eitaa logo
نسیم حیات|جواد محمدی
185 دنبال‌کننده
445 عکس
68 ویدیو
4 فایل
«يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱستَجِيبُواْ لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُم لِمَا يُحيِيكُم» 🟢نسیم حیات؛ نسیمی از حیات بهشت آفرین قرآن و اهل بیت (ع). «دلخوش به نسیمی ز سر کوی توایم» ارتباط با ادمین: @Jmohamadi
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 غدیر؛ انقلاب تأویلی قرآن بخش دوم ▫️در عصر رسول خدا صلّى الله عليه و آله، که هنوز مناسبات پیچیده ای بر جامعه حاکم نشده بود، نیازی چندان به عنصر نبود، زیرا با حضور مداوم و در متن جامعه خود، هر گره ای را می گشود و به هر سوالی در مسیر رشد و کمال جامعه نوپای اسلامی پاسخ می داد. شرط لازم و کافی آن عصر، پذیرش تنزیل بود و لاغیر. ▫️با ختم نزول وحی، تنزیل به کمال خود رسید و به عنوان اصیل ترین سند وحیانی بین الدفتین و با نام شناخته شده در اختیار همه طالبان حقیقت قرار گرفت. یکی از مهم ترین وجوه جهاد نبوی تثبیت تنزیل بود که با موفقیت کامل انجام شد. ▫️با درگذشت پیامبر خدا صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، باب تنزیل بسته شد، ولی باب مشکلات، موانع و سوالات پیش روی جامعه اسلامی بسته نشد، بلکه از جهاتی گسترده تر شد. پیامبر خود برای قرآن کریم، به تبع خود قرآن، یک وجه در زمانی؛یعنی و یک وجه بر زمانی؛ یعنی تعریف فرموده بود. ▫️ تأویل از دو جهت قابل بررسی است: ۱. تأویل با نگاه هستی شناسانه. ۲.تاویل با نگاه معرفت شناسانه. ▫️تاویل از حیث هستی شناسی، نوعی بازگشت قرآن کریم به مبدأ و مقصد وجودی خود است. قرآن از حیث مبدا من عند الله است (نساء/٨٢ ؛نمل/۶ و آیات دیگر). حقیقت قرآن از این جهت، تجلی اسماء و صفات الهی است، «فَتَجَلّى لَهُمْ سُبْحانَهُ فى كِتابِهِ مِنْ غَيْرِ اَنْ يَكُونُوا رَاَوْهُ»(نهج البلاغه، خطبه147). خداوند سبحان بدون اينكه او را ببينند در قران تجلی کرده است. از آنجا که نزول قرآن از نزد خدا به تجلی بوده است، نه به تجافی، قرآن کریم در همان حال که در دسترس بشر است، حقیقتی و اصلی در نزد خداوند دارد، بی آنکه دوگانگی در کار باشد. کتابی که از اعلی تا اسفل مراتب عالم امتداد وجودی دارد. ▫️قرآن کریم از جهت مقصد نیز تأویلی وجودی دارد و آن ظهور حقایق قرآن کریم در روز قیامت است: «هَل يَنظُرُونَ إِلَّا تَأوِيلَهُۥۚ يَومَ يَأتِي تَأوِيلُهُۥ يَقُولُ ٱلَّذِينَ نَسُوهُ مِن قَبلُ قَد جَآءَتۡ رُسُلُ رَبِّنَا بِٱلحَقِّ فَهَل لَّنَا مِن شُفَعَآءَ فَيَشفَعُواْ لَنَآ أَوۡ نُرَدُّ فَنَعمَلَ غَيرَ ٱلَّذِي كُنَّا نَعمَلُۚ قَد خَسِرُوٓاْ أَنفُسَهُم وَضَلَّ عَنهُم مَّا كَانُواْ يَفتَرُونَ(اعراف/٥٣). ▫️ تأویل به مفهوم معرفت شناسانه همان است که در آیه ۷ سوره آل عمران بدان پرداخته شده است: «هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ... .» ▫️از امام محمد باقر علیه السلام از این روایت سوال شد که: «مَا مِنَ اَلْقُرْآنِ آيَةٌ إِلاَّ وَ لَهَا ظَهْرٌ وَ بَطْنٌ»؛ آیه ای در قرآن نیست، مگر اینکه ظاهر و باطنی دارد، امام در پاسخ فرمود:«ظهر قرآن تنزيل آن و بطن آن تأويلش است. بخشي از آن در گذشته بروز يافته و بخشي از آن هنوز نيامده است. (قرآن) همانند خورشيد و ماه جريان مي‌ يابد؛ هر زمان تأويل چيزي از آن فرا رسد، هم‌چنان که بر درگذشتگان جاري بوده است، بر زندگان نيز جاري خواهد بود.»(بصائر الدرجات، ج ۱، ص ۱۹۶). ▫️ تأویل به هر دو مفهوم هستی و معرفت شناسانه ارتباط وثیقی با هم دارند و جنبه معرفت شناسانه تاویل دقیقا ریشه در جنبه هستی شناسانه آن دارد، توضیح این ارتباط در بخش بعدی به یاری خداوند خواهد آمد ادامه دارد ... @nasimehayaat
