eitaa logo
الهادی
21.2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
916 ویدیو
43 فایل
🔻 درگاه‌های نشر آثار حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکه‌های اجتماعی و همچنین لینک دانلود نرم‌افزار الهادی در صفحه زیر موجود است: www.al-hady.ir 📩دریافت نظرات: http://al-hady.ir/page/a
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 تقسیم بندی علوم با تاکید بر سابقه و قداست لباس روحانیت 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓 تاریخ: ۱۴۰۱/۸/۲۴ ⏱ زمان: ۳۷ دقیقه 📍بنیاد هاد - قم المقدسه 🎞 فیلم جلسه در آپارات: aparat.com/v/ZgwY9 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تقسیم بندی علوم با تاکید بر سابقه و قداست لباس روحانیت 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓 تاریخ: ۱۴۰۱/۸/۲۴ ⏱ زمان: ۳۷ دقیقه 📍بنیاد هاد - قم المقدسه 🎞 آپارات: aparat.com/v/ZgwY9 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
🔻 مرحوم آیت ‌الله حکیم در حاشیه کفایه راجع به بطون قرآن می‌فرمایند که «قد بلغنی...» مطالبی از بعضی افاضل به ایشان رسیده بود راجع به ملا فتحعلی سلطان‌آبادی که شاگردهایی مانند محدث نوری داشتند. 🔸 آن‌ها برای آقای حکیم نقل کرده بودند که ملا فتحعلی یک آیه‌ی قرآنی را در شبی از شب‌های ماه رمضان مطرح کرد و یک معنایی برای آن گفت. شاگردها گفتند: آقا معنای خوبی است ولی چرا تا حالا به ذهن خود ما نرسیده بود؟! 🔹 رفتند و فردا شب آمدند. فردا شب ایشان یک معنای دیگری را القاء کرد و فرمودند: این چطور است؟ گفتند: آقا این هم با قواعد همخوانی دارد، ولی چطور به ذهن خود ما نیامده بود؟! 🔸 بعد ایشان می‌نویسد: تا سی شب ایشان هر شب مطلبی جدید می‌گفت و اشارات و لطائف آن را طوری بیان می‌کرد که با قواعد همخوانی داشته باشد و جدید باشد؛ نه یکی، نه دو تا، بلکه تا سی شب؛ و یک نفر مثل آیت‌الله حکیم بتوانند بگویند و رد نکنند، 🔹 شاگردهای ایشان مثل محدث‌ نوری، آقا بزرگ تهرانی (صاحب الذریعه) و مرحوم آشیخ عبدالکریم مؤسس، این‌ها در جلسه بوده باشند و همه متحیّر بشوند، بگویند: آقا این سی معنا با قواعد سازگار است، ولی چرا به ذهن ما نیامده بود؟! کد 8412 ادامه دارد...‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻 این، بی‌پایانی و بی‌نهایتی ابعاد قرآنی را نشان می‌دهد؛ منتها رسیدن به این نوع دریافت‌ها از قرآن حیات می‌خواهد، انسان باید زنده بشود. خود درک اینکه قرآن چگونه زنده است آسان نیست. 🔸 ما ها دل‌هایی متحجر داریم که قرآن را فقط مُرکّبی بر روی کاغذ می‌بینیم یا لفظی که باید آن را ادا کنیم. اینطوری به انسان جواب نمی‌دهد. این نوع نگاه یعنی قرآن همین چیزی است که هست فقط ترجمه‌‌ یا تفسیر آن را بخوان؛ 🔹 تازه مشکل ‌ما ها این است که در فهم ترجمه آن هم غالباً مشکل داریم. حضرت حق فرمود: إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ» (ما آن را قرآنی عربی نازل کردیم، شاید شما درک کنید (و بیندیشید)!( یوسف، ۲)) این «عربیاً» خیلی حرف دارد. هر کسی که می‌خواهد خوب بهره ببرد باید صبغه‌ی آن را پیدا کند. 