eitaa logo
الهادی
21.2هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
918 ویدیو
43 فایل
🔻 درگاه‌های نشر آثار حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکه‌های اجتماعی و همچنین لینک دانلود نرم‌افزار الهادی در صفحه زیر موجود است: www.al-hady.ir 📩دریافت نظرات: http://al-hady.ir/page/a
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻ما بيشتر دنبال اموری تخيّلی ميرويم؛ مثلاً به بعضی از خواب‌ها اعتماد می‌کنیم؛ در حالی که قضايا وسيعتر و دقیق‌تر و حساب‌شده تر از اين حرف‌هاست، حتّی اينکه ائمه علیهم السلام فرمودند شفاعت در برزخ نيست، طبق قاعده و ضابطه است؛ درست، عمل و عکس‌العمل است. آیا پيامبر خدا صلی اللّه علیه و آله و سلم در دنيا که بودند، قاعده ای گذاشتند که مثلاً از اين به بعد، طبعِ ماست، گرم و طبعِ خيار، گرم باشد؟! حضرت چه انگیزه‌ای دارند که در این‌گونه امور دخل و تصرّف کنند؟ در برزخ هم همين طور است. ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل... 🔻در روايت نقل شده است که در برزخ، شفاعت نيست. خود انسان بايد برزخ را طی کند. اين به‌خاطر آثار وضعی و طبعی قضايا است. شما اين صفت را داشتي؛ لذا نيروهايش الآن هستند و همراه تو ميآيند. پيامبر و ائمه علیهم السلام هم در دنيا بودند؛ ولی هيچ‌گاه نفرمودند که آب جاری در جوی، سربالا به طرف آسمان برود. هر چیز آثار خودش را داشته و آنها هم خودشان را وِفق ميدادند. بله، چیزهایی هست که آثارش زياد است؛ مانند گريه بر حضرت سيدالشهداء عليه السلام؛ اين هم باز طبق قاعده است. اگر دل انسان پيوند خورد، اگر به‌گونه‌ای گريه کرد که تمام بدنش قابل کنترل نباشد، قضايا عوض ميشود. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸گپ: Gap.im/nasery_ir 🔹ایتا: Eitaa.com/nasery_ir 🔸سروش: Sapp.ir/nasery_ir ‌ ‌
🔻گفت‌وگوی اهل جهنّم، با اهل بهشت خیلی مطالب دارد. وقتی اهل جهنّم درحال سوختن هستند، در ملاقاتی که با اهل بهشت دارند، میگویند: أَنْ أَفیضُوا عَلَینا مِنَ الْماءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَکمُ اللّه (آب يا از آنچه خداوند روزيتان كرده بر ما فرو ريزيد. (اعراف، 50) خُب، انسانی که بدنش سوخته یا در حال سوختن است، هر چه بشود، تشنه اش نمیشود. آب، در همه‌ی عوالم ماده‌ی حیات است و در دنیا همین مایع سیال است. شاید یک لطیفه ای در این آیه باشد با توجّه به اینکه «ماء» در آیه‌ی «وَ کانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ»( عرش او بر آب بود. هود، 7 ) تفسیر به علم و معرفت شده است (رک: توحيد صدوق، ص: 320) و سرمایه‌ی مؤمن درآخرت، معرفت خدا و اهل‌بیت علیهم السلام است. علّت سوختن اهل جهنّم، نداشتن همین سرمایه (علم و معرفت) است؛ زیرا آن‌ها خداباوری، پیغمبرباوری و امام‌باوری نداشتند، این است که باعث شده اهل جهنّم چیزی بخواهند که از این سوختن بیرون بیایند. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸گپ: Gap.im/nasery_ir 🔹ایتا: Eitaa.com/nasery_ir 🔸سروش: Sapp.ir/nasery_ir ‌ ‌