«إِلَهِي أَسْأَلُكَ بِحَقِّكَ... أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ، وَ أَنْ تُغْنِيَنِي عَنْ كُلِّ شَيْ‌ءٍ بِعِبَادَتِكَ ، وَ أَنْ تُسَلِّيَ نَفْسِي عَنِ الدُّنْيَا بِمَخَافَتِكَ ...» خدای من! به حقّت ... از تو می‌خواهم که بر محمّد و آل محمّد درود فرستی و مرا با بندگی‌ات از هر چیزی بی‌نیاز کنی و به خاطر ترس از تو، علاقه نفس و روحم به دنیا را قطع فرمایی... 🔹🔹 📃صحیفه سجادیه، دعای ۵۲ 💠 💠 💠@nasimehayaat
🌸 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوَلَايَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ عليهم السلام🌸 🔸کمال دین خدا را خدا به روز غدیر علی بگفت و علی خود بود تمام غدیر 🔸هوای دل شده خرم، بهشت یاد علی نسیم مهر وزان از بهار نام غدیر 💠بزرگترین عید الهی؛ عید اکمال دین‌ و عید امامت مولا امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام و ائمّه اطهار علیهم السلام مبارک باد💠 🔹اللهم صل علی محمد و آل محمد🔹 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 🟩بخشی از ترجیع بند چشمه مهر ▫️از عین تو عشق آفریدند در خاک بشر روان دمیدند ▫️آن دم که جهان نداشت نقشی از نقش تو این جهان کشیدند ▫️آدم که میان آب و گل بود از نور تو ذکر می شنیدند ▫️چون ذات نهان به جلوه آمد از اسم علی، علی گزیدند ▫️شد جان علی ز جان احمد یک جان به دو تن هماره دیدند ▫️در روز حساب رهروانت وارسته و جمله رو سپیدند 🔹ای چشمه مهر و عین عالم مولای جهان وصی خاتم ▫️از عین تو علم گشته پیدا اسرار نهان جان هویدا ▫️چون مظهر اسم حق تو بودی در روز غدیر گشته مولا ▫️هم ظاهر و باطن ولایت شافع به جزا امام دنیا ▫️آن سجده ی بر قدوم آدم شد بیعت روز جحفه از ما ▫️آن کس که فرشته خوی هستی هرگز ز علی نشد مجزا 🔹ای چشمه مهر و عین عالم مولای جهان وصی خاتم ▫️از عین تو عرش بر فراز است هم رایت عشق سر فراز است ▫️از لام تو گشته لوح محفوظ سر چشمه لطف عام باز است ▫️از یاء تو یا و سین قرآن گنجینه نکته ها و راز است ▫️آن دست تو تا ابد به جُحفه در دست نبی در اهتزاز است ▫️«من کنت» به خطبه غدیرش در گوش زمانه دلنواز است ▫️در بیعتت ای امام بر حق دستان غدیریان دراز است 🔹ای چشمه مهر و عین عالم مولای جهان وصی خاتم 🌸🌸🌸 جواد محمدی ۱۵ تیرماه ۱۴۰۲-شب پر برکت عید سعید غدیر @nasimehayaat
▫️قطعا یکی از کارهای مهمی که در پاسداشت روز بزرگ می توان انجام داد، مطالعه،لا اقل بخش هایی از، کتاب گرانسنگ، بلكه دایرة المعارف بزرگ اثر مرحوم علامه عبدالحسین امینی است. ▫️این کتاب که نام کامل آن «الغدیر، فی الکتاب و السنة و الادب» است حاصل مطالعه و تحقیق سال های طولانی مولف در چند هزار کتاب خصوصا از منابع و مصادر اهل سنت و مسافرت های متعدد مطالعاتی مولف به شهر ها و کشورهای گوناگون است. ▫️این مجموعه یازده جلدی شاهکار مستند اثبات امامت امیرالمومنین علیه السلام به شمار می رود و پاسخگوی بسیاری از سوالات و شبهات در زمینه امامت است. @nasimehayaat
2_144178960542994041.mp3
2.41M
