eitaa logo
نسیم حیات|جواد محمدی
185 دنبال‌کننده
445 عکس
68 ویدیو
4 فایل
«يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱستَجِيبُواْ لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُم لِمَا يُحيِيكُم» 🟢نسیم حیات؛ نسیمی از حیات بهشت آفرین قرآن و اهل بیت (ع). «دلخوش به نسیمی ز سر کوی توایم» ارتباط با ادمین: @Jmohamadi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🌸ولادت با سعادت دهمین پیشوای هدایت، حضرت علی بن محمد، امام هادی علیه‌السلام مبارک باد.🌸🌸 @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ سیری در رساله لقاء الله/اثر آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی(ره). ▪️بخش سوم/ خاطره علامه حسن زاده آملی از تمثل مولف کتاب برای ایشان در قبرستان شیخان قم.(این خاطره در کتاب نیست) ▫️راقم سطور پس از آنكه از مرحوم حاج ميرزا جواد آقاى ملكى آگاهى يافت، تا مدّت مديدى مى‏پنداشت كه قبر آن جناب در نجف اشرف است. تا اينكه در شبى از نيمه دوم رجب هزار و سيصد و هشتاد و هشت هجرى قمرى در حدود سه ساعت از شب رفته، با جناب آية الله آقا سيد حسين قاضى طباطبائى تبريزى‏ برادرزاده مرحوم آقاى حاج سيد على آقاى قاضى سابق الذكر، در كنار خيابان ملاقات اتفاق افتاد. ▫️با جناب ايشان در اثناى راه از مرحوم حاج ميرزا جواد آقاى ملكى سخن به‏ميان آوردم و سؤال از تربتشان كردم، فرمودند: قبر ايشان همين شيخان قم نزديكى قبر مرحوم ميرزاى قمى صاحب قوانين است و لوح قبر دارد. ▫️من به محض شنيدن اينكه لوح قبر دارد از ايشان نپرسيدم كه در كدام سمت قبر ميرزاى قمى و چون با جناب آقاى آسيد حسين قاضى خداحافظى كردم شتابان به سوى شيخان قم رفتم كه مبادا در را ببندند، رفتم به شيخان و بسيارى از الواح قبور را نگاه كردم كه بعضى را تا حدّى تشخيص دادم و بعضى را چون شب بود و برقهاى آنجا هم بسيار ضعيف بود تشخيص دادن بسيار دشوار بود؛ با خود گفتم حالا كه شب است و تاريك است باشد تا فردا... . ▫️ داشتم از شيخان به در مى‏آمدم ولى آهسته آهسته كه باز هم نظرم به الواح قبور بود كه ديدم شخصى ناشناس از درب شرقى شيخان وارد قبرستان شده است و مستقيم به سوى من مى‏آيد تا به من رسيده گفت: آقا قبر آميرزا جواد آقاى ملكى را مى‏خواهيد؟ و مرا در كنار قبر آن مرحوم برد و از من جدا شد و به سرعت به سوى درب غربى شيخان رهسپار شد كه از قبرستان بدر رود، من بى‏اختيار تكانى خوردم و مضطرب شدم و ايشان را بدين عبارت صدا زدم و گفتم آقا من كه قبر ايشان را مى‏خواستم اما شما از كجا مى‏دانستيد؟ ▫️آن شخص در همان حال كه به سرعت به سوى درب غربى شيخان مى‏رفت، صورت خود را برگردانيد و نيم‏رخ به سوى من نموده گفت: ما مشتريهاى خود را مى‏شناسيم! 📚هزار و يك كلمه، ج‏۳، صص۱۷-۱۸، کلمه ۳۰۱. ▫️ ▫️ @nasimehayaat
▫️«اللَّهُمَّ ... فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اجْعَلِ الْقُرْآنَ وَسِيلَةً لَنَا إِلَى أَشْرَفِ مَنَازِلِ الْكَرَامَةِ». ▫️خدایا بر محمّد و آلش درود فرست و قرآن را برای ما وسیلۀ رسیدن به بالاترین جایگاه‌های کرامت قرار بده. 🔹🔹 📃صحیفه سجادیه، دعای ۴۲ 💠 💠 @nasimehayaat
