eitaa logo
الهادی
21.3هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
943 ویدیو
46 فایل
🔻 درگاه‌های نشر آثار حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکه‌های اجتماعی و همچنین لینک دانلود نرم‌افزار الهادی در صفحه زیر موجود است: www.al-hady.ir 📩دریافت نظرات: http://al-hady.ir/page/a
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 بعضی اساتید خیلی این کار را سفارش نمی‌کردند که شخص، سفری، روزه‌ای یا ذکری را با نذر کردن بر خودش واجب کند. 🔸 این کار فقط ممکن است از جهت تربیتی، نفوسی را که امکان فرار و اشتغال به کثرات دارند و اعتقاد به فرائض[نذر] هم دارند، در فرصت کوتاهی مقید کند؛ ولی اگر این کار طولانی بشود، شاید آثار خسته‌کننده‌ای روی شخص بگذارد. 🔹 اینکه فکر کنید صرفاً هرچه فرائض بیشتر باشد، شخص را ارتقاء و ارتفاع می دهد، درست نیست. خود همان روایت قرب نوافل* جالب‌تر است؛ یعنی بعد از فرائض، نوافل ارتقاء و ارتفاع بیشتری می‌آورند. 🔸 نفس باید آزاد باشد. اگر این نفس را مقید کردی و خودت با قواعد ظاهری مثل نذر آمدی و نفست را محدود کردی و مثلا یک جمله‌ای را گفتی که من بین نماز صبح تا طلوع آفتاب را نمی‌خوابم، این کار تا یک مدت کارآیی دارد؛ ولی در نهایت، تازیانۀ اجبارِ اعتقادی است که دارد هر روز شما را سوق می‌دهد و این فرق می‌کند با کسی که در یک موقعیتی قرار گرفته که بین الطلوعین با اختیار خود اصلاً نمی‌خوابد یا اصلاً میل ندارد بخوابد. 🔹 از آقا امیرالمؤمنین(علیه السلام) روایت شده که فرمودند: خورشید به یاد ندارد که طلوع کرده باشد و من خوابیده باشم. 🔸 این از این باب است که جاهای دیگر و در پشت صحنه کارها تثبیت شده است و این فضا که بهترین فضاست در اختیار این فرد قرار گرفته است؛ نه اینکه مدام خودش بر خودش لازم کند. جنگ بین ما و قضایا برای انجام عبادات و فرائض، یک فصل خاصی دارد. 🔹 حداقل‌هایی که شارع مقدس برایمان ثبت کرده است را که باید تا آخر برویم؛ این اضافه کردن‌ها است که مشکلات جنبی دیگر دارد. کد831 *حدیث قرب نوافل: عن ابي جعفر ع قال : عن قول الله: مَا يَتَقَرَّبُ إِلَيَّ عَبْدٌ مِنْ عِبَادِي بِشَيْ‏ءٍ أَحَبَّ إِلَيَّ مِمَّا اِفْتَرَضْتُ عَلَيْهِ وَ إِنَّهُ لَيَتَقَرَّبُ إِلَيَّ بِالنَّافِلَةِ حَتَّى أُحِبَّهُ فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ إِذاً سَمْعَهُ اَلَّذِي يَسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ اَلَّذِي يُبْصِرُ بِهِ وَ لِسَانَهُ اَلَّذِي يَنْطِقُ بِهِ وَ يَدَهُ اَلَّتِي يَبْطِشُ بِهَا إِنْ دَعَانِي أَجَبْتُهُ وَ إِنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ. (الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 352) حضرت باقر عليه السلام از قول خداوند در شب معراج چنین نقل می نمایند: هيچ يك از بندگانم بمن تقرب نجويد با عملى كه نزد من محبوبتر باشد از آنچه بر او واجب كرده‏ام، و بدرستى كه بوسيله نماز نافله بمن تقرب جويد تا آنجا كه من دوستش دارم،و چون دوستش دارم آنگاه گوش او شوم كه بدان بشنود، و چشمش شوم كه بدان ببيند، و زبانش گردم كه بدان بگويد، و دستش شوم كه بدان برگيرد، اگر بخواندم اجابتش كنم، و اگر خواهشى از من كند باو بدهم.‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔹 تلگرام و ایتا: @nasery_ir 🔸 واتساپ: wa.me/989338010649 ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سخنرانی حجت الاسلام ناصری 1401.5.26 .mp3