🎧 | عید شما مبارک 🔸رهبر معظم انقلاب: عید شما مبارک؛ ان‌شاءالله که خداوند متعال به برکت این عید بزرگ و به برکت یاد مولا، دلهای شما را همواره با الطاف خود و سکینه و آرامش و لطف خود نورانی کند و توفیق بدهد که از این مناسبت و امثال این مناسبت ان‌شاءالله به نحو مناسبی و به نحو مطلوبی حقیقتاً استفاده کنیم. 🖼 @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 غدیر؛ انقلاب تأویلی قرآن بخش سوم و پایانی ▫️ تأویل معرفت شناسانه برآمده از تأویل هستی شناسانه است. قرآن کریم از نظر وجودی از یک جهت «فی کتاب مکنون»(واقعه/٧٩) است و از جهتی «بِلِسَانٍ عَرَبِيّٖ مُّبِينٖ» (شعراء/١٩٥)؛ یعنی قرآن یک بعد عالی و پنهان و غیر لفظی دارد و یک بعد لفظی که در دسترس همگان است. بعد لفظی و در دسترس قرآن تجلی و نزول همان مقام مکنون آن است. ▫️به مقام مکنون قرآن فقط دست پاکان می رسد: «لا يَمَسُّهُۥٓ إِلَّا ٱلمُطَهَّرُونَ.»(واقعه/٧٩). این مطهرون همان مصادیق آیه تطهیر؛ یعنی محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله هستند، چرا که آنان به سبب طهارت هویتی و نه صرفا طهارت عملی، کاملا به تاویل و بازگشت قرآن به آن موطن عالی واقف بوده و از اسرار آن مطلع اند، آنان اگاهانی هستند که به علم حضوری و شهودی از حقیقت وجودی قرآن کریم مطلع هستند، بلکه خود در آن مقام با قرآن همنشین هستند، عمق حدیث ثقلین ریشه در این همنشینی دارد. ▫️رسوخ علم در آیه هفتم سوره آل عمران « وَمَا يَعلَمُ تَأوِيلَهُۥٓ إِلَّا ٱللَّهُۗ وَٱلرَّسِخُونَ فِي ٱلعِلمِ» علم حصولی و مرسوم نیست، بلکه علمی است که در حقیقت وجودی راسخان در علم ریشه دارد، به گونه ای که آنان خود مظهر اسم «علیم» خداوند هستند. بنابراین، اگر در آن آیه کریمه فرموده است که تأویل قرآن را جز خدا و راسخان در علم نمی دانند، اشاره به صرف دانستن و علم از نوع علم حصولی مرسوم نیست، بلکه بسیار فراتر از آن است. ▫️علم تأویل قرآن کریم، چه به مفهوم شناخت هستی آن و چه به مفهوم معرفتی آن، پس از رسول خدا خاص اهل بیت آن حضرت علیهم السلام به ویژه امیر المومنین علی علیه السلام است. آن بزرگواران هستند که ضمن علم کامل به حقیقت وجودی کتاب الله، به خوبی قادر به استفاده از بطون آن برای هدایت بشر در اعصار و امصار مختلف هستند‌. ▫️ تأویل به مفهوم معرفت شناسانه آن شامل فهم بطون و مفاهیم عام قرآن و شناخت مآل، منتهی و مرجع واقعی و تطبیق دقیق آن در هر زمان و مکانی می شود. لازمه چنین چیزی قطعا تفسیر(فهم مراد جدی خداوند در مورد نزول) نیز می باشد. ▫️لازمه سپردن منصب امامت، وجود چنین ارتباطی با قرآن کریم است که تنها در وجود مبارک امیرالمومنین علیه‌السلام تحقق داشته است. تنها علی بن ابیطالب علیه السلام و فرزندان معصوم آن بزرگوار بودند که توان فعلیت دادن به تعالیم قرآن کریم در عصرهای پس از رسول خدا صلی الله علیه و آله را داشته اند. ▫️، قرآن کریم برای نجات کامل بشر دوران نبوت پیامبر آخرالزمان است و تمام زمینه های تحقق آن توسط خداوند حکیم و رسولش گرامی اش مهیا شده است. جاهلیت، چه کهنه و چه مدرن، زمانی از ساحت های گوناگون زندگی بشر زدوده خواهد شد که انحراف تاریخی امت آخرین پیامبر الهی(ص) از پیام بزرگ غدیر جبران گردد. چنین چیزی به معنای تکمیل فرایند انقلاب عظیم قرآن کریم به ولایت و رهبری اوصیاء و جانشینان حقیقی رسول الله(ص) خواهد بود. @nasimehayaat