☑️ قلب بیدار دوستان خدا این تصویر را ببینید! آیا این حدیث رسول خدا (ص) در ذهن شما نقش نمی بندد که: ▫️«تَنَامُ عَيْنَايَ وَ لاَ يَنَامُ قَلْبِی» ▫️دو چشمانم به خواب می رود؛ ولی قلبم نمی خوابد! خوشا آنان که دایم در نمازند... 📚بحارالانوار، ۱۶، ۳۹۹. @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ سیری در رساله الطیر ✍اثر شیخ الرئیس بوعلی سینا 🔸بخش دهم/ تمثیل پرنده ▪️متن: فاذا الحلق ینضم على اعناقنا و الشّرك تتشبّث باجنحتنا و الحبائل‏ تتعلّق بارجلنا ففزعنا الى الحركة فما زادنا الا تعسيرا فاستسلمنا للهلاك و شغل كلّ واحد منا ما خصّه من الكرب عن الاهتمام لاخيه و اقبلنا لتبين الحيل فى سبيل التخلّص زمانا حتى انسينا صورة امرنا و استأنسنا بالشرك و اطمأناّ الى الاقفاص.» ▪️ترجمه: ▫️ پس به سوی آنان رفتیم و همگی در میان دام ها افتادیم و حلقه های دام بر گردن های ما محکم شد، بندها به بال های ما و طناب ها به پاهای ما پیچید، قصد حرکت کردیم ولی فقط دام سخت تر شد. تسلیم مرگ شدیم. هر یک از ما به قدری اندوهگین بود که در اندیشه دیگری نبود. مدتی در جستجوی چاره ای برای آزادی بودیم تا اینکه به آن شرایط خو کردیم، با بند انس گرفتیم و به قفس راضی گشتیم. ▪️ شرح: گفتیم پرنده استعاره از نفس ناطقه انسان است. دام و قفس نیز نماد تن و جسم است. روح انسان چون پرنده ای است که در محبس تن محبوس و گرفتار است و چون تن که ماده و محسوس است محدویت دارد و ضیق است، برای نفس و روح آدمی که این محدودیت ها را ندارد و مجرد از ماده است، مانند قفس است. نفس به حسب خلقت و فطرت دوست دارد به موطن خویش که عالم بالا که عالم مجردات و عقول و جوار قرب خدای سبحان است مراجعت نماید. به قول مولوی: جان گشاید سوی بالا بال ها تن زده اندر زمین چنگال ها 🔸 🔸 🔸 💠@nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰امام غدیر ▫️بیا که جحفه قیامت شد از قیام غدیر جهانیان همه مست از علی امام غدیر ▫️علی به امر خدا بر جهان شده است امیر به عاشقان برسانید، این پیام غدیر ▫️علی امام‌‌ و علی سرور است و مولا او رسول حق چه رسا گفت در کلام غدیر ▫️کمال دین خدا را خدا به روز غدیر علی بگفت و علی خود بود تمام غدیر ▫️هوای دل شده خرم، بهشت یاد علی نسیم مهر وزان از بهار نام غدیر ▫️به کوثر از می نابش ننوشد آب نجات اگر به جان نکشد دل شراب جام غدیر ▫️دلا سفینه نوح است آستان علی مشو جواد دمی دور از مرام غدیر ▫️چه خوش بود شب رحلت ز دامگاه فنا پری کشیم به دیدار او به بام غدیر ✍جواد محمدی ▫️ ▫️ ▫️ ▫️@nasimehayaat
▫️«اللَّهُمَّ إِنَّكَ مَنْ وَالَيْتَ لَمْ يَضْرُرْهُ خِذْلَانُ الْخَاذِلِينَ» ▫️خدایا! هر که را تو یاری دهی، اقدام خوارکنندگان برای خوار کردنش، زیانی به او نمی‌رساند 🔹🔹 📃صحیفه سجادیه، دعای پنجم 💠 💠 @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 غدیر؛ انقلاب تأویلی قرآن بخش اول ▪️«...إِنَّ مِنْكُمْ مَنْ يُقَاتِلُ بَعْدِي عَلَى اَلتَّأْوِيلِ كَمَا قَاتَلْتُ عَلَى اَلتَّنْزِيلِ فَسُئِلَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مَنْ هُوَ فَقَالَ خَاصِفُ اَلنَّعْلِ يَعْنِي أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ»(الکافی/ج۵/ص۱۰) پیامبر خدا(ص): «در میان شما کسی است که بعد از من برای تأویل [قرآن] می جنگد، همان طور که من برای تنزیل جنگیدم» از پیامبر(ص) سوال شد: «او کیست؟» فرمود: «[آن] وصله زننده کفش»؛ یعنی امیرالمومنین(ع).» ▫️دوران رسول خدا صلی الله علیه و آله دوران نبوت و دوران گشوده شدن وحی محمدی بر روی بشریت یا همان دوره است. در این دوره ۲۳ ساله آیات وحیانی قرآن کریم در یک فرایند تدریجی و ناظر به مراحل پیش رونده گسترش اسلام و در جریان درگیری تمام عیار با جبهه شرک، هم نازل و هم تثبیت شد. حداقل در اواخر عمر رسول خدا قرآن و سوره های آن در نزد مردم شبه جزیره عربستان