📸گزارش تصویری استهلال و رؤیت #هلال_ماه_ربیع_الثانی سال 1440 هجری قمری،
🌙در غروب روز شنبه 17 آذر 1397 هلال #ماه_ربیع_الثانی در شهر مقدس #قم توسط رصدگران متعدّد با چشم عادی(غیر مسلّح) رؤیت گردید.🍀👇
https://eitaa.com/nasimefaze
🌺سالروز ولادت #حضرت_عبدالعظیم_حسنی را تبریک می گوییم🍀👇
https://eitaa.com/nasimefaze
🌺ولادت #حضرت_عبدالعظیم_علیه_السلام :
🔹محقق بزرگ مرحوم علامه شیخ #آقا_بزرگ_تهرانی درباره تاریخ ولادت حضرت #عبدالعظیم حسنی می نویسند:
«بنابر نقل کتاب الخصائص العظیمیّه، ولادت حضرت #عبدالعظیم علیه السلام در روز پنجشنبه چهارم #ربیع_الثانی سال 173 ق در #مدینه واقع شده است».
پدرش #عبداللّه و مادرش #فاطمه دختر عقبة بن قیس به پرورش و آموزش او اهتمام زیادی داشته اند.
عمده دوران کودکی او به تعلیم قرآن و ممارست در معارف اهل بیت علیهم السلام سپری شد.
🔹#عبدالعظیم علیه السّلام فرزند #عبدالله بن علی، از نوادگان حضرت #امام_حسن_مجتبی علیه السّلام است و نسبش با چهار واسطه به آن حضرت می رسد .
پدرش #عبدالله نام داشت و مادرش #فاطمه دختر عقبة بن قیس .
ولادت با سعادت حضرت #عبدالعظیم علیه السّلام در سال ۱۷۳ هجری قمری در شهر مقدّس #مدینه واقع شده است و مدّت ۷۹ سال عمر با برکت او با دوران #امامت چهار امام معصوم یعنی: امام موسی کاظم علیه السّلام، امام رضا علیه السّلام، امام محمّدتقی علیه السّلام و امام علیّ النّقی علیه السّلام مقارن بوده، محضر مبارک امام رضا علیه السّلام، امام محمّد تقی علیه السّلام و امام هادی علیه السّلام را درک کرده و احادیث فراوانی از آنان روایت کرده است.
🔹این فرزند #پیامبر صلّی الله علیه و آله، از آن جا که از نوادگان حضرت #امام_حسن_مجتبی علیه السّلام است به #حسنی شهرت یافته است .
🔹حضرت #عبدالعظیم الحسنی علیه السّلام از دانشمندان شیعه و از راویان حدیث ائمّه معصومین علیهم السّلام و از چهره های بارز و محبوب و مورد اعتماد، نزد اهل بیت عصمت علیهم السّلام و پیروان آنان بود و در مسایل دین، آگاه و به معارف مذهبی و احکام قرآن، شناخت و معرفتی وافر داشت.
ستایش هایی که ائمّه معصومین علیهم السّلام از وی به عمل آورده اند،
نشان دهنده شخصیّت علمی و مورد اعتماد اوست؛ حضرت #امام_هادی علیه السّلام گاهی اشخاصی را که سؤال و مشکلی داشتند، راهنمایی می فرمودند که از حضرت #عبدالعظیم الحسنی علیه السّلام بپرسند و او را از دوستان حقیقی خویش می شمردند و معرّفی می فرمودند.
🔹در آثار علمای شیعه نیز، تعریف ها و ستایش های عظیمی درباره او به چشم می خورد، آنان از او به عنوان عابد، زاهد، پرهیزکار، ثقه، دارای اعتقاد نیک و صفای باطن و به عنوان محدّثی عالی مقام و بزرگ یاد کرده اند؛
در روایات متعدّدی نیز برای #زیارت حضرت #عبدالعظیم علیه السّلام، ثوابی همچون: ثواب زیارت حضرت سیّد الشّهداء، امام حسین علیه السّلام بیان شده است.
🔹زمینه های مهاجرت حضرت #عبدالعظیم علیه السّلام از مدینه به #ری و سکونت در غربت را باید، در اوضاع سیاسی و اجتماعی آن عصر جستجو کرد؛ خلفای عبّاسی نسبت به خاندان #پیامبر صلّی الله علیه و آله و شیعیان ائمّه علیه السّلام بسیار سخت گیری می کردند، یکی از بد رفتارترین این خلفاء، متوکّل بود که خصومت شدیدی با اهل بیت علیهم السّلام داشت، و تنها در دوره او چندین بار مزار حضرت امام حسین علیه السّلام را در کربلا، تخریب و با خاک یکسان ساختند و از زیارت آن بزرگوار جلوگیری به عمل آوردند.
