💢 سینما؛ چشمی برای دیدهشدن نابینایان
🔹 مشکلات و معضلات کسی که نمیتواند ببیند باید دیده شود. همانطور که صدای آنکس که از شنیدن محروم است، نیاز بیشتری به شنیدهشدن دارد. هنر یکی از ابزارهایی است که به آدمها تلنگر میزند و جلوی نادیده انگاشتن معلولان را میگیرد.
🔹 ساخت فیلم برای نابینایان در بسیاری از کشورهای جهان راهی برای رسیدگی به نیازهای این قشر است. بر اساس تحلیل دادههای ۱۳۷ فیلم با موضوع نابینایان در وبسایت IMDB ، وضعیت هر کشور در تولید این فیلمها به دست آمد.
🔹 هند، فرانسه و ژاپن بهترتیب با ۲۶، ۱۹ و ۱۵ عدد فیلم، بیشترین تعداد فیلم با موضوع نابینایان را تولید کردهاند. اما فیلمهای تولیدشده در دانمارک و اوکراین با کسب میانگین امتیاز ۷.۷ در IMDB، از نظر کیفی در رتبه نخست قرار دارند.
🔹 ایران نیز هرچند تنها سه فیلم در مورد نابینایان ساخته اما این فیلمها با کسب میانگین امتیاز ۷.۶۵، جایگاه مناسبی از نظر کیفی دارند و رتبه سوم را از این نظر به خود اختصاص دادهاند.
🆔 @namafar
#معرفی_گزارش
🔘 راهبرد ۱۰ ساله امارات برای صنایع فرهنگی و خلاق
▪️ عنوان گزارش: Cultural and Creative Industries Strategy 2021 - 2031 United Arab Emirates
▪️ سال انتشار: ۲۰۲۳
▪️ منبع: www.mcy.gov.ae
🔻 گزارش «راهبرد امارات برای صنایع فرهنگی و خلاق از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۱» سند راهبردی از برنامههای این کشور برای صنایع فرهنگی و خلاق است.
🔻 این راهبرد شامل ۶ شاخص اصلی همچون سهم صنایع فرهنگی و خلاق از تولید ناخالص داخلی در اقتصاد ملی، تعداد مؤسسات فعال در صنایع فرهنگی و خلاق و میانگین سرانه درآمد مشاغل خلاق است.
🔻 تمرکز این راهبرد بر سه رکن اصلی پرورش استعدادها و خلاقیتها، حمایت از مشاغل و متخصصان و احداث و توانمندسازی محیطهای کسبوکار است که حرکت در ۸ مسیر راهبردی مانند ارتقای سیستم آموزش و پرورش، ترویج و ایجاد خوشههای فرهنگی و خلاق و تربیت استعدادهای خلاق در آن ترسیم شده است.
🔻 راهبرد ۱۰ ساله امارات (۲۰۲۱-۲۰۳۱) برای صنایع فرهنگی و خلاق با هدف افزایش تأثیر اجتماعی-اقتصادی این صنایع و برای پرورش یک زیستبوم متنوع در بیش از ۲۵ بخش و ۱۰۰ حوزه در ۶ صنعت فرهنگی و خلاق تدوین شده است.
👈🏻 متن کامل را در نمافر بخوانید.
🆔 @namafar
وفات حضرت فاطمه معصومه سلامالله علیها را بر عموم شیعیان تسلیت و تعزیت میگوییم.
▪️ فیلم سینمایی «اختالرضا» اثر سیدمجتبی طباطبایی نخستین اثر سینمایی است که به زندگی و زمانهی این بانوی گرامی میپردازد. «اختالرضا» توسط سازمان سینمایی سوره ساخته شده و از ۲۲ مهرماه در حال اکران است. این فیلم به مناسبت ایام وفات حضرت معصومه از سوم تا پنجم آبانماه به صورت نیمبها اکران میشود.
