eitaa logo
نسیم حیات|جواد محمدی
185 دنبال‌کننده
445 عکس
68 ویدیو
4 فایل
«يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱستَجِيبُواْ لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُم لِمَا يُحيِيكُم» 🟢نسیم حیات؛ نسیمی از حیات بهشت آفرین قرآن و اهل بیت (ع). «دلخوش به نسیمی ز سر کوی توایم» ارتباط با ادمین: @Jmohamadi
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰گل نرگس برای روزی که دور نیست... غزلی ساخته ام من همه از جنس بلور به زلالیِ هم آن چشمه در حال عبور سخنم پر شده از عطر گل و بوی بهار گل شب بو، گل زنبق وَ چمن غرق سرور همه اینجا به تماشای گلی آمده اند گل عشقی ز گلستان خدا غرق حضور سر راهش گل زنبق به شقایق به عتاب پِچُ و پچ داشت که آرام‌! کمی باش صبور! به دلش داغ غمی داشت شقایق وَ کمی! نگران بود مبادا نرسد حضرت نور در گوشی نگران گفت: نیامد خبری؟ بِنَما چشم بد از دوست خدایا تو به دور! برسان راحت جان، روح و روان، آن گل مهر ابر رحمت تو بیارم به سر ای ربّ غفور! ناگهان لاله صدا زد همگی گوش کنید! گل زهرا، گل نرگس، به خدا کرد ظهور! غزلت حال دلم تازه کند، شاد جواد! که کنی موعد موعود چنین خوب مرور «...و نراه قریبا» جواد محمدی ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰توصیف قرآن کریم در آیینه نهج البلاغه ✍جواد محمدی/بخش پنجم ۴. دریای بی پايان: 🔸قرآن کریم دریای بی پایان حقایق و معارف الهی است:«...وَ بَحْرٌ لايَنْزِفُهُ الْمُسْتَنْزِفُونَ، وَ عُيُونٌ لايُنْضِبُهَا الْماتِحُونَ وَ مَناهِلُ لايُغيضُهَا الْوارِدُونَ... »(نهج البلاغه ،خ 189). قرآن دريايى است كه آب برداران آبش را تمام نكنند، و چشمه هايى است كه آب كشان، آب آنها را به آخر نرسانند، و آبشخورهايى است كه واردان از آن كم ننمايند. 🔸چون قرآن کریم کلام خدا و تجلی اوست و او بی انتها و نامتناهی است، قرآن نیز دریای بیکرانی است که حقایق و معارف آن هیچگاه پایان نمی پذیرد. 🔸مرحوم علامه حسن زاده آملی(ره) با استناد به برخی آیات کریمه قرآن (کهف/109؛لقمان/27)،می نویسد: «هر اثر نمودار دارائى موثر خود است، لذا همانطور که - حق سبحانه - صمد حقیقى ، اعنى وجود مطلق غیرمتناهى است ، کتاب او نیز حافل [در برگیرنده] جوامع کلم نوریه خارج از حد و عد و احصاء [شمارش] است .» (انسان و قرآن،ص 6 ). 🔸در خطبه هجدهم نیز حضرتش فرموده اند:«وَ اِنَّ الْقُرْآنَ ظاهِرُهُ اَنيقٌ، وَ باطِنُهُ عَميقٌ،لاتَفْنى عَجائِبُهُ، وَ لا تَنْقَضى غَرائِبُه »ُ- قرآن ظاهرش زيبا، و باطنش عميق است، شگفتى هايش تمام شدنى نيست، و غرائبش پايانى ندارد. 🔸امام(ع) در خطبه 189 نیز می فرمايد:« وَ بَحْراً لايُدْرَكُ قَعْرُهُ»؛ دریایی که قعر آن درک نمی شود. 🔸بنابراین قرآن کتابی نیست که با یکبار خواندن بلکه با هزارن بار خواندن به همه حقایق ظاهری و باطنی آن احاطه پیدا کرد، بلکه این کتاب دریایی است که در و گوهر های آن هرگز به پایان نخواهد رسید. ادامه دارد... @nasimehayaat