🔻شیاطین مشغول از بین‌بردن عمل می‌شوند، مگر عملی را که انسان در مرتبه‌ی اخلاص انجام دهد که شیاطین می‌آیند و متحيّر ميشوند. لذا شيطان، مخلَصین را از همان اول، استثنا کرد و گفت: «فَبِعِزَّتِک لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ إِلَّا عِبَادَک مِنْهُمُ الْمُخْلَصِين» (به عزّت و جلال تو قسم كه تمام خلق را گمراه خواهم كرد مگر خاصان از بندگانت را كه دل از غير بريدند و براى تو خالص شدند. سوره ص، آیه 83 ـ 82) عملی که با اخلاص انجام می‌گیرد لطافت بسیار زیادی دارد و چشم شيطان هم ديگر آن عمل را نمي بيند. شیطان می‌آید و می‌داند که آن شخص الآن نماز می‌خواند؛ امّا هر چه آن شیطان نگاه می‌کند، نمی‌تواند اين عمل خالص را ببیند؛ چون عمل به سمت آسمان رفته است؛ ولی شیطان در زمين به دنبال آن ميگردد. شیاطین، موجودات ناری هستند که وجود خارجی‌ آن‌ها با آن عالَم، منطبق است؛ و می شود درکشان کرد. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸گپ: Gap.im/nasery_ir 🔹ایتا: Eitaa.com/nasery_ir 🔸سروش: Sapp.ir/nasery_ir ‌ ‌
* 🔻شما در بیست و چهار ساعت يك بخشي از آن را براي استراحت قرار می دهید؛ يك بخشي را هم براي امورات زندگي می گذارید. يك بخش آن را هم مي شود فارغ باشي و به يك كارهائي برسي. 🔹اين بخش سوم را مي تواني مشغول به اموری غير از ذكر خدا باشي که بالاخره بعد از مدتي همان امور ملكه شما خواهد شد؛ ميتوانی هم در آن بخش اشتغال به ذكر و عبادت خدا داشته باشی و ذکر خدا جوري فضاي سينه را پر كند كه بعد از مدتي حاصل اين اشتغالات عبادی، توجه مستمر به حق تعالي و حضرت بقية اللّه صلوات اللّه عليه در پی داشته باشد و انسان بهره و لذت ببرد. اين حاصل مهم است يعني ذكر اللّه بايد برای انسان ملكه بشود. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸گپ: Gap.im/nasery_ir 🔹ایتا: Eitaa.com/nasery_ir 🔸سروش: Sapp.ir/nasery_ir ‌ ‌
خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: وَ إِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ سَمِيعٌ عَلِيم؛ و چنانچه بخواهد از طرف شيطان در تو وسوسه‌ای پديد آيد، به خدا پناه ببر كه خداوند شنوا و داناست. (اعراف،200) چرا استعاذه‌های ما اثر نمی‌کند؟ به‌خاطر اینکه ما موقعیّت را خوب نمیشناسیم و باطناً استعاذه نمیکنیم. استعاذه‌ی ما فقط لفظ است. اگر خدا را شناختیم، نیاز خودمان را شناختیم، دشمن را قوی دیدیم و به خدای صمد پناه بردیم، آن وقت استعاذه‌ی ما حقیقی است. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸گپ: Gap.im/nasery_ir 🔹ایتا: Eitaa.com/nasery_ir 🔸سروش: Sapp.ir/nasery_ir ‌ ‌
🔻سلام به اهل بیت علیهم‌السلام و دعا نیاز به پشتوانه باطنی دارد. تا دل انسان، بیدار نشود و پشتوانه‌ی‌ کارهای او قرار نگیرد، فایده‌ای ندارد. شیطان در الفاظ، خیلی مسلّط‌تر از انسان است. پشتوانه‌ی دل، تمام سرمایه‌ی‌ انسان است. حتّی در لعن باید آن‌قدر دشمن را بشناسیم و عملش را بد ببینیم که موجب نفرین بر او باشد. باید به‌گونه‌ای از شیطان یا دشمن، دل‌گیر شد که نفرین ما تراوش‌های منفی به سوی آن باطل باشد و باعث درد دشمن شود. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸گپ: Gap.im/nasery_ir 🔹ایتا: Eitaa.com/nasery_ir 🔸سروش: Sapp.ir/nasery_ir ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌
* 🔻ذكر زياد گفتن، بدون توجه باعث بیماری ماليخوليا مي شود. شخصي به ديگري گفت: اين ختم أمن يجيب را چه طور ده بار خواندي و به نتيجه رسيدي؟! دیگران تعداد زیادی از اين ختم را مي گویند تا به نتيجه برسند! 🔹طرف مقابل گفته بود: آنهائي كه عددهاي زياد مي گويند براي اين است كه، از ميان آن تعداد زياد، يك بارش را اين جوري بگويند كه من گفتم. 🔹بعضی در ده عدد أمن يجيب یک بارش را جوري با توجه و شکستگی مي گويند كه جوابش را مي گيرند؛ در حالی که بعضی دیگر با هزار بار گفتن آن هم نمي توانند يك مرتبه اش را طوري بگويند كه جواب بشنوند. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸گپ: Gap.im/nasery_ir 🔹ایتا: Eitaa.com/nasery_ir 🔸سروش: Sapp.ir/nasery_ir ‌ ‌
🔻کسی که می‌خواهد مسیری را به سمت رشد برود، ابتدا گروهی از شیاطین شروع می‌کنند به فریب‌دادن تا او را از صحنه، منحرف کنند و رو به ضعف بکشانند. گروهی از آن‌ها علائم مسیر را پاک میکنند؛ مثلاً اگر باید به سمت راست برود، تابلوهای نشانگر جادّه را به سمت دیگر میگذارند. از این نوع کیدها زیاد به کار میبرند. مؤمن اگر به همراهی یاد خدا حرکت کند، دلش لحظه‌به‌لحظه به خدا وصل است و کید شیطان به جایی نمیرسد. برای مؤمن، نیروهای حق و نور، به‌صورت یک شهاب از ناحیه‌ی الطاف حق می آید؛ گروهی از شیاطین را از بین می برد و کیدهای آنها را باطل میکند. نیت و توجّه و توکل به حق‌تعالی، نقشه های باطل آنها را نقش‌ برآب می کند؛ مگر اینکه ذخیره‌ی منفی، منفی‌گرایی و پشتوانه های شهوانی در درون دل ـ مثل ریاست‌خواهی و دنیاطلبی ـ به قدری زیاد باشد که باعث شود انسان از خودش ضرر ببیند و وسوسه‌ی شیطان در او تأثیرگذار شود؛ وگرنه کید شیطان به خودی خود نمی تواند یک نفر را از راه، منحرف کند؛ بلکه فقط مُعدّ و زمینه‌ساز انحراف قرار می‌گیرد. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸گپ: Gap.im/nasery_ir 🔹ایتا: Eitaa.com/nasery_ir 🔸سروش: Sapp.ir/nasery_ir ‌ ‌
🔻باید درباره‌ی این موضوع کار شود که چرا این‌قدر برای شیطان امکانات هست؟ در روایات نقل شده است: «شیطان مانند خون، در رگ‌وریشه‌ی بنی‌آدم است.» ولی در نهایت، کیدش ضعیف است؛ چراکه بشر، ابزاری در دست دارد که اگر کید شیطان، قوی هم باشد، می‌تواند آن را از بین ببرد و الا جبر می‌شود.( رک: اصول كافي ج6، ص 18) افرادی که در راه باطل میروند، خیلی امور دست‌به‌دست هم داده است تا این‌ها به راه باطل رفته‌اند؛ یکی از آن‌ها این است که آن‌ها میتوانسته اند خوب باشند، ولی خوب نشده‌اند؛ یعنی اراده‌ی خودشان هم دخالت داشته است؛ وگرنه وسوسه‌ی شیطان به‌ تنهایی کسی را به باطل و گمراهی نمی‌کشاند. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸گپ: Gap.im/nasery_ir 🔹ایتا: Eitaa.com/nasery_ir 🔸سروش: Sapp.ir/nasery_ir ‌ ‌
