eitaa logo
الهادی
21.5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
966 ویدیو
46 فایل
🔻 درگاه‌های نشر آثار حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکه‌های اجتماعی و همچنین لینک دانلود نرم‌افزار الهادی در صفحه زیر موجود است: www.al-hady.ir 📩دریافت نظرات: http://al-hady.ir/page/a
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 مرحوم آیت‌الله بهاءالدینی - خدا رحمتشان کند - عالم بزرگواری بودند که این اواخر، شب‌های جمعه سخنرانی می‌کردند. 🔸 یادم است چند شب جمعه راجع به این جمله‌ی آقا امیرالمؤمنین (علیه السلام) در دعای کمیل توضیح می‌دادند که: «یا من اسمه دواء و ذکره شفاء»، 🔹 ذکر یعنی یاد مطلق. اما اسم، دوا است. چرا؟ باب علمی این مطالب، جدا است؛ مثلا «لا اله الاّ الله»، با «لا اله الاّ هو» و با «لا اله الاّ انت»، در قرآن سه مرحله دارد، سه بخش است و سه حال می‌خواهد. 🔸 حضرت یونس نبی (علیه السلام) در فشار و ظلمات قرار گرفت. پشیمان و ناراحت [بود] و حق تعالی را در کف دریا و در بطن حوت حاضر می‌بیند و از آنجا صدا می‌زند «لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ» (انبیاء، ۸۷)، 🔹 در این عبارت چند محتوی را ترکیب کرده است، یک «لا اله» دارد، آن هم با «لا اله الاّ أنت»، یک «سبحانک» دارد که تسبیح خدا است، یک محتوای استغفاری دارد که «إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ» [است]. این، یک داروی مرکبی است که خدای متعال برای این نبی فرستاد و بعد هم «فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّينَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ» (ما دعاى او را به اجابت رسانديم؛ و از آن اندوه نجاتش بخشيديم؛ و اين‌گونه مؤمنان را نجات مى‌دهيم!) 🔸 این ذکر و این دعا، دعای خواندنی و ذکری شد که اکثر اهل ایمان مرور می‌کنند و در روایات هم است. کد ۴۳۵۳ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 مقدمات ورود از قول بزرگان و روایات بسیار که اهل بیت و علما [بیان کرده‌اند] اگر بنا بشود یک چیز کلی گفته بشود که بتوان یک حرکتی با آن کرد، این است که: 🔸 همان لحظه‌ای که حضرت موسی (علیه السلام) داشت به سمت بلاد خود می‌رفت، وقتی که به شجره و به نار برخورد کرد، صدایی از دلِ درخت و آتش بیرون آمد، همان را ما سرمشق کار خود قرار می‌دهیم، فرمود: «إِنَّني‏ أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ أَنَا فَاعْبُدْني‏ وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْري‏» (منم خداى يكتا كه هيچ خدايى جز من نيست، پس مرا بپرست و نماز را مخصوصا براى ياد من به پادار/ طه، ۱۴) 🔹 ببینید چقدر قاعده در معارف دینی، (قرآن و اهل بیت) است، فرمود «الصَّلَاةُ عَمُودُ الدِّينِ» وقتی صلاة عمود است، عمود را إقامه می‌کنند، عمود را دیگر قرائت نمی‌کنند، در آن‌جا هم برای صلاة کلمه‌ی إقامه را می‌آورد. 🔸 ما اگر مشکل داشته باشیم که داریم فقط در این اقامه است، ما صلاة را قرائت می‌کنیم، باید اقامه کنیم. چطوری اقامه کنیم؟ دیگر برای مقدمات آن بالأخره باید یک فکری کرد ولی فکر می‌کنم این مشکل همه‌ی ما باشد که صلات‌های ما قرائت می‌شود نه إقامه. 