🔸 ما در مراتب اولیه اگر بعد از تفسیر، در ترجمه کار کنیم (که ترجمه سخت‌تر از تفسیر هم است)، آخر هم معلوم نیست به نتیجه برسیم. آن اعجازی که با عربیاً حاصل می‌شد در ترجمه دیگر حاصل نخواهد شد، قواعد پیچیده‌ای دارد و علوم پیچیده‌ای هم در آن به کار رفته است. در این کلمه «عربیاً» یک دریا مطلب است. کد 8412 ادامه دارد...‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻 اگر ما حتی معادل کلمات را هم پیدا بکنیم ‌ما فقط ترجمه کرده‌ایم و معادل محتوای اولیه را پیدا کرده‌ایم؛ ولی اگر بنا شد در فارسی قرآن بشود و اعجازی به زبان فارسی بشود، باید دوباره خود خدای متعال این ترکیب را درست کند. 🔸 اینطوری نیست که ما وقتی درست ترجمه کردیم کار تمام باشد. یعنی اگر «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏» را درست به فارسی توانستیم ترجمه کنیم معلوم نیست در آن ترجمه، تمام آن پیچیدگی‌ها و اسرار بیان بشود. بله، محتوای اولیه آن هست، ولی حیات، طبقات، علوم، معارف و ظرافت‌ها دیگر نیست. 🔹امام رضا عليه‌السلام در مورد «بسم الله الرحمن الرحیم» فرمود: «إنَّ بِسمِ اللّه ِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ أقرَبُ إلَى اسْمِ اللّه ِالأْعظَمِ مِن سَوادِ الْعَينِ إلى بَياضِها؛ (عيون أخبار الرضا، ج۱، ص۸) یعنی «بسم اللّه الرحمن الرحيم» به اسم اعظم نزديک تر است از سياهى چشم به سفيدى‌اش. 🔸 این نزدیکی به اسم اعظم فقط در این چینش با زبان عربی است. چینش‌های فارسی حداقلِ‌ محتوا را القاء می‌کنند؛ تازه اگر درست ترجمه بشود. در بعضی از منابع می‌دیدم که فاصله‌ی دریافت «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ» تا دریافت «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ» در اقوام گذشته صدها سال و بیشتر طول کشید. 🔹 اول از بسم الله منتقل می‌شدند به بسم الله الرحمن تا زمان حضرت سلیمان که ترکیب کامل آن یعنی «بسم اللّه الرحمن الرحيم» منتشر شد. آن وقت انصاف است که ما به این‌ها توجه نداشته باشیم؟ 🔸 در همه‌ی عمر خود به همین یک آیه مشغول باشیم کم است، منتها حیات می‌خواهد که دست ما را بگیرد و به دریای شناور معارف ببرد. آن وقت نظرهای ما دیگر خیلی متفاوت خواهد شد. کد 8412‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 صدق و کذب شخصیتی 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓 تاریخ: ۱۴۰۱/۸/۲۵ ⏱ زمان: ۲۸ دقیقه 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 قداست و جایگاه لباس روحانیت 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 رحمت و مغفرت الهی 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓 تاریخ: ۱۴۰۱/۸/۳۰ ⏱ زمان: ۲۱ دقیقه 📍مدرسه علمیه امام حسین علیه‌السلام - قم المقدسه 🎞 فیلم جلسه در آپارات: aparat.com/v/ebKqz 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رحمت و مغفرت الهی 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓 تاریخ: ۱۴۰۱/۸/۳۰ ⏱ زمان: ۲۱ دقیقه 📍مدرسه علمیه امام حسین علیه‌السلام - قم المقدسه 🎞 آپارات: aparat.com/v/ebKqz 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