⭕️زنهار که به اسم مهربانش عذاب نشوی! 🔹، همان «و رَحمَتِي وَسِعَت كُلَّ شَيءٖۚ» است. کسی که از شدت شقاوت، کار را به جایی برساند که با این عذاب شود، قطعا در زمره اولیاء شیطان بوده است. 🔹اگر آیه کریمه را از اول به آخر بخوانیم، این می شود که گاهی(در موارد حاد) عذاب دقیقا این است که آدمی آن چنان از ساحت رحمت حق دور شود که در زمره اولیاء شیطان قرار گیرد، « ...ان یمسک عذاب من الرحمن فتکون...». 🔹حال اگر آیه را از آخر به اول بخوانیم، این می شود که اولیاء سیه روز شیطان حتی قطره ای از دریای رحمت را نیز نتوانسته اند دریافت یا حفظ کنند! @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰توصیف قرآن کریم در آیینه نهج البلاغه ✍جواد محمدی/بخش ششم ۵. شفای بیماری های نفسانی: 🔸 قرآن حکیم دارو و درمان بیمارهای گوناگون روحی و نفسانی بشر است،بیماری هایی که درمان نکردن آنها منجر به سلب حیات معنوی شده و انسان ِزنده در شمار مردگان قرار خواهد گرفت:«فذلک میت الاحیاء»(حکمت 366). 🔸از منظرحضرت علی بن ابیطالب-ع- دارو و درمان این دردها و بیماریها همین قرآن است:«فَاسْتَشْفُوهُ مِنْ اَدْوائِكُمْ، وَاسْتَعينُوا بِهِ عَلى لاوائِكُمْ، فَاِنَّ فيهِ شِفاءً مِنْ اَكْبَرِ الدّاءِ وَ هُوَ الْكُفْرُ وَ النِّفاقُ وَ الْغَىُّ وَ الضَّلالُ. »(خ 175). از قرآن براى بيماري هاى خود شفا جوييد، و از آن براى پيروزى برمشكلات یاری بگیرید، چرا كه شفاى از بزرگترين بيماري ها كه كفر و نفاق و تباهى و ضلالت مى باشد در آن است. 🔸« وَاسْتَشْفُوا بِنُورِه فَاِنَّهُ شِفاءُ الصُّدُورِ ِ»(خ 109) از نور آن شفا بخواهید،چرا که درمان سینه هاست. 🔸درمان بیماری ها معنوی بشر توسط قرآن قطعی است،یعنی اگر کسی به این نسخه نجات بخش آنگونه که باید عمل کند،به طور قطع شفا یافته وحیات طیبه می یابد،از این روست که امام در خطبه 189 فرمودند:« وَ شِفاءً لا تُخْشى اَسْقامُهُ» و دارويى كه بيم بيماري هاى آن نمى رود. 🔸در خطبه 155 نیز مصحف الهی را چنین توصیف می فرماید:«وَ الشِّفاءُ النّافِعُ»،درمان سودمند. 🔸علامه طباطبایی در تفسیر المیزان و تفسیر آیه:« وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ لا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلاَّ خَسارا» می نویسد: « و قرآن را شفا ناميده با در نظر داشتن اينكه شفا بايد حتما مسبوق به مرضى باشد. این خود افاده مى‏كند كه دل هاى بشر احوال و كيفياتى دارد كه اگر قرآن را با آن احوال مقايسه كنيم خواهيم ديد كه همان نسبتى را دارد كه يك داروى معالج با مرض .»( الميزان في تفسير القرآن، ج‏13، ص، 182). ادامه دارد.‌‌.. @nasimehayaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺بت خود خواهی 🎥 خود خواهی در بیان : 🔸همه پیامبران و کتاب های آسمانی برای نجات بشر از بتخانه خودخواهی آمده اند. @nasimehayaat
🔰راه دور نیست... 🔸🔹راه دور نیست، وقتی قرار است آسمان میهمان زمین شود! مهم این است که بدانی کدام خانه میزبان است! @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰توصیف قرآن کریم در آیینه نهج البلاغه ✍جواد محمدی/بخش هفتم ۶. بصيرت دهنده: 🔹قرآن کریم خود را مایه بصیرت برای مردم معرفی می فرماید:«هذا بَصائِرُ لِلنَّاسِ وَ هُدىً وَرَحْمَةٌ لِقَوْمٍ يُوقِنُون ‏»(جاثیه/20)؛ این مایه بصیرت برای مردم و هدایت و رحمت است برای مردمی که یقین دارند. «قَدْ جاءَكُمْ بَصائِرُ مِنْ رَبِّكُم ‏»(انعام/104)؛به یقین آیات بصیرت بخش از جانب پروردگارتان برای شما آمد. 🔹امام المتقین حضرت علی –علیه السلام- نیز قرآن را کتاب بصیرت می داند:«کتابُ اللّهِ تُبْصِرُونَ بِهِ.»(خ 133)کتاب خداست که به وسیله آن می بینید و بصیرت پیدا می کنید. 🔹حضرت در تحلیل فتنه ها و توصیف افراد بصیر می فرماید:«تُجْلى بِالتَّنْزيلِ اَبْصارُهُمْ.»(خ150).دیده هایشان به نور قرآن روشنی می گیرد. ادامه دارد.‌‌.. @nasimehayaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 گناه چه چیزی را از انسان می گیرد؟ 🎥 مرحوم علامه حسن زاده آملی(رضوان الله علیه) @nasimehayaat