🔹 إقامه برای وقتی است که این عمل آنقدر جوهره داشته باشد که در عالم غیب [تاثیر و نفوذ داشته باشد] بالأخره إقامه به این معناست، نه اینکه الفاظ آن را مدام پایین و بالا کنیم، آن‌ها شرایط اولیه است ولی روح آن در إقامه‌ی آن است، نه در قرائت آن. کد ۱۴۲۹۳ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 می‌گویی مثلاً خدایا من در جوانی یا در کودکی فلان نعمت را از دست دادم و باعث شد که من به انحراف کشیده بشوم، این‌ها قبول نیست. 🔸 نعمت‌های موجود برای حرکت رو به رشد کافی است، همه‌ی این نعمت‌های موجود را نادیده می‌گیری بعد می‌رویی سراغ اینکه در جوانی یک اتفاقی افتاد، آن‌طور شد، آن‌ها را برای مشکلات بعدی بهانه می‌کنی، این نمی‌شود. 🔹 یکی از مشکلات ما این است که هیچ وقت روبه‌روی آیینه نایستاده‌ایم، آیینه‌ای که به ما بگوید و بازگو کند. قیامت روبه‌روی آیینه‌هایی خواهیم ایستاد و خیلی «يَوْمَ الْحَسْرَةِ» است.‌ 🔸 خود ما هنوز برای خود هم ترجمه نشده‌ایم و این خیلی بد است. خیالات روی خیالات داریم. کد ۱۴۲۹۳ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 این شبهه و سؤال برای بعضی‌ها پیش می‌آید که گاهی می‌گوید آقا انبیاء یا اهل بیت را نگاه کنید، این‌ها در ارحام مطهره بوده‌اند و در اصلابی پاک بوده‌اند [که موفق و خوب بوده‌اند]. 🔸 خیلی خُب، مگر شما بدهکار هستی به قله‌ی توحیدی که حضرت ابراهیم در آن بود؟! حضرت ابراهیم (علیه السلام) جدا هستند، عقب افتادگی‌های من برای کوتاهی‌های خود من است، چه کار به بالاترین قله‌ی توحید «أَبيكُمْ إِبْراهيمَ» دارم؟ این چه مقایسه‌ای است؟ 🔹 من الآن به عالی‌ترین نقطه‌ی ارتقاء بدهکار نیستم. بدهکاری من به عقب‌افتادگی‌های اولیه‌ای است که شیطنت نفس نمی‌گذارد من دو قدم مستقیم بروم، من باید فعلاً این را درست کنم، این است که برزخ من را به هم می‌تاباند. 🔸 نشسته است و سر خود را هم کج می‌گیرد ولی باطن شلوغ است. در خلوت آن کار دیگر می‌‌کند. 🔹 من عقب‌افتاده‌ی راهِ نرفته‌ی خود هستم، ما چه کار به اهل بیت داریم؟ مقامات و مراتبِی مانند قطبیّت همه‌ی عالم [که برای اهل بیت علیهم السلام هست را از ما نخواسته‌اند]، 🔸 مگر ما عقب‌افتاده‌ی این هستیم که یا باید ما هم امام می‌شدیم و یا هیچ، اصلاً چنین چیزی نداریم. 🔹 ما هم بشر هستیم، همه‌ی امکانات ساختاری بشر برای یک نفر به اندازه‌ی همه‌ی عالم است، همین ساختار خود را چه کار کرده‌‌ایم؟ همین اعمال خود را ما چه کار کردیم؟ 🔸 من عقب‌افتاده‌ی کوتاهی‌های خود هستم، چرا بی‌خود، خود را با عالی‌ترین مراتب ایمانی مقایسه می‌کنم که انبیاء یا اهل بیت علیهم السلام داشتند، اصلاً این قیاس مع‌الفارق است. 🔹 من از خود عقب‌افتاده هستم، من دو قدم صحیح نتوانستم بروم و خداوند من را برای این مؤاخذه می‌کند، امکاناتی که داشته‌ام و هیچ بهانه‌ای را از من نمی‌پذیرد. کد ۱۴۲۹۳ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 هیچ چیزی علت تامّه‌ی سعادت نیست مگر ایمان و عمل صالح. کسی می‌گوید فکر من گناه‌آلود است، فکر تو گناه‌آلود است. درست، ولی برو آن را درست کن؛‌ اینکه فکر تو گناه‌آلوده است علت تامّه‌ی شقاوت نیست؛ 🔸 یا یک زنی مثلاً می‌گوید شوهر من نماز نمی‌خواند من هم نمی‌خوانم! بیجا کردی، تو کار خود را بکن و سعادت خود را از دست نده. 