🔻نقل شده است امام سجاد علیه السلام زمانی که نزد قبر کسی می‌رفتند این دعا را می‌خواندند: «اللّهمَّ جَافِ الْأَرْضَ عَنْ جَنْبَیهِ وَ صَاعِدْ عَمَلَهُ وَ لَقِّهِ مِنْک رِضْوَاناً»( الكافي (ط - الإسلامية)، ج3، ص: 194) ترجمه: بار خدایا زمین را از کنار دو پهلوى او دور گردان (تا فشار قبر بر او وارد نشود) و روح او را بسوى خود بأعلى علّیین بر، و خشنودى خود را باستقبال او فرست. حضرت دعا می کنند که کدام زمین توسعه پیدا کند؟ «أرض» می تواند در روایات اطلاق شده باشد و ارض معنوی اراده شده باشد. قطعاً ارض مادّی منظور نیست؛ چون اولاً کنار میّت، میّت‌های دیگری دفن می کنند و زمین، قابل توسعه نیست و بر فرض هم که امکان توسعه‌ی همین زمین مادّی باشد، چه فایده ای برای مُشتی استخوان دارد؟ پس این میّت در آن عالمی که هست، الآن «ارض» دارد. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸گپ: Gap.im/nasery_ir 🔹ایتا: Eitaa.com/nasery_ir 🔸سروش: Sapp.ir/nasery_ir ‌ ‌
🔻آیات قرآن از جهت پزشکی یا از جهت حکمت، خیلی جای کار دارد؛ مثلاً زمانی که دریا حضرت یونس علیه السلام را به ساحل آورد، کنار دریا کدو سبز شد، چقدر طول بکشد تا علم پزشکی واقعاً به این نتیجه برسد که برای سوختگی و رفتن پوست، هیچ پمادی بهتر از پُمادی که از کدو گرفته می‌شود، نیست؛ منتها الآن به این موضوعات رسیدگی نشده است. این خودش موضوعی است که در قرآن جای کار دارد و باید انسان جستجو کند تا موارد را پیدا کند. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸گپ: Gap.im/nasery_ir 🔹ایتا: Eitaa.com/nasery_ir 🔸سروش: Sapp.ir/nasery_ir ‌ ‌
🔻یکی از نوه های سید بحرالعلوم رحمة اللّه علیه نقل میکردند که سید بحرالعلوم به خواهرش گفت: «خواهر! نماز میت تو را من میخوانم؛ ولی نماز من را فلان شیخ میخواند.» آن شیخ، پیرمرد نابینایی بود که برای نماز میّت جایی نمی‌رفته؛ در حالی که بعضی از آقایان بودند که به‌ حسب ظاهر باید آنها نماز سید را می خواندند. خواهر سید فوت کرد و سید نمازش را خواند. اطرافیان منتظر بودند که قسمت دوم فرمایش سیّد بحرالعلوم چه می‌شود، سید که فوت کرد، جنازه را در صحن شریف مرتضوی علیه‌السلام گذاشته بودند و آقایان مشاهیر از مراجع برای ادای نماز میّت به هم تعارف می کردند که ناگهان آن پیرمرد نابینا رسید. سنّ او از همه‌ی آن‌ها بیشتر بود و به قدس و تقوا مشهور بود و کسی اصلاً فکر نمیکرد آن پیرمرد برسد. گویا یک نفر ایشان را سوار بر الاغ میکند و می آورد. آقایان متحیّر شدند که با آمدن ایشان خوب است نماز را به ایشان واگذار کنیم و همین طور هم شد. (رک: فوائدالرضویه، ص 670؛ دریای بی‌ساحل، ص105) ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸گپ: Gap.im/nasery_ir 🔹ایتا: Eitaa.com/nasery_ir 🔸سروش: Sapp.ir/nasery_ir ‌ ‌
* 🔻همت بلند دار كه مردان روزگار از همت بلند به جائي رسيده اند بسيار كم پيدا مي شوند ارواحي كه همت بلندي داشته باشند. خداوند همت بلند را دوست دارد. همت بلند معلول عقل است. انسان اسير خيالات است و كم راه به سماوات پيدا مي كند. ارواحي چه بسا به سماوات راه پيدا مي كنند كه همت بلند داشته باشند؛ روحي رشيد، توانا، با گذشت و عاقل داشته باشند و براي رسيدن به قرب حق تعالي به يك معنا و به یک معنی براي رسيدن به اعتدال انساني همت کرده باشند. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸گپ: Gap.im/nasery_ir 🔹ایتا: Eitaa.com/nasery_ir 🔸سروش: Sapp.ir/nasery_ir ‌ ‌