شناخته و مقبول بود. نزول آیات و سور قرآن کریم در سال های پایانی، روایتگر اقبال اجتماعی مردم به دین خدا است: «وَ رَأَيتَ ٱلنَّاسَ يَدخُلُونَ فِي دِينِ ٱللَّهِ أَفوَاجا»(نصر/۲). ▫️دوران تنزیل، دوران تثبیت و تحقق ظواهر توحیدی قرآن کریم در تقابل با فرهنگ شرک و کفر مسلط بر محیط نزول بوده است. این دوران که همان قرآن و اسلام است، در حکم برانداختن عقاید و پندار های مشرکانه و استقرار اولیه و اجتماعی توحید در پرتو تنزیل است. پیامبر بزرگ خدا صلی الله علیه و آله در این دوران موفق شد با در دست داشتن معجزه ای به نام قرآن کریم، صورت اولیه یک تمدن نوخاسته را در عربستان آن روز طراحی نماید. صورتی انباشته از ایمان به خدا و قدرت برخاسته از ایمان، به گونه ای که با آن می شد تمام نقاط استراتژیک دنیا را فتح و به آیه «وَ رَأَيتَ ٱلنَّاسَ يَدخُلُونَ فِي دِينِ ٱللَّهِ أَفوَاجا» تحقق جهانی بخشید. ▫️ اسلام، یک انقلاب فرهنگی مبتنی بر زبان و معنا بود. قرآن شکست ناپذیر با سلاح زیبایی و اقتدار ادبی و زبانی خود به تدریج جهان معنایی عرب را آن گونه که خود می خواست، ساخت و جهان بینی او را از رهگذر معنا کاملا دگرگون ساخت. این انقلاب زبانی و معنایی برای بقای هویتی خود در چشم اندازه آینده به شدت نیازمند یک فرایند تأویلی و تفسیری کاملا متناسب نیز بود، فرایندی که به دلیل اهمیت فوق العاده آن باید به تعبیر شود. یک انقلاب معنایی، بدون یک نظام تأویلی مشخص و ضابطه مند، نخواهد توانست در گذر زمان آن چنان که باید حتی از. هویت تنزیلی خود دفاع نماید. ادامه دارد ... @nasimehayaat
🔹💠🔹نسیمی از قرآن🔹💠🔹 🟩 به همراه راستگویان باشید 🔸🔹 يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱتَّقُواْ ٱللَّهَ وَكُونُواْ مَعَ ٱلصَّـٰدِقِينَ (توبه/١١٩) ▫️اى كسانى كه ايمان آورده ايد! از خدا پروا كنيد و با صادقان باشيد. 🔸مصداق کامل و بارز صادقان اهل بیت علیهم السلام هستند، از همین رو در روایات متعددی از طریق شیعه و سنی امیرالمومنین علی علیه السلام مصداق صادقان در این آیه ذکر شده است. 🔸حاکم حسکانی از مفسران اهل سنت در شواهد التنزیل نوشته است:«این آیه به طور خاص در شأن علی علیه السلام نازل شده است»(ج ۱، ص ۳۴۱). 🔸شیخ ابوالفتوح رازی از مفسران شیعه نوشته است: «... از عبد اللّه عباس كه او گفت: اى مع على بن ابى طالب و اصحابه، گفت: با على أبو طالب باشى و اصحابان او. جابر ابن عبد اللّه انصارى روايت كرد از ابو جعفر الباقر عليه السّلام كه گفت: مع الصادقين [اى] مع آل محمد، با آل محمّد باشى.»(روض الجنان،ج۱۰، ص ۷۵) 🔹 🔹 🔹 🔹 💠@nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 🟩 علی علیه السلام ▫️ای وصف تو در آیه «تطهیر» علی در شأن تو «انسان» شده تقریر علی ▫️هر آیه که در حسن و فضیلت شنوی تنزیل تو ، تاویل تو ، تفسیر علی ✍جواد محمدی @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 غدیر؛ انقلاب تأویلی قرآن بخش دوم ▫️در عصر رسول خدا صلّى الله عليه و آله، که هنوز مناسبات پیچیده ای بر جامعه حاکم نشده بود، نیازی چندان به عنصر نبود، زیرا با حضور مداوم و در متن جامعه خود، هر گره ای را می گشود و به هر سوالی در مسیر رشد و کمال جامعه نوپای اسلامی پاسخ می داد. شرط لازم و کافی آن عصر، پذیرش تنزیل بود و لاغیر. ▫️با ختم نزول وحی، تنزیل به کمال خود رسید و به عنوان اصیل ترین سند وحیانی بین الدفتین و با نام شناخته شده در اختیار همه طالبان حقیقت قرار گرفت. یکی از مهم ترین وجوه جهاد نبوی تثبیت تنزیل بود که با موفقیت کامل انجام شد. ▫️با درگذشت پیامبر خدا صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، باب تنزیل بسته شد، ولی باب مشکلات، موانع و سوالات پیش روی جامعه اسلامی بسته نشد، بلکه از جهاتی گسترده تر شد. پیامبر خود برای قرآن کریم، به تبع خود قرآن، یک وجه در زمانی؛یعنی و یک وجه بر زمانی؛ یعنی تعریف فرموده بود. ▫️ تأویل از دو جهت قابل بررسی است: ۱. تأویل با نگاه هستی شناسانه. ۲.