🔹سادات و علویّون در زمان او در بدترین وضع به سر می بردند.
حضرت #عبدالعظیم علیه السّلام نیز از کینه و دشمنی خلفا در امان نبود و بارها تصمیم به قتل آن حضرت گرفتند و گزارش های دروغ سخن چینان را بهانه این سخت گیری ها قرار می دادند، در چینن دوران دشوار و سختی بود که حضرت #عبدالعظیم علیه السّلام به خدمت حضرت امام هادی علیه السّلام رسید و عقاید دینی خود را بر آن حضرت عرضه کرد، حضرت امام هادی علیه السّلام او را تأیید فرموده و فرمودند:
💠تو از دوستان ما هستی.
دیدار حضرت #عبدالعظیم علیه السّلام در #سامرا با حضرت امام هادی علیه السّلام به خلیفه گزارش داده شد و دستور تعقیب و دست گیری وی صادر گشت، او نیز برای مصون ماندن از خطر، خود را از چشم مأموران پنهان می کرد و در شهرهای مختلف به صورت ناشناس رفت و آمد می کرد و شهر به شهر می گشت تا به #ری رسید و آنجا را برای سکونت انتخاب کرد.
علّت این انتخاب به شرایط دینی و اجتماعی #ری در آن دوره بر می گردد که وقتی اسلام به شهرهای مختلف کشور ما وارد گشت و مسلمانان در شهرهای مختلف ایران به اسلام گرویدند، از همان سال ها #ری یکی از مراکز مهمّ سکونت مسلمانان شد و اعتبار و موقعیّت خاصّی پیدا کرد.🍀👇
https://eitaa.com/nasimefaze
👆👇زیرا سرزمینی حاصل خیز و پر نعمت بود، عمرسعد هم به طمع ریاست یافتن بر #ری در حادثه جانسوز کربلا، حضرت #حسین بن علی علیه السّلام را به شهادت رساند.
در #ری، هم اهل سنّت و هم از پیروان اهل بیت علیهم السّلام زندگی می کردند و قسمت جنوبی و جنوب غربی شهر #ری، بیشتر محلّ سکونت شیعیان بود .
🔹حضرت #عبدالعظیم علیه السّلام به صورت یک مسافر ناشناس، وارد #ری شد و در محلّه ساربانان در کوی سکّة الموالی به منزل یکی از #شیعیان رفت، مدّتی به همین صورت گذشت.
او در زیر زمین آن خانه به سر می برد و کمتر خارج می شد، روزها را روزه می گرفت و شب ها به عبادت و تهجّد می پرداخت، تعداد کمی از #شیعیان او را می شناختند و از حضورش در #ری خبر داشتند و مخفیانه به زیارتش می شتافتند، امّا می کوشیدند که این خبر فاش نشود و خطری جانِ حضرت را تهدید نکند.
پس از مدّتی، افراد بیشتری حضرت #عبدالعظیم علیه السّلام را شناختند و خانه اش محلّ رفت و آمد شیعیان شد، نزد او می آمدند و از علوم و روایاتش بهره می گرفتند و عطر خاندان عصمت علیهم السّلام را از او می بوئیدند و او را یادگاری از امامان خویش می دانستند و پروانه وار گردِ شمعِ وجودش طواف می کردند.
🔹حضرت #عبدالعظیم علیه السّلام میان شیعیان شهر #ری بسیار ارجمند بود و پاسخ گویی به مسایل شرعی و حلّ مشکلات مذهبی آنان را برعهده داشت؛ این تأکید، هم گویای مقام برجسته حضرت #عبدالعظیم علیه السّلام است و هم می رساند که وی از طرف حضرت #امام_هادی علیه السّلام در آن منطقه، وکالت و نمایندگی داشته است؛ مردم سخن او را سخن امام علیه السّلام می دانستند و در مسایل دینی و دنیوی، وجود او محور تجمّع شیعیان و تمرکز هواداران اهل بیت علیهم السّلام بود.