🔹 هیچ کسی شقی نمی‌شود مگر اینکه خود او بخواهد و پای آن زحمت بکشد و هیچ کسی هم سعید نمی‌شود مگر اینکه خود او بخواهد و پای آن زحمت بکشد. 🔸 در تمام قرآن نگاه کنید [دلائل برای این مطلب زیاد است.] حتی یک نفر اصلاً وَلَد شبهه است، این حالت او، فقط مُعِدّات فکری است که این شخص را به سمت گناهی ببرد. 🔹 در آخر آن ایمان و عمل صالح، علت تامّه‌ی سعادت است که این هم دست خود انسان است که کار کند و خود را با خیالات مشغول نکند که «نه آقا، فایده ندارد، ما مثلاً راننده هستیم.» راننده باشی. یا بگویی: «اجداد ما فلان بوده‌اند.» خب باشند، این استدلال‌ها اصلاً در قیامت پذیرفته‌شدنی نیست و در قواعد حکمت سعادتمندی و رشد هم پذیرفته‌شدنی نیست. کد ۱۴۲۹۳ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 حیف نیست بشر با این همه استعداد و ظرفیت خود را نشناسد؟ مدیریت بر خود را نشناسد؟ دائم دارد پای ما حساب می‌شود، وقت دارد از دست می‌رود، امکانات را اگر به استخدام نگیریم، نمره می‌اندازد. 🔸 جوانی، زمان و امکانات دیگر هست، که خیلی از این‌ها فرداها نیست، یعنی این اسکلت بشریت را -که حالا به هر کسی یکی نصیب می‌شود- یک اسکلت بزرگی باید تصور کرد که در همه‌ی عالم گسترده شده است، اگر مصالح آن را خود تو [با انجام اعمال صالح و پرهیز از محرمات] ریختی که ریختی ولی اگر نریختی شیطان می‌ریزد، اگر نریختی خود به خود، از این طرف و آن طرف می‌گیرد و پُر می‌شود. 🔹 مصالح ساختار صحیح بشری در ارتباط با همه‌ی عالم، اهل بیت، خدای متعال، مدیریت زندگی، مدیریت کار، مدیریت نَفس، این‌ها مصالح خود را می‌خواهد، اگر نریختی خود آن اصلاً ریخته می‌شود، همانطور که در خیابان می‌روی پُر می‌شود، یک اراده به انسان دادند و یک تصمیم که خود انسان مصالح خود را پُر کند. کد ۱۴۲۹۳ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 قرآن از زبان حضرت سلیمان نقل می‌کند که: «عُلِّمْنا مَنْطِقَ الطَّيْرِ» (اى مردم به ما زبان پرندگان تعليم داده شده. نمل، ۱۶) یکی از ابعادی که [با روح ایمان با آن ] ارتباط ایجاد می‌شود [فهم سخن حیوانات است]، اما آن نور ایمان را می‌خواهد. 🔸 منطق طّیر را خدای متعال به حضرت سلیمان (علی نبینا و آله و علیه السلام) عنایت کرده است، چرا منطق‌الطیر می‌گوید؟ در مصادیق و نمونه‌هایی که می‌آورد گاهی غیر طیر هم ‌داریم: «قالَتْ نَمْلَةٌ يا أَيُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَساكِنَكُمْ لا يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمانُ وَ جُنُودُهُ وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ‏» (تا چون به وادى مورچگان رسيد مورى (يعنى پيشواى موران) گفت: اى موران، همه به خانه هاى خود اندر رويد مبادا سليمان و سپاهيانش ندانسته شما را پايمال كنند نمل، ۱۸) کد ۱۴۲۹۳ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 چه بخواهیم و چه نخواهیم، چه بخواهند و چه نخواهند، دنیا به سمت معارف اهل بیت (علیهم السلام) خواهد رفت، چرا؟ به خاطر اینکه بر اصولی صحیح و مبانی علمیِ دقیق استوار است. 🔸 تمام معارف اهل بیت (علیهم السلام) با حقایق عالم مو نمی‌زند. کم کم فهمیدیم، راه را باز کردیم، خودمان را شناختیم که شناختیم ولی اگر نشناختیم، زمان می برد و بعدا مطالب باز خواهد شد، یعنی امامت، تشیّع، قیامت و اینکه مرکز علوم عالم، اهل بیت (علیهم السلام) هستند این روشن خواهد شد و شفاف خواهد شد. 