⚫ هشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام تسلیت باد... @nasery_ir
🔻گفتاری مهم از حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در مورد ضرورت و آثار یکی بودن ظاهر و باطن انسان. 🔹شما می توانید برای مطالعه گفتار فوق به لینک زیر مراجعه نمایید:👇👇👇 http://bonyadhad.ir/11720
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ضرورت استفاده از امکانات نوین برای تبلیغ معارف دینی 🔺 @nasery_ir
* 🔻در روایت دارد که «آخِرُ ما تَكَلَّمَ بِه اِبراهيمُ عليه السلام حِينَ اُلقِيَ فِي النّارِ: حَسبِيَ اللهُ وَ نِعمَ الوَكيلُ نِعمَ المَولَي وَ نِعمَ النَّصيرُ» یعنی آخرین کلمه ای که حضرت ابراهیم عليه السلام موقعی که در آتش انداخته شد فرمود این بود که «حسبي الله و نعم الوكيل نعم المولي و نعم النصير» اين ذكر هم در ميان اذكار قرآن خيلي قشنگ است. كلمه درك اين نعم المولي مرتبه اي است. خیلی ها آدمهای خوبی هستند اما همیشه با خدا جنگ دارند و کارهای خدا را زیبا نمی بینند. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸گپ: Gap.im/nasery_ir 🔹ایتا: Eitaa.com/nasery_ir 🔸سروش: Sapp.ir/nasery_ir ‌ ‌
🔻همین اذکار و اربعین‌هایی که گرفته میشود، هیچ مشکلی نیست که برای حل‌شدن، راه درمان از اربعین و ریاضت در تکرار اسماء نداشته باشد. حتّی از خیلی آیات قرآنی می‌توان به دست آورد که من این مشکل را دارم و نمونه‌‌ی این مشکل من در قرآن کجاست، چه کسی آن مشکل را داشته، خداوند با چه زبانی بیان کرده و راه درمانش را خداوند چه فرموده است؟ هیچ مشکلی نیست که راه درمان نداشته باشد؛ منتها یک وقت است من هنوز مستعدّ این معنا نیستم یا رزق من نیست. ادامه دارد... ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸گپ: Gap.im/nasery_ir 🔹ایتا: Eitaa.com/nasery_ir 🔸سروش: Sapp.ir/nasery_ir ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻مثلا یکی از اذکاری که برای حلّ مشکلات مادی و معنوی بسیار مفید است و انسان مورد عنایت خدا قرار می‌گیرد، ذکر «یا غفورُ یا رحیم» است؛ ولی گاهی هست که این ذکر با یک ذکر دیگر ارتباط دارد که باید در قرآن آن را پیدا کرد؛ مثلاً خداوند میفرماید: اِنَّ رَبَّک مِنْ بَعْدِها لَغَفُورٌ رَحیمٌ؛ درباره ذکر «غفور و رحیم» و اذکار مربوط به این دو اسم، میتوان تمام مواردی که این دو اسم در قرآن آمده را پیدا کرد، بعد ببینیم چه اسمایی در کنار آن ذکر آمده است. چه بسا اسم «ربّ» با این دو اسم مربوط باشد با توجّه به آیه ی «إِنَّ رَبَّک مِنْ بَعْدِها لَغَفُورٌ رَحیمٌ» یا بعضی از اسماء دیگر که این‌ ذکر به آن‌ها مربوط میشود و خداوند آن‌ها را آورده است. بنابراین اسم «ربّ» را باید قبل از «غفور و رحیم» گفت یا بعد از «غفور و رحیم»؟ این‌گونه کارکردن در أسماءاللّه، شاید جدید باشد. من ندیدم در کتب این‌گونه کار کرده باشند. این، فتح بابی برای درمان میشود؛ اگر هر اسمی از اسماء را این‌گونه نگاه کنیم، قضیّه فرق می‌کند. شاید نگاه ما خیلی سطحی و بیفایده باشد. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸گپ: Gap.im/nasery_ir 🔹ایتا: Eitaa.com/nasery_ir 🔸سروش: Sapp.ir/nasery_ir ‌ ‌