🆔 @namafar_ir
#نمودار
📊 محبوبترین ژانرهای بازی در کافهبازار
🔹 بازیهای موبایلی در ایران بیشترین محبوبیت را دارند. آنها ژانرهای مختلفی دارند که میزان محبوبیتشان متفاوت است. ژانرهای «تفننی»، «کلمات و دانستنیها» و «اکشن» بهترتیب با ۱۸.۴، ۱۸ و ۱۲ درصد رأی، محبوبترین بازیها از نظر مخاطبان بودهاند. ژانرهای «ورزشی»، «کودک» و «شبیهسازی» نیز کمترین میزان رأی مخاطبان را دریافت کردهاند.
🔹 شاید بتوان محبوبیت بالای ژانر تفننی را از آن رو دانست که بازیهای موبایلی برای اغلب کاربران حکم وقتگذرانی دارد نه تجربه بازیها به صورت حرفهای.
🆔 @namafar
#خبر_کوتاه
📢 جهش درآمد صنعت تلویزیون با فراگیری ویاودی
🔰 چند سالی است که تلویزیون در بسیاری از مناطق جهان بیش و کم معنای قدیم خود را از دست داده و به صفحه نمایشی تبدیل شده که از آن برای تماشای محتوای آنلاین استفاده میشود. برای مثال در ایالات متحده ۷۴ درصد از خانههایی که تلویزیون دارند، تلویزیون هوشمندی دارند که میتواند به اینترنت متصل شود و ۶۴ درصد از آنها در تلویزیون خود از ویاودیها استفاده میکنند.
🔰 ویاودی تحول اقتصادی عظیمی در صنعت تلویزیون ایجاد کرده است. درآمد صنعت تلویزیون و ویاودی تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۷۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید. این در حالی است که این صنعت در سال ۲۰۱۰ تنها ۳۹۴ میلیارد دلار درآمد داشت. ۴۷ درصد این درآمد از طریق خرید حق اشتراک سرویس سکوهای مجازی بوده است.
🔰 ایالات متحده با ۴۳ درصد بیشترین سهم در این درآمد ۷۰۰ ملیارد دلاری را داشته است.
🔍 منبع: variety. com
🆔 @namafar
💢 تئاتر ایران در دوران پساکرونا
🔹 تئاتر در ایران از همهسو مورد بیمهری است. این هنر کهن که جد بزرگ سینماست رویشگاه مهمترین هنرمندان سینمای ایران است اما چندان جدی گرفته نمیشود.
🔹 بر اساس دادههای سامانه مدیریت فروش و اکران سینما از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ تنها ۷۱ تئاتر اکران شده است. بیشترین میزان اکران نیز با ۲۶ تئاتر مربوط به سال ۱۴۰۲ است.
🔹 تئاتر ایران در سال ۱۴۰۰ با بیش از ۵۰۶ هزار مخاطب به فروش نزدیک به ۴۹ میلیارد تومانی دست یافته که بالاترین آمار در بین سالهای ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ است.
🔹 شارلاتان، کمدی آچمز، ویدئوچک، بر باد رفته، تو فقط بخند، مرسی دیوونه، زرد عقدی، قمر در ونیز، پنت هاوس و برادران گلابی، ۱۰ اثر پرفروش تئاتر ایران در سالهای اخیر بودهاند.
🆔 @namafar
💢 روایت دادهها از سینمای ایران در سال ۱۴۰۱
🔹 خبرهای مربوط به برخی حوزههای معمولا برای عموم مردم جذاب است؛ مثل سیاست و اقتصاد. اما علاوهبر اینها سینما نیز که یک حوزه فرهنگی و هنری است همواره کنجکاوی عموم را بر میانگیزاند.
🔹 گویی سینما نه تنها در فیلمها بلکه در واقعیت هم دیدنی و جذاب است. سالنامههای آماری سینما هم از همین حیث جذاباند. آنها مثل یک جعبه سیاه، زیر و بم اتفاقات سینمایی در یک سال را به ما نشان میدهند.
🔻 در این میان مرور سینمای ایران در سال ۱۴۰۱ جذابتر است چراکه به نظر میرسد در این سال اوضاع بر وفق مراد سینما نبوده است. تنها به عنوان یک نمونه مجموع فروش گیشه فیلمهای اکرانشده در این سال ۴۲۰ میلیارد بوده است. همین رقم به تنهایی در دل خود حرفها دارد.