▫️مَوْلَايَ وَ ارْحَمْنِي فِي حَشْرِي وَ نَشْرِي ، وَ اجْعَلْ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ مَعَ أَوْلِيَائِكَ مَوْقِفِي ... . ▫️مولای من! مرا در برانگیختن و زنده شدنم، رحم کن؛ و در آن روز جایگاهم را با اولیایت قرار ده. 🔹🔹 📃صحیفه سجادیه، دعای ۵۳ 💠 💠 @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ سیری در رساله الطیر ✍اثر شیخ الرئیس بوعلی سینا 🔸بخش یازدهم/ تمثیل پرنده ▪️متن: «فاطّلعت ذات يوم من خلال الشبك فلحظت رفقة من الطير خرجت رءوسها و اجنحتها عن الشرك و برزت عن اقفاصها تطير و فى ارجلها بقايا الحبائل لا هى تؤودها فتعصبها النجاة و لا تبينها فتصفو بها الحياة فذكرتنى ما كنت انسيته و نغّصت علىّ ما الفته فكدت أنحلّ تاسفا او ينسلّ روحى تلهفا.» ▪️ترجمه: روزی از میان شبکه های دام دسته ای از پرندگان را دیدم که سرها و بال هایشان از دام بیرون آمده، از قفس هایشان خارج شده و پرواز می کنند، در حالی که بقایای بندها بر پاهایشان بود. آن بندها نه چنان بود که از سنگینی مانع نجات و پرواز شود و نه چنان رها بود که صفا و خلوص زندگی را داشته باشد. در این حال آنچه را از یاد برده بودم و آنچه الفت[و عیش] من را ناقص کرده بود، به یاد آوردم، نزدیک بود از ناراحتی وجودم از هم گسسته و روحم از اندوه جدا شود. ▪️شرح: ▫️دیدن و آگاهی یافتن، همان یقظه و بیداری است. ▫️پرندگان از قفس خارج شده، طی طریق کردگان و سالکان کوی قرب هستند. آنان با مجاهدت خود را از بند بندگی تن و دنیا رهانیده، به پرواز در آمده و می توانند دیگران را نیز در پرواز یاری رسانند. ▫️این آزادگان همان ها هستند که از سویی دیدنشان شوق پرواز به آدمی می دهد و از دیگر سو انسان را متوجه اسارت و بدحالی خود در قفس تن و دنیا می کند. «با کسی همنشینی کنید که دیدارش شما را به یاد خدا بیاندازد.» ▫️بندهای باقیمانده کنایه از محدودیت های عالم ماده و دنیا است. 🔸 🔸 🔸 💠@nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ سیری در رساله لقاء الله/اثر آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی(ره). ▪️بخش چهارم/ مقدمه مولف «بسم اللّه الرّحمن الرّحيم» الحمد للّه و الصّلاة على رسول اللّه و على آله امناء اللّه‏ ▪️متن کتاب: «در قرآن مجيد زياده از بيست جا عبارت لقاء اللّه و نظر بر خداوند وارد شده، و هكذا در تعبيرات انبياء و ائمّه عليهم السّلام» ▫️شرح: ؛ به معنای ملاقات و دیدار خداوند است. این مفهوم به صورت های گوناگون دیگری مثل «لقاء ربه»(كهف/١١٠)؛ «لقاءنا»(یونس/۱۵)‌ و ... در قرآن کریم و روایات شریف به کار رفته است، برخی نمونه ها عبارتند از: ➖«مَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ اللَّهِ فَإِنَّ أَجَلَ اللَّهِ لَآتٍ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ.»(عنکبوت/۵)كسى كه به ديدار خدا اميد دارد [بداند كه‏] اجل [او از سوى‏] خدا آمدنى است، و اوست شنواى دانا. ➖«...وَ شَوِّقْنِي لِقَاءَكَ...» (صحیفه سجادیه، دعای ۴۷؛ دعای عرفه)؛ مرا مشتاق دیدارت کن! ➖امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ : «لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ: فَرْحَةٌ عِنْدَ إِفْطَارِهِ، وَ فَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّهِ»(کافی، ج ۷، ص۳۷۷)؛ روزه دار دو شادمانی دارد[یکی در دنیا، یکی در آخرت] شادمانی هنگام افطار و شادمانی هنگام ملاقات پروردگارش. ➖امام محمد باقر عَلَيْهِ السَّلَامُ : «نَزَلَ النَّصْرُ عَلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِمَا السَّلَامُ حَتّى‏ كَانَ بَيْنَ السَّمَاءِ و الْأَرْضِ، ثُمَّ خُيِّرَ النَّصْرَ أَوْ لِقَاءَ اللَّهِ، فَاخْتَارَ لِقَاءَ اللَّهِ»(کافی، ج۲، ص ۵۰۹)پیروزی بر حسین بن علی علیه السلام فرود آمد و میان آسمان و زمین بود، آنگاه او بین پذیرش پیروزی یا مخیر شد، پس دیدار خدا را برگزید. ▫️ ▫️ @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ سیری در رساله لقاء الله/اثر آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی(ره). ▪️بخش پنجم/ مقدمه مولف ▪️متن کتاب: «و از اين طرف هم در اخبار، در تنزيه حقّ- جلّ و علا- كلماتى وارد شده كه ظاهرش تنزيه صرف است از همه مراتب معرفت.» ▫️شرح: ➖تشبیه خداوند: یعنی شبیه دانستن خداوند سبحان با مخلوقات، چه از جهت ذات و چه از جهت صفات. مثل اینکه کسی وجود خداوند را شبیه یکی از مخلوقاتش بداند، یا یکی از صفات او مانند صفت قدرت خدا را مانند مخلوقی بداند و خدا را با آن توصیف نماید. در قرآن کریم آیات متعددی وجود دارد که وجود شباهت بین خداوندو مخلوقات را نفی کرده است، مانند: «لیس کمثله شیء»(شوری/ ۱۱)؛ چیزی مانند او نیست. ➖تنزیه خداوند؛ یعنی پاک و مبرا دانستن خداوند از ویژگی های مخلوقات. پرکاربردترین اصطلاحات برای تنزیه خداوندمتعال واژه هایی چون ، و است. عبارت «تنزیه صرف»؛ یعنی تنزیه کامل، منظور این است که در روایات کلماتی وجود دارد که ظاهر آن مبرا دانستن خداوند از هر گونه شناختی، مخصوصا دیده شدن است. 👈خلاصه مطالب تا اینجا و یک سوال مهم اصل موضوع دیدار انسان با خداوند بارها در قرآن کریم و روایات به کار رفته است، ولی از طرف دیگر روایاتی هم مبنی بر تنزیه کامل وجود دارد، حال سوال مهم در این بحث این است که مقصود از در آیات و روایات چیست؟ آیا واقعا دیدار بین انسان و خداوند ممکن است یا این تعبیر، کنایه و استعاره از دیدار عذاب یا پاداش قیامت است؟ همان عذابی و پاداشی که چون از جانب خدا و نشان دهنده خشم یا خشنودی او است از آن تعبیر به ملاقات با خدا شده است. این موضوع مهم در ادامه مباحث کتاب به توفیق الهی مشخص خواهد شد. ▫️ ▫️ @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ سیری در رساله لقاء الله/اثر آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی(ره). ▪️بخش ششم/ مقدمه مولف ▪️متن کتاب: «علماى شيعه- رضوان اللّه عليهم- را هم در اين باب مذاق‏هاى[دیدگاه های] مختلفه است؛ عمده آن دو مذاق[دیدگاه] است: [۱]تنزيه صرف حتّى اينكه منتهاى معرفت همان فهميدن اين است كه بايد خداوند را تنزيه صرف نمود و آيات و اخبارى كه در معرفت و لقاء اللّه وارد شده است، آنها را تأويل نمود. مثلا تمام آيات و اخبار لقاء اللّه را معنى مى‏كنند بر مرگ و لقاء ثواب و عقاب. [۲]و فرقه ديگر را مذاق اين است كه اخبارى كه در تنزيه صرف وارد شده است، بايد جمع ميان آنها و اخبار تشبيه و اخبارى كه ظاهر در امكان معرفت و وصول است، به اين‏طور نمود كه: اخبار تنزيه صرف را حمل كرد به معرفت به طريق رؤيت به اين چشم ظاهر و به معرفت كنه ذات‏ اقدس الهى؛ و اخبار تشبيه و لقاء و وصول و معرفت را حمل كرد به معرفت اجمالى و معرفت اسماء و صفات الهى و تجلّى مراتب ذات و اسماء و صفات حقّ تعالى، به آن ميزان كه براى ممكن، ممكن است. و به عبارت ديگر، كشف حجب ظلمانيّه و نورانيّه كه براى عبد شد؛ آن وقت معرفت بر ذات حقّ تعالى و اسماء و صفات او پيدا مى‏كند كه آن معرفت از جنس معرفت قبل از آن كشف نيست. ▪️شرح: ▫️از یک سو لقاء الله و دیدار خداوند نوعی تشبیه است، از سوی دیگر آیات و روایاتی مبنی بر تنزیه وجود دارد، این دو نوع تعبیر چگونه تفسیر می شود؟ پاسخ این است که آیات و روایت مربوط به تنزیه مربوط به مبرا دانستن خداوند از ویژگی های مادی و جسمانی مانند دیده شدن خداوند با چشم سر یا رسیدن به کنه و عمق معرفت خدا است، ولی آیات و روایات تأیید کننده ملاقات خداوند از نوعی دیدار، شناخت و شهود قلبی و باطنی نسبت به خداوند حکایت دارند. به عبارت دیگر، اگر بنده حجاب ظلمانی و نورانی را بین خود و خدا بردارد، می تواند به طور کلی و اجمالی نسبت به تجلی ذات و صفات حضرت حق آن قدر که برای یک مخلوق ممکن است شناخت و معرفت پیدا کند. بنابراین، دیدار و ملاقات خداوند متعال به این مفهوم نه تنها شدنی است، بلکه طبق آیات قرآن کریم و آثار اهل بیت علیهم السلام خصوصا مناجات های آنان آرزوی انبیاء و اولیاء الهی بوده است. ▫️ ▫️ @nasimehayaat
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 💠ولادت با سعادت امام موسی بن جعفر، باب الحوایج، حضرت کاظم علیه السلام تبریک و تهنیت باد.💠 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 @nasimehayaat
آنان که«خراب» و مست پیمان تواند «آباد» ترین، اهل بهشتند علی @nasimehayaat
▫️«...حَارَتْ فِي كِبْرِيَائِكَ لَطَائِفُ الْأَوْهَامِ» ▫️دقیق‌ترین تصوّرات در بارگاه کبریایی‌ات سرگردان‌اند. 🔹🔹 📃صحیفه سجادیه، دعای ۳۲ 💠 💠 @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 🟨 اشارت وحی و بشارت عقل 💠 بخش اول 🔸 معرفی کوتاه توصیه های بلند امام موسی بن جعفر علیهما السلام به هشام بن حکم. ▫️یکی از عمیق ترین و روح نوازترین احادیث نقل شده از اهل بیت علیهم السلام در باب نسبت عقل و وحی، به ویژه ، سفارش های پر مغز و زیبای امام هفتم، حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام به یکی از اصحاب خاص آن حضرت؛ یعنی هشام بن حکم است. ▫️این حدیث طولانی با این عبارات آغاز می شود: «إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بَشَّرَ أَهْلَ اَلْعَقْلِ وَ اَلْفَهْمِ فِي كِتَابِهِ فَقَالَ: «فَبَشِّرْ عِبٰادِ `اَلَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ اَلْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولٰئِكَ اَلَّذِينَ هَدٰاهُمُ اَللّٰهُ وَ أُولٰئِكَ هُمْ أُولُوا اَلْأَلْبٰابِ» يَا هِشَامَ بْنَ اَلْحَكَمِ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَكْمَلَ لِلنَّاسِ اَلْحُجَجَ بِالْعُقُولِ ... » خداوند تبارك و تعالى در قرآن اهل عقل و فهم را بشارت داده،فرموده:«آن بندگان مرا كه سخن را گوش كنند،و از بهترينش پيروى نمايند،بشارت ده،اينهايند كه خدا هدايتشان كرده،و اينان خردمندانند.»(زمر: ۱۷ و ۱۸). ای هشام! خداى عز و جل بوسيلۀ عقل حجت ها را بر مردم تمام كرده است و ... . ▫️محوری ترین سخن در بیان امام، تأکید مکرر بر این است که مخاطب وحی الهی و بهره مند از آن عاقل و خردمند است. به دیگر سخن جز به قدم عقل به بوستان قرآن راهی نیست و این عاقلانند که قادر به غواصی در دریای بی کران کلام الهی هستند: «يَا هِشَامُ مَا بَعَثَ اَللَّهُ أَنْبِيَاءَهُ وَ رُسُلَهُ إِلَى عِبَادِهِ إِلاَّ لِيَعْقِلُوا عَنِ اَللَّهِ فَأَحْسَنُهُمْ اِسْتِجَابَةً أَحْسَنُهُمْ مَعْرِفَةً لِلَّهِ وَ أَعْلَمُهُمْ بِأَمْرِ اَللَّهِ أَحْسَنُهُمْ عَقْلاً وَ أَعْقَلُهُمْ أَرْفَعُهُمْ دَرَجَةً فِي اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ.» اى هشام!خداوند انبياء و پيامبران را به سوى مردم نفرستاد جز براى اينكه در بارۀ خدا بينديشند.