eitaa logo
الهادی
21.5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
971 ویدیو
46 فایل
🔻 درگاه‌های نشر آثار حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکه‌های اجتماعی و همچنین لینک دانلود نرم‌افزار الهادی در صفحه زیر موجود است: www.al-hady.ir 📩دریافت نظرات: http://al-hady.ir/page/a
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سخنرانی حجت الاسلام حاج شیخ جعفر ناصری 990701.mp3
7.28M
🎧 موضوع: معنا و آثار اِعراض از ذکر 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓 تاریخ: ۱۳۹۹/۷/۱ ▪️ شب شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها ⏱ زمان: ۳۰ دقیقه 📍در جمع اساتید و طلاب مدرسه علمیه صاحب الزمان علیه السلام اصفهان 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
💠 خروج از کودکی نفس 🔻 نگاه مي‌کنيم يک نفر هفتاد سال دارد ولي کودک درون او هنوز ارتقاء پيدا نکرده است و اين، مسئله‌اي بوده است که اولياء الهي شفاف زاويه‌ي کودکي را در نَفس و جان يک نفر مي‌ديده‌اند ولو بعد از هفتاد سال. 🔸 شايد بخش روانشناسي صحيح و عميق، الان به بخشي از اين قضيه آنهم به طورناقص پي ببرد، ولي نگرش اولياء الهي در نگاه اول [اين بود] که مخاطب را ترجمه مي‌کرد، مي‌ديدند يک نفر هنوز کودک است، چرا کودک است؟ به خاطر اينکه براي آزادي و رشد سعي نکرده است. 🔹 کودکي يک زاويه‌اي است که «لو خلّي و طبعه» [طبیعتاً] خيلي‌ها دوست دارند با آن باشند، چون براي نگه داشتن کودکي کمک از وهم مي‌آيد. 🔸 کودکي يک فصلي است که بر انسان گذشته است، فصلي است که انسان با آن حال، خورده است، خوابيده است، زندگي کرده است. بچه‌ي کوچکي که وقتي مي‌خواهد از خيابان رد شود دوست دارد دست او در دست يک نفر بزرگتر باشد، رد کردن اين مرحله و اين حس و تبديل آن به اينکه بتواند بزرگتري کند، خُب اين معلول اين است که نَفس ارتقاء پيدا کند و از اين حالت، رشد کند و ارتقاء پيدا کند و بالا بيايد. ادامه دارد.‌.. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻 لذا قرآن گاهي تعبير رجال را براي کساني به کار مي‌برد که از يک سِري تنگناها بيرون آمده باشند «رِجالٌ لا تُلْهيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ؛ مردانی که تجارت و داد وستد آنان را از یاد خدا باز نمی دارد. نور/۳۷» 🔸 فرد بايد از کودکی خارج شده باشد که به لهو نيفتد، لهو و لعب کاري کودکانه است. نوع معمول و متداول آن اين است که يک پسربچه ماشين کوچکي را، يا يک دختربچه يک عروسک کوچکي را بردارد و بازي کند. 🔹 نوع ديگر آن [در] قرآن لهو و لعب در بازار به اقتضاء اين سن است، ولي کار، [يک] کار لهو و لعب و کودکانه است، منتها يک وقت است که قد انسان کشيده مي‌شود، رشد مي‌کند، سن او بالا مي‌آيد، محاسن درمي‌آورد، حتي محاسن او سفيد مي‌شود ولي فکر او کودک است، درون او کودک است. 🔸 نوع صحبت کردن‌ها اگر از دلي کودکانه برخاست شفاف است، براي مخاطب محسوس است. خيلي از قواعد را مردم نمي‌دانند ولي برداشت‌ها صحيح است. به هر حال «شيخ يتصبّى و صبيّ يتشيّخ‏» گاهي فرد کودک است ولی رفتار کهنسال را دارد ولی گاهی فرد کهنسال است ولی رفتار کودکانه دارد. 🔹 يک زاويه از حالات نَفس کودکانه است، مشکلات ديگري هم دارد که اين فرصتِ تنگ و کوتاهِ چند ده ساله [را] اگر خداي متعال نصيب کند براي ارتقاء و رشد از اين تنگناها و اين لهو و لعب‌ها و اين کودکي‌ها است. ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