تاویل با نگاه معرفت شناسانه. ▫️تاویل از حیث هستی شناسی، نوعی بازگشت قرآن کریم به مبدأ و مقصد وجودی خود است. قرآن از حیث مبدا من عند الله است (نساء/٨٢ ؛نمل/۶ و آیات دیگر). حقیقت قرآن از این جهت، تجلی اسماء و صفات الهی است، «فَتَجَلّى لَهُمْ سُبْحانَهُ فى كِتابِهِ مِنْ غَيْرِ اَنْ يَكُونُوا رَاَوْهُ»(نهج البلاغه، خطبه147). خداوند سبحان بدون اينكه او را ببينند در قران تجلی کرده است. از آنجا که نزول قرآن از نزد خدا به تجلی بوده است، نه به تجافی، قرآن کریم در همان حال که در دسترس بشر است، حقیقتی و اصلی در نزد خداوند دارد، بی آنکه دوگانگی در کار باشد. کتابی که از اعلی تا اسفل مراتب عالم امتداد وجودی دارد. ▫️قرآن کریم از جهت مقصد نیز تأویلی وجودی دارد و آن ظهور حقایق قرآن کریم در روز قیامت است: «هَل يَنظُرُونَ إِلَّا تَأوِيلَهُۥۚ يَومَ يَأتِي تَأوِيلُهُۥ يَقُولُ ٱلَّذِينَ نَسُوهُ مِن قَبلُ قَد جَآءَتۡ رُسُلُ رَبِّنَا بِٱلحَقِّ فَهَل لَّنَا مِن شُفَعَآءَ فَيَشفَعُواْ لَنَآ أَوۡ نُرَدُّ فَنَعمَلَ غَيرَ ٱلَّذِي كُنَّا نَعمَلُۚ قَد خَسِرُوٓاْ أَنفُسَهُم وَضَلَّ عَنهُم مَّا كَانُواْ يَفتَرُونَ(اعراف/٥٣). ▫️ تأویل به مفهوم معرفت شناسانه همان است که در آیه ۷ سوره آل عمران بدان پرداخته شده است: «هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ... .» ▫️از امام محمد باقر علیه السلام از این روایت سوال شد که: «مَا مِنَ اَلْقُرْآنِ آيَةٌ إِلاَّ وَ لَهَا ظَهْرٌ وَ بَطْنٌ»؛ آیه ای در قرآن نیست، مگر اینکه ظاهر و باطنی دارد، امام در پاسخ فرمود:«ظهر قرآن تنزيل آن و بطن آن تأويلش است. بخشي از آن در گذشته بروز يافته و بخشي از آن هنوز نيامده است. (قرآن) همانند خورشيد و ماه جريان مي‌ يابد؛ هر زمان تأويل چيزي از آن فرا رسد، هم‌چنان که بر درگذشتگان جاري بوده است، بر زندگان نيز جاري خواهد بود.»(بصائر الدرجات، ج ۱، ص ۱۹۶). ▫️ تأویل به هر دو مفهوم هستی و معرفت شناسانه ارتباط وثیقی با هم دارند و جنبه معرفت شناسانه تاویل دقیقا ریشه در جنبه هستی شناسانه آن دارد، توضیح این ارتباط در بخش بعدی به یاری خداوند خواهد آمد ادامه دارد ... @nasimehayaat
«إِلَهِي أَسْأَلُكَ بِحَقِّكَ... أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ، وَ أَنْ تُغْنِيَنِي عَنْ كُلِّ شَيْ‌ءٍ بِعِبَادَتِكَ ، وَ أَنْ تُسَلِّيَ نَفْسِي عَنِ الدُّنْيَا بِمَخَافَتِكَ ...» خدای من! به حقّت ... از تو می‌خواهم که بر محمّد و آل محمّد درود فرستی و مرا با بندگی‌ات از هر چیزی بی‌نیاز کنی و به خاطر ترس از تو، علاقه نفس و روحم به دنیا را قطع فرمایی... 🔹🔹 📃صحیفه سجادیه، دعای ۵۲ 💠 💠 💠@nasimehayaat