پس آنان كه خداى را نيكوتر پذيرفته‌اند كسانى‌اند كه خداى را بهتر شناخته‌اند و آنان كه به امر خدا داناترند كسانى‌اند كه عاقل ترند و عاقل ترین آنان، در دنيا و آخرت بلند مرتبه‌ترین هستند. 🔹 🔹 🔹@nasimehayaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🟨 اشارت وحی و بشارت عقل 💠 بخش دوم ▫️امام هفتم علیه السلام ضمن معرفی عقل به عنوان ضمن استناد فراوان به قرآن کریم و سخنانی از رسول خدا صلی الله علیه و آله، علیه السلام، امام سجاد علیه السلام، لقمان حکیم، حضرت عیسی علیه السلام و انجیل به شرح و بیان ابعاد سعادت آفرینی عقل برای خردمندان و مذمت جهل می پردازد: ➖ای هشام! عمل اندک عاقل مقبول و چند برابر و عمل بسیار هواپرست و نادان مردود است.ای هشام! عاقل به بهره اندک از دنیا با وجود حکمت راضی است و به همه دنیا بدون حکمت راضی نیست ... . ➖ای هشام! عاقلان از دنیا دل برکنده و به آخرت دل بسته اند ..‌‌. . ➖ای هشام! امیرالمومنین علیه السلام پیوسته می فرمود:«خداوند با هیچ چیزی بهتر از عقل عبادت نشده است» ➖ای هشام! عاقل با کسی که می ترسد تکذیبش کند سخن نمی گوید .‌‌.. ➖ای هشام! در انجیل نوشته شده است: «خوشا به حال کسانی که به یکدیگر رحم می کنند.» ➖ای هشام! کم حرفی حکمتی بزرگ است... . ➖ای هشام! از ما نیست کسی که هر روز به محاسبه اعمال خویش نپردازد.‌‌.. . ➖ای هشام!... خواب عاقل از شب زنده داری جاهل برتر است... . ▫️امام در ادامه حدیث شریف به خلقت عقل به عنوان اولین مخلوق و بیان جنود عقل و جهل می پردازد: ➖ای هشام به راستی خداوند عقل را آفرید و آن اولین مخلوق روحانی است که خدا از ناحیه راست عرش از نور خودش آفریده است ... . ▫️ آن حضرت در پایان جمع کامل صفات عقل را فقط در پیامبر یا وصی پیامبر یا مومنی که خداوند قلبش را برای ایمان آزموده است ممکن می داند. سایر مومنان نیز بخشی از این ویژگی ها را دارند. 📚تحف العقول، ج۱، صص ۳۸۳_ ۴۰۰. 🔹 🔹 @nasimehayaat
▫️«اللَّهُمَّ إِنيِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَيَجَانِ الْحِرْصِ ، وَ سَوْرَةِ الْغَضَبِ ، وَ غَلَبَةِ الْحَسَدِ... .» ▫️خدایا! به تو پناه می‌آورم از هیجان حرص و تندی و شدّت خشم و چیرگی حسد ... . 🔸🔸 📃صحیفه سجادیه، دعای ۸ 💠 💠 @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ سیری در رساله الطیر ✍اثر شیخ الرئیس بوعلی سینا 🔸بخش دوازدهم/ تمثیل پرنده ▪️متن:«فناديتهم من وراء القفص ان اقربوا منى، فوافقونى على حيلة الراحة فقد اعیتنى طول المقام، فتذكروا خدع المنتصين فما زادوا الّا نفارا. فناشدتهم بالخلّة القديمة و الصحبة المصونة و العهد المحفوظ ما احلّ بقلوبهم الثقة و نفى عن صدورهم الريبه ... .» ▫️ترجمه: آنها را از درون قفس صدا زدم که به نزدیک من بیایید و با من همراهی کنید تا چاره ای برای راحت شدن بیابم که طولانی شدن ماندنم در اینجا مرا در تنگنا قرار داده است. آنها به یاد نیرنگ های شکارچیان افتاده و بیشتر فاصله گرفتند. آنان را به دوستی قدیمی و همنشینی ایمن و عهد محفوظ سوگند دادم، به گونه ای که اطمینان بر دل هایشان فرود آمد و شک و تردید از سینه های شان رخت بر بست. ▫️ شرح: پیشتر گفته شد که آن پرندگان آزاد، سالکان و طی طریق کردگان کوی قرب و کمال و استاد طی طریق هستند.هر کسی لایق تعلیم و فرا گرفتن معارف الهی نیست. به همین سبب است که آنان در ابتدای امر به درخواست های او توجهی نکرده و به او اطمینان نمی کنند، مگر پس از آنکه خلاص شدن و رهایی از قفس را در او مشاهده کرده و پی به آمادگی درونی و او بردند. ▫️نکته مهم همین جا است که تا در کسی عزم و ثبات و اخلاص نبینند، از او دستگیری نخواهند کرد، باید شرایط را مهیا نمود، آنگاه توقع دستگیری داشت، به قول لسان الغیب: طبیب مسیحا دم است و مشفق لیک چو درد در تو نبیند که را دوا بکند 🔸 🔸 🔸 💠@nasimehayaat