4.9M
🎧 عزم و نظم 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓تاریخ: ۱۴۰۱/۵/۲۶ ⏱ زمان: ۱۹ دقیقه 🔺 @nasery_ir ‌ ‌ ‌
🔻 گاهی اتفاق افتاده که برای یک فرد محترم اخلاقی صحبتی می‌شود، آن شخص با خودش می‌گوید: آیا این حرف‌هایی که می‌زنی، نباید ما در این سال‌های گذشته شنیده باشیم؟ حالا که نشنیده‌ایم پس به درد نمی‌خورد؛ برو این‌ها را کنار بگذار. [یعنی ملاک حق و باطل را خودش و اطلاعات محدود خودش می داند! و هرچه غیر از اطلاعات خودش را باطل می شمارد.!] کد831‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔹 تلگرام و ایتا: @nasery_ir 🔸 واتساپ: wa.me/989338010649 ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 اگر دربارۀ امیرالمؤمنین(علیه السلام) به اسد و اسدالله تعبیر کرده‌اند، در این تعبیر نکات لطیفی است، چون شیر دارای خصلت‌های زیبای زیادی است؛ 🔸 منتهی اتفاقاتی رخ می‌دهد که هرچه به سمت آخرالزمان می‌رویم زیاد هم می‌شود و باعث می شود طبع اسد به هم بخورد. 🔹 «أسد بما انه أسد» آن وقتی که اسد باشد و تحت تأثیر علل و عوامل مختلف نباشد، خدای متعال در او امتیازات خاصی قرار داده است. 🔸 به قول مرحوم مدرس افغانی می‌گفت اسد هفتاد امتیاز دارد؛ مثلا دم‌خوردۀ کسی را نمی‌خورد. شیر، خودش باید شکار کند و باید شکار را زنده بگیرد و مثل کفتار مرده‌خوار نیست. وقتی خودش سیر شد، بقیه‌اش را برای بقیه می‌گذارد. هفتاد امتیازِ اینطوری دارد؛ 🔹 منتها الان روزگار و تناسبات و ارتباطات و دسترسی بشر به جنگل‌ها و غیره گاهی طبعش را با انواع طبایع مخلوط کرده است و گاهی طبع اسد را مثل شغال کرده است. 🔸 ولی «أسد بما انه أسد» خصلت‌های خوبی دارد که در بعضی کتاب‌ها هم نوشته‌اند، مثلا بچه‌ شیر ابتدا ترسان است. مادر یا پدر یک غرش در گوشش می‌کشد بعد از آن دیگر سر و صداها برایش ترس‌آور نیست. کد831‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔹 تلگرام و ایتا: @nasery_ir 🔸 واتساپ: wa.me/989338010649 ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌
🔻 بعضی از دوستان گاهی در علوم ادبی [عربی] وارد می‌شوند، ولی دیگر نمی‌توانند تا آخر از این علوم بیرون بیایند. علوم ادبی علی‌رغم کثرت شاخه‌هایی که دارد، اگر منجر به علوم قرآنی شد و اگر انسان را به اعجاز قرآنی و روایات اهل بیت (علیهم‌السلام) وصل کرد، هنر کرده و خوب است؛ 🔸 ولی این علوم به عنوان علمی خاص، مقصد ما نیست؛ این‌ها در مسیر رسیدن به فهم دقایق ادبی قرآن و روایات اهل بیت (علیهم السلام) و استنباط احکام است که جذابیت خاص خود را دارد. کد4344‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔹 تلگرام و ایتا: @nasery_ir 🔸 واتساپ: wa.me/989338010649 ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 گاهی یکی از این زیارت‌ها مثل زیارت اربعین کافی است که کار انسان را راه بیندازد. تأثیر و تغییر و برکات زیاد دارد . خدا نصیبمان کند. 