🌸 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوَلَايَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ عليهم السلام🌸 🔸کمال دین خدا را خدا به روز غدیر علی بگفت و علی خود بود تمام غدیر 🔸هوای دل شده خرم، بهشت یاد علی نسیم مهر وزان از بهار نام غدیر 💠بزرگترین عید الهی؛ عید اکمال دین‌ و عید امامت مولا امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام و ائمّه اطهار علیهم السلام مبارک باد💠 🔹اللهم صل علی محمد و آل محمد🔹 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 🟩بخشی از ترجیع بند چشمه مهر ▫️از عین تو عشق آفریدند در خاک بشر روان دمیدند ▫️آن دم که جهان نداشت نقشی از نقش تو این جهان کشیدند ▫️آدم که میان آب و گل بود از نور تو ذکر می شنیدند ▫️چون ذات نهان به جلوه آمد از اسم علی، علی گزیدند ▫️شد جان علی ز جان احمد یک جان به دو تن هماره دیدند ▫️در روز حساب رهروانت وارسته و جمله رو سپیدند 🔹ای چشمه مهر و عین عالم مولای جهان وصی خاتم ▫️از عین تو علم گشته پیدا اسرار نهان جان هویدا ▫️چون مظهر اسم حق تو بودی در روز غدیر گشته مولا ▫️هم ظاهر و باطن ولایت شافع به جزا امام دنیا ▫️آن سجده ی بر قدوم آدم شد بیعت روز جحفه از ما ▫️آن کس که فرشته خوی هستی هرگز ز علی نشد مجزا 🔹ای چشمه مهر و عین عالم مولای جهان وصی خاتم ▫️از عین تو عرش بر فراز است هم رایت عشق سر فراز است ▫️از لام تو گشته لوح محفوظ سر چشمه لطف عام باز است ▫️از یاء تو یا و سین قرآن گنجینه نکته ها و راز است ▫️آن دست تو تا ابد به جُحفه در دست نبی در اهتزاز است ▫️«من کنت» به خطبه غدیرش در گوش زمانه دلنواز است ▫️در بیعتت ای امام بر حق دستان غدیریان دراز است 🔹ای چشمه مهر و عین عالم مولای جهان وصی خاتم 🌸🌸🌸 جواد محمدی ۱۵ تیرماه ۱۴۰۲-شب پر برکت عید سعید غدیر @nasimehayaat
▫️قطعا یکی از کارهای مهمی که در پاسداشت روز بزرگ می توان انجام داد، مطالعه،لا اقل بخش هایی از، کتاب گرانسنگ، بلكه دایرة المعارف بزرگ اثر مرحوم علامه عبدالحسین امینی است. ▫️این کتاب که نام کامل آن «الغدیر، فی الکتاب و السنة و الادب» است حاصل مطالعه و تحقیق سال های طولانی مولف در چند هزار کتاب خصوصا از منابع و مصادر اهل سنت و مسافرت های متعدد مطالعاتی مولف به شهر ها و کشورهای گوناگون است. ▫️این مجموعه یازده جلدی شاهکار مستند اثبات امامت امیرالمومنین علیه السلام به شمار می رود و پاسخگوی بسیاری از سوالات و شبهات در زمینه امامت است. @nasimehayaat
2_144178960542994041.mp3
2.41M
🎧 | عید شما مبارک 🔸رهبر معظم انقلاب: عید شما مبارک؛ ان‌شاءالله که خداوند متعال به برکت این عید بزرگ و به برکت یاد مولا، دلهای شما را همواره با الطاف خود و سکینه و آرامش و لطف خود نورانی کند و توفیق بدهد که از این مناسبت و امثال این مناسبت ان‌شاءالله به نحو مناسبی و به نحو مطلوبی حقیقتاً استفاده کنیم. 🖼 @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 غدیر؛ انقلاب تأویلی قرآن بخش سوم و پایانی ▫️ تأویل معرفت شناسانه برآمده از تأویل هستی شناسانه است. قرآن کریم از نظر وجودی از یک جهت «فی کتاب مکنون»(واقعه/٧٩) است و از جهتی «بِلِسَانٍ عَرَبِيّٖ مُّبِينٖ» (شعراء/١٩٥)؛ یعنی قرآن یک بعد عالی و پنهان و غیر لفظی دارد و یک بعد لفظی که در دسترس همگان است. بعد لفظی و در دسترس قرآن تجلی و نزول همان مقام مکنون آن است. ▫️به مقام مکنون قرآن فقط دست پاکان می رسد: «لا يَمَسُّهُۥٓ إِلَّا ٱلمُطَهَّرُونَ.»