eitaa logo
الهادی
21.2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
916 ویدیو
43 فایل
🔻 درگاه‌های نشر آثار حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکه‌های اجتماعی و همچنین لینک دانلود نرم‌افزار الهادی در صفحه زیر موجود است: www.al-hady.ir 📩دریافت نظرات: http://al-hady.ir/page/a
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 این صراط مستقیمی که انبیاء (علیهم السلام) در قرآن ارائه می‌کردند، همان صراطی است که اهل بیت (علیهم السلام) مردم را به آن سمت سوق می‌دادند «وَأَنَّ هَذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ» (این راه مستقیم من است، از آن پیروی کنید! انعام، ۱۵۳)، کار انبیاء و اهل بیت (علیهم السلام) این بوده است. 🔸 شما لحن آیاتی که [قرآن] از انبیاء (علیهم السلام) نقل قول می‌کند را بررسی کنید، سپس لحن آیاتی که [قرآن] از فراعنه و پادشاهان نقل می‌کند نیز بررسی کنید. ببینید از فراعنه و فرعون چه چیزی نقل می‌شود؟ می‌گوید: «أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلَى»، شروع آن از أنا و إنیّت است. ما چنین چیزی در دین خدا نداریم. انبیاء (علیهم السلام) را بزرگ می‌کند، اما بعد این‌ها را عبد [معرفی] می‌کند، در عبودیت و خاکساری، بزرگ می‌کند. «أشهد أنّ محمداً عبدُه و رَسولُه» کد ۴۳۵۲ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 اهل بیت علیهم السلام به قدری برای شیعه دلسوزی می‌کرده‌اند که راضی نبوده‌اند این‌ها به غیر از صراط مستقیم، در سبل و طرق دیگر قرار بگیرند. 🔸 گاهی شیعیان خدمت اهل‌بیت می‌رسیدند و حضرات گاهی برای یک کلمه جابه‌جا گفتن، آن‌ها را مؤاخذه می‌کردند. آن چه کلمه‌ای [بوده است]؟ زمانی که آقا امام رضا (علیه السلام) در طوس بودند، مردم از اقصی نقاط بلاد شیعی برای زیارت حضرت می‌رفتند. گروهی آمدند [و گفتند:] یابن رسول الله! برای زیارت آمده‌ایم و ما از شیعیان خُلّص و خالص شما هستیم. حضرت آن‌ها را راه ندادند. مکرّر مراجعه کردند، ولی حضرت راه ندادند. 🔹 بعد از مدتی که حضرت این‌ها را پذیرفتند، فرمودند: می‌دانید چرا شما را راه ندادم؟ برای اینکه وزن و اندازه‌ی صحبت‌ها را بدانید. شیعیان ما و شیعیان امیرالمؤمنین (علیه السلام)، سلمان و ابوذر هستند، [یعنی] کسانی که تمام هستی‌ خود را برای اعتقادات و ولایتشان گذاشتند. کد ۴۳۵۲ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 فرمود: «لِّيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ» (تا در دين دانا شوند. (توبه، ۱۲۲)) و دین مجموعه‌ی گسترده‌ای از معارف است. 🔸 قرآن شاید هزار آیه مربوط به توحید داشته باشد. شاید هزار و خرده‌ای آیات معاد باشد و بخش تزکیه و عمل صالح و ایمان که یکجورهایی با هم مربوط هستند. 🔹 خدای متعال ان‌شاءالله نور درک معارف اهل‌بیت را نصیب کند و نفس ما در برابر علوم و معارف اهل‌بیت خاضع کند تا اندک نصیبی برای ما باشد و اینقدر در افکارمان هواهای گوناگون نباشد. 🔸 ما در برابر معارف اهلبیت علیهم‌السلام بسیار کوچک هستیم. خیلی خیلی بزرگ باشیم، برای درک بخشی از معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام نصیبی پیدا خواهیم کرد. کد ۸۳۶ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ذکر حضرت یونس علیه‌السلام 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ یک دقیقه 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