بسم الله النور 🌕 شب قدر و تو چه می دانی شب قدر چیست! 🌙شب قدر در قرآن کریم و احادیث 🔸 شبی برتر و مبارک تر از هزار ماه؛ یعنی برتر از 83 سال است. انسان مومن با مغتنم شمردن این شب بر عمر معنوی خویش افزوده و برکتی بیش از هزار ماه به آن می دهد!(سوره قدر و دخان). 🔸قرآن کریم، که هدایتگر به همه سعادت ها در کامل ترین شکل خود است، در این شب نازل شده است(سوره های قدر و دخان). 🔸سرنوشت ها و مقدّرات در این شب تعیین می شود(سوره های قدر و دخان). 🔸محور شب قدر به تبع ولایت الله، ولایت پیامبر خدا و اهل بیت علیهم السلام، به ویژه در عصر کنونی امام زمان ارواحنا له الفداء است، فرشتگان و روح به محضر آن بزرگوار نازل شده و تقدیر به واسطه و امر آن حضرت رقم زده می شود(سوره قدر ؛ الکافی، ج1، باب فی شأن انّا انزلناه...). 🔸شب قدر «قلب» ماه رمضان است(الکافی، ج1، ص 379). 🔸🔹«وفدُ الله» و مسافران و واردان ساحت قدس و قرب حضرت باریتعالی در ماه رمضان و شب قدر معیّن می شوند(الکافی، ج7، ص 380)، هر کس دوست دارد از محبّان و عاشقان حضرت محبوب قرار گیرد، بسم الله! 🔸شب قدر، اوّل سال از جهت تقدیر و سرنوشت است (الکافی، ج7، ص 631). هر کس می خواهد «سال نو» به معنای واقعی داشته باشد، نباید این شب را از دست بدهد! 🔸 بهترین شب برای همه اعمال صالح، به ویژه استغفار و تقرّب به خداوند متعال است(قرآن و روایات فراوان). 🔸فردای شب قدر نیز، از جهت فضیلت، مانند شب قدر است(امالی شیخ صدوق، ص 654). @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰 قدر تو از «قدر» تو شد «علی» مُقدّر شب قدر وز فیض تو در «سلام» تا «مَطلعِ فجر» آن کشته جهلِ کور ادراک نداشت کز «فَرقِ» تو «تفریق» شود جملۀ «امر» ✍ جواد محمدی @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰توصیف قرآن کریم در آیینه نهج البلاغه ✍جواد محمدی/بخش هشتم ۷. بهترين سخن: 🔹از دیگر اوصاف قرآن از دیدگاه نهج البلاغه «احسن الحدیث» و بهترین سخن بودن آن است:«وَ تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ فَاِنَّهُ اَحْسَنُ الْحَديثِ...»(خ109)؛ قرآن را بیاموزید! چرا که نیکوترین سخن است. 🔹 قرآن کریم در آیه 23 زمر همین تعبیر را به کار برده است:«اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتاباً مُتَشابِهاً مَثانِي»‏؛ خداوند بهترين سخن را نازل كرده، كتابى كه آياتش (در لطف و زيبايى و عمق و محتوا) همانند يكديگر است آياتى مكرّر دارد. 🔹علامه طباطبایی احسن الحدیث بودن قرآن را اینگونه تفسیر می نماید:«قرآن به خاطر اینکه مشتمل بر حق محض است و باطل نه از جلو و نه از پشت سر در آن راه ندارد ،بهترین سخن به شمار می رود.»( طباطبایی، الميزان في تفسير القرآن، ج 17،ص 256). ادامه دارد.‌‌.. @nasimehayaat
