسد.
🔹 از لحاظ سرمایهگذاریهای خصوصی نیز آمریکا با جذب ۲۴۹ میلیارد دلار سرمایه در این زمینه صدرنشین است. چین و انگلستان نیز در ردههای بعدی جذب سرمایهگذار خصوصی قرار دارند.
🔻 طبق این آمار کشورهای پیشرو در زمینه فناوری و نوآوری همچون آمریکا، چین و انگلستان توانستهاند با توسعه زیستبوم استارتاپی و جذب سرمایهگذاری خصوصی، جایگاه برتر را در حوزه هوش مصنوعی از آن خود کنند.
🔍 منبع: Netbase Quid 2022
🆔 @namafar