🔻 راوی از حضرت می‌پرسد: یابن رسولالله، آصف وزیر حضرت سلیمان که تخت بلقیس را حاضر کرد چند حرف از آن حروف اسماء الهی را داشت؟ آنجا که فرمود: «قالَ الَّذِي عِندَهُ عِلْمٌ مِّنَ الْكِتَابِ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَن يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ» (كسى كه نزد او علمى از كتاب بود، گفت: من آن را پيش از آن كه چشم خود را بر هم زنى نزد تو می‌آورم‏. (نمل، ۴۰)) 🔸 حضرت می‌فرماید: یک حرف. راوی گویا می‌خواهد در معارف اهل‌بیت مقایسه کند؛ می‌پرسد: نسبت آن یک حرفی که آصف داشت با آن هفتاد و دو حرفی که شماها دارید چه نسبتی است؟ می‌خواهد ببینید آن یک حرف، یک هفتاد و دوم است یا نه. 🔹 حضرت می‌فرمایند: نسبت آن یک حرف، نسبتی است که رأس ابره از دریا می‌گیرد، سر سوزنی را در دریا زدی چقدر رطوبت بر می‌دارد؟ نسبت آن یک حرف با آن‌چه که ما داریم این نسبت است. 🔸 یعنی ببینید چقدر نسبتش متفاوت می‌شود. یعنی یک هفتاد و دوم نیست. نسبتش متفاوت است. معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام آمده، اما گویا فرمود: «الْعِلْمُ نُورٌ يَقْذِفُهُ‏ اللَّهُ‏ فِي قَلْبِ مَنْ يَشَاء» (علم نوری است که خدا در دل هر کسی بخواهد قرار می دهد) 🔹 این علوم در معارف در چند زاویه است که یکی از زوایایش نفس و قلبی است که حداقلی از حیات را داشته باشد تا مدرکاتش صحیح باشد و پیش برود. کد ۸۳۶ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 [در گذشته] چه مراعات‌هایی می‌کردند. چه توجهاتی داشتند. ما چه مردم با فتوتی داشته‌ایم. خدای متعال و اهل‌بیت چه ابزار جالبی دست ما داده‌اند. این‌ها کم نیست و ما اگر [الان] قدرش را ندانیم، [در آینده] قدرش شناخته خواهد شد. 🔸 ابزار ارتباطی با اهل‌بیت قدرش شناخته خواهد شد. خداوند نصیب ما را زیاد کند که ما هم بتوانیم از این نشر احادیث و معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام بهره ای ببریم. 🔹 در روایت دارد که شخصی آمد راجع به لیلةالقدر از آقا امیرالمؤمنین سؤالی کرد. حضرت جوابی دادند. سوال راجع به روح بود که آیا جبرائیل است یا خیر، حضرت فرمودند: خیر، روح جداست. گفت: گمان نمی‌کنم این نظر را احدی تأیید بکند. حضرت فرمودند: این گمان تو، روایتی از اهل ضلال و گمراهی است. شروع به آوردن بعضی از آیات برای او کردند که روح از جبرائیل علیه‌السلام جدا است. 🔸 بعد عرض کرد: آقا یک سؤال دیگر دارم و سؤالی پرسید. حضرت جوابی دادند. گفت: من متوجه نشدم. حضرت دوباره جوابی دادند. گفت: آقا متوجه نشدم. برای بار سوم گویا حضرت جواب دادند. فرمودند: طوری نیست اگر متوجه نشدی، همین مطالب را از ما نقل کن، شاید در قبیله‌ی شما فرد نجیبی باشد، که نصیبی از معارف ما اهل‌بیت داشته باشد، مطلب به گوش او برسد. تو فقط نقل کن. همین که من گفتم را نقل کن، شاید کسی باشد. (الغارات (ط - القديمة) ج‏۱ ؛ ص۱۰۷) 🔹 این‌طور کلمه به کلمه هجی می‌کردند تا در روزگار بماند و به دست ما برسد. الحمدلله الان بر اثر اینکه آن دانه را آن وقت کاشته اند، علوم اهل‌بیت علیهم‌السلام فراگیر شده است اما الان زمان درک آن است؛ یعنی ارتباط علوم با هم و اینکه مرکز علوم، فرمایشات اهل‌بیت علیهم‌السلام است و تمام علوم در فرمایشات آن‌ها گنجانده شده‌است. ولی درک آن چگونه خواهد بود؟ بخش احکام آن، از باب طهارت تا دیات آن جدا و بخش‌های دیگرش هم جدا باید درک کرد. کد ۸۳۶ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اهمیت و 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ یک دقیقه 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
* ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
* 💠 نماز توبه یکشنبه ماه ذی‌القعده 🔻«انس‌بن‌مالک» می‌گوید: رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در یکشنبۀ ماه ذی‌قعده از منزل بیرون آمدند و فرمودند: ای مردم! کدام‌یک از شما می‌خواهد توبه کند؟ عرض کردیم: همه می‌خواهیم توبه کنیم. فرمود: ‌‌‌ 1⃣ غسل کنید؛ 2⃣ و وضو بگیرید؛ 3⃣ و چهار رکعت نماز (دو نماز دو رکعتی) _در هر رکعت یک بار «سوره حمد»،‌ سه بار «قل هو الله احد» و هر کدام از دو سوره معوذتین (سوره فلق و سوره ناس) را یک بار_ بخوانید؛ 4⃣ سپس (پس‌از اتمام ٤ ركعت نماز) ۷۰ بار استغفار کنید 5⃣ و آن را به «لا حولَ و لا قوةَ الا بالله العلی العظیم» ختم کنید؛ 6⃣ آنگاه بگویید: «يَا عَزِيزُ يَا غَفَّارُ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْت». ‌‌‌ 🔸 سپس رسول خدا (ص) فرمود: هر بنده‌ای از امت من این عمل را انجام دهد، از آسمان به او ندا می‌شود: ای بندۀ خدا! عمل خود را از نو آغاز کن؛ زیرا توبۀ تو پذیرفته و گناه تو آمرزیده شد... ‌‌‌🔹 در ادامه روايت آثار زيادى براى اين نماز ذكر شده كه عبارتند از اينكه در روز قیامت، دشمنانت را از تو راضی می‌نمایند. با ایمان از دنیا می‌روى. دینت از تو گرفته نشده و قبر تو وسیع و نورانى خواهد شد. پدر و مادرت راضی می‌شوند، پدر و مادر، تو و خاندانت بخشیده شده و در دنیا و آخرت خوشرزق خواهى بود. جبرئیل با فرشته مرگ پیش تو آمده و به او دستور می‌دهد که با تو خوش‌رفتار بوده، به‌خاطر مرگ آسیبی به تو نرسانیده و به نرمى، روح را از بدنت خارج نماید». ‌‌‌🔸 اين روايت در كتاب اقبال‌الاعمال ذكر شده و در كتاب المراقبات و همچنين مفاتيح‌الجنان به آن اشاره شده است. 🎞 در مورد اهمیت و آثار این نماز، پیام تصویری حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ جعفر ناصری را ببینید (۴دقیقه): 🎥 eitaa.com/nasery_ir/7831 ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
📿 کیفیت نماز توبه یکشنبه ماه ذی القعده 🎞 در مورد اهمیت و آثار این نماز، پیام تصویری حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ جعفر ناصری را ببینید (۴دقیقه): 🎥 eitaa.com/nasery_ir/7831 ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 نحوه‌ی صحیح زیارت 🔻 در فصل‌های گذشته نوشته‌اند که در حرم‌های اهل‌بیت علیهم‌السلام آنقدر معجزه‌ها زیاد بوده است. نسل‌های قبل اخلاص‌هایی در ضمن برای عرضه داشتند و اندازه‌ها را بهتر می‌شناختند. بیماری‌های خودشان را بهتر می‌شناختند، درمان را بهتر می‌شناختند. 🔸 این همه امکانات، آن‌ها را گیج و گم نکرده بود. اگر یک نفر می‌خواست توسل پیدا کند و زیارت برود با شرایط می‌رفت. 🔹 در حالات بعضی از متوسلین و شعرا دارد که از همین ایران تنها و پیاده راه افتاد و خودش را به نجف اشرف رساند و آن‌جا قصیده‌ای در فضائل آقا امیرالمؤمنین علیه‌السلام گفته بود و صله‌اش را هم گرفته و برگشته بود. 