🔹روزهای پایانی عمر پر برکت حضرت #عبدالعظیم علیه السّلام با بیماری او همراه بود، آن قامت بلند ایمان و تلاش، به بستر افتاده بود و پیروان اهل بیت علیهم السّلام در آستانه محرومیّت از وجود پر برکت این #سیّد_کریم قرار گرفته بودند، اندوه مصیبت های پیاپی مردم و روزگار تلخ #شیعیان در عصر حاکمیّت عبّاسیان برایش دردی جانکاه و مضاعف بود؛ در همان روزها یک رویای صادقانه حوادث آینده را ترسیم کرد:
یکی از شیعیان پاکدل #ری، شبی در خواب حضرت رسول صلّی الله علیه و آله را در خواب دید.
💠حضرت #پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله به او فرمود:
فردا یکی از فرزندانم در محلّه سکّة المولی چشم از جهان فرو می بندد، #شیعیان او را بر دوش گرفته به باغ عبدالجبّار می برند و نزدیک درخت سیب به خاک می سپارند.
سحرگاه به باغ رفت تا آن باغ را از صاحبش بخرد و افتخار دفن شدن یکی از فرزندان #پیامبر صلّی الله علیه و آله را نصیب خویش سازد، عبدالجبّار که خود نیز خوابی همانند: خوابِ او را دیده بود، به رمز و راز غیبی این دو خواب پی برد و برای این که در این افتخار، بهره ای داشته باشد، محلّ آن درخت سیب و مجموعه باغ را وقف کرد تا بزرگان و شیعیان در آن جا دفن شوند.
همان روز #حضرت_عبدالعظیم_الحسنی_عليه_السلام چشم از جهان فرو بست.
▪️خبر درگذشت این نواده رسول اکرم صلّی الله علیه و آله دهان به دهان گشت و مردم با خبر شدند و جامه های سیاه پوشیدند و بر در خانه حضرت #عبدالعظیم_الحسنی علیه السّلام گریان و مویه کنان گرد آمدند؛ پیکر مطهّر او را غسل دادند، به نقل برخی مورّخان در هنگام غسل، در جیب پیراهن او کاغذی یافتند که نام و نسب خود را در آن نوشته بود؛ بر پیکر او نماز خواندند، تابوت او را بر دوش گرفتند و با جمعیّت انبوه عزادار به سوی باغ عبدالجبّار تشییع کردند و پیکر مطهّرش را در کنار همان درخت سیب که #رسول_خدا صلّی الله علیه و آله به آن شخص اشاره کرده بود، دفن کردند تا پاره ای از عترت #پیامبر صلّی الله علیه و آله در این باره به #امانت بماند و نور افشانی کند و دل باختگان خاندان #پیامبر صلّی الله علیه و آله از مزار این ولیّ خدا فیض ببرند.🍀👇
https://eitaa.com/nasimefaze
🗓 #مناسبتها
💐 ۴ربيع الثاني، ولادت #حضرت_عبدالعظیم_الحسنی_عليه_السلام، (۱۷۳ق)
💠 شخصيّت #حضرت_عبدالعظیم_الحسنی_عليه_السلام در کلام معصومین علیهم السلام:
#امام_هادی_علیه_السلام به حمّاد رازي فرمودند:
🔆 إذا أشكَلَ عَلَيكَ شَيءٌ مِن أمرِ دينِكَ بِناحِيَتِكَ ، فَسَلْ عَن عَبدِ العَظيمِ بنِ عَبدِاللَّهِ الحَسَنِيّ عليه السلام.
▫️ هرگاه در قلمرو خود در كار دين به مشكلي دچار شدي، آن را با #عبدالعظيم_حسني در ميان بگذار.
📚مستدرك الوسائل ، ج ۱۷ ، ص ۳۲۱.
#امام_هادی_علیه_السلام :
🔆 مرحَباً بِكَ يا أبَاالقاسِمِ أنتَ وَلِيُّنا حَقاً
▫️ اي ابوالقاسم ! خوش آمدي، تو حقيقتاً دوست دار ما هستي.
📚بحار الأنوار، ج ۶۹، ص ۲.
#امام_هادی_علیه_السلام :
🔆 أما إنَّكَ لَو زُرتَ قَبرَ عَبدِالعَظيم عِندَكمُ لَكُنتَ كَمَن زارَ الحُسَينَ عليه السلام
▫️ اگر قبر #عبدالعظيم را در شهر خود #زيارت كني، چنان است كه گويي امام حسين عليه السلام را #زيارت كرده اي.