🔻 جایگاه علوم همیشه یکسان نبوده است که افرادی به حد اعلای آن برسند و نظرهای آن‌ها اصلاح مطالب باشد تا این علوم معارف معنوی رو به رشد برود. 🔸 در خیلی از کتاب‌ها یک جایی که خلط شده است کل یک مطلب نه، کل یک خط فکری زیر سؤال می‌رفت؛ چون که خیلی از این چیزها تحت تأثیرات فضا و جوّ دیگری است. 🔹 هیچ کسی غیرخدای متعال احاطه‌ی بر نفوس ندارد و آنقدر نفوس مردم متعدد و متفاوت هستند که هر زاویه‌ای از آن‌ها یک مترجم آسمانی می‌خواهد. 🔸 با وجود اختلاف نفوس در درک و دریافت علوم طبیعی است که این علوم سربسته می‌ماند، راه برای تبیین و رشد آن باز نمی‌شود، از بس که این نقشه‌ی هندسی بشر پیچیده است، از بس که ابعاد علوم گسترده است! 🔹 مثلا خود فصاحت شاید از زیرمجموعه‌های بلاغت باشد. فصاحت، در کلام هست، در کلمه هست، در متکلم هست. هر کدام از این‌ها جدا برنامه‌ می‌خواهد، حالا که ما می‌خواهیم یک آیه را بررسی بکنیم، یک‌ هزارم‌ آن، این نوع بررسی است، تازه علوم ادبی و بلاغتی آن هم هست. تازه این‌ها غالباً بخشی برای ساختار و سخت‌افزار قضیه می‌تواند باشد. 🔸 محتواها هم در آیات، سلسله ‌مراتب دارند، یک وقت محتوایی است که طرف برداشت می‌کند و یک وقت محتواها و لطافت‌هایی در یک جمله است که در آن جمع قابل درک نیست ولی در جمع دیگر و در فضای دیگر قابل درک است و مدام ارتقاء پیدا می‌کند. کد 8412‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 قرآن می‌فرماید: «فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّكَ الْعَظيمِ» (پس به نام پروردگار بزرگت تسبیح کن. (واقعه، ۷۴)) تسبیح و تقدیس اسم‌الله، فرع بر انتقال به اسم‌الله است. 🔸 خود اسم‌الله آنقدر مراتب دارد که آنچه که الآن در کتاب‌ها و اختیار ما قرار می‌گیرد تنزل یافته‌ترین مطالبی است که می‌شد برای همه گفت. هر چه سطح تسبیح بالا می‌رود درک از اسم‌الله هم بالا می‌رود. 🔹 ما باید احتمال بدهیم که نوع ارتباط بعضی از اولیاء یا انبیاء با اسماء الله غیر ارتباط ما ها بوده است، نوع درک آنها متفاوت بوده است. ما در بیرون این استخر داریم شنا می‌کنیم و اصلا وارد آن فضاهای معنوی و درکی نیستیم. 🔸 مثلا برداشت ما از ربوبیّت چیست؟ آیا همین مقداری ‌که در حد نصف خط در کتابها در مورد معنای آن خوانده‌ایم همین است؟ یا نه، تجلیّات ربوبی آنقدر فراگیر است که هر چه قلب انسان متوجه شد مرتبه پیدا می‌کند و متوجه می‌شود که اصلاً یک چیز دیگر است؛ یک چیز دیگر است یعنی «یُدرک و لا یوصف» است، فراگیر است، همه‌ی سلسله مراتب را دارد. حتی تأثیر آن در ابعاد مختلف خلقت آسمان و زمین متفاوت است؛ 🔹 برداشت‌های ما راجع به این قضیه خیلی کوتاه است، منتها چاره‌ای هم نیست، راه همین است برای نیل به مسائل دقیق‌تر و مُدرکات بهتر و لطیف‌تر. ما چه می‌دانیم؟ 🔸 شاید واقعاً یک فصلی نوری نصیب ما شد یا تهذیبی نصیب ما شد و در نتیجه نوع ارتباط ما با یکی از اسماء متفاوت بشود و چیزی را درک بکنیم که به حسب ظاهر غیر قابل دسترس باشد. 