eitaa logo
نشریه تیه
801 دنبال‌کننده
64 عکس
13 ویدیو
0 فایل
نشریه تیه، نشریه‌ای آزاد اندیش و مستقل با هویت انقلاب اسلامی است که اهداف جاری انقلاب اسلامی را دنبال می‌کند و رویکرد آن مبتنی بر اندیشه‌های استاد محمدحسین فرج‌نژاد است. خرید نشریه @darhasratshahadatt
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ استاد خستگی‌ناپذیر ♦️مرحوم فرج‌نژاد غالبا شب‌ها بیدار بود و پس از ادای فریضهٔ صبح و مقداری استراحت، از منزل خارج شده و از جلسه‌ای به جلسه‌ای، از محلی به محلی و از کلاسی به کلاس دیگر می‌رفت. 🔻 وقتی شب‌ها بر می‌گشت، کودکانش خوابیده بودند و او پس از صرف شام تازه برای بررسی و رد فیلم‌های ضددین سینمای غرب یا نگارش کتاب زمان پیدا می‌کرد. ایشان حتی در روز جمعه هم کار را تعطیل نکرده و به صحبت با افراد مختلف یا مباحثه علمی می‌پرداخت. ✍️ سعید سلیمی؛ محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام 📚@nashrie_tih | نشریه تیه
💢 عالم وظیفه‌شناس 📍 در هر مکانی که حضور ایشان لازم بود، در آنجا حضور یافته و برای انجام رسالت خود حتی از زیارت کربلا و مشهد صرف نظر می‌کرد. این انتخاب استاد فرج‌نژاد تنها به مواجهه با مسائل معنوی اختصاص نداشته و ایشان دست رد به پیشنهاد‌های پرپول می‌زد. 📍 در هرجایی که ایستاده بود، خود را در مرکز دنیا دانسته و تصور می‌کرد که اگر ذره‌ای در ادای وظیفه‌ و تکلیفش کسل و فشل باشد، اتفاق بسیار ناگواری خواهد افتاد. چه خوب رژیم صهیونیستی او را نشان کرده و نامش را در لیست سیاه دشمنان درجه یک اسرائیل قرار داده بود. ✍️ سعید سلیمی؛ محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام 📚@nashrie_tih | نشریه تیه
💢 شروع نقد فیلم با استاد فرج‌نژاد 🔹 آقای فرج‌نژاد و من در حلقهٔ اول افرادی که کتاب‌ مهار انحراف و تبار انحراف را نوشتند حضور داشتیم. 🎬 مهم‌ترین کاری که در سال‌های دور با مرحوم فرج نژاد کردیم این بود که نقد محتوایی در سینما را به صورت علمی راه‌اندازی کردیم. این درحالی بود که در آن زمان اگر کسی غیر از فرم فیلم، میزانسن و دکوپاژ صحبتی می‌کرد، حرف‌هایش را اصلا قبول نمی‌کردند و می‌گفتند شما توهم توطئه دارید. 🎙 گفت‌وگو با محمود علیپور؛ رئیس انجمن تخصصی کودک و رسانه 📚@nashrie_tih | نشریه تیه
🟣 استاد فرج‌نژاد از دیدگاه همکاران 📍اگر بخواهم استاد فرج‌نژاد را در جمله‌ای معرفی کنم باید بگویم: «مجاهدی انقلابی، خط‌شکن، ساختارشکن در عرصه‌های علمی-فرهنگی و دشمن‌شناسی بود.» این که می‌گویم خط‌شکن و ساختار‌شکن، مبالغه و تعارف نیست. 📍 حدود ۱۲ سال قبل بود که یکی از دانش‌پژوهان به استاد مراجعه کرد و در انتخاب موضوع پایان‌نامه از ایشان مشورت گرفت. استاد فرج‌نژاد «اقتصاد یهودی در قرآن» را به او پیشنهاد داد، اما متاسفانه آن مرکز علمی، این موضوع را با این استدلال که «قرآن کریم به اندازهٔ نگارش پایان‌نامهٔ ۱۲۰ صفحه‌ای مطلب ندارد» موضوع را رد کرده‌ بود! مرحوم فرج‌نژاد به دنبال شکستن این‌گونه نگرش و اندیشه سطحی بود. ساختارشکنی یعنی همین. ✍️ حجت‌الاسلام میرزایی؛ پژوهشگر حوزهٔ ادیان و دشمن‌شناسی 📚@nashrie_tih | نشریه تیه