📚كامل الزيارات، ص ۳۲۴.🍀👇
https://eitaa.com/nasimefaze
💢 اهمیت #زیارت_حضرت_عبدالعظیم_حسنی علیهالسلام
👤حجتالاسلام و المسلمین علی #بهجت فرزند ارجمند آیت الله العظمي #بهجت میگوید:
🕌در مسافرت هایی که همراه آقا از #تهران بر میگذشتیم، اصرار داشتند که به حرم حضرت #عبدالعظیم علیهالسلام مشرف شوند؛ هم در مسیر رفت و هم در بازگشت.
از جمله در سفر به #مشهد مقدس اصرار داشتند که سر راه باید به #حرم حضرت #عبدالعظیم علیهالسلام برویم و میفرمود:
🔸«اهل تهران اگر هفتهای یک مرتبه به زیارتش نروند، جفا کردهاند».
از مشهد که بر میگشتیم، باز اصرار داشت که به #زیارت حضرت #عبدالعظیم علیهالسلام برویم.
برخی اوقات ما خسته راه بودیم و اسباب سفر مزاحم مان بود، ولی ایشان از #زیارت منصرف نمیشد.
حتی یک بار اتفاق افتاد که ما حدود ساعت ۱۲ شب به #تهران رسیدیم؛ #حرم حضرت #عبدالعظیم را بسته بودند.
به درب دیگری که در کوچهای خلوت قرار داشت، رفتیم، آن هم بسته بود.
ایشان در آن جا پیاده شدند و کنار درب قدری توقف کردند.
فکر کردیم، #زیارت مختصری کرده اند، بر میگردیم، ولی بعد از چند سلام و تحیت، عبا را از دوش برداشته، کنار درب صحن انداختند و روی آن قرار گرفتند و گفتند:
🔹«همینجا میمانیم تا درب #حرم باز شود!».
وضو گرفتند و نزدیک اذان که درب باز شد، رفتند داخل حرم.
در سفرهای بعدی مسافرخانه میگرفتیم که آن طور پشت درب به انتظار نمانیم و گاهی به منزل برخی ارادتمندان ایشان میرفتیم. 🍀👇
https://eitaa.com/nasimefaze
🔰این #جمعه هم نیامدی
#امید به آمدن در جمعه #ظهور👇
💠دعای سلامتی برای #ظهور حضرت صاحب الزمان #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف فراموش نشود.🍀👇
🆔https://eitaa.com/nasimefaze
#حرمین_شریفین
#تولیت_حقیقی_حرمین_شریفین
🔰 #امام_مهدی عجل الله تعالی فرجه، حرمین شریفین را از وجود خوارج و تکفیری ها تطهیر می کند.🍀👇
https://eitaa.com/nasimefaze
🔰تطهیر و نجات #حرمین_شریفین از دست #خوارج و #تکفیری ها :
✍بر اساس روایات موجود از #پیامبر_اکرم و #اهل_بیت علیهم السلام در منابع شیعه و اهل سنت، #امام_زمان علیه السلام همانند جد بزرگوارش #حضرت_محمد صلی الله علیه و آله، #قیام و نهضت خود را از #مکه مکرمه آغاز خواهد کرد و #حرمین_شریفین را که در اشغال خوارج و تکفیری ها قرار دارد، از لوث وجود آنان پاک خواهد کرد و این سرزمین مقدس را به مسلمانان باز خواهد گرداند.
👤ابن عابدین یکی از علمای احناف، محمدبن عبدالوهاب و پیروانش را جزء خوارج معرفی کرده و می نویسد:
«محمدبن عبدالوهاب و پیروان او خوارجی هستند که در دوران ما از نجد خروج کرده و #حرمین_شریفین را اشغال کرده اند.
آنان خود را به حنابله منتسب می کنند؛ اما در واقع معتقدند؛ فقط خودشان مسلمان هستند و هر کسی که با عقاید آنان مخالف باشد، مشرک و کافر است.
این گروه بسیاری از اهل سنت و علمای آنان را به قتل رساندند تا این که در سال 1233 هجری قمری #سپاه_مسلمانان بر آنان غلبه پیدا کرد».1
👤زینی دحلان شافعی، یکی دیگر از علمای اهل سنت و امام جماعت #حرمین_شریفین نیز به انحراف و کفرآمیز بودن عقاید وهابیان و ممانعت حاکم مکه از ورود پیروان محمدبن عبدالوهاب به #مکه مکرمه و دستور قاضی شرع نسبت به بازداشت و زندانی نمودن تعدادی از شاگردان محمدبن عبدالوهاب در سال 1146 هجری قمری را نقل کرده است.2
✍با توجه به مطالب ذکر شده معتقدیم؛ افرادی همچون: محمدبن سلمان که بزرگ شده #آمریکا و دست پرورده مشرکان بوده و بیشتر عمرشان را در مراکز فساد گذرانده اند و اهل کتابخانه و مطالعه و تحقیق و سواد نبوده و سن و سوابق آنان نیز اقتضا نمی کند و ولایت عهدی او نیز همانند ولایت عهدی #یزید بوده و ما را به یاد سخنان #امام_حسین علیه السلام به #معاویه می اندازد، 3 حق ندارند و نباید در مسائل اعتقادی مسلمانان اظهار نظر کنند و اعتقادات قطعی همه مسلمانان را منکر شده و زیر سؤال ببرند.