🔸 ملاحسن کاشی از شعرای زمان محتشم بوده است. محتشم در ضمن بعضی از اشعارش اشاره‌ به صله دادن آقا امیرالمؤمنین به ملاحسن کاشی می‌کند. ایشان حتی در سن شصت سالگی اشعار برای پادشاهان و سلاطین می‌گفته است ولی یک‌دفعه متوقفش می‌کند. میگوید به خودم گفتم داری چه کار می‌کنی که فرصت تمام شد. شعر می‌خواهی بگویی برای اهل‌بیت بگو. از آنجا شروع می‌کند. اینجوری زیارت میرفتند و برکات زیاد بود. اندازه‌ها دستشان بود. 🔹 ما الان بعضی از معادلاتمان به هم خورده‌است و فرض کنید می‌خواهیم به مشهد برویم؛ می‌خواهیم یک ساعت با هواپیما، بریم و بیاییم. بهره‌ی آن پایین می‌آید. 🔸 اگر من شبانه‌روز متوجه آقا امام رضا علیه‌السلام باشم، متوجه آقا بقیةالله علیه‌السلام باشم و نخواهم سنگینی‌ها و شلوغ‌کاری‌هایم را منتقل کنم آن وقت بهره‌ها بالا می‌رود؛ چون که توجه من، اندازه و حجم خواهد داشت. 🔹 در عالم غیب هم این‌طوری است و تمام اعمال، مجسم می‌شود. همین توسلات روزانه با هم متفاوت است. یکی تأثیر می‌کند، یکی تأثیر نمی‌کند، اين‌ها بی‌حساب و کتاب و خیالی نیست. منظم‌ترین و دقیق‌ترین قواعد را دارد. کد ۸۳۶ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رأفت علیهم‌السلام 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ یک دقیقه 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
🔻 به اعتدال که نزدیک شدیم خیلی از ابواب برکات و رحمت باز می‌شود و انسان سالم می‌شود. 🔸 ما گاهی تحت تأثیر ناخودآگاه افراط‌گونه شهوات قرار داریم. اگر با خودمان آشناتر شدیم و شناختیم، عللش را هم می‌شناسیم. 🔹 چیست که به من هجوم آورد؟ غضب و یا زیاده‌خواهی‌اش هم همین‌طور است. این کلید اگر خورد، ما را با خودمان آشنا می‌کند. منتها چیزی نیست که در یک جلسه، دو جلسه بشود. بعضی از رفقا فرموده‌اند یک جلسه، دو جلسه بگذارید. عرض کردم که نمی‌شود، حداقل من که نمی‌توانم. 🔸 بهترین راه، همین دوره‌ها است که مطلب باز بشود، دوستان آشنا بشوند و شروع به کار گروهی در این معارف کنند. چون مربوط به علوم مختلف هم طبیعتاً خواهد شد. 🔹 به مناسبت عرض کنم که تأثّر نفس از شنیدن کلامی موزون، یا شعر را فرض کنید. مگر پیدا کردن این ارتباط آسان است. چه کسی چه مقدار تحت تأثیر قرار می‌گیرد؟ و چرا؟ و چرا عکس‌العمل افراد نسبت به مسموعات، مختلف است؟ چرا یک نفر یک آیه‌ی قرآن می‌شنود تحت تأثیر قرار می‌گیرد و یک نفر تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد؟ 🔸 یک بخش از فصاحت مربوط به انسان و نطق است ولی جمله‌ای هم که چینش می‌شود یا شعری هم که گفته می‌شود، جایگاهی دارد که باید فصیح باشد. ادای آن یک مطلب است و چینشش مطلبی دیگر. کد ۸۳۶ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 قرآن بعد از چندین قسم، رستگاری را برای افرادی می‌داند که تزکیه‌ی نفس کرده باشند. 🔸 ما اگر بخواهیم در ضمن استمداد از خدای متعال برای تزکیه، این قضیه را کمی بازتر کنیم طبعاً باید نفس را بهتر بشناسیم و خودمان را بهتر بشناسیم. 🔹 برای شناخت خودمان هم به علوم متعدد و هم به ابعاد مختلفی احتیاج است که اینها در عالَم، غیر قابل انکار است. 🔸 یکی از آن، طبع و اثر است؛ چه تأثیراً و چه تأثُراً. گاهی ما از این غافل هستیم. یکی از علت‌هایی که گم می‌شویم همین است. 🔹 نمی‌فهمیم چه چیزی از قضایای مسموعات، مأکولات و بقیه قضایا در ما چه اثری گذاشت. طبع و اثر؛ هم برای خودمان و هم برای تمام اجزای عالم، إفراداً و ترکیباً هست. 🔸 ببینید چقدر شاخه شاخه باز می‌شود که ما را وادار می‌کند بهتر و آشناتر با خودمان باشیم تا خودمان را بشناسیم و قدم به قدم به اعتدال نزدیک بشویم. از افراط و تفریط دور بشویم. کد ۸۳۶ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