🔸 مداحی است که مشهور است و غالبا شعرهای عربی می‌خواند، به او ملا باسم کربلایی می‌گویند. شعرهایی به همان زبان عراقی می‌خواند. یک قسمتی از این اشعاری که خوانده است، خیلی جالب است. 🔹 این را در بلندگوهای بین نجف تا کربلا در مسیر پیاده روی اربعین می‌گذارند. همین‌طور که مردم دارند پیاده می‌روند، می‌شنوند. مضامین خیلی جالبی دارد. در این شعر از زبان حضرت سیدالشهداء علیه السلام می‌گوید: تزوروني أعاهدکم تـعـرفـوني شفیـع الکم أسامیـکم اسـجـلـها أسامیکم هلا بیکم یا زواري هلا بیکم ترجمه: مرا زیارت می کنید و من به شما قول (شفاعت) می دهم. شما مرا شفیع خود می دانید و من اسامیتان را ثبت می کنم. خوش آمدید ای زائرانم خوش آمدید اخو زینب فرح بیکم. هلا و مرحب ینادیکم. یحییـکم ابو الغیـرة یحییـکم. هلا بیکم یا زواری هلابیکم ترجمه: برادر زینب از آمدنتان شاد شده و با صدای بلند به شما خوش آمد می گوید و عباس غیرتمند به شما درود می فرستد . خوش آمدید ای زائران من خوش آمدید. 🔸 عرب‌ها با این شعر، خیلی منقلب می‌شوند. در فضای سفر به کربلا شعرهای جالبی گنجانده شده است. کد4343‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔹 تلگرام و ایتا: @nasery_ir 🔸 واتساپ: wa.me/989338010649 ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌
🔻 الان مشکلی که پیدا شده، تغییر طبایع است. طبایع دیگر دست نخورده نیستند و این خیلی بد است. 🔸 طبایع انسان‌ها در حل مشکلات جسمی و روحی جواب نمی‌دهد، چرا؟ چون سبکی که برایش در خوراک و رفتار تعریف کرده‌اند همه به هم خورده است. 🔹 حیوان با طبع حیوانی خودش آشناست؛ مثلا میمون بالای درخت فقط انجیر می‌خورد. وقتی که دلش درد می‌گیرد یا یک بیماری می‌گیرد، همین‌جور که در جنگل حرکت می کند، طبعش به او می‌گوید که این گیاه را بخور برای دل‌دردت خوب است. می‌خورد و مشکل رفع می‌شود یا مثلا طبعش می‌گوید باید نمک بخوری. 🔸 اگر ما آمدیم به دلایلی این درخت انجیر را از او گرفتیم و او از گرسنگی مجبور شد میمونی را بگیرد و بخورد، یا مثلاً گوشت بخورد، طبع او شروع به تغییر کردن می‌کند. در خود ما هم همین‌جور است. 🔹 ما می‌خواهیم طبع را بشناسیم. طبع مسئله‌ای است که با تمام عالم در ارتباط است. طبع، یک کلمه است؛ ولی می‌توان درباره آن، صد کتاب نوشت. اصلا خودِ اثبات طبع یک موضوع است. بعد از اثبات اصل آن، انسان می‌تواند تک تک مصادیق آن را پیدا کند؛ چقدر مطلب هست! 🔸 بعد در مورد تاثیر روابط در تغییر طبع صحبت کند. جماد، نبات، حیوان و انسان هر کدام طبع دارند. این‌ها چگونه تغییر پیدا می‌کند؟ استانداردش کجاست؟ کسی تابه حال استانداردش را به ما نگفته است. 🔹 استاندارد طبع چیست؟ چرا سنگ یاقوت با یک ریگ بیابان متفاوت است؟ چه در درمان، چه در غیر درمان؟! طبع مسئله خیلی مهمی است. 🔸 حالا می‌خواهیم سراغ طبع برویم، اگر ارکان را نشناخته باشیم شناخت طبع به تنهایی جواب نمی‌دهد. شخص باید بداند که طبع از چه تشکیل می‌شود؛ چه در حجر، چه در نبات، چه در حیوان؛ آن‌ هم جدا است. 