* 🔻 لازمه محبت، تلاش براي رسيدن به محبوب و تحصيل رضايت اوست؛ زيرا هيچ ‌گاه نمي‏ تواني تمام شب را بخوابي و بگويي اهل محبتم. 🔸خداوند به حضرت موسي مي ‏فرمايد: كَذَبَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ يُحِبُّنِي وَ إِذَا جَنَّهُ‏ اللَّيْلُ‏ نَامَ‏ عَنِّي‏؛ دروغ مي‏گويد كسي كه گمان مي ‌کند من را دوست دارد؛ در حالي که وقتي شب او را فرا مي‌ گيرد، غافل از من مي ‌خوابد. 🔹هر محبي، دوست دارد با محبوب خود خلوت کند و با او باشد. هر محبي تلاش مي‌کند همان ‌طور باشد که محبوبش مي ‌خواهد و مو به مو دستورات او را عمل کند، تا به رضايت او دست يابد؛ لذا هر چه محبت سالکي بيشتر مي‌شود، اطاعت و تبعيت او از دستورات شرعي افزايش مي‌يابد. 🔸محب نسبت به محبوب و هر چه به او تعلق دارد غيرت پيدا مي‌کند؛ لذا نمي ‌تواند از کنار خواسته ‌هاي محبوب خود، راحت بگذرد؛ حتي اگر يک مستحب و مکروه کوچک باشد. 🔹 اگر واقعاً اهل محبتيم، يا خواهان رشد هستيم، نبايد شبى از دست ما برود، اصلاً خواب معنا ندارد. خوابى كه رفع ضرورت كند، لازم است؛ اما بيش از آن، مايه ضرر و خسران است. 🔸 به قول حافظ: قومي به جدّ و جهد گرفتند وصل دوست قومي دگر حواله به تقدير می کنند ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
* 🔻محبت، بدون سعي و تلاش اوليه به‌دست نمي ‌آيد؛ چون محبت، فرع ‏بر معرفت است. انسان، مادامي که کسي را درست نشناسد، نمي‌تواند به او علاقه و محبت داشته باشد. 🔸از طرفي معرفت هم فرع بر جهاد و تلاش عملي است. معرفت، فرع رياضات شرعي است تا با انجام آن‌ها، نفس از تعلقات عادي دست بردارد و مستعد معرفت بشود. 🔹انسان، تا با جهاد با نفس، قلب را از تاريکي و سختي نجات ندهد، نور معرفت در آن نمي‌تابد. قرآن هم مي‌فرمايد: وَ الَّذينَ جاهَدُوا فينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللهَ لَمَعَ الْمُحْسِنينَ؛ و آن‌ها كه در راه ما [با خلوص نيّت] جهاد و تلاش كنند، قطعاً به راه ‌هاى خود، هدايتشان خواهيم كرد؛ و خداوند با نيكوكاران است. 🔸من بايد با جهاد نفس از اين اسارت بيرون بيايم، تا به معرفت و محبت برسم. من كه حتي محدود دايره محبتم‏ همان محدود دايره نفس است و شياطين فريبم مي‌دهند، بايد از زواياي نفساني -ولو بالنسبة- خارج و بر نفسم مسلط بشوم، تا بتوانم خودم را بشناسم، خداي خودم را بشناسم و معرفت‏ پيداكنم. 🔹در چنين شرايطي، هنگام خواب ديگر به‌ سبب محبت، اصلاً خوابم نمي‏ برد و حالتي به دلم حاكم است كه با خداي متعال ارتباط دارد و مجذوب حق تعالي است. 🔸بله؛ اين جذبه، از همه آن اعمال بالاتر است؛ منتها بدون سعي و تلاش به‌دست نمي ‌آيد. اين محبت را اگر به كسي دادند، جنسش از آن عمل بالاتر است. كسي كه مرتّب به نماز مستحبي مي ‌ايستد -كه بايد هم بخواند و بايد هم ما بخوانيم- براي اين است كه به آن محبت برسيم و جنس ذاتمان و صفاتمان و روحمان ‏يك جنسِ محبّتي بشود. 🔹همان کسي هم كه مي‏خواهد اهل محبت بشود، تنها راهش سعي و تلاش و عمل صالح و ارتقاي نيت خالص است. ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: 👉🏻 Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌
💠 حضرت ابراهیم وآزمایش الهی 🔻 قرآن اُبوّت را به حضرت ابراهيم (عليه السلام) نسبت مي‌دهد، مي‌دانيد اُبوّتي که قرآن مي‌گويد چه لوازمي دارد؟ 🔸 بد نيست انسان يک دوره زندگي حضرت ابراهيم (عليه السلام) را با دقت نگاه بکند. [براي] همين أب که اُبوّت او بر همه‌ي مردم و بر همه‌ي مسلمان‌ها است حداقل‌هايي که يک پدر بايد داشته باشد مدتي از او دريغ شده است و آن هم فرزند است. 🔹 مي‌دانيد در درون انسان چه التهابي مي‌آيد، کسي که حس پدري را هميشه در وجود خود داشته باشد آن هم در اين سطح گسترده که بتواند «مِلَّةَ أَبيكُمْ إِبْراهيمَ» باشد «هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمينَ» اگر نسبت به فرزنددار شدن اين [شخص] دريغ شد، مي‌دانيد چه فتنه‌اي است؟ چه ابتلاء عظيمي است؟ چه دروني بر انسان درست مي‌کند؟ 🔸 حضرت ابراهيم (عليه السلام) بعد از مدت‌ها [و با تمام] سختي‌ها در تمام ابعاد زندگي که يکي هم اين بود که فرزنددار نشدند، بعد از ده‌ها سال که گذشت خداي متعال اسماعيل را به اين بزرگوار داد. 🔹 به مجردي که اسماعيل به دنيا آمده است مأمور مي‌شود که فرزند و مادر را برود در يک وادي لم يزرع بگذارد و اين کار امتحان عظيمي است و اين کار را مي‌کند، حتی نباید از مَرکب پياده ‌شود و برمي‌گردد. ادامه دارد.‌.. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻 قريب به بيست سال نيامده است که با اين زن و بچه زندگي کند. اسماعيل رشد کرد، جوان فهیم و باکمالي شده است؛ حالاخداي متعال زمينه را باز گذاشته است و حضرت ابراهيم (عليه السلام) نزد همسر و فرزند خود آمد که آن حس‌هاي دروني اُبوّت از حيث عاطفي تأمين بشود. 🔸 تا قرار گرفتند، مأمور شد که فرزند خود را ذبح کند! ببينيد چه ابتلائات عظيمي است، اين‌ها را ما با يک نگاه خيلي گذرا نگاه مي‌کنيم، لذا بهره نمي‌بريم. 🔹 چنين پدري با چنين خصيصه‌اي، با چنين صفاتي، با چنين مَلَکات عاليه‌اي حالا آمده است که بخش عواطف او تأمين بشود و در کنار زن و بچه‌ي خود باشد، مأمور به ذبح اسماعيل (عليه السلام) شده است، کوه ايمان مي‌خواهد که تازه همسر او هم متوجه نشود. دست اين بچه را گرفته است و به سمت قربانگاه مي‌برد، چرا؟ ادامه دارد... ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: 👉🏻 Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻 به خاطر توحيد، يعني سِرّ و نکته‌ي اين کاري که حضرت ابراهيم (عليه السلام) کردند اين بود که عواطف پدري و فرزندي تحت لواي قواعد توحيدي مي‌تواند ارزشمند باشد، بالإستقلال نه 🔸 و براي اينکه اين نبي و سلطان الموحدين عملاً نشان بدهد که آيا عواطف و قواعد عاطفي که بين پسر و پدر است و بين خانواده است آيا زمام آن به دست قواعد توحيدي است يا نه، مأمور مي‌شود که فرزند خود را ذبح کند. ادامه دارد.‌.. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻 وقتی دست اسماعيل (عليه السلام) را گرفته بود و به قربانگاه مي‌برد، فرمود: پسرم، من از وقتي که خود را شناختم امتحان‌هاي سختي را در مسير توحيد دادم، اما هيچ کدام به سختي اين نبود که فرزند خود را ذبح کنم. 🔸 آن هم در قله‌ي کمال و نهايت بلوغ و رشد. چون يک وقت است که بين پسر و پدر فاصله‌ي فکري است، اصلاً همديگر را دوست ندارند، ولي يک وقت است که نه، اين‌ها يکي هستند «أَوْلَادُنَا أَكْبَادُنَا» جگر او است مأمور مي‌شود اين را ذبح کند. 