💠 پیچیدگی قوه باصره و ارتباط آن با حافظه 🔻 خدای متعال پنج حس در انسان قرار داده است؛ یکی از آن‌ها حس باصره هست. اما این باصره چه کار می‌کند که ما توجه نداریم؟ 🔸 این مطالب جزء معارف اهل بیت علیهم‌السلام بوده است. تمام دقایق و لطایفش در قرآن و فرمایشات اهل‌بیت علیهم‌السلام است. 🔹 این چشم به طور دائم و هر بار که باز و بسته می‌شود با کوچکترین تغییر و جابجایی مردمک چشم، عکسی می‌گیرد. این عکس به واسطه‌ی قوه‌ی خیال به حافظه فرستاده می‌شود. حافظه برای نگاهداری و نگاهبانی از این عکس‌ها بایگانی است. 🔸 در حکمت عملی این قضیه گاهی باز شده است و دیدم بعضی از آقایان توجه داشته‌اند. 🔹 بایگانی حافظه خودش یک پرونده‌ی عظیم دارد که ما گاهی در نوع درمان‌هایی که برای خودمان می‌خواهیم، به آن گیر می‌کنیم. 🔸 فرض کنید که من تا در نماز «الله اکبر» می‌گویم، می‌بینم افکار و خیالات به من هجوم می‌آورد. این‌ها کجا بوده است؟ اینها، در بایگانی حافظه است. بایگانی خراب است و فیلتر خروجی ندارد. وقتی من بخواهم نماز بخوانم و متوجه خدای متعال بشوم، بایگانی حافظه به هم می‌ریزد. 🔹 این حافظه از کجا تغذیه شد؟ یکی از حس‌ها، حس باصره بود. داشت تند تند برای این بایگانی مطلب می‌فرستاد. این عکس‌ها هست، ولو ما الان دقت نکنیم. 🔸 شما یک مروری در سنین کودکی بکنید، می‌توانید عکس‌هایی را دریابید. آن‌هایی هم که شما نمی‌توانید دریابید، هست. 🔹 اگر چشم عکسی را گرفت و بواسطه‌ی قوه‌ی خیال به قوه‌ی حافظه منتقل کرد این موجود است. 🔸 خود حافظه چند بخش است. گاهی مسائل را می‌گیرد و ثبت می‌کند و نگاه می‌دارد. گاهی می‌گیرد نمی‌تواند نگه دارد. گاهی در گرفتنش مشکل دارد. کد ۸۳۶ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 هر کدام از حس‌های ما جریانی دارند. حس‌های باطنه هم جریانش جداست. اعتقاد من این است که حواس، چه ظاهره‌ و چه باطنه‌ی آن‌ها، باز یک باطنی دارند. شاید دوستان هم شواهد و قرائنی داشته باشند. 🔸 کار حس بصر تعریف شده است و آن می‌تواند ظاهر یک حس باشد ولی باطن این حس، بصیرتی است که خدای متعال به فرد می‌دهد. 🔹 ما اگر بخواهیم ریشه‌ای برای تهذیب کار کنیم، لابدّ است که شناختمان را نسبت به خودمان اصولی‌تر و قانونمندتر کنیم و روی قاعده پیش برویم. 🔸 اگر این‌طور شد، عقل در فرد احیاء میشود. اگر این‌طور شد آن تزلزل‌‌ها که یک بخش کوچک آن، اضطراب‌ها است از بین می‌رود. 🔹 این کلید که قرآن و اهل بیت علیهم‌السلام به ما ارائه کرده‌اند برای این ورودی است؛ یعنی کلید معرفت نفس است. منتها همین هم باید ترجمه بشود. کد ۸۳۶ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 ما گم شدیم، این تعبیر گم شدیم را قبلاً عرض کردم. مثالی بزنم که قضیه یک مقدار باز بشود؛ گاهی در تلویزیون نشان می‌دهد و از نظر خودشان کارشناسی شده است. یک میمون وقتی بیمار می‌شود حس حیوانی او به او می‌گويد که بیماری‌ات این است و این گیاه، درمانش است. او هم بلند می‌شود و می‌رود و دارویش را پیدا می‌کند. چرا؟ برای اینکه ارتباطش با خودش برقرار است. ارتباطش با آن حس حیوانیاش برقرار است. 