🔹 متأسفانه آنقدر این علوم زیر آوار بوده که بعضی از فضلای محترم نوشته: بله اکثر مذاهب اسلامیه قائلند که ارکان اربعه‌ای هست. [یعنی خودش قبول ندارد و به دیگران استناد می دهد] انسان با این حرفها چه کار کند؟ کد831‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔹 تلگرام و ایتا: @nasery_ir 🔸 واتساپ: wa.me/989338010649 ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 باتلاق فضای مجازی 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ یک دقیقه 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
هدایت شده از الهادی
⚫️ شهادت وارث کربلا حضرت سجاد علیه السلام بر عموم شیعیان و دوستان اهل بیت علیهم السلام تسلیت باد. ▪️همه با هم با ذکر صلواتی به قبر غریب و بی چراغشان، چراغی می فرستیم. @nasery_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 قدرشناسی از مردم 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ زمان: ۲ دقیقه ‌ ‌ 🔺@Nasery_ir ‌ ‌
🔻 الآن تمام کشورهای همسایه، احتیاج به طلبه‌یِ زبان‌دان، با اعتقادات صحیح، مسلط و اهل توجیه از جهت کلامی، فقهی و حدیثی دارند. 🔸 دریچه‌ی مصر به روی شیعه باز شده است، چه کسی می‌تواند الآن آنجا برود و حرفی نو بزند؟ نگاه‌های ما کوچک است. می‌خواهیم یک مسجد در کوچه خود پیدا کنیم و حرف بزنیم. 🔹 شما فضای مصر را نگاه کنید؛ از دست اهل سنت و اخوان المسلمین و این حرف‌ها خسته شدند. یکی از فقهای الازهر اخیراً پیام داده بود که جشن نیمه‌ی شعبان اشکال ندارد. آن‌ها همراهی‌ها و خوش‌بینی‌ خود را اعلام می‌کنند، ولی درست در زمانی که باید تغذیه بشوند، تغذیه نیست. 🔸 بعد از مصر، نوبت سایر کشورهای عربی و اروپا خواهد بود؛ فصلی جدید وخواسته‌ای جدید که می‌خواهند شیعه را بشناسند. اولین ظلمی که به شیعه شده، این است که از غُلات و غیر غلات، به قدری در طول تاریخ به شیعه ضمیمه شدند که در دایرةالمعارف‌های دنیا و کشورهای اروپایی، شیعه مساوی با گروه‌های مختلف بوده است و کسی هم این را مهذب نکرده است تا شیعه را درست معرفی کند. 🔹 شیعه‌ی به این معنا، در این سی سال شناخته شده است. خیلی‌ها در کشورهای مختلف، شیعه را درست نمی‌شناسند یا این گروه را شیعه نمی‌دانند یا ضمائم دیگر به آن اضافه می‌کنند. 🔸 الآن فصل معرفی شیعه واقعی است، ولی کجا است صد هزار طلبه‌ی فاضلِ زبان دان و آشنا به فرهنگ اهل‌بیت و فِرَق مختلف که حرفی جدید داشته باشند و بتوانند اهل بیت را معرفی کنند و شیعه را از انزوا دربیاورند؟ 🔹 مردم هم طالب هستند. خدا توفیق بدهد که بتوانیم یک رشته برای این طناب باشیم. حیف است، زمان از دست می‌رود، کاری هم نکرده‌ایم و دل هم به همین کارهای جزئی خوش کرده‌ایم. کد 8379‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔹 تلگرام و ایتا: @nasery_ir 🔸 واتساپ: wa.me/989338010649 ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 آنکه صاحب قرآن بود، [نبی مکرم صلی الله علیه و آله] بیش از ده سال شبها تا صبح مشغول تلاوت و انس با قرآن بود، 🔸 در روایت دارد که: وَ لَقَدْ قَامَ عَشْرَ سِنِينَ عَلَى أَطْرَافِ‏ أَصَابِعِهِ حَتَّى تَوَرَّمَتْ قَدَمَاهُ وَ اصْفَرَّ وَجْهُهُ يَقُومُ اللَّيْلَ أَجْمَعَ حَتَّى عُوتِبَ فِي ذَلِكَ فَقَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ- طه ما أَنْزَلْنا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقى‏...