🛡دشمن «دشمن‌نشناسی» 📰استاد فرج‌نژاد در عرصهٔ دشمن‌شناسی و بصیرت‌افزایی بسیار توانمند بوده و با نظر به اینکه در میدان جنگ هستیم، به مجاهدت می‌پرداخت. فهم درست ایشان از نقش دشمن موجب رنجش استاد فرج‌نژاد از «دشمن‌نشناسی» برخی اساتید حوزوی و دانشگاهی شده بود؛ ازاین‌رو لحظه‌ای از بصیرت‌افزایی حوزویان، دانشگاهیان و حتی دانش‌آموزان غفلت نمی‌کرد. 📚 ایشان ضمن اعتقاد به اینکه یک سوم آیات قرآن کریم حول موضوع دشمن‌شناسی و جریان یهود است، دشمن‌شناسی منهای قرآن را بسیار سطحی دانسته و از مظلومیت و مهجوریت قرآن کریم بسیار ناخرسند بود. 📝یادداشت حجت الاسلام میرزایی؛ پژوهش‌گر حوزه ادیان و دشمن‌شناسی 📚@nashrie_tih | نشریه تیه
💢در طریق مصباح 🔰دکتر فرج‌نژاد فعالیت‌های خود را در امتداد فعالیت‌های بنیادین علامه مصباح یزدی می‌دانست و تلاش می‌کرد تا برای سطوح مختلف نیاز‌های علمی در جامعهٔ اسلامی، تدابیری بیاندیشد. 🖇 وی در کنار تلاش‌های علمی عمیق نظری و فلسفی، با توجه به اینکه رهبری این جامعه در دست رهبری حکیم و بی‌نظیر در دانش‌های روز دنیا بود، ریل‌گذاری مسیرهای جدید را از اندیشهٔ رهبر انقلاب دنبال می‌کرد. ✏️یادداشت دکتر حسن محمدی؛ استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ و علوم انسانی 📚@nashrie_tih | نشریه تیه
🔰مهم‌ترین ستیز استاد با چه بود؟ ✅مهم‌ترین ستیز استاد محمدحسین فرج نژاد با ایدئولوژی و بنیان‌های فکری غرب بود، همان چیزی که جریان نهضت ترجمه در ایران تقدیس کرد و بنیان دانشگاه را در دهه شصت بر روی این شاکله گذاشت و آغازی بر فساد فکری دانشگاه شد. ✍️ علی اصغر سیاحت هویدا؛ پژوهشگر رسانه و سینما 📚@nashrie_tih | نشریه تیه
⭕️ گذری بر دیدگاه علمی استاد فرج‌نژاد 🔹استاد فرج‌نژاد در طی آخرین پژوهش‌هایی که به برخی از شاگردان خود سپرده بود، تلاش داشت تا جریانات فعال در هر علم را بر اساس گفتمان انقلاب اسلامی تفکیک کند. 🔚 یکی از دغدغه‌های ایشان این بود که برای تأسیس علوم جدید مبتنی بر اصلاح بنیادهای نظری و کارآمدی علوم در میدان تمدن‌سازی اسلامی باید طبق منویات امامین انقلاب عمل کرده و پس از دستیابی به ترسیم صحنهٔ درست از میدان گستردهٔ تأثیرگذاری هر علم، به سمت اصلاح علوم رفت. ✍️ دکتر حسن محمدی؛ استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ و علوم انسانی 📚@nashrie_tih | نشریه تیه
🖇شیوه مبارزه استاد با جریانات روشنفکر 🔹در میان بلواهای اجتماعی مهم‌ترین مسأله استاد فرج‌نژاد نگاهی مبتنی بر جهان‌بینی بود. محمدحسین فرج‌نژاد، مصباحی آموخت و بر مدار فلسفه علامه مصباح یزدی نوشت و سخن گفت. 🔹به همین خاطر ایدئولوژی را برخاسته از نگاه‌های چپ مارکسیستی می‌دید و انسان مسلمان را دعوت می‌کرد تا برای خود جهان‌بینی دست و پا کند و بر اساس معیارهای جهان‌بینی توحیدی تفکر کند. 🔹و از این مسیر گریزی نداری جز آن که از شهید مطهری به علامه مصباح یزدی حرکت کنی و در میانه راه بر اندیشه و آرمان‌های امام خمینی و امام خامنه‌ای مسلط شوی. ✍️ علی اصغر سیاحت هویدا؛ پژوهشگر رسانه و سینما 📚@nashrie_tih | نشریه تیه