🔸 بوعلی‌سینا می‌نویسد: یک مار هر وقت چشمش ضعیف می‌شود _حال اگر چشم داشته باشد_ دید یا درکش کم می‌شود، خودش را به گیاه رازیانه می‌رساند. حسّش با او صحبت می‌کند. 🔹 یکی از حس‌های ما، برای روح حیوانی است که به درک صحیحمان مربوط می‌شود. کد ۸۳۶ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 من گاهی با افرادی از خاندان محترم، مواجه بوده‌ام، می‌بینم که اضطراب یا عدم آرامش و مسائلی از این قبیل، این‌ها را به دامان فکری گروه‌هایی انداخته است که قواعدی روان‌شناسانه را دزدیده‌اند و بعضی از مطالب که برای ادیان مختلف بوده است را به یک معجونی مسموم، مرکب کرده و مردم را به این مسائل مشغول کرده‌اند؛ که مثلاً آقا یا خانم بنشین، دستت را آنطور بگیر، سرت را آنطور بگیر. 🔸 طرف در این باره از ما می‌پرسد و ما آشنا نیستم، اگر به ما گفت: من این کار را کردم و اثر هم دیدم، ما آشنا نیستیم که قضیه را برای او تبیین کنیم و بگوییم که نفس این ابعاد گسترده را دارد، بخش روانشناسی آن جداست. بخش ارتباط حرکات منتظم و تأثیرشان روی نفس جداست. این به درد نمی‌خورد، این، دین نیست. نهایتاً از این جریان، یک حرکت پزشکی درمی‌آید، تأثیری موقت دارد. 🔹 ولی شما نگاه می‌کنید یک دفعه یک نفر با همین دستورات، حرکات و کارهای بی‌اساس، ده هزار نفر را بازی می‌دهد. 🔸 ما که دریا، منبع و سرچشمه از قرآن و از روایات اهل بیت علیهم‌السلام نزدمان هست، چرا درها را در طول تاریخ ببندیم و علوم و سرشاخه‌هایی که به خودشناسی مربوط می‌شود از دستمان برود و الان که می‌خواهیم تزکیه و تهذیب را شروع کنیم، ریشه‌ای کار نکرده باشیم؟ همیشه از سرشاخه، برگی را گرفته و مشغول شده باشیم. کد ۸۳۶ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 وقتی قاعده را ندانم، سه ساعت هم جلوی تلویزیون یک فیلم خارجی ببینم، چیزی نمی‌شود [و مشکلی احساس نمی‌کنم]. 🔸 بعد، ساعت یک نیمه شب هم می‌خواهم بخوابم، و می‌بینم که فقط توفیق ندارم که سحر بلند شوم و تمام شد، ولی نمی‌بینم که چه بلاهایی بر سر من آمد. 🔹 انسان نگاه می‌کند که اهل بیت (علیهم السلام) در بخش‌های مختلف، به همه نکات تذکر داده‌اند، حتی اینکه نوع ورودی‌های فکری در شما، غذا است و مراقب آن باشید. اهل بیت (علیهم السلام) در این هم طبق قاعده پیش رفته‌اند. کد ۶۱۴۶ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 علوم زیرشاخه‌های معارف اخلاقی، بسیار فراوان است و با اکثر علوم در ارتباط است. 🔸 کیفیت وحی را که عالی‌ترین مراتب است شامل می‌شود تا کیفیت تأثیر و تأثر. چرا رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)، -یعنی کسی که عالی‌ترین مقام را دارد و هیچ چیزی نمی‌تواند بین ارتباط او و خداوند مانع شود خوراکی های بد بو مثل پیاز و... نمی‌خوردند؟ مگر چه تأثیری می‌تواند داشته باشد؟ 🔹 وقتی انسان از علوم زیرمجموعه‌ی اخلاق اطلاع داشت، اسرار بعضی روایات را بهتر می‌تواند متوجه شود و درباره‌ی آن‌ها فکر کند و به نتیجه برسد. 🔸 منتها علومِ زیرشاخه‌ معارف اخلاقی، به خوبی تبیین و باز نشده است، ارتباطات آن‌ها با هم تعریف نشده است، در این ساختار به درستی چینش نشده، حتی اگر در نسل‌های قبل به صورت دقیق چینش شده بود، الآن دوباره نیاز به ترمیم و تعریف داشت. کد ۶۱۴۶ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