؛ یعنی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مدت ده سال، شب ها بر پاهای خود می‌ایستادند و به عبادت می‌پرداختند تا آنکه پای مبارکشان ورم نموده و چهره شان از شدت شب زنده داری زرد گشت. پس خداوند آیات ابتدائی سوره مبارکه طه را نازل نمود.( الإحتجاج ج‏1 ؛ ص219) 🔹 با اینکه صاحب قرآن بود و قرآن برای آن بزرگوار نازل شد. این‌قدر این کتاب عزیز و بزرگ است که رسول خدا صلی الله علیه و آله که بهترین و لطیفترین و کریمترین شخصیت، با خلقی عظیم بود، تا این حد ملتزم به انس با قرآن بود که این آیه نازل شد: «طه مَا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى؛» (طه! ما قرآن را بر تو نازل نكرديم كه به زحمت بیافتى.(طه، ۲)) این طور کار می‌کردند.‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔹 تلگرام و ایتا: @nasery_ir 🔸 واتساپ: wa.me/989338010649 ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: 👉🏻 www.al-hady.ir ‌ ‌
🔻 مسائل و معارف اخلاقی و معارف توحیدی به گونه‌ای است که اگر کسی علامۀ دهر شود اما حرکتی باطنی در او ایجاد نشود، از دور پیداست؛ 🔸 حتی اگر مردم هم او را در صدا و سیما ببینند یا صدایش را ‌بشنوند، بالاخره یک میزان‌هایی برای تشخیص دارد. 🔹 این حرکت، حرکتی است که اول خود انسان باید برود. این روشنایی، روشنایی است که خود انسان باید اول پیدا کند تا بتواند در این زمینه واسطه قرار بگیرد و نور هدایت انبیا و معارف قرآنی و معارف اهل بیت علیهم السلام را به دیگران هم برساند. ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔹 تلگرام و ایتا: @nasery_ir 🔸 واتساپ: wa.me/989338010649 ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 موضوع وحی همسایگانی دارد. همسایۀ مادونِ وحی،[یک پله پایین تر از وحی ] الهامی است که نصیب اهل بیت علیهم السلام و برخی اولیاء می‌شود. 🔸 آقا امیرالمؤمنین علیه‌السلام در یکی از خُطبه‌ها فرمود: «محمّدٌ صلی الله علیه و آله صاحبُ الوحی و أنا صاحبُ الإلهام»؛(‏ محمد صاحب وحی است و من صاحب الهام هستم./ مشارق أنوار اليقين، ص۲۵۶) 🔹 وحی علوم همسایه دیگر هم دارد؛ مثل اعجاز حضرت یوسف علی نبینا و آله و علیه‌السلام در تأویل احادیث که از طریق خواب‌ها به خیلی از قضایای گذشته و آینده پی می بردند. 🔸 اینها همه به هم وصل و مربوط است و هر کدامش دارای مراتبی از علوم قرآنی است. واقعاً درمان‌نامۀ قرآن، درمان نامۀ کاملی در سطوح مختلف و شاخه‌های مختلف است؛ 🔹 خدای متعال انواع داروها و درمان‌ها را در اختیار ما گذاشته است، فقط بستگی دارد که در ابتدا بتوانیم از این گمشدگی و حیرت در بیاییم و ارتباط با این معدن علم و معرفت پیدا کنیم تا از روایات و معارف اهل بیت علیه‌السلام بتوانیم استفاده کنیم و یک نوع درمان‌نامه از ابتدایی‌ترین نیازها تا عالی‌ترین مراتب نیازها را استخراج کنیم که هم بیماریشناسی و هم درمانشناسی در آن باشد؛ هم درد را بیان کند، هم درمان را بیان کند. ان‌شاءالله این کار بزرگ و لازم از حوزه شروع شود و بعد ارائه شود. ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔹 تلگرام و ایتا: @nasery_ir 🔸 واتساپ: wa.me/989338010649 ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 از خدا خواستن 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ ۲۰ ثانیه 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