📌 استاد فرج‌نژاد برای چه کسانی خطرناک بود؟ 🔖 خطر اصلی فرج‌نژاد در تقابل با همۀ اصول روشنفکری مبتنی بر فهم انسان بسیط غربی است؛ به همین دلیل هر آن کسی که دل به غرب داشت، با او دشمن می‌شد. 🔖 محفل علمی را پای گعده دوستانه آوردن و تلاش برای ارتقای سطح دوستان مهم‌ترین خواسته محمدحسین بود. ✍️علی اصغر سیاحت هویدا؛ پژوهشگر رسانه و سینما 📚@nashrie_tih | نشریه تیه
📌 باید کار کنیم ✅ این مهم‌ترین فراز سخنان استاد فرج‌نژاد است که باید به میدان بیاییم و برای انقلاب کاری کنیم، آفرینش داشته باشیم. ✅ دقیقا انسان از زمانی خلیفة‌الله بودن را فراموش کرد که به دنبال ماشینیسم موجود مبتنی بر کارکردگرایی رفت و چیزی شبیه پینوکیو شد، معنای کار نیز مهم است. ✍️علی اصغر سیاحت هویدا؛ پژوهشگر رسانه و سینما 📚@nashrie_tih | نشریه تیه
🔖 در روزگاری که مدرسهٔ غیرانتفاعی به نام حزب‌الله زدند و میلیون میلیون گرفتند تا انقلابی بودن را کانالیزه کنند، محمدحسین راوی شب‌های این مسجد و آن مسجد بود تا توزیع علم را یکسان خرج کند. 🔖 مارکسیست نبود، نظام بدون طبقه را با نگاهی به مسجد و با محوریّت «اسلام خمینی» دنبال می‌کرد و نقطهٔ ثقل درگیری‌اش با ریشوهای لیبرال، چادری‌های فمینیست، یقه سفیدهای پوزیتیویست و جریان مسبّحین بود که با نگرش طبقاتی از اصول لیبرالیسم به وسیلۀ ایدئولوژی اسلامی و شریعت دینی حفاظت می‌کردند و به نام خمینی ساختارهای وبری را در محافلشان جاری می‌کردند. 🔖 به‌همین علت، پابرهنه‌ها غصه نبودنش را بیشتر می‌خورند و حسرت ندیدنش را بیشتر می‌کشند؛ چرا که دیگر آن یار اندیشمند و گویای بی‌منت نیست. 🔖 تیر تلنگر در تیرماه به قلبمان خورد و تو این داغ را از سینه‌ام بردار و بپرس چرا سرد نشده تا بگویم که چه از زمانه دیده‌ام؛ مردهایمان رنگ نامردی به تن کردند. ✍️علی اصغر سیاحت هویدا؛ پژوهشگر رسانه و سینما 📚@nashrie_tih | نشریه تیه
📎روایت دقیق اندیشه‌های غرب توسط استاد فرج‌نژاد 🔖 «داستان لیبرالیسم ستایشگر ارزش و قدرت آزادی است. این داستان می‌گوید بشر هزاران سال تحت حکومت رژیم‌های سرکوبگری زندگی کرده که حقوق سیاسی، فرصت‌های اقتصادی یا آزادی‌های فردی کمی به مردم می‌داده و تحرّکات اشخاص، ایده‌ها و اطلاعات را به شدت محدود کرده بود. اما مردم برای آزادی‌شان جنگیدند و آزادی گام به گام رشد کرد.» (21 درس برای قرن 21، یوال نوح هراری، ص20) 🔖 این ستایشی که یووال نوح هراری از لیبرالیسم می‌کند، زمانی که به سنت‌ها و ریشه‌های فکری‌اش می‌رسیم، باید کابالیسم را با دقت مفهوم‌شناسی کرد تا روایت دقیقی از اندیشه غربی را به خوبی بازخوانی کنیم. 