🔹 اروپا و آمریکا و کشورهای غربی از جهت مادّی شاید صد و پنجاه سال یا دویست سال از ماها جلو باشند که این از برنامه‌ریزی‌های صد سال و صد و پنجاه سال پیش آن‌ها حکایت می‌کند؛ ولی در بن‌بست هستند. 🔸 به برکت اهل بیت و شیرازه‌ی چینش‌شده‌ای که خدای متعال ما را در این فضا قرار داده است ابوابی برای ما و کلاً برای شیعه باز شده است که دنیا نگاه می‌کند که ببیند می‌تواند الگوبرداری کند و دارند الگوبرداری هم می‌کنند. 🔹 همه‌ی آن به برکت چینش صحیحی است که اهل بیت به امر خدا این‌ها را قرار دادند و اصلاً [در] این ساختار بشری غیر از خدای متعال و غیر از راه‌های آسمانی، کسی دیگر به جایی [از] آن نمی‌رسد، خیلی فراتر از این حرف‌ها است. 🔸 شما نگاه کنید در روش غربی‌ها برای یک بیماری جسمی، یک دارو را روی ده هزار نفر، صد هزار نفر و افراد متعدد امتحان می‌کنند، بعد می‌بینند اگر جواب داد برای بقیه هم تجویز می‌کنند. اصلاً روش درمان را ببینید چقدر غلط است، خُب این درمان حتی در بخش جسمیِ آن درمانی تامّ و تمام نیست. 🔹 مناطق [و اقلیم‌ها و آدم‌ها و فصول و سنین افراد و جنسیت آن‌ها و... با هم] فرق می‌کند. وقتی می‌خواهیم ریشه‌ای حتی در درمان‌های جسمی و روحی و روانی و ایمانی اقدام کنیم می‌بینیم که راه صحیح همان روشی است که اهل بیت (علیهم السلام) به ما القاء می‌کرده‌اند و همان روایات معرفتی و معارفی است که اهل بیت القاء می‌کرده‌اند و تا سراغ ریشه نروند، باز نمی‌شود. کد ۱۴۲۹۳ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 روایتی است که در قیامت مؤمن را برای حساب و کتاب می‌آورند. می‌گویند: صندوق‌ها را بیاورید و ۲۴ صندوق می‌آورند و یکی را باز می‌کنند و می‌گویند چه کردی و چه کردی و چه کردی، دومی و سومی و چهارمی و تا صندوق بیست‌وچهارم [را می‌آورند] و حساب و کتاب [آن‌ها] تمام شد و یک ملکی می‌گوید: یک شبانه‌روز او تمام شد. 🔸 اینطور که ما وقت و اوقاتمان را بی‌نظم از دست می‌دهیم ای بسا غبطه که به این ایام بخوریم. تمام سرمایه‌ی ما این فرصتی است که در اختیارمان است. 🔹 خداوند برای ما هیچی کم نگذاشته است. بهترین امکانات برای ما است، مخصوصاً [برای] ما و مخصوصاً در این زمان که تمام فضاها آماده برای ارتباط با قرآن، ابعاد علوم قرآن، خدمات اجتماعی و شناختن ابعاد معارف اهل بیت (علیهم السلام) [است] که عالم هم تشنه‌ی همین است و صدای لَه‌لَه آن‌ها از آن طرف اروپا می‌آید. 🔸 این معارف را می‌خواهند و کسی جز به معارف اهل بیت (علیهم السلام) آرام نمی‌شود. بقیه دیگر داستان است. صد سال رفتم نشد و شاید دویست سال باید بروم تا بشود. می‌خواهند تجربه کنند و بهتر شود، [تجربه] بکنند. کد ۴۳۵۳ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 انسان شدن بما أنه انسان خیلی بیش از این‌ها امتیاز دارد، بعضی از روایات از آقا امیرالمؤمنین مسیر را تعریف می‌کند تا «صار الإنسان بما أنه انسان» که خود این هم خیلی امتیاز است. 🔸 ما از رسیدن به همین‌جا هم عقب هستیم، گرفتار یک سِری آفات و مشکلات هستیم، تا برسد به روح ایمان که بر این‌ها [روح نباتی و روح حیوانی] افزون است. 