🔹 این [درک عمیق اسماء]، هم اصل است. این نوع ارتباط، از اینجا [تهذیب] شروع می‌شود، چون‌ که این‌ها (اسماء) حیات دارند و درک این‌ها حیات می‎خواهد. آن وقت است که اگر انسان چند بار اسمی را بگوید آثار آن را می‌بیند. انسان با تهذیب نوع درک خود را متفاوت ‌کند. کد 8412‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔹همايش سالك إلى الله تبیین سیره و اندیشه اخلاقی تربیتی و مهدوی حضرت آیت الله ناصری اصفهانی ▫️ محورهای برگزاری همایش (الف) سیره و اندیشه اخلاقی ب سیره و اندیشه تربیتی ج) سیره و اندیشه مهدوی 🕐مهلت ارسال چکیده مقاله: ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۱/ 🕧مهلت ارسال مقالات ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🔸زمان برگزاری مهرماه ۱۴۰۲/ 🔺مکان برگزاری قم و اصفهان ↔️ارتباط با دبیرخانه : ۰۹۱۰۲۵۳۰۰۱۵ 🔄جهت آگاهی از عناوین موضوعات هر یک از محورها به سایت همایش به آدرس www.hamayesh-naseri.ir مراجعه فرمائید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 طلبگی اهمیت، آداب و شرایط 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓 تاریخ: ۱۴۰۱/۸/۲۳ ⏱ زمان: ۱۹ دقیقه 📍مدرسه علمیه دارالهدی - قم المقدسه 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
🔻 هر قسمتی از قرآن، علوم و مبانی را از هم جدا می‌کند، حد و حدود موضوعات را تعریف می‌کند اما ما به خیالات خودمان فکر کردیم داریم کار می‌کنیم بلکه همه را به سُخره گرفتیم و از قرآن و کار در قرآن دور افتاده‌ایم. 🔸 در سابق اگر یک نفر در حوزه تفسیر می‌گفت؛ می‌گفتند: این‌ها که سواد ندارند، تفسیر می‌گویند! وای بر ما! مگر ما در کدام قسمت کار درست و حسابی کرده‌ایم؟ این از ادبیاتمان که ضعیف است؛ ادبیاتی نتیجه‌ بخش است که ما را به قرآن برساند، و الّا همه، اشعار زمان جاهلیت است. جاهلیتی که فصیح و بلیغ ادا می‌شد اما بدون محتوی؛ به عنوان مثال: محتوای «مُعَلَّقات سَبع» که به خانه‌ی کعبه آویزان می‌کردند را ببینید. ذره‌ای محتوا ندارد؛ حتی بعضی‌هایش ضد ارزش است. این محتوای ادبیات جاهلیت است. 🔹 ما قرآن داریم اما چه کار کرده‌ایم؟ تازه ادبیات مگر فقط صرف و نحو است؟! در همان صرف و نحوش هم ما خیلی کار نکردیم. ادبیات مگر فقط اشتقاق و لغت است؟ مگر فقط معانی و بدیع و بیان است؟ این‌ها هر کدامش صدها زیرشاخه دارد که در قرآن مراعات شده است. کجا کار ما در ادبیات تمام بوده است؟! 🔸 تازه این برای ادبیاتش است. منطقش هم هست. فلسفه‌ای که تعریف شده است هم هست. این علوم چرا ما را به مخزن و معدن علم نرسانده است؟ فقط ما را مشغول کرده است. 🔹 آیت الله سیستانی چند سال پیش به یکی از دوستان فرموده بودند یکصدمین سال تولد کتاب کفایه است؛ در صد سال، حوزه نباید آنقدر رشد کرده باشد که تکلیف کفایه و اصول را مشخص کرده باشد؟ دائم بگوییم چون قدما چنین کردند ما هم چنین کردیم؟! 🔸 در بقیه‌ی علوم هم همین طور. هیچ مدیریتی اساسی برای این کار (مدیریت صحیح استفاده از علوم) نیست لذا از معارف قرآنی دور شدیم. کد 832‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎙 جلسه سخنرانی حضرت حجت السلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری 🗓 چهارشنبه ۹ آذر 🕖 ساعت ۱۱ 📍اصفهان خ امام خمینی خ درخشان خ حکمت، مدرسه علمیه حضرت صاحب‌الزمان علیه‌السلام 👥 ویژه برادران (شرکت برای عموم آزاد است) 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
🔅ولادت الگوی صبر، فداکاری و بندگی، حضرت زینب کبری سلام الله علیها بر امام زمان علیه السلام و همه محبین مبارکباد. 🔻همه باهم با ذکر صلواتی ارادت و عشق خودمان را به آن حضرت اعلام می داریم... @nasery_ir