🔖 استاد محمدحسین فرج‌نژاد برای شروع این بازخوانی، کتاب «نفوذ فرهنگ کابالیستی» در سینما را نوشت و به بررسی کابالیسم یهودی پرداخت و داستان لیبرالیسم را با واقعیت تاریخی گره زد. 🔖 بعد از آن در حال تألیف کتاب «کابالیسم مسیحی» بود که در میانهٔ پژوهش کار زمین ماند و بازخوانی دقیق تفکر غرب مبتنی بر هست‌ها و آفرینش‌های حقیقی و دایرمدار بر فلسفهٔ غرب ناتمام ماند و فیش‌هایی که بر آن قلمی نرسید. ✍️علی اصغر سیاحت هویدا؛ پژوهشگر رسانه و سینما 📚@nashrie_tih | نشریه تیه
💢 لزوم فهم معنای دشمن‌شناسی 🔸لفظ عامی در کشور داریم که به آن دشمن‌شناسی می‌گوییم. دشمن‌شناسی گاهی بر روی دشمن عینی است؛ مانند آمریکا و رژیم صهیونیستی که موشک، توپ، هواپیما و تانکش مشخص است و محاصره اقتصادی‌اش عینی است. اما گاهی ماجرا از این فراتر است و مبانی نظری منحطی وجود دارد که آن مبانی نظری خطر و دشمن محسوب می‌شود. 🔸گاهی ماجرا فقط این نیست که در این فیلم سینمایی مثلاً خانومی بی‌حجاب است و باید تلویزیون آن قسمت را شطرنجی کند و یا تصاویر نامناسب را حذف کند، بلکه منظور دشمن، پیامی است که در فیلم سینمایی، انیمیشن، بازی کامپیوتری منعکس می‌کند. 🎙سخنرانی دکتر حسن عباسی در مراسم اولین سالگرد رحلت استاد فرج‌نژاد 📚@nashrie_tih | نشریه تیه
🔍 دقت پاتولوژیست فرهنگی در دشمن‌شناسی ♦️ما وقتی پاتولوژی فرهنگی نداریم، متوجه اثرات مخرّب کتابی که در دانشگاه تدریس می‌شود، سریالی که در حال پخش از رسانهٔ ملی است و انیمیشنی که برای کودکان تولید می‌شود، نیستیم. ♦️ تنها کسی که می‌تواند این مسئله را برای متخصّص تعلیم و تربیت یعنی معلّم، متخصّص علم یعنی استاد دانشگاه، متخصّص هنر یعنی سینماگر و موسیقی‌دان و... روشن و شفاف کند، دشمن‌شناس فکری فرهنگی است؛ یعنی همان پاتولوژیست فرهنگی و مجاهد در عرصۀ جهاد کبیر. 🎙سخنرانی دکتر حسن عباسی در مراسم اولین سالگرد رحلت استاد فرج‌نژاد 📚@nashrie_tih | نشریه تیه
🔹استاد فرج‌نژاد با نگاه جهان‌بینی به مبارزه با روشنفکری رفت. به همین دلیل در روش فنی - حکمی نقد فیلم، معرفت‌شناسی و اندیشه‌های بنیادین سهم به‌سزایی دارد. اعتقاد داشت اگر تفکر اصیل دینی بر پای کار نباشد، روشنفکری دینی به نام دین همه چیز را از بین خواهد برد. 🔹استاد فرج‌نژاد با نگاه جهان‌بینی به مبارزه با روشنفکری رفت. به همین دلیل در روش فنی - حکمی نقد فیلم، معرفت‌شناسی و اندیشه‌های بنیادین سهم به‌سزایی دارد. اعتقاد داشت اگر تفکر اصیل دینی بر پای کار نباشد، روشنفکری دینی به نام دین همه چیز را از بین خواهد برد. 🔹روشنفکری دینی ایران را رستاخیری است و آن رستاخیز پروتستانتیسم اسلامی است، روزی که همچون اروپا نهضت اصلاح دینی به نهایت خود برسد و در جهان اسلام به قدرت برسد و بر جای تاریک اندیشان، روشنفکران دینی حکومت کنند و غبار خرافات را از گوهر شرعیات پاک کنند و «پاک دینی» را به دین حاکم بدل سازند. ✍️علی اصغر سیاحت هویدا؛ پژوهشگر رسانه و سینما 📚@nashrie_tih | نشریه تیه