فتح کردند شهیدانِ غَمَش وادیِ عشق ما به دنبال هوس، دور ز آداب هنوز غافلیم از عمل صالح و اخلاص و ادب غرق پندار و سرابیم و به گرداب هنوز ▫️ابیاتی از قطعه (لینک متن کامل شعر) @nasimehayaat
💠 نسیمی از قرآن بندگان خالص شده خدا(۱) 🔹«وَ ما تُجْزَوْنَ إِلاَّ ما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ إِلاَّ عِبادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ.» (صافات/۳۹ و ۴۰)؛ و جز آنچه كه همواره انجام مى داديد، پاداش داده نمى شويد.جز بندگان خالص شدۀ خدا [كه از هر كيفرى در امانند، ] 🔸مومنان طایفه ویژه ای هستند که از مومنان در قرآن کریم متمایز بوده و ویژگی های بسیاری برجسته ای دارند. 🔸آنان، به طور کلی، کسانی هستند که خداوند آنان را برای خود خالص نموده و هیچ کس دیگر سهمی در آنان ندارد. آنان جز خدا به چیز دیگری تعلق خاطر ندارند و در قلب آنان جز خدا وجود ندارد(المیزان/ ج۱۷/ ص۱۴۵). 🔸 چنان که در بخش های بعدی خواهد آمد واصلان به مقام هستند. ▫️ ▫️ ▫️ ▫️@nasimehayaat
▫️«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ ارْزُقْنِي الرَّغْبَةَ فِي الْعَمَلِ لَكَ...» ▫️خدایا بر محمد و آل محمد درود فرست و انگیزه عمل برای خودت را روزی ام گردان! 🔸🔸 📃صحیفه سجادیه، دعای ۲۲ 💠 💠 @nasimehayaat
💠بسم الله الرحمن الرحیم💠 🟩 رساله لقاء الله ✍ مرحوم آیت الله ملکی تبریزی (ره) ▫️بخش هفتم ➖➖➖➖ 🔹 متن کتاب: ▫️به عبارت ديگر، انوار جمال و جلال الهى در قلب و عقل و سرّ خواصّ اولياى او تجلّى مى‏كند، به درجه‏اى كه او را از خود فانى مى‏نمايد و به خود باقى مى‏دارد؛ آن‏وقت محو جمال خود نموده و عقل او را مستغرق معرفت خود كرده، و به جاى عقل او خود تدبير امور او را مى‏نمايد. ▫️اگرچه بعد از اين همه مراتب كشف سبحات جلال و تجلّى انوار جمال و فناى فى اللّه و بقاى باللّه، باز حاصل اين معرفت، اين خواهد شد كه از روى حقيقت از وصول به كنه معرفت ذات، عجز خود را بالعيان و الكشف خواهد ديد. ▫️بلى اين هم عجز از معرفت است و عجز ساير ناس هم عجز از معرفت است؛ ليكن اين كجا و آن كجا؟ بلى جماد هم عاجز از معرفت است، انسان هم. ولى قطعا تفاوت مراتب عجز حضرت اعلم خلق اللّه محمّد بن عبد اللّه صلّى اللّه عليه و آله با ساير ناس بلكه با علماى امّت، زيادتر از عجز جماد با انسان است. 🔸توضیح: ▫️درک این مطلب که رسیدن به عمق شناخت خداوند غیر ممکن است، به دو صورت ممکن است. اول: به شناخت نظری دوم: به شناخت شهودی پس از رسیدن به مقام فناء فی الله. ▫️وصول به مقام فناء که همان مقام ولایت الهی است، پس از آن است که بنده با مجاهدت فراوان جز خدا چیز دیگری را نبیند. ▫️در این مقام که جز انوار جمال و جلال الهی مشهود نیست، پی به ناتوانی از شناخت کنه ذات خدا می برد، این ناتوانی خود توانی است که فوق آن برای هیچ مخلوقی قابل تصور نیست! @nasimehayaat
▫️اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اكْفِنَا طُولَ الْأَمَلِ ... . ▫️خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و ما را از بلندی آرزو[ی های] دنیا بی‌نیاز کن... . 🔸🔸 📃صحیفه سجادیه، دعای ۴۰ 💠 💠 @nasimehayaat