👈🏻 متن کامل را در نمافر بخوانید.
🆔 @namafar
حضور هوش مصنوعی در صنعت آرشیو.pdf
716.8K
#معرفی_مقاله
#روز_جهانی_میراث_سمعی_بصری
☑️ فرصتها و چالشهای حضور هوش مصنوعی در صنعت آرشیو
▪️ نویسندگان: کولاویزا و همکاران
▪️ سال انتشار: ۲۰۲۱
▪️ نشریه: Computing and Cultural Heritage
🔻 شاید که نوارهای بزرگ، پروندههای رنگی، بریده روزنامهها و مجلات شاخصترین تصویرهای ما از آرشیو باشند. اما باید قبول کرد که اینها جایی داخل صف بلند نوستالژیهایمان نشستهاند و صنعت آرشیو از سالهای قبل (از دهه ۱۹۹۰) وارد دنیای دیجیتال شده است.
🔻 اما این پایان تغییرات نیست؛ روز جهانی میراث سمعی بصری یا همان آرشیو بهانه خوبی است تا نگاهی به آخرین تحولات و حضور هوش مصنوعی در این حوزه بیاندازیم.
🔻 استفاده از هوش مصنوعی در صنعت آرشیو روشهای جدیدی را برای استخراج و سازماندهی اطلاعات فراهم ساخته و نحوة ارزیابی با توجه به امکان بهرهگیری از الگوریتمها برای تجزیه و تحلیل و آرشیو دادههای بزرگ متحول شده است.
🔻 همچنین هوش مصنوعی، چالشهای مفهومی، عملی و اخلاقی مانند حفظ حریم خصوصی را در فرایند آرشیوسازی به همراه آورده که نیازمند توجه و مدیریت است.
👈🏻 متن کامل را در نمافر بخوانید.
🆔 @namafar
📃 نقشه وضعیت صنعت موسیقی
📌 احتمالا برای خیلیها پیش آمده که کلمه دانلود را در گوگل وارد کنند و پیش از آنکه ادامه عبارت جستجویشان را بنویسند، گوگل عبارت «دانلود آهنگ» را به آنها پیشنهاد دهد.
‼️ شاید چون گوگل میداند اولویتِ حدود ۳۴ درصد ایرانیان، دانلود رایگان موسیقی از اینترنت است. همچنین براساس دادهها، ماهانه بین صدهزار تا یک میلیون مرتبه واژهی «آهنگ جدید» توسط کاربران ایرانی جستجو میشود.
📌 آمار ذکرشده به همراه کلاندادههای متنوع دیگری در«نقشه وضعیت صنعت موسیقی در ایران و جهان» مطرح شدهاند. این گزارش در تلاش است تصویری واقعبینانه از وضعیت موسیقی در کشورهای پیشگام را نیز بررسی کند.
📌 ازاینرو با دقتنظر در هفت مشخصهی یک عملکرد مطلوب، دیدگاه نظاممندی را به مخاطب خود عرضه میکند. از آموزش موسیقی و بازار فروش محصولات موسیقی گرفته تا ویژگیهای شنوندگان و سرانه هزینه صرفشده دراین حوزه، همگی به صورت مجزا بررسی میشود.
⭕️ مطالعهی این گزارش به تمامی علاقهمندان و اثرگذاران صنعت موسیقی توصیه میشود.
👈🏻 برای تهیهی این محصول به نمافر مراجعه کنید.
🆔 @namafar
📢 دلزدگی نسل زد از محتوای جنسی در سریال و سینما
🔰 استفاده از صحنههای جنسی در فیلمها و سریالهای نوجوانانه یا اصطلاحا تینجری بسیار زیاد است. برای مثال برخی سریالهای تینیجری به صحنههای جنسی مکرر شناخته شدهاند. رواج اینگونه آثار در نگاه اول شاید نشاندهنده علاقه جوانان به اینگونه محتواها باشد. اما مطالعهی دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (UCLA) چیز دیگری میگوید.