(واقعه/٧٩). این مطهرون همان مصادیق آیه تطهیر؛ یعنی محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله هستند، چرا که آنان به سبب طهارت هویتی و نه صرفا طهارت عملی، کاملا به تاویل و بازگشت قرآن به آن موطن عالی واقف بوده و از اسرار آن مطلع اند، آنان اگاهانی هستند که به علم حضوری و شهودی از حقیقت وجودی قرآن کریم مطلع هستند، بلکه خود در آن مقام با قرآن همنشین هستند، عمق حدیث ثقلین ریشه در این همنشینی دارد. ▫️رسوخ علم در آیه هفتم سوره آل عمران « وَمَا يَعلَمُ تَأوِيلَهُۥٓ إِلَّا ٱللَّهُۗ وَٱلرَّسِخُونَ فِي ٱلعِلمِ» علم حصولی و مرسوم نیست، بلکه علمی است که در حقیقت وجودی راسخان در علم ریشه دارد، به گونه ای که آنان خود مظهر اسم «علیم» خداوند هستند. بنابراین، اگر در آن آیه کریمه فرموده است که تأویل قرآن را جز خدا و راسخان در علم نمی دانند، اشاره به صرف دانستن و علم از نوع علم حصولی مرسوم نیست، بلکه بسیار فراتر از آن است. ▫️علم تأویل قرآن کریم، چه به مفهوم شناخت هستی آن و چه به مفهوم معرفتی آن، پس از رسول خدا خاص اهل بیت آن حضرت علیهم السلام به ویژه امیر المومنین علی علیه السلام است. آن بزرگواران هستند که ضمن علم کامل به حقیقت وجودی کتاب الله، به خوبی قادر به استفاده از بطون آن برای هدایت بشر در اعصار و امصار مختلف هستند‌. ▫️ تأویل به مفهوم معرفت شناسانه آن شامل فهم بطون و مفاهیم عام قرآن و شناخت مآل، منتهی و مرجع واقعی و تطبیق دقیق آن در هر زمان و مکانی می شود. لازمه چنین چیزی قطعا تفسیر(فهم مراد جدی خداوند در مورد نزول) نیز می باشد. ▫️لازمه سپردن منصب امامت، وجود چنین ارتباطی با قرآن کریم است که تنها در وجود مبارک امیرالمومنین علیه‌السلام تحقق داشته است. تنها علی بن ابیطالب علیه السلام و فرزندان معصوم آن بزرگوار بودند که توان فعلیت دادن به تعالیم قرآن کریم در عصرهای پس از رسول خدا صلی الله علیه و آله را داشته اند. ▫️، قرآن کریم برای نجات کامل بشر دوران نبوت پیامبر آخرالزمان است و تمام زمینه های تحقق آن توسط خداوند حکیم و رسولش گرامی اش مهیا شده است. جاهلیت، چه کهنه و چه مدرن، زمانی از ساحت های گوناگون زندگی بشر زدوده خواهد شد که انحراف تاریخی امت آخرین پیامبر الهی(ص) از پیام بزرگ غدیر جبران گردد. چنین چیزی به معنای تکمیل فرایند انقلاب عظیم قرآن کریم به ولایت و رهبری اوصیاء و جانشینان حقیقی رسول الله(ص) خواهد بود. @nasimehayaat
▫️مَوْلَايَ وَ ارْحَمْنِي فِي حَشْرِي وَ نَشْرِي ، وَ اجْعَلْ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ مَعَ أَوْلِيَائِكَ مَوْقِفِي ... . ▫️مولای من! مرا در برانگیختن و زنده شدنم، رحم کن؛ و در آن روز جایگاهم را با اولیایت قرار ده. 🔹🔹 📃صحیفه سجادیه، دعای ۵۳ 💠 💠 @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ سیری در رساله الطیر ✍اثر شیخ الرئیس بوعلی سینا 🔸بخش یازدهم/ تمثیل پرنده ▪️متن: «فاطّلعت ذات يوم من خلال الشبك فلحظت رفقة من الطير خرجت رءوسها و اجنحتها عن الشرك و برزت عن اقفاصها تطير و فى ارجلها بقايا الحبائل لا هى تؤودها فتعصبها النجاة و لا تبينها فتصفو بها الحياة فذكرتنى ما كنت انسيته و نغّصت علىّ ما الفته فكدت أنحلّ تاسفا او ينسلّ روحى تلهفا.» ▪️ترجمه: روزی از میان شبکه های دام دسته ای از پرندگان را دیدم که سرها و بال هایشان از دام بیرون آمده، از قفس هایشان خارج شده و پرواز می کنند، در حالی که بقایای بندها بر پاهایشان بود. آن بندها نه چنان بود که از سنگینی مانع نجات و پرواز شود و نه چنان رها بود که صفا و خلوص زندگی را داشته باشد. در این حال آنچه را از یاد برده بودم و آنچه الفت[و عیش] من را ناقص کرده بود، به یاد آوردم، نزدیک بود از ناراحتی وجودم از هم گسسته و روحم از اندوه جدا شود. ▪️شرح: ▫️دیدن و آگاهی یافتن، همان یقظه و بیداری است. ▫️پرندگان از قفس خارج شده، طی طریق کردگان و سالکان کوی قرب هستند. آنان با مجاهدت خود را از بند بندگی تن و دنیا رهانیده، به پرواز در آمده و می توانند دیگران را نیز در پرواز یاری رسانند. ▫️این آزادگان همان ها هستند که از سویی دیدنشان شوق پرواز به آدمی می دهد و از دیگر سو انسان را متوجه اسارت و بدحالی خود در قفس تن و دنیا می کند. «با کسی همنشینی کنید که دیدارش شما را به یاد خدا بیاندازد.» ▫️بندهای باقیمانده کنایه از محدودیت های عالم ماده و دنیا است. 