از افرادی همچون: محمد بن سلمان انتظاری بیش از این نمی رود، زیرا عقل و فهم او بیش از این نیست؛
📢خبرنگاری از محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان پرسید:
❓به دنبال اختلافاتی که بین حکومت #ایران و دولت عربستان پیش آمده، شما با ایرانیها میتوانید گفتوگو و تعامل کنید؟
👤ابن سلمان میگوید:
«خیر! ما چطور با آن ها گفتوگو کنیم، ایرانیها معتقدند که #مهدی علیه السلام خواهد آمد و ما باید زمینهها را برای آمدن او آماده کنیم و کنترل کل جهان را به دست بگیریم!
موضوع #مهدویت یک موضوع ساخته شده توسط ایرانیهاست و اساساً ایرانیها به دنبال همین بحث #مهدویت در کشورهای دیگر به خصوص عراق، یمن و سوریه دخالت و از تروریست حمایت میکنند؛ لذا عربستان امکان گفتوگو با #ایران را ندارد».
اما از عالمان منطقه #حجاز باید پرسید:
❓چرا وقتی به عقاید ضروری مسلمین هجمه می شود، در برابر آن سکوت می کنید؟
❓وابستگی به حکام جور و مصداق وعاظ السلاطین شدن تا چه حد و با چه قیمتی؟
💠 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود :
«الساکت عن الحق شیطان أخرس».6
خداوند متعال در قرآن فرمود:
💠ان الذین یکتمون ما انزلنا من البینت و الهدی من بعد ما بیننه للناس فی الکتب اولئک یلعنهم الله یلعنهم اللعنون.7
با توجه به مطالب مذکور می توان ادعا کرد، کسی که منکر #مهدویت و روایات موجود در این باب باشد، به دلیل انکار ضروری #دین_اسلام، کافر و خارج از اسلام است.
📚 پی نوشت :
1. الفتن، ص 269 - 270، ح 1004.
2. سنن أبي داود، ص 494، کتاب المهدي، ح 4282 و 4283.
3. رد المحتار علی الدر المختار، ج 6، ص 413، کتاب الجهاد، باب البغاة.
6. از پیامبر اکرم(ص) نقل است که فرمود: «کسى که نسبت به حق، بى طرف بماند و سکوت اختیار کند، شیطانی لال است».
شرح نهج البلاغه مغنیه، ج 4، ص 227.
7. سوره بقره، آیه 159.🍀👇
🆔https://eitaa.com/nasimefaze
#خادم_حقیقی_حرمین_شریفین_بیت_الله_الحرام و #مسجد_النبی صلی الله علیه و آله👇
💠 بشارت #ظهور_امام_صالح_عادل و موعود موجود از مکه معظمه در منابع روایی شیعه و اهل سنت🍀👇
🆔https://eitaa.com/nasimefaze
✍ احادیث و روایات #مهدویت در کتب #اهل_سنت :
اعتقاد به خروج و #قیام_حضرت_مهدی علیه السلام و #انتظار چنین شخصیتی، اختصاص به #ایران و ایرانیان ندارد؛ بلکه از مسلّمات اعتقادات همه مسلمین و عدالت خواهان جهان است.