🔰 در نظرسنجی جدید دانشگاه کالیفرنیا-لسآنجلس (UCLA) که بر روی نسل زد (۱۳ تا ۲۴ سال) انجام شده، این قشر خواهان کاهش صحنههای جنسی در فیلمها و سریالها هستند. ۵۱ درصد از پاسخدهندگان متمایلاند بهجای روابط عاشقانه و جنسی، دوستیهای عادی یا افلاطونی (عشقهای بدون جاذبه جنسی) در فیلمها و سریالها نمایش داده شود.
🔰 ۴۴ درصد از شرکتکنندگان بر این باورند که داستانهای عاشقانه در رسانهها بیش از حد استفاده میشود. برخی از شرکتکنندگان نیز به کمبود دوستیهای غیرعاشقانه و غیرجنسی در فیلمها و سریالهای آمریکایی معترض بودند.
🔍 منبع: variety.com
🆔 @namafar
asmar_streaming differences(s)_2023.pdf
590.3K
#معرفی_مقاله
☑️ تنوع؛ راهبرد کلیدی نتفلیکس برای برندسازی
▪️ نویسندگان: اسمار و راتس
▪️ سال انتشار: ۲۰۲۳
▪️ نشریه: The International Journal of Television Studies
🔻 برندسازی فراتر از انتساب یک لوگو، روایتی فرهنگی است که بهواسطه آن مجموعهای از تصاویر، موضوعات یا ارزشهای مرتبط با محصول برای مصرفکننده تداعی میشوند.
🔻 این مقاله چگونگی استفاده نتفلیکس از تنوع -بهعنوان راهبرد اصلی این شرکت- برای برندسازی و ایجاد جذابیت فراملی را بررسی میکند.
🔻 یافتهها نشان میدهد که نتفلیکس با تأکید بر پنج موضوع تنوع نژادی و قومی، سنی، جنسی، جنسیتی و زبانی، از چهار راهبرد کلی تمایز، نمایندگی، بومیسازی و بینالمللسازی برای خلق و جذابیت برندش استفاده میکند.
🔻 این راهبرد علیرغم برخی محدودیتها و انتقادات، بهطور قابلتوجهی بر محیط رسانهای جهانی و رویههای برندسازی تأثیر گذاشته است.
👈🏻 متن کامل را در نمافر بخوانید.
🆔 @namafar
#نمودار
📊 اسپاتیفای همچنان در سراشیبی زیان
🔹 اسپاتیفای که در سال ۲۰۰۸ به عنوان یک استارتآپ ساده در استکهلم شروع به کار کرد ۱۵ ساله شد. سرویسی که حالا به مهمترین سکوی پخش موسیقی در جهان تبدیل شده و تا اواسط سال ۲۰۲۳ دارای ۵۵۱ میلیون کاربر فعال و ۲۲۰ میلیون مشترک ممتاز بوده است.
🔹 درست است که اسپاتیفای رشد چشمگیری در تعداد کاربران داشته و ارزش فعلی آن نیز حدود ۳۱ میلیارد دلار است؛ اما سودآوری این سکو همچنان نوسان دارد. اسپاتیفای سال گذشته ۴۵۵ میلیون دلار زیان خالص گزارش کرد.
🔹 به دنبال بهبود این وضعیت، اخیراً شایعاتی منتشر شده مبنی بر آنکه اسپاتیفای در حال راهاندازی یک سرویس «سوپر پریمیوم» است. این سرویس امکانات بسیار بیشتری از سرویس رایگان و پریمیوم در اختیار کاربر قرار میدهد.
🔻 چالش دیگر این سکو افزایش تنوع محتوا در عین مدیریت اعتراض هنرمندان است. مانند اتفاقی که در ماجرای اضافه کردن تعداد زیادی کتاب صوتی به این پلتفرم رخ داد. بسیاری از نویسندگان این اقدام را مخل بازار نشر و سودآوری خود قلمداد کردند.
🆔 @namafar