🔹 این نوری مضاعف است مثل زید بن حارثه گفت که بهشت و جهنم را می بینم چرا؟ به خاطر اینکه این روح ایمان در ضمن ارتباط خود با بدن، بالا هم هست و شعاع آن بالا را هم در بر می‌گیرد. 🔸 لذا یک مؤمن و کسی که روح ایمان در او حیات پیدا کرده باشد، طرف مقابل خود را با نور آن روح ایمان [نگاه می‌کند و می‌سنجد]. 🔹 روشن است، خیلی کار از آن روح ایمان می‌آید که جنّت و نار و ناریّت و غلبه‌ی ناریّت را می‌بیند، اصلاً خیلی چیزهای دیگر از آن روشن می‌شود؛ ولی ببینید مشکل ما از ابتدا زیاد است.[صاحب نگاه] باز نیستیم، اگر آتشی شدیم خیلی آتشی هستیم، می‌رویم تا خود را بسوزانیم. اگر خاکی شدیم خیلی خاکی می‌شویم، اگر آبی شدیم خیلی آبی می‌شویم. 🔸 اعتدال را نمی‌شناسیم، الآن چه اتفاقی برای من افتاده است؟ چرا من اینقدر بی‌حال هستم؟ چرا رغبت ندارم؟ چرا دل من مُرده است؟ نمی‌شناسیم. 🔹 طبیعتاً این‌ها کلید دارد، این‌ها ورودی می‌خواهد و من باید با خود آشنا بشوم. کد ۱۴۲۹۳ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 این ساختار روحی، روانی، جسمی و شخصیتی در بشر یک اسکلت پیچیده‌ای دارد که منحصر در عالم غیب و شهود می‌باشد و این اسکلت بسیار پرکار، پیچیده و وسیع است، الله أکبر از این ساختار بشری که ابعاد و زوایای مختلف دارد! 🔸 از نواحی مختلف دریا دریا حساب و کتاب و نظم دارد. از یک زاویه حواس خمسه‌ی ظاهره، تک تک این‌ها چه بسیار معنا و کار دارند، شوخی نیست. 🔹 یک چشمی ما می‌گوییم، بخش فیزیک آن برای پزشک‌ها جدا است و بخش نوع عملکرد [آن] مسئله دیگری است، در این چشم چه اتفاقی می‌افتد که صحنه را سی سال پیش دیده است ولی الآن جلوی او و در حافظه‌ی او است، این عکسبرداری را بصر کرده است و الآن وجود دارد و به حافظه‌ سپرده است! 🔸 وقتی صحبت از حافظه می‌شود آن دیگر از حواس ظاهره نیست، حواس باطنه است که باب آن جدا است. وقتی صحبت از بصیرت می‌شود منظور حس ظاهری [یا] حس باطنیِ حکمت نظری هم نیست، آن باطن حس ظاهر بصر است، آن اصلاً یک عالم دیگر دارد. 🔹 تمام این حواس که مطالب آن‌ها زیاد است یک بخش است، باید انسان این‌ها را برای مدیریت بر خود بداند وإلّا کم می‌آورد؛ 🔸 مثلا وقتی طرف می‌خواهد به نماز بایستد هجوم افکار به سراغ او می‌آید، خُب چرا می‌آید؟ از کجا می‌آید؟ چه موقع این‌ها ذخیره شده است؟ چگونه ذخیره شده است؟ خوب یا بد است؟ مانع است؟ راهکار درمانی آن چیست؟ 🔹 این‌ها معارفی است که انسان از هزار شاخه حداقل یک شاخه‌ی آن باید [برایش] روشن بشود تا بداند با خود چه کار کند و بتواند خود را مدیریت کند. هر کدام از این‌ها را بگیری آنقدر مطلب زیاد دارد. کد ۱۴۳۹۲ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 حس‌هایی که در بشر نهاده شده است در مخلوقات دیگر [به این صورت] جامع نیست، حتی حیواناتی که رشد یافته باشند، چرا؟ به خاطر اینکه ترکیب این‌ها روح حیوانی، روح نباتی و جماد است، سه تا، تمام، بیش از این نیست. 🔸 آن‌ها هم قوا دارند اما مسائل آن‌ها [با انسان] فرق می‌کند. انسان است که غیر از مرتبه‌ی جمادی روح نباتی هم دارد، روح نباتی خیلی تنوع دارد، ما کجای آن را یاد گرفته‌ایم؟ چه کار داریم می‌کنیم؟ چه استفاده‌ای از آن می‌کنیم؟ 