🔻اگر ما هنر کنیم و همین موضوع را بتوانیم کار کنیم خوب است به این صورت که اسمای خداوند متعال که در قرآن آمده، کیفیت چینش آن اسماء، کیفیت ارتباط آن اسماء با هم، کیفیت تکرارشان در هر سوره، ارتباط مضامین اسماء با مضامین آیه و تناسبی که به کار رفته و دارویی که ارائه میدهد، همه‌ی این موارد اگر با این کیفیت کار ‌شود، می‌توان فهمید که دریای اسماء در قرآن، چقدر زیبا است و چقدر جای کار دارد! ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸گپ: Gap.im/nasery_ir 🔹ایتا: Eitaa.com/nasery_ir 🔸سروش: Sapp.ir/nasery_ir ‌ ‌
* 🔻اگر قد كسي كوتاه باشد، ملامت و مذمت ندارد. عارضه اي است که بر جسم او وارد شده است؛ اما اگر روحي كوتاه در آمد یا همتي كوتاه در آمد، اين جاي ملامت دارد. اگر كسي در عالم ظاهر و دنيا نابينا شد و از نعمت چشم محروم شد جائي براي ملامت او نيست؛ چه بسا خداي متعال اجري هم براي او مترتب كند؛ اما اگر روحي به صفت كوري متصف شد، اين جاي ملامت دارد. ( مَن كَانَ فِي هذِهِ أَعْمَي فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَي) 🔹چه بسيارند ارواحي كه خوب، پاك و زلالند اما كوتاهند. همينطور ميل به زمين پيدا مي كنند. مراد از زمين هم همين دنيائي هست كه در احاديث از آن مذمّت شده است. منظور از دنيای مذموم كره ارض نيست؛ بلكه بخشي از تعلقات غير خدائي است يا فقط دنيا را ديدن يا رکون (تکیه نمودن) به دنيا است. اينها جاي ملامت دارد. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸گپ: Gap.im/nasery_ir 🔹ایتا: Eitaa.com/nasery_ir 🔸سروش: Sapp.ir/nasery_ir ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌
* 🔻مدتی قبل قضیه ای را مطالعه کردم که عنوانش این بود «نماز خربزه ای». جالب بود. 🔹از قول يكي از سادات ايراني نوشته بود كه در سفري كه مكه رفته بودم؛ يك روز صبح قبل از ورودم به مسجد الحرام يك خطري برايم پيش آمد كه بايد مرده بودم ولي محسوس بود كه خداوند مرا در آن خطر نجات داد. بعد از آن قضیه آمدم وارد مسجد الحرام بشوم ديدم يك عربي خربزه چيده است، درشتها را يك طرف و كوچكترها را طرف ديگر چیده است و دارد می فروشد. پرسيدم: قيمت آن چه قدر است؟ گفت: اينها اين قيمت و آنها آن قيمت. با خودم گفتم الان كه نمي توانم بخرم. بروم مسجدالحرام نماز بخوانم و در برگشتن مي آيم و جدا مي كنم و مي خرم. رفتم نماز ايستادم، در تمام نماز در اين فكر بودم كه موقع برگشت چند تا خربزه بخرم؟ بزرگترها را بخرم يا کوچکترها را ؟ و ... نمازم تمام شد، سلام دادم و دعا خواندم. در موقع خروج از مسجد الحرام با يك آقائي برخورد كردم ؛ سلام كردند جواب دادم، گفتند: «آن خدائي كه امروز قبل از ورود به مسجدالحرام تو را از مرگ حتمي نجات داد آيا سزاوار است كه الان در مسجدالحرام برایش نماز خربزهاي بخواني؟!» بعد سرش را پائين انداخت و رفت. مدتی به فکر رفتم بعدا هر كاري كردم او را پيدا كنم ديگر نتوانستم. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸گپ: Gap.im/nasery_ir 🔹ایتا: Eitaa.com/nasery_ir 🔸سروش: Sapp.ir/nasery_ir ‌ ‌