🔹 و اين پسر چقدر باکمال و باشعور و با اهداف پدر نزديک است که بدون چون و چرا عرض مي‌کند «يا أَبَتِ افْعَلْ ما تُؤْمَرُ سَتَجِدُني‏ إِنْ شاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرينَ‏؛ گفت: پدرم آنچه به آن مأمور شده ای انجام بده اگر خدا بخواهد مرا از شکیبایان خواهی یافت.»(صافات:۱۰۲) 🔸 در روايات دارد که مکرر عرض مي‌کرد که پدر، چشم‌هاي مرا ببند مبادا در موقع سر بُريدن چشم تو به چشم من بيفتد و عواطف تو تحريک بشود و امر خدا به تأخير بيفتد، مکرر اين جمله‌ که مبادا امر خدا به تأخير بيفتد گفته مي‌شد. ادامه دارد... ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: 👉🏻 Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻 نکته مهمی که در زندگي اين‌ بزرگواران است، همين است که اهتمامي را که براي خدا و براي امر خدا داشتند براي هيچ کاري نداشتند و دقيقاً قسمتي که در زندگي ما ها دارد کمرنگ مي‌شود همين است. 🔸 آن هم نه خدايي که از داخل کتاب‌ها خوانده باشند، خدايي که بالحس و الوجدان او را يافته‌اند. همه‌ي آن‌ها هم همين‌طور بودند، اسماعيل (عليه السلام) تازه به دنيا آمده و مادر او، چرا اين‌ها تحمل مي‌کنند که در يک بيابان خشک لم يزرع بروند و نان و آب هم همراه خود نبرند؟ خُب اينکه واضح است که مساوي با هلاکت است، اين‌ها چرا قبول مي‌کنند؟ 🔹 به خاطر خداي ابراهيم، به خاطر امر خداي ابراهيم، به خاطر اينکه جبرائيل مي‌آمد يک دستوري را مي‌آورد و مي‌رفت که خدا از شما خواسته است که به بيابان برويد. اين‌طور هم نبوده است که پايان کار براي آن‌ها شفاف باشد که ما داخل بيابان مي‌رويم اما آب مي‌رسد! نه، مي‌خواهد برسد، مي‌خواهد نرسد، ما وظيفه‌ي خود را در مسير خداي ابراهيم و رسيدن به خداي ابراهيم انجام مي‌دهيم. ادامه دارد.‌.. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻 اين‌ بزرگواران اين را يافته بودند که خداي ابراهيم خداي خالق سماوات و أرض است، خداي ابراهيم با همه است، خداي ابراهيم ربّ است، خداي ابراهيم لحظه لحظه با همه‌ي نفوس است و مي‌توان با او ارتباط داشت، خداي ابراهيم رحمان است، خداي ابراهيم رحيم است و در مسير خداي ابراهيم کوتاهي نداشتند. 🔸 بعضي از اين خاندان آل ابراهيم به اقامه‌ي صلاة مدح شده‌اند. اين‌ها کانال ارتباطي از ناحيه‌ي خود با خداي متعال را صلاة انتخاب کرده بودند و در اين راستا از صلاة بهره مي‌بردند، صلاة آن‌ها صلاة بود، توجه به خداي متعال بود. ما گاهي به گونه‌اي نماز خود را ضايع مي‌کنيم. ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: 👉🏻 Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌
💠 نقش تربیتی نماز 🔻 کليدي را به نام نماز به ما داده اند که با آن مي‌شود از صفات بد بيرون آمد، از موهومات بيرون آمد، مي‌شود با آن از سَقَر بيرون آمد. 🔸 از اهل جهنم پرسيده مي‌شود: «ما سَلَكَكُمْ في‏ سَقَرَ * قالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ‏؛ چه چیز شما را در جهنم وارد کرد؟ می گویند: ما از نمازگزاران نبودیم! مدثر/۴۲» 🔹 اينکه قرآن تعبير به سقر مي‌کند [يعني] مي‌گويد يک، دو، سه، ده، صد، هر نقصي که تو را در سقر مي‌اندازد با نماز قابل حل است. هر چه که پايان بدي داشته باشد و انسان را در سقر گرفتار کند مي‌تواند نباشد، چگونه نباشد؟ به اينکه انسان مُصلي بشود [نماز را اقامه کند]. 🔸 انسان را ارتقاء مي‌دهد، انسان را توجه مي‌دهد، انسان را رشد مي‌دهد، انسان را از کودکي درمي‌آورد، اين‌ها از جهت باطن خيلي دو دوتا چهارتا و واضح است.‌.. ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