🔹🔸شرح رباعی 🔸🔹 🔹از قدر تو شد علی مقدر شب قدر (۱) شب قدر یکی از شؤون انسان کامل و حجت خدا است و مقدرات عالم در نزد او و با تنزل فرشتگان و روح تعیین می شود. به عبارت دیگر قلب پیامبر و امام(ع) مظهر و مجرای اراده و تدبیر الهی در تقدیر امور عالم است. «على (ع) بسیار مي فرمود كه: هر گاه تيمى و عدوى (ابو بكر و عمر) خدمت پيغمبر صلّى اللّٰه عليه و آله بودند و آن حضرت سوره «انا انزلناه» را با خشوع و گريه تلاوت مي کرد، ... مي فرمود: مي دانيد آن کسی كه هر امرى بر او نازل مى‌شود كيست‌؟ مي گفتند: تو هستى اى رسول خدا، مي فرمود: آرى، اما شب قدر بعد از من هم مي باشد؟ مي گفتند: آرى، مي فرمود: در شب هاى قدر پس از من هم آن امر نازل مى‌شود؟ مي گفتند: آرى. مي فرمود: به چه كسى نازل مى‌شود؟ مى‌گفتند: نمي دانيم، پيغمبر دست بر سر من مي گذاشت و مي فرمود: اگر نمى‌دانيد، بدانيد، آن شخص پس از من اين مرد است.»(کافی، ج1،ص249) امام محمد باقر(ع) فرموده اند: «لاَ يَخْفَى عَلَيْنَا لَيْلَةُ اَلْقَدْرِ إِنَّ اَلْمَلاَئِكَةَ يَطُوفُونَ بِنَا فِيهَا»(بحار، ج ۹۴، ص ۱۳)؛ شب قدر بر ما پوشیده نیست، چرا که فرشتگان در آن به دور ما طواف می کنند! حتی نزول با عظمت قرآن کریم نیز در ارتباط با مقدس ترین قلب؛ یعنی قلب مطهر پیامبر در شب قدر و با حضور فرشتگان به وقوع پیوسته «نَزَلَ بِهِ ٱلرُّوحُ ٱلأَمِينُ عَلَىٰ قَلبِكَ...»(شعرا/۱۹۳ و ۱۹۴). بنابر سوره قدر، نزول فرشتگان پس از رحلت پیامبر (ص) نیز ادامه دارد. باب نزول قرآن بسته شده ولی باب تقدیر امور در نزد ولی معصوم الهی؛ حضرت علی (ع) و امامان بعدی باز است؛ یعنی پس از پیامبر قلب مطهر آنان میزبان آسمانیان در شب قدر است. «تنَزَّلُ ٱلمَلَـٰٓئِكَةُ وَٱلرُّوحُ فِيهَا بِإِذنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمرٖ» تنَزَّلُ فعل مضارع و در اصل تتنزل بوده است و بر استمرار دلالت دارد. بنابراین، شب قدر بدون حجت و خلیفه الهی و بدون حضور فرشتگان، شب قدر نخواهد شد. 🔹وز فیض تو در «سلام» تا «مَطلعِ فجر» در حدیثی قدسی که از امام چهارم(ع) نقل شده است، «خدا می فرماید: ای محمد: فرشتگان و روح من از آغاز فرود آمدنشان تا طلوع صبح سلام مرا برای تو می آورند.»(کافی، ج۱، ص۲۴۸) شب قدر شب سلامت و رحمت است؛ درهای جهنم بسته است، زمینه جلب رحمت خداوند در حد اعلای خود است و خداوند متعال با اسم «سلام» تجلی فرموده است. این سلامت و رحمت که هر آتشی را خاموش خواهد نمود، از طریق واسطه فیض الهی؛ یعنی ولی زمان هر عصر آسانتر از هر زمان دیگری به مومنان منتقل می شود. این سلام از حیث تکثیر و زیادی در مقیاس همان «خیر من الف شهر» است. ادامه دارد... @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰توصیف قرآن کریم در آیینه نهج البلاغه ✍جواد محمدی/بخش نهم ۸.ناصح و امين: 🔸قرآن کریم خیرخواهی است که در حق نصیحت شوندگان خیانت نکرده و آنان را هدایت می کند:«وَاعْلَمُوا اَنَّ هذَا الْقُرْآنَ هُوَ النّاصِحُ الَّذى لايَغُشُّ»(خ175). 🔸قرآن همچنین سخنگویی است که به مخاطب خود دروغ نمی گوید:«وَالْمُحَدِّثُ الَّذى لا يَكْذِبُ.»(همان خطبه).امام در فراز دیگری از همین خطبه می فرماید:«وَاسْتَنْصِحُوهُ عَلى اَنْفُسِكُمْ.»و برای خودتان از آن طلب نصیحت و خیرخواهی کنید. ادامه دارد.‌‌.. @nasimehayaat