💠احادیث و روایات مربوط به #مهدویت از سوی بسیاری از علما و محدثین معروف و مشهور #اهل_سنت همچون: ابو داوود سجستانی، محمد بن عیسی ترمذی، ابن ماجه قزوینی، احمد بن شعیب نسائی، احمد بن حنبل، ابن حبان، حاکم نیشابوری، ابن ابی شیبه، نعیم بن حماد، ابونعیم اصفهانی، طبرانی، دارقطنی، بارودی، ابویعلی موصلی، بزار، خطیب بغدادی، ابن عساکر دمشقی، ابن مندة، ابوالحسن حربی، بیهقی، ابوعمرو مقری، ابن جوزی، یحیی بن عبدالحمید حمانی، ابن سعد بصری، ابن خزیمة، عمر بن شبه و ابوعوانة و از تعدادی از صحابه #رسول_خدا صلی الله علیه و آله همچون: #امام علی بن ابی طالب علیه السلام، عثمان بن عفّان، طلحة بن عبیدالله، عبدالرحمن بن عوف، #امام حسین بن علی علیه السلام، ام سلمه، ام حبیبة، عبدالله بن عباس، عبدالله بن مسعود، عبدالله بن عمر، عبدالله بن عمرو بن عاص، ابوسعید خدری، جابر بن عبدالله انصاری، ابوهریرة، انس بن مالک، عمار بن یاسر، عوف بن مالک، ثوبان مولی رسول الله، قرة بن ایاس، حذیفة بن یمان، عبدالله بن حارث بن حمزة، عوف بن مالک، عمران بن حصین و ابوالطفیل عامر بن واثلة نقل شده و برخی از علمای اهل سنت نیز به متواتر بودن اخبار و روایات #مهدویت اذعان داشته و اعتراف کرده اند.(1)
📚در صحیح بخاری و مسلم نیز هر چند مختصر به روایات #مهدویت اشاره شده است.
بسیاری از علما و محدثان اهل سنت همچون: ابو داوود سجستانی در کتاب های حدیثی خود بابی را به روایات #مهدویت اختصاص داده و تعدادی از علمای مشهور #اهل_سنت نیز همچون: ابوبکر ابن ابی خیثمة، حافظ ابونعیم اصفهانی، جلال الدین سیوطی، حافظ عماد الدین ابن کثیر دمشقی، ابن حجر مکی، گنجی شافعی، متقی هندی، ملاعلی قاری، مرعی بن یوسف، محمد بن علی شوکانی و محمد بن اسماعیل صنعانی و... درباره روایات و مباحث مربوط به #مهدویت کتاب و جزوه مستقل نوشته اند.(2)
🔰خروج و قیام امام زمان(عج) از #مکه :
درباره مکان و مبدأ #قیام_امام_زمان علیه السلام در برخی از روایات #مهدویت که توسط علمای اهل سنت نیز نقل شده، به #ظهور امام زمان علیه السلام از #مکه معظمه اشاره شده است.
در روایاتی که ابو داوود سجستانی یکی از صاحبان کتب سته اهل سنت و نعیم بن حماد مروزی.(3)
یکی از مشایخ و اساتید روایی: بخاری، مسلم، ترمذی، ابو داوود، ابن ماجه و از معاصرین احمد بن حنبل نقل کرده اند، به #مکه مکرمه و ما بین رکن و مقام به عنوان مکان و مبدأ #قیام_حضرت_مهدی علیه السلام اشاره شده است.
بر اساس روایت نعیم بن حماد مروزی، 💠امیرالمومنین #حضرت_علی علیه السلام می فرماید:
«مردم به دنبال #مهدی می گردند. #مهدی علیه السلام در حالی که پرچم #رسول_خدا(ص) را به همراه دارد، از #مکه خروج و #قیام می کند».(4)
🔰حاکمیت حضرت #مهدی بر تمامی جهان :
حاکمیت #امام_زمان عجل الله فرجه بر کل جهان و گسترش عدالت در همه جای کره زمین نیز مطلب دیگری است که در روایات #مهدویت به آن اشاره شده و علمای مختلفی از شیعه و اهل سنت آن را نقل کرده اند.
بر اساس روایاتی که ابو داود سجستانی یکی از صاحبان کتب سته اهل سنت از عبدالله بن مسعود، ابوسعید خدری و ابوالطفیل
عامر بن واثله نقل کرده، #رسول_خدا صلی الله علیه و آله می فرماید:
«حتی اگر از عمر کره زمین تنها یک روز باقی مانده باشد، خداوند آن روز را طولانی خواهد کرد و فردی از من یا امت من را که نامش هم نام من است و نام پدرش نیز هم نام پدر من است و کنیه او نیز با کنیه من یکی است، بر می انگیزد و عدالت را بر کره زمین که پر از ظلم و جور شده، می گستراند».(5)
📚پی نوشت ها:
1) الصواعق المحرقة، ص 167 ؛ «عقیدة أهل السنة و الأثر في المهدي المنتظر»، شیخ عبدالمحسن العباد.
2) «عقیدة أهل السنة و الأثر في المهدي المنتظر»، شیخ عبدالمحسن العباد استاد دانشگاه مدینه منوره.