🔹 اگر این‌ها شناخته بشود حتی در بیماری‌ها و درمان‌ها خیلی مؤثر است. در روایات اهل بیت (علیهم السلام) خیلی از امور به نوع عملکرد روح نباتی مستند است که حالا توضیحات [دارد.] 🔸 روح حیوانی که به روح نباتی اضافه می‌شود کارآیی آن خیلی زیاد می‌شود. کم نیست، همین مقدار که یک حیوان به گونه‌ای با حس‌های خود ارتباط برقرار کرده است که، پرنده در بالا است ولی می‌داند که آب کجا است. میمون دل‌درد می‌گیرد، همین حس حیوانی به او می‌گوید، فلان گیاه را بخورد، آن‌ها ارتباطات خود را نگه داشته‌اند، به خاطر اینکه آن‌ها نوع تغذیه‌ی خود را خلط نکرده‌اند، یک نوع بوده است. حس حیوانی آن‌ها، مدام مخلوط نشده است. 🔹 حس‌های ما تحت پرچم بلند و رفیع انسانیت، به هم ریخته است، واقعاً ما وقتی غذا می‌خوریم یا گرسنه می‌شویم چقدر فراتر از حس حیوانی خود از این غذا استفاده می‌کنیم؟ گرسنه می‌شویم غذا می‌خوریم، بعد می‌فهمیم سیر شده‌ایم کنار می‌کشیم. بعضی وقت‌ها تازه همین را هم ما مشکل داریم. این طبع ما که برای حس حیوانی است، اضافه می‌خواهد. ادامه دارد...‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
ادامه قبل... 🔻 به انبیای ما گفتند _ و البته بقیه هم دنباله‌رو انبیاء هستند_ : «يا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً» حیوانات که مخاطب به این خطاب نیستند، اگر ما می‌توانیم با أکل طیب خود را به عمل صالح ارتقاء بدهیم به خاطر این است که از حس‌های فراتر از حس حیوانی استفاده کنیم تا طیب را بشناسیم، وإلّا اگر بنا شد که وقتی من گرسنه ‌می‌شوم فقط یک ارتباط غذایی با غذا ایجاد کنم یا فقط یک حس ذائقه با غذا ایجاد کنم، این ارتباط را یک حیوان هم ایجاد می‌کند! پس من چه کار کردم؟ من امتیاز اضافه را کجا مصرف کردم؟ در[شناخت حس‌ها]خود را گیج نکنم. 🔸 خدای متعال به انسان این توان را داده است که با غذای خود ارتباط برقرار کند، بداند چه می‌خواهد و جذب کند. شاید یک مرتبه غیر از حلال هم باشد و آن طیّب است، ولی خُب این تازه برای یکی از جهات حس‌ها است. کد ۱۴۳۹۲ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1403.2.3 سخنرانی حجت الاسلام ناصری.mp3
7.02M
🎧 اهمیت و شرایط فعالیت فرهنگی 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ زمان: ۲۸ دقیقه 🗓 تاریخ: ۱۴۰۳/۲/۳ 📍در جمع مسئولین بنیاد علمی فرهنگی هاد 🔺 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
61.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اهمیت و شرایط فعالیت فرهنگی 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ زمان: ۲۸ دقیقه 🗓 تاریخ: ۱۴۰۳/۲/۳ 📍در جمع مسئولین بنیاد علمی فرهنگی هاد 🔺 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚫️ شهادت حضرت حمزه و وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیهماالسلام، محضر مبارک امام زمان علیه‌السلام و محبین ایشان تسلیت باد. 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
ا࿐🌸○✨﷽✨○🌼࿐ا 💢 پذیرش مدرسه عالی فقه دارالهدی (قم) ◀️ در پایه های 7 تا ۹ ✅ امکان تحصیل به روش آموزشی خود اکتشافی(سامرا) 💠 مهلت ثبت نام: 📎پایه ۷: ۳۰اردیبهشت ۱۴۰۳ 📎پایه ۸ و ۹: پایان تیرماه ۱۴۰۳ 💠 توضیحات بیشتر در : 👈 کانال مدرسه: 👉 https://eitaa.com/feghhdarolhoda/992