🏴🏴سالروز شهادت پیشوای سپید رویان قیامت؛ امام رحمت، اسوه شجاعت، الگوی انسانیت، امیر فصاحت، کوثر محبت، سراج هدایت و شهید عدالت؛ حضرت علی علیه السلام، بر امام عصر ارواحنا فداه و همه شیعیان و دوستداران حضرتش تسلیت باد.🏴🏴 @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 سیری در رسائل چهارگانه شیخ مفید(ره) با موضوع غیبت امام عصر(عج) ✍جواد محمدی/بخش اول/ مقدمه مقدمه ۱: 🔹محمد بن محمد بن نُعمان مشهور به شیخ مُفید(۳۳۶ق یا ۳۳۸ق ـ ۴۱۳ق) متکلم و فقیه برجسته امامیه در قرن‌ های چهارم و پنجم قمری بود. او از بزرگترین علمای مکتب اهل بیت در طول تاریخ به شمار می رود. 🔹شیخ مفید دارای رویکردی اعتدالی؛ نه عقل گرایی افراطی و نه حدیث گرایی افراطی (اخباری)، بود و علم اصول را نیز بر این اساس تدوین نمود. از نظر اخلاقی بسیار فروتن بود، بسیار نماز می گذارد و روزه می گرفت، فراوان صدقه می داد. شب ها کم می خوابید و بیشتر وقتش را صرف مطالعه، نماز، تلاوت قرآن و تدریس می نمود. مقدمه ۲: 🔹شیخ در این چهار رساله به چهار موضوع مهم در قالب پاسخ به پرسش های سوال کننده ای که نام او را نمی برد می پردازد. موضوعات این چهار رساله کوتاه به ترتیب عبارتند از: رساله اول: برررسی حدیث «من مات و هو لا يعرف إمام زمانه مات ميتة جاهلية» رساله دوم: دلایل وجود داشتن و در قید حیات بودن امام عصر(ع). رساله سوم: دلیل عدم ظهور حضرت با فرض صحیح بودن روایت 313 یاری کننده. رساله چهارم: علت غیبت. 🔹او با رویکرد کلامی و عقلی؛ با استناد به آیات و روایات به سوالات مربوطه پاسخ داده است. ادامه دارد... @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰توصیف قرآن کریم در آیینه نهج البلاغه ✍جواد محمدی/بخش دهم 9. فزاينده هدایت و کاهنده گمراهی: 🔹قرآن کریم تجلی اسم«هادی» خداست و کسی که با آن همنشین شود از دریای هدایت آن برخوردار می شود. 🔹از همین روست که حضرت امیر مومنان-ع- می فرماید:«وَ ما جالَسَ هذَا الْقُرْآنَ اَحَدٌ اِلاَّ قامَ عَنْهُ بِزِيادَة اَوْ نُقْصان: زِيادَة فى هُدًى، اَوْ نُقْصان مِنْ عَمًى»؛ هیچ کس با قرآن ننشست جز اينكه به فزونى يا كمى از پيش آن برخاست: فزونى در هدايت، و نقصان در نابینایی و گمراهی. 🔹همان طور که از کلام امام بر می آید این فزایندگی هدایت و کاهندگی گمراهی همیشگی است و اگر انسان به طور مستمر با قرآن مانوس باشد نو به نو به مراحل بالاتر هدایت خواهد شد. ادامه دارد.‌‌.. @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 سیری در رساله «سِرّ القَدَر» ابن سینا ✍جواد محمدی/ بخش اول/مقدمه اول 🔹«سِرُّ القَدَر» رساله ای بسیار کوتاه و موجز و در عین حال بسیار سودمند و به زبان عربی از شیخ الرئیس است.‌ 🔹در مقدمه آن چنین آمده که این رساله در پاسخ به سوال برخی از مردم در مورد یکی از عبارات صوفیه؛ یعنی «مَن‌ عَرَفَ سِرَّ القَدَرِ فَقَد اَلحَدَ»( هر کس به اسرار قدر پی برد، گمراه شد) نوشته شده است. 🔹احتمال دارد بنابر آنچه مرحوم علامه حسن زاده آملی در کتاب هزار و یک نکته ذکر می‌نماید، سوال کننده ابوسعید ابوالخیر(م ۴۴۰) عارف مشهور و معاصر بوعلی بوده باشد. 🔹سخن علامه(ره) این است: «عارف گويد: من عرف سر القدر فقد ألحد، ابو سعيد ابى الخير براى شيخ رئيس نوشت كه مقصود اين طائفه از اين كلام چيست؟ و شيخ جوابى براى ابو سعيد فرستاد...و اين سؤال و جواب در سرالقدر را شأنى است.» (هزار و يك نكته، ص ۸۱۸، نکته ۹۹۸). ادامه دارد... @nasimehayaat