📌 مهم‌ترین دغدغه استاد 🖇 مهم‌ترین دغدغهٔ استاد فرج‌نژاد شناخت و تشکیلات‌سازی برای مقابله فکری با جریانات است که با تخصّص‌آموزی و فراگیری مهارت در هم آمیخته است. 🖇 دشمن به‌دنبال تشکیلات‌سازی در هندسهٔ علم است و اگر بنا داریم در این جنگ نابرابر و رقابت سنگین و مبارزهٔ نرم سهمی داشته باشیم، ابتدا باید جایگاه خود را بیابیم. ✍️علی اصغر سیاحت هویدا؛ پژوهشگر رسانه و سینما 📚@nashrie_tih | نشریه تیه
💢بزرگترین کلید‌واژه زندگی استاد... 📍بزرگ‌ترین کلیدواژهٔ زندگی محمدحسین فرج‌نژاد این بود که ما می‌توانیم نه اینکه من می‌توانم و روی این ما می‌توانیم خیلی زحمت کشید. دکتر فرج‌نژاد برخلاف دیگران، کاری به فضای کشمکش‌های سیاسی نداشت و تنها به‌دقت و پیگیری صحبت‌های حضرت آقا می‌پرداخت. 📍سیرهٔ استاد فرج‌نژاد در ملاقات با افراد مختلف، ایجاد یک زنجیرهٔ اتصالی در زمینهٔ تخصّص آن‌ها بود. ازاین‌رو بود که برای پیگیری موضوعات مختلف از طریق تشکیلات اقدام کرده و افرادی که در زمینهٔ موردنظر تخصّص داشتند را دعوت و با آن‌ها مشورت می‌کرد. 🎙گفتگو با حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمجتبی سیدسلیمانی، پژوهشگر حوزه و دانشگاه 📚@nashrie_tih | نشریه تیه
💢سینما و فلسفه از دیدگاه استاد محمد حسین فرج نژاد 🔹محمدحسین فرج‌نژاد، سینما را با تاریخ فلسفه و تاریخ هنر تدریس می‌کرد. غرب‌شناسی را نه از کانت و هگل بلکه از آنگلوساکسون‌های سال 500 میلادی آغاز می‌کرد و برای تبیین موقعیت کنونی آمریکا از تحلیل کنشی پیوریتن‌های مهاجر اروپایی به آمریکا و نوع نگاه انحصارگرایانۀ این قوم آغاز می‌کرد. 🔹 استاد فرج‌نژاد تمدّن آمریکا را مبتنی بر کشتار میلیونی سرخپوستان بومی آمریکا تحلیل می‌کرد و سپس ردپای این نگاه نژادپرستانه را در آمریکای امروز و نوع کنش‌های سیاسی- اقتصادی آن دنبال می‌کرد. 📝 دکتر رفیع‌الدین اسماعیلی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم 📚@nashrie_tih | نشریه تیه
📌 لزوم تربیت پاتولوژیست فرهنگی 🔹خطی که شهید آوینی در پاتولوژی نظام اندیشه و خطی که مرحوم نادر طالب‌زاده در پاتولوژی رسانه شروع کردند به پایان نرسیده و ناتمام ماند. ترکیب بخش علمی در دانشگاه با بخش رسانه‌ای و ترکیب دو کاری که مرحوم طالب‌زاده و شهید آوینی انجام می‌دادند، توسّط استاد محمدحسین فرج‌نژاد انجام می‌شد. با پایه‌ها و مایه‌های فکری که در حوزه و دانشگاه گرفته بود، این خط ترکیبی را دنبال می‌کرد. 🔹مطابق خط فکری استاد فرج‌نژاد ما نیاز به سیستم پاتولوژی فرهنگی داریم؛ یعنی در کنار هر مدرسه، دانشگاه و رسانهٔ‌مان باید یک آزمایشگاه پاتولوژی فرهنگی داشته و پاتولوژیست فرهنگی تربیت کنیم. کسانی که می‌خواهند پاتولوژی فرهنگی کار کنند، باید اسلام و همچنین غرب را خوب بشناسند. 🎙سخنرانی دکتر حسن عباسی در مراسم اولین سالگرد رحلت استاد فرج‌نژاد 📚@nashrie_tih | نشریه تیه