🔻 الان بهترین و خالص‌ترین و پاک‌ترین مجموعه‌ها را در حوزه می‌توان یافت و در این تردیدی نیست. آنچه از معارف قرآن و معارف اهل بیت علیهم‌السلام، زلال باقی مانده است، از میوه‌های حوزه است، الّا اینکه وقتی ما فضای فعلی حوزه را با فضاهای گذشته می‌سنجیم، فاصله زیادی می‌بینیم؛ 🔸 بزرگانی که در حوزه بودند که الگوهای عملی علمی، بودند، از دست حوزه رفته‌اند. آثاری که از آن‌ها باقی مانده، تقید زیاد به مسائل شرعی و توجهات و توسلات بسیار را به ما گزارش می‌دهد. 🔹 زمانی این شخصیت‌ها در میان مردم، بهترین روش‌های تربیتی را داشتند و إعمال می‌کردند. شعارشان زهد در دنیا بود؛ نه اینکه دستشان خالی بود، ولی با حداقل امکانات برای دین خدا می‌ساختند و این ریشه در امور مختلف و جاهای مختلف و نسل‌های قبل داشته است. 🔸 از برخی آقایان و علمای اصفهان نقل شده است که: در زمان قحطی ماه‌های طولانی خوراک من و خانواده‌ام نان و هویج ایرانی (زردک) بود. 🔹 نه اینکه پول دستشان نیاید، همین‌که پولی دستشان می‌آمد بین طلاب و فقراء تقسیم می‌کردند. ماه‌های طولانی خودشان را به زحمت می‌انداختند. این یک شعار بود. این یک روش بود. این یک سجیه در بین بزرگان بود. 🔸 در هر بخشی نیز ممتاز بودند. گاهی که شرح حالشان را می‌خواندم می‌دیدم، اگر نماز شبشان قضا می‌شد، در صبح، قضای آن را به جا می‌آوردند و چقدر افسوس میخورده‌اند که توفیق نماز شب از دست ما رفت. 🔹 سیره آنها به گونه‌ای بود که در بخش‌های عبادی و اجتماعی، موفقیت‌هایی به دست می‌آوردند، سبکی را داشتند که آنها را به تعبیر رسول خدا صلّی‌الله علیه وآله: «کانبیاء بنی‌اسرائیل»(مانند انبیاء بنی اسرائیل) ( بحار الأنوار ج‏۲ ؛ ص۲۲) می‌کرد و از همسایگان انبیا قرار می‌داد، 🔸 اما در طول زمان، امور متعدّدی چون خلط فرهنگ‌های مختلف و رخنه کردن نامحرمان، ما را به جایی رسانده که اکنون احتیاج شدیدی به برنامه‌ریزی داریم و مثل سابق نیست، که زندگی در یک آبادی و در محیط محدود بود، همه افراد همدیگر را می‌شناختند و سبک‌های خاص آن زمان، به سهولت قابل اجرا بود. 🔹 اما الان جد و جهد بسیار و برنامه‌ریزیِ فراوان می‌خواهد. گسترش ارتباطات و وسعت نیازها، مسئولیت‌های ما را سنگین و زیاد می‌کند.‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔹 تلگرام و ایتا: @nasery_ir 🔸 واتساپ: wa.me/989338010649 ‌ ‌ ‌ ‌
🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: 👉🏻 www.al-hady.ir ‌ ‌
‌ ‌ ✍ گزیده‌های کوتاه و کلیدی از گفتارهای حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری را در توییتر دنبال کنید: http://twitter.com/nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