3) سیر أعلام النبلاء، ج 10، ص 595- 612، شرح حال نعیم بن حماد مروزی، ش 209.
4) الفتن، ص 269 - 270، ح 1004.
5) سنن أبي داود، ص 494، کتاب المهدي، ح 428.🍀👇
🆔https://eitaa.com/nasimefaze
🌹ابعاد هفت گانه فعاليت #امام_حسن_عسکری_علیه_السلام
✍ با وجود همه فشارها و كنترل ها و مراقبت هاى بى وقفه حكومت عباسى، #امام_حسن_عسکری_علیه_السلام ، یک سلسله فعاليتهاى سياسى و اجتماعى و علمى در جهت حفظ اسلام و مبارزه با افكار ضد اسلامى انجام مىداد كه مىتوان آن ها را بدين گونه خلاصه كرد:
🔸۱ - كوششهاى علمى در #دفاع از آيين اسلام و ردّ اشكالها و شبهات مخالفان، و نيز تبيين انديشه صحيح اسلامى
🔸۲ - ايجاد شبكه ارتباطى با #شيعيان مناطق مختلف از طريق نمايندگان و اعزام پيكها و ارسال پيامها
🔸۳ - فعاليت هاى سرّى سياسى بر رغم تمامى كنترلها و مراقبتهاى #حكومت عباسى
🔸۴ - حمايت و پشتيبانى مالى از #شيعيان، به ويژه ياران خاص خود
🔸۵ - تقويت و توجيه سياسى رجال و عناصر مهم #شيعه در برابر مشكلات
🔸۶ - استفاده گسترده از آگاهى غيبى براى جلب منكران امامت و دلگرمى #شيعيان
🔸۷ - آماده سازى شيعيان براى دوران غيبت فرزند خود #امام_دوازدهم علیه السلام 🍀👇
https://eitaa.com/nasimefaze
✍تدابير امنيتى #امام_عسكرى علیه السلام:
👤«ابو هاشم داود بن قاسم جعفرى»1 مىگويد:
ما چند نفر در زندان بوديم كه «امام عسكرى» و برادرش «جعفر» را وارد زندان كردند.
براى عرض ادب و خدمت، به سوى #حضرت شتافتيم و گرد ايشان جمع شديم.
در زندان، مردى «جمحى» بود و ادعا مىكرد كه از #علويان است.
#امام متوجه حضور وى شد و گفت:
اگر در جمع شما فردى كه از شما نيست نمىبود، مىگفتم كى آزاد مىشويد.
آن گاه به مرد «جمحى» اشاره كرد كه بيرون رود، و او بيرون رفت.
سپس فرمودند:
اين مرد از شما نيست، از او بر حذر باشيد، او گزارشى از آنچه گفتهايد، براى خليفه تهيه كرده كه هم اكنون در ميان لباس هاى اوست.
يكى از حاضران او تفتيش كرد و گزارش را كه در لاى لباس پنهان كرده بود، كشف كرد، مطالب مهم و خطرناكى درباره ما نوشته بود.2
اين حادثه نشان مىدهد كه حتى در زندان هم براى كنترل #امام و شيعيان، مأمور مخفى گماشته بودند.🍀👇
https://eitaa.com/nasimefaze
✍كوشش هاى علمى #امام_حسن_عسکری_علیه_السلام
گرچه #امام_عسكرى به حكم شرائط نامساعد و محدوديت بسيار شديدى كه حكومت عباسى برقرار كرده بود، موفق به گسترش #علم و دانش دامنه دار خود در سطح كل جامعه نشد؛
اما در عين حال، با همان فشار و خفقان شاگردانى تربيت كرد كه هر كدام به سهم خود در نشر و گسترش #علوم و معارف اسلامی و رفع شبهات دینی دشمنان نقش مؤثرى داشتند.
👤«شيخ طوسى» تعداد شاگردان #حضرت را متجاوز از صد نفر ثبت كرده است.3
در ميان آنان چهرههاى روشن، شخصيت هاى برجسته و مردان وارستهاى مانند: احمد بن اسحاق اشعرى قمى، ابو هاشم داود بن قاسم جعفرى، عبدالله بن جعفر حميرى، ابو عمرو عثمان بن سعيد عَمرى، على بن جعفر و محمد بن حسن صفّار به چشم مىخورند كه شرح خدمات و كوشش هاى آنان در اين جا نمىگنجد و زندگي نامه پر افتخار و آموزنده آنان را مىتوان در كتب #علم رجال خواند.