💠 راه های درمانی قرآن 🔻 نکته‌اي نيست که مربوط به حرکت انسان به سمت حق تعالي باشد و نمونه‌هاي آن در قرآن نباشد. 🔸 خداي متعال کليد قرار داده است براي اينکه ما دچار سَقَر نشويم و سقر هر کسي هم به حسب خود او است، گاهي يک امري شما را اذيت مي‌کند که رفيق شما را اذيت نمي‌کند، يکي از معاني «حَسَنَاتُ الْأَبْرَارِ سَيِّئَاتُ الْمُقَرَّبِينَ‏» همين است. 🔹 گاهي سقر براي شما به گونه‌اي است يا معنايي دارد يا مصداقي دارد که ديگري اين‌طور نيست، اين مقدار اذيت نمي‌شود ولي به هر حال سقر مراتب دارد؛ 🔸 فاصله و بُعدي که با حضرت وليعصر (عليه السلام) پيدا مي‌کنيم اين يک سقر است، منتها يک نفر از اين سقر رنج مي‌برد و ممکن است من رنج نبرم، من يک مقدار نادان‌تر از اين حرف باشم که وقتي بين من و بقيةالله (روحي له الفداء) فاصله شد رنج ببرم و اين سقر را حس کنم. 🔹 يک وقت يک نفر است که اين سقر را حس مي‌کند و گريه‌ها مي‌کند، بر سر خود هم مي‌زند، توبه هم مي‌کند و اين را براي خود بزرگترين سقر مي‌داند، همين هم به صلاة خود اضافه کند، به کِيف صلاة خود اضافه کند مشکل او مرتفع مي‌شود. 🔸 هر نوع سقري که جان ما را افسرده و آزرده مي‌کند چاره‌ي آن صلاة است.‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: 👉🏻 Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌
* 🔻اصحاب حضرت سید الشهداء علیه السلام اینکه حالا مشهور است که می‌گویند که تیغ و نیزه و سنگ و ابزاری که دشمن به سمت اینها پرت می‌کرد، اینها احساس درد نمی‌کردند، نه اینکه اینها حسشان باطل شده باشد. 🔸یک نمونۀ قرآنی عرض کنم، یوسف علیه السلام وقتی وارد شد در فضای میهمانی زلیخا، زن‌های اشراف مصر را زلیخا دعوت کرده بود. مخصوصاً زن مهمانی برود خیلی حواسش هست. کلاس کار بهم نخورد. میوه برای اینها آورده بود. چاقو بود. برداشتند، ولی ورود حضرت یوسف علیه السلام با اینها چه کار کرد که اینها شروع کردند دستشان را ببرند؟ (یوسف، 31) 🔹نه اینکه انسان احساس درد نکند. گاهی یک حس عیان و یک درک مضاعف و یک عشق الهی غلبه می‌کند و آن حس طبیعی بدن، تحت الشعاع قرار می‌گیرد. لباس‌هایش را در می‌آورد در جنگ می‌گوید که من را می‌ترسانید از سنگ انداختن، بزنید. به او گفتند تو خودت شجاع بوده‌ای، اهل جنگ بوده‌ای، مگر دیوانه شده‌ای لباس‌هایت را در می‌آوری؟ زره‌ات را در می‌آوری. کلاه‌خودت را کنار می‌گذاری. گفت «حُبُّ الحُسَینِ اَجَنَّنی» اگر دیوانه هم شدم، دیوانۀ عشق حسین هستم. این الگو، این اسوه، این مقام، این مرتبه هیچ کجای عالم پیدا نمی‌شود. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