🔸 🔸 🔸 💠@nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ سیری در رساله لقاء الله/اثر آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی(ره). ▪️بخش چهارم/ مقدمه مولف «بسم اللّه الرّحمن الرّحيم» الحمد للّه و الصّلاة على رسول اللّه و على آله امناء اللّه‏ ▪️متن کتاب: «در قرآن مجيد زياده از بيست جا عبارت لقاء اللّه و نظر بر خداوند وارد شده، و هكذا در تعبيرات انبياء و ائمّه عليهم السّلام» ▫️شرح: ؛ به معنای ملاقات و دیدار خداوند است. این مفهوم به صورت های گوناگون دیگری مثل «لقاء ربه»(كهف/١١٠)؛ «لقاءنا»(یونس/۱۵)‌ و ... در قرآن کریم و روایات شریف به کار رفته است، برخی نمونه ها عبارتند از: ➖«مَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ اللَّهِ فَإِنَّ أَجَلَ اللَّهِ لَآتٍ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ.»(عنکبوت/۵)كسى كه به ديدار خدا اميد دارد [بداند كه‏] اجل [او از سوى‏] خدا آمدنى است، و اوست شنواى دانا. ➖«...وَ شَوِّقْنِي لِقَاءَكَ...» (صحیفه سجادیه، دعای ۴۷؛ دعای عرفه)؛ مرا مشتاق دیدارت کن! ➖امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ : «لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ: فَرْحَةٌ عِنْدَ إِفْطَارِهِ، وَ فَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّهِ»(کافی، ج ۷، ص۳۷۷)؛ روزه دار دو شادمانی دارد[یکی در دنیا، یکی در آخرت] شادمانی هنگام افطار و شادمانی هنگام ملاقات پروردگارش. ➖امام محمد باقر عَلَيْهِ السَّلَامُ : «نَزَلَ النَّصْرُ عَلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِمَا السَّلَامُ حَتّى‏ كَانَ بَيْنَ السَّمَاءِ و الْأَرْضِ، ثُمَّ خُيِّرَ النَّصْرَ أَوْ لِقَاءَ اللَّهِ، فَاخْتَارَ لِقَاءَ اللَّهِ»(کافی، ج۲، ص ۵۰۹)پیروزی بر حسین بن علی علیه السلام فرود آمد و میان آسمان و زمین بود، آنگاه او بین پذیرش پیروزی یا مخیر شد، پس دیدار خدا را برگزید. ▫️ ▫️ @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ سیری در رساله لقاء الله/اثر آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی(ره). ▪️بخش پنجم/ مقدمه مولف ▪️متن کتاب: «و از اين طرف هم در اخبار، در تنزيه حقّ- جلّ و علا- كلماتى وارد شده كه ظاهرش تنزيه صرف است از همه مراتب معرفت.» ▫️شرح: ➖تشبیه خداوند: یعنی شبیه دانستن خداوند سبحان با مخلوقات، چه از جهت ذات و چه از جهت صفات. مثل اینکه کسی وجود خداوند را شبیه یکی از مخلوقاتش بداند، یا یکی از صفات او مانند صفت قدرت خدا را مانند مخلوقی بداند و خدا را با آن توصیف نماید. در قرآن کریم آیات متعددی وجود دارد که وجود شباهت بین خداوندو مخلوقات را نفی کرده است، مانند: «لیس کمثله شیء»(شوری/ ۱۱)؛ چیزی مانند او نیست. ➖تنزیه خداوند؛ یعنی پاک و مبرا دانستن خداوند از ویژگی های مخلوقات. پرکاربردترین اصطلاحات برای تنزیه خداوندمتعال واژه هایی چون ، و است. عبارت «تنزیه صرف»؛ یعنی تنزیه کامل، منظور این است که در روایات کلماتی وجود دارد که ظاهر آن مبرا دانستن خداوند از هر گونه شناختی، مخصوصا دیده شدن است. 