علاوه بر تربيت اين شاگردان، گاهى چنان مشكلات و تنگناهايى براى مسلمانان پيش مىآمد كه جز #حضرت عسكرى كسى از عهده حل آن ها بر نمىآمد.
#امام در اين گونه مواقع، در پرتو #علم امامت، با يك تدبير فوق العاده، بن بست را مىشكست و مشكل را حل مىكرد.🍀👇
https://eitaa.com/nasimefaze
✍پيك ها و نامه های #امام_حسن_عسکری_علیه_السلام
علاوه بر شبكه ارتباطى وكالت، #امام از طريق اعزام پيك ها نيز با #شيعيان و پيروان خود ارتباط برقرار مىساخت و از اين رهگذر مشكلات آنان را بر طرف مىكرد.
در اين زمينه، به عنوان نمونه، مىتوان از فعاليت هاى «ابوالأديان»، يكى از نزديك ترين ياران #امام ياد كرد. 3
او نامهها و پيام هاى #امام را به پيروان آن حضرت مىرساند، و متقابلاً نامهها، و سؤال ها، مشكلات، خمس و ديگر وجوه ارسالى شيعيان را دريافت نموده و در سامرّأ به محضر #امام عسكرى مىرساند.
آخرين مأموريت او را كه در روزهاى آخر حيات امام عسكرى رخ داد.
گذشته از پيك ها، #امام از طريق مكاتبه نيز با #شيعيان ارتباط برقرار مىساخت و از اين رهگذر آنان را زير چتر هدايت خويش قرار مىداد.
نامهاى كه #امام به «ابن بابويه» نوشته و در بخش تقويت و توجيه سياسى عناصر مهم شيعه از آن یاد کرد.4
از اين گذشته، #امام دو نامه به #شيعيان_قم و آبه(آوه) نوشته است كه متن آن ها در كتاب هاى ما مضبوط است.5
نامههاى ديكرى نيز به مناسبت هاى ديگر از #امام در دست است.6
بر اساس روايتى، #امام_حسن_عسکری_علیه_السلام بامداد روز هشتم #ربيع_الأول سال ۲۶۰ هجری قمری، اندكى پيش از رحلت، نامههاى فراوانى به مردم #مدينه نوشت.7
📚 پی نوشت ها :
1- سمعانى، الأنساب، ج ۱، ص ۶۷.
2- ابن صباغ مالكى، الفصول المهمة، ط قديم، ص ۳۰۴.
3- شبلنجى، نور الأبصار، قاهره، مكتبة المشهد الحسينى، ص ۱۶۶.
4- ابن شهر اشوب، مناقب آل ابى طالب، قم، كتابفروشى مصطفوى، ج۴، ص ۴۲۵؛ علامه مجلسى، بحار الأنوار، ج۵۰، ص ۳۱۷؛ فيض كاشانى، معادن الحكمة فى مكاتيب الأئمة، قم، مؤسسة النشر الاسلامى التابعة لجماعة المدرسين، ط ۲، ۱۴۰۹، ج۲، ص ۲۶۵.
5- فيض كاشانى، همان كتاب، ص ۲۶۴؛ علامه مجلسى، همان كتاب، ص۳۱۷.
6- حسن بن على بن شعبة، تحف بالعقول، ط ۲، قم، مؤسسة بالنشر الاسلامى التابعة لجماعة المدرسين، ۱۳۶۳ش، ص ۴۸۶.
7- علامه مجلسى، همان كتاب، ص ۳۳۱.🍀👇
https://eitaa.com/nasimefaze
📸 گزارش تصویری از جشن ولادت حضرت #امام_حسن_عسکری_علیه_السلام
🕌 #مسجد_جامع_چالوس
🔹با سخنرانی حجت الاسلام #رضا_کیاپاشا
🗓روز شنبه 1397/9/24🍀👇
https://eitaa.com/nasimefaze
📸گزارش تصویری از جشن ولادت حضرت #امام_حسن_عسکری_علیه_السلام
🕌 #مسجد_جامع_چالوس
🔹با سخنرانی حجت الاسلام #رضا_کیاپاشا
🗓روز شنبه 1397/9/24🍀👇
https://eitaa.com/nasimefaze
📸 گزارش تصویری از جشن ولادت حضرت #امام_حسن_عسکری_علیه_السلام
🕌 #مسجد_جامع_چالوس
🔹با سخنرانی حجت الاسلام #رضا_کیاپاشا
🗓روز شنبه 1397/9/24🍀👇
https://eitaa.com/nasimefaze