💠 حقیقت نماز 🔻 اگر چشم انسان باز باشد شايد در جمعی وارد شود صورت نماز‌هاي خوانده شده را باطناً نشان او بدهند، ببيند که يک تکه‌ي دست يک جا افتاده است، يک تکه‌ي پا يک جا افتاده است، يک تکه‌ي گوش [يک جاي ديگر افتاده است] 🔸 اين‌ها چيست؟ اين‌ها بنا بوده است که دو رکعت، سه رکعت، يک نماز مغرب تامّ و تمام به صورت انساني کامل در بيايد، يک لحظه يا دو لحظه توجه در اين نماز بوده است و يک عضوی‌ از آن بدن ساخته شده است، از آن فردِ کامل، فرشته، مَلَک. 🔹 فرض کنيد يک نماز کامل يک فرشته‌ي کامل است يا يک ملک کامل است، ولي در عمل مي‌بيني اگر از ابتدا تا انتهاي نماز توجه کامل بود يک فرد کامل مي‌ساخت، اما در اين‌جا يک ثانيه توجه بوده است و يک جزئي از اجزاء آن فرد ساخته شده است. 🔸 آن چيزي که به درد مي‌خورد اين است که يک نماز، يک انسان کامل در عالم باطن تحويل بدهد که در روايات هم زياد دارد که اين انسان بالا مي‌رود و در ظلّ عرش الهي براي صاحب خود استغفار و طلب خير مي‌کند تا لحظه‌ي مرگ بيايد و داخل قبر با او باشد.‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: 👉🏻 Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌
* 💠 نحوه توسل صحیح و رسیدن به تجرد 🔻 مرحوم آیت الله سيد محمد حسين ‏طهرانی از مرحوم آیت الله قاضي يا علامه طباطبايي نقل می‌کنند که مرحله تجرد و جدا شدن جسم از روح يا روح از جسم، بيش‌ترين وقتي که براي انسان حاصل می‌شود در دو وقت است: 🔸 يکي وقتي که انسان غرق ‏خواندن قرآن است و يکي وقتي که براي حضرت اباعبدالله (علیه السلام) گريه می‌کند. 🔹 قرآن که جاي خودش را دارد ولي اثر طبیعی توجه به‏ حضرت اباعبدالله (عليه السلام) اين است که انسان را زود جدا می کند. ما گاهي حواسمان نيست در توسلاتمان يک‏ مراعات هايی را نمی‌کنيم لذا خيلي از توسلات ما نتيجه نمي‌دهد. از جمله اين که چگونه متوسل شويم؟ و چه چيزی را از چه کسی بخواهيم؟ ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل... 🔻اگر دقت کنيم می‌بينيم سير جريان کربلا و حضرت اباعبدالله در نهايت دقت و ظرافت براي مسائل‏ معنوي مطرح شده است، يعني از جهت ايثار بالاترين، از جهت دلسوزي، از جهت محبت، از جهت همين اتحادي که بارها درباره ‏اصحاب کهف عرض کردیم، در جريان کربلا هم این اتحاد موجود است اگر آن ها هفت نفر بودند اين‏جا تعدادشان بيشتر است، اگر آن‏ها يک‏ بخشي توانسته‏ اند با هم يگانه شوند اين‏ها از همه حيث بر آن‏ ها سرآمد هستند 🔸 و طبيعتا من که الآن مي‏خواهم از توجه به حضرت اباعبدالله (عليه السلام) و کل جريان کربلا بهره ببرم‏، اگر خواسته من يک مسأله معنوي بلند باشد، و من زمينه داشته باشم، خيلي زودتر نتیجه می گیرم چون با همين توجه به طور طبيعي آن حالت الگوگيري براي من پيش می آيد و چه‏ بهتر که من در امور معنويِ بسيار بلند سراغ مرکز اين عنايات معنوي و حضرت اباعبدالله (عليه السلام) برم. اگر کسي حاجتش را درست بشناسد و توجهش صحيح و دقيق باشد برکات معنوي بسيار بلندي نصيب او خواهد شد که در هيچ کجاي عالم نصيب انسان نخواهد شد. ادامه دارد... ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻 اگر می‌خواهي از توسل به حضرت بيشتر استفاده ببري و استفاده‏ هاي بلند برده شود اولا بايد حاجت مشخص شود، پاک و زلال شود و انسان از تشتت در بيايد، بعد اگر حاجت معنوي عالي کسي دارد _براي خوب شدن دلش می‌سوزد و می‌خواهد به بالاترين نقطه معراج آدمي برسد که‏ بالاترين نقطه‌هايي است که انسان می‌تواند به آن دست يابد_ بايد در توسل به حضرت اباعبدالله (عليه السلام) زلال باشد و متوجه باشد که اين تنها سائق و راهنمايي است که در اين حاجت زود منطبق می‌شود. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