👈خلاصه مطالب تا اینجا و یک سوال مهم اصل موضوع دیدار انسان با خداوند بارها در قرآن کریم و روایات به کار رفته است، ولی از طرف دیگر روایاتی هم مبنی بر تنزیه کامل وجود دارد، حال سوال مهم در این بحث این است که مقصود از در آیات و روایات چیست؟ آیا واقعا دیدار بین انسان و خداوند ممکن است یا این تعبیر، کنایه و استعاره از دیدار عذاب یا پاداش قیامت است؟ همان عذابی و پاداشی که چون از جانب خدا و نشان دهنده خشم یا خشنودی او است از آن تعبیر به ملاقات با خدا شده است. این موضوع مهم در ادامه مباحث کتاب به توفیق الهی مشخص خواهد شد. ▫️ ▫️ @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ سیری در رساله لقاء الله/اثر آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی(ره). ▪️بخش ششم/ مقدمه مولف ▪️متن کتاب: «علماى شيعه- رضوان اللّه عليهم- را هم در اين باب مذاق‏هاى[دیدگاه های] مختلفه است؛ عمده آن دو مذاق[دیدگاه] است: [۱]تنزيه صرف حتّى اينكه منتهاى معرفت همان فهميدن اين است كه بايد خداوند را تنزيه صرف نمود و آيات و اخبارى كه در معرفت و لقاء اللّه وارد شده است، آنها را تأويل نمود. مثلا تمام آيات و اخبار لقاء اللّه را معنى مى‏كنند بر مرگ و لقاء ثواب و عقاب. [۲]و فرقه ديگر را مذاق اين است كه اخبارى كه در تنزيه صرف وارد شده است، بايد جمع ميان آنها و اخبار تشبيه و اخبارى كه ظاهر در امكان معرفت و وصول است، به اين‏طور نمود كه: اخبار تنزيه صرف را حمل كرد به معرفت به طريق رؤيت به اين چشم ظاهر و به معرفت كنه ذات‏ اقدس الهى؛ و اخبار تشبيه و لقاء و وصول و معرفت را حمل كرد به معرفت اجمالى و معرفت اسماء و صفات الهى و تجلّى مراتب ذات و اسماء و صفات حقّ تعالى، به آن ميزان كه براى ممكن، ممكن است. و به عبارت ديگر، كشف حجب ظلمانيّه و نورانيّه كه براى عبد شد؛ آن وقت معرفت بر ذات حقّ تعالى و اسماء و صفات او پيدا مى‏كند كه آن معرفت از جنس معرفت قبل از آن كشف نيست. ▪️شرح: ▫️از یک سو لقاء الله و دیدار خداوند نوعی تشبیه است، از سوی دیگر آیات و روایاتی مبنی بر تنزیه وجود دارد، این دو نوع تعبیر چگونه تفسیر می شود؟ پاسخ این است که آیات و روایت مربوط به تنزیه مربوط به مبرا دانستن خداوند از ویژگی های مادی و جسمانی مانند دیده شدن خداوند با چشم سر یا رسیدن به کنه و عمق معرفت خدا است، ولی آیات و روایات تأیید کننده ملاقات خداوند از نوعی دیدار، شناخت و شهود قلبی و باطنی نسبت به خداوند حکایت دارند. به عبارت دیگر، اگر بنده حجاب ظلمانی و نورانی را بین خود و خدا بردارد، می تواند به طور کلی و اجمالی نسبت به تجلی ذات و صفات حضرت حق آن قدر که برای یک مخلوق ممکن است شناخت و معرفت پیدا کند. بنابراین، دیدار و ملاقات خداوند متعال به این مفهوم نه تنها شدنی است، بلکه طبق آیات قرآن کریم و آثار اهل بیت علیهم السلام خصوصا مناجات های آنان آرزوی انبیاء و اولیاء الهی بوده است. ▫️ ▫️ @nasimehayaat
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 💠ولادت با سعادت امام موسی بن جعفر، باب الحوایج، حضرت کاظم علیه السلام تبریک و تهنیت باد.💠 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 @nasimehayaat
آنان که«خراب» و مست پیمان تواند «آباد» ترین، اهل بهشتند علی @nasimehayaat
▫️«...حَارَتْ فِي كِبْرِيَائِكَ لَطَائِفُ الْأَوْهَامِ» ▫️دقیق‌ترین تصوّرات در بارگاه کبریایی‌ات سرگردان‌اند. 🔹🔹 📃صحیفه سجادیه، دعای ۳۲ 💠 💠 @nasimehayaat